يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
۵ /2 ميليون تفنگ حيات وحش ايران را هدف گرفته اند
۳ هزار محيط بان در مصاف با 500 هزار شكارچي غيرمجاز
گروه شهري اسدالله افلاكي: 13 ميليون هكتار از اراضي كشور تحت حفاظت محيط زيست قرار دارد در حالي كه براساس استاندارد جهاني اين ميزان بايد تا 17ميليون هكتار افزايش يابد. حفاظت از مناطقي با اين وسعت نيازمند 11 هزار محيط بان است.
دكتر اسماعيل كهرم، استاد دانشگاه، در گفت و گو با همشهري افزود: طبق استاندارد جهاني، 11 درصد از خاك هر كشوري بايد تحت حفاظت قرار گيرد اما در كشور ما اين ميزان 5/7درصد است. حال آنكه در كشور پاكستان ميزان مساحتي كه تحت حفاظت اعلام شده همان استاندارد جهاني است، هر چند كه به گفته پاكستاني ها اين رقم صرفاً در اسناد ذكر شده، با اين رويكرد كه در آينده براي حفاظت از اين عرصه ها با مشكلات قانوني مواجه نباشند. حداقل فايده اين كار آن است كه اگر در كشور ما نيز براساس اسناد حد و حدود اين اراضي مشخص شود در آينده وقتي امكانات و تجهيزات لازم براي حفاظت اين عرصه ها فراهم باشد، با موانع قانوني مواجه نخواهيم بود.
وي ضمن انتقاد از مشكلات رفاهي و معيشتي محيط بانان گفت: در حال حاضر 3 هزار محيط بان در سراسر كشور با كمترين تجهيزات فعاليت مي كنند به طوري كه در مواردي براي حفاظت از منطقه اي وسيع 2 لندرور اختصاص يافته كه همواره يكي از آنها در تعميرگاه است.
به گفته وي، گاه 2 موتورسيكلت و چند شكاربان خسته همه امكاناتي است كه براي حفاظت از يك منطقه به كار گرفته مي شود؛ شكارباناني كه به دور از خانواده در شرايط بسيار نامناسب با حداقل ها مشغول انجام وظيفه هستند؛ افرادي كه نه به آنها رفاهي داده مي شود، نه از مزايا و حقوق مناسب برخوردارند ولي به رغم همه اين بي مهري ها صادقانه مشغول خدمتند.
براي نمونه، در فصل عبور بازهاي شكاري در استان بوشهر، بارها مشاهده شده است كه محيط باني با به خطر انداختن جان خود، متخلفين را تعقيب و 5 الي 6 بهله باز شكاري را از چنگ آنها رها ساخته و گاه آنها را به دادگاه تحويل داده است؛ بازهايي كه هر بهله از آنها را سودجويان به بهاي 20 هزار دلار به شيخ نشين هاي خليج فارس مي فروشند. اين در حالي است كه حقوق محيط باني كه 6 بهله از اين بازها را از متخلفان بازپس گرفته بود كمتر از 120 هزار تومان است. با اين همه نه تنها پاداشي براي اين افراد صادق و زحمتكش در نظر گرفته نمي شود كه در پاره اي موارد براي تحويل فرد متخلف به دادگاه با مشكل مواجه شده اند.
وي با اشاره به شهادت مومني، محيط بان گيلاني، گفت: از سال 52 تاكنون بيش از 90 محيط بان شهيد شده اند و چندي است مسئولان تلاش مي كنند تا اين افراد در شمار شهدا محسوب شوند ولي اين تلاش ها هنوز به جايي نرسيده و تنها برخي از اين افراد با توجه به شرايط خاصي كه داشته اند در زمره شهدا قرار گرفته اند كه خانواده هايشان نسبت به سايرين از رفاه بيشتري برخوردارند، اما اين كافي نيست و انتظار مي رود مسئولان در اين زمينه حميت بيشتري از خود نشان دهند.
وي مي گويد: طبق قانون برخي مشاغل در شمار شغل هاي سخت قرار دارد كه براساس آن افراد مي توانند با 25 سال سابقه، بازنشسته شوند اما محيط بانان از اين مزيت برخوردار نيستند در حالي كه محيط بانان صبح تفنگ بردوش به محدوده تحت حفاظت خود مي روند و گاه جنازه آنها پيدا مي شود.
تخريب زيستگاه ها، فاجعه آميز است
دكتر كهرم ضمن انتقاد شديد از تخريب زيستگاه ها گفت:  تخريب زيستگاه ها از يك سو و شكار غيرمجاز از سوي ديگر سبب كاهش شديد گونه هاي مختلف جانوري در كشور شده به طوري كه برخي از اين گونه ها در معرض انقراض قرار دارند.
آنچه در كشور ما اتفاق افتاده و ادامه دارد، اين واقعيت كتمان  ناپذير است كه ما در درجه اول زيستگاه حيات وحش را با ساخت و ساز و احداث جاده تخريب مي كنيم سپس با تفنگ، تله و سم به جان حيوانات مي افتيم. كهرم مي گويد: براساس آمار 5/2 ميليون تفنگ شكاري در دست مردم است كه
500 هزار قبضه آن غيرمجاز است. طبيعي است كه برخي از اين افراد، شكارچيان غيرمجازي هستند كه به هيچ چيزي معتقد نيستند و بي رويه به شكار مي پردازند. در حالي كه اگر شكارچي مجاز باشد با تفنگ مجاز، در فصل مجاز، در منطقه مجاز، به تعداد مجاز، حيوان مجاز شكار كند، اين اقدام نه تنها باعث نابودي گونه هاي جانوري نمي شود كه به حفظ محيط زيست كمك مي كند.
اما متاسفانه آنچه در كشور ما اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد، خلاف اين است؛ روندي كه چشم انداز آن انقراض گونه هاي كمياب در آينده نزديك است.

چشم انداز
004194.jpg
محيط بان ها از دو جهت شبيه پرستارها هستند: جهت اول اين است كه آنها هم نگاهبان و مراقب حيات هستند، با اين تفاوت كه پرستاران از حيات انسان ها مراقبت مي كنند، محيط بان ها از حيات طبيعت. جهت دوم اين است كه محيط بان ها هم مثل پرستارها از جمله اصنافي هستند كه مكرراً در صفحات روزنامه ها و سخنراني ها و... همه
قربان صدقه آنها مي روند، ولي اثري از اين همه تمجيد و ستايش را در زندگي خود نمي بينند. سالهاست كه محيط بان ها براي بهبود وضعيت معيشتي شان وعده و وعيد مي شنوند، اما با وجود مشقت بسياري كه به اقتضاي شغل خود تحمل مي كنند، همچنان از نظر رفاهي جزو محروم ترين اقشار جامعه به شمار مي آيند.

تدوين طرح جامع توريسم درماني
004188.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: مسئول توريسم درماني معاونت سلامت وزارت بهداشت گفت: مجموعه اي از مقررات اين طرح در معاونت سلامت وزارت بهداشت قابل تصويب است و بخشي از مقررات كه مستلزم تكاليف قانوني است بايد به تصويب هيأت دولت برسد . ناصر بليغ گفت: بخش ديگري از مقررات نيز مستلزم تفاهم دستگاه هاي دست اندركار در اين امر است. مسئول توريسم درماني معاونت سلامت وزارت بهداشت، تلاش براي جذب بيمار، فراهم شدن مقدمات ورود بيمار به ايران، نظارت بر مراكز درماني و جمع آوري آمار بيماران را از جمله جزئيات اين طرح اعلام كرد.
بليغ گفت: در صورت نهايي شدن طرح، بيمارستان ها و مراكز درماني كه بيماران خارجي را درمان مي كنند موظف خواهند شد كه مشخصات بيمار را به وزارت بهداشت اعلام كنند.مسئول توريسم درماني وزارت بهداشت گفت: براساس اين طرح بيمارستان ها و مؤسسات درماني كه مي خواهند در اين امر فعال باشند بايد داراي يكسري مشخصات باشند و مجموعه اي از سرويس هاي مناسب را نيز ارائه دهند.

زباله هاي حاشيه جاده متولي ندارند
004191.jpg
فارس: جمع آوري زباله  حاشيه جاده ها مغفول مانده و اين زباله ها همچنان بدون متولي رها هستند.احمد سادات موسوي رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس ضمن بيان مطلب فوق افزود: متاسفانه مسائل مشتركي كه مربوط به سازمانهاي مختلف است مورد غفلت مسئولان قرار مي گيرد كه موضوع زباله هاي بين شهري هم از اين قبيل مسائل است. وي در ادامه گفت: مسئولان بيشتر ترجيح مي دهند مسائلي را كه ارتباط مستقيمي با حوزه فعاليت آنها دارد پيگيري كنند و به مشكلات بين بخشي نپردازند. رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس اظهار داشت: طبق قانون مديريت پسماندها، مديريت اجرايي كليه پسماندها غير از پسماندهاي صنعتي و ويژه در شهرها، روستاها و حريم آنها به عهده شهرداري، دهياري و در خارج از حوزه و وظايف آنها به عهده بخشداري هاست، اما اين امر خيلي مورد توجه قرار نمي گيرد و زباله هايي كه مسافران در جاده ها رها مي كنند اگر تجزيه پذير باشد به مرور زمان تجزيه مي شوند و اگر پلاستيك و شيشه باشند در كنار جاده ها باقي مي مانند.

برج مراقبت
توريسم و توسعه
گروه شهري- آرش نهاوندي: ايران از نظر جاذبه هاي گردشگري اعم از فرهنگي، تاريخي و زيست محيطي از جمله غني ترين كشورهاي دنيا است.
با وجود اين ايران هنوز در زمينه توريسم حتي از كشورهايي نظير تركيه سال ها عقب است. در حالي كه در بهترين شرايط، سالانه 5/1 تا 2 ميليون گردشگر از ايران ديدن مي كنند، تركيه زمان مشابه و در بدترين شرايط پذيراي دست كم 13 ميليون توريست خارجي است.
در واقع تركيه با وسعتي حدود يك سوم خاك ايران، سالانه چندين برابر از گردشگري درآمد كسب مي كند.
اين تفاوت  فاحش در حالي حادث شده كه دو كشور ايران و تركيه از بسياري جهات مشابه هم و در بعضي موارد داراي پيشينه تاريخي مشتركي هستند، از نظر آب هوايي نيز به نظر مي رسد ايران شرايط مطلوب تري داشته باشد. اما اين كشور اخيراً نتوانسته به واسطه جاذبه هاي تاريخي و طبيعي جايگاه در خور توجهي را كسب كند. در حالي كه ايران مي تواند سالانه ميليون ها و حتي ميلياردها دلار از صنعت توريسم درآمد كسب كند، از بخش گردشگري درآمد چنداني نصيب اين كشور نمي شود.
به اعتقاد برخي كارشناسان و صاحبنظران در زمينه صنعت توريسم، كمبود امكانات، نبود زيرساخت هاي مناسب، تبليغات اندك و در بسياري از مواقع پايين تر از استانداردهاي جهاني و اتكاي بيش از حد به درآمد نفت از عواملي است كه باعث عقب ماندگي ايران در عرصه گردشگري شده است.
در بخش امكانات، ايران از نظر اقامتگاه ها و تفريحگاه هاي توريستي وضعيت بسيار اسفناكي دارد. براي مثال، هتل ها و اقامت گاه هاي ما با استانداردهاي جهاني منطبق نيستند. در بسياري از اقامت گاه ها نيز از پرسنل مجرب اعم از كارمند رسپشن، مستخدم و پيشخدمت استفاده نمي شود و به رغم آن كه طي سال هاي اخير برخي از هتل هاي قديمي مورد بازسازي
قرار گرفته، همچنان كشور با كمبود هتل مواجه است. از نظر تبليغات نيز تنها طي سال هاي اخير و با اشاعه تكنولوژي برتر نظير اينترنت در جامعه، مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري تبليغ را در اولويت فعاليت كاري خود قرار دادند.
اما همين تبليغات نيز از كيفيت نازلي برخوردار بود. از نظر صادرات بيش از 80 درصد صادرات ايران را نفت و مشتقات آن تشكيل مي دهند و تا زماني كه اتكا به درآمد نفتي كاهش نيابد نمي توان نسبت به بهبود وضعيت گردشگري اميدي داشت. با فراهم شدن زمينه هاي ورود گردشگر خارجي ارز وارد مملكت شده و با ارزي كه وارد مي شود مي توان روند كند و بطئي صنايع كشور را سريع تر به چرخش درآورد، همان گونه كه در كشورهايي نظير تركيه و اسپانيا نيز رخ داده است. براساس آمارها اسپانيا ميان دو تا چهار برابر سود نفتي ايران از توريسم كسب درآمد مي كند. در واقع اسپانيا از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري خود به بهترين وجه استفاده كرده و اين در حالي است كه ما همچنان قادر نيستيم امكانات اوليه براي توسعه بخش توريسم را فراهم كنيم. توريسم از جمله صنايعي است كه مي توان با اتكا به آن و به دليل ارز آور بودن آن از وابستگي خارجي كشور نيز به ميزان قابل توجه كاست.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |