شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
در نخستين روز نوروز انجام مي شود
سخنراني رهبر معظم انقلاب در حرم امام  رضاع
ايسنا: در اولين روز بهار، مقام معظم رهبري در صحن جامع رضوي حرم
امام رضا(ع) سخنراني خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش امام جمعه مشهد و استاندار خراسان رضوي در بيانيه هايي با اعلام اين خبر اظهار داشتند: در آستانه ولادت فرخنده نبي مكرم اسلام و هفته مبارك وحدت، با تبريك فرارسيدن سال نو و اين ايام خجسته، پيشاپيش به محضر مقام معظم رهبري خير مقدم عرض نموده، از قشرهاي مختلف مردم متدين و هميشه در صحنه جهت حضور در اين مراسم دعوت مي كنيم.

در پايان سفر استاني به يزد
احمدي نژاد: حتما ًبه نيويورك مي روم
017457.jpg
پيش نويس قطعنامه ضدايراني به اعضاي شوراي امنيت ارائه شد
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد تاكيد كرد: اجماع گروه 1+5 مانع سفرم به نيويورك نمي شود و حتما براي دفاع از حق ملت ايران در نشست شوراي امنيت شركت مي كنم.
رئيس جمهوري در حاشيه مصاحبه پاياني خود در سفر به استان يزد به فارس گفت : در صورت صدور ويزا از طرف دولت آمريكا حتما در نشست شوراي امنيت شركت و از حقوق هسته اي ايران دفاع خواهم كرد. احمدي نژاد ظهر ديروز در فرودگاه يزد و در جمع خبرنگاران به تشريح نتايج سفر خود و توضيح مصوبات هيات دولت در اين استان پرداخت.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه دولت معتقد است كه بايد وقت خود را به صورت مناسب و عادلانه بين مناطق مختلف توزيع كند گفت: در اين سفر اعضاي هيأت دولت توانستند به مناطق گوناگون اين استان سفر كرده و از نزديك با مشكلات مردم اين منطقه آشنا شوند.
رئيس جمهوري همچنين با بيان اين كه قبل از انجام سفرهاي استاني كارگروهي به اين منظور تشكيل مي شود، و اين كارگروه قبل از انجام سفر نيازها و مشكلات استان ها را بررسي مي كند ادامه داد: در جلسه  پنجشنبه شب هيات دولت در استان يزد، نزديك به 110 بند مصوبه در بخش هاي گوناگون داشتيم.
احمدي نژاد روز گذشته در ادامه سفر استاني خود در جمع مردم شهرستان خاتم گفت: دشمنان طي بيست و هشت سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همواره در مورد ايران اشتباه كرده اند، ما بايد خدا را شكر كنيم كه خداوند دشمنان ما را از اين جنس افراد قرار داد كه نمي خواهند از عقل خود استفاده كنند. رئيس جمهوري روز گذشته در جمع مردم طبس هم حاضر شد و با آنها ديدار و گفتگو كرد.
اهميت اجراي عدالت
محمود احمدي نژاد عصر پنج شنبه نيز در دومين روز سفر استاني خود به يزد در جمع مردم شهرستان بافق حضور پيدا كرد و با آنان در مورد مسائل مختلف سخن گفت. رييس جمهوري همچنين در جمع مردم صدوق نيز حضور پيدا كرد و در بخشي از سخنان خود با اشاره به اهميت اجراي عدالت در ساختن ايران اسلامي گفت: ما معتقديم وقت و سرمايه دولت مي بايست عادلانه بين بخش هاي گوناگون كشور توزيع شود و به همين دليل است كه ما امروز در خدمت شما عزيزان هستيم.
وي در دومين روز سفر استاني خود به يزد با مردم شهرستان هاي ميبد و اردكان و همچنين منتخبان اين استان ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش فارس، محمود احمدي نژاد پس از اتمام سفر 3 روزه خود به استان يزد براي زيارت بارگاه ملكوتي هشتمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت،  روز گذشته طبس را به مقصد شهر مقدس مشهد ترك كرد و ديشب پس از زيارت بارگاه ملكوتي امام رضا به تهران بازگشت.

گزارش
حلبچه؛ 19 سال پيش
سجاد محمدي

۲۵ اسفند امسال مصادف با نوزدهمين سالگرد بمباران شيميايي مردم
بي دفاع و بي گناه حلبچه از سوي رژيم عراق بود.
لطمه ها و آثاري از اين حمله ناجوانمردانه هنوز در ميان خانواده ها و مجروحين حادثه مشاهده مي شود و بسياري از مردم هنوز داغ اين اقدام وحشيانه را به دوش مي كشند.
امسال 19 سال از آن فاجعه وحشتناك مي گذرد در حالي ياد و خاطره شهيدان و مجروحان اين حمله وحشيانه را گرامي مي داريم وجوامع بين المللي و سازمان هاي حقوق بشر در برابر اعمال جنايتكارانه رژيم عراق تنها به صدور اعلاميه اكتفا كردند.
تهاجم گسترده عراق به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در 31 شهريورماه 1359 منجر به اشغال بخش هاي وسيعي از خاك ايران توسط رژيم بعث عراق در طول ماه هاي اوليه جنگ شد كه اين رخداد ناشي از عدم آمادگي نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران براي رويارويي با تهاجم وسيع عراق در شرايط ويژه پس از وقوع انقلاب اسلامي در ايران بود.
با تغيير موازنه نظامي جنگ به سود ايران ، ارتش بعث عراق كه خود را در آستانه سقوط مي ديد اقدام به ارتكاب يكي از پليدترين جنايت جنگي تاريخ معاصر كرد و براي اولين بار پس از جنگ جهاني اول به كاربرد وسيع سلاح هاي شيميايي عليه رزمندگان و مردم بي دفاع ايران و حتي ملت خويش مبادرت ورزيد.
هرچند در طول سال هاي 1361 و 1362 رژيم بعث عراق در جبهه هاي مياني و غرب به صورت محدود و پراكنده از سلاح هاي شيميايي استفاده مي كرد اما وسيع ترين حملات شيميايي در طول عمليات ها را به اين شرح مي توان برشمرد:
۱. عمليات خيبر ( آزاد سازي جزاير مجنون ، از روز آغاز عمليات در تاريخ 3/12/1362 تا پايان همان سال نيرو هاي عراقي 14 مورد حمله شيميايي به مواضع ايران داشتند. )
۲. عمليات بدر ( منطقه هورالهويزه ، از شروع عمليات 20/12/1363 تا۲۹‎/۱‎/۱۳۶۴ ، 50 نوبت بمباران شيميايي به مواضع و خطوط نيروهاي ايراني از سوي رژيم بعث عراق انجام شد.)
۳. عمليات والفجر 8 ( بهمن 1364 تا فروردين 1365 منطقه عملياتي فاو كه بمب هاي شيميايي مورد استفاده در اين حمله را مشخصاً مي توان نام برد: گاز خردل ، سيانور ، اعصاب و خون. )
۴. عمليات كربلاي 5 ( به لحاظ شدت گستردگي ، بالا ترين ارقام حملات شيميايي عراق را به خود اختصاص داده و در حد فاصل 18/10/65 تا اواخر اسفند همان سال رژيم عراق 56 نوبت از تسحيلات شيميايي استفاده كرد.)
۵. عمليات كربلاي 8 ( كه در همان منطقه عملياتي كربلاي 5 انجام پذيرفت و رژيم بعث عراق به تناسب زماني و محدوده مكاني عمليات از گاز هاي شيميايي استفاده كرد. )
۶. عمليات والفجر 10 ( اسفند 1366 و فروردين 1367 منطقه كردستان عراق - استان سليمانيه - حلبچه )
تك هاي متعددي كه از فروردين 1367 تا مرداد ماه سال۱۳۶۷ ( پايان جنگ ) از سوي رژيم بعث عراق بدون هيچ ابايي در جبه هاي مختلف اتفاق افتاد و همچنان با سكوت مجامع بين المللي ادامه داشت.
بمباران شيميايي مناطق مسكوني
حملات شيميايي رژيم جنايتكار بعث عراق تنها به مواضع و خطوط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران نبود. اين رژيم به دليل ياس و نااميدي براي اولين بار در طول تاريخ پس از جنگ جهاني اول از سلاح هاي شيميايي عليه مردم غيرنظامي و در مناطق مسكوني ايران و كردستان عراق استفاده كرد كه منجر به شهيد و مصدوم شدن هزاران نفر از مردم بي دفاع كه فاقد هرگونه امكانات حفاظتي بودند شد ، اوج اين جنايات ، بمباران شيميايي سردشت در استان آذربايجان غربي بود كه در 7 تير ماه 1366 منجر به شهيد و مصدوم شدن بيش از 4500 نفر از مردم اين شهر شد. علاوه بر اين موارد روستاهاي اطراف بانه ( فروردين 1366 ) ، شهر حلبچه ( اسفند 1366 ) روستاهاي اطراف مريوان (اسفند۱۳۶۶ و فروردين 1367) ، شهر نودشه ( فروردين 1367 ) ، روستاهاي اطراف سرپل ذهاب ( مرداد 1367 ) و شهر اشنويه ( مرداد ماه 1367 ) نيز آماج حملات شيميايي رژيم عراق واقع شدند.
رژيم جنايتكار عراق با زير پاگذاشتن تمام اصول اوليه انساني و قوانين بين المللي با بي رحمي تمام از حمله به مراكز درماني كه در تمام جنگ ها از حملات نظامي مصون  مي باشند ابا نكرد و اقدام به بمباران و موشكباران اين مناطق پرداخت.

خطيب جمعه تهران تشريح كرد
برنامه 2 مرحله اي دشمن عليه ايران
017367.jpg
گروه سياسي - آيت الله محمد امامي كاشاني كه در آخرين نماز جمعه سال 85 در جمع نمازگزاران تهراني سخن مي گفت، به بحث صدور قطعنامه ها عليه ايران و طرح آن از سوي استكبار پرداخت و گفت: دشمن دو اقدام را در دستور كارش دارد يكي تبليغ عليه اسلام و اين كه اسلام را دين خشونت و ترور معرفي كند و ديگري اقداماتي كه اخيرا عليه تمدن ايران مطرح و ايراني را يك فرد خشن و با اسلحه معرفي مي كند.
خطيب آخرين نماز جمعه تهران در گزارشي كه ايسنا از دانشگاه تهران مخابره كرده است، ادامه داد: ما در درجه اول به 1+5 و بعد از آن به شوراي امنيت نصيحت مي كنيم كه اين كارها شما را به جايي نخواهد رساند. شما خودتان فكر مي كنيد كه اين اقداماتتان نتيجه و عاقبت دارد، اما چنين نيست. شما آن قدر از درون ايران بي خبريد كه بعد از صدور قطعنامه عليه ايران مطرح كرديد كه داخل اين كشور بهم ريخته است و اين در حاليست كه داخل ايران منسجم، متدين و پايبند به تمدن اسلام و ايران است به رهبري فردي خداپرست كه تنها صلاح امت اسلام و ايران را در نظر دارد. وي با طرح اين پرسش كه شما با وضعيتي كه ايران دارد چطور مي خواهيد با صدور اين قطعنامه ها وضع دروني كشور را به هم بريزيد اضافه كرد: اين چه خيال خامي است كه شما داريد، قرآن اين كار شما را تصوير كرده است.

۲9 اسفند؛سالروز ملي شدن صنعت نفت
همزادي نفت و سياست
017352.jpg
با نصب نوارهاي ۳ رنگ پرچم ايران بر سينه مردم كه روي آن شعار نفت بايد ملي شود نوشته شده بود و همچنين تظاهرات دانشجويان، نبرد براي ملي شدن نفت به اوج خود رسيد
ملي شدن صنعت نفت و كودتاي انگليسي _ آمريكايي سرلشگر زاهدي دو جريان تلخ و شيرين تاريخ معاصر ايرانند كه هيچگاه فراموش نخواهند شد. بسياري از آنان كه دهه 30و حوادث آن را با گوشت و پوست خود لمس و تجربه كرده اند هنوز در قيد حياتند كه يادآوري خاطرات و خطرات اين هر دو آنان را به گريه مي اندازد. گريه اي اما با دو جنس متفاوت، يكي از سر شوق و ديگري از روي بغض.

ياسر مرادي
دولت انگليس با تجاوز نظامي به كشور ما در شهريور ماه سال 1320 و با بهره گرفتن از عوامل داخلي خود كه در سطوح گوناگون جاسازي كرده بود در مقام تثبيت سلطه انحصاري خود بر منابع نفت جنوب بود ولي در همين حال با چالش هاي دشواري روبه رو بود. از يك سو مبارزات ملت ايران براي پايان بخشيدن به اشغالگري و احياي حقوق خود بر منابع نفتي و از سوي ديگر درخواست هاي شركت هاي نفتي آمريكايي و دولت شوروي براي سهيم شدن در بخش هاي ديگري از منابع نفتي كشور، دولت انگلستان را ناگزير مي كرد براي دفاع از منافع انحصاري شركت نفت انگليس در ايران تا حدودي بر درآمدهاي نفتي ايران بيفزايد تا با حفظ اساس قرارداد امتياز نفت جنوب، رضايت ملت ايران را جلب كرده و دولت ايران بتواند در برابر درخواست هاي شركت هاي رقيب ايستادگي كند.
گفت وگوهاي دولت ايران و مقامات شركت نفت انگليس به تنظيم اصلاحيه اي بر قرارداد نفتي سال 1312 انجاميد كه به لايحه الحاقي گس - گلشائيان شهرت يافت.
سرانجام لايحه الحاقي به مجلس تقديم شد و در واپسين روزهاي اين مجلس در دستور كار قرار گرفت. فضاي استبدادي حاكم بر جامعه و شرايط اجتماعي، اين اميد را براي آنان به وجود آورده بود كه لايحه در چنين شرايطي از تصويب مجلس بگذرد و دولت انگليس بتواند بر چالش هايي كه با آنها روبه رو بود پيروز شود. ولي تعداد اندكي از نمايندگان اقليت اين مجلس در برابر تصويب لايحه ايستادگي كردند و كار به مجلس شانزدهم كشيد.
با اين حال دولت انگلستان و عوامل داخلي آن در مقام برگزار كردن يك انتخابات فرمايشي براي مجلس دوره شانزدهم بودند تا بتوانند كار نفت را بر پايه خواسته هاي خود سامان دهند. ولي انتخابات مجلس شانزدهم به ناكامي رسيد. دولت انگلستان كه خود را در برابر امواج خروشان نهضت مردمي در ايران ناتوان يافت استراتژي تازه اي در پيش گرفت.
در چنين شرايطي شخص دكتر مصدق به صحنه آمد و به مجلس دوره شانزدهم راه يافت و با خواندن پيام هاي آيت الله كاشاني در اين مجلس هرچه بيشتر خود را به كانون توجه در نهضت ملي ايران نزديك و جايگاه خود را در بين سران نهضت تثبيت كرد. از آن پس نيروهاي پيشرو و آگاه جامعه ايران كه احساساتشان از واگذاري امتياز نفت به بيگانگان جريحه دار شده بود، با آغاز تحولات بين المللي و رشد و گسترش انديشه هاي عدالت طلبانه و جنبش هاي رهايي بخش موضوع ملي شدن صنعت نفت را در ادبيات سياسي جامعه ايران وارد كردند. مجلس شانزدهم در مقابل لايحه اي قرار گرفت كه آن لايحه براي استيفاي حقوق ايران كافي نبود لذا كميسيون مخصوصي كه براي بررسي مسئله نفت در مجلس شانزدهم تشكيل شده بود با لايحه نفت مخالفت كرد. در آن زمان فرمول تنصيف منافع، معروف به اصل پنجاه - پنجاه در ونزوئلا مطرح بود.
با رد لايحه نفت جنبش مردم ايران وارد مرحله تازه اي شد و شعار همه چيز براي ملي شدن نفت در سراسر كشور طنين انداز شد. با نصب نوارهاي سه رنگ پرچم ايران بر سينه مردم كه روي آن شعار نفت بايد ملي شود نوشته شده بود و همچنين تظاهرات دانشجويان، نبرد براي ملي شدن نفت به اوج خود رسيد. در چنين اوضاع و احوالي، فشارها افزايش يافت. شاه كه در اين دوران پرتنش نگران اوضاع بود و تمايل داشت تا مسئله نفت هر چه زودتر حل شود رجبعلي رزم آرا، رئيس ستاد ارتش را به نخست وزيري برگزيد. رزم آرا كه مخالف ملي شدن صنعت نفت بود در ملاقات با شاه براي انحلال مجلس و اعلام حكومت نظامي در صورت بهتر نشدن وضع توافق كرد و بدين ترتيب يك بار ديگر راه زور بي كلام با حضور يك نظامي در راس دولت آزموده مي شد. متعاقب اين تصميم و زماني كه كميسيون نفت مجلس در حال بررسي مسئله نفت بود، رزم آرا مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسيد. يك روز پس از قتل نخست وزير، كميسيون نفت به اتفاق آرا با تصويب اصل ملي شدن نفت، تقاضاي دو ماه تمديد كرد تا فرصت لازم براي بررسي كامل جوانب امر و چگونگي اجراي آن را داشته باشد. روز 24 اسفند سال 1329 مجلس شوراي ملي ماده واحده پيشنهادي كميسيون نفت را به اتفاق آرا تصويب كرد. روز بيست و نهم اسفند نيز مجلس سنا راي مجلس شوراي ملي را تاييد كرد و بدينسان مردم ايران اولين مرحله نبرد براي ملي كردن نفت را با پيروزي به پايان رساندند.
با اخراج كارمندان انگليسي، دولت بريتانيا اين بار به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كرد. از آنجا كه شوراي امنيت موضوع را مسكوت گذاشت. انگليس بر آن شد شكايت ديگري در لاهه عليه ايران مطرح كند. اين شكايت در چهارم فروردين 1331 تسليم ديوان شد. ديوان نيز مجدداً 19 خرداد 1331 را براي رسيدگي به موضوع و صدور حكم قطعي تعيين كرد. دولت ايران به اين نتيجه رسيد اكنون كه ديوان استدلال حقوقي ايران را در عدم صلاحيت نمي پذيرد حضور در دادگاه به احقاق حقوق ملت ايران بيشتر مفيد فايده خواهد بود.
بنابراين تحليل نخست وزير روز 14 خرداد 1331 طي پيامي كه از راديو خطاب به ملت ايران قرائت شد لزوم مسافرت به لاهه و حضور در اجلاس ديوان را براي دفاع از حقوق ايران اعلام كرد. انگليسي ها مراقب اوضاع بودند. شدت مراقبت آن هم از نوع انگليسي آن را از خاطرات غلامرضا مصدق فرزند نخست وزير نقل مي كنيم:بيشتر اعضاي هيأت نمايندگي ايران سياهي لشگر بودند. به استثناي نواب، صالح و حسيبي، بقيه دنبال گردش و تفريح و كارهاي خصوصي مي رفتند. حتي بعضي اوقات جمع آوري آنها در محل اقامتمان كه هتلي متوسط بود، با اشكال مواجه مي شد. به خاطر دارم پدرم روزي به من گفت: غلام، برو مقداري شكلات بخر من هم رفتم و يك جعبه بزرگ شكلات خريدم. وقتي جعبه را ديد گفت: چرا يك جعبه خريدي؟ گفتم: چقدر بايد مي خريدم؟ گفت: چهار، پنج جعبه ديگر هم بخر، اينها را بايد با شكلات جمع و جورشان كرد!
دادگاه پس از 12 جلسه رسيدگي به دعاوي طرفين وارد شور شد و در 22 ژوئيه 1952 (30 تير 1331) رأي تاريخي خود را صادر كرد. از 14 قاضي حاضر در دادگاه نه تن به سود ايران رأي دادند عجيب آنكه آنقدر دلايل حقانيت ايران و استدلال هاي رولن محكم بود كه قاضي انگليسي نيز به نفع ايران رأي داد و آزادگي در محافل جهاني مورد تحسين واقع شد. گفتني است پس از پايان دادگاه، چك 1500 پوندي حق الوكاله رولن كه بر عهده يكي از بانك هاي لندن بود نكول شد! انگليسي ها موجودي پول هاي دولت ايران را در بانك هاي انگليس بلوكه كرده بودند و از پرداخت مبلغ چك خودداري كرد.

۳ چهره انتخابات آذر
017307.jpg
سال ?? در حالي به پايان خود نزديك مي شود كه در آذرماه شاهد برگزاري يك تجربه انتخاباتي بي سابقه، يعني همزماني انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي شهر و روستا بود. آنچه اين انتخابات را به شكلي متفاوت در منظر ديد قرار مي دهد، علاوه بر نوع آن (تجميع)، شگفتي اي بود كه پس اعلام نتايج رخ نمود: شكست نسبتا محسوس جريان مشهور به هواداران دولت، پيروزي چهره هاي اصولگرا و بازگشت محدود، اما موثر گرايش هاي معتدل اصلاح طلبان. عبدالواحد موسوي لاري دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و اسدالله بادامچيان، قائم مقام دبيركل حزب موتلفه  اسلامي در يادداشت هايي به تحليل نتايج اين 2 انتخاب پرداخته اند.

موسوي لاري؛ صيانت از ايران
نظام جمهوري اسلامي يك نظام مردم سالار است و مردم ايران با حضور در انتخابات 24 آذرماه پيامي به همه دنيا صادر كردند با اين مضمون كه ايران اسلامي با رأي همه مردم اداره مي شود و اين مردم هستند كه حرف آخر را مي زنند و اگر مديران و دست اندركاران امور مختلف كشور برخلاف نظر مردم، اقداماتي داشته باشند، مردم آنها را برنخواهند تابيد زيرا مردم عقد اخوت با هيچ جرياني براي ابد نبسته اند.
اين انتخابات پيام روشن ديگري هم داشت و آن اينكه اگر در درون جامعه بين گروه هاي سياسي اختلاف نظر وجود داشته باشد، براي پايبندي به اصل صيانت از ايران و حمايت از انقلاب و پاسداري از جمهوري اسلامي و همچنين توجه به اصل مردم سالاري، همه گروه ها و جريان ها خود را ملزم مي دانند كه متحد شوند. به همين دليل هم ايران متعلق به همه كساني است كه در اين كشور زندگي مي كنند.
بنابراين مي توان چنين گفت كه پيام اصلي انتخابات مذكور آن بود كه مردم براي صيانت از جمهوري اسلامي، همه اختلافات را كنار گذاشته و در صحنه حاضر مي شوند. از سوي ديگر در انتخابات 24 آذرماه، آنچه كه خود را نشان داد اين بود كه گرايش اصلاح طلبانه در بين مردم ريشه دارد. لذا با توجه به آمار به دست آمده از سراسر كشور، متوجه مي شويم كه مردم همچنان حامي تفكر اصلاح طلبانه هستند و اگر در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري كانديداي اصلاح طلبان انتخاب نشد به اين دليل بود كه مردم تنها به تشتت اصلاح طلبان اعتراض داشتند نه به مباني فكري و ديدگاه هايشان و در انتخابات آذر نيز، اگر اصلاح طلبان ائتلاف و انسجام نداشتند و باز هم تشتت بر آنها حاكم بود، يك بار ديگر با عدم اقبال از سوي مردم مواجه مي شدند.
واقعيت اين است كه مسير تقسيم بندي آراي مردم در كل كشور، روشن است و اصلاح طلبان با انسجام و ائتلاف بين خود و نوعي خردگرايي همراه با اعتدال در صحنه حاضر شدند لذا بيشترين سهم نيز مربوط به آنان شد. همچنين كمترين سهم هم مربوط به كساني شد كه با شعار رايحه خوش خدمت و حمايت از دولت آمده بودند و اينكه مردم از اين عنوان چه چيزي استشمام و درك كردند، از آراي شان پيداست. در عين حال عناصر مستقل و منفرد و اصولگراياني كه خرج خود را از ستاد رايحه خوش خدمت جدا كرده بودند، به لحاظ ميزان آراي به دست آمده در رتبه بعد از اصلاح طلبان قرار گرفتند.
به اين ترتيب مي توان گفت عناصر خردورز از هر دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا بيشترين سهم را داشته و بيشترين موفقيت را در كسب حمايت مردم به دست آوردند و از آن سو، جريانات افراطي و شعاري، كمترين شانس را در اين صحنه داشتند.
بادامچيان؛ ترجمه نه
برگزاري هر انتخابات، اثرات بسيار مهم و سرنوشت سازي در مجموعه يك كشور و همچنين گروه ها باقي مي گذارد و ديدگاه ها و برنامه هاي احزاب و تشكل هاي ريشه دار را كه قبل از انتخابات نيز فعاليت هاي خود را داشتند، تغيير مي دهد.
در انتخابات 24 آذر كه با حضور 29 ميليوني مردم برگزار شد، همه جناح ها و گروه ها و طيف هاي گوناگون سياسي در انتخابات حضور پيدا كردند و در نهايت آزادي، حرف هاي خود را زدند و نامزدهاي خود را با توجه به اهدافشان انتخاب كردند.
انتخابات 24 آذر 85 يك حماسه بود كه همه جناح هاي اصلاح طلب و اصولگرا و همچنين ائتلاف هاي جديد با عناويني مانند رايحه خوش خدمت ، اصولگرايان اصلاح طلب ، اصلاح طلبان اصولگرا و از اين گونه عناوين حضور پيدا كردند و همه به شور و نشاط انتخابات افزودند.
التبه اگرچه برخي گروه ها از روش هاي منفي و تخريب ديگران استفاده كردند اما نبايد فعاليت همه گروه ها را زير سؤال ببريم. زيرا ديديم كه اكثريت گروه ها با تبليغات ساده و كم هزينه توانستند در انتخابات حضور پيدا كنند. بنابراين اين انتخابات تجربه بسيار خوبي براي انتخاب هاي آينده ما خواهد بود.
در انتخابات 24 آذر، گروه هاي تازه اي شكل گرفتند كه به عنوان نمونه مي توان به گروهي اشاره كرد كه در ابتدا عنوان كرد حامي رئيس جمهوري است و بعد عنوان كرد حامي دولت خواهد بود و بعد نام رايحه خوش خدمت را بر روي خود گذاشت. البته اين موضوع، طبيعت انتخابات است كه پس از انتخابات، اين مسائل پايان خواهد يافت و اگر هم بماند پس از مدتي بي اثر خواهد شد و تأثيري بر روي مسائل سياسي نخواهد گذاشت.
از سوي ديگر با نگاهي به تركيب منتخبان مردم تهران براي شوراي شهر و اينكه رايحه خوش خدمت ، نتوانست با درصد بالايي در اين ليست قرار بگيرد، نمي توان به اين نتيجه رسيد كه به سياست هاي دولت و طرفداران آن يك نه گفته شده است. اينكه ما انتخابات را به نه كه ديد خشن و حذفي دارد، تبديل كنيم، كار صحيحي نيست. مثلاً در انتخابات سال 76 دوم خردادي ها، عنوان شد كه مردم نه بزرگي به اصولگرايان گفتند در حاليكه انتخابات يك امر ترجيحي است و مردم ترجيح مي دهند كه گروه ديگري را انتخاب كنند. در اين انتخابات نيز، رايحه خوش خدمت به صحنه آمد و بر شور و نشاط انتخاباتي افزود. هر چند روشي كه آنها انتخاب كردند را درست نمي دانيم اما اينكه آنها در اين انتخابات رأي نياوردند، نه بزرگ به آنها نيست.

گزارش
ريشه بهانه جويي هاي روسيه
پاندول نامتوازن
017310.jpg
گروه سياسي-ديروز برخي خبرگزاريهاي خارجي به نقل از منابع روسي اعلام كردند كه تمامي پرسنل شركت روسي سازنده نيروگاه اتمي بوشهر به كار خود در اين پروژه پايان داده وخاك ايران را ترك كردند . با اين خبر همه همكاريهايي كه تاكنون بين ايران و روسيه بر سر ساخت اين نيروگاه مطرح بو د به پايان رسيد. سئوال مهم اين است كه چرا روسيه با پايان دادن به اين همكاري ازسود قابل ملاحظه اين پروژه چشم پوشي كرد؟
پرونده هسته اي ايران شرايط مساعدي را براي روسيه ايجاد كرده بود تا در سايه آن به امتيازات اقتصادي مهمي در غيبت متحدين اقتصادي سابق ايران يعني اروپا و ژاپن دست يابد. اما اكنون شاهد بروز فاصله بين دو كشور روسيه و ايران در بحث هاي ظاهرا اقتصادي مانند موضوع نيروگاه هسته اي بوشهر هستيم.
شرايطي كه اكنون ايجاد شده به نفع ايران و روسيه نيست و بعيد است اين دو كشور خواستار بوجود آمدن آن باشند. بايد ديد چه حادثه و يا اتفاقي باعث شده روسيه با يك شريك بزرگ و مهم اقتصادي اش به نام ايران اين گونه رفتاركند؟
در عالم سياست حدس زدن در مورد اينكه آمريكا در پرونده اي مانند پرونده  هسته اي ايران- كه روي آن سرمايه گذاري زيادي كرده است- بيكار نمي نشيند تا رقبايي مانند روسيه از دو طرف امتياز بگيرند، زياد سخت نيست.
نزديك 5 سال است كه بحث هسته اي ايران در مجامع جهاني مطرح است اما از دو ماه پيش بود كه اخباري از مذاكره با دو كشور لهستان و جمهوري چك براي نصب سيستم دفاع ضد موشكي توسط آمريكا منتشر شد كه روسيه نيز شديدا به آن اعتراض كرد. اما مذاكرات آمريكا ادامه دارد. دليل آمريكا براي انجام اين كار حفظ اروپا در برابر تهديدات احتمالي موشكي ايران است. اگر آمريكا موفق به جلب نظر اين دو كشور شده و در نزديكي مرزهاي روسيه سيستم دفاع ضدموشكي ايجاد كند، مسابقه تسليحاتي جديدي را با اين كشور آغاز كرده است و اگر روسيه به چنين مسابقه تسليحاتي تن در دهد، چاره اي نخواهد داشت جز اينكه توسعه اقتصادي خود را محدود كرده و بخشي از اعتبارات آن - كه كم هم نيست - صرف اين مسابقه نمايد.
روسيه براي حل اين مشكل چاره اي ندارد جز اينكه با آمريكا بر سر مسائل مورد اختلاف به توافق برسد تا شايد آمريكا از اين طرح منصرف شده و يا تهديدي براي روسيه به شمار نيايد. روسيه كه خاطره خوشي از مسابقه تسليحاتي طولاني اتحاد جماهير شوروي سابق با آمريكا ندارد- بويژه با توجه به نتيجه اي كه اين مسابقه براي اتحاد جماهير شوروي داشت ( فروپاشي)- اينك قصد ندارد تجربه تلخ گذشته را تكرار كند.بدون ترديد روسيه مايل نيست كه روابط اقتصادي سودآور خود را با ايران تحت تاثير پرونده  اتمي جمهوري اسلامي قرار دهد اما ظاهرا شرايط به گونه اي نيست كه قادر به مقاومت بيشتر در برابر خواسته هاي آمريكا بوده و پاندول منافع ملي اش را بين منافع آمريكا و ايران متوازن نگه دارد.

دشمن ديوانگي نكند
فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: اگر دشمن قلدر ما بخواهد ديوانگي كند، قطعاً غافلگير خواهد شد.

رايزني هاي نخست وزير سوريه در تهران
گروه سياسي - در پايان سفر نخست وزير سوريه به ايران و پس از انجام مذاكرات، 12 سند همكاري به امضاء طرفين رسيد.
ناجي العطري كه عصر چهارشنبه وارد تهران شده بود در مدت اقامت خود علاوه بر دو دور مذاكره با پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهوري، با روساي مجلس شوراي اسلامي و مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفتگو كرد.
نخست وزير سوريه در ديدار با غلامعلي حداد عادل گفت: مناسبات استراتژيك ايران و سوريه يكي از عوامل اساسي مقابله با فشارها و چالشها در مقابل مسلمانان است و سوريه مصمم بر تقويت و تحكيم مناسبات با تهران است.
اكبر هاشمي رفسنجاني هم روز پنجشنبه در ديدار محمد ناجي عطري، درباره مسائل كلي منطقه به ويژه اوضاع عراق، لبنان و فلسطين اشغالي گفت و گو كردند.
معاون اول رئيس جمهوري نيز در يك نشست خبري در پايان مراسم امضاي اسناد، گفت: مذاكرات طرفين در كليه زمينه ها خوب بود و يكي از مسائل مهم تقويت و تحكيم همكاري هاي علمي، انتقال فن آوري و استفاده از تجربيات ايران در زمينه هاي مختلف تكنولوژي بود كه در مجموع به توافقات خوبي دست يافتيم.
ناجي العطري نخست وزير سوريه ظهر پنج شنبه با بدرقه رسمي پرويز داوودي در نهاد رياست جمهوري، تهران را به مقصد مشهد ترك كرد.

ارائه پيش نويس قطعنامه ضدايراني
متكي: خواستار درگيري با سازمان ملل نيستيم
گروه سياسي - 5 عضودائم شوراي امنيت و آلمان روز پنجشنبه پيش نويس يك قطعنامه ضدايراني را در اختيار اعضاي غيردائم اين شورا قرار دادند.
سفيران پنج كشور عضو دائمي شوراي امنيت با حضور در جمع خبرنگاران از توافق اصولي درباره متن پيش نويسي خبر دادند كه در آن بار ديگر بر تعليق غني سازي در ايران تاكيد شده است.
ادامه بحث درباره اين قطعنامه به بعد از دوشنبه موكول شده است و انتظار نمي رود پيش نويس قطعنامه جديد تا چهارشنبه به بحث گذاشته شود، بنابراين اگرچه زمان بندي ها ممكن است تغيير كنند تا اواخر هفته آينده راي گيري صورت نخواهد گرفت. خبرگزاري فرانسه شامگاه پنجشنبه از واشنگتن به نقل از كاخ سفيد اعلام كرد: جورج دبليو بوش رئيس جمهور آمريكا اميدوار است راي گيري درباره قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران سريعا انجام شود. در همين حال منوچهر متكي وزير خارجه در گفت و گويي با روزنامه لارپوبليكا در رم گفت: ما خواستار درگيري با سازمان ملل نيستيم، اما استفاده از انرژي اتمي
( برنامه صلح آميز هسته اي ) حق ما است.
تحريم هاي جديد
در پي اعلام توافق گروه 1+5 در تدوين
پيش نويس قطعنامه دوم عليه برنامه
صلح آميز هسته اي ايران، 10 شركت و 15 فرد در فهرست تحريم شدگان ايراني قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل ازآسوشيتدپرس و ريانووستي، پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در رابطه با ايران، اعمال تحريم در رابطه با 10 شركت دولتي ايراني و سه شركت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در نظر دارد. همچنين اعمال تحريم عليه 15 شخص حقيقي نيز مفروض است كه شامل 8 مدير ارشد شركتهاي دولتي و نيز 7 نفر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. در بين اين شركتها، گروه صنعتي
Ammunition and Metallurgy، مركز تحقيقات هسته اي در كرج و بانك سپه نيز قرار دارند.
تنها شيوه
رئيس جمهوري روسيه هنوز گفتگو را تنها شيوه مورد قبول براي حل موضوع هسته اي ايران مي داند. به گزارش ريانووستي از رم، ولاديمير پوتين بار ديگر بر اين موضع روسيه تاكيد نمود كه جايگزيني براي گفتگو درباره موضوع هسته اي ايران وجود ندارد.
هشدار به آمريكا
اليو ماري  وزير دفاع فرانسه با تاكيد بر ضرورت حل مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران، درباره پيامدهاي ناگوار هرگونه ماجراجويي نظامي آمريكا عليه ايران هشدار داد.
نخست وزير فرانسه هم گفت در صورتي كه ايران همكاري لازم را در خصوص برنامه هاي هسته اي خود به عمل آورد، مي توان در تحريم هاي جديد عليه اين كشور تجديدنظر كرد.
مقدمات حضور
رئيس شوراي امنيت سازمان ملل گفت: هيأت نمايندگي ايران در سازمان ملل در نامه اي از شوراي امنيت خواست هنگام رأي گيري درباره تحريم هاي جديد عليه ايران به محمود احمدي نژاد اجازه صحبت بدهد.
به گزارش آسوشيتدپرس، دومساني كومالو، ديروز اين درخواست ايران را به 14 عضو ديگر شورا ارائه كرد. وي كه كشورش (آفريقاي جنوبي) رياست دوره اي شورا را عهده دار است گفت: طبق منشور سازمان ملل و قوانين شوراي امنيت اگر يكي از كشورهاي عضو كه در شورا پرونده  اي دارد درخواست حضور در برابر اعضاي شورا را داشته باشد اين امر بايد بررسي شود.
ريچارد گرنل، سخنگوي هيأت نمايندگي آمريكا در سازمان ملل گفت: آمريكا از جانب هيأت ايراني درخواست رسمي صدور ويزا را دريافت كرده است.
يكي از ديپلمات هاي سازمان ملل هم گفت: ايران درخواست ويزا براي 38 نفر از جمله منوچهر متكي، وزير خارجه و علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران را ارائه كرده است تا احمدي نژاد را در اين سفر همراهي كند.

گزيده ها
وزارت خارجه: منوچهر متكي كه به ايتاليا سفر كرده بود، در جريان سفر 19ساعته خود به رم، چهارشنبه شب به طور همزمان با رومانو پرودي
نخست وزير ايتاليا و ماسيمو دالما معاون نخست وزير و وزير امورخارجه ايتاليا در محل كاخ نخست وزيري ديدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله برنامه صلح آميز هسته اي ايران و اوضاع منطقه گفت وگو و تبادل نظر كرد. اين دومين سفر وزير خارجه ايران به ايتاليا طي سال جاري بود. وي پس از ترك ايتاليا، ديروز براي ديدار يك روزه از تركمنستان، وارد عشق آباد پايتخت اين كشور شد.
حوزه علميه: آيت الله عبد الله جوادي آملي در ديدار اعضاي شوراي مركزي و فعال جامعه اسلامي دانشجويان درباره فتواي قتل شيعيان توسط علماي وهابي اظهار داشت: آنچه را كه بخشي از علماي وهابي گفتند، تندروهايي هستند كه نه برهان عقلي دارند و نه برهان روايي، خاستگاه اين فتاوي، توطئه  و دسيسه صهيونيستي در راستاي تفرقه بين فرقه هاي اسلامي است.
شوراي نگهبان: عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان گفت: لايحه جامع خدمت رساني به ايثارگران كه براي بار سوم به شوراي نگهبان ارسال شده بود، به دليل رفع نشدن برخي از ايرادات آن و اصرار مجلس بر تصويب آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال مي شود. به گزارش ايرنا، وي روز پنج شنبه در تشريح آخرين نظرات اعضاي شوراي نگهبان در خصوص مصوبات ارسالي از سوي مجلس به اين شورا افزود: بيشتر ايرادات وارده به اين لايحه به دليل مغايرت بندهايي از آن با اصل 75 قانون اساسي است.
سياست خارجي: سرگئي كرينكو رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه در توجيه دلايل ادامه سياست وقت كشي و تعلل كشورش در راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر گفت : روسيه نمي تواند با هزينه خود نيروگاه اتمي بوشهر را تكميل نمايد. وي با اعلام اينكه نيروگاه هاي اتمي رايگان احداث نمي شوند، گفت: ما مذاكراتي را در تهران انجام مي دهيم و آماده ايم كه گروه مذاكره كننده ايراني را در مسكو پذيرا باشيم. كرينكو درباره مسائل مالي مربوط به نيروگاه اتمي بوشهر خاطرنشان كرد: گفتگوهاي تجاري با چنين شيوه و سبكي قابل انجام نيست.

از خانه ملت
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در خصوص
فضا سازي برخي رسانه هاي غربي مبني بر احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران در روزهاي آغازين سال 86، با رد اين مسئله گفت: سال هاي گذشته نيز چنين شايعاتي مطرح شده بود. اگر آمريكا مرتكب چنين اشتباهي شود با عكس العمل جدي ايران مواجه خواهد شد. علاء الدين بروجردي تاكيد كرد: در هر صورت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و مجموعه نظام براي هر اقدامي پيش بيني هاي لازم را انجام داده اند.
رئيس مجلس در خصوص حضور و غياب نمايندگان در بررسي لايحه بودجه 86 كل كشور نيز گفت : چون غيبت ها و تاخيرها سبب مي شود در لحظاتي مجلس حد نصاب نداشته باشد- و لو اينكه اين لحظات بسيار كم
بود - تصميم گرفتيم ببينيم كداميك از نمايندگان بيشترين حضور را داشتند و اسامي آنان را اعلام كنيم و سپس نام كساني كه بيشترين غيبت و تاخير
غير موجه را داشتند را نيز اعلام مي كنيم. آن دو نفر كه در تمام جلسات بدون غيبت و مرخصي و تاخير حضور داشتند آقايان ايماني و نيك فر هستند . وي افزود : 5 نماينده بيشترين عدم حضور را داشتند كه با مرخصي آنان نيز موافقت نشده است كه عبارتند از آقايان: رباني (نماينده شيراز)، مولاهويزه (نماينده دشت آزادگان)، پايي(نماينده درود)، حبيبي (نمايند خمين) و حسيني (نماينده گرگان).

سامانه جديد موشكي ارتش
براي نخستين بار در نيروي زميني ارتش سامانه جديد پدافند هوايي كه قابليت شليك تك موشك و دو موشك در آن واحد را دارا است با حضور فرمانده كل ارتش مورد بازديد و ارزيابي قرار گرفت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |