يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
مشكلات سخت افزاري در يك پنجم از لپ تاپ ها
004182.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك مطالعه جديد نشان مي دهد يك پنجم از تمامي رايانه هاي لپ تاپ دست كم يك بار در طول عمر خود دچار مشكلات سخت افزاري جدي شده و تعويض برخي قطعات براي ادامه فعاليت آنها اجتناب ناپذير خواهد بود. به گزارش پي سي ورلد، گارتنر اعلام كرد از ميان تمامي قطعات موجود در لپ تاپ ها، مادربورد و هارد ديسك بيش از ساير قطعات آسيب پذير بوده و امكان بروز مشكل در آنها نسبتاً زياد است. مقايسه وضعيت رايانه هاي شخصي و لپ تاپ ها نشان مي دهد كه آمار بروز خرابي ها در رايانه هاي شخصي كمتر از لپ تاپ هاست؛ به طوري  كه گارتنر تخمين زده  است كه تنها ۵ درصد از رايانه هاي شخصي فروخته شده در سال هاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ممكن است در سال اول فعاليت خود دچار مشكل شوند و ۱۲ درصد از آنها با گذشت چهار سال از عمر خود دچار مشكل مي شوند.
اين در حالي است كه حدود يك پنجم از لپ تاپ هاي فروخته شده در همين دوره در چهار سال نخست عمر خود، نياز به تعويض قطعات سخت افزاري پيدا مي كنند. در گذشته قطعاتي نظير كارت شبكه و يا مودم، خارج از مادربورد قرار داشتند، اما مادربوردهاي جديد مورد استفاده در لپ تاپ ها پيچيدگي بالايي دارند و قطعات ياد شده با آنها يكي شده اند. مثلاً خراب شدن مودم لپ تاپ به معناي نياز به تعويض كل مادربورد خواهد بود. پس از مادربورد و هاردديسك در لپ تاپ ها، صفحه نمايش، ضامن بسته شدن و همچنين لولاهاي لپ تاپ از ديگر قطعات آسيپ پذير آنها هستند.

خوانندگان روزنامه هاي اينترنتي
خريد اينترنتي بيشتري انجام مي دهند
004179.jpg
گروه علمي فرهنگي- بررسي ها نشان مي دهد خوانندگان وب سايت هاي روزنامه ها بيشتر از ساير كاربران اقدام به خريد اينترنتي مي كنند. به گزارش رويترز، مطالعه انجمن روزنامه آمريكا نشان داد ۸۲درصد كاربران قدرت يعني افرادي كه به طور متوسط هر روز از پايگاه اينترنتي يك روزنامه بازديد مي كنند، خريد آنلاين انجام مي دهند كه اين ميزان با ۵۵ درصد كاربراني كه كمتر به سراغ وب سايت روزنامه ها مي روند قابل مقايسه است.
اين موضوع براي روزنامه ها كه با كسب درآمد از پايگاه هاي اينترنتي خود درصدد احياي ويرايش چاپي اغلب سودآور، اما متزلزل خود هستند، خبر خوبي تلقي مي شود. درآمد پايگاه اينترنتي روزنامه حول ۵درصد كل درآمد روزنامه مي چرخد، اما اين رقم در مدت يك سال تا ۳۰درصد افزايش مي يابد.
موسسه تحقيقاتي ام.او.آر.آي (MORI) در مينياپوليس، اين نظرسنجي تلفني را از ۱۵۰۱كاربر اينترنتي و ۹هزار و ۵۷۶خواننده ۱۰پايگاه اينترنتي روزنامه به عمل آورد. اين نظرسنجي در خصوص پايگاه اينترنتي چند روزنامه بزرگ انجام شده است.
انجمن روزنامه آمريكا ، بازديدكنندگان پايگاه هاي اينترنتي روزنامه ها را «كاربران قدرت» خواند و آنها را از افرادي كه براي اهدافي بجز خواندن اخبار از اينترنت استفاده مي كنند متمايز كرد. موضوعي كه براي صنعت نشر اهميت بيشتري دارد اين است ۵۴درصد كاربران قدرت در پايگاه هاي اينترنتي روزنامه ها به دنبال اخبار محلي مي گردند كه اين ميزان با ۷درصد در مورد ساير كاربران قابل مقايسه است.

زمان و ضوابط ثبت نام دانش آموزان تهراني
در هنرستان هاي فني و حرفه اي اعلام شد
ايسنا- زمانبندي و ضوابط ثبت نام دانش آموزان تهراني متقاضي ورود به شاخه فني و حرفه اي سال تحصيلي ۸۵-۸۶ اعلام شد.
با توجه به محدوديت ظرفيت پذيرش هنرستانهاي فني و حرفه اي، مديران هنرستان ها اعم از دولتي، غيرانتفاعي، اقليت هاي مذهبي، استثنايي و وابسته به ساير سازمانها و دستگاهها از هفته اول خرداد ماه از دانش آموزان قبولي پايه اول متوسطه ثبت نام كرده اند و مطابق ظرفيت پذيرش تعيين شده از تاريخ ۴ تا ۱۱ مرداد ماه سال جاري بر اساس بالاترين معدل نسبت به ثبت نام قطعي اقدام مي كنند.
گفتني است چنانچه تعداد دانش آموزان متقاضي ثبت نام در بعضي از رشته ها، بيش از ظرفيت پذيرش اعلام شده باشد، مدير هنرستان با رعايت اولويت معدل دانش آموز، ليست اسامي دانش آموزان ذخيره را بر اساس حداكثر ۲۰ درصد ظرفيت پذيرش تعيين شده تنظيم و در صورت عدم مراجعه دانش آموز پذيرفته شده اصلي، براي تكميل ظرفيت پذيرش ابلاغي از تاريخ ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه سال جاري نسبت به ثبت نام قطعي آنها اقدام مي كند.
بر اساس اين دستورالعمل دانش آموزان علاقه مند به انتخاب رشته هاي شاخه فني و حرفه اي نبايد در درس رياضي (۱) از تبصره ماده استفاده كرده باشند و چنانچه تا تاريخ ۱۸ مرداد ماه سال جاري ظرفيت پذيرش هنرستان در رشته هاي موجود تكميل نشده باشد، مدير موظف است از دانش آموزان واجد شرايط، بدون تعيين هرگونه قيد و شرط ديگر به جز موارد ذكر شده، نسبت به ثبت نام قطعي اقدام كند.
ثبت نام و ادامه تحصيل در شاخه فني و حرفه اي منوط به داشتن توانايي بر انجام كار عملي در رشته مورد نظر بوده و در مواردي كه توانايي جسمي دانش آموز محرز نباشد، ثبت نام با توجه به نظر پزشك معتمد و يا صلاحديد شورايي مركب از مدير، معاون و يك نفر از هنرآموزان رشته مربوطه واحد آموزشي، ميسر خواهد بود.

آزمون عملي متقاضيان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي
۹ و ۱۱ مرداد ماه سال جاري برگزار مي شود
همچنين مديران هنرستان هاي دولتي در رشته تربيت بدني و علوم ورزشي از طريق برگزاري آزمون عملي، اعمال ضريب براي معدل پايه اول متوسطه و انجام معاينات پزشكي و با رعايت ضوابط و مقررات از دانش آموزان علاقه مند ثبت نام خواهند كرد.
بر اين اساس بايد تا تاريخ ۲مرداد ماه سال جاري نسبت به ثبت نام در آزمون عملي و ارائه معرفي نامه جهت انجام معاينات پزشكي توسط پزشكان معتمد منطقه در درمانگاه مورد نظر اقدام شود و هزينه برگزاري آزمون عملي يك هزار تومان به حساب واحد آموزشي مربوطه واريز و طي يك فقره چك به حساب درآمدهاي اختصاص ملي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران واريز مي شود.
شايان ذكر است آزمون عملي اين رشته روزهاي دوشنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۱ مرداد ماه سال جاري در زمينه تستهاي ايفرد و دريبل بسكتبال برگزار مي شود.
مدير هنرستان  نيز بايد ليست ثبت نام شدگان را با توجه به معدل پايه اول نظري و نمره آزمون عملي تنظيم و در تاريخ ۱۶ مرداد ماه سال جاري نسبت به ثبت نام اقدام كند و در صورت عدم تكميل ظرفيت پذيرش مي تواند از تاريخ ۱۸ مرداد ماه نسبت به زمان بندي برگزاري آزمون عملي بدون اعمال ضريب براي معدل پايه اول نظري و انجام معاينات پزشكي به منظور ثبت نام از ساير داوطلبان رشته اقدام كند.

اختصاص حداكثر ۱۰ درصد ظرفيت اضافي پذيرش رشته اي خاص براي فرزندان فرهنگيان در صورت استقبال بيش از حد انتظار
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران فرزندان معظم شهداء، آزادگان و جانبازان علاقه مند به ادامه تحصيل در شاخه فني و حرفه اي، با ارائه گواهي معتبر از بنياد شهيد يا ستاد امور آزادگان و رعايت احراز شرايط شاخه فني و حرفه اي مي توانند در هنرستانها ثبت نام كنند و در خصوص فرزندان فرهنگيان نيز مديران هنرستانها بايد نهايت مساعدت و همكاري را براي ثبت نام اين دسته به كار بندند تا حتي المقدور فرزندان آنها در رشته مورد علاقه خود ثبت نام شوند و چنانچه استقبال در رشته اي بيش از انتظار واحد آموزشي باشد مدير مي تواند حداكثر ۱۰ درصد از ظرفيت پذيرش رشته را به دانش آموز مذكور اختصاص دهد.

شرايط تكرار پايه دانش آموزان سال دوم نظري
و تغيير شاخه يا رشته تحصيلي در شاخه فني و حرفه اي
در خصوص شرايط تكرار پايه دانش آموزان سال دوم نظري در شاخه فني و حرفه اي نيز چنانچه دانش آموزي بخواهد پايه دوم را در اين شاخه تكرار كند، مي تواند در هنرستانهاي روزانه همانند دانش آموزان قبولي پايه اول، متقاضي ثبت نام در پايه دوم رشته مورد نظر شده و با رعايت شرايط سني و ساير ضوابط ثبت نام كند كه در اين صورت كليه دروس گذرانده پايه دوم آنها در شاخه نظري حذف مي شود. بر اساس اين دستورالعمل دانش آموز مشغول به تحصيل در پايه دوم نيز چنانچه متقاضي تغيير شاخه يا رشته تحصيلي باشد با رعايت مفاد ماده ۱۱۲ آيين نامه آموزشي و توفيق در امتحانات كليه دروس اختصاص پايه دوم رشته جديد مي تواند در پايه سوم به شاخه يا رشته دلخواه هدايت شود.

وقتي شانس زندگي دوباره به سراغ موجودي تنها مي آيد
004176.jpg
گروه علمي فرهنگي- جسدهاي ستاره اي چگال قديمي و رها شده در فضا، اگر گذارشان به ابرهاي گازي شيرخوارگاه هاي ستاره اي بيفتد، شانس دومي براي زندگي پيدا خواهند كرد. به نوشته پارس اسكاي، پژوهشگران در تحليل هاي جديد خود نشان داده اند كه اين جسدهاي تنها كه چيزي جز ستارگان نوتروني نيستند، با فروريزش گاز بر سطحشان، پرتوهاي ايكس مي تابانند.
به اين ترتيب، اين ستارگان نوتروني تنها مي توانند عامل صدها منبع ناشناخته تابش ايكس در نزديكي مركز كهكشان خودمان باشند كه پيش از اين جفت هاي ستاره اي تشخيص داده شده بودند؛ اما رصدهاي جديد تلسكوپ هاي فضايي تابش ايكس، مشخص كرد اين منابع ناشناخته نمي توانند ستارگان معمولي باشند.
ستاره نوتروني، هسته كوچك و فوق چگالي است كه پس از انفجار ابرنواختري ستارگان ابرسنگين برجاي مي ماند. مدل هاي تحول كهكشاني پيش بيني مي كنند كه صدميليون ستاره نوتروني در كهكشان راه شيري وجود داشته باشد؛ اما شناسايي اين ستارگان بسيار دشوار است، چرا كه اغلب آنها هيچ تابشي از خود ساطع نمي كنند. اما برخي از آنها را مي توان آشكار كرد.
ستارگان نوتروني جواني كه تنها چند ميليون سال از عمرشان گذشته، امواج راديويي مي تابانند و آنهايي كه در يك منظومه دوتايي برگرد ستاره اي معمولي مي گردند، مواد خام ستاره اي را از همدم خود جذب مي كنند و پرتوهاي ايكس مي تابانند.
پيش از اين بسياري از اخترشناسان پيشنهاد داده بودند كه ستارگان نوتروني پير و تنها هم مي توانند با جذب گاز از ابرهاي گاز چگال مركز كهكشان، پرتوهاي ايكس بتابانند. اما به عقيده شائونگ نان ژانگ، اخترشناس دانشگاه چشينگوآ در پكن، تنها ايراد اين پيشنهاد اين بود كه  كسي نتوانسته بود آنها را رصد كند. اما اكنون، وي و همكارانش حدس مي زنند كه اغلب هشتصد جرم ناشناخته تابنده پرتوهاي ايكس كه رصدخانه فضايي چاندرا آنها را در نزديكي مركز كهكشان پيدا كرد، همين دسته از ستارگان نوتروني هستند.

گوشي هاي همراه جديد در بازار
گروه علمي فرهنگي- پس از اعلام وضع تعرفه براي گوشي هاي موبايل كه هنوز يكي از جنجالي ترين بحث ها در ميان متخصصان و كارشناسان امور اقتصادي و ارتباطي است، بازار گوشي هاي موبايل دچار ركود موقتي شده است.
از يك طرف فروشندگان منتظر نهايي شدن قيمت ها و تثبيت آنها هستند و از طرف ديگر خريداران نيز نمي خواهند در اين شرايط ريسك كنند. همين باعث شده كه بازار تلفن هاي همراه دچار رخوت شود.
در اين شرايط شركت گلد ايران كه نماينده رسمي شركت كره اي ال.جي در ايران است، مدل هاي جديد گوشي اين شركت كره اي را به بازار ايران معرفي كرد.
اين شركت اظهار اميدواري كرده كه بتواند با ارايه اين مدل هاي متنوع، رضايت مشتريان را در كشور به دست بياورد.

جزئيات توزيع كارت كنكور دانشگاه آزاد اعلام شد
آزمون دانشگاه آزاد با يك ميليون داوطلب
ايسنا: توزيع كارت آزمون رشته هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي از امروز در ۱۶۴ حوزه در كشور و چهار حوزه در خارج از كشور آغاز مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر، افزود:  توزيع كارت داوطلبان تا روز سه شنبه در دو نوبت صبح (از ساعت ۷ تا ۱۳) و عصر (از ساعت ۱۴ تا ۱۹) ادامه دارد.
وي گفت: آزمون رشته هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي با بيش از يك ميليون داوطلب در چهار نوبت صبح و عصر روزهاي پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تير ماه در سراسر كشور و چهار حوزه خارج از كشور برگزار مي شود. وي اظهار كرد: داوطلبان بايد جهت دريافت كارت و شركت در آزمون به واحد دانشگاهي انتخاب اول خود مراجعه كنند. رئيس مركز آزمون تأكيد كرد: كارت ورود به جلسه آزمون تنها به شخص داوطلب و در مقابل ارائه قبض رسيد پستي ارسال مدارك و شناسنامه يا كارت شناسايي عكسدار تحويل خواهد شد. به گفته اقبالي، در تهران هفت حوزه جهت توزيع كارت خواهران و ۳ حوزه جهت توزيع كارت برادران در نظر گرفته شده است و داوطلبان بايد با توجه به حرف اول نام خانوادگي و شماره شناسنامه و در نوبت مقرر جهت دريافت كارت خود به حوزه هاي تعيين شده مراجعه نمايند. وي گفت: كارت ورود به جلسه داوطلبان استثنايي و داوطلبان واحدهاي دانشگاهي انگلستان، امارات متحده عربي، لبنان، زنگبار و كليه داوطلبان خارج از كشور كه در شهر تهران امتحان خواهند داد،  از فردا به مدت سه روز در مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي واقع در تهران، خيابان پاسداران، بهستان ششم، توزيع مي شود. اقبالي تأكيد كرد كه چنانچه داوطلب كارت ورود به جلسه خود را دريافت نكند، مجاز به شركت در آزمون نبوده و مسئوليت ناشي از آن به عهده خود او خواهد بود.
رئيس مركز آزمون درباره زمان آزمون نيز گفت: آزمون در دور نوبت صبح و عصر برگزار مي شود كه آزمون صبح راس ساعت ۸ و آزمون عصر راس ساعت ۱۶ خواهد بود. داوطلبان موظفند يك ساعت قبل از شروع آزمون (نوبت صبح  در ساعت ۷ و نوبت عصر در ساعت ۱۵) در محل حوزه امتحاني خود حضور داشته باشند. به گفته وي، آزمونهاي گروه رياضي و فني مهندسي و گروه هنر در صبح روز پنجشنبه ، آزمون گروه رياضي و فني مهندسي در عصر روز پنجشنبه ۱۵ تير و آزمون گروه علوم انساني در صبح روز جمعه و آزمون گروه علوم تجربي، كشاورزي و دامپزشكي، گروه زبانهاي خارجه در عصر روز جمعه برگزار مي شود.
نحوه رفع نقص كارت
رئيس مركز آزمون درباره نحوه رفع نقص كارت داوطلبان نيز گفت: چنانچه داوطلبان پس از دريافت كارت ورود به جلسه مغايرتي در مندرجات از نظر مشخصات فردي، رشته / شهرهاي انتخابي، دين و زبان خارجه ملاحظه نمودند لازم است بلافاصله به باجه رفع نقص همان حوزه مراجعه و پس از دريافت فرم رفع نقص، نسبت به تكميل آن اقدام نموده و فرم تكميل شده را تحويل باجه رفع نقص دهند. بديهي است اين درخواست ها در صورتي مورد رسيدگي و اقدام قرار خواهد گرفت كه مورد اصلاحي با مندرجات كارت درخواست ثبت نام داوطلب مطابقت داشته باشد.

ريزش تونل مترو، مدرسه چهارباغ را به خطر مي اندازد
ايسنا: رئيس انجمن مهندسان معمار و شهرساز استان اصفهان ريزش تونل مترو را اتفاقي محتمل دانست و تاكيد كرد: با وجود چنين اتفاق هايي عبور مترو از چهارباغ عباسي قطعا براي مدرسه چهارباغ خطر دارد.
محمود درويش با اعلام اين مطلب افزود: ريزش تونل مترو از جمله اتفاق هايي است كه آنها را پيش بيني نمي توان كرد و تضميني هم وجود ندارد كه در ادامه كار اين گونه اتفاق ها رخ ندهد.
وي ادامه داد: اگر مترو بخواهد از خيابان چهارباغ عباسي عبور كند، چنين حوادثي در هنگام ساخت تونل و پس از آن، لرزش هاي ناشي از عبور مترو، اثر بي نظيري مانند مدرسه چهارباغ را تهديد مي كنند. لذا ما تاكيد داريم كه مترو از چهارباغ عباسي عبور نكند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |