شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
دكتر احمدي نژاد اعلام كرد:
طرح هاي شهرداري براي بهبود ترافيك شهرك قدس و سعادت آباد
گروه شهري: با حذف دو چراغ قرمز و ايجاد دور برگردان در تقاطع هاي سئول و يمن در بزرگراه چمران، از بار ترافيكي اين محدوده كاسته شد و امكان استفاده از حداكثر ظرفيت شبكه موجود در شريان هاي منطقه براي تردد فراهم آمد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، پس از بازديد منطقه اي از محدوده سعادت آباد، در جمع خبرنگاران افزود: وضعيت محدوده فعلي نمايشگاه بين المللي تهران از نظر ترافيكي بسيار پيچيده است زيرا توسعه سريع اين منطقه از يك سو، تقاضاي تردد را به شدت افزايش داده و از سوي ديگر، شبكه معابر و تسهيلات حمل و نقل عمومي توسعه نيافته است. با اين حال اصلاحات هندسي در اين محدوده تلاشي است براي استفاده از حداكثر ظرفيت شبكه موجود و اين به معناي حل قطعي معضلات ترافيكي اين محدوده نيست.
وي تصريح كرد: با ايجاد دوربرگردان مقابل هتل استقلال و تقاطع شهيد مدرس و چمران، ترافيك تقاطع چمران و ولي عصر در آينده نزديك برطرف خواهد شد و تقاطع شهيد مدرس و شهيد چمران از ميدان هفت تير تا ميدان توحيد بدون چراغ و بدون تقاطع خواهد شد.
شهردار تهران ميدان صنعت در شهرك قدس را از گره هاي ترافيكي مهم تهران ذكر كرد كه فرا منطقه اي عمل مي كند. وي همچنين تقاطع پل مديريت يعني بلوار دريا با خيابان اصلي سعادت آباد را از ديگر گره هاي ترافيكي دانست و گفت: براي اين ميدان و تقاطع، طرح هندسي تصويب شده و بزودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
به گفته دكتر احمدي نژاد، ادامه بزرگراه يادگار امام بزودي به پايان خواهد رسيد و با حذف چراغ قرمز تقاطع سئول، پل هاي متعددي بر روي رودخانه اوين در تقاطع شهيد چمران احداث مي شود كه پايه هاي آن احداث شده و بدين ترتيب تردد از اين طريق امكان پذير مي شود و تا پايان تابستان آينده اين مسير به طور كامل باز خواهد شد.
شهردار تهران خاطر نشان ساخت: براساس گزارش هاي در دست، طي ۷ ماه سال جاري بيش از ۳۰۰ هزار خودرو در تهران پلاك شده است. البته ما مخالف تملك وسايل نقليه شخصي نيستيم بلكه از آن استقبال مي كنيم اما اين بدان معنا نيست كه همه سفرهاي روزمره با خودروي شخصي صورت پذيرد. اين آفت بزرگي براي ترافيك شهر تهران است زيرا وقتي حجم ترافيك از يك حد معيني عبور مي كند يك شوك كوچك هم مي تواند باعث راه بندان طولاني مدت بشود و بدين ترتيب وقت و هزينه فراواني از مردم به هدر مي رود، بنابراين بايد شبكه حمل و نقل عمومي گسترش پيدا كند. اما نكته اينجاست كه به رغم آن كه بار حمل و نقل عمومي به عهده شهرداري گذاشته شده، منابع درآمد شهرداري ها مسدود شده است كه اين كار درستي نيست و اين به معناي عقب افتادن از تحولات زمان است.  در رابطه با حمل و نقل عمومي هر چه زودتر سرمايه گذاري بشود بهتر است و هر روزي كه اين سرمايه گذاري به تعويق افتد در حقيقت باعث افزايش هزينه ها خواهد شد.
وي  افزود: بايد يك سياست روشن و شفاف ميان توليد خودرو و توسعه حمل و نقل عمومي در كشور برقرار شود، چرا كه در حال حاضر كارخانه هاي خودروسازي در قبال فضاهايي كه در شهر اشغال مي كنند هيچ مسئوليتي نمي پذيرند و اين مسئوليت را به عهده عموم مردم مي گذارند و اين بدان معناست كه هر خودرويي كه وارد شهر مي شود بيش از دو برابر قيمت آن بايد از محل منابع شهرداري ها هزينه صرف شود تا راه براي تردد آن باز شود، در حالي كه سالانه فقط يك درصد قيمت خودرو را به عنوان عوارض شهرداري مي پردازند. بر اين اساس، هر خودرو اگر ۲۰۰ سال عوارض بدهد فقط هزينه  تأسيساتي را كه بايد ايجاد شود تأمين كرده است. اين امر توجه و اهتمام مسئولين و تصميم گيران را در تصويب قوانين و بودجه ضروري مي سازد تا بتوانيم شبكه حمل و نقل عمومي را به سرعت و سريع تر از تحولات زمان توسعه دهيم.
دكتر احمدي نژاد در خصوص بازسازي بافت هاي فرسوده گفت: با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، در قانون بودجه سال ۸۲ بند «د» تبصره ۱۶ براي بازسازي بافت هاي فرسوده اجازه داده شد ۳۰۰ ميليون دلار از كشورهاي خارجي از طريق وزارت مسكن و كشور فاينانس بشود و بازپرداخت آن نيز به عهده شهرداري ها گذاشته شد و پس از پيگيري هاي مستمر، سرانجام موافقت كردند كه ۲۰۰ ميليون دلار از اين مبلغ به بازسازي و احياي بافت هاي فرسوده شهر تهران اختصاص يابد. براي دريافت اين وام ضروري است نخست شهرداري براي بازپرداخت، تضمين هاي لازم را ارائه دهد تا مراجع كشور اجازه اخذ وام را صادر كنند. نكته جالب اينكه، در ابتداي كار ۴۰ ميليون دلار از وام مذكور بابت هزينه هاي وام كسر خواهد شد و بدين ترتيب ۱۶۰ ميليون دلار در اختيار شهرداري قرار مي گيرد كه بايد طي پنج سال و پس از ۳ سال از زمان اخذ وام، شهرداري ۲۰۰ ميليون دلار بپردازد.
وي احياي بافت هاي فرسوده را يك مسئوليت ملي دانست و گفت: مشخص نيست بر چه اساسي اين مسئوليت به عهده شهرداري ها واگذار شده، اما از آن جا كه شهرداري نمي تواند در قبال مسائل مرتبط با مردم بي تفاوت باشد در اين راستا از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد.
شهردار تهران گفت: ادامه حيات بافت هاي فرسوده، هزينه هاي احيا را در آينده به صورت تصاعدي بالا مي برد و هر چه زودتر در اين ارتباط تصميم گيري شود در واقع از افزايش هزينه ها و خسارت هاي آينده صرفه جويي مي شود.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه نزديك به ۴ هزار هكتار از كاربري هاي مسكوني تهران در بافت هاي فرسوده قرار دارد، سرمايه گذاري هاي منابع ملي را براي احيا و بازسازي آن ضروري خواند و گفت: به صرف اينكه مسئوليت بازسازي بافت هاي فرسوده را از خزانه عمومي رفع و به شهرداري محول كنيم بافت هاي فرسوده احيا نخواهد شد، بلكه لازمه اين كار از يك سو، اصلاح مقررات و قوانين موجود است و از سوي ديگر، پشتيباني و حمايت منابع ملي از مردم و شهرداري هاست.

حمايت فرهنگي شهرداري تهران
شهرداري تهران به هر كتابخانه ۵ ميليون ريال اعتبار اختصاص داد
007530.jpg
گروه شهري: پنج ميليون ريال اعتبار از طرف شهرداري تهران براي هر يك از كتابخانه هاي اين شهر اختصاص يافت.شهرداري تهران به منظور تجهيز و غني سازي كتابخانه هاي شهر تهران و همزمان با برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان و هفته كتاب پنج ميليون ريال اعتبار براي هر يك ازكتابخانه هاي شهر تهران اختصاص داد.به گزارش روابط عمومي نمايشگاه ياد يار مهربان علي اكبر اشعري ، مشاور فرهنگي شهردار تهران، با اعلام اين خبر گفت: كليه كتابخانه هاي تحت پوشش اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران كه در شهر تهران فعاليت مي كنند مي توانند از اين اعتبار استفاده كنند.وي افزود: نمايندگان اين كتابخانه ها مي توانند با در دست داشتن معرفي نامه معتبر از كتابخانه مربوطه و با مراجعه به نمايشگاه ياد يار مهربان نسبت به انتخاب كتب موردنظر خود اقدام نمايند.لازم به ذكر است، دومين دوره طرح اهداي كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي با عنوان «ياديار مهربان» تا ۱۳ آذرماه و در محل خانه هنرهاي ايراني واقع در خيابان بهشت، خيابان شيخ فضل الله نوري داير مي باشد.در اين نمايشگاه بيش از سي ميليارد ريال از اقلام مذكور از طرف شهرداري تهران به مدارس اين شهر اختصاص خواهد يافت.

نگاه
فريد مرتضوي
هواشناسي:بارش برف و باران از امروز آغاز مي شود
007524.jpg

نصب دستگاه هاي «مغناطيس سنج» در
امتداد گسل هاي تهران
007521.jpg
خبرگزاري فارس: از سوي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور دستگاه هاي مغناطيس سنج به طور آزمايشي در عمق ۱۰۰ متري گسل هاي تهران نصب خواهد شد تا گامي براي پيش بيني محدوده زمين  لرزه در تهران باشد.دستگاهي كه در سازمان زمين شناسي تهيه شده در چند نقطه از امتداد گسلها نصب مي شود كه فعلا براي شروع، گسل شمال تهران جهت مطالعات اوليه در نظر گرفته شده است. در اين دستگاه كه دستگاه مغناطيس سنج، سه سنسور با ابعاد دو متر در هشتاد سانتيمتر وجود دارد كه علت ابعاد بزرگ اين سنسورها بالا بردن حساسيت آن نسبت به تغييرات ميدان مغناطيسي زمين است.

۲۰۰ كيلومتر خط مترو در هفت شهر
007518.jpg
گروه شهري: ۲۰۰ كيلومتر خط مترو با تخصيص چهار هزار ميليارد تومان بودجه در هفت شهر كشور راه اندازي مي شود.پروژه راه اندازي قطار شهري در شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، تبريز، شيراز، اهواز و كرج آغاز شده و حدود چهار هزار ميليارد تومان از سوي دولت و شهرداريها در اين بخش هزينه شده است.با صرف اين بودجه ۷۹ كيلومتر خط مترو در تهران به بهره برداري رسيده است و در شهرهاي ديگر نيز پيگيري مي شود.اگر چهار هزار ميليارد تومان ديگر در اين بخش هزينه شود و راه ا ندازي ۲۰۰ كيلومتر قطار شهري به بهره برداري برسد، سهم مترو در حمل و نقل همگاني از چهار درصد به ۱۵ درصد خواهد رسيد.

پيش شرط جمع آوري خودروهاي فرسوده
007527.jpg
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: جمع آوري خودروهاي فرسوده نيازمند تدارك مقدماتي توسط خودروسازان است كه اميدواريم با برنامه ريزي هاي خودروسازان از اين هفته جمع آوري خودروهاي فرسوده آغاز شود.يوسف حجت افزود: تحويل گرفتن خودروهاي فرسوده توسط خودروسازان حركت جديدي است كه نيازمند مقدماتي چون تنظيم فرم، اعلام مناطق تحويل خودرو است كه بايد خودروسازان تمامي مقدمات را تدارك ببينند و پس از آن زمان مراجعه دارندگان خودروهاي فرسوده براي تحويل خودروهاي فرسوده اعلام شود.

با تصويب دولت
سازمان شهرداريها مسئول نظارت بر عملكرد هزينه هاي شهرداري تهران شد
خبرگزاري فارس: هيأت دولت با اصلاح يكي از آيين نامه هاي خود سازمان شهرداري هاي وزارت كشور را به عنوان ناظر بر عملكرد هزينه اعتبارات وصول عوارض شهرداري شهرهاي بزرگ و شهرداري تهران تعيين كرد.
هيأت دولت اين مصوبه را با اصلاح آيين نامه اجراي چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان، ارائه دهندگان خدمات و كالاهاي وارداتي تصويب كرده است.دولت پيش از اين نيز با تصويب سه مصوبه ديگر اختيارات شهرداري و شوراي شهر تهران را در زمينه سياستگذاري حمل و نقل ريلي، مترو و امور اتوبوس شركت واحد سلب كرده بود.
براساس مصوبه جديد دولت كه دوم آذرماه براي اجرا به وزارت كشور ابلاغ شده است، مبالغ دريافتي ناشي از عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان، ارائه دهندگان خدمات و كالاهاي وارداتي به حساب سازمان شهرداريهاي وزارت كشور، واريز خواهد شد و شهرداري ها بايدپيشنهادهاي خود براي استفاده از اين وجوه را براي تصميم گيري به اين سازمان ارسال نمايد. براساس تبصره بند (ب) مصوبه دولت، نظارت بر نحوه عملكرد هزينه اعتبارات واگذار شده به شهرداري برعهده سازمان شهرداري هاي وزارت كشور است.به نظر مي رسد با توجه به برخورد هاي سياسي كه وزارت كشور تا كنون داشته است شهرداري ها و شوراهاي شهري كه گرايشات سياسي متفاوتي از وزير كشور دارند دچار كسري بودجه و در نتيجه مشكلات جدي اجرايي در تحقق پروژه هاي مهم خود خواهند شد .تاكنون شوراي شهر مسئول نظارت بر عملكرد و هزينه هاي شهرداري بوده است.براساس نظر تفسيري شوراي نگهبان قانون اساسي كه در مورخ هفدهم شهريور ۱۳۸۳ منتشر شده است، تأسيس سازمان شهرداري هاي وزارت كشور مخالف اصل ۸۵ قانون اساسي بوده و محول نمودن وظايف توسط دولت به اين سازمان مخالف قانون اساسي است.

۸۵ درصد ساخت و سازهاي غيرمجاز متعلق به بخش دولتي است
واحد مركزي خبر: عضو هيأت  رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت : نظم دادن و ساماندهي كامل ساخت و سازهاي غيرمجاز به زمان بيشتري نيازمند است. واعظي آشتياني افزود : ساخت و سازهاي ساختمانها و بناهاي بخش دولتي و خصوصي بايد پس از هماهنگي و تعامل شهرداري تهران صورت گيرد.وي گفت: شوراي شهر و شهرداري براي جلوگيري از سوءاستفاده در اين زمينه از طريق مراجع قانوني با متخلفان برخورد مي كنند. آشتياني يادآور شد براساس بررسي هاي صورت گرفته حدود ۸۵ درصد ساخت و سازهاي غيرمجاز متعلق به بخشهاي دولتي و ۱۵ درصد آن مربوط به بخش خصوصي و مردم است.

بخشي از اعتبارات صندوق ذخيره ارزي براي جبران خسارتهاي خشكسالي هزينه مي شود
ايرنا: معاون  هماهنگي  امور عمراني  وزارت  كشور گفت : بر اساس  مصوبه  اخير مجلس شوراي  اسلامي ، بخشي  از اعتبارات  صندوق  ذخيره  ارزي  براي  جبران  خسارتهاي ناشي  از خشكسالي  هزينه  مي شود.
«محمدحسين  مقيمي» افزود: با تصويب  اين  قانون ، بخش  زيادي  از مشكلات  ناشي  از خشكسالي برطرف  مي شود.
معاون  وزير كشور افزود: به  دليل  مقاوم  نبودن  بناها، تلفات  زلزله  درايران  نسبت  به  برخي  از كشورهاي  ديگر بسيار زياد است .
وي  گفت : مسئولان  شهرداريها و سازمان  نظام  مهندسي  نبايد اجازه  ساخت  بناي غيرمقاوم  را صادر كنند و در اين  راستا بايد با متخلفان  برخورد جدي  صورت پذيرد.
وي  گفت : بر اساس  يكي  از مواد قانون  برنامه  چهارم  تمامي بافتهاي  شهري و روستايي  كشور طي  ۱۰ سال  بايد مقاوم سازي  شوند.
وي  افزود: نبايد به  بهانه  افزايش  هزينه ها، ساختمان  غير مقاوم  ساخته شود، چرا كه  مقاوم سازي  تنها حدود ۱۵ درصد به  هزينه هاي  ساختمان سازي مي افزايد.
وي  همچنين  بر استفاده  از مصالح  استاندارد در ساختمان سازي  تأكيد كرد وگفت : مقاوم سازي  يكي  از اصول  مهم  پيشگيري  از خسارتهاي  زلزله  است  كه  بايدمورد توجه  دستگاه هاي  اجرايي  ذيربط قرار گيرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |