شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
آمريكا در قفقاز تأسيسات راداري داير مي كند
016047.jpg
گروه بين الملل وزارت دفاع ايالات متحده (پنتاگون) براي تكميل شبكه راداري سپر دفاع موشكي اين كشور در حال رايزني با كشورهاي منطقه قفقاز با هدف نصب تأسيسات راداري اين سيستم در اين منطقه است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هنري اوبرينگ، رئيس آژانس موشكي ارتش آمريكا روز گذشته طي اظهاراتي در مقر فرماندهي مركزي ناتو در حومه بروكسل، پايتخت بلژيك با اعلام اين خبر گفت:  اين تأسيسات شناسايي زودهنگام موشك هاي دشمن را براي سامانه هاي رهگيري بزرگتر كه در شرق اروپا مستقر مي شوند، ممكن مي كند.اوبرينگ كه پس از رايزني هاي دو روزه با نمايندگان روسيه سخن مي گفت از ذكر نام كشوري كه قرار است اين تأسيسات در آن داير شود، خودداري كرد ولي از رايزني با كشورهاي اين منطقه براي يافتن مكان مناسبي براي نصب اين تجهيزات پرده برداشت. او تهديدي را كه از جانب اين تأسيسات متوجه امنيت روسيه خواهد بود، كم اهميت توصيف كرد.
با وجود موضع گيري اوبرينگ، روز گذشته ولاديمير ميخائيلوف، فرمانده نيروي هوايي روسيه در واكنش به تلاش آمريكا براي استقرار تأسيسات راداري خود در قفقاز تأكيد كرد روسيه توان كافي براي مقابله با     رادارهاي آمريكا در اين منطقه را دارد. او يادآور شد مسكو كماكان مخالف استقرار تأسيسات رهگيري و راداري سامانه دفاع موشكي آمريكا در شرق اروپا است كه به احتمال زياد در جمهوري چك استقرار پيدا خواهند كرد.
الكساندر گروشكو، معاون وزير امورخارجه روسيه هم در واكنش به اين تصميم پنتاگون اعلام كرد استقرار تأسيسات راداري سامانه موشكي آمريكا در شرق اروپا مي تواند فرايند تنش زدايي بين مسكو  و  واشنگتن را از بين برده و اروپا را به ورطه بي ثباتي بكشاند.
گروشكو گفت: نبايد يك كشور درصدد تأمين امنيت خود با به چالش كشيدن امنيت ساير كشورها برآيد. وي افزود: اروپا امنيت را طي بيست سال گذشته با گفت وگوي آزاد و كاهش يا حذف مواردي كه موجبات نگراني دوجانبه را فراهم مي آورد، تقويت كرده  است.

توليد بي سابقه ترياك در افغانستان
گروه بين الملل وزارت امور خارجه ايالات متحده روز پنجشنبه و با انتشار گزارش سالانه خود پيرامون توليد و عرضه مواد مخدر در عرصه جهاني از افزايش توليد ترياك در افغانستان طي سال 2006 ميلادي به سطحي بي سابقه در تاريخ اين كشور پرده برداشت.
در اين گزارش تشديد روند قاچاق مواد مخدر از افغانستان به خاورميانه و اروپا و افزايش 25 درصدي توليد ترياك در افغانستان طي سال گذشته ميلادي مورد تأكيد قرار گرفته است. به اعتقاد واشنگتن بين افزايش بي سابقه توليد و قاچاق مواد مخدر و احياي تحركات شبه نظاميان طالبان در افغانستان رابطه مستقيمي وجود دارد. ارزش ترياك توليد شده در افغانستان طي سال 2006 ميلادي حدود 1/3 ميليارد دلار تخمين زده  شده است. در اين گزارش از دولت حامد كرزي، رئيس جمهور افغانستان به دليل ناكامي در جلوگيري از كشت خشخاش، توليد ترياك و قاچاق مواد مخدر در اين كشور انتقاد شده است.

همكاري آمريكا و تركيه براي استحصال نفت كركوك
گروه بين الملل- حلمي گولر، وزير انرژي تركيه اواخر هفته گذشته اعلام كرد نمايندگاني از آنكارا به همراه مقامات دولت عراق به زودي با حضور فرستادگان ايالات متحده گرد هم مي آيندتا درمورد كشف منابع نفتي جديد در شمال عراق و بهره برداري از حوزه هاي نفتي اين منطقه به بحث و گفت وگو بنشينند.
به گزارش روزنامه ديلي نيوز چاپ تركيه در حالي كه مقامات ارشد آنكارا در حال بررسي احتمال گشودن باب مذاكره با رهبران كرد عراقي هستند براساس اظهارات گولر نمايندگان عراق، تركيه و آمريكا در نشستي سه جانبه كه ماه آينده برگزار مي شود پيرامون آينده حوزه هاي نفتي شمال عراق به بحث و رايزني خواهند پرداخت.
گولر در اين باره گفت: اولين گام در اين رابطه در ماه مارس برداشته مي شود. او افزود: اين نشست در تركيه برگزار مي شود و آنكارا ميزبان مقامات عراقي و هيأت آمريكايي خواهد بود.
به گفته گولر طرف عراقي از تركيه در زمينه اكتشاف منابع نفتي طلب كمك كرده و تأكيد كرد طرف گفت وگوي آنكارا دولت مركزي عراق بوده و وزارت امور خارجه تركيه در حال پيگيري اين موضوع است. براساس اظهارات گولر شركت نفت تركيه (TPAO) در حال حاضر در قزاقستان، آذربايجان و روسيه دست اندركار عمليات اكتشاف نفت است و از كشف يك حوزه نفتي در جنوب شرق تركيه خبر داد اگرچه به ظاهر ذخاير اين حوزه اندك است.

كوتاه
قديروف، انتخاب كرملين براي چچن
خبر گزاري فرانسه: ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه روز پنجشنبه رمضان قديروف را به عنوان نامزد مورد تاييد خود براي پست رياست جمهوري به پارلمان چچن معرفي كرد.
پوتين از پارلمان چچن درخواست كرده نامزدي قديروف براي پست رياست جمهوري را مورد بررسي قرار دهند و از وي حمايت به عمل آورده است.
پوتين علاوه بر قديروف دو گزينه ديگر نيز براي اين پست مد نظر دارد. مسلم خوچي يف، معاون دفتر نخست وزيري چچن و شهيد جمال دايف، رئيس فرمانداري ناحيه گروزني از ديگر افراد مطرح براي احراز پست رياست جمهوري چچن هستند.
حكم جنجالي دولت اسپانيا
خبر گزاري فرانسه: تصميم دولت سوسياليست اسپانيا براي تغيير حكم محكوميت حبس ابد خوزه ايناسيو دخوانا، از اعضاي جنبش باسك به بازداشت خانگي تا پايان عمر موجب درگرفتن موجي از اعتراض در اين كشور شده است.دخوانا كه از سال 1987 به جرم دست داشتن در 25 فقره ترور سياسي در زندان بوده به دنبال 114 روز اعتصاب غذا كه احتمال مرگ او را قوت بخشيده بود مابقي دوران محكوميت خود را در اقامتگاه خانوادگي اش در باسك پشت سر مي گذارد.اين تصميم اعتراض گسترده بازماندگان اقدامات خشونت آميز اتا و حزب اپوزيسيون مردم را به دنبال داشت كه مخالف تلاش خوزه لوييس رودريگز زاپاترو، نخست وزير براي احياي مذاكرات با اتا هستند.
رأي اعتماد به پرودي
آسوشيتد پرس: رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا روز پنجشنبه با كسب رأي اعتماد از سناي اين كشور در اين سمت ابقا شد. پرودي هفته گذشته و تنها پس از نه ماه به دليل ناكامي در جلب نظر سنا در تاييد برنامه سياست خارجي اش از پست نخست وزيري استعفا كرد. جورجيو ناپوليتانو، رئيس جمهوري ايتاليا با رد استعفاي پرودي از وي خواسته بود در پست خود باقي بماند يا براي گرفتن رأي اعتماد به پارلمان باز گردد. در اين رأي گيري وي با 162 رأي موافق در برابر 157 رأي مخالف در سمت خود ابقا شد.
آخرين انتخابات پارلماني ايتاليا در آوريل 2006 برگزار شد كه پرودي در آن توانست سيلويو برلوسكوني، نخست وزير سابق اين كشور را شكست دهد.
دستگيري طالباني فراري
روزنامه داوون: دولت پاكستان اعلام كرد نيروهاي اين كشور موفق به دستگيري ملاعبيدالله آخوند، وزير دفاع طالبان و معاون ارشد ملاعمر، رهبر طالبان در شهر كويته واقع در شرق اين كشور شده اند.ملا عبيدالله ارشدترين مقام طالبان است كه پس از ساقط شدن دولت طالبان در سال 2001 ميلادي بازداشت شده است. آنچنان كه يكي از مقامات پاكستاني گفته ملاعبيدالله 26 فوريه مقارن با روزي كه ديك چني،  معاون رئيس جمهور آمريكا به اسلام آباد سفر كرده بود بازداشت شده است.
نام ملاعبيدالله از سال 2001 ميلادي در فهرست افراد تحت تعقيب FBI بود. او در بازجويي هاي اوليه از زنده بودن اسامه بن لادن، رهبر القاعده خبر داده است.

به رسميت شناختن اسرائيل ضرورتي ندارد
قدسنا: عمرو موسي، دبير كل اتحاديه عرب اظهار داشت دليلي ندارد كابينه وحدت ملي فلسطين را كه بناست تشكيل شود ملزم كنيم اسرائيل را به رسميت بشناسد

گفت و گوي روز
منافع روسيه و آمريكا در مسير تقابلي
روابط بين ايالات متحده و روسيه در زمان رياست جمهوري ولادمير پوتين همواره نوساني الاكلنگي بين همكاري دوجانبه و مواجهه را به خود ديده است.پوتين بسياري از اقدامات دولت نومحافظه كار آمريكا در شرق اروپا و به خصوص نزديكي مرزهاي خود را تهديد كننده امنيت ملي و منافع خود مي داند و آشكارا مخالفت خود را با راهبردهاي كاخ سفيد در اين مناطق اعلام كرده است. اوج اين اختلاف نظر در كنفرانس امنيت بين الملل مونيخ آشكارا خود را نشان داد؛ جايي كه پوتين در سخنراني تند خود، بوش و سياست هاي وي را به باد انتقاد گرفت.همشهري با دكتر الكسي آرباتوف مدير مركز امنيت بين الملل در آكادمي علوم روسيه گفت وگويي اختصاصي ترتيب داده است تا روابط پرتنش كشورش و آمريكا را به طور دقيق تر مورد ارزيابي قرار دهد. گفتني است آرباتوف پيش از اين نائب رئيس كميته دفاعي دوماي روسيه نيز بوده است.
شما در كنفرانس مونيخ حضور داشتيد و از نزيك شاهد و شنونده سخنراني انتقاد آميز پوتين عليه بوش بوديد. چه اتفاقاتي اخيراً موجب تشديد تنش در روابط مسكو و واشنگتن شده است؟
قريب ترين اين اتفاقات كه آتش زير خاكستر در روابط دو كشور را بار ديگر شعله ور ساخت، حفاظ ضد موشكي آمريكا، ادامه گسترش ناتو در شرق اروپا و تلاش براي تشكيل حكومت هاي طرفدار غرب در كشورهاي همسايه مسكو را مي توان توصيف كرد كه طي سالهاي اخير به تشديد تشنج ها افزوده است.
روسيه از اين مبارزه طلبي آشكار كه به زعم بسياري از كارشناسان به نوعي تداعي كننده دوران جنگ سرد است در پي چيست؟
شايد مهمترين انگيزه روسيه تلاش براي جلب احترام و احياي تأثيرگذاري روسيه در تحولات بين المللي باشد. روسيه همواره در پي احياي جايگاه خود به عنوان ابرقدرت بوده است و مقابله و انتقاد از آمريكا از منظر رواني اين حس را به كرملين مي دهد. انتقادهاي وي از بوش در عرصه منع تكثير نشان از تمايل شديد وي به بازگشت به دوران مذاكرات تسليحاتي بين روسيه و آمريكا دارد.
همانطور كه شاهد هستيم سياست خارجي روسيه طي چند سال گذشته دست كم لحني به مراتب مدعي منشانه و ضد آمريكايي به خود گرفته است. اين متغير در روابط دو طرف را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
من اين فرايند را به طور كل در چارچوب تشديد خود خوشنودي جديد روسيه مي بينم. دليل آن اين است كه روسيه در حال حاضر خود را شريكي قدرتمند براي اروپا و غرب مي داند. اين قدرت هيچگاه در طول تاريخ تا اين اندازه نبوده است. روسيه در پول غوطه ور است. اين كشور سومين ذخيره طلا و وجه قابل تبديل در جهان را در اختيار دارد. اين درحالي است كه هشت سال پيش خزانه تقريباً خالي بود. اين دگرگوني وضعيت از ورشكستگي به توانمندي در كنار عواملي ديگر همچون افزايش بهاي جهاني نفت موجب شده است روسيه خود را در جايگاهي به مراتب قدرتمندتر از گذشته ببيند و به طبع گوشه اي از تغييرات در سياست خارجي نمود مي يابد.
فكر نمي كنيد لحني اين گونه ،متحداني جديد را براي روسيه به همراه خواهد داشت؟
بي ترديد. معتقدم روسيه در پي ايجاد اتحادهايي جديد در سطح جهاني است. زماني كه پوتين به آن شكل سياست موسوم به يكجانبه گرايي آمريكا را زير سؤال مي برد در واقع بيش از هر زمان ديگري خود را به كشورهايي با ديدگاه مشابه همچون چين و ايران نزديك مي كند و بي ترديد از اعتماد بيشتر آنها بهره مند خواهد شد. فراتر از اين معتقدم پوتين با هدف يافتن دوستاني جديد در تمامي دنيا درصدد ايجاد ائتلاف هايي جديد است. اهميت فزاينده سازمان همكاري شانگهاي خود مي تواند مويد اين واقعيت در عرصه امنيتي باشد.

رايس، شمال عراق را كردستان خواند
تنش در روابط آمريكا و تركيه
گروه بين  الملل- اظهارات كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده كه اخيرا در توضيحات خود خطاب به اعضاي كميته پشتيباني سناي آمريكا از نواحي شمال عراق تلويحا به عنوان كشور كردستان ياد كرد و ادعاهاي ابراهيم پولات، راننده پيشين اسامه اوجالان، رهبر يكي از گروه هاي كرد معارض تركيه در مورد ديدارهاي منظم نمايندگان آمريكا با رهبران حزب كارگران كردستان تركيه بروز شكاف جديدي بين آنكارا و واشنگتن را رقم زده است.
رايس در توضيح آينده روابط تركيه و مناطق كردنشين شمال عراق گفته بود: PKK كه در نواحي مرزي بين تركيه و كردستان فعال است مسئوليت انجام حملات تروريستي عليه قلمرو تركيه را بر عهده دارد. او دوباره در اظهارات خود خطاب به اعضاي سنا در مورد مكانيسم مورد نظر تركيه، ايالات متحده و عراق براي مبارزه با PKK از لفظ كردستان به جاي مناطق مرزي شمال عراق استفاده كرده بود.
پولات كه از او با نام رمز حاجي ياد مي شود نيز مدعي شده مقامات آمريكايي مستقر در عراق به طور منظم با نمايندگان PKK ارتباط دارند. او به مدت 12 سال و تا پيش از گريختن از شمال عراق از اعضاي PKK بود ولي سپس به گروه اسامه اوجالان، برادر عبدالله اوجالان پيوست كه رويكردهاي مسالمت آميزتري در قياس با نيروهاي تحت امر عبدالله اوجالان دارد. پولات ادعا دارد نيروهاي تحت امر بارزاني و طالباني سلاح و مهمات در اختيار PKK قرار مي دهند.سي جك، وزير دادگستري تركيه روز گذشته در واكنش به اظهارات رايس آنچه او گفته را قابل انتقاد دانست. او در گفتگو با شبكه تلويزيون TV تركيه گفت آنكارا كشور واحد عراق متحد را به رسميت مي شناسد و عراق را همسايه جنوبي خود مي پندارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |