سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
معاون سياسي وزارت كشور:
انتخابات شوراها و خبرگان
به صورت همزمان در آبان برگزار مي شود
گروه سياسي: انتخابات دوره سوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا همزمان با انتخابات دور چهارم انتخابات خبرگان در آبان ماه سال جاري برگزار مي شود.
علي جنتي معاون سياسي وزارت كشور روز گذشته در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن اعلام اين خبر تأكيد كرد: اين زمان حدودي پيشنهاد وزارت كشور است و زمان قطعي بعد از موافقت شوراي نگهبان مشخص مي شود.
عباسعلي كدخدايي قائم مقام دبير شوراي نگهبان هم در گفتگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: پيش بيني شخصي من اين است كه شوراي نگهبان مخالفت چنداني با برگزاري همزمان اين دو انتخابات در آبان ماه نداشته باشد.
كدخدايي با اشاره به اينكه شوراي نگهبان هنوز پيشنهاد رسمي از وزارت كشور دريافت نكرده خاطرنشان كرد: در صورتي كه چنين پيشنهادي از سوي وزارت كشور باشد شوراي نگهبان در اسرع وقت در جلسه رسمي آن را مورد بررسي قرار خواهد داد.
انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا به دليل همزماني در برگزاري، سه ماه جلو افتاده است،پيشتر در اجلاس اخير مجلس خبرگان موضوع تأخير انتخابات اين مجلس مطرح شد كه مورد موافقت اعضا قرار نگرفت.
طبق قانون،دوره سوم مجلس خبرگان اواسط سال جاري پايان مي يابد و زمان برگزاري انتخابات دوره چهارم آبان خواهد بود. در حالي كه دوره چهارساله دوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا اسفندماه پايان مي يابد و زمان انتخابات شوراها پيش از اين پايان سال اعلام مي شد.
با طرح موضوع همزماني انتخابات خبرگان و شوراها گروهي از شخصيتهاي سياسي تأخير چند ماهه انتخابات خبرگان را خواستار شده بودند كه مورد تأييد آيين نامه اين مجلس قرار نگرفت. بر همين اساس روز گذشته علي جنتي گفت: ما دنبال اين بوديم كه انتخابات خبرگان را اسفند برگزار كنيم اما به دليل عدم موافقت نمايندگان اين مجلس نسبت به اصلاح آئين نامه داخلي خبرگان جهت تعويق زمان برگزاري انتخابات آن، زمان برگزاري انتخابات شوراها را جلو كشيديم، لذا دو انتخابات همزمان آبان ماه برگزار مي شود.
كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نيز در اين خصوص تصريح كرد: اگر براي برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان با شوراها انتخابات شوراها جلو كشيده شود مغايرتي با قوانين ندارد.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز روز گذشته به خبرگزاري دانشجويان گفت: هر تصميمي كه شوراي نگهبان در اين ارتباط اتخاذ كند قبول خواهيم كرد. ما تابع قانون هستيم.
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان نيز گفت: اين همزماني با توجه به عدم تغيير زمان برگزاري انتخابات خبرگان خلاف قانون نيست و تصميم گيران اصلي در اين زمينه وزارت كشور و شوراي نگهبان هستند.

احمدي نژاد: ايران  هميشه  در كنار
ملت هاي  محروم  خواهد بود
012162.jpg
ايرنا : دكتر محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  گفت : ايران  هميشه  در كنار ملت هاي  مستضعف  بوده  و خواهد بود و آماده  است  تجربيات  و فناوري  خود را در اختيار آنان  قرار دهد.
رئيس  جمهور عصر يكشنبه  در ديدار راجاميسون  راكوتوموهارو رئيس  مجلس ماداگاسكار با وي ، با تأكيد بر اينكه  پيشرفت  و توانمندي هاي  ملت  ايران حاصل  استقلال  و خوداتكايي  آنهاست ، گفت : دشمنان  ملت  ايران  و برخي  قدرتهاي بزرگ  نيز به  دليل  همين  استقلال  و عزت ، عصباني  هستند اما عصبانيت  آنها براي ما اهميتي  ندارد و آنها قادر نيستند آسيبي  به  ملت  بزرگ  ايران  وارد كنند زيرا به  خوبي  مي دانند اگر جسارتي  انجام  دهند بايد در انتظار پاسخ هاي  كوبنده  ملت  و دولت  جمهوري  اسلامي ايران  باشند.
دكتر احمدي  نژاد با بيان  اينكه  برخي  قدرتهاي  بزرگ  در همه  جا در پي چپاول  و غارت  منابع  و ثروتهاي  ملت ها هستند، گفت : خداوند انسانها را آزاد، عزتمند و پاك  آفريده  و امكانات  پيشرفت  را در اختيار همه  ملتها قرار داده  است  و كشورهاي  جهان  سوم  در صورتي  كه  از اتحاد و انسجام  مردم  و حضور آنها در صحنه  برخوردار باشند و دولتها نيز به  استعدادهاي  دروني  خوداتكا كنند، مي توانند طعم  شيرين  موفقيت  و پيروزي  را بچشند.
راجاميسون  راكوتوماهارو رئيس  مجلس  ماداگاسكار نيز در اين  ديدار باتبريك  دستيابي  جمهوري  اسلامي ايران  به  فناوري  غني سازي  اورانيوم  اظهارداشت : كشورهاي  جهان  سوم  به  پيشرفت  و دستيابي  به  فناوري هاي  نوين  درجمهوري  اسلامي ايران  افتخار كرده  و احساس  غرور مي كنند، چرا كه  پيشرفت ايران  در جهت  خدمت  علمي  به  بشريت  است .
مقابله با استيلاي نظام سلطه مهمترين مسئله پيش روي مسلمانان است
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري هم چنين در ديدار رئيس مجلس مشورتي اندونزي تأكيد كرد: مقابله با استيلاي نظام سلطه بر جهان مهمترين مسئله پيش روي ملت هاي مسلمان و آزاده  است.
وي افزود: استكبار جهاني علاقمند است كشورهاي اسلامي را تحت سلطه خود داشته باشد و به همين دليل از پيشرفت و عزت مسلمانان ناراحت مي شود.
احمدي نژاد، سوءاستفاده از حقوق بشر و دموكراسي توسط قدرت هاي استعمارگر را بهانه اي براي اعمال فشار به ملت ها و دولت هاي مستقل و آزاده جهان توصيف كرد.وي گفت: برخوردهاي دوگانه و تبعيض آميز برخي قدرت هاي بزرگ با دولت هاي مستقل و رژيم هاي تحت سلطه خود، رسواكننده ادعاهاي آنان و عاملي براي شناساندن ماهيت استكباري قدرت ها به ملت هاي بيدار و آزاده است.
احمدي نژاد ضرورت وحدت كشورهاي اسلامي و امت اسلام را خاطرنشان و تأكيد كرد: حيات رژيم صهيونيستي در گرو تفرقه واختلاف كشورهاي مسلمان است و دولت هاي اسلامي بايد با هوشياري، توطئه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دشمنان را خنثي كنند.
رئيس جمهوري با اشاره به  پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه دستيابي به فناوري صلح آميزهسته اي، گفت: دنياي اسلام از همه منابع و امكانات مادي و انساني براي پيشرفت درهمه عرصه ها برخوردار است و پيشرفت هر كشور اسلامي همچون پيشرفت و پيروزي همه مسلمانان است.
وي با بيان اينكه جهان درآستانه تحولي عظيم است، تأكيد كرد: جهان امروز تشنه عدالت و خداپرستي است كه آموزه اصلي اسلام و پيامبراعظم (ص) است و بايد با معرفي اسلام با بهترين روشها ملت هاي آزاده و بيدار جهان را به زندگي سعادتمندانه دعوت كرد.
احمدي نژاد خاطر نشان كرد: ايران و اندونزي مي توانند به عنوان دوكشور بزرگ اسلامي نقش اساسي در پيشرفت جهان اسلام داشته باشند.
هدايت نور وحيد رئيس مجلس مشورتي اندونزي نيز در اين ديدار با تبريك دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فناوري چرخه سوخت هسته اي گفت: پيشرفت هر كشور اسلامي، پيشرفت همه مسلمانان است و ما امروز به اتحاد هرچه بيشتر مسلمانان و فراهم كردن زمينه هاي همكاري ميان آنها نيازمنديم.
اقتدار و پيشرفت ايران
در خدمت همه كشورهاي دوست و همسايه است
محمد الابرش رئيس مجلس سوريه نيز با احمدي نژاد ديدار كرد. در اين ديدار دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري با تأكيد بر لزوم افزايش وحدت و همدلي ميان مسلمانان جهان گفت: اقتدار و پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در خدمت اقتدار و پيشرفت همه كشورهاي دوست و همسايه است.
وي با بيان اينكه در سه دهه اخير، ايران همواره سوريه را دركنار خود احساس كرده است، گفت: خوشبختانه ايران و سوريه مواضع بسيار شفاف و مشتركي درمورد مسائل منطقه اي و بين المللي مختلف دارند و به خصوص درباره مسئله فلسطين هر دو كشور خواهان رفع اشغالگري و حاكميت مردم فلسطين بر سرنوشت خويش و آزادي همه سرزمينهاي اسلامي هستند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، دكتر الابرش رئيس مجلس سوريه نيز در اين ديدار، پيروزي ملت ايران در دستيابي به چرخه سوخت هسته اي را تبريك گفت.
وي گفت: موفقيت جمهوري اسلامي ايران در غني سازي اورانيوم تنها موفقيت ايران نيست، بلكه اختصاص به همه امت اسلام، مستضعفان و آزادگاني دارد كه درمقابل آمريكا ايستاده اند.
وي بااشاره به دوگانگي رفتارآمريكا دربرخورد با كشورهايي كه به دنبال تكنولوژي صلح آميز هسته اي هستند گفت: اسرائيل همه معاهدات و مسئوليتهاي بين المللي را ناديده مي گيرد و داراي كلاهك هسته اي فراوان است ولي كسي به آن اعتراض نمي كند، اما جمهوري اسلامي ايران چون مستقل است و هميشه در مقابل سلطه گري آمريكا ايستادگي كرده، مورد اعتراض قرار مي گيرد.
رئيس مجلس سوريه همچنين بااشاره به برگزاري سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از مردم فلسطين، از تلاش جمهوري اسلامي ايران براي حمايت عملي از مردم مظلوم فلسطين قدرداني كرد.

حضرت آيت ا... خامنه اي در ديدار شعراي عرب زبان:
شعرا ظلمي را كه امروز به مردم فلسطين مي شود
منعكس كنند
ايسنا: تعدادي از شعراي عرب زبان شركت كننده در سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين به همراه جمعي از شعراي كشورمان عصر روز يكشنبه ضمن ديداري صميمانه با حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت اشعاري در خصوص مظلوميت مردم فلسطين و قدس شريف پرداختند.
حضرت آيت ا... خامنه اي در اين ديدار، هدف از برگزاري چنين جلسه اي را ضمن احترام به قدس از طريق بيان احساسات و عواطف دروني، تأكيد بر لزوم توجه دوباره بيش از پيش شعراي عرب به مساله ي فلسطين برشمردند و افزودند: در سال هاي اول اشغال فلسطين، شعرهاي برجسته اي در خصوص اين ظلم تاريخي سروده شد اما در سال هاي اخير به رغم جايگاه بالاي شعر در زبان عربي، اشعار فصيح عربي در خصوص انتفاضه و مراحل بسيار مهم قضيه ي فلسطين كمتر ديده مي شود.
ايشان با اشاره به ظلمي كه امروز به مردم فلسطين مي شود و صحنه هاي تكان دهنده اي كه بخش كوچكي از واقعيات فلسطين است و بر صفحه هاي تلويزيون نمايش داده مي شود، خاطرنشان كردند: شعرا بايد اين صحنه ها را با زبان شعر منعكس كنند تا آيندگان متوجه شوند بر اين ملت مظلوم چه گذشته است.
رهبر انقلاب اسلامي، همچنين با اشاره به جايگاه و نقش شعراي متعهد در طول تاريخ اسلام، لزوم قدرشناسي از اين شعرا را يادآور شدند.
پس از سخنان حضرت آيت ا... خامنه اي تعدادي از شاعران سروده هاي خود را قرائت كردند.در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت ا... خامنه اي اقامه شد.

مردم مشكلات خود را اينترنتي به دولت اطلاع دهند
ايرنا: سخنگوي دولت گفت كه مردم مي توانند از طريق پايگاه اينترنتي دولت نسبت به ارايه مستقيم مسايل و مشكلات عمومي و استاني خود اقدام كنند.
غلامحسين الهام افزود: به اين ترتيب امكان ارايه مستقيم مسايل و مشكلات استان هايي كه هيات دولت و رياست جمهوري قصد سفر به آنها را دارد، فراهم شد.وي افزود: افرادي كه علاقه مند به ارايه مسايل و مشكلات عمومي و اداري خود مي باشند، مي توانند از طريق پست الكترونيكي به آدرس:
Safar@spk-Gov. ir مسايل و مشكلات خود را به دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت ارسال نمايند.
الهام تصريح كرد: نامه هاي الكترونيكي دريافتي درمورد استان ها از اين پس دسته بندي شده و مسايل و مشكلات مطرح شده در آنها براي بررسي لازم به مراجع مسئول ارسال خواهد شد.

سهام عدالت بافت اجتماعي را متحول مي كند
ايسنا: وزير كشور در جمع كاركنان وزارت كشور با تأكيد بر لزوم ارتباط بيشتر و مستقيم با مردم و بهره گيري از ديدگاه ها و افكار آنان در اداره هر چه بيشتر جامعه، گفت: هدف دولت در سفر به استان ها، در معرض مردم قرار گرفتن و ارتباط هر چه بيشتر با آنان است و ركورد ۱۱ سفر در هشت ماه قابل مقايسه با كشورهايي كه ادعاي مردم سالاري دارند، است.
مصطفي پورمحمدي كه به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم (ص) در اين جمع سخن مي گفت، تصريح كرد: طبقات پايين و متوسط جامعه بايد با مديران جامعه هم ذات پنداري كنند و ارتباط رودررو و مستقيم مي تواند به ايجاد اين ذهنيت در جامعه كمك كند.
وزير كشور با اشاره به توزيع سهام عدالت، گفت: اين اقدام، بدون ترديد، تاثيرگذارترين تصميم تاريخ اجتماعي كشور است كه بافت اجتماعي را متحول خواهد كرد.وي افزود: تمام تحولات اجتماعي بر بستر تحولات اقتصادي صورت گرفته است.

بيانيه پاياني كنفرانس بين المللي قدس منتشر شد
گروه سياسي: سومين كنفرانس بين المللي قدس يكشنبه گذشته با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
در اين بيانيه كه متن كامل آن در ايرنا منتشر شد، بر حمايت از حقوق ملت فلسطين، ايجاد راه هاي مناسب و كاربردي براي كمك هاي رسمي و مردمي به ملت فلسطين و همچنين تأسيس و تقويت صندوقي ويژه به نام صندوق الاقصي با مديريت بانك توسعه اسلامي، تأكيد كردند.
در اين بيانيه كه در ۳۵ بند تهيه شده، تأكيد شده كه رژيم صهيونيستي موجود در خاك فلسطين، رژيمي غاصب، نابجا، غيربومي و بيگانه با بافت منطقه عربي و اسلامي است كه شرعاً و قانوناً حق موجوديت ندارد.
اين اجلاس همچنين تأكيد دارد كه مقاومت شجاعانه و مقدس ملت فلسطين در جهت احقاق حقوق طبيعي و اصيل خود و مورد تأييد همه معاهدات و عرف بين المللي است.
كنفرانس مزبور از مقامات پارلماني و مدافعان حقوق بشر مي خواهد كه از حقوق مردم فلسطين دفاع كرده و عليه مقامات سياسي و نظامي اسرائيل به جرم ارتكاب جنايات جنگي در دادگاه هاي بين المللي به ويژه دادگاه هاي اروپايي شكايت كنند.
كنفرانس تهران ضمن مخالفت با در دست داشتن زرادخانه  هاي هسته اي توسط رژيم صهيونيستي، خواهان منطقه عاري از سلاح كشتار جمعي است. ضمن اين كه بر ضرورت احياي قطعنامه ۳۳۷۹ مصوب سال ۱۹۷۵ توسط مجمع عمومي سازمان ملل كه صهيونيسم را يكي از اشكال نژادپرستي برشمرده، تأ كيد دارد. در اجلاس اخير همچنين اهانت برخي كشورها به شخص پيامبر اكرم(ص) نيز محكوم شد.

سئوال از سه وزير در كميسيون امنيت ملي
مهر: محسني اژه اي وزير اطلاعات، مصطفي پورمحمدي وزير كشور و منوچهر متكي وزير خارجه براي پاسخگويي به سئوالات نمايندگان، در جلسات اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر مي شوند.امروز در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي محسني اژه اي وزير اطلاعات پاسخگوي سئوال اعلمي نماينده تبريز، شهرياري نماينده زاهدان و دو سئوال جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران خواهد بود.
در سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز از وزراي اطلاعات و كشور آمده است: علت ناتواني عوامل سياسي امنيتي و انتظامي و اطلاعاتي در حفظ امنيت استان سيستان و بلوچستان و ناتواني مسئولان ذيربط در پيش بيني و پيشگيري از حوادثي چون حادثه جاده زابل - زاهدان با وجود اينكه اين حادثه در ۱۲ كيلومتري پاسگاه نيروي انتظامي اتفاق افتاده چيست و چرا ماموران نتوانستند واكنش مناسب و به موقع در تعقيب و برخورد با عوامل تروريستي از خود نشان دهند؟همچنين حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان از وزير اطلاعات درباره عملكرد نامناسب اين وزارتخانه در استان سيستان و بلوچستان سئوال كرده است.
شهرياري همچنين روز چهارشنبه از وزير امور خارجه درباره ديپلماسي ضعيف وزارت امور خارجه در برخورد با دولت پاكستان به علت تبديل شدن اين كشور به مأواي اشرار و دزدان و تروريستها و عدم اجراي قانون استرداد مجرمان و برخورد با دولت پاكستان سئوال كرده است كه قرار است در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي شود.
جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز از وزير اطلاعات در خصوص مديريت ضعيف اين وزارتخانه در اجراي فعاليت امنيتي در آذربايجان غربي و وارد شدن اين وزارتخانه به حوزه هاي خارج از وظيفه خود سئوال كرده كه سه شنبه قرار است در اين كميسيون بررسي شود.
چهارشنبه همين هفته سئوال محمد ياري نماينده تالش نيز از وزير كشور مبني بر تشنجات و مشكلات هميشگي در ميادين ورزشي و از جمله مجروح شدن يك خبرنگار در استاديوم و ايجاد محيطي ناامن براي خانواده ها در كميسيون امنيت ملي بررسي مي شود.

۴ نماينده مامور اولويت بندي طرح ها
و لوايح در دستور كار مجلس شدند
ايرنا: «ستار هدايتخواه» عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: در نتيجه جلسه اي كه روساي كميسيون هاي مجلس با غلامعلي حدادعادل رييس مجلس شوراي اسلامي داشتند، چهار نماينده شاخص مجلس مامور اولويت بندي طرح ها و لوايح در دستور كار مجلس در دو سال آتي شدند.
وي گفت: اين تصميم در پي نامه احمد توكلي نماينده تهران و رييس مركز پژوهشهاي مجلس به رييس مجلس اتخاذ شد كه به موجب آن، تعداد طرح ها و لوايح در دستور كار مجلس هفتم در حال حاضر، بيش از ۵۰۰ مورد عنوان شده بود.
نماينده بويراحمد اضافه كرد: متعاقب دريافت اين نامه، رئيس مجلس از روساي كميسيونهاي تخصصي براي اتخاذ تصميم در اين باره دعوت كرد.
هدايتخواه گفت: در اين جلسه، احمد توكلي رييس مركز پژوهشهاي مجلس، محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس دوم مجلس، رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه و اميدوار رضايي رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس مسئول اولويت بندي طرح ها و لوايح در دستور كار مجلس در دو سال آتي شدند.
وي افزود: بعضي از طرح ها و لوايح ممكن است مشمول اصل ۸۵ قانون اساسي شود و لازم نباشد كه به صحن مجلس بيايند، بعضي نيز ممكن است جزو اولويتها باشد و بعضي لازم باشد كه دولت آنها را مسترد و از دستور كار مجلس خارج كند.

لاريجاني: گروه ۱+۵ از تكرار اشتباه بپرهيزد
ايرنا: «علي  لاريجاني» دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  به  نشست  گروه  ۱ + ۵ توصيه كرد كه  از تكرار اشتباه  بپرهيزند و فضايي  ايجاد كنند كه  باب  مذاكرات سازنده  آغاز شود.وي در حاشيه  كنفرانس  بين المللي  قدس  و حمايت  از مردم  فلسطين  گفت : فكر مي كنم  يكي  از اشتباهاتي  كه  در مسير كار هسته اي  ايران  انجام  شد، بيانيه  لندن  بود كه  تقريباً با عجله صادر شد. مسير كار مي توانست  در روال  معقول  طي  شود، اما اين  بيانيه  آن را تغيير داد.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  افزود: توصيه  ما اين  است  كه  تكرار اشتباه  نشود و فضايي  ايجاد كنند كه  در آن فضا به  نحو معقول  مذاكرات  سازنده  آغاز شود. ما آمادگي  داريم  كه  از درون  مذاكرات  سازنده  بتوانيم  به  راه  حل هاي  معقولي  برسيم .
لاريجاني  در پاسخ  به  سؤالي  درباره  دستيابي  به  راه  حل  احتمالي  در نشست آتي  شوراي  امنيت  گفت : اگر رفتار معقولي  داشته  باشند كشورهايي  كه  در اين  زمينه  ذي نفوذ هستند، خيلي  كار مشكلي  نيست ، راه حلهاي  مختلفي  ارائه  شده است .
وي  در جواب  به  پرسشي  در خصوص  تهديد كاندوليزا رايس  وزير امورخارجه  آمريكا مبني  بر اينكه  در جلسه  شوراي  امنيت  فصل  هفتم  منشور سازمان  ملل  را بررسي  كنند، گفت : اين  حرف  را سابقاً هم  مي زدند و چيز تازه اي  نيست ، اين گونه  تهديدات  خيلي  در عزم  ايران  تغيير ايجاد نمي كند.
وي  در جواب  به  سؤالي  در مورد همكاريهاي  ايران  با آژانس  تا پايان  مهلت ۳۰روزه  و نيز ورود بازرسان  آژانس  به  تهران  گفت : آنچه  مهم  است  اين  است  كه  ايران  پايبند به  ان  پي  تي  و عضو آژانس  است  و هميشه  ما آماده  بوده ايم  بازرسان  آژانس  بيايند و بازرسي  بكنند. اگر سؤالات  و ابهاماتي  هم  وجود دارد پاسخ  داده  شود.دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  اضافه  كرد: اين  نكته  مهمي است  كه  ايران آماده  است  به  سؤالهاي  آژانس  پاسخ  بدهد و امروز هم  همين  طور است  اگر ابهامي  وجود داشته  باشد ما آمادگي  داريم  پاسخ  بدهيم .وي  در اين باره  كه  البرادعي  گفته  است  كه  از ايران  مي خواهد فرصت  طلايي دو هفته  را غنيمت  بشمارد و با جديت  به  آن نگاه  كند، اظهار داشت : ما هميشه  در پاسخگويي  به  سؤالات  آژانس  جدي  هستيم .
لاريجاني  در پاسخ  به  سؤالي  درباره  مذاكرات  ايران  و آمريكا و زمان  دقيق  آن گفت : هنوز در مورد زمان  آن توافقي  نشده  است . وي هم چنين حضور جعفري، معاون خود در مذاكرات را تكذيب كرد.

ظريف در گفت وگو با نيوزويك:
آمريكا در قرن نوزدهم زندگي مي كند
گروه سياسي: محمدجواد ظريف، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل در گفت وگويي با هفته نامه نيوزويك تصريح كرده كه ايران هيچ گاه امنيت كشوري را به هم نزده اما آمريكايي ها رفتاري ديگر دارند وگويي كه در قرن نوزدهم زندگي مي كنند.
بخش هايي از اين گفت وگو كه ايرنا نيز آن  را مخابره كرده مربوط به بحث فعاليت هسته اي ايران و تعهد به ان پي تي است. نيوزويك از ظريف درباره موانع رئيس جمهور پرسيده و نماينده دائم ايران در سازمان ملل پاسخ داده كه دو مفهوم بنيادي در اين ميان وجود دارد. يكي اين كه براساس ان پي تي، ايران داراي حقوق مشروع است و احترام به اين حقوق توسط همه ضروري است. دوم اين كه ايران خواهان اثبات فعاليت هاي صلح آميز هسته اي خود در فضايي آرام و با گفت وگو است.
بحث نيوزويك با ظريف اين طور ادامه دارد كه شايد اقدام به غني سازي با توجه به اين دو اصل مطرح شده، در تضاد باشد. نماينده ايران معتقد است كه ايران به فشار پاسخ نمي دهد و پيشتر راه ديگر را آزموده و به مدت دو سال فعاليت هاي خود را تعليق كرده كه از آن نتيجه اي نگرفته است و از اين رو بر حقوق خود اصرار دارد. هم چنين از ظريف سؤال شده كه چرا ايران به همكاري با چين و روسيه بيشتر تمايل دارد كه پاسخ اين است كه مواضع اين دو كشور تا به حال موفقيت آميز و سودمندتر بوده است. ضمن اين كه ظريف بار ديگر توضيح داد كه ايجاد يك كنسرسيوم مي تواند رفع نگراني كند. وي تأكيد كرد كه ما در قرن ۲۱ زندگي مي كنيم و حقوق بين الملل داريم كه تهديد به جنگ در آن ممنوع است و زبان تهديد به قرن ۱۹ باز مي گردد كه آمريكا از آن استفاده مي كند. كسي نيز بايد به بوش بگويد كه جمله ما همه گزينه ها را روي ميز داريم مربوط به گذشته اي دور است.

تأكيد سياستمداران آمريكايي بر ضرورت گفتگو با ايران
گروه سياسي: در حالي كه برخي منابع خبري از آغاز مذاكرات ميان ايران و آمريكا در آينده اي نزديك خبر مي دهند، سناتورها و نمايندگان هر دو حزب قدرتمند آمريكايي، خواهان آغاز باب گفتگوها ميان تهران _ واشنگتن شده اند «ريچارد لوگار» سناتور جمهوري خواه كنگره آمريكا در گفت و گو با شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» خواستار ادامه گفت وگوهاي ديپلماتيك به جاي تمركز بر اعمال تحريم هاي اقتصادي براي پايان دادن به مناقشه هسته اي غرب با ايران شد. سناتور لوگار با تأكيد بر ضرورت ادامه ديپلماسي، موقعيت ايران در بازار جهاني انرژي و قدرت تأثيرگذاري آن كشور در عراق را از عواملي دانست كه به گفت وگوي مستقيم آمريكا با ايران ضرورت مي بخشد. پيش تر نيز «ريچارد آرميتاژ» معاون سابق وزير خارجه آمريكا در گفت وگو با روزنامه بريتانيايي «فايننشال تايمز» با اشاره به منافع مشترك دو كشور درباره مسائلي چون انرژي، تروريسم و عراق، گفت وگو با ايران را مفيد دانسته بود. به گفته آرميتاژ آمريكا در گفت وگو با ايران چيزي از دست نخواهد داد.
بيل ريچاردسون فرماندار ايالت نيومكزيكو نيز يكي ديگر از سياستمداران آمريكايي است كه خواستار گفت وگو با ايران شده است. به گفته او دولت آمريكا بهتر است به جاي واگذاري اجراي سياست خارجي خود درباره ايران به اتحاديه اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي، به مذاكره مستقيم با اين كشور بپردازد.
از سوي ديگر در حالي كه هنوز برخي سياستمداران، دانشجويان و روزنامه نگاران ايراني در قبال موضوع مذاكره با آمريكا، از خود مخالفت نشان مي دهند، عمده برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني معتبر آمريكا روز يكشنبه به ناگاه به سمت ضرورت مذاكره با ايران، تغيير مسير داد.
به نظر مي رسد اين تغيير مسير ناگهاني، ناشي از تصميمي است كه در سطوح بالاي مقامات آمريكا اتخاذ شده و همچنين انتخابات پيش رو و نگراني ها از وخامت اوضاع جهاني و داخلي آمريكا در اين تغيير ديدگاه تأثير بسزايي داشته است.
«دايان فاينستاين» سناتور دموكرات كاليفرنيا در همين ارتباط گفت به دليل اين كه ما اطلاعات دقيقي در مورد ايران نداريم هر حمله اي به ايران نادرست است. اين سناتور آمريكايي تأكيد كرد: وقتي هنوز ما با ايران گفت وگو نكرده ايم عاقلانه نيست كه صحبت از حمله با بمب هاي تاكتيكي هم بكنيم.
وي افزود: اگر اقدام نظامي عليه ايران انجام بگيرد، آمريكا در اين جنگ تنها خواهد بود و اين چالش بزرگي براي واشنگتن است. اين سناتور آمريكايي روز شنبه نيز در مقاله اي كه در روزنامه واشنگتن تايمز به چاپ رساند، از دولت جرج بوش خواسته بود تا با درس گرفتن از جنگ عراق، در قبال ايران با ديپلماسي برخورد كند و خود وارد مذاكرات سه كشور اروپايي با ايران شود. فاينستاين گفته بود اكنون سؤال اين است كه آيا ما از اشتباهات خود درس مي گيريم و ديپلماسي قدرتمند را به كار خواهيم گرفت و يا اينكه بار ديگر بر دكترين شكست خورده پيشگيري اتكا خواهيم كرد؟ وي افزوده بود: هيچ يك از افرادي كه نگران امنيت ملي آمريكا هستند نمي خواهند ايران به توانايي توليد تسليحات هسته اي دست يابد زيرا اين مسأله باعث ايجاد يك قدرت بي ثبات كننده در خاورميانه و سراسر جهان خواهد شد و به همين خاطر است كه ما به رهبري قدرتمند آمريكا در جهت تلاش براي يافتن يك راه حل ديپلماتيك قابل بررسي نيازمنديم. اين سناتور آمريكايي گفته بود: ولي در عوض بنا بر گزارش هاي منتشر شده دولت آمريكا بار ديگر بر دكترين شكست خورده جنگ پيشگيرانه تكيه كرده و پنتاگون در حال طراحي نقشه جنگ جديدي است. در صورت صحت اين گزارشها، مردم آمريكا بايد شديداً احساس نگراني كنند. فاينستاين تصريح كرده بود: تاكنون سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان در حال مذاكره با ايران بوده اند و حال زمان آن رسيده است كه آمريكا هدايت اين تلاش ها را براي متوقف كردن برنامه غني سازي اورانيوم در ايران به دست گيرد و تنها نظاره گر نباشد.
در قبال مواضع فوق كه از سوي سياستمداران آمريكايي اتخاذ مي شود، در داخل ايران هم بحث هايي پيرامون ضرورت مذاكره، موضوعات مورد بحث در مذاكره با آمريكا، زمان مناسب براي مذاكره و ادبيات و گفتمان مذاكره بالا گرفته است؛ امري كه قطعاً بايد قبل از مذاكره، جزئيات آن مشخص شود.

شوراي نگهبان بار ديگر لايحه ديوان
عدالت اداري را تاييد نكرد
فارس: سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي اصلاحات مجلس شوراي اسلامي بر لايحه ديوان عدالت اداري را كافي ندانست و گفت: ايرادات قبلي شوراي نگهبان در سه بند اين لايحه همچنان به قوت خود باقي است.
به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رساني شوراي نگهبان، عباسعلي كدخدايي افزود: نظر شوراي نگهبان در مورد بندهاي (۲) ، (۵) ، (۶) تأمين نشده است و اين لايحه به مجلس برگردانده شد.وي در عين حال گفت: ايرادات شوراي نگهبان در مورد بندهاي (۱) ، (۳) ، (۴) ، (۷) با توجه به اصلاحات بعمل آمده توسط مجلس، رفع شده است.
كدخدايي اظهار داشت: لايحه موافقتنامه اقتصادي تكميلي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري بوليواري ونزوئلا در جلسه اخير شوراي نگهبان مطرح كه مغاير موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
يادآور مي شود سخنگوي شوراي نگهبان در تاريخ ۱۷/۱۰/۸۴ گفته بود لايحه ديوان عدالت اداري به دليل توسعه بسيار زياد صلاحيت و اختيارات اين ديوان مغاير اصول متعدد قانون اساسي و موازين شرع شناخته شد.وي افزوده بود: صلاحيت ديوان عدالت اداري ، طبق قانون اساسي محدود به تصميمات قوه مجريه است اما در لايحه جديد صلاحيت ديوان به كليه تصميمات و آيين نامه هاي حكومتي توسعه يافته كه مغاير اصول ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسي است.

رفسنجاني در كويت:
ايران به غني سازي اورانيوم ادامه خواهد داد
ايسنا: رويتر گزارش داد، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كشورمان ديروز اعلام كرد كه ايران به غني سازي اورانيوم ادامه خواهد داد.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد، اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در كويت به سر مي برد، گفت: جمهوري اسلامي قصد ندارد غني سازي را متوقف كند، جمهوري اسلامي مي خواهد مسيرش را ادامه دهد.
براساس اين گزارش، هاشمي رفسنجاني به خبرنگاران گفت كه همسايگان ايران دليلي براي ترسيدن از برنامه هسته اي تهران كه در چارچوب معاهده منع اشاعه سلاح هاي هسته اي و تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد، ندارند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |