يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
بهره برداري رسمي از دو ايستگاه جديد مترو
004230.jpg
004233.jpg
004245.jpg
گروه شهري - صبح ديروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران دو ايستگاه ديگر از نيمه شرقي خط دو متروي تهران (ايستگاه هاي دروازه شميران و سبلان) با هزينه اي حدود ۴۰۰ميليارد ريال رسما مورد بهره برداري قرار گرفت.
قاليباف: طرح سهميه بندي بنزين تهران را دچار مشكل مي كند
به گزارش همشهري، در اسفند ماه سال گذشته بخشي از نيمه شرقي اين خط شامل سه ايستگاه شهيد مدني، سرسبز و دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد و ديروز نيز ايستگاه هاي دروازه شميران و سبلان در امتداد اين خط مورد بهره برداري قرار گرفت. با افتتاح اين دو ايستگاه، حدود ۱۰۰ هزار سفر در روز به ظرفيت خطوط مترو اضافه و در مجموع تعداد سفرهاي مترو به بيش از يك ميليون و سيصد هزار نفر در روز و يك و نيم ميليارد سفر در سال افزايش يافت كه قرار است تا آخر سال ۸۶ و توسعه خط يك مترو تا تجريش و توسعه خط ۲ تا خيابان دماوند و راه اندازي بخش مركزي خط ۴ و افزايش واگن هاي قطار ،سفرهاي مترو به ۲ ميليارد در سال برسد.
بنابراين گزارش حركت قطارها در ايستگاه هاي دروازه شميران و سبلان در اواخر تيرماه به صورت تمام وقت خواهد شد. طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در مهرماه دو ايستگاه نظام آباد و گلبرگ و در بهمن ماه نيز ايستگاه امام حسين(ع) به بهره برداري خواهد رسيد.
دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران در حاشيه مراسم بهره برداري از دو ايستگاه خط ۲ مترو با حضور در جمع خبرنگاران از ترافيك به عنوان يكي از مهمترين دغدغه هاي مردم شهر و مديريت شهري نام برد و در اين باره سهم مترو را در حل اساسي اين معضل بيش از اتوبوس و تاكسي اعلام كرد. وي از دولت و مجلس شوراي اسلامي خواست دست در دست مديريت شهري، شهرداري هاي كلان شهرها را در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان يگانه راه حل برطرف كردن ترافيك ياري رسانند.
قاليباف با اشاره به توانمندي هاي فني و مهندسي در كشور گفت: چنانچه اعتبار لازم فراهم باشد شهرداري تهران قادر خواهد بود ظرف ۵ سال آينده ۱۰۰ كيلومتر خط مترو احداث نمايد و ظرفيت موجود را به ۲ برابر افزايش دهد. وي اظهار داشت: با توجه به اينكه كشور ما از ناحيه درآمدي با مشكل اعتبار و پول مواجه نيست ضروري است روش، ساختار و چگونگي تخصيص هزينه را مشخص سازد تا فرصتهاي طلايي را از دست ندهد. وي گفت: در آينده نزديك پيش بيني وقوع يك معضل جدي براي كلانشهرها مخصوصا تهران را مي كنم.
وي ادامه داد: نكته اي كه از ناحيه آن احساس خطر مي كنم و معتقدم حتما بايد تدابيري براي ممانعت از وقوع آن انديشيده شود، مربوط به تصميم سهميه بندي سوخت در كشور است كه زيبنده كشور ما نيست زيرا در شرايطي كه از سوي دولت در سال ۸۵ قريب به ۱۰ ميليارد دلار در بخش سوخت سوبسيد داده مي شود متاسفانه براي توسعه حمل و نقل عمومي كمتر از چهار ميليارد دلار هزينه مي كند.
وي خواستار تدبير لازم و كار كارشناسي و ستادي و استفاده از خرد جمعي در اعمال طرح سهميه بندي بنزين شد و افزود: آنچه نگراني مرا افزون مي سازد اين است كه سهم خودروهاي پلاك موقت، آژانسها و تاكسي هاي خطي در جابجايي مسافران در سطح شهر به مراتب بيش از تاكسي هاي پلاك قرمزي است كه در طرح سهميه بندي بنزين قرار است سهم بيشتري به آنها اختصاص يابد لذا اگر تسهيلاتي براي راهيها، آژانسها و پلاك موقتها فراهم نشود جامعه با بحران حمل و نقل و عدم كنترل و نظارت بر قيمتها و فشار بر اقشار آسيب پذير و عموم مردم مواجه شده و شهر دچار مشكل خواهد شد.
مهندس محسن هاشمي مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) طي سخناني در مراسم بهره برداري از دو ايستگاه سبلان و دروازه شميران گفت:  عليرغم تبليغات دولت مبني بر حمايت از حمل و نقل عمومي در كلان شهرها و وجود ارقام ريالي و ارزي قابل ملاحظه از ناحيه تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ،۸۵متاسفانه بعد از گذشت سه ماه از سال هنوز تكليف روش و تقسيم اعتبارات بين كلان شهرها و تهران بزرگ مشخص نشده است و نه تنها هيچ مبلغي از طريق دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي در اختيار مترو گذاشته نشده است، بلكه حتي يك ريال نيز از سوبسيد بهره برداري نشده است.اين در حالي است كه به گفته هاشمي شهرداري به اعتبار همين تبصره جبهه هاي فعاليت خود را گسترش داد و قرارداد خطوط ۷ و ۶ مترو را منعقد ساخته است.وي ادامه داد: بعد از ابلاغ بودجه در اواخر سال ۸۴ و مشخص شدن سهم حمل و نقل عمومي از بودجه سال ۸۵ در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه آيين نامه ويژه اي در رياست جمهوري تهيه و ابلاغ شده كه متعاقب  آن بخش مهمي از اين اعتبارات توسط نمايندگان ويژه رئيس جمهور تصميم گيري، تقسيم و نظارت خواهد شد. وي با اظهار تاسف از اينكه عليرغم انتخاب نمايندگان ويژه رئيس جمهوري تصميمات مربوط به حمل و نقل ريلي ابلاغ نشده، خواستار روشن شدن هرچه بيشتر تكليف اعتبارات ريالي و ارزي هر بخش و تخصيص آن شد.

عضو شوراي شهر اعلام كرد
كاهش سهم شهرداري از فروش تراكم و عوارض ساخت و ساز
گروه شهري- عضو هيات رئيسه و خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران گفت: سهم بودجه شهرداري از محل فروش تراكم و عوارض ساختمان از ۸۵ درصد (طي سالهاي قبل از ۸۲) به ۶۵درصد در سال جاري كاهش يافته است.
به گزارش همشهري، مهندس اميررضا واعظي آشتياني ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به كاهش ۲۰درصدي سهم بودجه از محل فروش تراكم به عنوان عمده ترين منبع درآمدي شهرداري طي ساليان گذشته خاطرنشان كرد كه شوراي شهر دوم از همان ابتدا سياستهاي جديدي را در پيش گرفت تا سهم بودجه و درآمد شهرداري از فروش تراكم به صورت پلكاني كاهش يابد و به ساير رديف هاي درآمدي اضافه شود. وي افزود: در حال حاضر در بودجه سال ۸۵ شهرداري ۶۵درصد درآمد بودجه به فروش تراكم و عوارض ساختماني اختصاص دارد در حالي كه اين رقم تا قبل از سال ۸۲ حدود ۸۵درصد بود.
آشتياني همچنين با اشاره به اظهارات مربوط به هزينه هاي فاقد سند در شهرداري نيز گفت: اسناد ۳۰۰ ميليارد تومان هزينه فاقد از سوي شهرداري در سالهاي ۸۲ و ۸۳ مشخص و موجود است. وي در عين حال افزود: فاقد عمل كردن در اينجا به معناي خارج از بودجه تصويبي شهرداري هزينه كردن است، نه اينكه بدون سند هزينه شده باشد. از اين رو جرم يا تخلف محسوب نمي شود.
خزانه دار شوراي شهر گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰درصد اين هزينه ها بنا به ضرورت و مقتضيات زماني در بخش هاي عمراني همچون تكميل بزرگراه آزادگان، كردستان، مترو، خريد املاك معارض، پروژه هاي فضاي سبز و خريد اتوبوس و غيره هزينه شده است.
آشتياني با بيان اينكه هزينه فاقد قبلا نيز سابقه داشته است، گفت: در سال ۸۱ حدود ۱۴۸ ميليارد تومان فاقد عمل شده بود كه شوراي شهر دوم در سال ۸۲ حدود ۹۶ ميليارد آن را به عنوان ديون پذيرفت و مقرر شد ۵۲ ميليارد تومان بقيه در حساب هاي بعدي بررسي شود.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر همچنين گفت: طي دوره دوم فعاليت شوراي شهر، تاكنون هيچ تخلف مالي از مديران شهرداري گزارش نشده است و بنده طي ۳ سال گذشته چيزي در اين باره دريافت نكرده ام و خوشبختانه اين روند در سلامت كامل ادامه داشته و اميدواريم همچنان تداوم يابد. خزانه دار شوراي شهر افزود: در شوراي شهر دوم با پيگيري مطالبات شهرداري از ۲ كمپاني بزرگ، حدود ۱۰۰ ميليارد تومان مطالبات شهرداري دريافت شد كه بخشي از اين مطالبات به صورت نقدي و بخشي نيز در قالب عوارض بوده است.
آشتياني افزود: شهرداري تراز مالي شامل درآمد و هزينه هاي سال ۸۲ خود را در تاريخ ۲۳/۷/۸۳ و گزارش تفريغ را در تاريخ ۲۰/۸/۸۳ و همچنين تراز مالي سال ۸۳ را در تاريخ ۲۹/۴/۸۴ و گزارش تفريغ بودجه را در تاريخ ۲۳/۵/۸۴ به شوراي شهر اعلام كرده است. به بيان ديگر شهرداري وظيفه خود را به موقع انجام داده ولي اينكه چرا تا به حال به آن رسيدگي نشده موضوع ديگري است زيرا امسال شوراي شهر طي مصوبه اي خواستار مسكوت ماندن گزارش تفريغ بودجه سال ۸۲ و ۸۳ شد كه فرمانداري هم به آن اعتراض كرد ولي اميدواريم بررسي تفريغ بودجه سال ۸۲ و ۸۳ در مرداد ماه امسال آغاز شود. وي همچنين با اشاره به عملكرد بودجه سالهاي ۸۳ و ۸۴ شهرداري گفت: از بودجه يك هزار و ۳۶۶ ميليارد توماني شهرداري در سال ،۸۳ يك هزار و ۱۲۸ ميليارد تومان و بودجه يك هزار و ۴۳۸ ميليارد توماني سال ۸۴ نيز يك هزار و ۱۱۸ ميليارد تومان وصول شد و اين در حالي بود كه پيش بيني مي شد حدود ۶۵درصد بودجه سال ۸۴ محقق نشود.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۴۴۶ روز
004257.jpg
اين روزها در حالي كه روزشمار پروژه برج ميلاد ۴۴۶ روز مانده به پايان پروژه را نشان مي دهد ،تكنسين هاي سازنده برج مشغول ساخت و اجراي عمليات بالابري بخشهاي اوليه آنتن برج هستند. بايد بپذيريم كه نصب اين آنتن بلند كه قسمت اول آن ۵۰ متر طول دارد، در آن ارتفاع كار سختي است.
تونل رسالت ۴ روز
004266.jpg
4 روز ديگر روزشمار گشايش تونل رسالت عدد صفر را نشان خواهد داد. يعني اين تونل ۴ روز ديگر آماده بهره برداري است، اما سازندگان آن اعلام كرده اند كه اين تونل دست كم يك هفته بايد به طور آزمايشي و موقت به روي خودروها باز شود. پس از آن در شب ولادت فاطمه زهرا (س) اين تونل رسماً با حضور شهردار گشوده مي شود، پس تا شب ۲۴ تير.
سينما آزادي ۵۹۱ روز
004260.jpg
اين روزها شهردار تهران در گفت و گوهاي مختلف خبري چندين بار اعلام كرده است كه شهرداري آماده دريافت اختيارات بيشتر براي ساخت سينما و اماكن فرهنگي و اداره آنهاست. اولين حركت شهرداري در اين ارتباط با زمين خوردن كلنگ ساخت سينما آزادي كه ۵۹۱روز به تكميل ساخت آن مانده، انجام شد.
پل بزرگراه امام علي (ع) ۲۴۴ روز
004263.jpg
به گشايش پل بزرگراه امام علي (ع) ۲۴۴ روز مانده است، اما اعلام شده است كه مسئولان ساخت بزرگراه مصمم هستند تا ۲۲ بهمن ماه امسال اين بزرگراه را تكميل كنند. زمستان امسال اين مسير شمالي جنوبي به بهره برداري مي رسد.

به مدت يك هفته صورت مي گيرد؛
تردد آزمايشي خودروها در ترافيك تونل رسالت
گروه شهري - تردد آزمايشي خودروها از درون تونل رسالت با هدف مديريت ترافيك و سنجش ميزان آلاينده ها انجام مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مسعود نصر - مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران - گفت: طرح تردد آزمايشي يك هفته اي در تونل رسالت به طور عمده به سنجش ميزان بار ترافيك و هدايت و كنترل آن مربوط مي شود.
وي در خصوص ساعت تردد آزمايشي در تونل رسالت نيز گفت: تردد آزمايشي خودروها كه در طول يك هفته انجام خواهد شد در طول روز است و ساعت دقيق تردد خودروها متعاقباً از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك اعلام خواهد شد.
اين مقام مسئول يادآور شد: آموزش نكات ايمني تا جايي كه مربوط به چگونگي تردد و مقدار سرعت و نحوه سبقت گيري خودروها مي شود با استفاده از تبليغات شهري و رسانه هاي گروهي به اطلاع شهروندان تهراني مي رسد .
نصر گفت : سيستم هاي كنترل هوشمند نصب شده در تونل رسالت علاوه بر نمايش ميزان و حجم بار ترافيكي ، غلظت آلاينده ها و وضعيت آلودگي حاصل شده از تردد خودروها را به صورت خودكار نمايش مي دهد .

پرسه در شهر
مردم شناسي و اخلاق شهروندي
گروه شهري - مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران با همكاري انجمن جامعه شناسي ايران همايش ملي مردم شناسي فرهنگي و اخلاقي برگزار مي كند. آنها قصد دارند با اجراي اين همايش، اخلاق شهروندي را نهادينه كنند.
ليست سياه پلاك ها
فارس: مديركل فني و مهندسي ترافيك راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: پلاك هاي خودروهايي كه مدت زيادي در انبار راهنمايي و رانندگي بماند، جهت حذف شماره به ليست سياه وارد مي شود.
آموزش نگهداري از گل هاي آپارتماني
شهرداري منطقه ۱۳هم قصد دارد نگهداري از گلهاي آپارتماني را آموزش دهد. آنها هفت قطعه زمين ۵۰ متر مربعي براي اين كار در نظر گرفته اند.
تدبير در مديريت اوقات فراغت
بالاخره اين خبر هم به اوقات فراغت مي پردازد. عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: اوقات فراغتي كه در تابستان وجود دارد بايد با تدبير و مديريت مسئولين فرهنگي كشور در جهت ارتقاي علمي و فرهنگي جوانان حركت كند.
دولت آبادي از اينكه همه شعار مي دهند ولي مديريت اوقات فراغت ضعيف است و به موازي كاري ختم مي شود، انتقاد كرد.

نگاه
004242.jpg
ابوالفضل محترمي

زندگي شهري، ميثاق «همشهري آنلاين» است
004248.jpg
«همشهري آنلاين» با تاكيد بر زندگي شهري به عنوان يك ميثاق تلاش مي كند حوزه هاي مورد غفلت در زندگي شهري را زنده كند. دكتر يونس شكرخواه - سردبير همشهري آنلاين در نخستين گفت و گوي خود درباره اين سايت در گفت و گو با خبرگزاري ميراث گفت: رويكرد ما زندگي شهري به عنوان يك ميثاق است و در گام اول بر تهران متمركز است و در مرحله دوم، شهرستان ها را در نظر داريم. چون طراحي سايت به صورت News Room است، پوشش شهرستان ها را خيلي راحت مي توانيم انجام دهيم.
همشهري آنلاين آميزه اي خواهد بود از خبر،  تحليل و سند. يعني در ۳ حوزه، ۴۰ موضوع را پوشش مي دهد و تلاش مي كنيم به مرجعي براي پس زمينه هاي مربوط به موضوعات شهري تبديل شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا همشهري آنلاين اينقدردر حوزه ها ريز شده است، گفت: در روزنامه نگاري دنيا سرويس هايي داريم كه اصلا در ايران وجود ندارد. آنها سرويس مترو دارند. چرا آنها مترو را زير شاخه شهر طبقه بندي نكرده ا ند؟ به دليل اينكه مي خواهند مترو به عنوان يك سرويس و خدمت اجتماعي مورد توجه بيشتري قرار بگيرد. كما اينكه وقتي روزنامه همشهري در تركيب كلي رسانه هاي كشور روي حوزه شهر متمركز مي شود، نمي توان ايرادي به آن گرفت چون بازتاب مديريت اين روزنامه است كه شهرداري اين شهر است و تفكيك شدن حوزه هاي آن هم به زندگي شهري ما كمك كرده است. بنابراين در همشهري آنلاين در ريز شدن اين حوزه ها تعمد داشته ا يم و اگر بخواهيم به زبان دايرة المعارفي با هم صحبت كنيم،  اين حوزه ها حالت مدخل را پيدا مي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |