سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
سرور مجازي مايكروسافت رايگان و سازگار با لينوكس
011964.jpg
پي سي ورد ايران- آرش فريدوني:مايكروسافت اعلام كرد كه آخرين نسخه از محيط مجازي براي ويندوز،R2 Virtual Server 2005 علاوه بر رايگان بودن،نسخه هاي كلاينت و سرور لينوكس از شركت هاي ردهت و ناول را پشتيباني مي كند. هرچند مايكروسافت فكر پشتيباني كردن تكنولو ژي مجازي كردن سخت افزار براي پاسيفيكا كه يك شركت توليد كننده دستگاه هاي كوچك حرفه اي است و يا موارد مربوط به سخت افزار VT شركت اينتل را رها كرده است، اين پشتيباني تا سه ماه اول سال ۲۰۰۷ اجرا نخواهد شد.
اريك ناتاف، رئيس بخش محصولات ساختاري مايكروسافت در فرانسه گفت: «سرور مجازي اكنون به رايگان مي تواند دانلود شود. اين مسيري است كه شركت در آن حركت مي كند: برداشتن لايه مجازي در سيستم عامل به صورت رايگان.» مايكروسافت در اين رقابت عقب تر از سايرين قرار دارد. شركت VMware تا كنون يك محيط مجازي رايگان را به نام VMware Server معرفي كرده است، در حالي كه ناول و ردهت اعلام كرده اند كه نسخه هاي بعدي سرور لينوكس با دستگاه ناظر مجازي Xen كه توسط شركت XenSource توليد مي شود، تركيب خواهد شد. از مايكروسافت انتظار مي رود كه در اواخر ۲۰۰۷ در Windows Longhorn Server يك دستگاه ناظر مجازي قرار دهد.
دربرداشتن عملكردهاي مجازي به صورت رايگان، اهميت نقش تكنولو ژي در بهينه سازي منابع سرور x86 را خاطر نشان مي سازد. با اين وجود، براي ناتاف، اين بدان معني نيست كه مجازي سازي بايد همه جا گسترش پيدا كند. ناتاف اظهار داشت: واضح است كه مجازي سازي، براي محيطهاي آزمايشي و پيشرفت و همچنين بهينه سازي منابع سرورها جالب مي باشد. با اين وجود، مجازي سازي منابع بسيار مهم مانند پايگاه داده و يا سرور ايميل، توسط مايكروسافت پيشنهاد نمي شود.
با اينكه لايه مجازي سازي به صورت رايگان وجود دارد، اما مايكروسافت اميد خود براي پول درآوردن از اين تكنولوژي را از دست نداده است.
سياست مايكروسافت در اين حوزه اعمال مديريت بر ابزارهاي موجود خواهد بود:
۱-Microsoft Operations Manager
۲- Systems Management Server
باR2 Virtual Server 2005 ، مايكروسافت، خصوصيتي كه نوامبر گذشته قول آن را داده بود و از آن موقع بسياري از كاربران بي صبرانه منتظر آن بودند را اضافه كرده است؛ پشتيباني لينوكس به عنوان سيستم عامل ميزبان. ناتاف گفت كه تا كنون، لينوكس در سرور مجازي اجرا مي شد اما پشتيباني نمي شد.
با R2 ما گزينه هاي بيشتري را فراهم آورده ايم كه بهينه سازي كارايي را موجب مي شوند. ما همچنين درايورهاي ماوس، ويدئو و SCSI را تهيه كرديم.
مايكروسافت همچنين پشتيباني فني را براي مشترياني كه لينوكس را تحت سرور مجازي اجرا مي كنند اضافه كرده است. اگر مشكل به وجود آمده مربوط به نقص سرور مجازي باشد، آنگاه مايكروسافت به كلاينت كمك مي كند تا آن مشكل را برطرف نمايد. اما اگر مشكل مربوط به لينوكس باشد، كلاينت مي بايست به ناشر لينوكس مراجعه كند. خبر خوب اين كه مايكروسافت يك گروه پشتيباني مخصوص به وجود آورده است كه در بخشهاي اصلي ردهت و ناول آموزش ديده اند تا به سؤالات مشتريان پاسخ دهند.
R2 Virtual Server 2005، را از آدرس زير مي توانيد دانلود كنيد:
www.microsoft.com/windowsserversystem/virtualserver/downloads/default.mspx

مشاهده يك «كوتوله سفيد» بدون استفاده از تلسكوپ
ايسنا: ستاره شناسان اخيراً متوجه شده اند كه يك ستاره معروف،موسوم به RS ophiuchi كه رو به تاريكي مي رود به اندازه كافي درخشان شده است كه بتوان بدون تلسكوپ هم آن را مشاهده كرد.
اين ستاره كوتوله سفيد طي ۱۰۰ سال گذشته پنج بار ديگر نيز چنين درخشش فوق العاده اي داشته است و ستاره شناسان معتقدند كه اين موضوع مربوط به فرو ريزش آن در يك ستاره نوتروني است. اين ستاره معروف در واقع يك سيستم دوتايي است كه يك ستاره غول پيكر قرمز رنگ بزرگتر از خود نيز دارد.

«روح» به دنبال گريز از زمستان مريخ
011958.jpg
ايسنا: مهندسان آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، طي ساعات گذشته كاوشگر روح (Spirit) را روي سطح مريخ جابه جا كرده و هم اكنون به سوي يك دامنه بي خطر به سوي شمال در حال حركت است تا از زمستان اين سياره بگريزد.
از زماني كه اين كاوشگر مريخ در نيم كره جنوبي اين سياره حركت خود را آغاز كرده است، طي زمستان نور كمي  از خورشيد دريافت كرده است. از سوي ديگر اين مانور حركتي بسيار مشكل بوده است، چون به جز دريافت نور كم از خورشيد، چرخ جلويي سمت راست آن از كار افتاده است اما اين كاوشگر همچنان مي تواند حركت كند. به گفته مهندسان آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، اين كاوشگر نياز دارد تا زاويه مناسبي نسبت به خورشيد پيدا كرده تا انرژي لازم را از خورشيد دريافت كند.

نصب نخستين تلسكوپ نوري ويژه جست وجوي
موجودات فضايي
011961.jpg
بي. بي. سي: يك تلسكوپ نوري تازه كه صرفا براي رديابي علائم نوري تمدن هاي فرازميني طراحي شده است در رصدخانه اي متعلق به دانشگاه هاروارد در ايالت ماساچوست آمريكا آغاز به كار كرده است. اين تلسكوپ كه ۱۲ ماه سال فعال خواهد بود تمامي بخش قابل مشاهده كهكشان راه شيري از نيمكره شمالي را اسكن خواهد كرد.«ستي» (Seti) يك پروژه اكتشافي براي كاوش كيهان به اين اميد است كه نشانه هاي فناوري مصنوع موجودات فضايي را بيابد. برخي كارشناسان معتقدند كه احتمال استفاده از نور براي برقراري ارتباط توسط موجودات فضايي از احتمال استفاده آنها از علائم راديويي كمتر نيست. تلسكوپ تازه كه داراي آينه اي به قطر ۸/۱ متر است نخستين تلسكوپ اختصاصي پروژه ستي (Search for Extraterrestrial Intelligence) در جهان است.
اين تلسكوپ در «مركز اسميتسونيان براي علوم اخترفيزيك» در رصدخانه دانشگاه هاروارد در اوك ريج نصب شده است. بروس بتس، مدير پروژه هاي «انجمن سياره اي» كه هزينه ساخت اين تلسكوپ را تامين كرده است گفت: «گشايش اين تلسكوپ نماينده يكي از آن لحظات نادر در تلاش هاي علمي است كه يك جهش بزرگ را ممكن مي كند. ارسال علائم ليزري در پهنه كيهان راهي خيلي منطقي براي موجودات فضايي جهت برقراري ارتباط است، اما ما تاكنون براي دريافت چنين علائمي مجهز نبوديم.»منجمان از دهه ۱۹۶۰ تاكنون با كمك راديوتلسكوپ ها در جست وجوي علائمي بوده اند كه احتمال مي دهند توسط موجودات هوشمند فرازميني ارسال شده باشد. اما برخي دانشمندان معتقدند كه تمدن هاي فرازميني ممكن است براي برقراري تماس از علائم نوري استفاده كنند.

كشف ابر الكلي در فضا
011949.jpg
پارس اسكاي: اخترشناسان مي گويند كه يك ابر الكلي را در فضا كشف كردند كه ۴۶۳ ميليارد كيلومتر عرض دارد. اين كشف مي تواند نگاهي جديد در مورد چگونگي شكل گيري ستاره هاي غول آسا از گازهاي اوليه را فراهم آورد. اين ابر متانولي كه شبيه پل است در ناحيه اي از كهكشان راه شيري به نام W3 پيدا شد. در اين ناحيه ستاره ها بر اثر رمبش گرانشي گاز و غبار به وجود مي آيند. محققين به سرپرستي دكتر ليزا هاروي اسميت اين ابر را از رصدخانه جوردل بانك در انگلستان كشف كردند.
اين محققين يافته هاي خود را طي جلسه اخير انجمن سلطنتي اخترشناسي اين كشور ارائه دادند. آنها با رديابي ميزرها (masers) رشته هاي بسيار بزرگي از گاز را آشكار كردند. ميزرها شبيه ليزر هستند اما به جاي گسيل پرتوهاي نور مرئي، پرتوهايي از اشعه ريز موج را منتشر مي كنند كه اثر مولكول هاي موجود در ابر گازي آن را ميليون ها بار تقويت مي كنند. بزرگترين رشته ميزري كه با استفاده از راديو تلسكوپ مرلين شناسايي شد ۴۶۳ ميليارد كيلومتر طول دارد. محققين مي گويند كه به نظر مي رسد تمامي اين ابر گازي مانند يك قرص گرداگرد يك ستاره مركزي مي چرخد. اين ابر گازي درست شبيه قرصهاي انباشته شده از گاز و غبار است كه سيارات در آنها خلق مي شوند.هاروي اسميت مي گويد اين كشف تعجب آور است زيرا محققين تاكنون بر اين تصور بودند كه ميزرها اجرام نقطه مانند و يا نقاط داغ و درخشان كوچكي هستند كه توسط هاله هاي كم رنگ تر احاطه شده اند. اخترشناسان براي اولين بار متانول را در سال ۲۰۰۴ در يكي از خوشه هاي قرص مانندي كه در اطراف ستاره هاي نوزاد شكل مي گيرند پيدا كردند.

تصويري از كهكشان اسد
011952.jpg
نجوم- صدرا جزايري: اخترشناسان در حال بررسي هندسه پراكندگي كهكشان ها در كيهان هستند.
آنها با مرور اطلاعات تهيه شده از گروه هاي كهكشاني به اين نتيجه رسيدند كه كهكشان ها معمولاً بر روي سطحي حباب مانند، گرد هم مي آيند. گاه اين حباب ها توخالي و گاه با ابرهاي غباري پرشده است.كهكشان ما يعني راه شيري، به همراه كهكشان هايي همانند M31 در صورت فلكي آندرومدا (به همراه دو قمرش M32 و M110) ،M33 در مثلث، NGC6822 در قوس و ۸ كهكشان ديگر در گروهي به نام «گروه محلي» قرار دارند. گروه محلي نيز با چهار تمركز ديگر از كهكشان ها در حال بر هم كنش است و حتي در بازه هاي طولاني مدت اين سيستم هاي كهكشاني، اعضايشان را با هم رد و بدل مي كنند.
برخي از اعضاي گروه محلّي در واقعيت، قمر راه شيري به حساب مي آيند كه ما به اين كهكشان ها كه معمولاً اندازه كوچك و شكل نامنظمي دارند كوتوله مي گوييم. از جمله مشهورترين آنها ابرهاي ماژلاني بزرگ و كوچك هستند . يكي از اين قمر ها در فاصله بسيار زياد ۱۰۵*۹ سال نوري قرار دارد كه تصوير آن را مشاهده مي كنيد. اين كهكشان كوتوله اسد ۱ نام دارد. اما تلاش براي ثبت اين كهكشان بسيار بسيار مشكل بود طوري كه از كشف آن در سال ۱۹۵۰ تا تهيه اولين تصوير از آن ۴۰ سال زمان برد!اما دليل سخت بودن ثبت اين كهكشان زيبا چيست؟ اگر به نقشه هاي آسمان پيشرفته يا نرم افزار هاي رصدي مراجعه كنيد متوجه مي شويد كه LEO1 در كنار(حدود ۲۰دقيقه اي) ستاره قلب الاسد يكي از ستاره هاي پرنور آسمان، قرار دارد. در حاليكه كهكشان از قدر۱۲ و ستاره از قدر ۱۳ مي درخشد و اين امر مانع از مشاهده كوچك ترين اثري از اين كهكشان در ميدان ديد يك ابزار اپتيكي مي شود.

كاربرد جديد براي نانولوله ها
ساخت مواد عادي ضربه گير
011967.jpg
ايسنا: بررسي هاي جديد نشان داده است كه افزودن نانولوله ها به مواد عادي خصوصاً در دماهاي بالا به طور حيرت آوري توانايي اين مواد در كاهش ارتعاش و جذب آن را افزايش مي دهد. اين يافته ها زمينه را براي پيدايش دسته جديدي از مواد با كاربردهاي متنوع فراهم مي كند؛ كاربردهايي از جمله قسمت هاي مختلف فضاپيماها با كارايي بالا، موتور خودروها تا چوب هاي گلف و بلندگوهاي بدون همهمه و وزوز. نانوكامپوزيت ها،معايب وزني و حجمي  مواد پليمري ضربه گير مرسوم را ندارند اما يافته هاي جديد به مزيت مهم ديگر آنها اشاره دارد.
به گفته نيكيل كوراتكار استاديار گروه هاي مهندسي مكانيك، هوا فضا و هسته اي  در مؤسسه انسلير و سرپرست اين طرح تحقيقاتي، كارايي پليمرهاي ضربه گير موجود در دماهاي بالا كاهش مي يابد و ضعيف عمل مي كنند.
وي مي گويد: «اما مواد جديدي كه ما به آن دست يافته ايم، حتي در دماهاي بالا نيز خاصيت ضربه گيري خوبي دارند و به اين ترتيب مي توان در كاربردهاي گسترده اي چون هواپيماها، فضاپيماها، ماهواره ها، خودروها و حتي حسگرهاي نصب شده در سيستم هاي موشكي از آنها استفاده نمود.»
با وجودي كه بيشتر تحقيقات صورت گرفته در اين بخش به افزايش توان و استحكام نانومواد مربوط مي شود اما كوراتكار و همكارانش به خاصيت مهم ديگري از اين مواد يعني ضربه گيري يا همان قابليت جذب انرژي پرداخته اند. آنها دريافته اند كه با قرار دادن نانولوله ها در مواد معمولي موجود، كامپوزيت جديد با قابليت ضربه گيري بسيار زياد به دست مي آيد. همچنين آنها براي اولين بار نشان داده اند كه خاصيت ضربه گيري آنها با بالا رفتن دما افزايش مي يابد.
نانولوله هاي كربني از كربن هاي شبه گرافيتي به وجود مي آيند كه در آنها اتم ها به صورت لوله هايي با ساختاري شبيه توري هاي سيمي كنار هم قرار مي گيرند. اين تركيب ها از ابتداي كشف آنها در سال ۱۹۹۱ همواره مورد توجه محققان بوده اند و موادي قدرتمند با تركيب هاي تأثير گذار اما با وزن كم از آنها ساخته شده اما طي اين سالها تنها تعداد معدودي از اين مواد كاربرد تجاري يافته اند.
ماده جديدي كه كوراتكار و همكارانش به آن دست يافته اند براي هر كاربردي در فضا بسيار مناسب است زيرا در آنجا دما متغير بوده و در روز بسيار داغ و در شب بسيار سرد مي باشد.
اين محققان همچنين اميدوارند تا بتوان از اين ماده در ديافراگم بلندگوها استفاده كرد و به اين ترتيب با كاهش صداهاي زمينه اي (Buzz) كه در صداهاي بم بالا وجود دارد، كيفيت صدا را بهبود بخشيد.
همچنين كشف جديد نويدبخش بهبود قابل توجه بازار كالاهاي ورزشي به ويژه چوب هاي گلف و راكت تنيس است، زيرا آنچه توليدكنندگان مي خواهند، سفتي و سبكي اين وسايل است به طوري كه درد حاصل از يك ضربه را به همراه نداشته باشد.
گفتني است كه در اين تحقيق، انسلير و يكي از متخصصان شناخته شده در امر توليد مواد نانولوله اي و دو محقق ديگر به نام هاي يوناوان سوهر، محققي كه در سطح فوق دكتري در زمينه مكانيك، هوافضا و مهندسي هسته اي فعاليت دارد و وي ژانگ ،از فارغ التحصيلان مهندسي هوانوردي، كوراتكار را همراهي مي كردند. به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن آوري نانو، كوراتكار در سال ۲۰۰۴ موفق به دريافت جايزه توسعه بنياد ملي علوم شد تا از آن جهت سرمايه گذاري در توسعه اين مواد جديد استفاده كند. حمايت هاي مالي ديگر اين پروژه را هم دايره تحقيقات ارتش آمريكا بر عهده داشت.

درخواست براي ثبت نام« eu.»
پي سي ورد ايران- ناديا سليماني:ويوين ردينگ، كمسيونر رسانه و جامعه اطلاعاتي اتحاديه اروپا گفت كه ثبت نام براي دامين TLD).eu) در صد دقيقه اول افتتاح و شروع ثبت نام براي تمامي ساكنان اتحاديه اروپا به ۳۹۰۰۰۰ درخواست رسيد. ردينگ، در كنفرانس خبري گفت: با اين سرعت eu. رقيب واقعي com. خواهد شد.
Eurid VZW، اپراتور ثبت نام eu. حضور عده اي از ثبت نام كنندگان را در اطراف مقر اتحاديه اروپا براي ثبت نام كردن تأييد نمود. ردينگ گفت كه هزينه .eu متفاوت است و توصيه مي كنم كه ساكنان اروپايي قبل از اقدام به ثبت نام به چندين جا سرزده و از قيمت ها مطلع شوند. وي گفت: من هزينه ۱۵ يورو را براي اين ثبت نام سراغ دارم اما يكي از همكاران من در يكي از محل هاي ثبت نام در جمهوري چك، هزينه ثبت نام ۱۲ يورو سراغ دارد.
وي ادامه داد، اين سيستم به رقابت باز بين ثبت نام كنندگان متكي است. ردينگ افزود، در دوره معروف افول كه از ۷ دسامبر شروع شد ، شركت ها و صاحبان محل هاي تجاري ۳۴۰۰۰۰ برنامه كاربردي را براي ثبت دامين ارائه كردند، در حالي كه ما تنها ۲۵۰۰۰ مورد را براي ثبت نام در نظر گرفته بوديم.

سرعت اينترنت در انگليس به ۸ مگابايت رسيد
ايرنا: بر اساس گزارش هاي اعلام شده در حال حاضر شبكه هاي خدمات اينترنتي در كشور انگليس ارتقا يافته به  طوري كه سرعت اينترنت در اين كشور به ۸ مگابايت رسيده است. بر اساس گزارش KATAWEB، ارتقاي شبكه دسترسي پرسرعت در اين كشور از ۳۱ مارس سال ميلادي جاري آغاز شد.
بر اساس گزارش شركت بريتيش تلكام، ۷۸ درصد خطوط تلفن اين كشور سرعت ۴ مگابايت دارند و ۴۲ درصد نيز به سرعت بالاتر از ۶ مگابيت دسترسي دارند.
در حال حاضر كشور انگليس از پيشتازترين كشورها در سطح جهان و پيشرفته ترين كشور اروپايي در زمينه خدمات اينترنتي است به طوري كه تعداد زيادي از مردم اين كشور به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند. اكنون نهايت توان فناوري ADSL توسط انگيسي ها به كار گرفته شده و خدمات آنها به مناطق خاصي نظير مناطق شهري محدود نيست و نقاط مختلف اين كشور را تحت پوشش قرار داده است. كاربران انگليسي مناطق نزديك به مراكز خدمات دهندگان و مراكز توزيع شبكه قبل از ماه مارس نيز به اينترنت با سرعت ۸ مگابايت دسترسي داشتند.

امنيت VoIP
011955.jpg
پي سي ورد ايران- ناديا سليماني: با افزايش تبليغات در مورد VoIP، محققان دانشگاهي درصدد برآمدند تا براي حصول اطمينان از امنيت جنبش تكنولوژي در بازارهاي شركتي و مسكوني با وجود تهديدهاي فراوان امنيتي دست به مطالعاتي بزنند.
بنياد ملي علوم آمريكا اظهار داشت ۶۰۰ هزار دلار به دانشگاه تگزاس تخصيص داده است تا بستر دانشگاه ها را براي مطالعه امنيت VoIP توسعه بيشتري بخشد. شركت كنندگان ديگر اين تحقيق عبارتند از: دانشگاه هاي كلمبيا، پورودو و دانشگاه كاليفرنيا در ديويس. حوزه هاي مورد بررسي در اين پروژه سه ساله شامل اسپم VoIP، رد-سرويس (DoS)، سرويس هاي ۹۱۱ و QoS است.
در اين پژوهش همچنين به آسيب پذيري هايي پرداخته مي شود كه از تركيب VoIP و شبكه هاي قانوني منشا مي گيرند. اين گروه از دانشگاه ها قصد دارند يافته هاي خود را به طور گسترده در اختيار طراحان تكنولوژي، متخصصان و ديگر افراد مرتبط با ادغام و تلاقي شبكه ها قرار دهند.

دومين عمل جراحي پيوند صورت
ايرنا: بيمارستاني در چين اعلام كرد دومين عمل جراحي پيوند صورت را روي يك بيمار مرد انجام داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، بيمارستان نظامي  شيجينگ در شهر شيان واقع در شمال غرب چين طي بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد اين عمل جراحي پيچيده را پس از دو سال آماده سازي انجام داده است. يك زن فرانسوي سال گذشته اولين بيمار در جهان بود كه تحت عمل جراحي پيوند صورت قرار گرفت. اين بيمارستان چيني دومين عمل پيوند صورت در جهان را پيچيده تر و دقيق تر از اولين عمل جراحي در فرانسه اعلام كرده است.
تيمي به سرپرستي دكتر گو شوژونگ، رئيس موسسه جراحي پلاستيك، اين عمل جراحي را بعدازظهر پنج شنبه آغاز كردند و ۱۴ساعت بعد، يعني صبح جمعه با موفقيت به پايان رساندند.
بيمار لي گوگسينگ، يك شكارچي اهل ايالت يونان بوده است كه دو سال پيش مورد حمله يك خرس قرار گرفت و از ناحيه صورت به شدت آسيب ديد. خبرگزاري شين هوا گزارش داد اين پيوند روي دوسوم صورت بيمار انجام شده است.
انتشار تصويري از اين بيمار بعد از عمل جراحي كه در پايگاه اينترنتي بيمارستان موجود است، بافت جديد را در قسمت مياني صورت، زير چشمها و بالاي دهان نشان مي دهد. بافت صورت پيوندي از يك مرد كه دچار مرگ مغزي شده بود گرفته شده است.
اين بيمار علاوه بر درمانهاي تكميلي پس از عمل براي جلوگيري از پس زدن پيوند، احتمالاً با برخي مشكلات روحي نيز روبه رو خواهد شد. اين بيمارستان تنها واحد در ارتش آزادي بخش مردمي  چين است كه در جراحي پلاستيك تخصص دارد.
اين بيمارستان از سال۲۰۰۲ به دنبال انجام پيوند صورت بوده است و دو سال بعد يك بخش تحقيقاتي ويژه داير كرد و دست به انجام عمل جراحي پيوند صورت روي حيوانات زد. دسامبر سال گذشته پزشكان موفق به عمل پيوند صورت روي يك خرگوش شدند.
دكتر گو، سال گذشته مشكل اصلي پيوند صورت را نبود اهداكننده بيان كرده بود. بر اين اساس چنانچه اهداكننده كافي وجود داشته باشد اين نوع عمل جراحي در چين بازار بسيار بزرگي خواهد داشت.
در عمل پيوند صورت از ميكروسرجري براي پيوند عصب ها و رگهاي خوني استفاده مي شود. خطر پس زدن عضو پيوندي بسيار بالا است و بيمار از نظر رواني با چالش هايي روبه رو است.

مرزها
بهره گيري از امواج صوتي براي استخراج نفت
011946.jpg
ايرنا: محققان نروژي مي گويند بهره گيري از امواج صوتي در فركانس پايين مي تواند ميزان استخراج نفت را از چاههاي نفت در دريا بسيار افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استكهلم، اين محققان به سرپرستي اريك گرود فلكوي استاد دانشگاه اسلو نوشتند: در حال حاضر از آب دريا براي راندن نفت به سطح آب استفاده مي شود، اما اين روند موجب مي شود ۳۰ تا ۴۰ درصد ذخاير نفت در چاهها باقي بماند.
اين گروه اعتقاد دارند با استفاده از امواج صوتي براي ايجاد انفجاري كه تاثير فشار آن بر چاه هاي نفت دريايي نظير زمين لرزه باشد، مي توان توليد نفت را از سكوهاي مستقر در دريا، سالانه ۴۰درصد افزايش داد. در صورتي كه چاه هاي نفت نروژ بتوانند توليد نفت را با بهاي فعلي به اين مقدار افزايش دهند، ساليانه ۲۵ميليارد كرون نروژ به درآمد اين كشور افزوده خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |