يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
در ۱۰ روز نخست تابستان ۸۵
بيشترين دستور خريدها به سوي سهام خودرو روانه شد
004269.jpg
گروه بورس- آخرين اطلاعات آماري نشان مي دهد، در دهه نخست تابستان امسال خودروسازان بورس تهران در صدر توجهات متقاضيان سرمايه گذاري در بازار سهام قرار گرفته اند.
به گزارش همشهري، در ۱۰ روز اول تير ماه جاري، سه شركت سايپا، ايران خودرو و پارس خودرو رتبه هاي اول تا سوم جدول تقاضا را در بورس تهران به خود اختصاص داده اند. در اين مدت بيش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در صف خريد سهام سايپا ايستاده اند و يك هزار و ۲۰۰ نفر نيز ۱۴ ميليون سهم ايران خودرو را با پرداخت رقمي معادل ۴۸ ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزودند. پارس خودرو با جذب بيش از يك هزار متقاضي سرمايه گذاري رتبه سوم جدول سهام پرطرفدار بورس را به خود اختصاص داد. ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي سهام پارس خودرو در دهه اول تابستان ۲۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
آمار موجود حاكي است: در اين مدت ۲۵ درصد كل متقاضيان سرمايه گذاري دستورهاي خريد خود را براي سهام سه شركت خودروسازي ياد شده، صادر كرده اند.
براساس اين گزارش، نام شركت هاي داده پردازي، توس گستر، بانك پارسيان، پتروشيمي اصفهان، معادن و فلزات، تراكتورسازي و هپكو در جمع ۱۰ شركت اول بازار از نظر تقاضاي خريد جاي گرفت.
آمار و اطلاعات دريافتي نشان مي دهد: در ۱۰ روز اول تابستان، داروسازي كوثر سودآورترين سهام بورس بوده است. سهامداران اين شركت در مدت ياد شده ۷/۳۱ درصد سود از محل تغيير قيمت سهام خود كسب كرده اند.
ارزش سهام سوپررنگ نيز ۱۰ درصد افزايش يافته و اين شركت را در رتبه دوم جدول سهام سودآور بورس نشانده، توس گستر نيز با توجه به افزايش ۷/۹ درصدي ارزش سهام آن در رتبه سوم جاي گرفته است. جوشكاب يزد و پارس خودرو نيز با توجه به افزايش ۵/۸ درصد قيمت سهام آنها در رتبه هاي چهارم و پنجم ايستاده اند. ظرف ۱۰ روز گذشته ۳۱ هزار نفر ۲۴۳ ميليون سهم عرضه شده در بورس تهران را در مجموع با پرداخت يك هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزودند. در اين مدت بيشترين حجم نقدينگي بازار به سوي سهام سبحان سپاهان سرازير شد. ارزش دادوستدهاي انجام شده بر سهام اين شركت ظرف ۱۰ روز اخير معادل ۴۸۳ ميليارد ريال رسيد. پتروشيمي آبادان و سايپا نيز به ترتيب ۱۰۲ ميليارد ريال و ۷۲ ميليارد ريال از نقدينگي بازار را در اين مدت به خود جذب كرده اند و در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.

نبض بازار
پتروشيمي آبادان جاي خود را به چادرملو داد
گروه بورس - بالاخره پس از گذشت يك دوره متوالي، پتروشيمي آبادان ديروز يك پله به زير آمد و صدر جدول تقاضا از آن چادرملو شد.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۴۷۱ نفر براي خريد ۴/۴ميليون سهم چادرملو به ارزش ۲۹ميليارد ريال اقدام كردند.
حجم تقاضا براي خريد پتروشيمي آبادان روز گذشته به ۵/۲ميليون سهم به ارزش ۲۸ميليارد ريال رسيد و بر اين اساس، اين شركت در رديف دوم جدول تقاضا جا خوش كرد.
در اين روز ۶۸۱ نفر با مراجعه به كارگزاري ها براي خريد ۶/۶ميليون سهم سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات به ارزش ۱۵ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. ۲۳۶ دستور خريد نيز طي معاملات روز گذشته براي حدود ۸ ۱‎/ميليون سهم سرمايه گذاري پتروشيمي به ارزش ۷/۲ميليارد ريال صادر شد و ۱۲۳ نفر هم براي ۱۱ميليون سهم سرمايه گذاري ساختمان به ارزش دو ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.
بنا بر اين گزارش، ديروز آذريت، فارسيت دورود و توس گستر نيز از جمله شركت هايي بودند كه حجم تقاضا براي خريد سهام آنها بيش از ساير شركت هاي بورسي بود.از سوي ديگر حجم عرضه سهام توسعه معادن روي، ديروز به ۱۰ميليون سهم به ارزش ۶۵ميليارد ريال رسيد. پس از اين شركت، روز گذشته بيشترين دستور فروش ها به ترتيب براي ۴ شركت سرمايه گذاري غدير، گروه بهمن، داده پردازي و سرمايه گذاري بهمن صادر شد.
بر اساس اين گزارش ۹۸۰ سهامدار سرمايه گذاري غدير ديروز ۷/۲ميليون سهم اين شركت به ارزش ۱۱ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.
۷۰۲ نفر هم ۲/۴ميليون سهم گروه بهمن به ارزش ۴/۸ميليارد ريال را در بازار سهام عرضه كردند و ۱۷۱ نفر برگه هاي دستور فروش مربوط به ۲/۱ميليون سهم داده پردازي به ارزش ۶ميليارد ريال را به كارگزاري ها تحويل دادند.
در اين روز سيمان دورود، سرمايه گذاري بانك ملي و سرمايه گذاري توسعه ملي از ديگر شركت هاي حاضر در جدول عرضه بودند.

كاهش ۸ واحدي شاخص در ابتداي هفته
004122.jpg
گروه بورس- شاخص كل قيمت سهام، هفته جاري را با افت ۸ واحدي شروع كرد و به ۹ هزار و ۵۹۱ واحد كاهش يافت.
به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي با ۱۱ واحد افت به ۹هزار و ۴۰۱ واحد بازگشت، اما در مقابل، شاخص عملكرد تالار فرعي يك واحد افزايش را تجربه كرد و به ۹هزار و ۵۳۴ واحد رسيد.بنا بر اين گزارش، شاخص صنعت، روز گذشته ۷ واحد كاهش را در كارنامه خود ثبت كرد و روي عدد ۷هزار و ۵۷۳ واحد ايستاد. اين شاخص، عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.شاخص واسطه گري هاي مالي هم روز گذشته را نزولي به پايان رساند، به طوري كه در نتيجه عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري ۵/۲واحد كاهش يافت و به ۲۰هزار و ۱۷۳ واحد رسيد.در نتيجه معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص سهام وسايل نقليه ۱۳ واحد، شاخص سهام فلزات اساسي ۱۴ واحد، شاخص گروه نفت و سوخت هسته اي ۱۵ واحد و شاخص گروه كاني هاي فلزي، دو واحد كاهش را تجربه كردند.

قيمت سهام ۴ شركت ۲درصد افزايش يافت
گروه بورس- ۴ شركت بورسي طي معاملات ديروز بورس تهران سقف ۲درصدي رشد قيمت را پر كردند.
به گزارش «همشهري» در اين روز قيمت هر سهم خوراك دام پارس، فولاد كاويان، سرمايه گذاري توسعه آذربايجان و بهنوش ايران، ۲ درصد افزايش يافت.
از سوي ديگر، پيام، كاغذسازي كاوه و ايران ارقام، روز گذشته كاهش ۲درصدي قيمت را تجربه كردند.

هفته سياه در بورس امارات
ايسنا: از آغاز هفته گذشته بحران در بازارهاي مالي امارات شدت يافت و بر ميزان خسارت وارد شده به سرمايه گذاران افزوده شد كه بيشتر كارشناسان و سرمايه گذاران اين دوره را هفته سياه ناميدند.
طبق آمار منتشر شده، از آغاز سال جاري ميلادي تا كنون ميزان خسارت وارد شده به سرمايه گذاران از مرز ۲۵۰ ميليارد درهم گذشت، اين در حالي است كه آمار دقيقي تاكنون از سوي مقامات و مسئولان بازارهاي مالي امارات منتشر نشده است. در معاملات روز پنج شنبه در بازارهاي مالي ابوظبي و دوبي بيش از ۵۸ ميليون سهم به ارزش ۵۱۲ ميليون درهم دادوستد شد كه شاخص كل سهام ۱۷.۱ درصد كاهش يافت.
روزنامه الخليج در اين زمينه نوشت: بازارهاي مالي امارات نيازمند تزريق مالي و تحولي بزرگ هستند، در غير اين صورت هيچ اميدي به افزايش شاخص ها نيست. از سوي ديگر، خبر مي رسد كاهش معاملات و ارزش طلا در بورس طلا و فلزات دوبي همچنان ادامه دارد و وارد ششمين هفته متوالي شده است. براساس اين گزارش ها، درپي شدت يافتن بحران در بازارهاي مالي امارات، بحران به بورس طلا و فلزات دوبي نيز سرايت كرد و ششمين هفته متوالي كاهش معاملات و كاهش قيمت ها باعث وارد آوردن خسارت هايي به سرمايه گذاران شده است.
در معاملات روز گذشته هر اونس طلا به ارزش ۵۸۵ دلار و ۶۰ سنت داد و ستد شد كه نسبت به روز قبل ۲۰.۲ دلار در هر اونس كاهش يافت و خسارت سنگيني به سرمايه گذاران وارد كرد.
همچنين هر اونس نقره به ارزش ۲۹۰.۱۰ دلار معامله شد كه ارزش هر اونس نقره ۱۵.۱ دلار كاهش يافت.
روزنامه الاتحاد چاپ امارات در اين زمينه نوشت: نوسانات ارزش دلار مقابل ين و يورو و لحظه اي بودن قيمت نفت باعث كاهش معاملات و ارزش طلا شده است.

حذف سياست «حجم مبنا» براي تعادل بازار لازم است
گروه بورس- يك تحليلگر مسائل بازار سرمايه مي گويد، از افت و خيز شاخص ها در بورس نبايد نگران شد و بايد واقعيت هاي موجود در بازار سهام را پذيرفت.
غلامرضا سلامي درگفت وگوهاي جداگانه با خبرگزاري هاي فارس و ايسنا گفت: اگر امنيت سرمايه گذاري وجود نداشته باشد بورس رونق نمي گيرد، خصوصي سازي بايد به طور كلي جدي گرفته شود. اين كه چه زماني عرضه و به چه صورت عرضه شود مسأله بسيار مهمي است.
او در پاسخ به اين پرسش كه با واگذاري سهام عدالت روند خصوصي سازي چه شرايطي خواهد داشت؟ گفت: واگذاري سهام عدالت را نمي توان خصوصي سازي ناميد، زيرا خصوصي سازي به منظور كاراتر كردن شركت هاي دولتي و بنگاه هاي اقتصادي دولتي است؛ اعتقاد عموم اين بود كه در دولت بنگاه هاي انتفاعي سودي نمي كنند و منابع هدر مي رود، بنابراين بايد خصوصي سازي صورت گيرد و مردم در پروسه خصوصي سازي جايگزين دولت شوند و سهام شركت ها به بخش خصوصي واگذار شود كه كننده كار هستند.
به گفته او اگر قرار باشد سهام به صورت سهام عدالت عرضه شود اصلاً خصوصي نيست، زيرا اكثريت سهام دست دولتي ها است، بنابراين خصوصي سازي صورت نگرفته، تنها مقداري ثروت بين عده اي از مردم توزيع مي شود كه معلوم نيست اين ثروت عاقبت خوبي داشته باشد چون شركت ها به تدريج زيان آور خواهند شد.
اين تحليلگر گفت: مي توان با اجراي صحيح قانون بازاراوراق بهادار و مقابله با دارندگان اطلاعات نهايي و جلوگيري از دستكاري قيمت ها، ريسك سيستماتيك بورس را كاهش داد، زيرا اطلاعات غلط و دستكاري قيمت ها آسيب هاي فراواني را متوجه سهامداران كرده است.
سلامي ادامه داد: در سال گذشته اعمال سياست هاي غلط قبلي مانند حجم مبنا و نوسان ۵ و ۲ درصدي قيمت ها و تغيير دبير كل بورس بر كاهش حجم معاملات و افزايش ابهامات موجود اثر منفي گذاشت.متاسفانه هم اكنون شاهديم كه به دليل اعمال حجم مبنا و سقف نوسان بسياري از سهامداران با ضرر و زيان مواجه شده اند.
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: حجم مبنا و نوسان قيمت يا بايد به طور كامل حذف شوند و يا اينكه براي متعادل تر كردن قيمت ها اجازه داده شود شركت هايي كه در جايگاه واقعي خود قرار ندارند با حذف حجم مبنا و نوسان روزانه سهام به قيمت هاي واقعي برسند.

تغييرات قيمت سهام
درصد نوسان
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۰.۶۲
۶
۹۷۲
آبسال
۱.۰۷
۷۵
۷,۱۰۳
آذريت
۰.۲۴
۲۸
۱۱,۶۲۲
آلومراد
۱.۵۵-
۵۱-
۳,۲۳۱
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۶۲
۱۰۰
۱۶,۲۶۳
افست
۰.۱۴
۱۰
۷,۰۲۹
البرز دارو
۰.۹۸-
۲۷-
۲,۷۴۲
الكتريك خودرو شرق
۱.۹۴-
۹۲-
۴,۶۴۲
ايران ارقام
۰.۴۴-
۱۵-
۳,۴۳۳
ايران خودرو
۰.۱
۲
۲,۱۰۲
ايران مرينوس
۱.۹۵
۲۳۲
۱۲,۱۲۸
بهنوش ايران
۰.۲۵-
۵-
۲,۰۲۷
پارس خودرو
۰.۱۵
۳
۲,۰۳۳
پاكسان
۱.۳
۱۳۷
۱۰,۶۶۷
پتروشيمي آبادان
۰.۲۹-
۱۸-
۶,۱۰۱
پتروشيمي اصفهان
۱.۴۵-
۷۱-
۴,۸۲۳
تراكتورسازي ايران
۰.۰۳-
۲-
۶,۴۷۲
توسعه معادن روي ايران
۱.۰۳
۸۲
۸,۰۴۶
تولي پرس
۰.۳۲-
۵-
۱,۵۳۸
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۲۶-
۱۵۸-
۱۲,۴۱۴
توليد سموم علف كش
۰.۱۱-
۱-
۹۳۶
توليد محور خودرو
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۰۰
توليدالياف پلي پروپيلن
۳.۹۵-
۱۲-
۲۹۲
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۳.۹۵
۴۵
۱,۱۸۵
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۱.۹۹
۱۱۴
۵,۸۴۰
خوراك دام پارس
۰.۰۶-
۳-
۵,۰۵۴
داده پردازي ايران
۰.۵-
۳۸-
۷,۵۲۸
داروپخش (هلدينگ)
۰
۰
۱۳,۰۲۳
داروسازي زهراوي
۰.۳۲
۱۰
۳,۱۶۴
داروسازي سبحان
۰.۶۲-
۲۶-
۴,۱۴۳
داروسازي كوثر
۰.۳۳
۱۴
۴,۲۱۹
دارويي لقمان
۰.۲۷
۳
۱,۱۳۱
درخشان تهران
۰.۵۷-
۶۷-
۱۱,۷۱۷
ذغال سنگ نگين طبس
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۸۰
رايان سايپا
۰
۰
۱,۴۶۲
روغن نباتي ناب
۰.۱۶
۲
۱,۲۸۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۲۸-
۳-
۱,۰۶۲
رينگ سازي مشهد
۰.۵۵-
۱۲-
۲,۱۷۷
ساختمان اصفهان
۰.۴-
۱۸-
۴,۵۰۹
سايپا
۰.۱۴-
۲-
۱,۳۹۴
سايپا شيشه
۰.۳۷-
۶-
۱,۶۱۰
سايپاآذين
۰.۹۷-
۱۳-
۱,۳۳۰
سخت آژند
۰.۰۸
۱
۱,۲۴۸
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ)
۰
۰
۳,۲۳۹
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ)
۰
۰
۱,۰۸۲
سرمايه گذاري بهمن
۰.۱۱-
۱-
۹۳۹
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۱۴
۲
۱,۴۵۶
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ)
۱.۹۶
۲۴
۱,۲۴۹
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۱.۷۴
۵۳
۳,۰۹۷
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۰۹
۲
۲,۲۸۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۲-
۹-
۴,۰۹۹
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ)
۰
۰
۲,۲۴۵
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ)
۰.۴
۷
۱,۷۶۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ)
۰.۳۴-
۵-
۱,۴۷۲
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ)
۰
۰
۴,۰۷۷
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ)
۰.۵۴-
۱۶-
۲,۹۲۴
سرمايه گذاري مسكن
۰.۱-
۱-
۱,۰۳۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۱-
۱-
۱,۰۳۷
سرمايه گذاري نيرو
۰.۶۷-
۸۹-
۱۳,۱۷۹
سنگ آهن گل گهر
۰.۹
۱۰۹
۱۲,۱۷۴
سيمان بهبهان
۰.۲۵-
۱۹-
۷,۴۶۷
سيمان تهران
۰.۰۲-
۱-
۵,۱۱۷
سيمان سپاهان
۰.۱۴
۱۲
۸,۵۰۵
سيمان شاهرود
۰.۰۱-
۱-
۸,۴۲۰
سيمان شرق
۰.۰۷
۴
۵,۸۴۱
سينا دارو
۰.۴۲-
۱۵-
۳,۵۶۴
شاهد
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۸۹
شهد ايران
۱.۸۶
۱۰۸
۵,۹۱۷
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰
۰
۱,۵۵۷
شيشه قزوين
۰.۷۸
۵۹
۷,۶۰۹
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۷,۵۱۹
صنايع شيميايي ايران
۱.۹۵-
۵۶-
۲,۸۱۶
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۷۲-
۸-
۱,۱۱۰
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۲۴-
۲-
۸۴۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۱۸
۳۱
۲,۶۵۱
صنعتي بهشهر
۱.۲۲-
۳۳-
۲,۶۶۶
عمران و توسعه فارس
۰.۱۶
۶
۳,۷۰۸
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰.۶۴
۱۰
۱,۵۶۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۶-
۵۴۴-
۳۳,۴۴۳
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۹۷
۴۷
۲,۴۳۰
فولاد كاويان
۰.۳۳-
۵۶-
۱۷,۱۰۲
قند اصفهان
۱.۶۳
۳۹
۲,۴۳۴
قند پارس
۰.۳۷-
۱۱-
۲,۹۶۶
قندنقش جهان
۱.۹۷-
۲۶-
۱,۲۹۵
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۱۹
۱۷
۹,۰۹۵
كارخانجات مخابراتي ايران
۰.۸۹
۹
۱,۰۱۶
كارخانه فارسيت درود
۱.۷۳-
۴۸۲-
۲۷,۳۱۹
كالسيمين
۱.۸۸-
۳۳-
۱,۷۲۱
كف
۰.۰۷-
۲-
۲,۶۸۰
كمك فنر ايندامين
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۵۴
كنتورسازي ايران
۰.۰۵-
۱-
۲,۰۴۱
گروه بهمن
۰.۶۱
۴
۶۵۷
گروه صنعتي بوتان
۱
۸۶
۸,۶۹۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰.۱۸
۴
۲,۱۹۸
گلتاش
۰.۴۷
۱۲
۲,۵۶۸
لاستيك دنا
۰.۰۷
۴
۵,۴۸۳
لبنيات پاك
۰.۰۹
۱
۱,۱۳۹
لوله وماشين سازي ايران
۰.۰۹
۱
۱,۱۶۶
ليزينگ خودروغدير
۰
۰
۱,۸۹۲
ليزينگ صنعت و معدن
۰
۰
۱,۴۵۵
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آبادگران
۱.۰۴-
۶۲-
۵,۸۹۹
معادن منگنز ايران
۱.۰۸
۲۳
۲,۱۴۴
معدني دماوند
۰.۰۲
۱
۶,۵۱۳
معدني و صنعتي چادرملو
۰.۱۶-
۲-
۱,۲۷۱
مهركام پارس
۰.۵۴-
۸-
۱,۴۷۸
موتوژن
۰.۰۲
۱
۴,۳۶۳
نورد آلومينيوم
۱.۱۲-
۸-
۷۰۴
نورد و لوله اهواز
۰
۰
۱,۹۴۰
نوسازي وساختمان تهران

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |