شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
توصيه كارشناسان براي بهبود تغذيه در ايام نوروز؛
ميوه را جايگزين شيريني و تنقلات كنيد
017355.jpg
صدف كوه كن
حفظ سلامت خانواده به  خصوص در ايامي مانند نوروز كه خانواده ها درصدد برگزاري هرچه مفرح تر تعطيلات خود هستند، از اهميت ويژه اي برخوردار است، چرا كه با رعايت نكردن برخي نكات ساده، شيريني اين ايام مي تواند به تلخي بدل شود. فراموش نكنيد در بسياري از موارد، مشكلات در نتيجه تغييراتي كه در الگوي مصرف غذا رخ مي دهد، به وجود مي آيد و در نتيجه، با اندك توجهي مي توان از آنها پيشگيري كرد. متخصصان تغذيه از تغذيه سالم در ايام نوروز مي گويند.
دكتر صفوي مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، در اين رابطه به همشهري مي گويد: در مورد افراد بزرگسال نيز زياده روي در مصرف مي تواند منجر به مشكلات گوارشي و همچنين افزايش انرژي دريافتي و در نتيجه اضافه وزن در اين ايام شود و در مورد افرادي كه مبتلا به ديابت، قند خون و يا چربي خون بالا هستند زياده روي در مصرف، باعث اختلال در وضعيت سلامت آنها خواهد شد. بنابراين براي برخورداري از تعطيلاتي همراه با آرامش و سلامت، بهترين كار اين است كه افراد، تعادل در مصرف مواد غذايي را در اين ايام در نظر بگيرند.
توصيه ها براي پذيرايي از ميهمان
دكتر سيد علي كشاورز، متخصص تغذيه و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي گويد: در هر ديد و بازديدي كه مي رويم، شيريني و آجيل جز لاينفك پذيرايي از مهمانان نوروزي است، اما اگر افراد بخواهند درهر ديدو بازديدي از شيريني و آجيل استفاده كنند، علاوه بر اضافه وزن، مشكلاتي از قبيل مشكلات گوارشي نيز براي افراد به وجود مي آيد و جالب است بدانيد كه درهمين شب نشيني ها، افراد بيشتر از چند برابر حالت عادي كالري دريافت مي كنند كه اين افزايش دريافت كالري به همراه كاهش فعاليت افراد در اين ايام خطر ابتلا به چاقي و بيماريهاي وابسته به آن را چند برابر مي كند.
وي در ادامه به هم خوردن ساعت خواب و يا مصرف تنقلات كم ارزش در زمان تماشاي تلويزيون را هم يكي ديگر از نكاتي ذكر مي كند كه هشدار در رابطه با آن ضروري به نظر مي رسد. دكتر كشاورز براي به حداقل رساندن اين آسيب ها به راهكاري مناسبي اشاره كرده و به همشهري مي گويد: بهتر است در اين ايام از خيار كه نوعي ميوه-  سبزي است و كالري پاييني دارد، بيشتر استفاده شود و بعد از آن اولويت بامصرف ميوه ها باشد، البته بهتر است يادآور شويم كه مصرف آجيل هم بر شيريني تقدم دارد، چرا كه اگر تازه باشد نسبت به شيريني مواد مضر كمتري دارد. مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكيد مي كند: در ايام نوروز بهتر است برنامه غذايي مانند ساير زمانها تنظيم شود و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان وعده  و در مقدار متعادل باشد. ولي مي توان حجم مواد غذايي را در وعده هاي اصلي كاهش داد؛ به ويژه شام را بسيار مختصر ميل كرد.
دكتر ربابه شيخ الاسلام، مدير موسسه تغذيه، سلامت و توسعه نيز با بيان اين كه بهتر است، ميز پذيرايي عيد را با ميوه ها، شيريني هاي كوچك ، آجيل كم نمك، قطعات كوچك از ميوه هاي خشك شده يا برگه ها تزيين كنيد، چند توصيه عملي براي اين ايام دارد: از پذيرايي با شيريني هاي تر و چرب ،شكلات ها، شيريني هاي بزرگ و كيك بپرهيزيد؛ از ميهمانان تان با چاي كمرنگ و در استكان يا فنجان هاي كوچك پذيرايي كرده و به جاي قند از كشمش يا توت خشك يا خرما استفاده كنيد؛ به خصوص اگر چاق هستيد، ياد بگيريد كه چاي را تلخ بنوشيد؛ اگر ميهمانتان را دوست داريد خيلي به او تعارف نكنيد، چراكه بعضي افراد به خصوص افراد ميانسال و سالمند ممكن است رژيم هاي خاصي داشته باشند و تعارف بيش از حد آنان را مجبور به مصرف خوردني هايي مي كند كه برايشان مضر است.
برنامه ريزي براي تغذيه سالم
صبحانه، يكي از مهمترين وعده هاي غذايي است كه براي سلامت و تندرستي افراد اهميت خاصي دارد، اما در ايام تعطيل، گاهي كمتر به آن توجه مي شود. كارشناسان توصيه مي كنند كه در ايام تعطيل، شبها زودتر بخوابيد تا صبح بتوانيد با شادابي از خواب برخيزيد. همچنين بهتر است صبحانه كاملي شامل مقادير مناسبي نان، شير، پنير، گردو و ... مصرف كنيد و از خوردن كره،  خامه، سرشير تا حد امكان پرهيز كرده و براي ايجاد تنوع غذايي در صبحانه ها از تخم مرغ، خيار، گوجه فرنگي، ميوه ها و آب ميوه ها نيز استفاده كنيد.
دكتر شيخ الاسلام با اشاره به لزوم مصرف وعده هاي غذايي سبك در ايام نوروز ، مي گويد: اگر در اين ايام به دليل ديد و بازديد ها، فرصت پختن غذا را نداريد، از غذاهاي حاضري و كم چرب همراه با انواع سالاد استفاده كنيد. شمامي توانيد براي يك هفته، سبزيجات شسته شده را به طور مناسبي در يخچال نگهداري كنيد و هر شب با آنها براي خود و خانواده سالادهاي خوشمزه درست كنيد. كاهو، كرفس، هويج، انواع كلم ، انواع فلفل هاي دلمه اي، خيار،گوجه- فرنگي، گل كلم از دوستان هميشگي سلامت هستند،به خصوص اگر سس سالاد را خودتان با روغن زيتون، ماست، سبزيهاي خشك معطر و ادويه اي كه دوست داريد درست كنيد كه اگر گاهي با توجه به سليقه و ذايقه اعضاي خانواده تن ماهي و يا انواع حبوبات پخته، كشمش شسته شده، پنير رنده شده را به اين سالاد اضافه كنيد غذاي سالم و كاملي خورده ايد و همه سلولهايتان را راضي كرده ايد.
دكتر كشاورز نيز در اين باره مي گويد: در اين ايام اگر در خانه ايد، از غذاهاي آبدار مثل سوپ  ها، آش، ميوه هاي آبدار، سبزي هاي آبدار مثل خيار و گوجه  فرنگي و كاهو استفاده كنيد و سراغ سوسيس و كالباس،سس هاي پرچرب نرويد.
تغذيه سالم در سفر
توصيه متخصصان اين است كه كساني كه قصد مسافرت دارند بايد در طول سفر دقت كنند تا اصول تغذيه اي، بهداشت و ايمني مواد غذايي را رعايت كنند و نكته هاي زير را برمي شمرند:
- براي جلوگيري از كم آبي و يبوست مقادير مناسبي آب بنوشيد. البته بهتر است از آبهاي بسته بندي كه سلامت آن مورد اطمينان است استفاده شود. در صورتي كه به آب آشاميدني سالم دسترسي نداريد آب را حداقل به مدت 1 دقيقه بجوشانيد.
- بهتر است به جاي مصرف نوشابه، از دوغ و نوشيدني هاي كم كالري استفاده كنيد.
- براي برطرف شدن نياز مايعات بدن، آب بهترين نوشيدني است. تا حد امكان از مصرف سانديس و نوشابه ها پرهيز كنيد.
- جهت حفظ ايمني غذا و پيشگيري از انواع مسموميت ها، غذاي مورد مصرف بايد كاملاً  پخته شود. ممكن است با توجه به مدت تعطيلات و احتمالاً  تعجيل در ساعت حركت در تهيه غذا كوتاهي شود، به گونه اي كه غذا به ويژه گوشت ها به طور كامل پخته نشده و همين سبب آلودگي و فساد آن شود.

تخت هاي برنزه اعتياد مي آورند
گروه سلامت - شايد شما هم ديده باشيد افرادي را كه به نظر مي رسد براي كارهايشان دليل خاصي ندارند. هر قدر هم كه به آنها بگويي اين كار مناسب تو نيست يا برايت خطر دارد، به گوششان نمي رود. انگار نيرويي از درون آنها را مجبور مي كند حتما و هر طور شده و به هر قيمتي كه هست، آن كار به خصوص را انجام دهند. محققان دريافته اند استفاده از سولاريوم ها، يا همان تخت ها و اتاق هاي برنزه هم، مي تواند همين حكم را براي برخي افراد داشته باشد. يعني به طور خلاصه براي اين عده اعتيادآور باشد.
خبرگزاري رويترز گزارش داده است انديشه اين تحقيق از آنجا به ذهن يك گروه تحقيقاتي در دانشگاه واشينگتن رسيد كه آنها مي ديدند برخي افراد علي رغم هشدارهاي جدي پزشكان و متخصصان پوست، در مورد خطر بروز سرطان پوست بر اثر قرار گرفتن در زير اشعه ماوراي بنفش براي برنزه شدن، باز هم اصرار داشتند كه از اين ابزار براي زيبا نشان دادن پوست و ظاهر خود استفاده كنند.
اين محققان براي بررسي اين افراد، كه همگي دانشجويان كالج واشينگتن بودند، ابتدا طي سوال هايي، ميزان استفاده آنها را از تخت هاي برنزه سوال كردند. آيا آنها هر روز به اين موضوع فكر مي كنند؟ آيا خود را ناچار به برنزه كردن خودشان مي بينند؟ و اين كه آيا به طور مرتب خود را برنزه مي كنند يا خير.
بررسي ها نشان داد 76 درصد از دختران پرسش شونده در اين مطالعه و 59 درصد از پسران، پاسخشان اين بود كه خود را ناچار به استفاده از تخت هاي برنزه مي بينند. اين درصدها، با آماري كه مي گويد بيشتر مشتريان مراكز برنزه را خانم ها تشكيل مي دهند، مطابقت دارد. البته ميزان آقايان هم، اين طور كه پيداست، چندان پايين نيست.
در مرحله بعد از آنها آزموني به عمل آمد كه به نام آزمون اختلالات مرتبط با مواد معروف است. اين آزمون نشان مي دهد كه فرد تا چه اندازه به يك رفتار خاص وابستگي پيدا كرده است.
جمع بندي آزمون ها و پاسخ هاي افراد مشخص كرد آنها كه به طور مرتب براي برنزه كردن خودشان مراجعه مي كنند، امتياز بالاتري هم در آزمون تعيين وابستگي گرفته اند. يعني اين افراد به اين رفتارشان به نوعي معتاد شده اند.
اين محققان مي گويند احتمالا علت اين اعتياد آن است كه به دلايل زمينه اي مثل شخصيت يا تربيت خانوادگي، قرار گرفتن در زير نور ماوراي بنفش يا هر تلاش ديگري براي زيباتر نشان دادن خود، باعث ترشح هورمون آندورفين در اين افراد مي شود. هورموني كه نوعي ضددرد دروني است و موجب مي شود فرد احساس بهتري داشته باشد و قدرت او براي تحمل استرس و تنش ها بيشتر شود. ترشح اين هورمون احتمالا مسؤول اعتياد افراد به برنزه كردن بوده است.
با اين حال، طبق نظر متخصصان پوست، طيف ماوراي بنفش نور خورشيد يا هر منبع نوري ديگري، باعث حركت سلول هاي پوست به سمت سرطاني شدن مي شود و بايد به طور جدي از آن احتراز كرد. در مواردي كه مجبوريم زير اين نور باشيم، توصيه مي شود از كرم هاي ضد آفتاب استفاده كنيم. بنابراين نتيجه اين گزارش اين است كه افرادي كه نمي توانند اين رفتار خود را كنترل كنند، بهتر است به فكر باشند به يك روان درمانگر هم مراجعه كنند، قبل از اين كه ناچار شوند براي تشخيص و درمان سرطان پوست، به پزشك مراجعه كنند.
اين مطالعه در آخرين شماره نشريه آكادمي بيماري هاي پوست آمريكا منتشر شده است.

سلامت در ايران
برنامه هاي بسيج در هفته سلامت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از برنامه ويژه نيروي مقاومت بسيج در هفته سلامت خبر داد.
اعزام تيم هاي پزشكي به مناطق محروم استان ها در يكي از روزهاي هفته سلامت و راه اندازي پايگاههاي اطلاع رساني ثابت و سيار را از برنامه هاي نيروي مقاومت بسيج در هفته سلامت ذكر شده است. تهيه وتوزيع بسته هاي آموزش سلامت باهماهنگي دانشگاه هاي علوم پزشكي، انجام برنامه هاي مختلف ورزشي و مسابقات دو و ميداني، كوه پيمايي، دوچرخه سواري وهماهنگي براي عيادت از جانبازان جنگ تحميلي، بيماران و معلولان مقيم در خانه سالمندان از ديگر برنامه هاي مهم نيروي مقاومت بسيج در هفته سلامت است. همچنين راه اندازي پايگاه سيار براي معاينه رايگان و ارايه خدمات مشاوره اي به نمازگزاران در تاريخ 24فروردين در محل اقامه نماز جمعه،از سوي نيروي مقاومت بسيج براي هفته سلامت تدارك ديده شده است. هفته سلامت از 18فروردين سال آينده آغاز مي شود.

بيشترين شكايات مردمي
از پزشكان عمومي و ارتوپدها
معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي اعلام كرد: پزشكان عمومي با 65 هزار نفر جمعيت بيشترين گروه جامعه پزشكي را به خود اختصاص داده اند و تعداد شكايت از اين گروه از پزشكان در مقايسه با رشته هاي تخصصي پزشكي بيشتر است. نيك نژاد به ايسنا گفت: در مورد شكايت از پزشكان متخصص، شكايت از ارتوپدها بيشترين شكايات را به خود اختصاص داده اند و جراحان مغز و اعصاب در رتبه دوم و متخصصين زنان و زايمان و ماماها در مرتبه سوم قرار دارند.

يك نفر از هر 5 زن كم خون است
بر اساس آخرين آمارهاي پزشكي ، يك نفر از هر 5 زن و نيمي از زنان باردار دچار كم خوني و فقر آهن هستند. نيره اصغري كارشناس ارشد مسائل بهداشت و درمان به مهر گفت : كم خوني ناشي از فقر آهن شايع ترين نوع كم خوني است و بيشتر به دليل خونريزي هاي آهسته و تدريجي در افراد پديد مي آيد.اين خونريزي مي تواند از طريق روده ها به خاطر بيماريهاي مخاطي و زخم هاي معده و اثني عشر، مصرف برخي داروها مانند آسپرين ، بروفن و بسياري از داروهاي ديگر، سرطان هاي سيستم گوارشي و ساختار فيزيكي در برخي خانم ها باشد.

هشدار در مورد خوشبو كننده هاي غير مجاز دهان
وزارت بهداشت درباره موادي موسوم به نامهاي پان، ناس، گوتكاه، بي تي (BT)، ديل ديل و گانش كه به عنوان ماده محرك، هضم كننده غذا، خوشبو كننده و تميز كننده دهان به اشكال مختلف و در بسته بندي هايي به صورت آدامس، پودر، پاستيل و...، در نقاط مختلف كشور به ويژه در استانهاي مرزي توزيع مي شود، هشدار داد. به گزارش مهر، اين ماده جزء مواد اعتياد آور است و باعث وابستگي مي شود. اين محصولات در كارگاههاي غير بهداشتي تهيه مي شود و مصرف آن با عوارض متعددي براي سلامت افراد جامعه همراه است.

۲ هزار تخت بيمارستاني در سال جديد
معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: امسال 40 ميليون دلار از ذخيره ارزي براي ساخت بيمارستانها اختصاص يافت و 45ميليون دلار نيز براي سال 86 لحاظ شده است كه با اين بودجه دوهزار تخت بيمارستاني به بيمارستان هاي كشور افزوده مي شود.

محققان مي گويند
پياده روي براي ترك سيگار مفيد است
طبق يك تحقيق، انجام ورزش هاي ملايم مانند پياده روي، دشواري ترك نيكوتين را براي سيگاري ها به اندازه زيادي كاهش مي دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، دكتر آدريان تيلور كه رياست اين تحقيق را بر عهده داشت و پرفسور ورزش و روانشناسي تندرستي در دانشگاه اكستر تاكيد كرده اند اگر چنين تاثيراتي در دارويي يافت مي شد، اين دارو فورا به عنوان يك داروي كمكي براي ترك سيگار به فروش مي رسيد. تيلور و همكارانش در اين تحقيق با بررسي۱۲مقاله ارتباط ميان ورزش و ترك نيكوتين را مورد مطالعه قرار دادند. آنها محور تمركزشان را بر روي ورزش هايي مانند پياده روي و منقبض و منبسط كردن ماهيچه ها قرار دادند كه مي توان آنها را در خارج از باشگاه انجام داد. طبق تحقيق آنها، انجام حتي پنج دقيقه ورزش اغلب براي كمك به سيگاريها در ترك اين عادت كافي است. در اين آزمايش پس از انجام انواع مختلفي از ورزش هاي ملايم افراد مورد مطالعه را بر اساس ميزان نيازشان به سيگار طبقه بندي كردند. افرادي كه ورزش كرده بودند تمايل كمتري به سيگار گزارش دادند. درواقع اين تحقيق نشان داده است تاثير ورزش در ترك سيگار به اندازه برچسب هاي نيكوتين است.

عفونت ها ،حركت كودكان را مختل مي كنند
بچه ها موجودات پيچيده اي هستند. اتفاقات گوناگون و بيماري ها هم اثرهاي عجيب و غريبي روي آنها مي گذارد. نتايج يك تحقيق نشان مي دهد برخي عفونت ها در كودكان دبستاني، باعث شود آنها دچار تغييرات رفتاري واختلال شوند.به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، اين محققان از دانشگاه فلوريدا متوجه شده اند عفونت  استرپتوكوكي ممكن است علايمي مثل حركات غيرارادي، سريع و پر تكانه در آنها به وجود آورد كه مي تواند آشكار يا جزيي باشد. در اين مطالعه، 693كودك 3تا 12ساله به مدت هشت ماه بررسي شدند. از بين اين كودكان، 64كودك بودند كه آزمايش استرپتوكوك در آنها به طور مكرر مثبت بود. بررسي ها نشان داد ميزان حركات و رفتارهاي غيرعادي در اين كودكان بسيار بالاتر بود. طي سه ماه بررسي هاي پژوهشگران، اين بچه ها ??درصدبيشتر از بقيه همكلاسي هايشان اختلالات رفتاري داشتند.اين كه عفونت ها چطور مي توانند باعث شوند بچه ها حركات و رفتارهاي غيرعادي پيدا كنند، هنوز روشن نيست، اما اين تحقيق يك پيام روشن دارد و آن اين كه كودكان به حساسيت و مراقبت بيشتري از لحاظ حركتي و رواني نياز دارند.

تلخي هاي زندگي، آسم را تشديد مي كند
از دست دادن يك عزيز، يك شكست عاطفي يا اتفاقات ناگوار مشابه آن، فقط باعث شكسته شدن دل نمي شود، بلكه جسم و بدن را هم آزار مي دهد. اين بار محققان سعي كرده اند رابطه بين اين اتفاقات ناگوار را با علائم بيماران مبتلا به آسم پيدا كنند و ارتباط هايي را هم كشف كرده اند.
در مطالعه اي كه پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا انجام داده اند، مشخص شده كه هرچه يك فرد مبتلا به آسم بيشتر از اين نوع تجربه ها در زندگي اش داشته، بيشتر دچار عود علائم آسم شده، كيفيت زندگي پايين تري داشته و بيشتر از ساير بيماران هم براي سلامتش احساس نگراني و اضطراب مي كرده است.
اين نتايج، كه خبرگزاري رويترز آن را گزارش كرده است، از بررسي 189 بيمار بزرگسال مبتلا به آسم به دست آمده است. يكي ديگر از نتايج اين بررسي، آن است كه هرچه درآمد اين بيماران پايين تر بوده، بيشتر تحت تاثير اين مشكلات و وقايع ناگوار زندگي قرار مي گرفته اند و آسمشان تشديد مي شده است. بنابراين بيماران مبتلا به آسم بايد به هر ترتيبي كه هست استرس ها و تنش هاي رواني شان را در زندگي كم كنند تا بيماري شان هم عود نكند. به خصوص اگر جيبشان هم خالي است.اين يافته ها در آخرين شماره، يعني شماره فوريه 2007 نشريه توراكس چاپ شده است.

اهداي خون، يك امتياز براي اهدا كنندگان
اين فقط گيرنده خون سالم نيست كه با دريافت خون، از بيماري يا مرگ نجات پيدا مي كند و سود مي برد، محققان مي گويند اهداي خون حتي براي فرد اهداكننده هم فايده هايي دارد. از جمله اين كه باعث مي شود گردش خون در عروق بهتر انجام شود، ذخاير اضافي آهن در بدن پايين بيايد و از رسوب آن در بافتهاي مختلف بدن، به خصوص عروق، جلوگيري كند. خبرگزاري رويترز گزارش كرده است محققان دانشگاه دارتموت با همكاري يك مركز تحقيقات معتبر انتقال خون در آمريكا، بيش از هزار و 200 مرد و زن مبتلا به بيماري عروق محيطي را براي مدت 6 سال بررسي كردند. اين بيماران بين 43 تا 87 سال سن داشتند.بررسي ها نشان داد اهداي خون در اين بيماران باعث بروز بيشتر شدن احتمال بروز سكته قلبي و مغزي نشد، ضمن اين كه علائم آنها را هم بهتر كرد. محققان مي گويند اين فايده ها به ويژه در بيماران با سن كمتر بارزتر بود. بنابراين پيام اخلاقي اين تحقيق آن است كه براي استفاده از فايده هاي اهداي خون بايد از سن جواني اقدام كنيد. نتايج اين مطالعه در شماره اين هفته نشريه انجمن پزشكي آمريكا چاپ شده است.

اعتياد آمريكايي ها به بازي
بازيهاي ويدئويي ديگر تنها براي كودكان نيستند. در كشوري نظير آمريكا بيش از يك تن از هر سه فرد بزرگسال در اين كشور داراي يك كنسول بازي ويدئويي است و از اين رو پيش بيني شده است كه اين صنعت در آينده اي نزديك طيف گسترده اي از مردم را در برگيرد.آمارهاي موجود نشان مي دهند كه 16 درصد بزرگسالان آمريكايي داراي تجهيزات بازي ويدئويي قابل حمل هستند. گزارش آماري Nielsen/NetRatings نشان داده است كه اكثريت آنهايي كه در آمريكا داراي كنسول بازي هاي ويدئويي هستند، يعني جمعيتي بالغ بر 71 درصد، متاهل نيز هستند و 66 درصد نيز حداقل يك فرزند دارند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |