يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
روز خونين عراق
۱۷۵ كشته و مجروح درانفجار بغداد
004158.jpg
گروه بين الملل - بغداد ديروز يكي از خونين ترين روزهاي خود در ماه هاي اخير را پشت سر گذاشت. انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در بازاري در شهرك صدر بغداد كه از مناطق شيعه نشين است، منجر به كشته شدن ۷۷ تن و جراحت ۹۸ تن شد كه حال تعدادي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
نيروهاي تروريستي در عراق، در گذشته تلاش داشتند تا اهداف نظامي را مورد حمله قرار دهند اما با تنگ شدن عرصه بر آنها و به منظور ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم، آنان مدتي است كه تنها به فكر كشتار هستند و هدف هاي موردنظر تفاوتي برايشان ندارد.
اين حادثه يك روز پس از آن اتفاق افتاد كه اسامه بن لادن رهبر شبكه تروريستي القاعده اعلام كرده بود كه به مقابله با طرح آشتي ملي دولت نوري مالكي خواهد پرداخت. در همين روز پليس عراق از كشف شش جسد در مناطق مختلف اين شهر خبر داد. بر روي اجساد آثار شكنجه مشهود بود. در حويجه نيز براثر انفجار بمب سه غيرنظامي كشته و هفت تن ديگر مجروح شدند. در شهر كوت نيز گروه هاي ناشناس يك عضو سابق حزب بعث را به قتل رساندند و يك سرهنگ ستاد ارتش عراق نيز در شهر موصل به قتل رسيد.
شبكه تلويزيوني العالم ديروز از كشته شدن يك سرباز آمريكايي در منطقه بلد در شمال عراق خبر داد. همچنين دو نيروي امنيتي عراقي توسط افراد مسلح ناشناس در شهر ضلوعيه در ۹۰ كيلومتري بغداد به قتل رسيدند.از سوي ديگر، پليس عراق ديروز از درگيري با شبه نظاميان مسلح در شمال شهر بعقوبه خبر داد. به موازات اين عمليات پليس عراق در تداوم حمله عليه نيروهاي مقتدا صدر، اعلام كرد كه دوازده عضو ارتش المهدي را در شرق بعقوبه دستگير كرده است.
درپي اعلام نوري مالكي نخست وزير عراق براي عفو زندانيان حدود پانصد زنداني بازداشتگاه هاي آمريكايي و عراقي ديروز آزاد شدند و بدين ترتيب شمار زندانيان آزادشده از يك ماه پيش به سه هزار نفر رسيد.

ديدگاه
ايران، عراق و موقعيت جهاني آمريكا
مترجم: نيلوفر قديري
004155.jpg
اين روزها در واشنگتن سياست خارجي و موقعيت كنوني آمريكا در جهان موضوع بحث محافل ديپلماتيك و سياستمداران است. مادلين آلبرايت وزير خارجه پيشين آمريكا در اين باره با مجله اشپيگل چاپ آلمان گفتگويي انجام داده كه خلاصه آن را مي خوانيد:
* خانم آلبرايت! وجهه آمريكا در دنيا اين روزها چندان خوب نيست. اوضاع در عراق با اين گزارشهاي روزانه از خشونت ودرگيري خيلي بد است و اين كشور در آستانه جنگ داخلي قرار دارد. هرروز بحراني تازه و اين روزها هم كه رسوايي قتل عام شهر حديثه توسط نيروهاي آمريكايي. از اينكه حالا و در اين شرايط وزير خارجه نيستيد، خوشحاليد؟
- شرايط پيچيده ايست. اوضاع واقعا ً خراب است و فكر مي كنم اگر دمكراتها در قدرت بودند چنين شرايطي پيش نمي آمد. از يك سو نمي توان كاري كرد و از سوي ديگر نمي توان دست روي دست گذاشت و فقط نظاره گر بود. براي كساني كه دغدغه سياست خارجي دارند اكنون اين پرسش پيش مي آيد كه بازيافتن اعتبار آمريكا در جهان چقدر زمان خواهد برد. به نظر من كه اين زمان بسيار طولاني خواهد بود چراكه احياي اعتبار كشورها بسيار دشوار است.
* پرزيدنت بوش را گاهي بنيادگرا مي خوانند. شما هم همين نظر را داريد؟
- من با عباراتي مانند بنيادگرا، تندرو يا راديكال مشكل دارم. اينها صفتهاي چند وجهي هستند كه تعريفشان سخت است. پرزيدنت بوش مردي بسيار مذهبيست و خود را يك مسيحي دوباره متولد شده مي داند. ديدگاه او درباره مذهب با دو رييس جمهوري كه من با آنها كار كرده ام يعني كارتر و كلينتون متفاوت است.
* وقتي از سياست خارجي آمريكا حرف به ميان مي آيد همه نگاهها به عراق معطوف مي شود. دولت بوش مدتهاست مي گويد حمله به عراق بخشي از جنگ با ترور است. اما اوضاع در اين كشور بعد از حمله وخيم تر شده. آيا آمريكا در حال باخت در اين جنگ است؟
- ما قطعاً در حال پيروزي نيستيم. حتي دونالد رامسفلد وزير دفاع هم تأييد كرده كه هيچ راهي براي ارزيابي اين ادعا وجود ندارد كه تروريست هاي بيشتري دستگير يا كشته شده اند و قوت و قدرت نگرفته اند. عده اي معدود دستگير شده اند و چند هسته تروريستي هم نابود شده است اما اكنون عراق به مكاني امن براي تروريستها و خونريزي و فعاليت همه كساني تبديل شده كه از ما تنفر دارند.
* آيا اين خونريزي ها فقط با حضور آمريكا ايجاد شده يا بيشتر به سياست خارجي آمريكا و رسوايي هايي چون ابوغريب و اكنون حديثه مربوط مي شود؟
- شايد مجموعه اي از همه اينها. مي دانيم كه در دوران حكومت صدام شيعيان توسط سني ها سركوب مي شدند و موجي از ستمگري و مقاومت دربرابر آن ايجاد شده بود. عده اي از تروريستها هم فرصت يافته بودند تا از مناطقي چون افغانستان و چچن به عراق نقل مكان كنند. اما اكنون حضور آمريكا هم يك فرصت است و هم يك تهديد. از يك سو اگر همين حضور هم وجود نداشت اوضاع وخيم تر مي شد و هرج ومرج بيشتري همه جا را مي گرفت. از سوي ديگر، عده اي از اين حضور خشنود نيستند و مي خواهند كه ما اين كشور را ترك كنيم.
* موج اخير حملات و ناآرامي ها در افغانستان شرايط را براي آمريكا دشوارتر كرده است. سفير آمريكا در افغانستان اخيرا هشدار داده كه تابستان خونيني در اين كشور در راه است.
- اتفاقات چند هفته گذشته در افغانستان خيلي ناگوار بود. اين وقايع ثابت كرد كه جنگ عراق يك انتخاب بود نه يك ضرورت. نبايد افغانستان را فراموش كنيم. ماجرا در افغانستان هنوز تمام نشده است. حامد كرزاي مرد فوق العاده اي است اما از نظر كنترل بر كشور چيزي بيش از شهردار كابل نيست. با حمله به عراق اكنون ما در دو منطقه مشكل داريم.
* پس از نظر شما حمله به عراق اشتباه بود؟
- وقتي من در سازمان ملل سفير بودم و بعد وزير خارجه شدم هر روز درباره عراق صحبت مي كرديم. من هم درباره صدام همان حرف هايي را مي زدم كه پرزيدنت بوش مي گفت. من هم اعتقاد داشتم كه در عراق سلاح كشتار جمعي وجود داشت. اما هرگز فكر نمي كردم كه اين رژيم تهديدي فوري براي ما باشد. ما عراق را تحريم كرده بوديم و مناطق پرواز ممنوع را مرتب بمباران مي كرديم. بنابراين صدام حسين در جعبه اي محصور و تحت كنترلمان بود. به همين دليل درك نمي كردم چرا بايد حمله مي شد. چند جلسه توجيهي در پنتاگون درباره حمله و پيامدهاي بعد از آن برگزار شد. در يكي از آن جلسات پرسيدم جدول زماني تحويل قدرت و كنترل امنيت از نيروهاي ائتلاف به نيروهاي عراقي چگونه است. پاسخي به اين پرسش من وجود نداشت. پرسيدم آيا برنامه اي براي كمك گرفتن از سازمان هاي امنيتي وجود دارد. گفتند خير. اين عمليات بسيار بد برنامه ريزي شده بود.
* هرروز بر تعداد كساني كه در آمريكا مي گويند بايد جلوي تلفات را گرفت و از عراق خارج شد اضافه مي شود. نظر شما چيست؟
- نبايد تاريخ دقيق و مشخصي تعيين شود. در بوسني اين كار را كرديم و اعلام نموديم كه طي يك سال از آنجا خارج مي شويم. اما نتوانستيم طي اين مدت اين كار را انجام دهيم. به همين دليل به اعتبارمان خدشه وارد شد. بنابراين نبايد تاريخ دقيقي مشخص كنيم اما بايد در نظر داشته باشيم كه هرچه زودتر از عراق خارج شويم بهتر است.
* هرچه اين حضور طولاني تر شود،آيا احتمال بروز اتفاقاتي مانند حديثه بيشتر مي شود؟
- من روان شناس نيستم اما به نظر مي رسد كه همين طور باشد.
* آيا شباهتي بين آنچه پيش از جنگ عراق روي داد و حرف هايي كه اكنون درباره ايران زده مي شود مي بينيد؟
- خير، شباهتي نمي بينم. واقعا بر اين باور نيستم كه در دولت بوش كساني هستند كه به دنبال جنگ با ايران باشند. با توجه به وقايعي كه اكنون در عراق جريان دارد و شرايطي كه آمريكا اكنون دارد به نظر نمي رسد كسي جنگ را راه حل آساني بداند. البته راه حل نظامي هنوز به طور كامل رد نشده است، اما به نظر من اوضاع شباهتي به روزهاي پيش از جنگ عراق ندارد.
* پرزيدنت بوش اخيرا پيشنهاد مذاكره مستقيم با ايران را مطرح كرد كه ايران اين پيشنهاد را به خاطرپيش شرطهايش رد كرد.
- اتفاقات پيچيده اي در جريان است. اكنون بحث بر سر فعاليت غني سازي تجربي و غني سازي صنعتي ايران است. آمريكا نمي خواهد هيچ يك از اين دو گزينه را ايران داشته باشد. اروپا يي ها برنامه تجربي را مي پذيرند و روس ها حتي برنامه صنعتي را هم قبول دارند. من ترجيح مي دهم كه ايران هيچ كدام از اين ها را نداشته باشد. اما نمي توان چنين خواسته اي داشت زيرا ايران عضو پيمان عدم تكثير هسته ايست و نمي توان گفت كه نبايد برنامه صلح آميز هسته اي داشته باشد. محور ان پي تي اكنون از دست رفته و آنها كه سلاح هسته اي دارند آنطور كه در اين پيمان خواسته شده به شرايط خلع سلاح پايبند نيستند. اكنون در آمريكا حرف از توليد نسل جديدي از سلاح هاي هسته اي ضدسنگر هاي زيرزميني زده مي شود.
* آيا دوران تازه اي از همكاري ميان آمريكا و اروپا شروع شده يا هنوز هريك به راه خود مي روند؟
- دو طرف اكنون درباره بعضي موضوعات با هم همكاري مي كنند اما هنوز عده اي در آمريكا در باره مسير اروپا و سياستهايش ترديد دارند.

شرايط گروه هاي مقاومت فلسطيني
براي آزادي اسير اسرائيلي
گروه بين الملل- سه گروه فلسطيني كه نظامي اسرائيلي را به اسارت گرفته اند ديروز اعلام كردند در صورتي كه رژيم صهيونيستي همه كودكان و زنان اسير در زندانهاي اسرائيل را آزاد كند و نيز هزار نفر از رهبران گروه هاي فلسطيني را رها سازد، سرباز اسرائيلي را آزاد خواهند كرد.
به موازات اين شروط گردانهاي شهداي الاقصي شاخه نظامي فتح تهديد كرد در صورتي كه اسرائيل، نمايندگان و وزيران دولت فلسطين و اسيران فلسطيني را آزاد نكند آنان نظامي اسرائيلي اسير را به قتل خواهند رساند.
اين بيانيه ها در حالي صادر مي شود كه گردانهاي شهداي الاقصي از اسيركردن يك نظامي ديگر اسرائيلي در كرانه باختري رود اردن خبر دادند. هنوز اين خبر را مقامات اسرائيلي تاييد نكرده اند.
در همين حال اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين كه پيش تر از سوي مقامات اسرائيلي به اسارت و ترور تهديد شده است، گفت: تهاجم نظامي اسرائيل به غزه يك اقدام از قبل برنامه ريزي  شده با هدف سرنگون ساختن دولت حماس است.
اسرائيل بارها تمايل خود را براي سرنگون كردن دولت فلسطيني به رهبري جنبش حماس اعلام داشته است.
اما محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت پس از يك هفته تماس با تمام طرف ها از جمله اعراب، فلسطيني ها و جامعه بين الملل به ويژه مصر، هنوز موفق به توقف تجاوزات اسرائيل براي جلوگيري از فجايع بيشتر عليه مردم فلسطين نشده است.
اين خبر در حالي منتشر مي شود كه مقامات مصري ديروز ابراز اميدواري كردند به زودي گشايشي در آزادي سرباز اسير اسرائيلي بوجود مي آيد.
از سوي ديگر با توجه به وخامت اوضاع در نوار غزه، ديروز كميته بين المللي صليب سرخ از اسرائيل خواست تا اجازه دهد كمك هاي پزشكي به غزه منتقل شود. اين سازمان اعلام كرد كه نگران وضعيت مردم غزه است.
يكي از مسئولان ارشد فتح گفت رهبران حماس براي اوضاع اخير فقط بايد خود را سرزنش كنند. افراط گرايي آنها زيانهاي جدي را براي فلسطينيان به ويژه در عرصه بين المللي پديد آورده است.
اعظم الاحمد قانونگذار فتح گفت: تشكيلات خودگردان فلج شده است و بايد اين خلأ سياسي پر شود. اكنون زمان آن است كه محمود عباس از اختيارات قانوني خود استفاده كند.

نشست فوق العاده شوراي امنيت
ايسنا: نشست فوق العاده شوراي امنيت براي بررسي وضعيت درگيري ها ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان، بدون صدور قطعنامه  پايان يافت.
اين جلسه كه به درخواست كشورهاي عربي از شوراي امنيت براي پايان دادن به اين حملات برگزار شد، با اتهامات متقابل ديپلمات هاي فلسطيني و اسرائيلي و هم چنين متهم شدن سوريه و ايران از سوي آمريكا پايان يافت.
نمايندگان فلسطين، اسرائيل را به آغاز حملات نظامي براي تخريب اتحاد فلسطين و مجازات دسته جمعي مردم فلسطين و ايجاد رعب و وحشت در ميان هزاران غير نظامي متهم كردند.
نماينده اسرائيل نيز مدعي شد:غزه به يك پايگاه فعال تروريسم براي حمايت از دولت حماس تبديل شده است.رياض منصور، نماينده فلسطين در سازمان ملل اعلام كرد:حملات هوايي و زميني اسرائيل به غزه با پشتيباني جنگنده ها، تانك ها و توپخانه هايش مجازات دسته جمعي و ايجاد رعب و وحشت در ميان غير نظاميان فلسطيني است.
دنيل كارمون، معاون نماينده اسرائيل در سازمان ملل نيز با مخالفت نسبت به اين اظهارات اعلام كرد: اسرائيل به جريان ربوده شدن نظامي اش پاسخ داده است.

فنلاند رئيس اتحاديه اروپا شد
گروه بين الملل - فنلاند از ديروز رياست اتحاديه اروپا را براي يك دوره شش ماهه به عهده گرفت.اتحاديه اروپا كه اكنون ۲۵عضو دارد هر شش ماه يكبار به رياست يكي از اعضا سياست هاي خود را تنظيم مي كند. دوره شش ماهه رياست اتريش كه ديروز به پايان رسيد تحت تأثير قانون اساسي پيشنهادي اتحاديه اروپا و تلاش براي برون رفت از بن بست موجود بود. فنلاند كه يكي از شمالي ترين كشورهاي عضو اتحاديه اروپاست در دوران رياست خود موظف شده است راه حلي نهايي را براي تصويب قانون اساسي برنامه ريزي كند و تصميم نهايي را به دوران رياست آلمان كه از اول سال ميلادي آتي آغاز خواهد شد موكول كند. موضوع ديگري كه در دوران رياست فنلاند در اتحاديه اروپا بايد به راه حلي اساسي برسد، گسترش اتحاديه اروپاست. نخست وزير فنلاند در نخستين سخنراني خود پس از تحويل پست رياست اتحاديه اروپا، گسترش اتحاديه را موافق با اصول اتحاديه اروپا دانست و آن را تأييد كرد.فنلاند ۳۸۸ هزار كيلومتر مربع مساحت و پنج ميليون نفر جمعيت دارد و به كشور جزيره ها و درياچه ها معروف است.

آمريكا براي ارائه اطلاعات درباره
«المصري» جايزه تعيين كرد
گروه بين الملل- وزارت خارجه آمريكا موافقت كرد جايزه اي به مبلغ پنج ميليون دلار به شخص ارائه كننده  اطلاعات دقيق براي دستگيري «ابو ايوب المصري» يكي از اعضاي برجسته سازمان تروريستي القاعده در عراق، داده شود.
خبرگزاري رويترز از واشنگتن گزارش داد، المصري كه مصري تبار است، احتمالا به جانشيني «ابومصعب الزرقاي» رهبر كشته شده  تشكيلات القاعده در عراق معرفي مي شود.
گفته مي شود، المصري در افغانستان آموزش ديده و سال ۲۰۰۲براي نخستين بار وارد عراق شد و احتمالا در تشكيل هسته  اوليه تشكيلات القاعده در اين كشور مشاركت داشته است.«آدام ارلي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در همين رابطه گفت: «هر فرد دارنده  اطلاعات از «مصري»، مي تواند درتماس با سفارت آمريكا در بغداد، هر فرمانده نظامي آمريكا در عراق، هريك از سفارتخانه ها يا كنسولگري هاي آمريكا در سراسر جهان و نيز برنامه  موسوم به «پاداش براي عدالت» تماس گرفته و اطلاعات خود را ارايه دهد.

آمريكا: سوريه خالد مشعل را تحويل دهد
گروه بين الملل- درپي اوج گيري تنش ها ميان نيروهاي مقاومت فلسطين و اسرائيل ديروز آمريكا رسماً از سوريه خواست تا خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس را كه در دمشق ساكن است براي محاكمه تحويل دهد. جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل، ديروز با طرح اين درخواست مدعي شد كه سوريه به اعضاي حماس پناه مي دهد و اين موضوع باعث اوج گيري خشونت هاي اخير ميان اسرائيل و فلسطين شده است.
خالد مشعل از جمله رهبران بلند پايه مقاومت فلسطين است كه نيروهاي اسرائيل سالهاست در تلاش براي از بين بردن و ترور او هستند. مشعل پيش تر در سال ۱۹۹۷ از ترور مأموران سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) كه سعي داشتند با تزريق ماده سمي او را به قتل برسانند جان سالم بدر برد.

مرتفع ترين خط آهن دنيا در چين شروع به كار كرد
نخستين قطار مسير چين به تبت كه بر روي طولاني ترين و مرتفع ترين خط آهن جهان حركت مي كند ديروز با حضور رئيس جمهور چين شروع به كار كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، هوجين تائو رئيس جمهور چين در مراسم شروع به كار اين خط آهن، شاهد حركت اولين قطار حامل ۶۰۰ مسافر از شهر گلمود در غرب چين به لهاسا در تبت بود. لحظاتي بعد قطار دوم از لهاسا به سوي شهر گلمو حركت كرد و قطار سوم از پكن به سوي لهاسا رفت.هوجين تائو اين اتفاق را رويدادي بزرگ براي مردم چين و براي تاريخ خط آهن جهان خواند. اين طرح ۲/۴ ميليارد دلاري بخشي از تلاشهاي دولت چين براي گسترش توسعه به مناطق غربي اين كشور و برقراري مسير ارتباطي از شرق به غرب كشور چين است. همزمان با شروع به كار اين خط آهن صدها معترض تبتي و چيني به اين طرح اعتراض كرده و آن را باعث از بين رفتن طبيعت دست نخورده منطقه تبت خواندند.

اروپا خواستار اعلام جدول زمان بندي
براي تعطيلي گوانتانامو شد
«آن ماري ليزي» رئيس مجلس سناي بلژيك كه به نمايندگي از سازمان امنيت و همكاري اروپا از بازداشتگاه «گوانتانامو» بازديد كرد، ابراز اميدواري كرد كه آمريكا هرچه سريعتر جدول زمانبندي تعطيلي اين بازداشتگاه را اعلام كند.ليزي كه قرار است گزارش خود از گوانتانامو را به واشنگتن ارائه نمايد، زمان تعطيلي اين بازداشتگاه را حداكثر تا پايان سال ۲۰۰۷اعلام كرد.ليزي در گفت وگوي مطبوعاتي در اين زمينه افزود: آمريكا پس از تعطيلي گوانتانامو بايد برنامه دقيقي را از چگونگي انتقال زندانيان در فاصله زماني ژوئيه۲۰۰۶ تا دسامبر ۲۰۰۷به اجرا گذارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |