شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۱ - Mar 17, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه مال از راه حرام به دست آورد، در حوادث سخت آن را از دست بدهد.
نهج الفصاحه، حديث 2876
امروز با حافظ
كه زانفاس خوشش بوي كسي مي آيد
مژده اي دل كه مسيحا نفسي مي آيد
زده ام فالي و فريادرسي مي آيد
از غم هجر مكن ناله و فرياد كه دوش
آب وهوا
017415.jpg

عكس:روز
017418.jpg
عكس: همشهري‎/ جواد گلزار
تهران، 24 اسفند، بهشت زهرا س - در آخرين پنجشنبه سال 85، مردم سراسر كشور به زيارت اهل قبور رفتند.

فرهنگسرا
نقدو بررسي فيلم
فيلم سينمايي بازي به كارگرداني غلامرضا رمضاني در تاريخ 26 اسفندماه پس از اكران در فرهنگسراي طبيعت نقد و بررسي مي شود. اين نشست شامل نقد و بررسي اين فيلم با حضور دست اندركاران عوامل فيلم است. علاقه مندان مي توانند براي شركت در نشست مذكور در تاريخ اعلام شده ساعت 30: 16 تا 30: 18 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت- سالن گلبانك مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 773754735 تماس بگيرند.

مسابقه كتابخواني
كتابخانه هاي بهاران و دكتر حسابي به مناسبت فرارسيدن سال نو و با هدف آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان با جشن ها و مراسم نوروزي و زنده نگه داشتن آيين هاي مشترك اقوام ايراني، اقدام به برگزاري مسابقه كتابخواني با عنوان جشن ها و آيين هاي ايراني كرده اند. سئوالات اين مسابقه از كتاب آيين هاي نوروزي طراحي شده و شركت كنندگان با مطالعه اين كتاب مي توانند به پرسشها پاسخ داده و پاسخنامه تكميل شده را تا تاريخ 28 اسفند ارسال كنند. علاقه مندان براي شركت در مسابقه مي توانند به كتابخانه بهاران واقع در ميدان ابوذر- انتهاي خيابان سجاد جنوبي - ميدان بهاران- فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند و يا با تلفن: 66218568 تماس بگيرند.

نشريات نوروزي گل آقا
شماره هاي نوروزي نشريات گل آقا همراه با يك نشريه جديد با نام ماهنامه كميك گل آقا به چاپ رسيد.
هفته نامه بچه هاي... گل آقا در اين شماره خود كه شامل مجله در مجله سرگرمي و لطيفه است به چاپ كاريكاتور مهناز افشار، گفت وگو با هنرمندان و ورزشكاران، گفت وگو با جي.كي.رولينگ و... پرداخته است. ماهنامه گل آقا هم شماره نوروز خود را به موضوعات مختلف ازجمله گفت وگو با دكتر معصومه ابتكار و مسعود ده نمكي اختصاص داده است.
سالنامه گل آقا نيز مطابق هر سال قبل از شروع سال جديد به چاپ رسيده است. از سوي ديگر جديدترين نشريه گل آقا با عنوان ماهنامه كميك گل آقا، امسال همراه با شماره هاي نوروزي نشريات گل آقا عرضه شده است.

مسابقه با جايزه
كدام دعا؟
كدام يك از اين جملات جزو دعاي تحويل سال نيست؟
A) يا محول الحول و الاحوال
B) يا مسبب الاسباب
C) يا مدبر الليل و النهار
D) يا مقلب القلوب و الابصار
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 16 روز 13 فروردين به شماره 3000251 (بدون پيش شماره) و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. اين مسابقه به مناسبت فرا رسيدن نوروز 50 برنده خواهد داشت.شماره تلفن همراه برندگان در شماره بعدي روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح، عبارت SMS را درج و سپس ارسال كنند.گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيش از ساير شركت كنندگان است.
شماره تلفن برندگان مسابقه 48
017448.jpg


كتاب سال
همشهري سال 85 ، به زودي منتشر مي شود
017421.jpg
همشهري آنلاين: مؤسسه همشهري در يك اقدام بي نظير در تاريخ انتشار كتاب سال، همزمان با نمايشگاه مطبوعات سال 86 همشهري سال 85 خود را منتشر مي كند.
احمد توكلي سردبير همشهري سال گفت: علاوه بر سرعت در انتشار همشهري سال، سعي شده است استانداردهاي كتاب سال در اين مجموعه رعايت شود. در اين مجموعه علاوه بر روزشمار سال كه به طور كامل و موجز آورده شده، پرونده رويدادهاي مهم سال مورد بررسي قرار گرفته است. به طوري كه مخاطب با مطالعه آن مي تواند به يك جمع بندي از دستاوردهاي يك سال گذشته در بخش هاي مختلف دست پيدا كند. به گفته دكتر توكلي، اين كتاب كه همزمان، بخش اعظم آن مراحل آماده سازي و چاپ را طي مي كند، از فصل هاي اجتماعي، فرهنگ و هنر، سياست، موضوعات شهري، علمي، اقتصادي و ورزشي برخوردار است. وي در پاسخ به اين سؤال كه چگونه ممكن است، هنوز سال تمام نشده، وقايع و رويدادهاي سال را زير چاپ فرستاد، گفت، بخش آخر كتاب كه شامل وقايع دهه پاياني اسفند ماه است تا دوم فروردين ماه آماده و به دست چاپ سپرده مي شود.
پرونده هسته اي، اصل 44، بررسي انتخابات شوراها و خبرگان، اعدام صدام حسين، جنگ 33روزه لبنان، موضوع فلسطين، جشنواره هاي مختلف فجر، موفقيت هاي علمي كشور، فوتبال در سال 85، جام جهاني، موضوعات اجتماعي و شهري و بسياري مطالب مهم و خواندني در مجموعه همشهري سال به قلم روزنامه نگاران مطرح هر حوزه نوشته شده است.
سردبير همشهري سال، اظهار اميدواري كرد باتوجه به گستردگي و اهميتي كه رويدادهاي 85 داشته و حساسيت هاي مترتب بر آن و سرعت در انتشار كتاب، اين مجموعه بتواند مورد رضايت خوانندگان قرار گيرد. همشهري سال در 450 صفحه با 2 جلد سخت و شوميز، تمام رنگي منتشر مي شود.

آلودگي هواي تهران
017445.jpg

نتايج ليگ برتر فوتبال
سايپا يك ................................... برق شيراز يك
ملوان انزلي 2 .................... مس كرمان يك
راه آهن يك........................................... استقلال 2

سكه، طلا و ارز
017442.jpg

بازار
از دست چين هاي گران تا فله اي هاي تلخ
017439.jpg
تنوع قيمتي انواع آجيل و خشكبار از گران هاي دست چين شده تا فله اي هاي تلخ، آن قدر زياد بود كه دستفروش ها هم امسال با حجم بالا تري در اين ميدان رقابت تنگاتنگ شركت كردند.
اما در حال حاضر در كنار قيمت هاي تعديل شده برخي مراكز توزيع آجيل، قيمت ها در بازار آزاد از اين قرار است: فندق با پوست از 6000 تا 8000 تومان ، مغز فندق از 10 هزار تا 12 هزار تومان، بادام با پوست از 2500 تا 5000 تومان و مغز بادام از 6500 تا 9000 تومان.
همچنين تخمه ژاپني از كيلويي 4500 تا 6000 تومان ، تخمه كدو مشهدي ريز از كيلويي 4500 تا 5000 تومان ، تخمه كدو طرح مشهدي از كيلويي 3000 تا 4500 تومان ، تخمه درشت مرمري از كيلويي 3000 تا 4000 تومان و تخمه آفتابگردان شمشيري از كيلويي 2000 تا 3000 تومان در اختيار مصرف كنندگان بازار آزاد قرار مي گيرد. پسته اكبري از كيلويي 6000 تومان تا 11 هزارتومان، پسته كله قوچي از كيلويي 6000 تا 10000 تومان، پسته احمد آقايي از كيلويي 6000 تا 8500 تومان و پسته فندقي از كيلويي 4500 تا 6500 تومان به فروش مي رسد.

در شهر چه خبر
ميگوي شب عيد
از گوشه و كنار شهر خبر مي رسد با اينكه ميگو هنوز هم قيمت بالايي نسبت به ساير آبزيان دارد اما براي سال جديد قصد دارد خود را در سفره شب عيد جا دهد. از سوي ديگر به مناسبت فرا رسيدن روزهاي پاياني سال و افزايش اشتياق مردم به مصرف آبزيان به ويژه ماهي و ميگو، جشنواره اي در 4 نقطه از ميادين ميوه و تره بار تهران شامل جلال آل احمد، صادقيه، لواساني و ملاصدرا تا تاريخ 28 اسفند ماه برپا مي شود. براي شهروندان كرجي نيز نمايشگاه عرضه مستقيم ماهي و ميگو در ميدان تره بار ماهان كرج برگزار مي شود. اين جشنواره شامل عرضه ميگو به قيمت بسيار مناسب و نيز كلاس هاي آموزش روش هاي طبخ ميگو خواهد بود. عرضه انواع ماهي دريايي و پرورشي از ديگر بخش هاي اين جشنواره است. اين نمايشگاه توسط شيلات استان تهران و با همكاري اتحاديه تعاوني صيادان و سازمان شيلات ايران برگزار مي شود.

هندوانه خارج فصل
زياد دور از ذهن نيست كه با افزايش حجم توزيع ميوه هاي خارج از فصل، هندوانه هم خود را در سبد ميوه  ديدوبازديد  قراردهد زيرا در حال حاضر كار برداشت محصول هندوانه از سطح 1200 هكتار زمين هاي دشت باهوكلات اين شهرستان آغاز شد. روزانه بين 300 تا 400 تن از اين محصول در زمينهاي باهوكلات برداشت مي شود. زمين هاي دشت باهوكلات چابهار يكي از مناطق حاصلخيز و مستعد پرورش ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و نيز خارج از فصل است. محصولات زراعي خارج از فصل چابهار شامل پياز، سيب زميني، گوجه فرنگي، جو، دانه روغني كلزا، هندوانه و طالبي است.

موزه هاي رايگان مراغه
موزه ها و آثار تاريخي شهرستان مراغه در تعطيلات نوروزي براي بازديد گردشگران باز هستند. ميهمانان نوروزي و علاقه مندان مي توانند در ايام نوروزي از ساعت 8 صبح تا 9 شب از اين مكان ها ديدن كنند. در طول اين ايام براي معرفي پتانسيل هاي گردشگري و ميراث فرهنگي اين شهرستان 10 هزار بروشور و 10 هزار نقشه راهنماي آثار چاپ و در اختيار گردشگران قرار خواهد گرفت. به منظور راهنمايي ميهمانان نوروزي يك گروه راهنماي آثار تاريخي در محل اداره مستقر و يك گروه سيار در سطح شهر راهنمايي هاي لازم را به گردشگران نوروزي ارائه خواهند داد. بازديد از موزه سنگ نگاره ها و آثار تاريخي اين شهرستان رايگان است.

هفت سين هاي بومي
سفره هاي هفت سين بومي مناطق مختلف كشور اين بار در يك جا جمع شدند. در آستانه سال نو شماري از دانش آموزان آموزشگاه شهيد خرمن بيز نظرآباد با برپايي نمايشگاهي از سفره هاي هفت سين مناطق مختلف كشور به استقبال بهار رفتند. در اين نمايشگاه 27 سفره هفت سين با توجه به آداب و رسوم و تزئينات خاص هر منطقه از كشور تهيه و به نمايش گذاشته شده است. ايجاد شادابي در محيط مدارس و آشنايي بيشتر دانش آموزان با آداب و سنن مردم مناطق مختلف كشور در چگونگي برگزاري آيين ويژه تحويل سال نو از اهداف عمده برپايي اين نمايشگاه است. اين نمايشگاه مدت سه روز براي بازديد عموم داير است.

ايمن سازي
بزرگراه تهران - مشهد و جاده هاي ارتباطي اين استان توسط اكيپ هاي راهداري براي تسهيل در تردد مسافران نوروزي از مسير اين استان، ايمن سازي شده است. همچنين 20 اكيپ راهداري عمليات خط كشي، لكه گيري، درزگيري و شستن گل و لاي تابلوهاي راهنمايي و رانندگي در اين مسير را انجام داده اند و 34 كيلومتر از مسيرهاي دوطرفه اين بزرگراه نيز يك طرفه شده است.

پليس هميار
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي استان ايلام گفت: 40 هزار قطعه كارت شناسايي پليس هميار براي دانش آموزان ايلامي طي هفته جاري صادر شد. اين تعداد كارت شناسايي براي دانش آموزان مقطع ابتدايي در استان ايلام صادر شده است. اين دانش آموزان پس از گذراندن دوره هاي آموزش ترافيك و آموختن مقررات راهنمايي و رانندگي موفق به دريافت كارت شناسايي پليس هميار شده اند. پليس هميار نكات مهم رانندگي نظير عبور صحيح در معابر، رعايت سرعت مطمئنه، سبقتهاي نابجا و در مجموع رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي را به رانندگان وسايل نقليه تذكر مي دهند.

امداد و نجات
طرح امداد و نجات جاده اي و راهنماي مسافران نوروزي جمعيت هلال احمر گيلان از ديروز در اين استان آغاز شد، اين طرح در قالب 13 اكيپ ثابت و شش اكيپ سيار در سطح استان پيش بيني و اجرا مي شود. در اجراي اين طرح روزانه 51 امدادگر مجرب، 13 پرسنل هلال احمر، 13 پزشك و 13 راننده فعاليت مي كنند كه 19 دستگاه آمبولانس و 19 دستگاه خودرو وانت نيز بكارگيري مي شود. همچنين جمعيت هلال احمر شهرستان رشت براي رفاه حال مسافران نوروزي با نصب 80 دستگاه چادر اسكان با شش نفر امدادگر و يك كارمند به طور روزانه در پارك بوستان ملت رشت پذيراي مسافران و مهمانان نوروزي است.

آموزش دريا نوردي
از منطقه آزاد كيش خبر مي رسد، به منظور ارتقاي ايمني دريانوردي در زمان نقل و انتقال ميهمانان نوروزي نخستين دوره ايمني دريانوردي ويژه شناورهاي مسافربري و تفريحي در جزيره كيش برگزار شد. به گزارش روابط عمومي مؤسسه ورزش و تفريحات سالم منطقه آزاد كيش، در اين دوره آموزشي ناخدايان و قايقراناني كه با شناورهاي خود به جزيره كيش تردد مي كنند، آموزش ديدند. شركت كنندگان در اين دوره آموزشي در خصوص مسايلي كه سبب كاهش تصادفات دريايي مي شود آشنا شدند.

رسانه
017451.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
زنجره
شب كه مي شود زنجره ها توي شهرهاي كوچك بيرون مي آيند. مثل صداي دزدگير، نرم و دلنشين مي خوانند و مي خوانند. مي خوانند و مي خوانند. با لباسهاي يك سره تيره از لا به لاي چمن و گل هجوم مي آورند و پر مي شوند لاي شكاف هاي ترك خورده پياده رو. مي جهند توي پياده رو. با تمام توان مي جهند. زير نور تند چراغ هاي خيابان مثل فشفشه هستند. وقتي كسي دوان دوان مي آيد زنجره ها اسمش را مي گذارند تقدير.
شري فليك / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
عذرخواهي هواشناسي
توكيو: شكوفه دادن درخت هاي گيلاس براي مردم ژاپن از اهميت خاصي برخوردار است. شكوفه دادن اين درختان نشانه فرا رسيدن بهار است و مردم براي اينكه خوشبخت بشوند زير شكوفه هاي درختان مي ايستند. چندي پيش سازمان هواشناسي ژاپن اعلام كرد درختان گيلاس روز 18 مارس شكوفه خواهند داد اما بعدا مشخص شد كه
پيش بيني هاي كامپيوتري اين سازمان نادرست بوده و درختان در روز 21 مارس و يا همان اول فروردين شكوفه خواهند داد. به همين دليل رئيس بخش پيش بيني سازمان هواشناسي ژاپن رسما از مردم اين كشور به دليل ارتكاب چنين اشتباهي عذرخواهي كرد.
همنشيني با فرماندهان
سيدني: يك راننده كاميون 54 ساله در استراليا به مدت 10 ماه با فرماندهان ارشد نيروي هوايي اين كشور جلسه مي گذاشت بدون اينكه حتي يك ساعت هم به عضويت ارتش درآمده باشد. اين مرد لباس فرماندهان ارتش نيروي هوايي را بر تن و با ورود به پايگاههاي نظامي در جلسات فرماندهان شركت مي كرد. در صورتي كه ثابت شود وي از لحاظ رواني مشكل داشته در دادگاه تبرئه خواهد شد.
حمله گربه ها
نبرسكا: 2 گربه ولگرد به يك منزل در آمريكا حمله كردند و 3 نفر از اهالي منزل بر اثر حمله اين حيوانات به شدت مجروح شدند. با توجه به اينكه در اين خانه براي مدت زمان كوتاهي باز مانده بود به همين دليل 2 گربه ولگرد داخل منزل شدند و بدن 3 تن از ساكنان اين خانه را گاز گرفتند.
پيتزاي هزار دلاري
تيرانا: يك آشپز اهل كشور آلباني كه از 29 سال قبل در شهر نيويورك رستوران دارد پيتزاي هزار دلاري به مشتريان خود عرضه مي كند. اين پيتزاي هزار دلاري كه 30 سانتيمتر قطر دارد از 6 نوع خرچنگ و خاويار مختلف تهيه مي شود. البته مشتريان بايد يك روز زودتر اين پيتزا را سفارش بدهند. هر يك از اين پيتزاها به 8 برش تقسيم مي شود كه قيمت هر برش در حدود 125 دلار است.
نقشه براي قتل فرزند
مسكو: يك زن 42 ساله در مسكو كه سابقه كيفري داشت مردي مسلح را اجير كرد تا پسر 17 ساله اش را به قتل برساند. داستان از اين قرار بود كه اين پسر حاضر نبود همراه با همسرش منزل كوچك مادر را ترك كند به همين دليل اين زن به يك مرد مسلح 42 پوند بيعانه داد تا پسر را بكشد.
دريافت غرامت
ملبورن: يك مرد ثروتمند در استراليا درخواست 30 ميليون غرامت از بزرگترين بنگاه شرط بندي شهر ملبورن كرده است. اين مرد در سفرهاي خود به آمريكا همواره با مراجعه به مراكز شرط بندي اقدام به شرط بندي هاي كلان مي كرد كه در نهايت به شرط بندي اعتياد پيدا كرد. وي سپس با بهره گرفتن از مشاوره هاي طولاني سرانجام شرط بندي را ترك كرد. اما در سال 2004 آن هم در شرايطي كه اين مرد مدتها به مراكز شرط بندي پا نگذاشته بود، مدير مركز شرط بندي ملبورن بارها با وي تماس گرفت و او را متقاعد كرد شرط بندي را از سر بگيرد. به همين دليل وي مجددا وسوسه شد و به صورت مداوم در اين مركز به شرط بندي پرداخت. حالا كه وي پول كلاني را از دست داده مدعي است كه مقصر اصلي، مدير مركز شرط بندي ملبورن بوده و به همين دليل بايد به وي 30 ميليون دلار غرامت پرداخت كند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |