يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
برگزاري آخرين شب مراسم عزاداري شهادت
حضرت زهرا (س) با حضور مقام معظم رهبري
004236.jpg
گروه سياسي - آخرين شب مراسم عزاداري سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعي از مسئولان لشگري و كشوري در حسينيه امام خميني (ره) پايان يافت.
در اين مراسم كه همچون هميشه با حضور پرشور مردم مسلمان و انقلابي همراه بود، حجت الاسلام صديقي در سخناني با بيان اينكه تمامي مطالب قرآن كريم براي ايجاد يك زندگي خدامحور و صحيح است، زندگي حضرت فاطمه (س) را نمادي از اعمال اين دستورات در زندگي انسانها دانست.
حاج سعيد حداديان نيز در آخرين شب برگزاري اين مراسم به ذكر مصيبت اهل بيت پرداخت.

رئيس جمهوري در گامبيا:
قدرتهاي بزرگ ريشه تمام مشكلات جهان هستند
004227.jpg
004239.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد كه پنج شنبه گذشته براي حضور در هفتمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا راهي بانجول، پايتخت گامبيا شده، روز گذشته در اين اجلاس به عنوان ميهمان ويژه حاضر شد.رئيس جمهور همچنين گفت كه ملت ايران در كنار ملت مظلوم آفريقا خواهد بود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور گفت: ملتهاي مظلوم با وجود مخالفت قدرتهاي زورگو بايد با هم متحد شوند و براي برپايي حكومت صالحان در جهان تلاش كنند.
رئيس جمهور در مراسم نماز جمعه بانجول با اشاره به اين كه امروز نشانه هاي از بين رفتن قدرتهاي زورگو به وضوح ديده مي شود و مردم آفريقا مردمي بافرهنگ، مستعد، بسيار نجيب و پاك هستند، گفت: مسلمانان امكانات، ذخاير ، معادن و دانشمندان و متخصصان كافي دارند و مي توانند با اتحاد خود بر مشكلات موجود فائق آيند.
احمدي نژاد با بيان اين كه براي پيروزي بايد دست در دست هم دهيم و با تلاش و توكل به خدا كارها را جلو ببريم، تصريح كرد: امروز دنيا با مشكلات فراوان مانند فقر، جهل، ظلم، تبعيض، تجاوز و كشتار مواجه است و ريشه تمام اينها در قدرتهاي بزرگ است كه از خدا فاصله گرفته و پروردگار را پرستش نمي كنند.
ديدار با رئيس جمهور ساحل عاج
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور گفت: ملت ايران در برابر زياده خواهي نظام سلطه ايستادگي و مقاومت مي كند و از حق استفاده از فن آوري هسته اي دست برنمي دارد.
رئيس جمهور عصر جمعه در دومين روز سفر به گامبيا در ديدار «لوران باگ بو» رئيس جمهور ساحل عاج تلاش مستكبرانه چند دولت معدود براي تضييع حقوق ملت ها را تقبيح كرد و گفت: هر گاه نشاني از فتنه، ظلم و فشار به دولتهاي مستقل وجود دارد رد پاي تلاشهاي استكباري ديده مي شود.
رئيس جمهور بر سياست جمهوري اسلامي  ايران مبني بر گسترش روابط با كشورهاي آفريقايي تأكيد كرد و گفت: ايران براي افزايش و توسعه همكاري ها با كشورهاي آفريقايي از جمله ساحل عاج هيچ محدوديتي ندارد.
«لوران باگ بو» رئيس جمهور ساحل عاج نيز در اين ديدار برخورداري از فن آوري توليد انرژي صلح آميز هسته اي را حق طبيعي ملت ايران دانست و گفت: كشورهاي عضو اتحاديه  آفريقا خود را در كنار كشورهايي مي دانند كه براي دفاع از حقوق قانوني خود در برابر افزون طلبي مستكبران ايستادگي مي كنند و ايرانيان نيز بايد از حقوق مسلم خود دفاع كنند.
ديدار با رئيس جمهور كومور
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور گفت: صلح، آرامش و امنيت پايدار كومور با مرتفع شدن مشكلات مردم اين كشور در سايه تلاش و مجاهدت دولت و ملت كومور محقق مي شود.رئيس جمهور جمعه در ديدار احمد عبد الله محمد سامبي رئيس جمهور كومور، ضمن آرزوي موفقيت براي دولت اين كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است در راستاي همكاري هاي دو جانبه تجربيات خود را در عرصه هاي مختلف از جمله اقتصادي، تجاري و صنعتي در اختيار كومور قرار دهد.
احمد عبد الله محمد سامبي رئيس جمهور كومور نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از وضعيت كشور خود با تأكيد بر وحدت قوي و حمايت كشورهاي اسلامي از دولت برآمده از آراي مردم كومور گفت: بيش از ۷۰ درصد مردم كومور زير خط فقر قرار دارند و دولت اين كشور مصمم است تا مشكلات سنگين مالي و اداري به جا مانده از گذشته را رفع كند و رفاه و امنيت را براي مردم اين كشور به ارمغان آورد.

آيت الله مكارم شيرازي:
حجاب امروز به عنوان يك مسأله سياسي
به تمام معنا مطرح شده است
ايسنا: آيت الله العظمي مكارم شيرازي، وجود فساد اخلاقي، بدحجابي، موادمخدر و تهاجم فرهنگي را غيرقابل تحمل دانست و بر لزوم توجه بيشتر مسئولان به مشكلات فرهنگي جامعه تأكيد كرد.
آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي، طي سخناني خطاب به مداحان و مبلغان روحاني گفت: به تازگي يك آفتي در برخي مراسم مذهبي به وجود آمده است كه از اول تا آخر مراسم ذكر فضائل مي كنند، اما به پيام هاي فضائل توجهي نمي شود. حركات و زندگي ائمه اطهار(ع) و به خصوص حضرت زهرا (س) براي ما داراي پيام هاي متعدد است.
اين مرجع تقليد، غلو در مداحي ها را مدنظر قرار داد و با انتقاد از اين حركت توضيح داد: اين رويه، افراد را به سوي شرك هدايت مي كند و از سوي ديگر به دست دشمنان بهانه مي دهد. دشمنان تشيع درصدد چسباندن وصله شرك به ما هستند، حال كسي كه در مجلسي حرفي بزند مشكل ساز مي شود.
اين مرجع تقليد، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت حاكم فرهنگي در كشور اظهار داشت: در كشور ما گروه هايي كه روي كار مي آيند گاهي روي يك بعد از مسائل تكيه مي كنند، در دولت قبلي حرف ها بر روي آزادي هاي مدني بود. نه مشكلات اقتصادي را ديدند و نه مشكلات فرهنگي را؛ به همين دليل مردم براي بار ديگر آنها را نپذيرفتند و كنار گذاشتند.
وي ادامه داد: اگر يك گروهي هم سركار بيايند و فكرشان تنها حل مشكلات اقتصادي مردم باشد و سخني از مسائل فرهنگي نباشد اين هم درست نيست، امروز مسأله مواد مخدر و بدحجابي بيداد مي كند. بدحجابي به بي حجابي تبديل مي شود و بي حجابي يعني دهن كجي به حكومت. حجاب امروز به عنوان يك مسأله سياسي به تمام معنا مطرح شده است.

آيت الله فهري زنجاني دارفاني را وداع گفت
ايرنا: آيت الله سيد احمد فهري زنجاني نماينده مقام معظم رهبري در سوريه و لبنان و توليت آستانه حضرت زينب(س) و امام جمعه و جماعت زينبيه دمشق، بامداد شنبه دارفاني را وداع گفت.
آيت الله فهري زنجاني، اوايل خردادماه امسال به دنبال كسالت و بيماري، در بيمارستان خاتم الانبيا تهران بستري شد.
«عميدالدين»، فرزند مرحوم آيت الله فهري زنجاني در خصوص فعاليت هاي علمي و مذهبي پدرش گفت، آيت الله سيد «احمد فهري زنجاني» مؤسس و بنيانگذار حوزه علميه دمشق و از همراهان امام در نجف اشرف بوده است. علاوه بر تأسيس حوزه علميه در دمشق، بازسازي و نوسازي طرح توسعه حرم حضرت رقيه(س) و ساخت بيمارستان امام خميني(ره) در دمشق نيز از جمله فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي آن مرحوم عنوان شده است.
تلاش براي ايجاد وحدت و همبستگي ميان علماي شيعه و سني و ساماندهي امور مذهبي و زيارتي در لبنان و سوريه از ديگر فعاليت هاي سياسي، فرهنگي و مذهبي وي مي باشد.
قرار است پيكر آن مرحوم صبح امروز در تهران تشييع شود.

دادستان نظامي تهران از رسيدگي
به چند پرونده جاسوسي خبر داد
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين شفيعي، دادستان نظامي  تهران، در آستانه برگزاري انتخابات خبرگان رهبري خطاب به نيروهاي مسلح تأكيد كرد كه مطابق ماده۴۰ قانون مجازات نيروهاي مسلح ممنوعيت ورود نظاميان به جريانات سياسي صراحتاً اعلام شده و براي متخلف مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال پيش بيني شده است. قانون بر اين معني تصريح دارد و نظر امام(ره) و مقام معظم رهبري هم اين است كه اعضاي نيروهاي مسلح چون قدرت نظامي در اختيار دارند نبايد در جريانات سياسي له يا عليه يك كانديدا و يك جريان سياسي و حزبي وارد عمل شوند.
دادستان نظامي  تهران، گفت: در طول ۲۰ سال گذشته چند پرونده جاسوسي در سازمان قضايي نيروهاي مسلح تشكيل شده، تعدادي جاسوس شناسايي و به مجازات قانوني و شرعي خود رسيده اند و فكر مي كنيم سازمان قضايي در اين راستا نه تنها كوتاهي نكرده بلكه جدي و خوب عمل كرده است. هم اكنون دو الي سه پرونده با اتهام جاسوسي در حال رسيدگي در دادسرا و دادگاه نظامي  تهران است.

باشگاه احزاب
كميسيون ماده ،۱۰ انتخابات خانه احزاب را تاييد كرد
گروه سياسي - كميسيون ماده ۱۰ احزاب، انتخابات دوره سوم خانه احزاب را با ابطال ۱۱ راي و وارد كردن عباس شيباني نفر دوم علي البدل به مجمع اعضاي اصلي شوراي مركزي دوره سوم ،تاييد كرد.اين تصميم به دنبال شكايت شوراي مركزي دوم اتخاذ شده است.
عليرضا زاكاني عضو ناظر مجلس در كميسيون ماده ۱۰ احزاب گفت كه پس از بررسي هاي متعدد قرار شد آراي ۱۱ حزبي كه شرايط شركت در انتخابات را نداشتند حذف و بقيه آراء مجدداً شمارش شود.وي افزود: پس از اين اقدام، عباس شيباني به عنوان عضو اصلي به شوراي مركزي سوم راه يافت.زاكاني نگفت كه با راهيابي عباس شيباني به شوراي مركزي آيا كسي از نفرات اصلي اين شورا حذف شده است يا عباس شيباني به تعداد قبلي افزوده شده است؟
خبرنگار ما كسب اطلاع كرد كه شوراي مركزي سوم خانه احزاب قصد ندارد موضعي منفي و يا مثبت در قبال اقدام كميسيون ماده ۱۰ احزاب اتخاذ كند، زيرا دخالت اين كميسيون در مسائل داخلي خانه احزاب را قانوني ندانسته و به رسميت نمي شناسد.
شوراي مركزي سوم مجمع عمومي عادي خود را چهارم خرداد ماه ۸۵ برگزار كرد كه از مجموع ۹۱ عضو داراي حق رأي در اين جلسه، ۷۶ عضو صحت انتخابات دوره سوم را تاييد كردند و شوراي مركزي سوم نظر مجمع عمومي را در تاييد خود كافي مي داند.
به گزارش خبرنگار ما اين شورا قصد موضعگيري در برابر عباس شيباني را هم نداشته و او را به عنوان عضو علي البدل كه مي تواند در جلسات شوراي مركزي شركت كند مي شناسد. در مورد حق رأي نداشتن علي البدل در شوراي مركزي هم گفته مي شود از آنجا كه تصميمات در شوراي مركزي به اتفاق آرا گرفته مي شود آراي يك يا چند نفر تأثيري در تصميمات نخواهد داشت.

تشكيل بيش از ۵۰۰ فقره پرونده مفاسد اقتصادي در سال ۸۴
فارس: بر اساس آمار ارائه شده از سوي مجتمع ويژه مبارزه با مفاسد اقتصادي تعداد پرونده هاي وارده به مجتمع در سال ۸۴ بيش از ۵۰۰ فقره بوده كه از اين تعداد بيش از ۳۵۰ فقره مختومه شده است.
در پي صدور فرمان مقام معظم رهبري و تشكيل مجتمع ويژه مبارزه با مفاسد اقتصادي در طي پنج سال گذشته اين مجتمع پذيراي هزار و ۴۱۷ فقره پرونده بوده كه از اين تعداد حدود ۹۰۰ فقره پرونده مختومه شده است.
از نظر درصد توزيع فراواني، عناوين مجرمانه ۲۵ درصد از اين جرايم مربوط به تضييع حقوق دولتي، بيش از ۱۲ درصد مربوط به كلاهبرداري، ۱۱ درصد مربوط به جعل سند، ۸درصد مربوط به قاچاق كالا، ۶/۵ درصد مربوط به تحصيل مال نامشروع، ۶ درصد مربوط به اختلاس، ۵ درصد مربوط به تباني در معاملات دولتي، ۲ درصد مربوط به زمين خواري و بقيه مربوط به ساير جرائم بوده است.
در طول اين پنج سال دستگاه هاي مخاطب پيام مقام معظم رهبري؛ يعني سازمان بازرسي كل كشور از لحاظ ارسال پرونده ۲۸ درصد، وزارت اطلاعات ۸ درصد، اداره كاشف قوه قضائيه ۶ درصد، ديوان محاسبات كمتر از يك و بيش از ۵۰ درصد نيز مربوط به ساير نهادها اعم از گمرك، ناجا، بانك هاو شركت هاي خصوصي است.
بر اساس اين گزارش، بيشترين جرايم در سال ۸۴ نيز مربوط به تضييع حقوق دولتي است كه ۱۷ درصد جرايم را تشكيل مي دهد و ۱۶ درصد جعل سند، ۱۵ درصد كلاهبرداري، ۱۰درصد قاچاق كالا، ۶درصد اختلاس، بيش از ۵ درصد اخذ و پرداخت رشوه، ۵/۵ درصد تباني در معاملات دولتي، ۳ درصد تحصيل مال نامشروع، ۲ درصد سوء استفاده از موفقيت شغلي، ۱/۸۰ درصد اخذ پورسانت، ۱/۵ درصد زمين خواري، ۱ درصد خيانت در امانت و ساير جرايم در رتبه هاي بعدي قرار دارد.

يادداشت
تأملي بر تشكيل شوراي راهبردي
روابط خارجي شتاب مثبت
پرويز اسماعيلي
از آنجا كه رهبري نظام اسلامي، تعيين سياست هاي كلي به ويژه در حوزه سياست خارجي و نظارت بر اجراي آن برعهده ولايت فقيه است، به استناد اختيارات مصرح در اصل يكصدودهم قانون اساسي «شوراي راهبردي روابط خارجي» از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايجاد و اعضا و رئيس آن نيز منصوب شدند.
در اين خصوص و باتوجه به حكم معظم له به نظر مي رسد:
۱- تشكيل شوراي راهبردي روابط خارجي امري «لازم» براي پيشبرد مجموعه سياست ها و برنامه هاي نظام اسلامي است و وجود آن منافاتي با وظايف وزارت امور خارجه، شوراي عالي امنيت ملي و يا حتي مجمع تشخيص مصلحت نظام ندارد.
ارائه پيشنهادهاي كلان و ساختاري در حوزه سياست خارجي يكي از دهها دستور كار مهم مجمع تشخيص مصلحت نظام است و از سوي ديگر وزارت خارجه و تا حدي شورايعالي امنيت ملي نيز به دليل حضور فعال در شرايط عملياتي و اجرايي حوزه سياست خارجي، فراغ و مجال كمتري براي نزديك كردن رهيافت هاي تجربي و علمي با تحولات سريع و ديجيتالي ديپلماسي دارند.
ارتقاي شگرف جايگاه جمهوري اسلامي در روابط منطقه اي و جهاني و ترسيم مرزهاي ژئواستراتژيك نوين در عقبه سياسي و ديپلماتيك كشور از يكسو؛ متنوع شدن حوزه هاي درگير در سياست خارجي و نيز تأثير والاي عنصر سرعت در تصميم گيري صحيح براي ايفاي منافع ملي از ديگر سو ايجاد يك «اتاق فرمان» در حوزه روابط خارجي را ضروري ساخته است. اتاق فرماني كه با تركيبي از مردان كارآمد، كارآزموده و معتمد بايد با تمركز تخصصي و راهبردي، «داده»هاي مؤثر در روابط خارجي كشور را «پالايش» و آنها را به عنوان «اطلاعات» و رهيافت ها در خدمت تصميم سازي كلان سياست خارجي قرار دهد.
كاوش در سوابق افراد معين شده از سوي رهبر انقلاب نيز نشان مي دهد تركيبي از ملاحظات سياسي، ديپلماتيك، اقتصادي و دفاعي هندسه كاركرد اين شورا را ساخته است.
۲- «كمك به تصميم گيري هاي كلان» در مناسبات بين المللي كشور نيز ضرورتي بر تشكيل اين شورا بوده است و طبعاً دستگاه هاي متولي و مؤثر در روابط خارجي بايد با تعامل با اين شورا، كه راهبردهاي روزآمد روابط خارجي را تعيين مي كند ضريب دقت و تأثير تصميم گيري هاي خود را بر منافع بين المللي كشور بهبود بخشند. شايد بدين مفهوم عاميانه كه فرمان ديپلماسي خود را با اين شورا ميزان كنند تا كمتر هزينه روش هاي تصادفي و سليقه اي را بپردازند.
۳- «جستجو از افق هاي نو در روابط خارجي جمهوري اسلامي و بهره مندي از نظرات نخبگان عرصه» نيز ضرورتي ديگر است. طبعاً ديپلماسي به عنوان هنر بازيگري بهنگام در روابط بين الملل براي ايفاي حداكثري منافع ملي روش مند و بالنده است. از اين ديدگاه كاوش در روش هاي نوين و علمي ديپلماسي و فاصله گرفتن از روش هاي سنتي و كند به سمت تصميم گيري مدرن و سريع براي پرهيز از آسيب ها و بهره مندي از فرصت ها امري است كه به اجراي وظايف پرحجم مديران و كاركنان ارجمند وزارت امور خارجه، شورايعالي امنيت ملي و ساير دستگاه هاي مرتبط شتاب مثبت مي بخشد.
گرچه، انتخاب و چينش داهيانه افراد معين شده براي اين شورا حديثي مفصل از اهميت و اولويت استفاده از ذخاير ارزشمند مديريتي و انساني كشور در سطوح تصميم سازي از نگاه رهبري انقلاب است، لكن توصيه معظم له به «بهره مندي از نظرات نخبگان در اين عرصه» نيز نشان از جايگاه ويژه استفاده از خرد جمعي و مشاركت ملي دلسوزان نظام اسلامي براي به سلامت نشستن اين كشتي بر ساحل پيشرفت و سرافرازي است. ما «همه» مسافران اين كشتي هستيم.

اخبار كوتاه
رئيس مجلس ملي عراق به تهران مي آيد
ايسنا: محمود المشهداني رئيس مجلس ملي عراق، بنا به دعوت رسمي غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي  دوشنبه هفته جاري در رأس يك هيات بلندپايه سياسي و پارلماني و به منظور گفت وگو با مقامات كشورمان به جمهوري اسلامي ايران سفر مي كند.
فروش موشك هاي اوكراين به ايران تكذيب شد
ايرنا: سخنگوي وزارت خارجه اوكراين، اظهارات وزير دفاع روسيه مبني بر فروش غيرقانوني موشك هاي بالدار كروز- ۵۵ به كشورهاي ايران و چين از سوي اوكراين را تكذيب كرد. واسيلي فيليپچوك روز گذشته در جمع خبرنگاران در كيف گفت: اوكراين هر گونه اتهام در مورد صادرات غيرقانوني موشكهاي كروز- ۵۵ به كشورهاي ديگر از جمله ايران و چين را رد مي كند. وي گفت: اين نوع موشك ها به صورت قانوني تنها به روسيه فروخته شده است.
سرگئي ايوانف معاون نخست وزير و وزير دفاع روسيه پيشتر اعلام كرد: شركت اوكرايني پروگرس در سالهاي ۲۰۰۰و ۲۰۰۱ميلادي شش موشك بالدار كروز- ۵۵ به ايران و شش موشك از اين نوع به چين تحويل داد. وزارت خارجه اوكراين در رابطه با اين اظهارات وزير دفاع روسيه از وزارت امور خارجه اين كشور توضيح خواست.
معاون وزير خارجه از وتوي آمريكا انتقاد كرد
ايسنا: معاون حقوقي و بين الملل وزير خارجه تاكيد كرد كه آمريكا به عنوان يك عضو دائم شوراي امنيت در عمل به الزاماتش شكست خورده است.
به گزارش خبرگزاري بحرين، سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران (جمعه گذشته) در سخنراني در نيويورك، آمريكا را به علت سوءاستفاده از حق وتو به عنوان عضو دائم شوراي امنيت در خصوص مساله فلسطين و در نتيجه پايمال شدن حقوق ملت فلسطين به شدت مورد انتقاد قرار داد.عراقچي تاكيد كرد كه گريختن صهيونيست ها از مجازات باعث ترغيب آنها به تداوم جناياتشان شده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |