شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
گزارش همشهري از آخرين وضعيت شبكه پيام كوتاه كشور
اميد به بهبود در وقت اضافه
017340.jpg
در ايام نوروز نيز پيش بيني مي شوددر حدود  ۱۰۰ ميليون SMS در روز رد و بدل شود
سپيده سمائي
اگر همه چيز به خوبي پيش رود و مطابق قولي كه مسئولان به ما داده اند، لينك هاي ارتباطي امروز (شنبه) در اختيار ما قرار گيرند، شب عيد امسال مشتركان با مشكل اختلال در شبكه پيام كوتاه (SMS) مواجه نمي شوند. اين مطلب را يكي از مديران تنها شركت ايراني توليد كننده سيستم پيام كوتاه در گفتگو با همشهري عنوان كرد و گفت: البته با توجه به اينكه چند روز باقي مانده تا سال نو تعطيل است، حتي در صورت آماده شدن به موقع لينك ها، بايد مجوز تردد پرسنل ما در سايت هاي مخابرات در روزهاي تعطيل صادر شود تا دو مركز SMS جديد به موقع به شبكه اضافه شوند و مانند سال قبل در روزهاي اول سال نو اختلالي در ارسال پيام هاي كوتاه ايجاد نشود.
اين اظهارات درحالي است كه معاون نظارت و مديريت شبكه  شركت ارتباطات سيار، با اشاره به اين كه ظرفيت مراكز SMS كشور در حال حاضر در حدود 13 ميليون مشترك است، درباره   تمهيدات اين شركت براي افزايش ظرفيت شبكه SMS اپراتور اول در ايام نوروز گفت: اين عمليات در دوبخش بهينه سازي شبكه موجود و توسعه شبكه با استفاده از ايجاد دومركز جديد SMS در تهران (مركز شهيد دستغيب) و بابل و همچنين ارتقاي ظرفيت مركز شيراز از يك ميليون به حدود 5/3 ميليون مشترك انجام مي شود كه با اين تمهيدات مي توانيم تا 18 ميليون مشترك را پاسخ گو باشيم. محمد حسين فلاح اصغري در ادامه افزود: تا كنون 6 مركز SMS در مشهد، شهركرد، اروميه ، شيراز و مراكز امام (ره) و الغدير در تهران فعال بوده اند كه با بازبيني شبكه از نظر نرم افزاري و تقسيم ترافيك لازم ، بار ترافيكي شبكه و مسيرهاي ارسال SMS بهينه سازي شده اند و در حال حاضر وضعيت شبكه در ارسال و دريافت SMS حدود 20 تا 30 درصد بهبود يافته است. ضمن اينكه توسعه مركز شيراز با موفقيت به انجام رسيده و اكنون آخرين مراحل تست آن درحال انجام است.
فلاح اصغري در پاسخ به اين سوال همشهري كه چرا كار ايجاد مراكز جديد SMS به آخرين روزهاي سال و دقيقه 90 رسيده است، اين چنين پاسخ داد: آنچه به ما مربوط بوده است را انجام داده ايم اما بخشي از اين كار در حيطه مديريت ما نيست و به عنوان مثال تهيه لينك هاي ارتباطي به مخابرات مراكز استان ها و شركت زيرساخت مربوط مي شود كه اميدواريم تا شب عيد توسعه شبكه به صورت كامل انجام شود، اما حتي اگر اين امر هم ميسر نشود، با توجه به افزايش ظرفيت مركز شيراز و بهينه سازي كه در شبكه انجام شده، مشكل خاصي به وجود نمي آيد.
وي در اثبات اين ادعا به آمار پيام هاي كوتاه ارسال شده مشتركان ايراني استناد كرد و گفت: به ازاي هر مشترك در دنيا به طور ميانگين 1 تا 5/1
SMS در روز ارسال مي شود اما در ايران اين ميانگين 5/1 تا 5/2 SMS در روز است؛ از اين رو به طور ميانگين در روز 30 ميليون پيام كوتاه ميان مشتركان اپراتور اول رد و بدل مي شود كه اين تعداد در اعياد و مناسبت هاي خاص دو برابر افزايش مي يابد. به عنوان نمونه در عيد غدير امسال ما به ركوردي حدود 72 ميليون SMS رد و بدل شده رسيديم.
اظهارت فلاح اصغري درحالي است كه برخي كارشناسان با توجه به تجربه سال قبل كه در روزهاي 29 اسفند و اول فروردين كيفيت شبكه همراه و پيام كوتاه كشور با افت شديد همراه بود، براين باورند كه اگر مراكز جديد به موقع به شبكه اضافه نشوند، امسال هم مشكل مشابهي خواهيم داشت. ضمن اينكه نبايد افزايش تعداد مشتركان شبكه همراه و همچنين تغيير رفتار ايشان را از نظر دور داشت. تغييراتي كه در آمار ارائه شده از سوي صدوقي مدير عامل شركت ارتباطات سيار نيز مشهود است: در ديماه امسال روزانه  ?? ميليون پيام كوتاه تبادل مي شد كه اين آمار در اسفندماه به روزي  ?? ميليون SMS رسيده است كه در واقع  ?/? ميليارد SMS در يك ماه ميان مشتركان تبادل شده است. وي مي افزايد: در ايام نوروز نيز پيش بيني مي كنيم در حدود  ??? ميليون SMS در روز رد و بدل شود. اين درحالي است كه بعضي پيش بيني ها از 5 برابر شدن ميزان ارسال پيام هاي كوتاه در ايام نوروز نسبت به روزهاي عادي سال حكايت مي كنند.
درهرحال مشتركان بايد اميدوار باشند مراكز بابل و دستغيب تهران در روزهاي باقيمانده سال 85 به شبكه اضافه شوند و مشتركان با خيالي آسوده پيام هاي تبريك را براي دوستانشان ارسال كنند، اما بد نيست توصيه فلاح اصغري را هم مد نظر داشته باشيد: از مردم تقاضا مي كنيم كه پيام هايشان را دو سه روز مانده به نوروز و يا شبها كه شبكه ترافيك كمتري دارد ارسال كنند و ارسال تمام پيام ها را به لحظه تحويل سال موكول نكنند تا شبكه در يك حالت عادي فعاليت كند و پيام ها هم بدون مشكل به مقصد برسند.

گرماي زمستان امسال، همه ركوردها را شكست
017337.jpg
بي بي سي: يك آژانس دولتي آمريكا گزارش داده است كه در 125 سال گذشته كه ثبت ركوردها آغاز شده، زمستان امسال در نيمكره شمالي گرمترين زمستان بوده است.
بنابه اين گزارش مجموع دماي خشكي و سطح اقيانوس ها از دسامبر تا فوريه 72/0 (هفتاد و دو صدم) درجه سانتيگراد بالاتر از ميانگين بوده است. اين درحالي است كه اداره ملي تغييرات اقيانوسي و جوي آمريكا اعلام كرد كه پديده ال نينو، نيز از عوامل گرماي بي سابقه امسال بوده است و كارشناسان آب و هوا پيش بيني مي كنند كه 2007 مي تواند ركورد داغ ترين سال را بجا بگذارد. سازمان تغييرات اقيانوسي و جوي آمريكا هم گفته است كه افزايش دماي هوا همچنان به ميزان يك پنجم درجه در هر دهه افزايش مي يابد.جي لاريمور از مركز داده هاي جوي سازمان تغييرات اقيانوسي و جوي آمريكا گفت: روند بلندمدت و پايدار در جهت بالا رفتن دما و همچنين يك
ال نينوي ملايم از عوامل اين وضع (گرماي بي سابقه زمستان امسال) بوده است.
وي افزود: ما نمي گوييم كه اين زمستان گواه نفوذ گازهاي گلخانه اي است. با اين حال لاريمور گفت كه تحقيقات مربوط به دماي هواي زمستان امسال بخشي از مطالعه يك هيات بين المللي محققان تغييرات جوي موسوم به IPCC بود . آن هيات ماه گذشته با انتشار گزارشي گفت كه گرمايش زمين به احتمال زياد ريشه در فعاليت هاي انساني دارد. وي گفت: ما مي دانيم كه به عنوان بخشي از آن گزارش، نتيجه گيري شده بود كه روند گرمايش تا حدودي ناشي از تصاعد گازهاي گلخانه اي است.
هيات IPCC نتيجه گيري كرده بود كه حداقل 90 درصد اطمينان دارد كه تصاعد گازهاي گلخانه اي در اثر فعاليت هاي بشري و نه نوسانات طبيعي باعث گرمتر شدن سطح زمين شده است. اين گروه پيش بيني كرد كه دما تا پايان قرن ميلادي جاري احتمالا از 8/1 تا 4 درجه سانتيگراد افزايش خواهد يافت. با اين حال امكان افزايشي به كوچكي 1/1 درجه سانتيگراد يا به بزرگي 4/6 درجه سانتيگراد نيز وجود دارد.

دنياي علم
۱۲۵۰ فيلم روي شست ناخن شما
دانشمندان كره اي يك تراشه حافظه براي نيمه رساناها ساخته اند كه به اندازه ناخن شست بوده و از قابليت ذخيره 1250 فايل سينمايي با كيفيت دي وي دي برخوردار است. پروفسور چوئي يانگ كيو و تيم تحقيقاتي وي از موسسه علوم و تكنولوژي پيشرفته كره يك سلول واحد حافظه مسطح 8 نانومتري NAND را با تراز ترابيت طراحي كرده اند. يك ترابيت يك هزار بار بزرگتر از گيگابيت بوده و از فضاي كافي براي ذخيره 12500سال فايل روزنامه ديجيتالي، 500 هزار mp3 يا يك ميليون عكس با رزولاسيون بالا برخوردار است . اندازه اين تراشه معادل يك بيست و پنجم تراشه هاي
۳۲ گيگابيتي سامسونگ بوده و حجم آن 25 مرتبه بيشتر از اين تراشه هاست.

كامپيوترهاي نوري
مثل ماشين حساب نوري
فيزيكدانان دانشگاه باث پروژه اي را آغاز كرده اند كه مي تواند به عنوان گامي مهم به سوي ساخت رايانه هاي فوتونيك قلمداد شود. فيزيكدانان اين دانشگاه به دنبال آن هستند كه به زودي روياي استفاده از نور به جاي الكتريسيته را در راه اندازي نسل بعدي رايانه ها محقق سازند. روياي اصلي دانشمندان و فيزيكدانان در مرحله نخست، دستيابي به توانايي براي انتشار مداوم نور در پالس هايي كه تنها يك ميليارد ميليارديوم ثانيه به طول مي انجامد، است.به گفته دانشمندان، اين پروژه نه تنها به دستيابي به فناوري نويني منجر مي شود بلكه به فيزيكدانان اين امكان را مي دهد تا شانسي براي بررسي دقيق ساختارهاي اتمي داشته باشند.

خورشيدگرفتگي در شرق ايران
يك خورشيد گرفتگي جزيي 28اسفند ماه در بخش هاي شرقي كشورمان قابل رصد خواهد بود. به گزارش روز پنج شنبه انجمن نجوم آماتوري ايران، استان هايي كه مي توان اين خورشيدگرفتگي جزيي را در لحظه طلوع خورشيد مشاهده كنند سمنان، كرمان، خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، سيستان و بلوچستان، يزد، گلستان و بخش هايي از استان مازندران هستند.

سوژه روز
ساعت ها را جلونكشيد!
همشهري آنلاين: بسياري از كشورهاي جهان با آغاز فصل بهار ساعت هايشان را براي صرفه جويي در انرژي به جلو مي كشند. در آمريكا امسال به طور آزمايشي تغيير ساعت فصلي سه هفته زودتر از وقت معمول در سال هاي قبل و در 11 مارس (20 اسفند) انجام شد و نيز قرار است اين ساعت تابستاني يك هفته بيشتر از دوره معمول ادامه پيدا كند. جلو بردن ساعت در اول فصل بهار كه روزها در حال بلندشدن هستند، با كاهش نياز به روشن كردن چراغ ها باعث كاهش مصرف انرژي و صورتحساب هاي برق مي شود.
وزارت انرژي آمريكا امسال با طولاني كردن آزمايشي دوره وقت تابستاني به اندازه يك ماه (سه هفته در آغاز و يك هفته در انتها) مي خواهد بررسي كند آيا مي توان ميزان اين صرفه جويي انرژي را افزايش داد يا نه. در صورتي كه اين طولاني تر كردن دوره ساعت تابستاني باعث صرفه جويي بيشتر در مصرف انرژي شود، ممكن است به صورت دائمي درآيد.
017343.jpg
تاريخچه تغيير ساعت فصلي
در آمريكا از سه قرن قبل، از سال هاي 1700 ميلادي، اين مسئله كه يك ساعت جلو بردن ساعت در تابستان مي تواند باعث صرفه جويي در انرژي شود شناخته شده بود. حتي بنجامين فرانكلين- مخترع برق گير و از بنيانگذاران آمريكا- در اين مورد مطلبي نوشت. اما اين ايده تا قرن بيستم به مرحله اجرا گذاشته نشد. در طول هر دو جنگ جهاني در آمريكا و انگليس تغيير ساعت فصلي مراعات مي شد.بعد از جنگ جهاني دوم ايالات آ مريكا آزاد بودند تغيير ساعت فصلي را به اجرا در آورند و و هر كدام در روز معيني از تقويم اين كار را انجام مي دادند. اما نداشتن وحدت رويه در ميان ايالت ها باعث سردرگمي در مورد ساعت مسافران مي شد. در سال 1966 كنگره آمريكا قانون زمان يك شكل را به تصويب رساند كه بر مبناي آن ايالت هاي مختلف ملزم شدند از پروتكل واحدي در تغيير ساعت فصلي تبعيت كنند كه در زمان واحدي در همه كشور آغاز مي شد و پايان مي يافت.

آيا ارزشش را دارد؟
تغيير در شروع و پايان ساعت تابستاني ناشي از لايحه سياست انرژي امريكا در سال 2005 است. بر اساس اين لايحه به جاي آنكه ساعت تابستاني در اولين يكشنبه ماه آوريل شروع شود و در آخرين يكشنبه ماه اكتبر پايان يابد، در دومين يكشنبه ماه مارس آغازمي شود و در اولين يكشنبه ماه نوامبر تمام مي شود. انگيزه اصلي دراين تغيير افزايش صرفه جويي در انرژي است، اما در مورد اينكه اين تغيير واقعا از اين لحاظ ارزشمند است، اختلاف نظر بروز كرده است. كميسيون انرژي كاليفرنيا تخمين زده است كه اضافه كردن يك ماه به دوره وقت تابستاني تنها نيم تا يك درصد مصرف فعلي انرژي را كاهش مي دهد. گزارش وزارت انرژي آمريكا نيز پيش بيني مي كند كه ميزان افزايش در صرفه جويي انرژي با اين روال جديد چندان زياد نباشد و در پاييز نيز ميزان واقعي افزايش صرفه جويي در انرژي با افزايش يك ماهه در وقت تابستاني ارزيابي خواهد كرد.

دانشگاه شريف چهاردهم شد
تيم برنامه نويسي دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در مرحله نهايي سي و يكمين دوره مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويي ACM در بين 88 تيم از برترين هاي مسابقات منطقه اي برنامه نويسي دانشجويي از 33 كشور به مقام چهاردهم جهان دست يافت.

شركت ارتباطات سيار اعلام كرد
پيش بيني 100 ميليون SMS در ايام نوروز
گروه دانش - گفته مي شود در دنيا به ازاي هر مشترك تلفن همراه، به طور ميانگين 1 تا 5/1 پيام كوتاه (SMS) در روز ارسال مي شود ولي در ايران، اين ميانگين 5/1 تا 5/2 است. ايرانيان علاقه مند به SMS اما، خاطره اختلال در شبكه پيام كوتاه را در روزهاي اول سال نوي گذشته هنوز به ياد دارند و براي همين حق دارند بپرسند با وجود اين همه تبليغات و گسترش روزافزون استفاده از تلفن همراه، آيا سرويس دهندگان تضميني براي حفظ كيفيت خدمات خود ارائه مي دهند؟
معاون نظارت و مديريت شبكه  شركت ارتباطات سيار، با اشاره به اين كه ظرفيت مراكز SMS كشور در حال حاضر در حدود 13 ميليون مشترك است، درباره   تمهيدات اين شركت براي افزايش ظرفيت شبكه SMS اپراتور اول
در ايام نوروز گفت: عمليات در دوبخش بهينه سازي شبكه موجود و توسعه شبكه با استفاده از ايجاد دو مركز جديد SMS در تهران (مركز شهيد دستغيب) و بابل و همچنين ارتقاي ظرفيت مركز شيراز از يك ميليون به حدود 5/3 ميليون مشترك انجام مي شود كه با اين تمهيدات مي توانيم تا 18 ميليون مشترك را پاسخگو باشيم.
فلاح اصغري در پاسخ به اين سئوال همشهري كه چرا كار ايجاد مراكز جديد SMS به آخرين روزهاي سال و دقيقه 90 رسيده است، اينچنين پاسخ داد: آنچه به ما مربوط بوده است را انجام داده ايم اما بخشي از اين كار در حيطه مديريت ما نيست و به عنوان مثال تهيه لينك هاي ارتباطي به مخابرات مراكز استان ها و شركت زيرساخت مربوط مي شود كه اميدواريم تا شب عيد توسعه شبكه به صورت كامل انجام شود، اما حتي اگر اين امر هم ميسر نشود، با توجه به افزايش ظرفيت مركز شيراز و بهينه سازي كه در شبكه انجام شده، مشكل خاصي به وجود نمي آيد.
اين درحالي است كه صدوقي، مدير عامل شركت ارتباطات سيار با بيان اين كه در دي ماه امسال، روزانه  ۳۰ ميليون پيام كوتاه تبادل مي شد كه اين آمار در اسفندماه به روزي  ۵۰ ميليون SMS رسيده است، پيش بيني مي كند كه در ايام نوروز در حدود  ۱۰۰ ميليون SMS در روز رد و بدل شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |