سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
صفحه آخر
Front Page

حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
ديدار خويشاوندان اخلاق را نيكو، دست را با سخاوت، روح را پاكيزه و روزي را زياد كرده و مرگ را به تأخير مي اندازد.
اصول كافي ج ۲ ص ۱۲۲
امروز با حافظ
عالم پير دگرباره جوان خواهد شد
نفس باد صبا مشك فشان خواهد شد
چشم نرگس به شقايق نگران خواهد شد
ارغوان جام عقيقي به سمن خواهد داد

شهردار تهران در ديدار از نمايشگاه قرآن و عترت:
كتابفروشي ها و مراكز فرهنگي
از كمك هاي شهرداري بهره مند مي شوند
012123.jpg
گروه ادب و هنر: حذف عوارض براي كتابفروشي ها با قوانين جاريه شهرداري در تعارض است، اما شهرداري و شوراي شهر تهران پس از برآورد كلي ميزان عوارض اماكن فرهنگي به اين تصميم خواهند رسيد كه به اين نهادها و مراكز خصوصي و مدني چه ميزان كمك كنند و آنها را از چه تخفيفهايي بهره مند سازند.
دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران كه روز گذشته از نمايشگاه قرآن و عترت در بوستان كتاب ناشران نمونه كشور ديدن كرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري مبني بر حذف عوارض از كتابفروشي ها كه خواسته ناشران و نهادهاي صنفي حوزه نشر است، ضمن اعلام اين مطلب گفت: علاوه بر كتابفروشي ها، مراكز هنري و فرهنگي چون سالن هاي سينما و... هم هستند كه ما استقبال مي كنيم از افراد و نهادهاي مدني و خصوصي براي مشاركت در ساخت آنها و سعي مي كنيم با درنظر گرفتن تخفيف و نيز تقسيط، تسهيلاتي را براي اين گروه از شهروندان ايجاد كنيم.
قاليباف ضمن تمجيد از برگزاري نمايشگاه قرآن و عترت نگاه شهرداري تهران را فاصله گيري از تصدي گري و حمايت از بخش خصوصي دانست و گفت ما از نهادها و برنامه هاي فرهنگي حمايت خواهيم كرد.
پيش از اين سخنان دكتر قاليباف به اتفاق علي اكبر اشعري، رئيس كتابخانه ملي، از نمايشگاه قرآن و عترت بازديد به عمل آوردند. در اين نمايشگاه علاوه بر نمايش قرآنهاي مختلف، وسايل شخصي استاد علامه طباطبايي و برادرشان نيز به تماشا نهاده شده بود.

اصل مطلب -ابوالفضل زرويي نصرآباد
در بيان عشق سنتي و اسباب آن فرمايد
012111.jpg

كاربرد صندوقي كه وزارتخانه هاي خارجه و فرهنگ فرانسه تشكيل دادند
سخنراني سه سينماگر فرانسوي در ايران
گروه ادب و هنر: «در جنوب سينما» عنوان برنامه اي است كه با همكاري سفارت فرانسه در ايران، از سوم تا ششم ارديبهشت ۸۵ در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
«صندوق سينماي جنوب» عنوان موسسه اي فرانسوي است كه به حمايت فيلم هاي مستقل مي پردازد و در اين ميان برخي از فيلم هاي فيلمسازان ايراني را از جمله فيلم هاي «زمستان است» (ساخته رفيع پيتس)، «ايستگاه متروك» (ساخته عليرضا رئيسيان)، «كافه ترانزيت» (ساخته كامبوزيا پرتوي) و... حمايت كرده است. در برنامه صندوق حمايت سينماي جنوب، كه در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي گردد، ميهماناني فرانسوي از جمله «ژونل فارژ» (فيلمنامه نويس و تهيه كننده)،«كاترين دوسار» (تهيه كننده) و «آنيس دو ويكتور»(پژوهشگر سينماي ايران) حضور دارند و در طول نمايش فيلم هايي از ايران، كامبوج، سنگال و آفريقاي جنوبي به ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
«صندوق سينماي جنوب» حدود بيست سال است كه شماري از سينماگران كشورهاي متفاوت را حمايت كرده است. اين حاميان دست اندركاران حرفه اي فرانسوي هستند. اين صندوق كه به وسيله وزارت خانه هاي امور خارجه و فرهنگ فرانسه ايجاد شده، ابزاري است كه امكان آثار خلق آثار سينمايي را در آفريقا، خاورميانه و آمريكاي لاتين ميسر ساخته است. اين صندوق تاكنون توانسته است با حمايت از ۳۲۰ فيلم، امضاي خود را بر چشم انداز سينماي جهان ثبت كند.

آثار هنرمندان ايراني در موزه بريتانيا
ايسنا:با نمايش آثار هنرمندان معاصر ايراني، نمايشگاه بزرگ كلمه در هنر در بريتيش ميوزيوم برپا مي شود. اين نمايشگاه بر هنر معاصر خاورميانه متمركز شده و موضوعات هويتي، سياسي و ميراث متنوع هنري منطقه را دربر مي گيرد.
پرويز تناولي مجسمه هايش را راهي موزه  بريتانيا كرد تا در اين نمايشگاه با عنوان نقش كلمه در هنر معاصر خاور ميانه به نمايش بگذارد.
شيرين نشاط، حسن مسعودي، فرهاد مشيري و خسرو حسن زاده ديگر هنرمندان شركت كننده در اين نمايشگاه و سفيران هنر ايران در موزه  بريتانيا محسوب مي شوند.اين نمايشگاه ۲۸ ارديبهشت ماه، همزمان با روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي گشايش يافته است و تا ۱۲ شهريورماه همين سال - ۱۸ ماه مي تا سوم سپتامبر ۲۰۰۶ - در محل ياد شده برپا خواهد بود.
اين نمايشگاه بر راه هاي متفاوتي متمركز مي شود كه هنرمندان با خط نوشته فارسي - عربي درگير شده و آن را تجربه مي كنند.

بهارستان
نور و ظلمت
عالم دو چيز است نور و ظلمت، يعني درياي نور است و درياي ظلمت. اين دو دريا در يكديگر آميخته اند، نور را از ظلمت جدا مي بايد كرد تا صفات نور ظاهر شوند.
الانسان الكامل _ عزيزالدين نسفي

پس از ۹ ماه اغما
پوپك گلدره درگذشت
012120.jpg
واحد مركزي خبر: پوپك  گلدره  بازيگر سينما و تلويزيون  كه  حدود ۹ ماه  قبل  به  دليل  تصادف  به  اغما فرو رفته  بود، عصر ديروز به  دليل  مرگ  مغزي  در بيمارستان  مهر تهران  دار فاني را وداع  گفت.
پوپك  گلدره  متولد سال ۱۳۵۰ و فارغ  التحصيل  مقطع كارشناسي روانشناسي باليني از دانشگاه  آزاد اسلامي واحد تهران  بود. گلدره  فعاليت  هنري  خود را با بازي  در نمايش  پل  آغاز كرد. خاطرات  شيرين ، روياي  دريا، موج  مرده ، ساعت  خوش ، سيندرلا، روح  مهربان  و آخر بازي  از جمله  آثار سينمايي و تلويزيوني و زمستان  ۶۶ و شكارگاه  ممنوع  از آثار نمايشي  بودند كه  پوپك  گلدره  به  خوبي در آنها درخشيد.پوپك  گلدره  در شهريور ۸۴ در جاده  شمال  كشور ، تصادف  كرد و تا لحظه  فوت  در بيمارستان  مهر تهران  در حالت  كما بستري  بود.

كوتاه از هفت هنر
يادبود: مراسم بيست و ششمين سالروز درگذشت سهراب سپهري در مزارش برگزار مي شود.اين مراسم از ساعت ۱۵ تا ۱۷ اول ارديبهشت، در كنار مزار اين شاعر و نقاش معاصر در مشهد اردهال كاشان برگزار مي شود.
كتاب:  مجموعه آثار دوازده جلدي «جبران خليل جبران» با چاپ چهار كتاب ديگر توسط «مهدي سرحدي» در قالب چهار مجلد، كامل مي شود.
نقد: كتاب «كودك، سرباز و دريا» نوشته «ژرژفون ويليه» كه به وسيله دلارا قهرمان ترجمه شده روز شنبه سي ام ارديبهشت ماه در شصت و ششمين جلسه نقد كتاب دفاع مقدس بررسي مي شود. اين نشست كه مديريت آن را حسين فتاحي بر عهده دارد، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز شنبه سي ام ارديبهشت ماه در سالن شماره ۲ تالار انديشه حوزه هنري برپا خواهد شد.
012117.jpg
موفقيت سينماي ايران: فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند» به كارگرداني دكتر علي رفيعي جايزه بهترين فيلم هفتمين جشنواره «اوبانييه» را كه در جنوب كشور فرانسه برگزار شد، دريافت كرد.اين جايزه اولين جايزه بين المللي اين فيلم است كه پيش از اين در جشنواره هاي كانادا و روتردام به نمايش در آمده است.
انجمن نويسندگان راديو: معاون صدا، از تشكيل انجمن موسيقي شناسي و انجمن نويسندگان راديو در صداي جمهوري اسلامي ايران خبر داد. دكتر حسن خجسته گفت: تشكيل انجمن موسيقي در راديو در راستاي ضرورت هايي براي فهم درست و قوي از موسيقي است. وي با بيان اين مطلب كه راديويي ها با تشكيل اين انجمن مي توانند به درك كارشناسي ويژه از موسيقي برسند افزود: در اين صورت نگاه آنها نيز به موسيقي و خانواده موسيقي تغيير پيدا مي كند. در اين انجمن از تمام كارشناسان بيرون از خود موزيسين ها گرفته تا موسيقي شناس ها استفاده مي شود.

آثار خسروجردي در آمريكا: نمايشگاهي از آثار حسين خسروجردي ۱۷ ارديبهشت ماه در آمريكا به نمايش گذاشته مي شود. در اين نمايشگاه مجموعه اي از آثار جديد ديجيتالي به همراه تعدادي از كارهاي گذشته ام طي يك نمايشگاه انفرادي ۱۰ روزه در آمريكا به نمايش گذاشته مي شود.
حمايت از فيلمسازان جهان: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در راستاي حمايت از فيلمسازان جوان باتجربه و حرفه اي و تهيه كنندگان بخش خصوصي، اقدام به عقد قرارداد عرضه و فروش آثار تهيه كنندگان و كارگردانان حوزه سينماي داستاني، مستند، تجربي و انيميشن مي كند.
درك حقيقت اسلام: جشنواره بين المللي فيلم«الوان» در نيويورك در حالي برگزار مي شود كه حدود ۳۰ فيلم از جهان عرب و اسلام در آن به نمايش در خواهد آمد. اين جشنواره به مدت يك هفته ميزبان مشهورترين كارگردانان خاورميانه خواهد بود. در اين جشنواره ۳۸ فيلم مستند داخلي و خارجي در موضوعات نوروز به نمايش در مي آيد و نيز سه ميزگرد تخصصي تشكيل و چهار گروه موسيقي از كشورهاي ايران و ارمنستان و تاجيكستان به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
انتقاد از تله تئاترهاي تلويزيوني: رئيس كانون منتقدان تئاتر ايران گفت: تله تئاترهاي تلويزيون همچنان با تكنيك هاي كهنه  حدود ۲۵ سال گذشته ضبط و پخش مي شوند. دكتر فرشيد ابراهيميان افزود: اين امر موجب مي شود كه مخاطب حظ كافي از نمايش تئاتر نبرد، چون تله تئاتر با جزئيات و ابعاد مختلف مي تواند منعكس كننده  خوب معنا باشد.
گنجينه معنوي مولانا: كتاب گنجينه معنوي مولانا نوشته سيد حسين نصر، آنه ماري شيمل، ويليام چيتيك با ترجمه شهاب الدين عباسي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه خواهد شد.اين كتاب گوشه اي از تحليل ها و نظريات سه محقق خارجي ادب فارسي را دربردارد.
استمداد: حمايت از اركستر ملل و اركسترهايي با اين حجم كار دشواري است كه فقط از عهده بخش هاي دولتي بر مي آيد. پيمان سلطاني- آهنگساز و رهبر اركستر ملل، ضمن بيان اين مطلب افزود: مشكل اصلي اركستر ما نبودن حمايت هاي دولتي است. اگرچه در برهه اي كوتاه اين پشتيباني صورت گرفت، اما گويا پا گرفتن يك اركستر جديد با تفكري نو به مذاق تعدادي از متوليان و هنرمندان خويش نيامد.

برگي از تاريخ
جنبش عدم تعهد
مفهوم عدم تعهد كه منجر به تشكيل اين جامعه گرديد، به عنوان مجموعه اي از مقررات توصيف مي شود كه گروهي از ممالك كه از حيث اصولي به هيچ يك از بلوك هاي سياسي، فرهنگي ونظامي وابسته نيستند، در روابط بين المللي خود از آن الهام مي گيرند. همچنين كشورهاي عضو، هيچ گونه تعهد رسمي را تقبل نكرده اند كه با كشورهاي ديگر عضو اين جامعه، داراي تصميمات و خط مشي هاي مشترك باشند.پايه گذاران اصلي اين جنبش، سوكارنو، تيتو، نهرو و جمال عبدالناصر، رهبران اندونزي، يوگسلاوي، هند و مصر مي باشند. اولين كنفرانس سران غيرمتعهد در ۱۳۳۹ شمسي ۱۹۶۱ ميلادي در بلگراد پايتخت يوگسلاوي با حضور ۲۵ كشور و ۳۰ نهضت آزادي بخش برگزار گرديد. اين جامعه در حدود دوسوم كشورهاي جهان را دربرمي گيرد. جمهوري اسلامي ايران نيز در اسفند ۱۳۵۷ به فاصله كمي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عضويت اين جنبش درآمد.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كيسه صفرا
سنگ كيسه  صفرا داشت جراحان او را عمل كردند ولي كيسه  او تركيد و پرده  صفاق او عفونت برداشت و تا دم مرگ رفت و...
آنها كه از او خوبي ديده بودند گفتند: چه مرد نازنين و نيكي بود. دعاي خيلي ها بدرقه راهش بود و خدا به دادش رسيد و عمر دوباره به او داد.
اما آنها كه دل خوشي از او نداشتند گفتند: عجب مرد بدجنسي بود. نفرين خيلي ها به دنبال او بود و خدا انتقام خود را گرفت و كيسه  صفراي او تركيد!
دكتر عبدالحميد حسين نيا
گشتي در دنياي خبرها
گربه باهوش
برلين: يك گربه در آلمان از مرگ نوزادي جلوگيري كرد. والدين اين نوزاد وي را پشت در يك خانه در شهر كلن رها كرده بودند. با توجه به اينكه دماي هوا در نيمه شب به صفر درجه سانتيگراد رسيده بود، اين نوزاد در آستانه سرمازدگي قرار داشت. در همين حال يك گربه متوجه اين موضوع شد و پشت در خانه به حدي سر و صدا ايجاد كرد كه صاحبخانه از خواب بيدار شد و در را گشود. به هر حال صاحبخانه پس از مواجه شدن با نوزاد نگون بخت وي را به بيمارستان انتقال داد. به گفته پزشكان اگر گربه كمي ديرتر وارد عمل مي شد، نوزاد از بين مي رفت.
تولد نوزاد در مترو
بوگوتا: براي اولين بار در كشور كلمبيا يك نوزاد داخل متروي اين كشور چشم به جهان گشود. داستان از اين قرار بود كه يك خانم باردار بلافاصله پس از احساس درد زايمان، شوهرش را خبر كرد و آنها با مترو عازم بيمارستان شدند، اما در طول مسير زمان وضع حمل فرا رسيد و به همين دليل، چاره اي جز زايمان داخل قطار نبود، اما جالب اينكه در همان واگن قطار يك پزشك متخصص زنان حضور داشت كه عازم محل كار خود بود، به همين دليل وي به كمك خانم باردار شتافت و نوزاد وي را كاملاً سالم به دنيا آورد.
المپيك خوك ها
مسكو: سومين دوره رقابت هاي المپيك ورزشي خوك ها در مسكو آغاز شد. در اين دوره از رقابت ها ۱۲ خوك ( ۶ خوك از روسيه و ۶ خوك از ساير كشورهاي جهان) با يكديگر در دو رشته ورزشي شنا و فوتبال به رقابت مي پردازند. اين رقابت هر سال در شهر مسكو برگزار مي شود.
طب سوزني براي حيوانات
مينه سوتا: از ديرباز پزشكان سنتي از طب سوزني براي كاهش درد بيماران خود استفاده مي كنند؛ اما اخيراً يك كلينيك دامپزشكي در آمريكا از اين شيوه درماني براي كاهش درد حيوانات پس از انجام عمل جراحي استفاده مي كند. در اين مركز، هر حيواني كه تحت عمل جراحي قرار مي گيرد، بلافاصله وارد فرايند طب سوزني مي شود تا اينكه دردهاي بعد از عمل به حداقل برسد.
پرورش مواد مخدر در زيرزمين
اوهايو: ماموران آتش نشاني در اوهايو پس از خاموش كردن شعله هاي آتش يك خانه با صحنه عجيبي در زيرزمين اين مكان مواجه شدند. اين ماموران پس از ورود به زيرزمين با ۲۳۹ گياه ماري جوانا مواجه شدند كه ارزش اين گياهان بالغ بر ۷۰۰ هزار دلار است. صاحب اين خانه براي اينكه دور از چشم پليس به فعاليت بپردازد اين گياهان را با استفاده از نور مصنوعي داخل زيرزمين خانه اش پرورش مي داد.
مردان همسردوست
توكيو: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد بيش از ۵۰ درصد از مردان ژاپني علاقمند به تغيير ظاهر و رفتار خود جهت رضايتمندي همسرانشان هستند. به همين دليل، تعداد مراجعات مردان به پزشكان پوست و زيبايي در اين كشور به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. البته اين پايان ماجرا نيست چون مردان براي اينكه طرز صحيح راه رفتن، غذا خوردن و صحبت كردن را بياموزند در كلاس هاي آموزشي شركت مي كنند. حتي برخي از آنان براي اينكه زودتر به هدف خود برسند، معلم خصوصي استخدام مي كنند.
زنان جادوگر
مسكو: پليس مسكو به دنبال دو زن جادوگر است كه با فريب دادن دانشجويان دختر بيش از ۹۱ هزار پوند از آنان كلاهبرداري كرده اند. اين دو زن با مراجعه به دانشجويان مدعي مي شدند كه با دريافت پول قادر خواهند بود ارواح خبيث را از آنان جدا كنند تا اينكه در زندگي خود با بدشانسي مواجه نشوند. در حقيقت، اين دو نفر با همين حربه پول خوبي به جيب زده و متواري شده اند.
گل و گياه
گل هميشه بهار
012114.jpg
نام علمي:
Calendula Officinalis
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله و سريع الرشد كه داراي ارقامي با بلندي و گستردگي ۳۰ و ارقامي با بلندي و گستردگي ۶۰ سانتي متر مي باشد. برگها سرنيزه اي و بسيار آروماتيك و سبزرنگ هستند. گلها شبيه گل مينا كم گلبرگ يا پرگلبرگ و نارنجي رنگ بوده و از بهار تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: در مكان آفتابي و هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد رشد مي كند. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مي بايست گلهاي خشك مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن -۱۵ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |    انقلاب    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |