سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
گزارشي از كاروان هاي راهيان نور شهدا
آمده ايم تا زيارتتان كنيم
012048.jpg
ايسنا:به ديدارتان آمده ايم، شايد كه برگي ديگر از تاريخ برايمان گشوده شود؛برگي كه سرفصل هاي طلايي آن را شما براي اين مرز و بوم رقم زده ايد.
خالصانه آمده ايم تا زيارتتان كنيم و با دل هاي خسته اما اميدوار، خدا را در اين مكان اهورايي با بغض هاي شكسته فرا بخوانيم و بگوييم كه شهدا! ما شما را فراموش نكرده ايم... اصلا مگر حماسه، شهادت، هويزه، طلائيه، بستان، صداي غرش توپ ها، حسين فهميده ها و باكري ها، چمران ها، آويني ها و... فراموش شدني هستند؟ نه ما آمديم تا بگوييم كه شما در روح و باطن ما جاي داريد.
آمده ايم تا بگوييم هان اي عاشوراييان! عاشورايي ديگر در پيش است. آمديم تا هوار بزنيم: هاي اي شهدا، راه شما، انديشه شما و تفكر شما در روح و روان جامعه ايراني جاي دارد. اي شهداي گمنام و اي غلتيده شدگان در سرب هاي سرد و سنگين كه به عشق مام ميهن و انقلاب و اسلام سر بر سوداي عشق گذاشتيد.. اينجا كجاست؟ ما كيستيم...
شما كه بوديد؟ و كجاييد؟ بر مزار كدامتان بگرييم كه بغض امان نمي دهد، بگرييم، گريه مگر دوا كند... مي گرييم اما زهي تاسف كه گريه نيز دوا نمي كند... كاش كه درب شهادت باز بود و...
بازديد زائرين كاروان هاي راهيان نور كه از چند سال پيش با برنامه ريزي و مشاركت ارگان هايي چون سازمان هاي گردشگري، سپاه، ارتش، ستاد راهيان نور ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آغاز شده، هم اينك به يك سنت حسنه در آستانه تحويل سال نو و روزهاي نوروزي تبديل گشته و هر ساله بر شمار بازديدكنندگان از مناطق عملياتي افزوده مي شود. به گونه اي كه به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان، در نوروز ۸۵ نزديك به يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب كاروان راهيان نور از مناطق جنگي و عملياتي اين استان ديدن كردند.
در نوروز سال جاري ۲۲ هزار نفر از اقشار مختلف، اعم از نوجوانان و جوانان بسيجي و ساير مردم تهران بزرگ در قالب كاروان هاي راهيان نور از مناطق عملياتي جنوب كشور بازديد كردند.
بازديدكنندگان در اين ديدار از سرزمين هاي دوكوهه، دهلاويه، فكه، هويزه، طلائيه، شلمچه و اروندكنار، ديدن كردند. بنابراين گزارش همچنين ۳۷۰۰ نفر از مردان و زنان مؤمن اقشار مختلف استان لرستان جهت زيارت مقتل شهيدان دفاع مقدس و تجديد عهد با آنان راهي مناطق عملياتي شدند.
ستاد خبري راهيان نور سپاه در جنوب به نقل از منطقه مقاومت قزوين نيز اعلام كرد كه سومين كاروان راهيان نور اين استان به تعداد يكهزار و ۵۰ نفر شامل برادران و خواهران، از مناطق عملياتي جنوب شلمچه، طلائيه، دهلاويه، اروند، سه راه حسنيه، چزابه و... بازديد كردند.
از كرمانشاه نيز گزارش رسيد كه با توجه به موقعيت جغرافيايي استان كرمانشاه و جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي هشت سال دفاع مقدس، بازديد از اين مناطق با استقبال زيادي مواجه بوده است ۱۸ منطقه عملياتي از جمله منطقه كلينه، عاشورا، تنگه حاجيان، چغالوند، بازي دراز، اميرالمؤمنين، ثارالله، مسلم بن عقيل، نصر ،۳ عمليات كربلاي ،۶ كربلاي ،۹ مرصاد و... از جمله مناطقي بودند كه مورد بازديد كاروان هاي راهيان نور قرار گرفتند.
هزاران دانشجوي سراسر كشور نيز به صورت متمركز در قالب كاروانهاي راهيان نور از مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور بازديد كردند. اسماعيل احمدي،  مدير روابط عمومي ستاد عالي راهيان نور دانشجويي، با تبيين عملي فرهنگ ايثار،  جهاد و شهادت، معرفي الگوهاي حقيقي انقلاب به نسل جوان دانشجو، آشنايي دانشجويان با فرهنگ دفاع مقدس و خدمات ارزنده شهيدان دانشجو در جبهه و جنگ را برخي از اهداف اصلي برگزاري اين اردوها بيان كرد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور نيز گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور امسال اقدامات زيادي جهت شناخت و رفاه حال بيشتر مسافران نوروزي كه به مناطق عملياتي خوزستان سفر مي كنند، انجام داده است.
دكتر محمدشريف ملك زاده با اشاره به حمايتهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از كاروان هاي راهيان نور اظهار داشت: دانشجويان در تاريخ ايران نقش سرنوشت ساز و تعيين كننده اي داشته اند، بنابراين بايد با اين بخش از تاريخ ايران كه مهمترين واقعه پس از انقلاب اسلامي ايران بود، به درستي آشنا شوند.وي درباره اقدامات انجام شده در خوزستان جهت آشنايي مسافران نوروزي با فرهنگ دفاع مقدس توضيح داد: استقرار ايستگاه صلواتي گردشگري در چهار ورودي زميني خوزستان با استفاده از الگوي جنگ و سازه هاي سنگري، استقرار نمايشگاه جاذبه هاي جنگ و آثار تاريخي و طبيعي در ورودي هاي زميني، اقدام عمراني در بازسازي موانع دشمن و خاكريزهاي گذشته جنگ، باز توليد فضاي جنگ از طريق سيستم هاي صوتي پيشرفته توسط بنياد حفظ و نشر آثار و ارزشهاي دفاع مقدس است.

نگاه
هنر از ياد رفته
هوشنگ صدفي
012030.jpg
تلنگرها كافي نيست بايد با پتك برخي از دست اندركاران هنر انقلاب اسلامي را از خواب بيدار كرد. سال هاست كه با آمدن و رفتن دهه فجر مسئولان فرهنگي و هنري در تريبون هاي عمومي و خصوصي دم از هنر انقلاب مي زنند اما وقتي به آرشيو رسانه ها مراجعه مي كني به جز چند تابلو، كتاب، فيلم و چند اثر نيم بند آثار در خور توجهي را نمي يابي، تازه اگر هم پيدا كني نمي  تواني تمام اين آثار را در قالب سبك هنر انقلاب اسلامي يك جا جمع كني.
حالا همين دست اندركاران فرهنگي قرار است شهريورماه سال جاري هنر هشت انقلاب بزرگ دنيا را به نمايش بگذارند، از همين امروز مي توان حدس زد كه چه اتفاقي مي افتد. يك ماه مانده به برگزاري نمايشگاه، بودجه، محل برگزاري نمايشگاه و آثار قابل نمايش مشخص مي شود، البته در طول اين پنج ماه باقي مانده نيز همين متوليان فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي پشت تريبون هاي عمومي و خصوصي صحبت هايي را در زمينه هنر انقلاب بيان مي كنند، هر چند كه هنوز تعريف روشن و دقيقي از هنر انقلاب اسلامي ارايه نشده است.
به نظر شما تعجب آور نيست كه چرا بعد از ۲۷ سال نتوانسته ايم از آثار قابل توجه انقلاب اسلامي موزه شايسته   اي برپا كنيم. شايد يك دليل اين بي توجهي نداشتن متولي واحدي است، البته اگر در طول اين سال ها به گفته ها و شعارهاي مسئولان فرهنگي و هنري مراجعه كنيم به قطاري از حرف هاي عمل نشده بر مي خوريم،  به رغم اين گفته ها و نكته ها معلوم نيست چرا مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي،  فرهنگستان هنر و... در زمينه راه اندازي موزه هنري انقلاب اسلامي به اتفاق نظر واحد نرسيده اند.
بايد راه اندازي اين نمايشگاه هنري هشت انقلاب را به فال نيك گرفت كه بالاخره توانست مسئولان فرهنگي ايران را به تكاپو وادارد. اميد است اين نمايشگاه بتواند زمان از دست رفته اين سال ها را جبران كند هر چند كه در طول اين سال ها ده ها اثر نقاشي ديواري، دست نوشته ها، آثار نمايشي، سينمايي، گرافيك، كاريكاتور، موسيقي، حجم سازي، طراحي و ادبيات خلق شد.
مگر ساختن يك موزه هنري چقدر هزينه در بر دارد؟ و يا جمع كردن آثار هنرمندان انقلاب اسلامي كه با خون دل و عشق اين اثرها را آفريدند چقدر همت لازم دارد؟ اگر به آرشيو رسانه هاي گروهي مراجعه كنيم مي بينيم كه در طول اين سال ها بارها به مناسبت هاي مختلف انقلاب الجزاير، كوبا، فلسطين و... برنامه هاي فرهنگي خاصي را برگزار كرده ايم اما از آثار فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي غافل مانده  ايم بي راه نيست كه از قديم گفته اند مرغ همسايه غاز است.

تازه هاي انقلاب
خاك من كجاست؟
012045.jpg
جليل امجدي، نويسنده كتاب بر اساس رواياتي از زندگي شهيد مهدي فرودي، قصه هاي كوتاهي را به نگارش درآورده است.
در اين كتاب با استفاده از شيوه هاي مصاحبه با مادر، همسر، خواهر، دختر و آشنايان شهيد، فراز و نشيب زندگي سياسي و اجتماعي او به تصوير كشيده مي شود. مهدي فرودي يكي از ايثارگران خطه خراسان است كه در طول سال هاي انقلاب و دفاع مقدس زندگي خود را وقف آرمان هاي انقلابي مي كند، تأثير و تأثر او از شرايط سياسي و اجتماعي قبل و بعد از انقلاب اسلامي به خوبي در قصه ها ديده مي شود.
نويسنده براي ارزيابي جايگاه شهيد در مبارزات مردم انقلابي خراسان به سخنراني هاي سردار قاليباف، حجت الاسلام موسويان، احمد قابل و حجت الاسلام عبايي اشاره مي كند.
در اين كتاب ۲۶۰ صفحه اي، ۲۳ داستان كوتاه از زندگي سراسر حادثه و انقلابي او بيان شده است. نشر شاهد اين كتاب را در قطع رقعي با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه روانه بازار كرده است.
موزه شهدا
012027.jpg
حميد مظاهري تهراني، نويسنده كتاب سعي دارد با ارائه مطالبي در زمينه جايگاه فرهنگي و تاريخي موزه شهدا اطلاعاتي را به مخاطبان بدهد. در اين كتاب، به مباحثي چون آثار به جا مانده از شهدا، شناسايي و گزينش آثار موزه اي، نمايش موزه اي، شكل گيري موزه جنگ، انواع موزه هاي جنگ، موزه هاي شهدا، تركيب و فرم ظاهري موزه، موزه شهدا و فضاهاي موزه اي، زواياي ديد، فضاي نمايشي موزه و ساير موارد مرتبط با راه اندازي موزه ها اشاره مي كند.
در پيوست كتاب با اشاره به موزه جنگ در كره شمالي و مسكو، اطلاعات قابل توجهي از آن ها را ارائه مي كند. در بخش پاياني كتاب تصاويري از آثار به جا مانده از شهداي انقلاب اسلامي در قالب عكس به نمايش گذاشته مي شود. اين كتاب را نشر شاهد با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در قطع رقعي به چاپ رسانده است.
نقش فدائيان اسلام در تاريخ معاصر ايران
012042.jpg
فدائيان اسلام يكي از جريان هاي اصول گرايي بود كه بر اسلامي شدن ايران تأكيد مي كرد و تنها جرياني بود كه براي اسلامي شدن ايران برنامه و ايدئولوژي داشت. نوشتن كتاب برنامه فدائيان اسلام توسط نواب در همين جهت بود.
روح الله حسينيان نويسنده كتاب درباره نگارش اين كتاب در ادامه مي نويسد: اين كتاب زمينه هاي ظهور فدائيان اسلام را تبيين، اقدامات آنان را ارزيابي و ايدئولوژي آن ها را تحليل خواهد كرد و نشان خواهد داد كه آنان چه نقشي در نهضت ملي شدن صنعت نفت داشته اند.
در فهرست كتاب به مسائلي از قبيل؛ اسلام آرمان گرايانه شيعي، فدائيان اسلام و مسئله فلسطين، مجلس شانزدهم و قتل هژير، نقش فدائيان اسلام در ملي شدن صنعت نفت، دستگيري نواب، آزادي نواب، نواب و حكومت كودتا و... اشاره شده است.
اين كتاب ۱۴۰ صفحه اي توسط نشر شاهد در شمارگان ۱۰ هزار نسخه  با قطع رقعي به چاپ رسيده است. علاقه مندان تاريخ معاصر ايران مي توانند با مراجعه به آن نكات ناگفته تاريخ مبارزات گروه فدائيان اسلام را به روايتي ديگر بازيابند.

در مسائل مربوط به دفاع مقدس مطلوب عمل نكرده ايم
مديركل امور تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در زمينه بررسي مسائل مربوط به دفاع مقدس آن طور كه بايد به صورت مطلوب عمل نكرده ايم، در حالي كه ارزش هاي آن دوران بايد به جوانان بيش از پيش بيان شود.
كريمي كه در نشست «مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس و راهبردهاي آينده» در حميديه خوزستان سخن مي گفت، افزود: بايد جوانان و كساني كه در حال دور شدن از اين مقوله هستند را جذب كنيم تا از آسيب رسيدن به ارزش هاي دفاع مقدس جلوگيري شود. وي همچنين بر برنامه ريزي اصولي و منطقي براي جذب جوانان به سمت فرهنگ دفاع مقدس تاكيد كرد.
كريمي از فعاليت خبرنگاران و نويسندگان عرصه دفاع مقدس به عنوان يكي از موثرترين راهكارهاي تبيين و انتقال ارزش هاي آن دوران به نسل جوان و آيندگان ياد كرد و افزود: اين قشر بايد همچنان در شناساندن بيشتر تاريخ دفاع مقدس و مسائل مربوط به آن در كنار ترويج فرهنگ ايثارگري، كوشا باشد.
در اين نشست، سردار غياثي راد، معاون روابط عمومي و تبليغات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس نيز بر تقويت و تامين محتواي مطبوعات توسط مجمع در زمينه دفاع مقدس تاكيد كرد.
وي اظهار داشت: دفاع مقدس بخشي از تاريخ درخشان كشورمان است و بايد براي شناساندن و ماندگاري آن تلاش بيشتري صورت گيرد، زيرا بيان وقايع جنگ تحميلي كمتر از دفاع از كشور نيست و اين وقايع مي تواند در آينده مورد استفاده قرار گيرد، تاريخ هر كشور براي مردم آن كشور ارزشمند است، به ويژه كه اين تاريخ مربوط به دفاع از دين و ميهن باشد.
وي ادامه داد: بايد از جان گذشتگي ها و ايثارگري هاي دوران دفاع مقدس به نسل جوان بيان و روشن شود و در اين زمينه، خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس رسالت سنگيني بر دوش دارند و جامعه از آنها انتظار دارد موثر عمل كنند.سردار غياثي راد در پايان گفت: سهل انگاري در اين عرصه در آينده آسيب هاي جدي به فرهنگ دفاع مقدس وارد مي كند.

چاوش
هنر پس از انقلاب اسلامي
012033.jpg
دكتر مرتضي گودرزي (ديباج) از پژوهشگران و منتقدان برجسته عرصه هنر است كه طي سال ها تجربه و فعاليت  در عرصه هاي پژوهشي هنر، داراي دانش و تجربه قابل توجهي است. خبرگزاري فارس با او درباره پژوهش و برنامه ريزي هنر انقلاب اسلامي  گفت وگويي انجام داده است كه مي خوانيد:
***
جريانات هنري دهه پنجاه در ايران در چه قالب هايي بوده است؟
به دليل حضور جدي مراكز آموزش عالي هنري و نوعي رقابت در كسب و جذب و تجلي مدرنيسم در ايران به انگاره همراهي با حركت جهاني هنر، غلبه با فرماليسم و جست وجوهاي نوجويانه بود. تنوع بيانگري هاي هنري در جريان هنر ايران غالب بود كه به ويژه در عرصه هنرهاي تجسمي به شكل مخاطب گريزي خود را نشان مي داد. اما در اين ميان هنر متعهد نيز به صورت رگه فعال و خاصي حضور داشت كه در حيطه ادبيات به پيچيدگي و رجوع و ابهام و كنايات و در حوزه هنرهاي تجسمي  با همين روش اما به شكل بي پرواتري در حال قدرتمند شدن بود.
آيا قبل از انقلاب رگه هايي از هنر انقلاب قابل مشاهده است؟
بله. در حيطه كاريكاتور و ادبيات به ويژه از دهه سي به بعد شاهد جريان هنر انقلابي هستيم كه به نوعي در قالب ادبيات و هنر سياه شكل مي گيرد و از دهه ۱۳۴۰ به بعد رگه هاي انقلابي هنر در حوزه هاي گراورهاي مطبوعاتي و نقاشي در قالب هنر اعتراض قابل مشاهده است. از سال ۱۳۵۰ به بعد نيز اين جريان شدت پيدا مي كند تا پيروزي انقلاب.
در انتخاب هنر انقلاب آيا مي توان پا را فراتر از يك تحليل تاريخي گذاشت؟
وقتي آثار هنري از نظر منشأ و خواستگاه آن رويكرد خاصي را طلب مي كند بدون ترديد در محتواي آن به شدت تاثيرگذار است و تقريباً همه محتوا از همين منشأ شكل مي گيرد.اما در اين ميان هنرمند براي يافتن قالب هاي بياني مناسب اين محتواي بدون ترديد ابتدا از آنچه كه تجربه و آموزه هاي خود اوست استفاده مي كند؛ ضمن اين كه در اين ميان بر اساس هدف و مقصود خود نيز از زباني بهره مي گيرد كه بتواند آن محتوا را به اين هدف پيوند دهد. بر اين اساس هنرمنداني كه با نگاه هنر اعتراض با هنر انقلاب در پيش و پس از انقلاب فعاليت هنري داشتند به خلق اثر پرداختند و چون در انقلاب اسلامي  رويكرد هنرمندان پاسخگويي به جور شرايط زمانه خود بود و وجهه مردمي  عام هنر نيز براي آنان اهميت داشت در نتيجه زبان و بياني را انتخاب كردند كه اولاً بر اساس بضاعت و توان آن زمان اين هنرمندان بود و ثانياً  نوع ادراك مخاطب نيز براي آنها تعيين كننده بود. بنابراين در چنين شرايطي ساختارهاي هنري فرع محتوا و مضمون قرار مي گيرد و مخاطب پذيري در رأس موضوع واقع مي شود.
آيا هنر انقلاب اسلامي، هنر خاص است؟
اولاً خود هنر انقلاب يك واژه كامل براي تبيين هنري كه به جريان انقلاب اسلامي  پاسخ داد نيست، زيرا در تحولات انقلاب،  قبل و بعد از پيروزي و در ادامه در طول جنگ و پس از آن، رويكردهاي مختلفي نسبت به انقلاب در حيطه هنر متجلي شد كه با يكديگر متفاوتند. برخي هنرمندان به شعارهاي انقلاب در سطح، برخي در تطبيق ذهني شعارهاي انقلاب با تمناهاي اعتقادي و ديني- تاريخي و برخي بر اساس انطباق اين شعارها به مباني ديني خود به كار خلاقانه هنري پرداختند. بعضي نيز به دليل انطباق شعارهاي انقلاب با تفكرات ايدئولوژيك خود آثاري آفريدند. اما اين كه هنر انقلاب، يعني مجموعه همه اين رويكردها، در مجاورت جريان هنري ديگر بود، پيشتر به آن اشاره كردم.
اگر بخواهيم با يك تحليل تاريخ نگارانه به هنر انقلاب نگاه كنيم، مختصري درباره هنر انقلاب اسلامي  بيان كنيد؟
تحولات هنر انقلاب باز هم تأكيد مي كنم به كل رويكردهاي آن در يك سير خطي كه از دهه ۱۳۴۰ و به ويژه از دهه ۱۳۵۰ قابل بررسي است با ظهور هنر تاريك، به همراه كنايه ها و اشارات قابل مشاهده است كه با نزديك شدن به انقلاب با ضرباهنگي تندتر در قالب هر اعتراض و با تجلي نمادين عناصر خاص مفهومي  به همراه صراحت نسبي و كوشش براي فراهم آوردن زمينه ادراك پيام اثر براي مخاطب، اكسپرسيون و استعاره ها و پس از پيروزي انقلاب در قالب هنر مردمي با تجلي سمبل هاي ديني، رويكرد به ادبيات و عرفان كهن ايراني - اسلامي و بهره گيري از نشانه هاي اسلامي - ايراني كه ريشه در گذشته ايران دارند ادامه مي يابد. با شروع جنگ اين نمادها با تأكيد بيشتري در انطباق با باورهاي ديني مردم و اسطوره هاي ميهني- ديني و همچنين كوشش براي يافتن ساختارهاي جديد ادامه مي يابد.
هرچند برخي از جريانات هنري در درون هنر انقلاب مسيرهاي ديگري را برگزيدند كه در قالب هنر كتابي و يا رجوع به نمادها و استعاره هاي پيچيده تر ادامه مي يابد كه در اين ميان دغدغه الزام ادراك مخاطب نيز به عقب رانده شده و در فرع موضوع قرار مي گيرد، اما ضرباهنگ مجموع همه رويكردهاي جريان هنري انقلاب آرام تر شده و دغدغه پذيرش اجتماعي با نگاه آكادميك و جايگاه هنرمند به جاي تعهد اجتماعي- ديني اوست كه رخ مي نمايد.
آيا مي توان هنر بعد از انقلاب اسلامي  را با توجه به فرم، محتوا و سبك، نزديك به يك قالب هنري در تاريخ دانست؟
از نظر محتوا در ايران ريشه هاي تقريباً قديمي  دارد، اما نگاه اسطوره اي گذشته در هنر انقلاب با منويات روز مردم گره مي خورد. مثلاً بهره گيري از قصه هاي قرآن، احاديث و روايات و يا شخصيت ها و مضامين ادبي- عرفاني ايراني تازگي ندارد، اما نوع پرداخت آنها و انطباق آن مضامين و شخصيت ها با همين دليل به ويژه آنجا كه وجهه مردمي  آثار افزايش مي يابد به آثار هنري انقلابي ديگر از جمله مكزيك و روسيه به شدت نزديك مي گردد. اين قضيه در عرصه ساختار به دليل نوع آموزه هاي آكادميك و همچنين ضرورت توجه به رئاليسم اجتماعي جاري، زمينه بهره گيري از دستاوردهاي هنري هنرمندان ديگر انقلاب ها را خواسته يا ناخواسته فراهم مي سازد.

نمايش هنر هشت انقلاب بزرگ دنيا در تهران
ايسنا: همايش و نمايشگاه بين المللي هنر انقلاب  و مبارزه هاي بزرگ دنيا، شهريورماه سال جاري، در تهران برگزار مي شود.
با اضافه شدن انقلاب الجزاير به هفت انقلاب بزرگ دنيا و نيز به خاطر نرسيدن آثار انقلاب آفريقاي جنوبي، برگزاري همايش يادشده كه گفته مي شد حداكثر با چهار ماه تاخير در تهران برگزار مي شود، به پايان تابستان سال جاري موكول شد.
قرار بود اين نمايشگاه بين المللي هنري، به بررسي پژوهشي انقلاب اسلامي ايران، انقلاب كوبا، انقلاب آفريقاي جنوبي - ضد آپارتايد -، انقلاب اكتبر روسيه، انقلاب اخير فرانسه، انقلاب اسپانيا و پايداري ملت مظلوم فلسطين - انتفاضه - بپردازد؛ اما برگزاركنندگان تصميم گرفته اند انقلاب الجزاير را نيز به اين همايش بياورند.
تاكنون آثاري از انقلاب هاي كوبا، روسيه و آفريقاي جنوبي به دبيرخانه  همايش و نمايشگاه رسيده است، اما برگزار كنندگان اذعان دارند تا پيش از زمان دريافت كامل آثار، قضاوت درباره كيفيت و سطح بندي آثار رسيده منطقي نيست. بنا بر اين گزارش، مقاله هاي برتر در يكي از گرايش هاي ادبيات، سينما، تئاتر، موسيقي و تجسمي - گرافيك، كاريكاتور، نقاشي ديواري، خوشنويسي، حجم سازي-، منتشر مي شوند و به نويسندگان برگزيده جايزه هايي اهدا خواهد شد. همايش يادشده، تاريخ هنر انقلاب، هنر انقلاب و جامعه پس از انقلاب و باورهاي ديني، هنر انقلاب و تمايلات ملي، مطالعه تطبيقي هنر انقلاب در ايران و ساير كشورها، هنر انقلاب و شعارهاي انقلاب، هنر انقلاب و جنگ، تجزيه و تحليل آثار هنري انقلاب و آسيب شناسي هنر انقلاب اعلام شده است و به خاطر تنوع انقلاب هاي جهان و تعداد زياد آنها ترجيحا در مواردي كه به تاريخ انقلاب ها پرداخته مي شود يا مصاديق و آثار مورد بررسي قرار گيرند، مبناي پژوهش، بررسي انقلاب اسلامي ايران، انقلاب كوبا، انقلاب آفريقاي جنوبي -آپارتايد -، انقلاب اكتبر روسيه، انقلاب اخير فرانسه، انقلاب اسپانيا و پايداري ملت مظلوم فلسطين - انتفاضه - مورد نظر قرار مي گيرند.

گلباران مزار شهداي گلگون كفن گيلان
012051.jpg
ايرنا:طي مراسمي مزار شهداي گلگون كفن استان گيلان در گورستان تازه آباد رشت غبارروبي و گلباران شد.
در اين مراسم، رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان، مسئولين اين دانشگاه، جمعي از نيروي هاي نظامي  و انتظامي  و اقشار مختلف مردم استان شركت داشتند.
شركت كنندگان در اين مراسم ضمن غباروربي و گلباران مزار شهداء بار ديگر با آرمانهاي والاي اين شهيدان تجديد بيعت كردند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان گيلان در اين مراسم در سخناني گفت: بايد همواره به آرمانهاي شهداء و امام راحل وفادار باشيم.
دكتر حسن بهبودي افزود: همه ما موفقيتهاي به دست آمده را مديون فداكاري ها و جانفشاني هاي شهداي انقلاب اسلامي  هستيم. وي اظهار داشت: جامعه اي كه در كارهاي خود ايمان و تخصص را در كنار هم قرار دهد، موفق تر خواهد بود.وي گفت: وحدت نيروهاي مختلف متخصص، دانشگاهيان، روحانيون، انتظامي، سپاه، بسيج و جامعه بسيج پزشكي مي تواند ما را در پيشرفت علوم موفق تر كند.استان گيلان در طول دوران دفاع مقدس هشت هزار شهيد تقديم انقلاب و كشور كرده است.

تقويم انقلاب
روز ارتش جمهوري اسلامي ايران
012036.jpg
همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي ، ارتش رژيم شاهنشاهي كه پيكره اصلي آن را جوانان برومند خانواده هاي مسلمان و اغلب، مستضعف ايراني تشكيل مي داد به نداي آسماني رهبر انقلاب لبيك گفت و هم صدا با ملت در براندازي نهايي رژيم ستمشاهي به ستيز بي امان با دشمنان داخلي و خارجي پرداخت .
در آستانه انقلاب رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) ، بر آگاهي دلاور مردان ارتش نسبت به ماهيت ضد اسلامي و غيرمردمي رژيم پهلوي افزود و وجدانهاي بيدار و فطرتهاي آلوده نشده ارتشيان را در سطوح مختلف بيدار كرد.
فرار نظاميان از پادگانها ، خودداري از مقابله با مردم ، همصدايي با مردم در راهپيمايي ها، بيعت پرسنل نيروي هوايي با حضرت امام در ۱۹ بهمن ، سرپيچي از دستورات فرماندهان طاغوتي، شركت در خنثي كردن كودتاي ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ و ... از نتايج ارزنده برخورد حكيمانه امام خميني (ره ) با ارتش بود. با پيروزي انقلاب و تحول و دگرگوني در همه عرصه ها ، يكي از مسائل مطرح بخصوص در نيروهاي مسلح اين بود كه ديدگاه انقلاب و امام نسبت به ارتش و تكليف ارتش در نظام اسلامي چيست ؟
در چنين جوي كه دشمنان انقلاب و نيز برخي دوستان ناآگاه انقلاب نغمه شوم انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش در حساسترين شرايط حيات خود بود امام خميني (ره ) نقشه دشمنان را نقش بر آب كرده و طي پيامي تاريخي بر ضرورت حفظ ارتش و انجام وحدت و نظم در ارتش تاكيد نمودند. ايشان در اين پيام روز چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۵۸ را روز ارتش اعلام نمودند و از ارتش خواستند كه در اين روز با ساز و برگ نظامي به رژه بپردازند و پشتيباني خود را از جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران و حضور خود را براي فداكاري در راه استقلال و حفظ مرزهاي كشور اعلام نمايند.
منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي

زندگينامه شهيدان دانش آموز جمع آوري مي شود
012039.jpg
معاون فرهنگي سازمان بسيج دانش آموزي كشور گفت: «بسياري از زواياي جنگ تحميلي براي نسل جديد تبيين نشده است، آموزه ها و اهداف دفاع مقدس بايد با برنامه ريزي صحيح و اصولي به دانش آموزان انتقال داده شود.»
سيدعباس فاطمي با اشاره به اين كه نوروز امسال بيش از ۲۰۰ هزار دانش آموز در قالب اردوهاي راهيان نور از مناطق جنگي بازديد كردند، گفت: «بازديد از مناطق جنگي و بيان خاطرات جنگ توسط جانبازان و رزمندگاني كه در سالهاي دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشتند، مي تواند به بسياري از ابهامات و سوالات دانش آموزان پاسخ دهد.»
وي افزود: «بسياري از معارف و تجربه هاي جنگ قابل انتقال به نسلهاي كنوني و آينده هستند، بنابراين بايد سعي شود فرهنگ دفاع مقدس با برنامه ريزي صحيح و حساب شده به دانش آموزان منتقل شود.»
فاطمي  با بيان اين كه تربيت دانش آموزان كارشناس دفاع مقدس يكي از برنامه هاي اين سازمان در جهت شناساندن فرهنگ دفاع مقدس به دانش آموزان است، گفت: «امسال ۲۰۰ دانش آموز در اردويي به مدت ۸ هفته  با حضور در كارگاه هاي عملي اطلاعات لازم را درباره جنگ فرا گرفتند و به عنوان كارشناس جنگ انتخاب شدند.»
دبير ستاد يادواره شهيد فهميده و ۳۶ هزار شهيد دانش آموز با بيان اين كه اين ستاد قصد دارد زندگينامه و نكات شاخص زندگي شهيدان دانش آموز را جمع آوري كند، گفت: «جامعه  دانش آموزي كشور در دوران دفاع مقدس ۳۶ هزار شهيد تقديم انقلاب كرد؛ در زندگي هر كدام از اين افراد نكات برجسته و شاخصي وجود دارد كه اگر به نسل هاي بعدي منتقل شود سالهاي متوالي الگوهاي مناسبي براي جوانان ما خواهد بود.»

۱۵ خرداد، به شماره ششم رسيد
۱۵ خرداد، فصلنامه تخصصي در حوزه تاريخ پژوهي ايران معاصر، به شماره ششم رسيد.
صاحب امتياز و مديرمسئول ۱۵ خرداد، دكتر سيدحميد روحاني است و سردبيري آن را دكتر مظفر نامدار بر عهده دارد و ناشر آن بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر است. شماره ششم (دوره سوم، سال دوم) ۱۵ خرداد كه تاريخ انتشار زمستان ۱۳۸۴ بر صفحه شناسنامه آن درج شده است، در ۳۲۸ صفحه و به قيمت ۱۵۰۰۰ ريال منتشر شده است.
اين شماره از ۱۵ خرداد در چهار بخش تنظيم شده است. در بخش مقالات، شش مقاله به اين شرح درج شده است: انقلاب اسلامي، شكست تجربه غربگرايي و زوال پادشاهي در ايران، انديشه تحريم و گوشه اي از مبارزات ملت مسلمان ايران در دوران پهلوي، اسنادي از نوفل لوشاتو، ميشل فوكو و تحليل فلسفي _ جامعه شناسي در تبيين انقلاب اسلامي، انقلاب اسلامي در چشم انداز نشريات خارجي و انقلاب اسلامي براي ايران چه كرد؟
در بخش نقد متون، منابع و ديدگاه ها دو نوشته تاملاتي نظري و تاريخي در علل و انگيزه هاي پيدايش جريان آقاي منتظري (بخش ششم) و شعور تاريخي ملت ايران در شعارهاي انقلاب اسلامي درج شده است. همچنين در بخش پرسش و پاسخ، به پرسش هاي خوانندگان مجله در مورد انقلاب اسلامي پاسخ هاي تفصيلي داده شده است؛ از جمله از چه زماني به آيت الله العظمي خميني لقب «امام» داده شد، آيا مؤسس مؤتلفه، امام بوده است و....
در بخش پاياني اين نشريه هم، زندگينامه آيت الله رباني شيرازي به قلم آن مرحوم و نيز چند سند تاريخي با شرح آن ها چاپ شده است.

انقلاب
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |