شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
وعده نيروي انتظامي به مردم؛
انضباط بي نظير در نوروز
017328.jpg
گروه اجتماعي- برنامه هاي پيش بيني شده براي ايام نوروز توسط نيروي انتظامي از همه سال هاي گذشته بيشتر و دقيق تر خواهد بود.
جانشين فرمانده ناجا در همايش فرماندهان و روساي كلانتري هاي استان تهران ضمن اعلام اين خبر ادامه داد: با آموزش ها و فرهنگ سازي هاي صورت گرفته انضباط اجتماعي و رانندگي در سال جديد بي نظير خواهد بود زيرا پليس نيز با تجهيزات و امكانات بيشتري در خدمت تامين امنيت است.
سردار سرتيپ پاسدار حسين ذوالفقاري يادآور شد: نيروهاي ستادي و آموزشي دانشگاه علوم انتظامي ، بسيج ، يگان هاي حفاظت و پليس ياران جوان با كمك مردم و ساير دستگاه هاي امدادي در ايام نوروز در بحث تامين امنيت فعال خواهند بود .
جانشين فرمانده ناجا تاكيد كرد: در سايه برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال بين نيروي انتظامي و ساير دستگاه هاي امدادي تعامل بيشتري وجود دارد و نيروي انتظامي در حوزه هاي مختلف با دستگاه ها مشاركت دارد كه ايجاد پايگاه هاي مشترك با دستگاه هاي امدادي، اطلاعاتي ، گردشگري و... از آن جمله است.
وي اظهار اميدواري كرد: مردم با توجه توصيه هاي پليس و مددگيري از آن در مواقع لزوم براي تامين سلامتي و امنيت خود و جامعه مشاركت داشته باشند و حوادث رانندگي و نوروزي در ايام تعطيلات به حداقل كاهش يابد.
وي تصريح كرد: هم اكنون بزرگراه هاي تهران - كرج و تهران - قم با دوربين هاي نصب شده به صورت دقيق كنترل مي شود . به ويژه در محور تهران- قم خودروها به صورت سيستمي و آن لاين كنترل مي شوند.
ردياب هاي نصب شده بر روي كاميون ها و اتوبوس ها نيز بسيار در كاهش تصادفات موثر خواهند بود و اين طرح در چند ماه اول سال 86 با پيشرفت حاصل شده موفق به كنترل تغيير مسير ، تصادف ، سرعت غيرمجاز و... به صورت آن لاين خواهد بود كه تحول عظيمي در ناوگان حمل و نقل جاده اي كشور ايجاد مي شود.
ذوالفقاري اظهار داشت: براي منازلي كه قصد مسافرپذيري دارند شناسنامه ويژه اي از سوي ستادهاي نوروزي تهيه خواهد شد كه بر اساس آن شناسنامه تامين امنيت مسافران و منزل مسافر پذير بر عهده نيروي انتظامي خواهد بود. براي ساماندهي مسافران نوروزي در فضاهاي باز شهري نيز تمهيدات ويژه اي انديشيده شده و شهرداري ها به خصوص در كلانشهرها و شهرهاي مهمان پذير مكان هايي را براي استقرار مسافران نوروزي در نظر گرفته اند.
جانشين فرمانده ناجا خاطرنشان كرد: اين فضاها داراي امكانات اوليه اسكان از جمله سرويس بهداشتي ، آب آشاميدني و سكوي اسكان هستند و پليس امنيت آنها را تامين خواهد كرد. در ساليان گذشته برخي مواقع اسكان موقت در حاشيه خيابان ها خطراتي براي مسافران و رانندگان ايجاد كرده و حوادث تلخي رقم خورده است اما با استقرار مردم در فضاهاي تعيين شده شهرها خطرات و حوادث به حداقل خواهد رسيد.
ايستگاه هاي سيار پليس آگاهي
در ايام نوروز
جانشين اداره كل مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا، از داير كردن ايستگاه هاي سيار پليس آگاهي در سراسر كشور طي ايام تعطيلات نوروز خبر داد.
سرهنگ شمس آبادي، ضمن اعلام اين خبر گفت: به همين منظور چادرهايي براي استقرار واحدهاي آگاهي در سطح شهرستان ها در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينكه در سراسر ايام تعطيلات سال نو، ايستگاه هاي فوق در مناطق اصلي شهر برپا است، خاطر نشان كرد: پرسنل آگاهي به طور شبانه روزي و در شيفت هاي مختلف در اين ايستگاه ها حاضرند.
شمس آبادي تصريح كرد: مردم مي توانند در صورت وقوع جرمي، به ايستگاه هاي فوق مراجعه تا ماموران نسبت به تشكيل پرونده در همان محل اقدام كنند.
وي در پايان از مسافران خواست تا در صورت مشاهده موارد مشكوك بلافاصله به نزديك ترين پايگاه پليس مراجعه كنند.
دو ميليون و 500 هزار گشت پليسي
در سال 85
نيروي انتظامي با اعزام دو ميليون و 500 هزار گشت پليسي در كشور امنيت عمومي در سال 85 را افزايش داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا،نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: در يازده ماهه سال جاري جهت برخورد با قانون شكنان و متخلفان ضمن انجام عمليات هاي گوناگون پليسي و رزمي در مناطق مرزي و استان هاي سراسركشور به شدت برخورد شد.
سردار عيني باهر گفت: در اين مدت ،بااعزام يك ميليون و 200 گشت خودرويي ، 500 هزار گشت موتورسوار و 863 هزار گشت پياده، پليس نسبت به افزايش امنيت عمومي و ايجاد آرامش در سراسر كشور تلاش مضاعفي را انجام داد.
وي اظهار داشت: اين اقدامات منجر به كاهش جرائم در سال 85 شد و براي سال 86 نيز نيروي انتظامي با طرح ها و برنامه هاي مدون و با حمايت و تعامل و همكاري مردم به دنبال افزايش امنيت عمومي و كاهش جرائم مي باشد.

خبر
دفاع وزير رفاه از واگذاري
بخش حمايتي بهزيستي به كميته امداد

گروه اجتماعي- در حاليكه كارشناسان بسياري از واگذاري وظايف حمايتي سازمان بهزيستي كشور به كميته امداد امام خميني(ره) توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اظهار نارضايتي كرده اند، وزير رفاه و تامين اجتماعي با حضور در برنامه "گفتگوي ويژه خبري" شبكه دو سيما به دفاع از اين تصميم پرداخت.
عبدالرضا مصري با تاكيد بر اينكه بر اساس اين تصميم از بوجود آمدن همپوشاني ها جلوگيري خواهد شد به اين نكته اشاره كرد كه از اين پس سازمان بهزيستي مي تواند به انجام ساير خدماتي كه بر عهده دارد بپردازد.
در همين راستا وي در آخرين سفر استان هيات دولت به يزد گفت: در اين رابطه اولين هدف، ايجاد قوت و قدرت در سازمان بهزيستي در خصوص وظايف تقريباً مغفول  مانده  مرتبط با پيشگيري، توانبخشي و آسيب هاي اجتماعي چون طلاق، دختران فراري، كارتن خواب ها و اعتياد است؛ اين در حاليست كه وضعيت كنوني سازمان بهزيستي در امر پيشگيري و ساماندهي آسيب هاي اجتماعي، ايده آل نيست.
به گزارش ايسنا وزير رفاه و تامين اجتماعي افزود: از سويي ديگر حدود 5/4 ميليون نفر تحت پوشش كميته امداد هستند و با افزايش۵۰۰ هزار نفري افراد نيازمند حمايت به جمعيت تحت پوشش اين كميته، فرصتي در اختيار بهزيستي قرار مي گيرد تا وظايف اصلي خود را انجام دهد.
محمود ميرزماني،  معاون پيشگيري سازمان بهزيستي، نيز اعلام كرد: تصميم دولت و مجلس براي واگذاري بودجه هاي حمايتي بهزيستي به كميته امداد اكنون نهايي شده است و اقدام خاصي نمي توان انجام داد و اقداماتي مانند استعفا يا مخالفت با اين مصوبه درست نيست بلكه بايد تلاش كنيم با تقويت ساير خدمات بهزيستي كه حيطه گسترده اي هم دارد در زمينه خدمات تخصصي بهزيستي به خصوص در زمينه پيشگيري و توانبخشي فعاليت كنيم.بنا بر خبر منتشر شده از سوي خبرگزاري فارس وي افزود: حالا كه كارهاي بهزيستي سبك تر شده است خيلي بهتر مي توانيم به وظايف ديگر بهزيستي كه قبلاً خيلي نتوانسته ايم به خوبي آن ها را اجرا كنيم، بپردازيم.
اين در حالي است كه در پي تصميم نمايندگان مجلس در واگذاري خدمات حمايتي به كميته امداد تمامي معاونين سازمان بهزيستي در اعتراض به اين نظر متن استعفايشان را تسليم رئيس سازمان كردند.

وزير كشور:رشد جمعيت تهران كنترل شد
ايسنا : وزير كشور گفت كنترل جمعيت استان و شهر تهران در اولويت قرار دارد و هم اكنون جلوي رشد جمعيت در متن پايتخت را گرفته ايم و با پيگيري طرح حريم و محدوده شهر تهران، در زمينه حاشيه شهر نيز تصميماتي اتخاذ مي شود.
مصطفي پورمحمدي با بيان اين كه سند ملي مهاجرت معكوس تنها با تصويب مستقيم رييس جمهوري نهايي نمي شود، اظهار كرد: اين سند بايد در چند كميسيون دولت بررسي و كامل و سپس تصويب شود.
وي با اشاره به فعاليتهاي وسيعي كه براي تدوين سند ملي مهاجرت معكوس انجام شده، اين سند را نيازمند كارشناسي بيشتري دانست و گفت: سند ملي مهاجرت معكوس در شكل ابلاغيه مؤثر نبوده و بايد تبديل به مصوبه دولت شود.

درصورت تصويب مجلس؛
حق عائله مندي بازنشستگان افزايش مي يابد
017349.jpg
گروه اجتماعي- در خواست دولت براي افزايش حق عائله مندي و حق اولاد بازنشستگان بالاي 60 سال در انتظار تصميم نهايي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است و در صورت تصويب بازنشستگان بالاي 60 سال به حق عائله مندي 360درصدي مي رسند.
موسي الرضا ثروتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين خبر گفت: لايحه دولت در اين باره يك سال قبل با عنوان" اصلاحيه بند 3 از ماده 9 قانون نظام پرداخت هماهنگ و ماده 8 مقررات مالي دولت" به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است.
وي با اشاره به اينكه كليات اين لايحه در كميسيون اجتماعي و صحن علني به تصويب رسيده است افزود: پس از تصويب جزئيات اين لايحه در كميسيون اجتماعي هم اكنون در انتظار طرح در صحن علني مجلس است و در صورت تصويب لايحه فوق بازنشستگان مي توانند از مزاياي اين قانون بهره مند شوند. عضو كميسيون اجتماعي مجلس از 3 برابر شدن حق عائله مندي بازنشستگان بالاي 60 سال سن و از كارافتادگان كلي خبر داد.
وي افزود: در حال حاضر حق عائله مندي بازنشستگان بالاي 60 سال سن و از كار افتادگان كلي تا سه فرزند 120 درصد بوده كه با اين مصوبه به 360 درصد مي رسد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس تاكيد كرد: حق فرزند نيز در حال حاضر 35 درصد است كه به 100 درصد افزايش يافت.
ثروتي گفت: اين لايحه تبصره  اي داشت كه تنها شامل افرادي مي شد كه كمتر از 300 هزار تومان دريافت مي كنند كه اين تبصره با نظر اعضاي كميسيون اجتماعي حذف شد.
پيش از اين وزير رفاه و تامين اجتماعي زمان اجراي مصوبه مجلس براي 3 برابر شدن حق عائله مندي بازنشستگان كشوري و لشگري را از ابتداي سال 85 اعلام كرده و گفته بود: لايحه دولت براي افزايش حق عائله مندي بازنشستگان از ضريب 120 به 360 در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه تلاش مي شود رقم آن از ابتداي سال 85 تحت عنوان معوقه به بازنشستگان لشگري و كشوري پرداخت شود.
به گفته وي اين مصوبه براي بازنشستگان كشوري و لشگري داراي 60 سال سن به بالا است و اين افزايش 3 برابري حق عائله مندي حدود 60هزار تومان است.
گفتني است افزايش ناشي از اجراي اين قانون صرفا شامل مستمري بگيراني مي شود كه مستمري دريافتي ماهانه آنها كمتر از 300هزار تومان باشد و اين مصوبه فقط براي بازنشستگان كشوري و لشگري است و شامل بازنشستگان تامين اجتماعي نمي شود.

با مردم
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
۲۳۰۲۳۳۳۷
سال جديد با برنامه ريزي
@ هميشه در انتهاي سال با مرور بر آنچه گذشته، حرمان ها و حسرت هايي هم داريم، اما حال كه در آستانه سال جديديم و پروردگار فرصتي دوباره به ما اهدا كرده است. بايسته است كه از همان روزهاي نخست سال روزهاي كاري، وعده ها و قول و قرارها را بر اساس برنامه ريزي به انجام برسانيم تا در پايان سال به علت انبوه كارهاي عقب افتاده و فرصت هاي از دست رفته حسرت نخوريم.
آناهيتا خسروي- تهران
آنتن ندارد
در محدوده انتهاي بلوار اشرفي اصفهاني خط تلفن همراه تاليا آنتن ندارد. با آن كه قرار بود اين مشكل در مدت 72 ساعت برطرف شود، هنوز حل نشده است، اميدواريم به اين مسئله عنايت بيشتري مي شود.
علي نژاد- تهران
ريشه هاي ترافيك سنگين
@ همه شاهد بوديم كه تهران در اين آخرين روزهاي سال به علت ترافيكي كه از لحاظ فشردگي و سنگيني سابقه ندارد دچار نفس تنگي شده، بي ترديد، افزوده شدن هزاران خودروي جديد به معابر محدود شهر در هر سال يكي از دلايل عمده اين مشكلات است كه ضررهاي قابل توجهي نيز در پي دارد. از دولت محترم و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، تقاضا دارم، راهي بهينه براي سوق دادن سرمايه ها و امكانات به سوي تأمين و تجهيز شبكه حمل و نقل عمومي در تهران بيابند تا مردم مجبور نباشند براي هر كار كوچكي، به صورت تك سرنشين، خودروهاي شخصي خودشان را به خيابانهاي شهر بياورند.
رضا اميري زنوز- تهران
ابنيه تاريخي را حفظ كنيم
تخريب بافت هاي فرسوده شهرها براي ايجاد ايمني بيشتر به خصوص در برابر زلزله ضروري است اما نبايد اجازه داده شود كه همه ابنيه قديمي كه در زمره ميراث هاي فرهنگي قرار دارند به بهانه احداث بناهاي جديد تخريب شوند. عمارت تاريخي مشير الدوله تهران اولين و آخرين بنا نخواهد بود و جا دارد شهرداري ها در تهران و همچنين ديگر شهرهاي كشورمان از جمله شهر محل سكونت من شيراز تدبيرهاي قانوني براي جلوگيري از اين قبيل تخريب ها به كار گيرند.
عفيفي- شيراز
كنترل مواد اوليه
@ با توجه به استقبال شهروندان تهراني از غذاهاي به اصطلاح رستوراني مثل پيتزا، براي جلوگيري از سوءاستفاده ها بعضي از عرضه كنندگان، بهتر است نظارت كافي وجود داشته باشد تا در موارد اوليه، از غذاهاي كهنه و مانده استفاده نشود.
سيما پناهي آشتياني- تهران
سدها، ضروري يا غيرضروري؟
يكي از دلايل كاهش آب درياچه اروميه و افزايش غلظت اين درياچه كم  نظير در جهان، احداث سدهاي متعدد بر روي رودخانه هايي است كه به اين درياچه مي ريزند. بهتر است مطالعات و بررسي هاي جامع در مورد ضروري يا غيرضروري بودن اين سدها و بازدهي آنها، انجام گيرد.
افشار قديمي- اروميه
براي تشويق هنرمندان جوان
تشويق هنرمندان جوان در سطح مدارس، خلاقيت ها را در نسل جوان شكوفا مي كند. بجاست صدا و سيما كه فراگيرترين وسيله ارتباطي جمعي كشور است در اين خصوص اهتمام ورزد و نقاشان، گرافيست ها، عكاسان و ... نوجوان را به جامعه معرفي كند.
پورزارعي- تهران

كوتاه
۱۶فروردين، آخرين فرصت اعتراض آزمون كارشناسي ارشد 86
گروه اجتماعي- معترضان سئوالات آزمون كارشناسي ارشد 86 تا 16 فروردين فرصت ارسال اعتراض دارند.
مديركل دفتر آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش با اعلام اين مطلب گفت: داوطلبان مي توانند اعتراضات خود در ارتباط با سئوالات آزمون كارشناسي ارشد سال 1386 را از طريق پست الكترونيكي arshadetc@sanjesh.org به سازمان سنجش آموزش كشور بفرستند.

افزايش هزينه صدور گذرنامه عمره دانشجويي
گروه اجتماعي- دانشجويان عمره گذار براي صدور گذرنامه بايد مبلغ 413 هزار ريال واريزكنند.
بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي هزينه صدور، تعويض و تمديد هر جلد گذرنامه 100هزار ريال افزايش يافت. بر اين اساس دانشجويان عمره گذاري كه مدارك خود را تحويل داده اند، بايد مبلغ 100هزار ريال به بانك ملي واريز كنند و فيش آن را به رابط دانشگاه محل تحصيل خود تحويل دهند.

دستگيري تعدادي از معلمان معترض
گروه اجتماعي- در پي تجمع روز چهارشنبه معلمان در اعتراض به اجرا نشدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت در مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش ، جمعي از معترضان دستگير شدند.
سردار حسين ذوالفقاري جانشين فرمانده نيروي انتظامي درباره وضعيت دستگيرشدگان به ايسنا گفت: تعدادي از محركان قضيه بازداشت شده اند، اما در حال حاضر آخرين آمار دقيق دستگيرشدگان را ندارم. وي افزود: پليس وظيفه دارد، بر اساس تصميمات شوراي تأمين عمل كند و در شرايطي كه از ابتداي آغاز تجمعات، بنا بر دستگيري نبود، وقتي مقامات مسئول اعلام كردند مطالبي كه بايد به آنها گفته مي شد، گفته شده و ديگر ادامه تجمع ممنوع است، وارد عمل شديم.

افزايش جمعيت جهان به  ۹‎/۲ ميليارد نفر در سال ۲۰۵۰
سازمان ملل در تازه ترين گزارش پيش بيني كرد: جمعيت جهان تا سال 2050 به 9/2 ميليارد نفر برسد و تقريباً تمام اين رشد مربوط به كشورهاي در حال توسعه باشد.

برگزاري نخستين جشنواره ويژه علوم انساني
گروه اجتماعي- نخستين جشنواره بين المللي فارابي ويژه علوم انساني، آذر سال آينده برگزار مي شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره دميدن روح تازه در كالبد علوم و ايستگاهي براي نوآوري هاي علوم انساني است.
محمدباقر خرمشاد افزود: در حال حاضر ايران در شرايطي قرار دارد كه نياز به فضاي جديد تمدني دارد و به همين منظور ارتقاي علوم انساني در دستور كار معاونت فرهنگي وزارت علوم قرار گرفته است.
ايجاد رشته هاي بين رشته اي علوم انساني، راه اندازي جشنواره فارابي، كرسي هاي نظريه پردازي و تجديد نظر در دروس و سرفصل هاي علوم انساني از جمله كارهايي است كه در اين زمينه انجام خواهدشد.
وي افزود: اين جشنواره شامل 9 گروه زبان و ادبيات فارسي، تاريخ و جغرافيا و برنامه ريزي شهري، جامعه شناسي و علوم اجتماعي و ارتباطات، علوم سياسي و روابط بين الملل، علوم اقتصادي، حقوق، علوم شناختي تربيتي و روانشناسي و رفتاري، فلسفه و الهيات و علوم قرآني و تاريخ و باستانشناسي مي شود.
وي ،توسعه همه جانبه ايران را يكي از مهم ترين دغدغه هاي ملي دانست و خاطرنشان كرد: حصول اين هدف مستلزم استحصال و كارسازي دانش توسعه اي متناسب با شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه ايراني است.
وي با بيان اين مطلب كه يكي از بنيادهاي تمدن سازي بحث علوم انساني است كه پرداختن به آن امري لازم و ضروري است، افزود: بايد تلاش شود تا علوم انساني كاربردي تر شوند و در اين راستا معاونت فرهنگي وزارت علوم در نظر دارد برنامه هاي مختلفي را اجرا كند.
خرمشاد اضافه كرد :با وجود اهميت و اولويت علوم انساني در فرايند برنامه ريزي توسعه، متاسفانه در تدارك برگزاري جشنواره هاي ملي و بين المللي در ايران، شاهد غفلت يا بي توجهي نسبت به اين حوزه مهم و تاثيرگذار بوده ايم و در حالي كه در حوزه هاي مختلف جشنواره هاي مختلف برگزار مي شود اما در حوزه علوم انساني هيچ جشنواره اي نبود كه پژوهشگران اين حوزه را معرفي و تقدير كند.
وي برگزاري جشنواره فارابي را يكي از مهمترين اقدامات فرهنگي دانست و گفت: توسعه و مسئله محور كردن پژوهش در علوم انساني، شناسايي، تكريم و پرورش نخبگان و پژوهشگران علوم انساني، پشتيباني و حمايت از تحقيقات بومي و كاربردي در حوزه علوم انساني و تشويق صاحب نظران خارجي به توجه علمي به مسائل ايران و اسلام از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است.
معاون فرهنگي وزارت علوم، با اشاره به اينكه جشنواره فارابي همه ساله نسبت به معرفي پژوهش هاي برتر استادان و پژوهشگران در سه نوع پژوهش هاي بنيادي، توسعه اي و كاربردي اقدام مي كند، گفت: در جشنواره بين المللي يك بخش ويژه به محققان جوان اختصاص يافته است كه پژوهشگران كمتر از 35 سال سن را شامل مي شود. در اين جشنواره مراكز آموزشي و پژوهشي كارآمد و برتر در زمينه ايران شناسي ، اسلام شناسي، انقلاب اسلامي و آموزش زبان فارسي و همچنين ايران شناسان و اسلام شناسان غير ايراني معرفي و تقدير مي شوند.
همچنين مدير اجرايي جشنواره فارابي گفت: در اين جشنواره از ايران شناسان و اسلام شناسان ايراني و خارجي تقدير خواهدشد.
علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند آثار و مقالات پژوهشي خود را در حوزه هاي مختلف علوم انساني تا پايان مرداد به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |