سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
۱۶ ميليون روستايي دفترچه درماني گرفتند
012156.jpg
گروه اجتماعي : در مراسم اختتاميه بيمه درمان روستاييان و عشاير اعلام شد كه از ۱۹ ميليون نفري كه در طرح بيمه درمان روستاييان ثبت نام شده اند، بالغ بر ۱۶ ميليون نفر تا كنون دفترچه درمان خود را دريافت كردند.
به گزارش ايسنا دكتر سيد ابوالقاسم موسوي، معاون وزير رفاه و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني، در مراسم اختتاميه بيمه درمان روستاييان و عشاير با اعلام اين كه بالغ بر ۱۹ ميليون نفر در طرح بيمه درمان روستاييان ثبت نام شده اند، افزود: از اين تعداد ۱۸ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر داراي شماره ملي بوده اند و اطلاعات بالغ بر ۱۸ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر نيز وارد شده، بالغ بر ۱۶ ميليون نفر تا كنون دفترچه درمان خود را دريافت كرده اند و در حدود ۲ ميليون نفر نيز كه هنوز دفترچه درمان نگرفته اند، دفترچه هاي سه برگه  دريافت كرده اند.
وي با اشاره به اين كه طرح ساماندهي بيمه درمان روستاييان به اتمام رسيده است و هم اكنون در مرحله لكه گيري هستيم، افزود: در حين اجراي طرح با مشكلاتي مواجه بوديم، چنانچه بسياري از روستاييان ساكن استان هاي سيستان و بلوچستان، خراسان، ايلام و هرمزگان فاقد شناسنامه و در برخي استان ها به علت وجود معادن، اكثر ساكنان داراي دفترچه بيمه تامين اجتماعي بودند، همچنين برخي از خانواده هاي معظم شهداء و ايثارگران دفترچه بيمه درمان داشتند.
به گفته وي بودجه مربوط به اجراي طرح درمان روستاييان و عشاير از ۳۳۰ ميليارد تومان در سال ۸۴ به ۵۰۰ ميليارد تومان در سال ۸۵ افزايش يافته است.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني همچنين خاطرنشان كرد: همزمان با اجراي اين طرح بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۰ پزشك عمومي و ۳ هزار ماما فعال شده اند و بالغ بر يكهزار شغل خدماتي ايجاد شده است.
مهندس پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين مراسم اجراي طرح بيمه درمان روستاييان و عشاير را يكي از بزرگترين طرحهاي پس از انقلاب اسلامي در راستاي خدمات رساني به اقشار محروم خواند و با اشاره به وجود ۶۰ هزار روستا در كشور افزود: اگر نتوانيم امكانات مناسبي براي روستاييان و عشاير فراهم كنيم، در واقع زمينه مهاجرت از روستا به شهرها و در پي آن بروز مشكلات فراوان و حاشيه نشيني را شاهد خواهيم بود.
وزير رفاه با بيان اين كه ارتباط با روستاها و دسترسي مناسب روستاييان به پزشك موجب صرفه جويي در منابع مي شود، افزود: ارايه مشاوره هاي پزشكي و ژنتيك از سوي پزشكان و ماماهاي مستقر در روستاها ضمن ارتقاي سطح فرهنگ در كنترل نرخ جمعيت موثر است. از سوي ديگر اجراي سيستم ارجاع در روستاها از تحميل هزينه هاي اضافي به روستاييان و دولت و در نتيجه افزايش درآمد روستاييان نقش دارد. دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه اين طرح نقطه عطف ديگري در ارتقاي سطح بهداشت و درمان روستاييان و عشاير پس از انقلاب است، افزود: بايد مراقب بود كه تجربه تاريخي ساير كشورها در جهت ارتقاي سلامت با ورود پزشكان به عنوان درمانگر به روستاها و در نتيجه كاهش سيستم اوليه بهداشتي ايجاد نشود و درمانگري جايگزين بهداشت نشود.
وي خاطرنشان كرد: پوشش بيمه روستاييان و ساكنان شهرهاي با جمعيت كمتر از ۲۰ هزار نفر هم اكنون به بيش از ۹۰ درصد رسيده و اين اتفاق در طول كمتر از يكسال بسيار حائز اهميت است، چرا كه كشورهايي مانند هند پس از سال ها فعاليت براي بيمه روستائيانشان تنها ۲/۱ جمعيت روستايي را پوشش بيمه اي داده اند. وزير بهداشت در پايان خاطرنشان كرد: بهورزان در شكل گيري سريع بيمه درمان روستاييان نقش كليدي داشته اند.
دكتر پرويز داوودي، معاون اول رييس جمهوري نيز در اين مراسم گفت: پيش از انقلاب سعي مي شد تا به جاي تلاش در جهت بهتر شدن، پذيرش وضعيت موجود اهميت يابد اجراي بيمه درمان روستاييان يكي از زمينه هاي ايجاد جامعه سالم و انسان هاي سالم با هدف دستيابي به جامعه اي توسعه يافته است. به گفته وي رفع تبعيض ها و نابرابري هاي اجتماعي و رفع مشكل بهداشت و سلامت جامعه از اهداف اساسي اجراي بيمه درمان روستاييان است.
معاون اول رئيس جمهوري گفت: تمام روستاييان و عشاير كشور تا مهرماه آتي بيمه خدمات درماني مي شوند. پرويز داودي افزود: طرح ساماندهي بيمه درمان روستاييان و عشاير كشور سال گذشته از روستاهاي كمتر از ۲۰ هزار نفر جمعيت آغاز شد.
وي تاكيد كرد: سلامت جسمي، مادي و معنوي ابزار رشد و تعالي انسان و پلكان حركت و آسايش و تعالي است.معاون اول رئيس جمهوري گفت: بيمه روستايي يكي از محورهاي ايجاد نظام سلامت در جامعه و تربيت انسان هاي سالم و صالح در جهت اهداف اسلامي است.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* «حقيقت» نهايتاً چون قهوه «تلخ و آرام بخش» است.
* تجربه گذشتگان «سهل» به دست نيامده كه در مورد آن «سهل انگاري» كنيم.
* «گفت و گو» بر «مدار مدارا» مي چرخد.
* اگر از «تصميمات» گذشته تان «عكس دسته جمعي» مي گرفتند، عكس زيبايي مي شد !!

ضرايب جديد حقوق و دستمزد كاركنان
و بازنشستگان دولت ابلاغ شد
گروه اجتماعي:ضرايب جديد حقوق و دستمزد كاركنان و بازنشستگان دولت هم ابلاغ شد. بر اساس مصوبه هيات وزيران ضريب جدول حقوق موضوع ماده ۳۳ قانون استخدام كشوري از اول فروردين ماه سال جاري، ۴۳۲ ريال تعيين مي شود.
همچنين معادل افزايش ضريب فوق تا سقف ۴۴۶ ريال محاسبه و به فوق العاده جذب كاركنان وزارت آموزش و پرورش در رسته آموزش (معلمان) اضافه مي شود. به گزارش ايسنا، همچنين حقوق بازنشستگي و وظيفه تمام بازنشستگان و وظيفه بگيران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت و مشتركان صندوق بازنشستگي كشوري و قوانين نيروهاي مسلح كه تا پايان سال ۱۳۸۴ برقرار شده است، از اول فروردين ماه سال جاري به ميزان ۶/۱۳ درصد افزايش مي يابد.
حداقل حقوق مستخدمان دولت
حداكثر و حداقل حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته دولت در سال ۱۳۸۵ ابلاغ شد. بر اين اساس حداقل حقوق موضوع ماده ۲ لايحه قانوني مربوط به حداكثر و حداقل حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت مصوب ۱۳۵۸ از اول فروردين ماه سال جاري، يك ميليون و ۳۵۰ هزار ريال و حداكثر حقوق موضوع ماده يك لايحه قانوني مذكور نيز هفت برابر بند يك اين مصوبه تعيين مي شود.
كمك هزينه هاي عائله مندي و اولاد موضوع ماده ۹ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، علاوه بر مبالغ فوق پرداخت مي شود.
گفتني است مفاد اين تصويب نامه در مورد مستخدمان همه دستگاه هاي مشمول لايحه قانوني ياد شده از جمله مؤسسات دولتي مذكور در ماده ۱۲ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، لازم الاجرا است.

آخرين مهلت مراجعه افراد ذينفع براي دريافت
مبلغ ديه پايان فروردين ماه
ايرنا: دادگستري كل استان تهران ضمن اعلام مجدد «اختصاص بودجه براي ۷۸۰ نفر از محكومان معسر از پرداخت ديه» ، تأكيد كرد: تمامي افراد ذينفع، تا پايان وقت اداري فروردين ماه امسال، مهلت دارند تا براي دريافت مبلغ ديه، به حوزه هاي قضايي استان خود مراجعه كنند.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي دادگستري استان تهران، پرداخت وجوه به افرادي تعلق خواهد گرفت كه در سال ۸۲ تشكيل پرونده دادند و با اتمام زمان اعلام شده و برگشت اين اعتبار به خزانه، امور مالي دادگستري كل استان تهران پاسخگو نخواهد بود. روابط عمومي دادگستري استان تهران خاطرنشان كرد كه افراد ذينفع در تهران، به مديريت مالي و ذيحسابي دادگستري استان تهران واقع در خيابان خيام، مقابل پارك شهر، ساختمان دادگستري استان تهران (طبقه همكف) و در شهرستانها به حوزه هاي قضايي استان كه پرونده آنان مطرح است، مراجعه كنند.
اين گزارش حاكيست كه از محل بودجه دادگستري كل استان تهران،  براي ۷۸۰ نفر از محكومان معسر از پرداخت ديه، اعتبار اختصاص يافته و تاكنون حدود ۲۵ درصد از اعتبار ياد شده به مراجعان ذينفع پرداخت شده است.

مرحله دوم ايمن سازي تكميلي فلج اطفال
بزودي انجام مي شود
ايسنا:مرحله دوم ايمن سازي تكميلي فلج اطفال ۲۵ تا ۲۸ ارديبهشت سال جاري انجام مي شود.
مرحله دوم ايمن سازي تكميلي فلج اطفال در سراسر استانهاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان، شهرستانهاي بم، جيرفت، منوجان، عنبرآباد و كهنوج از استان كرمان، كليه شهرستانهاي مرزي استانهاي خراسان رضوي و جنوبي، كليه مهاجريني كه داخل و خارج از اردوگاه ها زندگي مي كنند، كليه خانواده هاي ساكن در كلني ها و محل تجمع عمده مهاجرين خارجي در حاشيه شهرها و...و كليه مناطق تحت پوشش تيم هاي سيار در كشور اجرا خواهد شد.شايان ذكر است مرحله اول طرح مذكور ۲۱ الي ۲۴ فروردين ماه امسال اجرا شد.

هشدار رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت
در مورد موج سوم انتقال ايدز در كشور
فارس: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: موج اول انتقال ايدز از طريق فرآورده هاي خوني آلوده در ايران سپري شد و اكنون در موج دوم انتقال اين بيماري از طريق اعتياد تزريقي هستيم اما با توجه به وجود گروه بزرگ جوانان كه رفتارهاي پر خطر دارند در آينده با موج سوم اين بيماري از طريق ارتباط جنسي مواجه مي شويم.
محمد مهدي گويا در همايش بين المللي پيشگيري و كاهش ابتلا به ايدز در معتادان تزريقي كه با حضور شخصيتها و كارشناسان خارجي در مركز همايشهاي بين المللي وزارت امور خارجه تشكيل شد، افزود: تا سال ۱۳۶۵ عمده ترين راه انتقال ويروس ايدز از طريق فرآورده هاي خوني آلوده وارداتي بود اما از اين سال به بعد استفاده از سرنگ و سوزن مشترك بين معتادان تزريقي به اصلي ترين راه انتقال اين بيماري تبديل شد.
وي ادامه داد: اكنون از طرفي شاهد انتقال اين بيماري به همسران معتادان تزريقي و نزديكان آنها و نيز رفتارهاي پر خطر در بين نسل جوان هستيم و اولين آثار و علايم موج سوم اين بيماري از طريق جنسي نمايان شده است البته هنوز اعتياد تزريقي مهمترين عامل انتقال اين بيماري در كشور محسوب مي شود.
گويا اضافه كرد: بر اساس آخرين آمار موجود تا اول امسال ۱۳هزار و ۴۰ فرد مبتلا به ويروس ايدز در كشور شناسايي شده است كه حدود ۹۵ درصد آنان مرد هستند، ۶۳ درصد آنها از طريق اعتياد تزريقي و سرنگ مشترك آلوده شده اند و علت ابتلاي ۲۷ درصد آنان نامشخص است ضمن اينكه بر اساس آمار موجود ۳/۷ درصدمبتلايان از طريق ارتباط جنسي غير ايمن به اين بيماري مبتلا شده اند.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت افزود: بر اساس آمار سال ۱۹۹۸ حدود ۱۶ درصد معتادان كشور اعتياد تزريقي داشتند و سن متوسط معتادان تزريقي در كشور ۲۶ سال بود و متاسفانه هر سال هشت درصد بر ميزان معتادان تزريقي در كشور افزوده مي شود.
گويا گفت: بر اساس اطلاعات موجود ميزان معتادان كشور در سال ۲۰۰۱ حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار معتاد دائمي و تفنني در كشور وجود داشته است كه از ميان حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر معتاد دائمي هستند كه ۱۳۷ هزار نفر آنها اعتياد تزريقي دارند.وي افزود:   البته بر اساس آمار سال ۱۹۹۷ به طور كلي دو ميليون معتاد در كشور داشتيم كه يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر آنها اعتياد دائمي داشتند و حدود ۸۰۰ هزار نفر آنها مواد مخدر را به صورت تفنني مصرف مي كردند و بر اساس بررسي هاي انجام شده سالانه ۳۳ درصد بر ميزان مصرف مواد مخدر در كشور افزوده مي شود.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت:   بر اساس مطالعه سال ۲۰۰۱ ميلادي در ايران حدود ۵/۰ درصد مردم كشور به نوعي مصرف كننده مواد مخدر هستند كه اكثر آنها بين ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و ۲ تا ۴ درصد آنها زن هستند.وي ادامه داد: اكثر زناني كه به بيماري ايدز مبتلا شده اند علاوه بر مصرف مواد مخدر رابطه جنسي غير متعارف نيز داشته اند كه استفاده از كاندوم در ميان آنها رواج ندارد ضمن اينكه حدود ۵۰ درصد اين زنان به مصرف مواد مخدر تزريقي معتاد بوده اند.وي گفت: در زمان حاضر همكاري نزديكي بين دستگاههاي دولتي، غير دولتي، دستگاه قضايي و پليس براي كنترل اعتياد در كشور وجود دارد و ۱۱ استراتژي مشخص در اين زمينه در ستاد مبارزه با مواد مخدر تعريف شده است كه اقدامات پيشگيرانه، گسترش مراكز گذري درمان معتادان، برنامه مراقبت از بيماريهاي عفوني و مقاربتي، حمايت از بيماران و خانواده هاي آنها، ارائه خدمات مشاوره به مبتلايان به ايدز وخانواده هاي آنان، توسعه كلينيكهاي مثلثي در كشور، تامين نيروي انساني متخصص و ارزيابي و پايش برنامه جزو اين استراتژي است.
وي ادامه داد: مسئله اي كه اكنون وجود دارد اين است كه اين برنامه نبايد فقط براي مردم شهرها باشد بلكه بايد همه مردم كشور در شهرها و روستاها و به خصوص حاشيه شهرها از اين برنامه ها استفاده كنند و به خصوص آموزش به افراد در معرض خطر كه رفتارهاي پرخطر دارند بايد در اولويت باشد.
۲۵۰ ميليون معتاد در جهان
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام شناسايي ۲۵۰ ميليون معتاد در دنيا گفت: وجود ۵۰ تا ۶۰ ميليون معتاد مبتلا به ايدز در جهان خطر بسيار جدي براي تمامي جوامع است.
فداحسين مالكي در همايش بين المللي پيشگيري و كاهش ابتلا به ايدز در معتادان تزريقي با اشاره به اين كه وضعيت بسيار اسفناك و بغرنج افغانستان بزرگترين چالش كنوني پيش روي كشورهاست، افزود: از زمان اشغال افغانستان وضعيت اين كشور عليرغم تلاش هاي سازمانهاي بين المللي جهت امحا و كنترل مواد مخدر، بدتر شده و تمامي هيأت هاي مستقر در سازمان ملل نيز بر بغرنج تر شدن وضعيت افغانستان صحه گذاشته اند.

نگاه
يا محمد (ص)، مدام بر ما مبعوث باش

دكتر احمد جلالي - سفير ايران در يونسكو
جان پيش تو هر ساعت، مي ريزد و مي رويد از بهر يكي جان كس، چون با تو سخن گويد
هرجا كه نهي پايي، از خاك برويد سر وز بهر يكي سر كس، دست از تو كجا شويد
روزي كه بپرد جان از لذت بوي تو جان داند و جان داند، كز دوست چه مي بويد
***
همان كه گفت اي محمد: «بگو كه من نيز بشري مثل شمايم» ، نيز گفت: «اين محمد را در شمار يكي از خود مگيريد، كه او رسول خدا و خاتم پيامبران است.»

واجب آمد تا كه بردم نام او*باز گفتن شرحي از انعام او
تا زمين و آسمان خندان شود*عقل و روح و ديده صد چندان شود
اي در از اشكست خود بر سر مزن*كز شكستن روشني خواهي شدن
كان عودي در تو گر آتش زنند*اين جهان از عطر و ريحان آكنند




آن مرد كه آن روز، يكه و تنها، بي كس و بي سلاح، از كوه حرا فرود آمد، فرمان ها آورد براي نهادن بنيان ها: دعوت به توحيد، يگانگي هستي، نگاه به فطرت، تكميل مكارم اخلاق، تفهيم گونه گوني مردمان و قبايل براي شناخت متقابل، لغو برتري ها مگر به تقوي، كه «آدمي را چيزي جز تلاش او نيست» ، دادگري حتي در برابر بيداد، نهادن عفو بجاي انتقام، رفتن بر پسند اهل خرد و رويگرداني از ياران جهل، زنهار بر طغيان هاي برآمده از توهم استغنا، يادكرد وحدت جوهري پيام همه پيامبران الهي، و خطاب عام و مهربان يا ايها الانسان، آي انسان ها.
داستانش، حكايت و شكايت از جدايي هاست، جست وجوي سينه هاي «شرحه شرحه از فراق» تا بگويد «شرح درد اشتياق»، يادآور نيستاني كه ما را از آن ببريده اند، فرياد« ما براي وصل كردن  آمديم»، تبيين «جسم خاك از عشق بر افلاك شد» ، ستايش سينه هاي گشاده بروي حقيقت، دستگيري از «آشنايان ره عشق» كه: «در اين بحر عميق غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده» ، راهبري به «سرمنزل عنقا» ، بشارت «كه مستحق كرامت گناهكارانند» ، ابلاغ رسالات پروردگار، وايستادن بر دستور، «پايدار باش چنانكه فرمان يافتي» .
من چه گويم يك رگم هشيار نيست شرح آن ياري كه او را يار نيست
***
در آن تنهايي ها و بي ياري ها، گفتند رفيقانش: «در عشق چه سر داري» ؟ گفتا كه: «سري دارم انداخته در پايي» . و چون از راز آنهمه طاقت و شكيب مي پرسيدند مي گفت:
بر آستان جانان گر سر توان نهادن گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
سر نهاد، تا چندان به او نزديك شد، و چندان نزديكتر كه گويي «به فاصله دو كمان يا كمتر» ، خيره و زل زده بر جمال، «بي كژتابي چشم و كژبيني خيال» .
***
يا محمد، هرچند «ساكنان حرم قدس و عفاف ملكوت» باتو باده مستانه زدند و به مباركي سودازدگي ات آواز در دادند كه:
عاشق شده اي، اي دل، سودات مبارك باد از جا و مكان رستي، آنجات مبارك با
اما، بي باوران و بي ادبان چندان بر تو تاختند و نيش و نيشتر و سنگ زدند كه گويي مي رفت طاقت به سر آوري كه خدايت دست بر زخم هاي تن و جان نهاد و گفت:


اما دل تو چندان در تب و تاب هدايت آنان مي سوخت و در اشتياق به نجاتشان بي قرار بود كه خدايت برحمت نهيب زد كه هان! جانت را بر اين شوق و آن انكار مفرساي!
***
آن رنجها، هرچه بود، بر تو رفت و گذشت تا زلف آشفته ات باعث جمعيت ما شد، و نام تو، نه بر درمها، كه بر قلب هاي ما بماند و بماند:
نام شاهان از درمها بر كنند نام احمد تا ابد بر مي زنند
و نوش اين نام شيرين، بدان صفت كه ترا بود و هست، همچنان از قلبها بر لبهايمان مي ريزد و از لبها بر قلبها. خوشا اين شرب مدام،
يا محمد، تو همه پيامبران منادي توحيد و كتابهايشان را تصديق كردي، و همه موحدان را صدا زدي تا بر سخني كه ميانشان يكسان است گرد آيند. از راز ماندن صومعه ها و معابد و مساجد همه توحيديان، كه جاي ياد نام خدا است، در يك نفس خبرمان آوردي، گفتي كه: «نسبت اهل ايمان با يكديگر نسبت ميان سر و بدن است كه درد يكي، آرام را از ديگري نيز خواهد ربود» . گفتي كه آفاق تفكر را بلندي و گشادگي زيبنده است، كه نشستن مجال انديشيدن را تنگ مي كند؛ افقهاي تنگ جاي پريدن عقاب انديشه نيست؛ پس اندرزي يگانه در ميان نهادي كه «دوتن دوتن و يك يك براي خدا بايستيد و آنگاه بينديشيد. با اهل ايمان گفتي كه به دادگري برخيزند و براي خدا گواهي دهند هرچند به زيان خود يا كسانشان باشد.گفتي كه رسولان حق، كه رهاشدگان از بند هواهاي خاكند، وراي معجزات، به بينات آمده اند، به روشنگري، تا همه مردمان، از هر نژاد و آئين كه هستند، به دانايي چنان بياموزند كه خود براي دادگري بپاخيزند، و اين دادجويي را علت غايي پيام رسولان دانستي، و كتاب و ميزان آوردي تا از واهه جاهليت به سرزمين نور و عدالت راهبري كني، سرزميني كه دانايان در آن قدر بينند و بر صدر نشينند و نادانان از تاخت و تاز بازمانند.
يا محمد، چون« روشنگري »را اولين تكيه گاه و دستمايه رسولان خوانده بودي، لاجرم گفتي كه« در دين اكراه نيست »كه جان رسالتت تبيين ميان رشد و گمراهي بود. گفتي كه خدا از كرنشهاي ما بي نياز است، و نيازمند مائيم، و در اين نياز، راهمان به او دور نيست، كه او از رگ جان به ما نزديكتر است، و چون بجوئيمش نزديك و نزديك است، و چون بخوانيمش اجابت مي كند.
چون نوبت به ما رسيد، هركسي از ظن خود شد يار تو، وز درون تو نجست اسرار تو، و ندانست كه: سر تو از ناله تو دور نيست. پس يا محمد، بار ديگر، و ديگر، مدام بر ما مبعوث باش و همچنان با ما سخن بگوي .
تا راهي به« بي حسرتي »عاشقانه بگشائي كه جز آن، باقي همه حسرت است:
بي حسرت هيچكس نرود از جهان بدر الا شهيد عشق به تير از كمان دوست
پس، «مطرب مهتاب رو، زانچه شنيدي بگو» . جاودانه از رازها بگوي كه راز تو بي كران و نياز ما جاودان است، كه از آن زمان كه با آن لب دمساز جفت شدي و گفت «بگو» ، و گفتي، همچنان از گفتار تو گفتني ها مي جوشد. هماره سخن خواهي داشت. خالي نخواهي ماند. درياوار، موج خيز و گوهرزا.
***
يا محمد، گل نامت هر صبح و شام از گلدسته ها، دل و جان و خانه و شهرمان را گلباران مي كند. مثل باران آسمان بر ما مي ريزد، پاك مي كند و مي روياند. اما چه كنيم كه: «آخرين برگ سفرنامه باران اين است، كه زمين چركين است» . و مگرنه اين است كه ياد و نام تو براي همين آمد، و هماره مي آيد، تا چرك زمين را بشويد و ببرد و به درياي صواب بريزد، تا باز خورشيد لطف ازلي بر آن دريا بتابد و به آسمانش ببرد و باز پاكش باز گرداند.
اگر چنان طاقتي با پليدان از تو مي جوشيد از آن بود كه باور به پاكي و دور باش از زشتي، سرشت تو بود و سرنوشت تو:
هين بيائيد اي پليدان سوي من كه گرفت از خوي يزدان خوي من
در پذيرم جمله زشتيت را چون ملك پاكي دهم عفريت را
يا محمد، «بگو كجا برم آن جا كه از غمت ببرم؟»
اينك گستاخان بر طينت خود تنيده اند، و زمين را و زمان را، و حتي حرمت آسمان را، عرصه جولان بي رقيب خود پنداشته اند. اما افق كرامت تو بس بلندتر از تيررس اين شب زدگان است. «كي توان اندود خورشيدي به گل» ؟ كه وعده حضرت عزت پشتوانه آبروي تست، ما كه باشيم كه به دفاع از حريم حرمت تو برخيزيم؟ كه تو قلب ايماني و «ان الله يدافع عن الذين آمنوا» .
ما كه باشيم كه نام ترا بركشيم؟ كه «ان الله و ملائكته يصلون علي النبي» ، و ما، به نياز، تبرك مي جوئيم و با درود بر تو، به راه خدا و فرشتگان مي رويم كه يا ايهاالذين آمنوا، صلوا عليه و سلموا تسليما. سخن در احتياج ما و استغناي معشوق است. تو آبروي مائي نه ما آبروي تو. تو سپر مائي نه ما سپر تو، تو پناه مائي نه ما پناه تو، كه حرم حرمت تو مأمن ماست، فرياد ما از اين پليديها، از نياز ماست كه به نام تو نام گرفته ايم، نه از نياز تو، كه تو باراني، و كار خود را ميداني و بر آن نمط مي راني.
يا رسول الله، سخني كه از آسمان آوردي شفا و رحمت اهل ايمان شد و افزاينده زيان ستمگران، و اينك نيز، بي گمان، طاعنان به ساحت حرمت تو را جز فزوني خسران نخواهد بود، تو شكر بيختي و ريختي، و اينها سركه مي پاشند. و در اين ميان، اميد با ماست، كه از سيرت تو آموخته ايم كه ايستائي آن قند بيز شكر ريز بر اين خم سركه خيز، سرانجام معجوني از شفا ببار مي آورد.
يا محمد، هرچند خدا خوي بزرگوارانه تو را به عظمت ستوده و نرم خوئي ات را رحمتي از خود دانسته است، اما، ما چه كنيم كه آن دريادلي كه تو داشتي در بركه كوچك دلهاي ما نمي گنجد، «در نمي گيرد نياز و ناز ما با حسن دوست» . اينك دلهاي ما كه در آن حرم پناه و آرام گرفته، از خيره سري طاعنان بي آرام است. رنجور است. چندان كه تاب نمي آوريم. جراحت جسارت به نام تو، كه ناموس اكبر ماست، سخت سوزان است، و قرآنت ما را خبر داده است كه: رنج ما تو را گران مي آيد، كه در هواخواهي ما حريصي، پس مددي فرما و آبي از حكمت و رحمت بر اين آتش بپاش كه «چون تو آن او شدي بحر آن تست» ، يا رسول الله، پاسداشت حرمت نام تو نياز ما و تشهد نماز ماست. پس باز هم تو خود راهنمايمان باش تا از ياد نبريم كه حميت حراست از اين همه زيبائي و لطف و قداست را، كه از ياد تو مي تراود، البته زيبائي و وقار و وزانت مي بايد، كه توفيق انتساب به نام بلند تو را البته آداب داني شرط است.
* توضيحات و پانوشت ها در دفتر روزنامه موجود است

وزير بهداشت در جمع خبرنگاران عنوان كرد:
راه اندازي خط توليد واكسن هپاتيت
در كشور طي ۳ ماهه اول امسال
مهر: وزير بهداشت از راه اندازي خط توليد واكسن هپاتيت طي ۳ ماهه اول امسال خبر داد.
دكتر كامران باقري لنكراني در حاشيه مراسم اختتاميه طرح ساماندهي بيمه روستائيان، به خبرنگاران گفت: ۱۰ سال از پروژه ساخت واكسن هپاتيت مي گذرد اما هنوز اين امر اجرايي نشده است، وليكن با پيگيري هاي انستيتو پاستور اميدواريم طي ۳ ماهه اول امسال سطح توليد اين واكسن در كشور راه اندازي شود. وي افزود: هم زمان با توليد واكسن هپاتيت خط توليد اينتر پرون نيز در دست پيگيري است. لنكراني تصريح كرد: وزارت بهداشت فقط وزارتخانه بهداشتي و درماني نيست، بلكه به زمينه آموزش علوم پزشكي نيز توجه دارد كه در اين رابطه تلاش كرديم در سال جديد بحث توانمندسازي فارغ التحصيلان را به عنوان محورهاي اصلي پيگيري كنيم.
وزير بهداشت خاطر نشان كرد: ظرفيت هايي را پيگيري مي كنيم كه بازار كار براي آنان وجود دارد. كارداني اورژانس كه ورودي در كشور فقط ۴۳ نفر بود در سال تحصيلي جديد ۱۶۰۰ نفر پذيرش خواهند شد اما رشته هايي كه زمينه كار ندارند از مجموعه حذف شدند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |