سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۲ - Apr 18, 2006
مجري پروژه خبر داد:
سالانه ۱۸۰ ميليارد تومان صرفه جويي سوخت،
پيامد گشايش تونل رسالت
گروه شهري-اسدالله افلاكي:با گشايش تونل رسالت، روزانه ۵۰۰ ميليون تومان در مصرف سوخت صرفه جويي مي شود.
مهندس سيدرضا ميرصادقي، مجري پروژه تونل رسالت در گفت وگو با همشهري افزود: اين پروژه كه عمليات اجرايي آن ارديبهشت ۷۶ آغاز شده به رغم همه فراز و نشيب هايش، ۷۸روز ديگر به بهره برداري مي رسد و بدين ترتيب دو محور ارتباطي شرق و غرب تهران يعني بزرگراه رسالت و بزرگراه حكيم از اين طريق به هم متصل خواهند شد و افتتاح اين پروژه افزون بر صرفه جويي فراوان در وقت شهروندان، تأثير قابل توجهي در ترددهاي شهري نيز خواهند داشت.
وي با اشاره به اينكه اين پروژه از تمامي مشخصه هاي شهري برخوردار است، در خصوص روند اجرايي آن گفت: در حال حاضر كل عمليات خاكبرداري و همچنين بتن ريزي كف به پايان رسيده و از سوي ديگر تأسيسات الكتريكال تونل ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
صادقي با اشاره به اينكه تمامي استانداردهاي جهاني در ساخت و احداث تونل و نصب تأسيسات آن رعايت شده، خاطرنشان ساخت: از آنجايي كه تأسيسات مكانيكي تونل بسيار بحث برانگيز بوده، حدود ۵۰ جت فن از كشور اسپانيا خريداري شده كه ظرف ۲۵ روز آينده وارد كشور و تا قبل از نيمه دوم تيرماه با همكاري دو گروه مشاور نصب مي شود.
به گفته وي تجهيزات مربوط به عمليات كنترل ترافيك نيز در حال نصب است ضمن آن كه به طور همزمان دره نظامي گنجوي در حال پاكسازي است و تلاش مي شود تا يك هفته پيش از افتتاح تونل، عمليات سيويل پروژه به طور كامل به اتمام برسد.
خبرنگار ما به نقل از مجري پروژه تونل رسالت مي نويسد: تونل دو قلوي رسالت به طول ۸۱۵ متر كه اصطلاحاً به آن تونل بلند اطلاق مي شود در فاصله ۴ متري از هم احداث شده و به فاصله هر ۱۲۰ متر با يك كريدور به هم وصل مي شود واز همين رو براي افزايش ضريب ايمني درهاي اين كريدورها ضد آتش بوده و نسبت به يكديگر ايزوله است.
به گفته صادقي در اين تونل افزون بر نصب سيستم تهويه قوي و روشنايي، تجهيزات كامل اطفاي حريق همراه با سيستم هاي هشداردهنده و نيز تجهيزات ايمني ترافيك و دوربين هاي مدار بسته نصب شده كه اين تجهيزات ايمني عبور و مرور شهروندان را در حد استاندارد جهاني تأمين مي كند.

وزنه اي ديگر بر دوش ميراث و گردشگري
012006.jpg
«دكتر محسن امامي» تصريح كرد : مشكلات سازمان صنايع دستي با اين ادغام نه تنها حل نشده بلكه به نوعي منتقل مي شود.
مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با ايسنا، اظهاركرد : نبود برنامه ريزي و سياستگذاري مناسب در سازمان صنايع دستي مشكل اساسي است كه در اين شرايط تفاوتي ندارد زير نظر وزارت صنايع و معادن يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد.
وي با اشاره به تشكيلات گسترده  و سنگين سازمان صنايع دستي گفت : سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در كارهاي خود مانده و نمي تواند به بخش هاي گردشگري، حمل ونقل، مرمت، حفظ و احياي ميراث فرهنگي كشور رسيدگي كند، حال چگونه سازمان صنايع دستي با اين مشكلات و چندين ميليون نفر عائله، با آن ادغام شده تا مشكلات آن كمتر شود. امامي افزود : وزنه سنگين ديگري با اين ادغام به سازماني كه نمي تواند مشكلات خود را حل كند، اضافه شده است.

يونسكو براي بازسازي لرستان كمك مي كند
011985.jpg
نماينده يونسكو در بازديد از مناطق آسيب ديده لرستان، آمادگي اين سازمان را براي ارائه هر نوع كمك كارشناسي به منظور مرمت و احياي مجدد آثار تاريخي لرستان اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، «سيروس ابراهيمي» مديركل فرهنگي و گردشگري لرستان ضمن بيان اين مطلب گفت: كوتانيكوچي نماينده يونسكو پس از بازديد از آثار تخريب شده لرستان از حجم خسارات وارده مطلع شد و به همين جهت قول هر گونه همكاري را در زمينه علمي و كارشناسي به منظور مرمت و احياي آثار تخريب شده از سوي يونسكو داد.وي ضمن اشاره به سفر معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خاطر نشان كرد: پس از بازديد «سيف الله امينيان» از آثار تخريب شده استان لرستان شوراي راهبردي مرمت و احياي آثار تاريخي تشكيل شده است و تحت نظر اين هيأت راهبردي، اقدامات لازم در خصوص بناهاي آسيب ديده صورت خواهد گرفت.

آجرهاي ۲۰ دلاري براي حفاظت از ديوار چين
011976.jpg
ديوار بزرگ چين هم كه هر ساله بيش از چهار ميليون گردشگر از تمام نقاط دنيا از آن بازديد مي كنند، شاهد بي احتياطي و عدم توجه بسياري از گردشگران است؛ كساني كه بر پشت ديوار نام خود را مي كنند و يا به حك كردن عبارات عاشقانه روي آن مي پردازند.مديران بخش جويانگ گويان يكي استان هاي همجوار ديوار بزرگ چين طرحي ابتكاري را براي جلوگيري از تخريب ديوار چين اجرا كرده اند كه طي اين برنامه آنها اقدام به ساخت ديواري مشابه ديوار چين كرده اند كه از آجرهاي مرمري تشكيل شده و آن را در كنار بخش هايي از ديوار كه بيشترين بازديدكنندگان را دارند قرار داده اند تا مردم در صورتي كه بخواهند بتوانند روي آن به حكاكي بپردازند.مجريان طرح براي استفاده از هر آجر حدود ۲۰ دلار هزينه در نظر گرفته اند. اين برنامه جهت جلوگيري از تخريب ديوار اصلي اجرا مي شود و از طرف ديگر با محاسبه هزينه هاي دريافت شده از مردم براي حكاكي روي ديوار جديد بودجه نگهداري و حفاظت از ديوار بيشتر خواهد شد.

سبزوار براي حفظ تاريخ خود بودجه مي خواهد
011988.jpg
تخريب بافت تاريخي  فرهنگي سبزوار از سال ۱۳۶۲ تاكنون، به دليل نبودن طرح تفصيلي شهري، روند رو به رشدي داشته است. محمد عبدالله زاده ثاني  مسئول بخش باستان شناسي اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: بافت تاريخي شهر سبزوار با وجود تيمچه ها و سراهاي فراواني كه در خود دارد، از نياز امروز مردم شهر فراتر است. عبدالله زاده ادامه داد: يكي از بخش هايي كه مي تواند در سبزوار ايجاد اشتغال كند، صنعت توريسم است كه با توجه به قرارگرفتن سبزوار در كنار شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب كشور حفظ بافت تاريخي  فرهنگي آن مي تواند سبزوار را در كنار ديگر بافت هاي تاريخي ارزشمند كشور قرار دهد. وي اظهار داشت: حفظ بافت قديم و باززنده سازي آن، به حدود ۴۸ ميليارد ريال اعتبار براي كف سازي، احياي دسترسي ها و ساماندهي سيماي شهري نياز دارد. او گفت: ۲۵ ميليارد ريال اعتبار نيز براي بازپيرايي باغ هاي تاريخي شهرستان سبزوار و ۱۵ ميليارد ريال براي ايجاد تاسيسات زيربنايي خدمات شهري در بافت تاريخي نياز است.

چشم انداز
011979.jpg
بزرگراه هاي درون شهري از جمله اندام واره هاي حياتي و تاثيرگذار شهر تلقي مي شوند. با توجه به شمار خودروها و از سويي كمبود معابر عمومي، برخورداري از بزرگراه ها، نيازي ضروري به شمار مي آيد. مديريت شهري تهران در راستاي طرح جامع و تفصيلي بايد حدود ۵۰۰ كيلومتر بزرگراه در اختيار داشته باشد تا شهروندان بتوانند به آسودگي به انجام سفرهاي درون شهري مبادرت ورزند. پروژه تونل رسالت كه هم اينك به عنوان بزرگترين تونل شهري به شمار مي آيد در صورت بهره برداري، دامنه اثرگذاري وسيعي در حوزه هاي اقتصادي، سوخت، زمان و نظاير آن خواهد بود. تونل رسالت موجب اتصال قطعات شرقي و غربي آن به يكديگر مي شود و به عنوان بزرگترين بزرگراه شرقي- غربي خواهد بود.

شهردار اصفهان: لعنت خدا بر كساني كه در شهر شيطنت مي كنند!
ايستگاه مترو در پياده روي چهارباغ
011982.jpg
آيا مسئولان مترو اصفهان مي خواهند با عبور دادن مترو از زير خيابان چهارباغ، مانند جريان ساخت برج جهان نما در حريم منظري ميدان نقش جهان، مردم و ميراث فرهنگي را در برابر عمل انجام شده قرار دهند؟ اين گماني است كه برخي از مسئولان فعلي و پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان آن  را مطرح كرده اند و اين نگراني در ميان انجمن هاي غيردولتي دوست دار ميراث فرهنگي نيز وجود دارد.
حشمت انتخابي عضو جمعيت دوستداران محيط زيست (طبيعت ياران) با تأكيد بر اين كه بايد نسبت به اين مسأله حساس بود، گفت: براساس آخرين مصوبه  شوراي عالي ترافيك، مترو بايد از زير خيابان شمس آبادي عبور كند؛ ولي مسئولان مترو بعدها به مصوبه  مجلس كه اجازه مي داد مترو از زير اماكن خصوصي رد شود، استناد كردند. همان گونه كه شهرداري ها موظفند تا طرح هاي جامع شهري را اجرا كنند و گاهي اين اتفاق نمي افتد، مسئولان مترو نيز مي توانند مصوبه  شوراي عالي ترافيك را اجرا نكنند.
اين پژوهشگر علوم اجتماعي، احتمال داد كه با وجود گذشت يك سال از مصوبه شوراي عالي ترافيك، مسئولان مترو بخواهند طرح هاي جديدي را تصويب و براساس آن عمل كنند كه البته چنين اتفاقي با توجه به سخنان شهردار اصفهان مبني بر اين كه «گزينه هاي ديگري (درباره  مسير عبور مترو) در حال بررسي است كه هر چه شوراي عالي ترافيك تصميم بگيرد، همان عملي مي شود»، از ذهن دور نيست.
مرتضي سقاييان نژاد شهردار اصفهان  درباره عبور احتمالي مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي به خبرنگار ايسنا گفته است: در صورت عبور مترو از اين خيابان، ايستگاه هاي مترو در قسمت پياده رو احداث مي شوند و قسمت ورودي ايستگاه ها در خود خيابان چهارباغ باز مي شود كه با اين وجود عبور خودروها از چهارباغ ممنوع مي شود كه هم بر آلودگي هوا تأثيرگذار است و هم براي حفظ آثار تاريخي مفيد خواهد بود.
وي درباره  خبرهاي مربوط به عبور مترو از زير خيابان چهارباغ پايين و هم چنين چهارباغ هزارجريب و عبور آن به سمت چهار باغ عباسي، گفت: خدا لعنت كند كساني را كه در شهر شيطنت مي كنند؛ در موضوع جهان نما نيز همين كارها را كردند.
البته مدير اداره حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، نيز با تأكيد بر اين كه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ، غيرقانوني است و باتوجه به ثبت اين خيابان در فهرست آثار ملي، سازمان بايد در اين باره تصميم گيري و در صورت لزوم، شكايت كند، ديدگاه كارشناسي خود را چنين بيان كرده است كه به جز اين كه لرزش هاي ناشي از عبور مترو بر ديگر بناهاي تاريخي مانند مدرسه  چهارباغ، تأثير مي گذارد، در صورت عبور مترو از زير خيابان چهارباغ كه متعلق به دوره  صفويه است، احياي بافت تاريخي اين خيابان امكان پذير نخواهد بود.
بحث عبور مترو از زير خيابان چهارباغ را براي نخستين بار احمد منتظر عضو هيأت علمي دانشگاه هنر اصفهان ۲۱ فروردين ماه با استناد به شواهدي مانند بريدن درخت هاي حاشيه  خيابان «چهارباغ پايين» و «چهارباغ هزار جريب» ، به ايسنا اعلام كرد و گفت: مترو از زير اين خيابان ها رد شده و در حال حركت به سمت «چهارباغ عباسي» است؛ چراكه در مسير چهارباغ هزارجريب، درخت ها را بريده اند و سطح پياده روها را صاف كرده اند؛ هنگامي درخت ها را قطع مي كنند و ديوار مي كشند كه مي خواهند ايستگاه احداث كنند و اين امر، نشان دهنده  فعاليت در زيرزمين براي عبور مترو است.
يك كارشناس مرمت آثار تاريخي اصفهان نيز با اشاره به آب رفتي و ماسه اي بودن بستر خاك اصفهان بخصوص مركز شهر، اظهار داشت: زمين منطقه  اطراف مدرسه  چهارباغ كه خاك آن مرطوب است با احداث تونل هاي مترو، يك تا دو سانتي متر رانش خواهد كرد. به همين دليل، مسئولان شهري اصفهان، ايستگاه اتوبوس را از مقابل مدرسه  چهارباغ به خيابان ديگري منتقل كردند تا براثر ترمزهاي اتوبوس و فشارهايي كه به زمين مي آيد، بناي مدرسه آسيب نبيند. اكنون ديگر مشخص نيست كه چگونه مي خواهند در آن محدوده حفاري كنند و مترو را عبور دهند.
محمدكريم متقي گفت: در صورت عبور مترو و ايجاد ايستگاه و هواكش در مسير آن، حفره هاي زيادي در بستر زمين ايجاد مي شود كه وجود همان فضاهاي خالي، سطح خاك منطقه را سست خواهد كرد.
وي با اشاره به اين كه مسئولان مترو عبور آن  را از زير خيابان شمس آبادي هزينه بر مي دانند، گفت: حتي اگر تغيير مسير مترو هزينه  زيادي داشته باشد، در سال هاي آينده كه مترو به شكل كامل راه اندازي شد، هزينه  آن جبران خواهد شد.
چند تشكل غيردولتي مانند انجمن مهندسان معمار و شهرساز اصفهان و جمعيت دوست داران محيط زيست در نظر دارند تا ارديبهشت ماه همايشي تخصصي درباره  ارزش هاي خيابان چهارباغ و آسيب هايي كه عبور مترو به آن وارد مي كند، برگزار كنند.
انتخابي، به عنوان عضو جمعيت يادشده گفت: هر چند اين خط مترو و عبور آن از زير خيابان چهارباغ مهم است؛ ولي بيشتر بايد نگران خط دوم مترو بود كه عمود بر اين مسير از زير ميدان نقش جهان، مقابل مسجد جامع اصفهان (با فاصله حدود ۱۵۰ متري از آن) و بافت سلجوقي خيابان هاي نشاط و هاتف مي گذرد. در صورتي كه مسير اول مترو از زير چهارباغ عبور كند، بي توجهي به ارزش هاي فرهنگي و تاريخي اصفهان سنت مي شود و خط دوم نيز از زير ميدان نقش جهان خواهد گذشت. البته طرح عبور خط دوم مترو از زير ميدان نقش جهان هنوز قطعي نشده است؛ ولي در طرح هاي ارايه شده چنين مسيري براي آن در نظر گرفته اند.
شايد اگر تصور كنيم كه ميان ميراث فرهنگي و مترو نبردي درگرفته است، فتح خيابان چهارباغ زمينه ساز به دست آوردن سنگر بعدي يعني ميدان نقش جهان خواهد بود.

برج مراقبت
اطلاع رساني كنگره بم بدون خبرنگار
كنگره «تاريخ معماري و شهرسازي ايران» كه به دليل وقوع زلزله بم سه سال به تأخير افتاده بود، اين روزها بدون برنامه اي براي اطلاع رساني كنگره، در حال برگزاري است.
در حالي كه «طه هاشمي» معاون و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، هنگام سخنراني در جمع باستان شناسان، جلب توجه جهانيان به خصوص افراد متخصص در حوزه شهرسازي و معماري به بم را ويژگي اين كنگره عنوان مي كند و هدف از برگزاري اين كنگره را احياي معماري گذشته و انتقال ميراث گذشته به آينده مي داند، هيچ تلاشي براي اين هدف صورت نگرفته است.
به رغم پيگيري مكرر خبرنگاران روزنامه ها براي پوشش اخبار اين كنگره، هنگام برگزاري كنگره هيچ خبرنگاري جز خبرنگاران خبرگزاري ميراث فرهنگي (CHN) در بم حضور نداشت و كارشناسان روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي نيز به ساير خبرنگاران پاسخ دادند كه براي پوشش خبري كنگره از آنها خواسته نشده كه از خبرنگاران دعوت به عمل آورند.
اگر قرار است يك كنگره به صورت صرفا تخصصي برگزار شده و مطالب ارايه شده در آن تنها براي استفاده كارشناسان باشد، موضوعي جداست، ولي انحصاري كردن اطلاع رساني به يكي دو خبرگزاري خاص، اين شبهه را بوجود مي آورد كه مسئولان و برگزار كنندگان كنگره به دليلي كه مشخص نيست، نخواسته اند در مقابل ذره بين ساير خبرنگاران قرار گيرند.

راهنمايان تور همچنان در انتظار بيمه شدن
داستان بيمه راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي كه طبق وعده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار بود سال گذشته اجرايي شود، همچنان بدون تكليف ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، در ماه هاي آخر سال گذشته بر اساس وعده معاون پيشين رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قرار شد اين سازمان با پرداخت حق كارفرما در جهت اجراي طرح بيمه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گامي بردارد، ولي تا روز هاي پاياني سال، اين سازمان به تعهد مالي خود عمل نكرد. دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با تأكيد بر اين مطلب مي گويد : قرارداد بيمه راهنمايان تور تاكنون امضا نشده و همچنان بلاتكليف مانده است.
امير حسين اربابان با اشاره به تغييرات صورت گرفته در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح مي كند : طرح بيمه راهنمايان تور با تغييرات ايجاد شده تا حدودي متوقف بود، ولي در پيگيري هاي بعدي اين موضوع با سازمان تأمين اجتماعي مطرح شد تا اين سازمان راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي را به رسميت شناخت. وي ادامه داد : بر اساس مذاكره ها و توافق هاي صورت گرفته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا به تعهد مالي خود عمل نكند، بيمه راهنمايان تور عملي نمي شود، چرا كه مشكل در بخش سازمان تأمين اجتماعي مرتفع شده است.

باغ هاي تاريخي يزد، گنجينه اي گرانبها در كوير
باغ هاي تاريخي استان يزد از شاهكارهاي معماري سنتي ايران محسوب مي شود كه علاوه بر زيبايي، طراوت و سرسبزي، داراي سبك ويژه معماري سنتي و ظرافت هاي گچبري خاصي است.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري ، معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ضمن بيان مطلب بالا در تشريح اين باغ ها گفت: باغ صدري تفت يكي از باغ هاي زيبا در محله باغ گلابدان اين شهرستان است كه در دوران زنديه و به دستور صدرالعلما ساخته شده و در قسمت بالاي تالار باغ، با طاقنماي محرابي تزئين شده است و در بدنه داخلي بادگير دو طبقه اين باغ، سروي است كه به شيوه زيبايي گچبري شده است.
مهندس امين ذاكري نيا افزود: در قسمت پشت تالار، فضايي وجود دارد كه با فضاي زير بادگير مرتبط است و هواي مطبوعي را به وجود مي آورد. اتاق هاي سه دري آن، حوض سنگي و آسياب آبي كه در انتهاي باغ قرار دارد نيز بر زيبايي اين باغ تاريخي افزوده است.
وي در ادامه گفت: باغ پهلوان پور مهريز نيز از جذابيت خاص گردشگري برخوردار است و جريان آب قنات حسن آباد در دو مسير باغ، طراوت و سرسبزي خاصي به آن بخشيده است.

هواشناسي
011994.jpg
011997.jpg
011991.jpg
012000.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |