شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
استقبال از سال۸۶ ، با دوپاره شدن نمايشگاه كتاب و حذف يارانه كاغذ
حوزه كتاب سال آينده خبر ساز مي شود
گروه ادب و هنر _ سال 1385 در شرايطي به آخرين روزهاي خود رسيده است كه همچنان دنياي كتاب و كاغذ، يكي از خبرسازترين حوزه هاي فرهنگ در اين سال محسوب مي شود.
اكنون در آخرين شماره روزنامه در سال 85، چشم انداز سال آينده نيز، چشم اندازي پرتلاطم يا پرخبر براي دنياي كتاب به نظر مي رسد. سال 1386 آبستن دو رويداد بزرگ و حتي حياتي در اين حوزه است: برگزاري نمايشگاه كتاب تهران كه براي نخستين بار به صورت دوپاره در مصلاي امام خميني(ره) و محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برپا خواهد شد و حذف يارانه كاغذ كه بدون هيچ ترديدي، اثرات مثبت و منفي چشمگيري بر چرخه توليد و توزيع كتاب خواهد گذاشت. بدون اغراق، شايد پس از انقلاب تاكنون، هيچ رويدادي در حوزه كتاب، به ميزان دوپاره شدن نمايشگاه كتاب بحث انگيز نبوده و خبرساز نشده باشد. اين اتفاق كه در ارديبهشت سال آينده روي مي دهد، با تمام انتقادهاي ريز و درشتي كه به همراه داشت، حالا با اتمام زمان ثبت نام ناشران داخلي و فرارسيدن تعطيلات نوروزي، احتمالا فعلا به فراموشي سپرده خواهد شد و براي قضاوت نهايي درباره مواضع وزارت فرهنگ در اين باره و اثراتي كه بر دنياي كتاب مي گذارد، لازم است تا ارديبهشت صبر كنيم. هرچند كه هنوز هم ناشران گوناگوني مشغول انتقاد از برگزاري بخش داخلي نمايشگاه در مصلا هستند. با اين حال حداقل نتيجه اين ماجرا، بار تبليغي بسيار سنگين براي نمايشگاه امسال و اتحاد صنعت نشر بوده است.
با تمام اين حرف ها، امسال هزار و 100 ناشر براي بخش داخلي نمايشگاه بيستم ثبت نام كرده اند. اما اين رقم در مقايسه با سال گذشته نزديك به 40درصد كاهش داشته است. در دوره نوزدهم، هزار و 809 ناشر در نمايشگاه تهران حضور داشتند و آن طور كه مهر گزارش كرده، اين رقم در سال 1384 به بالاترين حد خود رسيده است: 1800 ناشر. شايد تنها به اين علت كه مجري برگزاري بخش داخلي نمايشگاه در سال 84، اتحاديه و تعاوني ناشران تهران بوده اند.
اما سوي ديگر اين ماجرا، حذف يارانه كاغذ كه قرار است از سال آينده رخ دهد، تكاپوي ديگري رادر اين عرصه ايجاد كرده است. اين رخداد كه تنها با انتشار خبرش، حول و ولاي بسياري را در فضاي نشر كشور ايجاد كرد و منجر به نوسان قيمت زيادي شد، بدون شك تصميم شجاعانه ديگري در وزارت فرهنگ است. اما باز هم مخالفت فعالان اين حوزه را به دنبال داشته است. آيت الله ناصر مكارم شيرازي در اين باره به مهر مي گويد: پرداخت يارانه كاغذ همانند يارانه نان ضروري است و حذف آن در دولت كنوني، شوك سنگيني به حوزويان، مراكز ديني، فرهنگي و مطبوعات وارد كرده است.
آيت الله مكارم در ديدار معاون فرهنگي وزير ارشاد تأكيد كرده است: حذف يارانه كاغذ براي مؤسسات چاپ و نشر مشكلي ايجاد نمي كند، ولي درمجموع به حوزوي ها و مراكز ديني و مطبوعات شوك سنگيني وارد كرده است.
ايشان اضافه مي كند: حذف يارانه كاغذ موجب مي شود تا برخي افراد، دولت را به مخالفت با چاپ كتاب هاي مذهبي متهم كنند و اگر اين مشكل برطرف نشود، اصل كلي گراني كه يك اتهام به دولت فعلي است، تأييد مي شود.
به هر روي، حالا در آستانه سال 1386، صرف وجود هيجان هاي خبرساز در حوزه آرام و مظلوم كتاب، شادي آور است. اما اين كه آيا حذف يارانه كاغذ و برگزاري دوپاره نمايشگاه كتاب، درمجموع به پويايي بيشتر چرخه چاپ و نشر ياري مي رساند يا اوضاع را از آنچه كه هست، وخيم تر مي كند، پرسشي است كه تنها بايد پس از تعطيلات نوروز به آن انديشيد. دست كم به اين علت كه روزهاي نخست سال با خاطري آرام و آرزوي روزهاي بهتر سپري شود. سالي كه نكوست از بهارش پيداست.

ادبيات
017400.jpg
فراخوان آواز گنجشك ها: مجيد مجيدي هنوز براي نقش اول فيلمش با نام آواز گنجشك ها دنبال بازيگر مي گردد و اين بار مي خواهد هنرپيشه مورد نظرش را از ميان علاقه مندان شهرستاني انتخاب كند به همين خاطر براي تست بازيگري دعوت به عمل  آورده است. مجيد.ي از كليه علاقه مندان 15 فروردين ماه 86 در فرهنگسراي بهمن تست خواهد گرفت. آقايان با سن 35 تا 50 سال مي توانند براي اين تست در روز ياد شده از ساعت 10 تا 19 به فرهنگسراي بهمن واقع در ميدان بهمن مراجعه كنند.

اشعاري براي امام راحل : مجموعه  شعرهاي فاطمه راكعي درباره  امام خميني (ره) تا نمايشگاه كتاب منتشر مي شود. اين مجموعه  با نام ديروز با ما كسي بود شامل شعرهاي كلاسيك و بيشتر، غزل هاي اين شاعر است، كه تعدادي از آنها قبلاً منتشر شده اند، و بعضي نيز شعرهاي تازه او هستند. همچنين در اين مجموعه سروده هايي درباره  شهيدان انقلاب ارائه شده اند.
017406.jpg
آخرين كار منتشر نشده: با انتشار مجموعه شعر فرصت ناياب، انتشار شعرهاي منتشر نشده  مرحوم سيد حسن حسيني به پايان مي رسد. اين مجموعه شعر شامل شعرهاي كلاسيك چاپ نشده  اين شاعر فقيد است، كه به همراه يادداشت هاي او درباره سبك هندي در يك مجلد به چاپ خواهد رسيد. اين اثر با انتخاب قيصر امين پور و ساعد باقري و با مقدمه امين پور به همت انجمن شاعران ايران تا نمايشگاه كتاب منتشر خواهد شد.
017403.jpg
موسيقي ايراني هفت شهر : پيمان سلطاني، رهبر اركستر بين الملل ايران، موسيقي متن فيلم هفت شهر كه به زندگي مولانا اختصاص دارد را ساخت. اين فيلم كه محصول كشور تركيه است، روايتي از زندگي شمس و مولانا است كه به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا و نامگذاري سال 2007 به نام اين شاعر پر آوازه ايراني، در جشنواره كن به نمايش درمي آيد. سلطاني در اين زمينه به ميراث خبر گفت: حدود 2 ماه قبل سفارش ساخت موسيقي اين فيلم از طرف تهيه كنندگان فيلم به من داده شد. هم اكنون موسيقي آن نوشته و ضبط شده و تحويل سازندگان شده است.

برنده اسكار در تهران
017397.jpg
برنده اسكار در تهران اگر از طرفداران پرو پاقرص كارتون هاي خارجي باشيد حتماً مي دانيد كه حكايت با مزه يك پنگوئن كاملاً متفاوت امسال جايزه بهترين انيميشن را در مراسم اسكار به دست آورد و حالا اين پنگوئن با دوبله چند جوان به شبكه تهران مي آيد.
انيميشن برنده اسكار خوشقدم به سفارش گروه كودك و نوجوان شبكه تهران در انجمن گويندگان جوان دوبله شده و شما مي توانيد آن را در ايام نوروز از اين شبكه ببينيد. اين انيميشن قصه قبيله اي از پنگوئن هاست كه در بين آنها پنگوئني به دنيا مي آيد ولي به صورت كاملاً اتفاقي غذا و ماهي كمياب مي شود. پنگوئن تازه متولد شده مامبل نام دارد و با بقيه پنگوئن ها متفاوت است. او نمي تواند آواز بخواند.

لطفي در استخر افتاد، سريال تعطيل شد
ايسنا : غلامحسين لطفي كه به هنگام بازي در سريال نوروزي بايرام به استخر خالي سقوط كرده و به شدت آسيب ديده بود، پس از 2 روز از بيمارستان مرخص شد. غلامحسين لطفي بر اثر اين حادثه، از ناحيه  پاي چپ و مهره هاي كمر به شدت آسيب ديد و پزشكان ادامه  حضور وي را در سريال غيرممكن تشخيص داده اند. اين در حالي است كه هم چنان 10 درصد از ايفاي نقش غلامحسين لطفي در اين سريال باقي مانده است و سازندگان مجموعه  نوروزي بايرام را با مشكل جدي مواجه كرده است.

رئيس شايد نوروز بيايد
فارس: در حالي كه دست اندركاران رئيس درصدد اكران آخرين فيلم مسعود كيميايي در نوروز 86 هستند، اين فيلم هنوز موفق به اخذ پروانه نمايش عمومي نشده ولي شايد امروز اين اتفاق رخ دهد. در صورت عدم نمايش فيلم در اكران نوروز 86 ، مقطع تابستان 86 براي نمايش عمومي اين فيلم محتمل به نظر مي رسد. در صورت عدم نمايش رئيس، با توجه به كم بودن درخواست هاي سينمادارها، احتمال نمايش فيلم پارك وي ساخته فريدون جيراني در گروه پنجم اكران نوروزي قطعي تر است كه اين قضيه نيز امروز مشخص خواهد شد.

كوتاه
شهردار تهران در اختتاميه نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم :
سيره نبوي بايد در زندگي ايرانيان نهادينه شود

سما: شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت نهادينه شدن سيره نبوي در زندگي ايرانيان گفت: درحالي كه مشكل فرهنگي ما انتشار نفاق، دورويي، تهمت و رقابت به جاي رفاقت است، تعدادي از افراد به اشتباه دغدغه بلندي موي جوانان و پوشيدن شلوار جين را دارند.
دكتر محمد باقر قاليباف روز گذشته در مراسم اختتاميه نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم ص كه با همكاري نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و ستاد بزرگداشت پيامبر اعظم در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد در خصوص اهميت پرداختن به اخلاق نبوي در كشور توضيحاتي را ارائه كرد.شهردار تهران با تاكيد بر اين كه حركت هايي مانند اين نمايشگاه در سال پيامبر اعظم در جامعه كمتر ديده شده گفت: مكارم اخلاقي پيامبر بايد در دستور كار مديران كشوري قرار بگيرد چرا كه جامعه بدون اين اصول به پوچي مي رسد.قاليباف با تاكيد براينكه داشتن نگاه پيامبرگونه به تمام مسائل جامعه شدني است افزود: برخلاف تصور عده اي كه مي گويند در عصر كنوني نمي توان با اين روش جامعه را اداره كرد و با استناد به ارزشهاي دوره دفاع مقدس درمي يابيم كه مي توان با درك تمام ابعاد آن دوره به چنين درجه اي نائل شد.شهردار تهران عدالت را به معناي قرار گرفتن هر چيزي در جاي خود دانست و گفت: واي بر مديريتي كه حقي را فداي مصلحتي كند.

۳۰۰ ، همچنان خبرساز است
گروه ادب و هنر _ گرچه 300 در اولين هفته اكران خود به فروش 70 ميليون دلاري در سينماهاي امريكا دست يافته اما همچنان از سوي ايرانيان و حتي غيرايرانيان با محكوميت جدي مواجه است.
روزنامه انگليسي زبان استار چاپ مالزي كه روزانه بيش از يك ميليون نفر خواننده دارد نوشت: ايراني ها معتقدند كه اين فيلم يك تهمت و افتراي تاريخي است. اين روزنامه كه اين مطلب را به نقل از آسوشيتدپرس آورده است، در ادامه يادآور شده : فيلم 300 زماني به اكران درآمده است كه كشمكش بر سر مساله هسته اي ميان ايران و آمريكا به حداكثر رسيده است و در عراق هم اوضاع آشفته است. در پايان اين گزارش به تيتر روزنامه همشهري اشاره شده است كه در آن آمده است: 300 در خدمت سياستهاي رهبران آمريكاست و پيش بيني نموده است كه اين فيلم موجي از اعتراضات را در اروپا و آمريكا به دليل تهمت هاي آشكار آن برخواهد انگيخت.
از سوي ديگر نادر يغمائيان كه فيلم انيميشن جمشيد و خورشيد را آماده اكران دارد در نشستي مطبوعاتي گفت: مي توانيم با نمايش اين فيلم انيميشن در سطح بين المللي، مقابله اي با فيلم 300 داشته باشيم.
در همين حال فارس گزارش داده كه پروژه ذوالقرنين كه قرار بود 2 سال پيش درباره زندگي كوروش پادشاه ايراني ساخته شود ،بلاتكليف مانده است. عزيز الله حميدنژاد نويسنده و كارگردان اين پروژه گفت: در زمينه ذوالقرنين مطالعه كردم و انطباق آن را با كوروش كبير نزديك ديدم، به اين فكر افتادم چرا ما چنين شخصيتي را به دنيا معرفي نكنيم قبل از اينكه آنها معرفي كنند. وي درباره تعلل مسئولين براي ساخت پروژه ذوالقرنين گفت:كسي نگفت كه اين پروژه را كار نمي كند و چندين بار تصميم گرفتند تحقيق و نگارش كار را جدي نگاه كنند و وارد قرارداد شويم اما نشديم. با مسئولان ديگر فرهنگي صحبت كردم عموماً همه تأييد مي كنند ولي هيچكس جرأت قدم گذاشتن به جلو را ندارد.

جشنواره مي تواند همدان را متحول كند
همدان - خبرنگار همشهري: مدير اجرايي بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان گفت: ما بر خلاف اصفهان با دست خالي به استقبال جشنواره رفتيم.زمرديان تاكيد كرد: اگر از اين فرصت براي معرفي همدان استفاده كنيم، جشنواره از عوامل مهم توسعه براي همدان مي شود.

جواب ارشاد را نمي دهيم
مدير شبكه راديويي جوان گفت: در حال حاضر ترجيح مي دهيم پاسخي به اطلاعيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره عملكرد شبكه راديويي جوان ندهيم.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |