يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
مجموعه هاي تلويزيوني روي آنتن، با همه افت و خيزهايشان از تنوع  مضموني خبر مي دهند
سرگرمي شبانه تلويزيون
محدثه واعظي پور
داريوش فرهنگ و سارا خوئيني ها در نمايي از راه شب
004107.jpg
مجموعه هايي كه اين روزها روي آنتن هستند با افت و خيزهاي كيفي شان در يك موضوع مشتركند:  همه آنها با هدف سرگرم كردن مخاطب ساخته شده اند و اگر اهداف ديگري هم مد نظر بوده در پس زمينه داستان قرار گرفته است.
در ميان اين مجموعه ها، اولين شب آرامش ساخته احمد اميني با ساختار محكم و حرفه اي اش بيش از ديگر سريال ها مورد توجه قرار گرفته است. چنانكه عده اي اين مجموعه را يك اتفاق در سريال سازي سيما دانسته اند.
راه شب بيشتر بر مضامين اجتماعي تكيه دارد و روشنايي هاي شهر مسائل جوانان را دستمايه قرار داده است.
در قلب حادثه
نادر مقدس، يكي از كارگردان هاي سينما است كه در سال هاي اخير به مجموعه سازي روي آورده است، البته فعاليت او در تلويزيون باعث نشده كه در سينما فعاليت نكند. راز ققنوس مجموعه اي است به كارگرداني مقدس كه قرار بود نوروز امسال از شبكه پنجم سيما پخش شود، اما نمايش آن تا اوايل تيرماه به تعويق افتاد. اين مجموعه روايت بخشي از زندگي دكتر پرهام (عبدالرضا اكبري) است. يك جراح زبده و با تجربه كه درگير ماجرايي جنايي مي شود.
با توجه به زمان كمي كه از پخش مجموعه گذشته، قضاوت درباره آن منصفانه نيست. فقط مي توان به بعضي نكات اشاره كرد. از قبيل اين كه مقدس در راز ققنوس به سراغ داستاني متفاوت و پر تعليق رفته و مايل بوده قصه اش را در قالب داستاني پركشش تعريف كند. او ترجيح داده از قالب يك ملودرام خانوادگي صرف دور شود و رنگي از هيجان به مجموعه بزند. براي قضاوت درباره اين كه او در رسيدن به اهدافش موفق بوده يا خير، بايد كمي صبر كرد. مقدس در راز ققنوس در كنار استفاده از بازيگران حرفه اي و با تجربه اي مثل عبدالرضا اكبري و فاطمه گودرزي، از چهره هاي جوان هم استفاده كرده است. نقش هاي اصلي مجموعه را گودرزي و اكبري بازي مي كنند. دكتر پرهام در زندگي مشترك با همسرش (فاطمه گودرزي) مشكلات زيادي دارد، زندگي آنها با بحران جدي روبه رو است. اين بحران، يكي از قصه هاي فرعي مجموعه راز ققنوس است.
قصه  زندگي
مسعود كرامتي در روشنايي هاي شهر قصه سه جوان را روايت مي كند. آرش، شريف و امير. سه جوان با روحيات مختلف كه در حساس ترين مرحله زندگي شان هستند. آنها كه سابقه دوستي زيادي دارند، در سه مسير مختلف حركت مي كنند و سه گونه زندگي را تجربه مي كنند. در اين بين، فيلمنامه نويس با تمركز بيشتري روي رابطه امير و شريف سعي مي كند اين دو شخصيت را بيشتر معرفي كند. آنها نماينده نسل جوان امروز هستند. شريف (بابك حميديان) جواني است با هوش، كه با وصلت با خانواده اي مرفه خود را بالا مي كشد و به دنبال رسيدن به موقعيت هاي ويژه است. شريف بيشتر از هر چيز خود و منافعش را دوست دارد و براي رسيدن به هدفش هر كاري مي كند. امير به شدت دلبسته و تحت تأثير شريف است. او را جواني موفق مي داند و سعي مي كند از راه و روش او الگوبرداري كند... مسعود كرامتي با تصوير كردن قصه اين سه جوان، شرايط جامعه امروز را به تصوير مي كشد، جامعه اي كه رسيدن به پول و رفاه براي جوان هايش هدف نهايي است.
كرامتي در روشنايي هاي شهر به سراغ داستاني خانوادگي رفته كه رگه هاي اجتماعي هم دارد. او سعي كرده در قالب اين مجموعه خانوادگي نقبي به جامعه بزند و معضل هاي مختلف نسل جوان را به تصوير بكشد. نكته جالب اين است كه كرامتي براي نقش هاي اصلي مجموعه، به سراغ جوان هايي رفته كه چهره شان براي مخاطب تلويزيون، كمتر آشنا است. به جز بابك حميديان، اشكان خطيبي و بيتا بادران ديگر بازيگران، با اين مجموعه فعاليت جدي شان در عرصه بازيگري را تجربه مي كنند.
تفاوت مهم روشنايي هاي شهر با ديگر مجموعه هاي تلويزيون، نگاه تلخ سازنده آن است. اين تلخي البته مصنوعي نيست و برگرفته از شناخت نويسنده و كارگردان نسبت به مسايل اجتماعي امروز است. كرامتي در روشنايي هاي شهر تلاش كرده با نزديك شدن به نسل جوان و كاوش در علايق، ديدگاهها و دغدغه هاي روحي و عاطفي آنها، تصويري واقعي از آنها ارائه دهد و اين امتياز بزرگي است. اما كاش كرامتي در بيان دغدغه هاي روحي و ذهنيت امير كه راوي داستان است از نريشن استفاده نمي كرد. نريشن ها اغلب اطلاعاتي را به بيننده مي دهند كه از طريق تصوير ارائه شده اند و اين تمهيد تكرار مكررات به نظر مي رسد. احتمالاً كرامتي به اين دليل از نريشن استفاده كرده تا مخاطب با هيچ گره باز نشده يا ابهامي روبه رو نشود، اما از اين طريق لذت كشف حقيقت و كمي فكر كردن را از مخاطب روشنايي هاي شهر دريغ كرده است.
زير بام هاي شهر
راه شب تجربه تازه اي در كارنامه داريوش فرهنگ است. كارگرداني كه چند مجموعه موفق و پربيننده و چند فيلم سينمايي پرفروش در كارنامه دارد. فرهنگ در اين مجموعه اپيزوديك، به قصه هايي پرداخته كه واقعي هستند و در آنها مي توان به وضوح ردپايي از مشكلات اجتماعي را ديد. اين، اولين بار است كه در كاري از فرهنگ، مسايل اجتماعي اين چنين پررنگ به نظر مي رسند.
داستانهاي مجموعه برگرفته از حوادثي است كه براي افراد مختلف اتفاق افتاده، اين اتفاق ها به وسيله برنامه راديويي راه شب و مجري اش اميرعلي پژمان (ناصر ممدوح) به هم پيوند مي خورند. آدم هاي مختلف در موقعيت هاي متفاوت با برنامه تماس مي گيرند و از مشكلات و مسايلشان مي گويند. پژمان هم سعي مي كند آنها را راهنمايي كند. جابر قاسمعلي، نويسنده فيلمنامه راه شب سعي كرده به سراغ موقعيت هايي برود كه در تلويزيون كمتر با آنها مواجه شده ايم و اين امتياز مهمي براي اين مجموعه است.
فرهنگ براي اين كه فضاي مجموعه واقعي تر به نظر برسد از بازيگران كمتر شناخته شده و نابازيگرها استفاده كرده و اين مسأله در بعضي اپيزودها به مجموعه ضربه زده است. بعضي نابازيگرها، اجراي خوبي از نقش ها ندارند و به بازي ديگران هم لطمه مي زنند.
با اين همه راه شب به عنوان مجموعه اي اجتماعي، اثر قابل توجهي است. هر چند اگر در زمينه فيلمنامه و كارگرداني، كاستي ها رفع مي شد با كار خوش ساخت تري روبه رو بوديم. مجموعه اي كه به واسطه جسارت در پرداختن به مسايل اجتماعي در رسانه پرقدرت و تأثيرگذاري مثل تلويزيون در يادها مي ماند.
مجموعه اي متفاوت
اولين شب آرامش از معدود مجموعه هاي سيما است كه از همان بخش هاي نخستين مورد توجه قرار گرفت و از آن استقبال شد. داستان جذاب ،كارگرداني خوب احمد اميني مهمترين امتيازهاي اين مجموعه هستند. مجموعه اي كه قصه پرتعليق و پركشش را در قالبي جذاب روايت مي كند. شخصيت هاي باورپذير، بازي هاي خوب و تصويربرداري و تدوين مناسب مجموعه عواملي هستند كه باعث شده اند اولين شب آرامش با اغلب مجموعه هاي سيما تفاوت داشته باشد. مجموعه هايي كه نويسندگانشان نگاه درستي به اجتماع و آدم ها ندارند و نمي توانند قصه شان را بدون لكنت روايت كنند.
اولين شب آرامش تصويري از جامعه امروز و مناسبات آن است.
فيلمنامه نويسان بدون آن كه اسير شعارهاي مستقيم شوند، سعي كرده اند با روايت درست قصه، مفاهيم و كنايه هاي مورد نظرشان را در لايه هاي زيرين اثر پنهان كنند. اولين شب آرامش بازيگران زيادي دارد كه اغلبشان حضور قابل قبولي دارند و اين نشان از هدايت درست اميني مي دهد. كارگرداني كه به خوبي قابليت هاي بازيگرهايش را مي شناسد و مي داند چه طور از آنها استفاده كند.
خوشبختانه هر چه داستان پيش مي رود، جذاب تر مي شود و تاكنون كه مجموعه افت نداشته. اگر اولين شب آرامش در ادامه هم امتيازهايش را حفظ كند يكي از بهترين مجموعه هاي سال هاي اخير تلويزيون خواهد بود.

بازي
Final Fight Series
Super nintendo
سبك: اكشن
سيستم : PC

004104.jpg
اين بازي در زمان كنسول هاي 16 بيتي رقيب سرسخت و درجه يك سري معروف شورش در شهر (Streets of Rage) بود. جريان بازي در هر سه شماره بازي چيزي مشابه داستان شورش در شهر بود، اما ليست فنون و حركات رزمي اين بازي انصافاً قابل قياس با حركات افراد در شورش در شهر نيست.
گو اينكه در هر دو سري ما تنها با يك دكمه كار مي كنيم و فنون چندان زياد نيستند، اما در شورش در شهر، شما فنون زيباتر و دلچسب تري را مي توانيد اجرا كنيد. در Final Fight در هر قسمت بايد از بين سه يا چهار نفر يك مبارز انتخاب كرده و وارد خيابان هاي پر از نفرات دشمن شويد. تنوع مراحل هم در شورش در شهر بيشتر از اين سري از بازي هاست.

Jaws : unleashed
سيستم :PS2/ PC/ Xbox
سبك: اكشن
004101.jpg

فيلم سينمايي آرواره ساخته استيون اسپيلبرگ يكي از تأثيرگذارترين فيلم هاي تاريخ سينما بوده است و بازي Jaws از روي همين فيلم ساخته شد. در اين بازي شما نقش كوسه سفيدي را بازي مي كنيد كه با ورود به يك ساحل تفريحي، باعث ايجاد يك كابوس در مردم منطقه مي شود. بازي محيطي شبيه به بازيEcco the Dolphin دارد، با اين تفاوت كه در اين بازي شما نقش يك كوسه را بر عهده داريد و ديگر مثل Ecco مجبور نيستيد چند وقت يك بار براي نفس گيري به سطح آب بياييد. كوسه سفيد داستان ما مي تواند علاوه بر حمله با آرواره با دم نيز ضربه وارد كند كه از اين مورد در تخريب جاهايي مثل پايه هاي چوبي اسكله مي توانيد استفاده كنيد. بازي مجهز به يك رادار براي يافتن مأموريت ها و جهت حركت است. با پيشرفت در بازي و كسب امتياز بيشتر مي توانيد ميزان سرعت، قدرت و فنون بيشتر براي كوسه خريداري كنيد.گرافيك بازي چندان با جزئيات و دقيق نيست، اما در حد خودش قابل قبول است. كنترل كوسه (مثل بازي Ecco) نرم و روان است. سه نوع دوربين در بازي كار گذاشته شده، دوربين آزاد، اول شخص و دوربين هوشمند كه به صورت خودكار در هر جهتي به پشت سر شما باز مي گردد. Jaws محصول جديد شركت Majesco است.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |