سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
نماينده مردم شيراز ضمن ابراز اميدواري براي تكميل سدهاي سيوند و سلمان در سال جاري:
آماده شدن تخت جمشيد براي پذيرش
جهانگردان صدها شغل ايجاد مي كند
012024.jpg
012012.jpg
شيراز- نماينده مردم شيراز در مجلس گفت: عملياتي كردن راه آهن شيراز - اصفهان اولين اقدامي بود كه توسط نمايندگان مردم شيراز در مجلس هفتم صورت گرفت.
محمدنبي رودكي در گفت وگو با ايسنا به بيان ديدگاه هاي خود پيرامون راهكارهاي توسعه استان فارس و شهر شيراز و همچنين تلاش هاي صورت گرفته به وسيله نمايندگان در اين خصوص پرداخت.
وي با تاكيد بر نقش راه آهن در توسعه استان فارس گفت: با پيگيري هاي نمايندگان مردم شيراز در مجلس هفتم در سال ۸۳ بالاخره در تيرماه سال ۸۴ با دعوت از وزير راه در نزديكي سعادت شهر ۵ شركت داخلي كار احداث راه آهن شيراز به اصفهان را آغاز كردند.
وي افزود: در بخش راه هاي استان و بزرگراه ها نيز تلاش زيادي انجام شد و راه شيراز به عسلويه و شيراز به اصفهان به عنوان ۲ بزرگراه در بودجه سال ۸۵ به عنوان بودجه تحقيقاتي و مطالعاتي تصويب شد كه پس از آماده شدن طرح مطالعاتي، بودجه هاي اجرايي و عملياتي آن نيزتصويب خواهد شد.
رودكي تقويت راه هاي هوايي استان فارس را ضروري دانست و خواستار تقويت شركت هاي هواپيمايي استان شد.
نماينده مردم شيراز در خانه ملت با انتقاد از وضعيت احداث سد در استان فارس اظهار داشت: از ابتداي انقلاب تاكنون يك سد بتوني و يا سد خاكي در استان فارس به بهره برداري نرسيده است، اين در حالي است كه در كل كشور ۸۲ سد بتوني و سد خاكي احداث شده و استان فارس به ر غم اينكه در توليد گندم مقام اول را دارد اما از نظر ايجاد سد و در نتيجه ايجاد شبكه هاي آبياري، زمين هاي حاصلخيز و دشت هاي حاصلخيز عقب مانده است.
وي ادامه داد: به همين دليل تعداد زيادي از كشاورزان، آب كشاورزي زمين هاي خود را از طريق احداث چاه هاي مجاز و غيرمجاز تامين كرده اند كه نهايتا باعث خشك شدن ۲۲ دشت داراي آب استان گرديده است، به نحوي كه در منطقه فسا زماني با احداث ۳ متر به چاه آب مي رسيديم، اما امروز در همان منطقه بايد چاه هاي ۳۰۰ يا ۴۰۰ متري احداث كنيم تا به آب برسيم، البته اين مشكل در مورد منطقه داريون شيراز و بعضي ديگر از دشت هاي داراي آب استان نيز صدق مي كند.
وي خاطرنشان كرد: نمايندگان استان فارس تلاش زيادي را در بودجه ۸۴ و ۸۵ براي هر چه سريع تر تمام شدن سدهاي موجود انجام دادند، اما باز هم اعتبار اين بخش براي جبران عقب افتادگي سد سازي در استان فارس قانع كننده نيست و بايد تلاش كنيم تا در سال بعد و يا در متمم بودجه اي كه دولت به مجلس ارائه مي دهد، بودجه و اعتبار تكميل سدهاي در دست احداث را افزايش داد.
رودكي با اشاره به مسئوليت گذشته استاندار فعلي فارس در وزارت نيرو گفت: با سوابقي كه مهندس رضازاده در وزارت نيرو دارد مي تواند براي تقويت برق استان و تكميل سدهاي در دست احداث پيگيري هاي موثري داشته باشد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكل به وجود آمده براي آبگيري سد سيوند گفت: با سفر مهندس زرگر معاون وزير نيرو به شيراز قسمتي از مشكل به وجود آمده ميان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو بر طرف شده و اميدواريم سد سيوند به زودي تكميل و آبگيري شود و سدسلمان نيز در منطقه قير و كارزين تا پايان امسال به بهره برداري نهايي برسد و آب شرب منطقه لارستان را تامين كند و دشت هاي منطقه فيروزآباد و قيرو كارزين نيز زير كشت محصولات كشاورزي برود.
رودكي ظرفيت هاي تاريخي، فرهنگي و باستاني استان را فرصتي براي جذب توريسم و رونق صنعت گردشگري در فارس دانست و گفت: اگر تخت جمشيد به معناي واقعي كلمه آماده پذيرش جهانگردان و گردشگران داخلي و خارجي بشود مي توان صدها نوع شغل در آنجا ايجاد كرد كه مهمترين آنها ايجاد صنايع دستي و صنعت هتلداري است كه البته اين وضعيت را مي توان در مناطق ديگر استان مثل غار شاپور، آتشكده فارس، آبشار مارگون، منطقه زنديه شيراز ، آرامگاه حافظ و سعدي و حرمين مطهر احمد بن موسي(ع) و سيدعلاءالدين حسين و دهها مكان تاريخي ديگر استان ايجاد كرد.
رودكي در پاسخ به اينكه آيا انتصاب افراد نظامي در راس معاونت سياسي امنيتي استانداري فارس و فرمانداري شيراز در جهت بالا رفتن ضريب امنيتي استان بوده است؟ گفت: بكارگيري نيروهاي امنيتي ، اطلاعاتي و سپاهي در اين پستها مي تواند كمك خوبي به افزايش امنيت در استان باشد اما نيروي انتظامي مي تواند با ايجاد گشت هاي موتوري با لباس شخصي در نقاط شلوغ شهر شيراز ايجاد امنيت كند و دستگاه قضايي استان نيز مي تواند در تقويت نيروي انتظامي و برخورد با سارقين و مجرمين سابقه دار ايجاد امنيت بيشتري كند.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو اضافه كرد: بايد روي بيمارستانها نظارت بيشتري صورت بگيرد تا مردم احساس رضايت بيشتري كنند.

تجهيز پاسگاه هاي مرزي آذربايجان غربي
به سلاح هاي مدرن
اروميه- فرمانده انتظامي آذربايجان غربي گفت: ۲۰۰ پاسگاه مرزي آذربايجان غربي به سلاح هاي مدرن، خودروهاي نظامي جديد و دوربين هاي ديد در شب مجهز مي شوند.
حسن كرمي در گفت وگو با خبرنگار فارس افزود: به منظور انسداد مرزها و جلوگيري از تردد غيرمجاز  افراد شرور و مسلح، امسال گروهان هاي آفندي ضربت در مناطق مرزي استان تشكيل مي شود. وي تصريح كرد: اين گروهان ها در هر شهرستان بر اساس موقعيت و مساحت مرزي بين سه يا چهار گروهان تشكيل مي شود و در مواقع ضروري به كار گرفته خواهند شد. كرمي گفت: نيروي انتظامي در مرزها و پاسگاه هاي مرزي استان از آمادگي كامل برخوردار است. فرمانده انتظامي آذربايجان غربي خاطرنشان كرد: برقراري نظم و امنيت در مناطق مرزي از اولويت هاي مهم نيروي انتظامي در سال جاري است.

مديرعامل آتش نشاني قزوين:
امكانات كافي براي رسيدگي به حوادث جاده اي نداريم
قزوين - مدير عامل سازمان آتش نشاني وخدمات ايمني شهرداري قزوين با بيان اينكه وظيفه مهم و اصلي اين سازمان ارائه خدمات در حوزه شهر قزوين مي باشد، گفت: براي خدمت دهي به حادثه ديدگان جاده اي امكانات كافي در اين سازمان وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومي اين سازمان، حسين بهزادپور افزود: در ارتباط با نحوه كمك به حوادث جاده اي در كشور تعريف درستي وجود ندارد و به همين دليل هيچگونه امكاناتي در اين زمينه ارائه نشده است.
وي خاطرنشان كرد: سازمان آتش نشاني قزوين با اعلام پليس راه نيروي انتظامي در اين گونه حوادث به ياري حادثه ديدگان مي شتابد و امسال نيروهاي امدادي اين سازمان براي اولين بار در طرح ايمني حوادث جاده اي شركت كردند. مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين گفت: بايد درخصوص حوادث جاده اي متولي مشخص شود و برنامه ريزي هاي لازم صورت گيرد. بهزادپور، برنامه سازمان آتش نشاني قزوين در سال جاري را ساخت و راه اندازي دو ايستگاه در مجموعه مسكوني پونك و خيابان نواب ذكر كرد.

پاوه همچنان بدون شهردار است
پاوه - بيش از پنج ماه است كه شهر پاوه در استان كرمانشاه پس از استعفاي شهردار اين شهر همچنان بدون شهردار مانده است.
جهانبخش لطف اللهي، رئيس شوراي اسلامي شهر پاوه در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه شوراي شهر مشكلي در انتخاب شهردار ندارد و تاكنون دو نفر را به استانداري كرمانشاه جهت صدور ابلاغ معرفي كرده است، اظهار داشت: ما به وظايف قانوني خود عمل كرده ايم اما متاسفانه استانداري در تسريع صدور حكم شهرداران معرفي شده، به كندي عمل مي كند و نامزدهاي معرفي شده نيز انصراف مي دهند. وي خاطرنشان كرد: قانون، اختيار انتخاب شهردار را با درنظرگرفتن شرايط لازم، به شوراي شهر داده است اما معاونت عمراني سابق استانداري از صدور اين ابلاغ ممانعت مي كرد. لطف اللهي در ادامه با اشاره به اينكه عدم صدور ابلاغ شهرداران معرفي شده سابق بازتاب بسيار منفي در بين مردم اين شهرستان دارد، گفت: اميدواريم مسئولين جديد استانداري، ابلاغ شهردار را كه به زودي توسط شوراي شهر انتخاب و معرفي مي شود صادر كنند و شهر پاوه را از اين وضعيت خارج نمايند. وي در پايان تصريح كرد: شوراي شهر ظرف چند روز آينده شهردار جديد اين شهر را معرفي خواهد كرد.

روستاييان كلاردشت با كمبود آب آشاميدني مواجه هستند
012018.jpg
نوشهر - شماري  از روستاييان  بخش  گردشگرپذير كلاردشت  با انتقاد از كمبود آب آشاميدني  از مسئولان  امر براي  رفع  اين  مشكل  ديرينه  درخواست كمك كردند.
اكنون  اين  مشكل  در روستاهاي  منطقه  بيرون  بشم  كلاردشت  حادتر است به  طوري كه  اين  روستاييان  در ايام  تعطيلات  با ورود شمار زيادي  از گردشگران ، ساعتها در شبانه روز آب ندارند.
يك  روستايي  اهل  كرديچال  از منطقه  بيرون  بشم  كلاردشت  گفت : به رغم  انعكاس  مكرر اين  مشكل به  نهادهاي  ذيربط متاسفانه  تاكنون اقدامي صورت نگرفته است.
منطقه  بيرون  بشم  كلاردشت  بيش  از شش  هزار نفر جمعيت  دارد.فرزين  فقيه  افزود: مردم  اين  منطقه  به  ناچار آب آشاميدني  شان  را از چشمه اي  همجوار روستا كه  آب آن بهداشتي  نيست، تامين  مي كنند.وي  اتخاذ تدبير اصولي  و زودهنگام  براي  رفع  مشكل  اساسي  روستاييان  را از سوي  مسئولان  امر ضروري  مي داند.
بهمن  شاهمرادي  از روستاي  كلنو ضمن انتقاد از بي توجهي مسئولان گفت : با تلاش  بيشتر و اختصاص  اعتبار كافي ،   مشكل  آب آشاميدني روستاي  بيرون  بشم  حل  مي شود.
وي  اظهار داشت : بسياري  از روستاهاي  اين  منطقه  تحت  پوشش  شركت  آب و فاضلاب روستايي  منطقه  قرار ندارند و اين  مشكل  نياز به  بررسي  دارد.
به  گفته  شاهمرادي  بسياري  از چشمه هاي  تامين كننده  آب آشاميدني  اين  روستاها محصور نيست و نظارت  نمي شود.آب روستاهاي  اين  منطقه  در روز ساعتها قطع  است و اهالي براي  انجام  كارهاي  روزمره  و بهداشت  فردي  با مشكل  جدي  روبه رو هستند.وي  گفت : كلرزني  آب آشاميدني  اين  روستا توسط شوراي  اسلامي انجام  مي گيرد ولي  هيچ  نظارتي  از سوي  مسئولان  ذيربط بر آن نمي شود.
اين  روستايي ، توزيع  نامناسب  و غيرعادلانه  آب آشاميدني  را مشكل  حاد شمار زيادي  از روستاهاي اين  منطقه  اعلام  كرد.شاهمرادي  همچنين از فرسودگي  شبكه  آبرساني  منطقه  انتقاد كرد.رئيس  شركت  آب و فاضلاب  روستايي  چالوس  در اين مورد گفت :طرح  آبرساني  به  روستاهاي  بخش  كلاردشت  كه  از سال  ۷۸ آغاز شده  تاكنون  تنها در برخي  از روستاها پايان  يافته  است .به  گفته  محمدصادق  رضي  كاظمي براي  اجراي  طرح  آبرساني  درمنطقه  كلاردشت، سال  گذشته  يك  ميليارد ريال  اختصاص  يافت  كه  تنها بخشي  از نيازها را تامين مي كند.
رئيس  شوراي  اسلامي شهرستان  چالوس  نيز گفت : مشكل  كمبود آب در منطقه  گردشگري كلاردشت  مشكل  چندين  ساله  بوده  كه  متاسفانه  تاكنون  رفع  نشده  است .سليمانپور خاطرنشان  كرد: منابع  آبي  خوبي  در بالادست  منطقه  وجود دارد كه  براي  تامين  آب منطقه  كلاردشت  كافي  است اما برخي  كم  كاري ها باعث  شده  تا براي  انتقال  اين  منابع  آبي  هيچ  طرح  و برنامه اي  وجود نداشته  باشد.
نكته قابل توجه در اين گزارش، اذعان همه مسئولان ذي ربط به وجود مشكل در آب آشاميدني مردم منطقه است. اين مسئولان نيز به انتقاد از وضعيت نامطلوب آب شرب كلاردشت پرداخته اند، اما هيچكدام به اين سوال پاسخ نداده اند كه چه كسي بايد ضمن پذيرش مسئوليت، درجهت حل مشكل اقدام كند؟

۱۶۰ ميليارد ريال اعتبار براي تكميل
سد قره اقاج سميرم اصفهان
سميرم- تكميل  سد مخزني  قره  اقاج  در شهرستان  سميرم  اصفهان  به ۱۶۰ ميليارد ريال  اعتبار نياز دارد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از اصفهان  معاون  برنامه ريزي  و بهبود مديريت  شركت  سهامي  آب  منطقه اي  اصفهان  و چهارمحال  و بختياري  گفت: تاكنون  بيش  از۴۰ درصد از اجراي  اين  طرح  از جمله  ساخت  جاده  دسترسي، بندهاي  انحرافي  بالا و پايين  دست  و خاكبرداري  پي  سد پايان  يافته  و عمليات  تزريق ، آب بندي  و خاكريزي  بدنه  آن نيز در حال  اجراست .
مهندس  سيدعلي  موسوي  مهار آبهاي  سطحي  و توسعه  كشاورزي  و باغداري  منطقه  همچنين  مهار سيلابها را از اهداف  ساخت  سد قره  اقاج  برشمرد و گفت:براي  ساخت  اين  سد تاكنون  نزديك  به  ۷۲ ميليارد ريال  هزينه  شده  است .
وي  ابراز اميدواري  كرد :سد قره  اقاج  با هدف  نهايي  آبياري  ۱۸۰۰ هكتار از زمين هاي  جديد زير دست  و بهبود ۴۰۰ هكتار از زمين  هاي  كشاورزي  موجود تا سال  ۱۳۸۷ به  بهره  برداري  برسد.
سد قره اقاج  با طول  تاج  ۶۲۵ و عرض  تاج  ۱۱ متر مخزني  با حجم  مفيد ۲۱ ميليون  متر مكعب  و كانال  اصلي  به  طول  ۱۵ كيلومتر خواهد داشت .

جابه جايي صد ها مسافر در مسير
خارك -بوشهر با قايق تندرو
بوشهر-قايق  تندروي مسافربري  گوهر روزانه صد ها مسافر را در مسير جزيره  خارك ، بوشهر و برعكس  جابه جا مي كند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بوشهر فرمانده  قايق  گوهر گفت : اين  قايق  از سامانه  ناوبري  مدرن  و پيشرفته اي  برخوردار است  و مسير ۵۸ كيلومتري  جزيره  خارك ، بوشهر را با سرعت  ۲۲گره  دريايي  در مدت  يك  ساعت  و ۳۰ دقيقه  طي  مي كند.
حسيني  افزود: در حال  حاضر ۶ فروند از اين  قايق ها  با عنوان  كاتامارو تندرو در ناوگان  دريايي  سازمان  كشتيراني  جمهوري  اسلامي  ايران  فعاليت  دارند.
قايق  تندرو گوهر به  منظور تسهيل  در رفت  و آمد ساكنان  جزيره  خارك  به  خدمت  گرفته  شده  است .

تدوين اطلس زبان شناختي و گويش هاي استان اصفهان
اصفهان- تدوين اطلس زبان شناختي و گويش هاي استان اصفهان آغاز شد. به گزارش واحد مركزي خبر، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان به مناسبت انتخاب اصفهان به پايتختي فرهنگي جهان اسلام، طرح آوانگاري گويش هاي استان اصفهان را آغاز كرد.
در اين طرح ۵ نفر از كارشناسان ارشد رشته زبان شناسي كشور فعاليت مي كنند. كار گردآوري گويش هاي اين استان در دهه هاي ۳۰ و ۴۰ شمسي انجام شد و اكنون با گذشت سالها به همت كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، طرح آوانگاري گويشهاي استان اصفهان به روش بين المللي و به صورت الفباي اي . پي . ا در حال ثبت و تدوين مي باشد.
اين طرح كه از اواسط اسفند پارسال آغاز شده است تا نيمه آبان امسال ادامه دارد.

شناسايي ۱۴۴ گونه گياهي معطر در يزد
012009.jpg
يزد- بيش  از۱۴۰ گونه  گياهي  معطر در استان  يزد شناسايي  شده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر كارشناس  تحقيقات  گياهان  دارويي  يزد با اعلام  اين  خبر گفت: تاكنون۹۵۰ گونه  گياهي  در استان  شناسايي  شده  كه  از اين  تعداد ۱۴۴ گونه  آن معطر است .
عباس  زارع زاده  با بيان  اين كه  از اين  تعداد گونه  گياهي  معطر ۷۱ گونه  خودرو و بقيه  زراعي  است ، از انغوزه ، وشا، زيره  سياه، درمنه ، پونه  ساي ، گل زوفا، كاكوتي ، كلپوره  و مريم  گلي  به عنوان  مهمترين  گونه هاي  گياهي  معطر استان  يزد نام  برد.وي  افزود: اين  گياهان  در صنايع  غذايي، شيميايي  و دارويي  كاربرد دارند.

گواهينامه تست اكسيژن در واحد اوره
براي پتروشيمي شيراز
شيراز- مدير روابط عمومي  مجتمع  پتروشيمي  شيراز گفت : اين  مجتمع  موفق  به  اخذ گواهينامه  تست  كاهش  اكسيژن  در واحد اوره  از يك  شركت  معتبر هلندي  به نام «استامي كربن هلند» شد.
محمدرضا جوانمردي  در گفت وگو با  ايرنا افزود: اين  گواهينامه  براي  نخستين  بار در جهان  به  يك  واحد توليد اوره  در پتروشيمي  شيراز داده  شده  است .
جوانمردي  گفت : كاهش  خطرات  انفجاري  در برج  جذب  واحد اوره ، امكان  افزايش ظرفيت  توليد تا ۵/۱ درصد، كاهش  ضايعات  و دورريزها و افزايش  كارايي  در توليد از جمله  مواهب  اوليه  اعطاي  اين  گواهينامه  و افزايش  كيفيت  توليد است .
پتروشيمي  شيراز نخستين  واحد پتروشيمي  در كشور است   و حدود ۴۰ سال  قبل  در كشور احداث  شده  كه در فاصله  ۶۰ كيلومتري  شمال  شيراز قرار دارد.

اورژانس ۱۱۵ شهري رامسر به بهره برداري رسيد
رامسر- مدير شبكه  بهداشت  و درمان  رامسر اعلام  كرد: پايگاه  اورژانس  ۱۱۵ شهري  و سه  خانه  بهداشت  در اين  شهرستان  به  بهره برداري  رسيد.
زهرا مبلغي  به  خبرنگار ايرنا گفت : براي  پايگاه  اورژانس  يك  ميليارد ريال  و براي  سه  خانه  بهداشت  روستايي  ۳۵ ميليون  ريال  هزينه  شده  است .
وي  اظهار داشت : با بهره برداري  از اين  خانه هاي  بهداشت  در روستاهاي  ديسر، لج  اشكور و بامسي  ۸۵۰ نفر از اهالي  تحت  پوشش  قرار گرفتند.

۲۰ ميليارد ريال براي محور نور - تهران اختصاص يافت
نور- فرماندار شهرستان  نور اعلام  كرد: ۲۰ ميليارد ريال  در سال  جاري  براي  محور ارتباطي  نور- بلده  - تهران  اختصاص  يافت .
مهدي  محمدي به  خبرنگار ايرنا گفت : فاز اول  اين  محور از دوراهي  منطقه  وازك  تا بلده  به  بهره برداري  رسيده  و فاز دوم  اين  محور از بلده  تا تهران  پيگيري  مي شود.محمدي  به  پيشرفت  فيزيكي  اين  محور كه  ۱۱۰ كيلومتر طول  دارد، اشاره اي  نكرد.
با توجه  به  حجم  زياد مسافران  به  استان  مازندران  و تردد و ترافيك  زياد در محورهاي  كندوان  و هراز، بازگشايي  محور نور- تهران  نقش  اساسي  در كاهش  مشكلات  فرارو دارد.

زنجان امن ترين  استان كشور است
زنجان- فرمانده  نيروي  انتظامي  استان  زنجان  گفت : ميانگين  وقوع  جرم  در اين  استان  كمتر از يك  دوم  ميانگين  وقوع  جرم  در كشور است .
سردار مهدي  توكلي  در گفت وگو با ايرنا، زنجان  را امن ترين  استان  كشور ذكر كرد و افزود: ۵۶ صدم  درصد از جرايم  كشور در اين  استان  به  وقوع  مي پيوندد.
وي  يادآور شد: پارسال  موردي  از جرايم  سنگين  امنيتي ، سرقتهاي  مسلحانه ، راهبندي ، راهزني ، گروگانگيري ، سرقت  بانك  و طلافروشي  در اين  استان  اتفاق  نيفتاده  است .

خودسوزي ۳۹ نفر در كهگيلويه و بويراحمد
ياسوج- ۳۹ نفر پارسال  در استان  كهگيلويه  و بويراحمد اقدام  به  خودسوزي  كردند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از ياسوج ، معاون  درمان  دانشگاه  علوم  پزشكي  كهگيلويه  و بويراحمد با اعلام  اين  خبر گفت، از اين  تعداد ۳۳ نفر زن  و بقيه  مرد بودند كه  بيشتر آنها ۱۷ تا۴۰ سال  داشتند.
سيدنذير هاشمي  افزود، اين  استان  در مقايسه  با جمعيت،  رتبه  اول  خودسوزي  را در كشور دارد.وي  مهمترين  مشكل  مصدومان  حوادث  سوختگي  اين  استان  را كمبود بخش  سوختگي  در بيمارستانهاي  استان  اعلام  كرد.
در كهگيلويه  و بويراحمد تنها يك  بخش  سوختگي  در بيمارستان  شهيد بهشتي  ياسوج  وجود دارد كه  داراي  ۵ اتاق  و ۱۴ تخت  است .

مردم سبزوار انتظارات خود را از دولت مطرح كردند
012015.jpg
012021.jpg
سبزوار - بيش از ۳۱۲ پروژه و طرح نيمه تمام به جز پروژه هاي ملي در سبزوار وجود دارد كه تكميل آنها نيازمند ۱۰۵ ميليارد تومان اعتبار است.
محمدي، يك شهروند سبزواري به ايسنا گفت: بيكاري يكي از مشكلات اساسي مردم، بويژه جوانان است، به طوري كه به قول مسئولان اين شهرستان، رقم بيكاري در سبزوار از ۱۹ استان كشور بيشتر است.
يكي ديگر از شهروندان سبزوار نيز اظهار داشت: سبزوار با حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعيت و داشتن ۶ شهر، ۷ بخش، ۲۵ دهستان و حدود ۵۰۰ روستا و حدود ۲۰ هزار كيلومترمربع وسعت در حد يك استان است كه بايد دستگاه هاي اجرايي آن تقويت شوند.
وي مدعي شد: در موضوع تقسيم استان حق اين شهرستان ناديده گرفته شده، لذا مردم اين ديار از دولت انتظار دارند كه اين موضوع را پيگيري نمايند.
يك فرهنگي نيز گفت: موضوع حاشيه نشيني در سبزوار به يك معضل اجتماعي تبديل شده و در حال حاضر بيش از ۲۵ هزار نفر در حاشيه شهر به سر مي برند و از نظر خدمات شهري و بهداشتي رنج مي برند كه تخصيص اعتبارات ويژه براي ساماندهي مناطق حاشيه نشين سبزوار از مهم ترين اولويت هاي اين شهرستان است.
وي ادامه داد: عبور سالانه حداقل ۱۰ ميليون مسافر و زائر از مسير اين شهرستان بر كسي پوشيده نيست، لذا بايد براي ارايه خدمات مطلوب فكر اساسي شود كه به دليل غيراستاندارد بودن جاده ها، تصادفات در محورهاي اين شهرستان هولناك است.
سرافراز از ديگر فرهنگيان شهرستان سبزوار خاطرنشان ساخت: اين شهرستان با حدود بيش از ۵۰۰ اثر تاريخي، باستاني و داشتن ده ها مركز تفريحي و جاذبه هاي طبيعي در صنعت گردشگري، حرف هاي زيادي براي گفتن دارد؛ لذا استقلال و ارتقاي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و ايجاد موزه تاريخ علم، طرح جامع گردشگري، ايجاد دهكده هاي گردشگري، تغيير كاروانسراهاي بين راهي به مركز رفاهي و خدماتي و... در شهرستان غربي استان يك نياز مبرم است.
يك مهندس ساختماني نيز گفت: اين شهرستان ۲۳ سال است كه طرح تفضيلي ندارد و آخرين طرح مربوط به سال ۱۳۶۲ است؛ با توجه به وسعت و تغييرات در شهرستان از آن زمان تاكنون نسبت به تهيه اين طرح اقدام جدي صورت نگرفته و هر بار اين طرح با مشكلي جديد رو به رو مي شود كه توجه بيشتر مسئولان را در اين امر مي طلبد.
وي افزود: ايجاد اتاق بازرگاني، صنايع و ايجاد منطقه ويژه اقتصادي و ايجاد ادارات تابعه، نظير گمرگ و استاندارد از نيازهاي مبرم اقتصادي سبزوار است.
يك جوان سبزواري نيز از نبود فضاهاي تفريحي و ورزشي مناسب در شهرستان انتقاد كرد و يادآور شد: امكانات و فضاهاي ورزشي موجود سبزوار متناسب با جمعيت جوان و ورزش دوست اين شهرستان نيست و بايد براي توسعه و ساماندهي ورزش سبزوار كه در رشته هاي مختلف ورزشي نظير هندبال كه اين شهرستان مهد هندبال كشور است، بيش از پيش تلاش شود.
احداث راه آهن جنوب به شمال (از طريق تربت حيدريه كاشمر، بردسكن سبزوار و اسفراين گرگان)، راه اندازي پايگاه ۱۳ شكاري، احداث كارخانجات بزرگ، افزايش پروازهاي فرودگاه سبزوار، توجه به راههاي روستايي، احداث مدارس شبانه روزي روستايي، پژوهش سرا، آموزشكده فني و حرفه اي، تأسيس راديو شهري، تقويت خبرگزاري ها و نشريات محلي، ارتقاي دانشكده علوم پزشكي و تأمين دانشكده نيروي هوايي، ايجاد رصدخانه شرق كشور در سبزوار، ايجاد بنگاههاي كارآفريني، تأسيس بانك هاي صنعت و معدن و توسعه صادرات، ايجاد مراكز رشد و پارك علمي و فناوري شهرك نرم افزاري و مراكز تحقيقاتي از ديگر خواسته هاي مردم سبزوار از دولت است.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |