داد خواهيم ادامه را گذشته تجارب
يادداشت
:اعلامشد تهران نانوايان اتحاديه سوي از
مختلفتهران نقاط در نان متفاوت قيمتهاي
مداروهدفتوسعه محور ، ;انسان

داد خواهيم ادامه را گذشته تجارب
اين شايد ريزيوتوسعه برنامه عاليپژوهشدر مو7سسه رئيس عظيمي حسين بادكتر وگو گفت
و علمي موسسه يك مديريت در تغيير كه باشد ايران اقتصادي و سياسي تاريخ در بار نخستين
. قرارگرفتهاست توجه حدمورد اين تا پژوهشي
و دولتي مديريت آموزش مراكز اداري شورايعالي مصوبه براساس گذشته روزهاي طي كه آن از پس
رياست تغيير سر بر بحث.شدند ادغام يكديگر در توسعه برنامهريزيدر و پژوهش عالي موسسه
چگونه كه كرد مواجه بزرگ پرسش يك با را عمومي افكار كه گرفت آنقدربالا جديد موسسه اين
موسسه يك در مديريتي تحول كشوري ، كلان پستهاي در تغييرمديريت همه اين ميان در است
ميشود؟ واقع توجه مورد اندازه اين تا پژوهشي آموزشيو
و ادغام ارزيابياين به موسسه جديداين رئيس عظيمي حسين با گفتوگويي رودر همين از
.پرداختهايم پيامدهاي
قطع بهطور.چيست بحثها اين دليل كه متعجبم هم من است ، نيفتاده اتفاقي":ميگويد عظيمي
."داد خواهم ادامه را گذشته تجارب هم من
.روشنسازد را ابهامات از بسياري پاسخ زمينهبتواند اين در او نظرات خواندن كه ميرسد نظر به
توسعه عالي آموزش و برنامهريزي در پژوهش موسسه رياست براي شما انتخاب دكتر ، آقاي
بخش در شما سوابق دانستن شايد.برانگيخت
صاحبنظران ميان در را مختلفي واكنشهاي
درباره منظور اين براي.كند برطرف را اينابهامات از بخشي كشور بودجه و برنامهريزي
.دهيد توضيح كمي سابق بودجه و برنامه سازمان در اجراييخود مسووليت آخرين
ستاد در عضويت داشتم عهده به زمان آن بودجه و برنامه سازمان در بنده كه مسووليتي
آخرين
اول برنامه مهم اصول درزمينه كه اختلافنظرهايي بعدازبود كشور بودجه و برنامه مركزي
مركزي ستاد عضويت از بنده آمد ، بهوجود سازمان وقت مسوول بالاترينمقام و من بين توسعه
برنامه سازمان آموزش دفتر رئيس بهعنوان سپس كردمو كنارهگيري بودجه و برنامه سازمان
از كلي به جديد مسووليت در كار و اتفاق اين بعداز سال يك حدود.شدم مشغول بهكار
فعاليتهاي و تدريس به تا رفتم دانشگاه به و شدم خارج بودجه و برنامه سازمان
.بپردازم پژوهشي -علمي
داد؟ رخ سالي چه در دقيقا تحول و تغيير اين
موقع آن در.سال 67 دوم ماه سه يعني ;قطعنامه پذيرش از پس دوران به است مربوط اينحوادث
در بنده.شود ارائه مجلس به تصويب جهت و طراحي سرعت به كشور توسعه اول برنامه شد قرار
فرستاده ستاد براي گزارشي زمان همين در بودم برنامه سازمان مركزي ستاد عضو هنوز زمان آن
بسياري علمي ، مباحث به باتوجه من.ميكرد مشخص را اول برنامه اصلي راهبردهاي كه بود شده
بهكار كه بود اين من تصور.نميدانستم كارساز كشور مشكلات حل براي را راهبردها اين از
شويم ، بدهكار خارجي كشورهاي به كه ميشود باعث گزارش آن در شده طراحي استراتژيهاي گرفتن
.نشود فراهم است ايران نياز كه شكلي به شدن صنعتي مباني و يابد گسترش كشور سطح در فقر
مطرح سازمان مقام عاليترين خدمت طولاني نسبتا جلسهاي طي زمان همان در را مسائل اين
را خودشان نظر كه داشتند حق البته نپذيرفتند را نظرات اين ايشان نهايت در ولي كردم
عضو يك فقط بنده.ميپذيرفتند را ميشد گرفته كه تصميمهايي مسووليت بايد و باشند داشته
كشور مسائل به كارشناسي و تخصصي ديدگاه از داشتم وظيفه و بودم برنامهريزي شوراي متخصص
راهبردهاي بودن غيرعلمي گفتم كه گونه همان نيز شده مطرح پيشنهادات از بنده دركبپردازم
هم بنده و نپذيرفتند را من انتقادات و اعتراضات مقامات ولي.بود برنامهها اين در موجود
از اجبارا ميشود ، شامل را مهم مسائل و است اصول به مربوط انتقادات اين ميكردم حس چون
استعفا اين علت ميكنم تاكيد.دادم استعفا بودجه و برنامه مركزي سازمان در فعاليت ادامه
در اقتصادي لحاظ به را كشور راهبردها اين علمي و اصولي نظر از ميكردم حس كه بود اين
.ميدهد قرار خطرناكي شرايط
كرد منتقل اداري معاونت به اقتصادي معاونت از را بنده سازمان وقت رياست استعفا ، از بعد
شايد تا ماندم سازمان در هم باز همه اين با كرد تلقي تنبيه يك را آن بايد عليالاصول كه
.دادند من دست به را سازمان آموزش دفتر سرپرستي حكم هم بعد ماه دو يكي.باشم خدمتي منشا
.دانشگاهرفتم به و كردم ترك را برنامه سازمان سپس و كردم فعاليت مركز اين در سال 68 اواخر تا
ارائه يا و سازندگي دولت آمدن كار روي جهت به شما كه شد تلقي گونه اين سالها آن در
نظر.كردهايد ترك را برنامه سازمان شد ، "اقتصادي تعديل برنامه" به منجر كه سياستهايي
چيست؟ نظريه اين درباره شما خود
دولت يارانههاي نظام سرعت به بايد كه بودند معتقد سازمان مسوولان موقع آن در ببينيد ،
وارد سرعت به بايد كه بودند معتقد آنها علاوه به و كنند حذف احتمالا و محدود را
مقدمه در حتي نكته اينگيرد قرار توليد از بعد اولويت در عدالت تامين كه شد فرآيندي
.است آمده صراحت به نيز (7268) توسعه اول برنامه
كشوري وقتي بينالمللي تجارب براساس كه بود اين آقايان با زمان آن در بنده اختلاف اصل
به -آزاد اقتصاد سياستهاي اجراي مناسب كشور ساختارهاي و ميشود خارج جنگي شرايط از
ضررهاي دچار جامعه شويد ، عمل آزادي اين وارد شما اگر نيست ، -شده رها اقتصاد معناي
را يارانهاي نظام ابتدا بايد كه كردم پيشنهاد اساس برهمينميشود جبراني غيرقابل
.داد سامان
بروز به منجر كه بود چه يارانهاي نظام ساماندهي از زمان آن در شما تعريف مشخص بهطور
شد؟ اختلافها اين
در است مردم اصلي معيشتي كالاهاي كه كالاها از محدودي تعداد بايد كه بودم معتقد من
بنده بحث مثال بهعنوان.يابد افزايش آنها يارانه ميزان حتي و شود حفظ يارانهاي سيستم
در حالا ميكرد ، دريافت يارانهاي روغن گرم تا 450 نفر 400 هر جنگ دوران در كه بود اين
كه بود لازم علاوه به.داد افزايش گرم تا 900 مثلا بايد را مقدار اين جنگ از بعد دوران
وضعيتي چنين در.بدهد رخ نيز است مربوط مردم معيشت به كه اصلي كالاي چند براي اتفاق اين
.شوند آزاد نبودند مرتبط مردم معيشت با آنچنان كه كالاهايي يا بازارها بقيه كه بود لازم
گسترش از و.شود حفظ مردم معيشت روي گستردهاي و وسيع حمايتي چتر تا ميشد باعث امر اين
.نرود بين از كشور توسعه امكان تا شود جلوگيري ميشود فراوان مشكلات باعث كه معيشتي فقر
كه اين وآن بود -معتقدم آن به هم هنوز كه -بنده توجه مورد ديگري مهم نكته زمان آن در
بودجه و برنامه سازمان به را توسعهاي ماهيت بايد توسعه فرآيند در گرفتن قرار براي
صرف نفتي منابع تا كرد تدوين را راهبردي بايد منظور اين به رسيدن برايبرگردانيم
"كتاب در و بوده من نظر مورد هميشه قبيل اين از مقولاتي.شود اقتصادي سرمايهگذاريهاي
به اجمال به نيز رساندم چاپ به سال 70 در كه ايران اقتصاد در "نيافتگي توسعه مدارهاي
زمان رادرهمان هدفي چنين به يافتن دست سازماني ساختار حتي كتاب اين در.پرداختهام آنها
.دادم ارائه مذكور كتاب در و طراحي
آن در تفصيلي محاسبات و كردم مطرح نيز را خود نظر مورد توسعه برنامه كليات كتاب همين در
صحنه در عمل آزادي و ارز نرخ يكسانسازي محاسبات كتاب همين در.كردم ارائه را زمينه
در زمان همان در را تحولات اين حال هر به.است شده توجيه شدت به توليد حوزه ودر اقتصاد
و سياستها اين كه گفتم و دادم قرار تاكيد مورد رسانهها با مصاحبه در و كتاب اين
ظرف كه ديديم هم عملا.كرد خواهد بدهكار شديدا را كشور شده پيشبيني كه برنامههايي
.شد ايجاد كشور براي بدهي دلار ميليارد يا 50 برنامه 40 اين اجراي از پس نيم و سال سه
دارد؟ وجود دوران آن نياز مورد يارانه ميزان از هم مشخصي رقم
تقويت براي دلار ميليون حدود 300 در پرداختي اضافه كه ميداد نشان محاسبات زمان آن در
معيشتي مشكلات از اعظمي بخش بتواند تا بود نياز مورد كردم عرض بنده كه يارانهبندي نظام
بود شده مطرح بخشهايي در برنامه سرمايهگذاري از بزرگي حجم مقابل ، در.كند حل را مردم
موجود گزارشهايي چنين هم اگر يا و نداشت وجود آنها درمورد كارشناسي گزارشهاي اصلا كه
موقع وجود اين با اما.بودم نديده را آنها سازمان مركزي ستاد عضو بهعنوان من بود ،
گفته سخن زمينه اين در متعدد مشكلات و پرداخت توان عدم از معيشتي يارانههاي پرداخت
.ميشد
پرداخت معيشت يارانه براي اضافه دلار ميليون نميشود 300 چگونه كه بود اين در من تعجب
اگر.ميآورد بار به بدهي دلار ميليارد كه 40 كرد اختيار را سياستهايي ميشود ولي كرد
بدهي بهره بايد دلار ميليارد سالي 4 شود پرداخت بدهي اين براي بهره درصد فرضا 10
توسعه اول برنامه براي.بود زمان آن در اختلاف موضوع اصل قبيل ، اين از مسائلي.پرداخت
يك و آزادسازي سياستهاي كردم محاسبه را برنامه اين اعتبارات حجم و بودجهريزي من حتي
درقالب را شد مطرح بعدها كه ديگر بحثهاي از بسياري و كردم ارائه را ارز كردن نرخي
ريشهاي بسيار گفت بشود شايد كه اختلافي تنها.كردم طراحي برنامه اين اجرايي سياستهاي
قرار ويژه توجه تحت حتما بايد را مردم معيشت بودم معتقد من كه بود اين بوده اصولي و
شدن بدهكار از بايد كه داشتم اعتقاد شديدا.نكند پيدا گسترش فقر طريق اين از تا داد
بايد برنامه سازمان كه بودم معتقد همچنين.نشد گونه اين متاسفانه كه كرد جلوگيري كشور
هم كار اين كه آورد دست به توليدي سرمايه به نفت ثروت تبديل براي را خود توسعهاي ماهيت
.نگرفت صورت زمان آن در
جزو بوده مثبت بسيار اقدام يك و آمده بهوجود است سال دو كه ارزي ذخيره صندوق حتي
كه زماني براي باشد كمكي تا بوديم كرده مطرح پيش سال در 15 حداقل ما كه است پيشنهادهايي
.ميآيد بهوجود كشور در ارزي نوسانات
ديگر ايدههاي تا شد اين به منجر نيز نهايتا و افتاد اتفاق بحثها اين سالها آن در
بر درآورند ، حركت به مدلها آن براساس را اقتصاد فرآيند تا بودند شده انتخاب كه اقتصادي
.آمدند سركار
از مقاله حدود 160 شايد سالها اين طي.پرداختم نوشتن به و كردم تن بر معلمي لباس هم من
ميگيرم نيك فال به را امر اين البته.رساندم چاپ به را مختلفي كتابهاي شده ، چاپ بنده
.بپردازم پژوهش و مطالعه به تا آوردم دست به ساله فرصت 10 يك كه
به نيز مسووليتي و بازگشتهايد دوباره بوديد ، دور سازمان از دوره يك كه آن از بعد شما
ميكنيد؟ تحليل چگونه را بازگشت اين.است شده محول شما
سازمان در من كه سالهايي همان در.كنم شروع اينجا از را بحث است بهتر رابطه اين در
ميداديم انجام ما كه فعاليتهايي با رابطه در خاصي نكته بودم ، كشور بودجه و برنامه
مقام در كه است موسسهاي نيازمند بودجه و برنامه سازمان كه بود اين نكته آنشد مطرح
آنقدر اجرايي مراكز در چون.كند فعاليت كشور برنامهريزي نظام انديشهاي و فكري پشتيبان
كار با كه كساني.نميماند باقي تفكر و انديشه براي فرصتي كه دارد وجود گرفتاري و دغدغه
از بيش عضو شايد سازمان اين رئيس تنها كه ميدانند هستند آشنا بودجه و برنامه سازمان
برنامهريزيهاي در برنامه سازمان مسائل ، قبيل اين كنار در.باشد شركت عمومي مجمع 350
توجيه و توضيح برنامه ، تبيين بودجه ، تهيه موافقتنامهها ، مبادله بودجه ، تخصيص مثل بزرگي
بهطور.دارد مشاركت ديگر كارهاي از بسياري و قانونگذاري مثل كارهايي و مجلس براي مسائل
تا دارد نياز فكري پشتيبانيكننده نيروي يك به برنامه سازمان شرايطي چنين در طبيعي
.بردارد سازمان دوش روي از باري تفكر و انديشه لحاظ از بتواند
به باتوجه زمان آن در دولت اداري تشكيلات ساير و بودجه و برنامه سازمان ديگر سوي از
افراد از گروه اين.نداشتند كشور فكري نخبگان جذب براي را لازم انعطاف داشتند ، كه بافتي
علم به نيازي اگر.تحقيقاتي و فكري فعاليتهاي مشغول و هستند دانشگاه در معمولا جامعه
آنها از و كند جذب را اينها بتواند كه باشد داشته وجود سيستمهايي بايد است اساتيد اين
.بگيرد كمك كشور پيشرفت و توسعه براي
و اساتيد جذب براي و مشكل اين حل براي تا 67 سالهاي 64 در كه شد باعث نكته دو اين
شروع زمان آن برنامه سازمان در راستا اين درشود انديشه راهكاري جامعه فكري نخبگان
همچنين و باشد كشور برنامهريزي نظام فكري پشتيبان بتواند كه موسسهاي طراحي به كرديم
كل براي موسسه اين كه بود اين بر قصد البته.كند جذب خود درون در نيز را فكري نخبگان
.دهد ارائه علمي و فكري خدمات ايران حكومتي نظام
در كه -ستاريفر دكتر.گرفت قرار سازمان مقامات قبول و تفاهم مورد شد مطرح كه ايده اين
ماموريت ايشان كنار در بنده و -بودند بودجه و برنامه سازمان اجتماعي معاون زمان آن
.كنيم فراهم را موسسه اين تاسيس مقدمات كه يافتيم
سازمان در صرفا كه فعاليتهايي براساس يا داشتيد موسساتي چنين در فعاليت سابقه شما
شد؟ محول شما به وظيفه اين ميداديد انجام
ايجاد موسسهاي ايران در سال 54داشتم را موسساتي چنين در فعاليت سابقه گذشته در بنده
فراهم مركز اين اصلي وظيفه."منطقهاي برنامهريزي در پژوهش و آموزش موسسه" نام به شد
اين.شدم استخدام موسسه اين در زمان آن در منبود مناطق سطح در كاربردي آموزشهاي كردن
از مجموعهاي موقع همان در و شد تبديل ايران برنامهريزي مركز به سال 55 در موسسه
اينچنين براي تشكيلاتي نوع چه شود مشخص كه شد انجام بينالمللي و ملي سطح در مطالعات
پشتيباني را كشور برنامهريزي نظام بتواند تشكيلات اين وسيله به تا است لازم موسسهاي
دارند را مراكزي چنين كه صنعتي كشورهاي روي نيز مطالعاتي تجربه اين كنار در.كند فكري
البته.ميكنند كمك صنعتي جوامع به تصميمسازي در شدت به فوق موسسات.داديم انجام
وظيفه وليكند اتخاذ تصميمي چه كه نميكنند تكليف وزير يك به مثلا مراكز اين هيچگاه
با مثلا ميافتد اتفاق مهمي مساله هرگاه و باشند داشته حضور دولت كنار در دارند
دهند قرار بررسي مورد كارشناسي ديدگاه از را مساله كوتاهمدت ، تخصصي سمينار يك برگزاري
و تجارب اين به باتوجه.كنند روشن تصميمگيران براي را مساله اين تاريك گوشههاي و
در پژوهش عالي موسسه اساسنامه اوليه متن گرفتم قرار ستاريفر دكتر كنار در بنده مطالعات
شكل بايد موسسه اين كه بوديم معتقد چون زمان همان در شد تهيه توسعه و برنامهريزي
دفعات به آنها با و برديم فرهنگي انقلاب شوراي به را اساسنامه باشد ، داشته دانشگاهي
در بنابراين.شد تصويب سال 67 در موسسه اساسنامه نهايتا تا پرداختيم بحث به متعدد
دكتر عهده به كار هدايت البته.بودم امور جريان در كامل بهطور بنده موسسه طراحي مرحله
.بود ستاريفر
خود كه را مركزي مديريت تا آمدهايد كه گرفت نتيجه گونه اين شما بازگشت از ميتوان يعني
بگيريد؟ عهده به بوديد ، آن تاسيس دنبال به نحوي به
ديگر و آمدم بيرون سازمان از من آمد ، بهوجود كه نظري اختلافهاي از بعد سال 67 ، در
مصوبه به باتوجه اكنون اماكنم بهكار شروع مركز اين در بتوانم تا نيامد دست به فرصتي
مديريت آموزش مركز ستادي بخش و موسسه اين شده تصويب كشور اداري عالي شوراي در كه اخير
ادامه خود بهكار اوليه اهداف همان با موسسه طريق بدين و ميشوند ادغام هم در دولتي
برنامهريزي و مديريت سازمان به مجددا كه شده خواسته من از وضعيت اين در.داد خواهد
كنار در -بودم كرده تلاش و فكر آن براي سالها كه را موسسه اين مسووليت و برگردم كشور
.بگيرم اختيار در -آن اعضاي و همكاران ساير
بنده كه است طراحيهايي به برگشت درواقع برنامه سازمان و موسسه اين به برگشت بنابراين
.داشتهام فعال مشاركت آن در نيز
سوي و سمت آنها اغلب كه دارد وجود ديگري تلقي شما بازگشت از اينجا از بيرون !دكتر آقاي
آن دامنه و گرفته صورت تغييري حكومت تصميمسازي بخش در حتما ميشود گفته.دارند سياسي
است؟ شده كشيده نيز موسسه اين تا
از و شده عوض كشور سياستهاي حتما كه آيد بهوجود تلقي اين نبايد اصلا برگشت اين از
مثل تيپي و ميشد انجام سياسي ديد از تغييراتي بود قرار اگراست رفته ديگر طرف به طرفي
صورت خرداد 76 دوم از سال گذشت 5 با تغيير و اتفاق اين ميآمد سركار بر دوباره من
.نميگرفت
كه ميكنم تاكيد البته.كرد تحليل سياسي تفاسير و تعابير با اصلا نبايد را بازگشت اين
شد ، مطرح ايران عظيم بدهكاريهاي كه شد زده زماني كشور سياستهاي در تغيير جرقه نخستين
غلط سياستهاي خاطر به و رفت زيرسوال خارجي تجارت حيث از كشور بينالمللي اعتبار
تغيير و اصلاح بنابراينآمد بهوجود و 75 سالهاي 74 در ايران تورمهاي بزرگترين
سال در كه آن ضمن.شد شروع بعد به سالهاي 73 در اتفاق اين ولي دارد وجود قطعا سياست
بود ، سياستها تغيير مستلزم عملا كه بحرانها حل به كمك براي و تغييرات اين با همراه 75
و 76 سالهاي 75 در.شد تاسيس وقت رئيسجمهوري به كمك براي اقتصادي مشورتي شوراي يك
به من بازگشت بنابراين.بودم شورا اين اعضاي از يكي هم بنده و داشت وجود شورا اين
.نيست گذشته ماه دو الي يك اين در سياستي يا سياسي تغيير به معطوف الزاما سازمان
رفسنجاني هاشمي آقاي جمهوري رياست دوره اواخر تاخير اين زمان ولي كرده تغيير سياستها
.ميكنم فعاليت اجرايي مراكز در كه نيست بار اولين براي هم بنده.است
داريد؟ مدنظر هم خاصي برنامه بازگشت اين در شما
اين تبديل آن نتيجه كه باشم موثر اجرايي فعاليتهاي در نحوي به ميخواهم بازگشت اين در
موسسه اين البته.باشد كشور برنامهريزي نظام براي علمي و فكري پشتيبان يك به موسسه
دارد وجود كه نكتهاي ولي داده انجام مفيدي بسيار فعاليتهاي مختلف درزمينههاي قبلا
اعمال دستگاههاي جزو كه است علمي مركزي بلكه نيست خصوصي موسسه يك مكان اين كه است
اين
نيست مطرح اصلا موسسهاي چنين براي خودكفايي بحث.ميشود محسوب دولت حاكميت
چرا؟
ما مكان اين در.كند تزريق دولتي مراكز به انديشه و فكر دارد وظيفه اينموسسه چون.
بحثهاي و كنيم جمع هم دور به فكري مختلف مكاتب از را نخبگان و كنيم هزينه مجبوريم
پروژه يعني.شود اداره عادي تحقيقاتي موسسه يك مثل نبايد اينجا.اندازيم راه به تخصصي
و بگيرند پول كه موسسات نوع اين از.آورد دست به درآمد طريق اين از و كند اجرا بگيرد ،
تكيهگاه بايد و دارد بالاتري جايگاه مركز اين.است فراوان ايران در كنند اجرا پروژه
در لذا.ميگذارد اثر مردم كلي سرنوشت روي كه باشد تصميماتي براي فني و علمي انديشهاي ،
بهدليل احتمالا گذشته چندينسال در موسسه اين.نيست مالي خودكفايي بر اصل موسسه اين
آموزش و تحقيقات وجه آن فعاليت غالب وجه كه رفته سمتي به داشته وجود كه مشكلاتي و موانع
.كند فعاليت برنامهريزي نظام پشتيبان ديدگاه با توانسته كمتر حالت دراين كه است عمومي
.كند عمل خود اصلي وظيفه به موسسه و شود برطرف موانع تا شد خواهد كوشش جديد درجهتگيري
فكري بخش يك چوناست حاكميت براي فكري پشتيبان نقش ايفاي مفهوم ، همين سر بر اصلي چالش
هم شماآمد كار سر بر جديد فكري خصوصيت با جديد دوران يك و شد گذاشته كنار سال 67 مشخص
.بازگشتهايد دوباره حالا و رفتيد كنار خود اجرايي موقعيت از فكري تيم آن با سال 67 در
اجرايي و فكري جديد دوران شروع بهعنوان بازگشت اين از درواقع است مطرح كه بحثهايي
برداشتها اين شما نظر به.دارد مدنظر نيز را توسعه چهارم برنامه تنظيم كه ميكند تعبير
باشد؟ صحيح ميتواند حد چه تا
و بنشينيم بايد يعني.هستيم ارزيابي يك نيازمند ابتدا ما كه كنم اشاره بايد باره اين در
بررسي را شد اجرا و طراحي تدوين ، جنگ از بعد كه برنامههايي توفيق درجه واقعنگري با
مربوط واقع بهطور مشكل كه ميكنم تاكيد باره اين در كلي بحث يك شروع از قبل من.كنيم
هستند آزادسازي و عمل آزادي موافق ميكنند ادعا كه افرادي از بسياري.نيست افراد به
را خود تلاش و بودهاند بهكار مشغول آنها طراحي و دولتي سياستهاي اجراي در سالها
در شده اجرا برنامههاي كه است اين بحث اصل.نيست افراد بحث اصلا بنابراين.كردهاند
كشور در وسيع بسيار فقر و تورم جوانان ، گسترده بيكاري.نداشتهاند مطلوبي نتيجه ايران
او توسط شده اجرا و طراحي برنامه كند ادعا كسي كه اين از فارغ ;است مدعا اين شاهد نيز
توليد شاخصهاي با بايد نهايتا برنامه بلكه نيست ، كافي مساله اين است بوده بد يا خوب
و درآمد توزيع در عدالت ايجاد و محروميت و فقر رفع اشتغال ، ايجاد سرانه ، توليد ملي ،
حالت خوشبينانهترين در ايران سرانه توليد كه هستيم شرايطي در الان.شود سنجيده ثروت
.نيست دلار از 1500 بيشتر چيزي
در.است دلار و 500 هزار حدود 32 چيزي صنعتي كشورهاي در سرانه توليد متوسط زمان درهمين
.ميرسد دلار هزار به 39 ژاپن در و دلار هزار حدود 40 به رقم اين سوئيس
و اقتصاد وضعيت كه ميرساند موفقيت از حد آن به را ما برنامهها اين اجراي بايد يعني
اين در ميرسد نظر به ;ميزديم محك ژاپن و آلمان نظير كشورهايي با را خود سرانه توليد
.دارد وجود تناقض نوعي مطلب
اين من منظور.باشد حد اين در ايران سرانه توليد كه داشت انتظار نبايد و نيست چنين نه
توليد در افزايشي هيچ اما ميشود گرفته بهكار مختلف برنامههاي است سال كه 23 است
برابر از 4 بيش شايد كره سرانه توليد سال همين 23 در.است نگرفته صورت ايران سرانه
بحران يك تنها نه ايران بيكاري بحران كه داريم قرار جايي در امروز ما.يافته افزايش
از يكي بيكاري بحران.است شده اجتماعي عظيم بحران يك به تبديل بلكه است اقتصادي وسيع
نيز حاضر درحال و ميكند ايجاد را ديگر اجتماعي جرائم از بسياري و اعتياد كه است عواملي
نيست بد كشور در محروميت و فقر حجم ديدگاه از شود ، تبديل سياسي بحران يك به تا ميرود
در شخصي بررسيهاي و مطالعات از سلسله يك با است نامطلوب بسيار ما وضعيت كه كنم اشاره
يك فقر خط اساس ، براين.است تامل قابل كه يافتم دست زمينه اين در نتايجي به سال 79
خانواده چند مگر.ميشود محاسبه ماه در تومان هزار حدود 250 چيزي تهراني نفره خانوار5
از مجموعهاي.دارد وجود گسترده فقر يك پس برخوردارند؟ درآمدي چنين از تهران در
بحران كنيم ادعا بتوانيم كه نيستيم جايي در امروزه اما شده ، اجرا سياستها و برنامهها
.است نشده ايجاد اقتصادي فساد و ندارد وجود رانتخواري است ، پايين تورم نداريم ، بيكاري
و نداشته كارآيي بحث مورد سياستهاي مجموعه اين كه است آن نشاندهنده واقع در اينها
چنين نبايد ما.شد حاصل نتايج اين كه است بوده مساله دچار ايران توسعهاي الگوي شك بدون
يا و دارند گرايشي چه افراد كه اينكنيم تبديل شخصي مسائل به را مهمي اتفاقات و مسائل
سياستهاي مجموعه شده ثابت كه است اين مهم.ندارد اهميت هستند تيمي چه عضو كه اين
.داشتهاند محدودي و پايين كارآيي خيلي شده گرفته بهكار
و طراحي با بازگشت اين آيا.نكرديد صحبتي چهارم برنامه طراحي و مجددتان بازگشت درباره
دارد؟ ارتباطي توسعه چهارم برنامه تدوين
مركز رياست شما كه است نگفته من به برنامه سازمان در مقامي هيچ كه ميگويم صراحت با من
بهطور البته.كن تدوين ديگر گونهاي به را كشور توسعه چهارم برنامه و بگير عهده به را
.دارد وجود چهارم برنامه طراحي براي برنامهريزي و مديريت سازمان درون در بحثهايي حتم
كه كنم تاكيد جا همين.كرد خواهيم كمك فرآيند اين به سازمان زيرمجموعه بهعنوان هم ما
نفر هزاران كار نتيجه برنامه.ميكند تهيه نفر يك را برنامه تمام كه كند ادعا نبايد كسي
گرفته تصميمي هيچ هنوز دارم اطلاع من كه آنجا تا ولي.است كشور دستگاههاي مجموعه در
شخصا اما.داد خواهد تشكيل را چهارم برنامه چارچوب اصول و سياستها نوع چه كه نشده
دست به قبلي برنامههاي مجموعه از عملا كه نامطلوبي نتايج به باتوجه كه دارم انتظار
بايد عليالاصول پذيرفتهاند را امر همين زيادي حد تا نيز مسوولان و مردم همه و آمده
و كارشناسان كه است اين مهم.داشت چهارم برنامه سياستهاي در را تغيير پارهاي انتظار
.شود شناخته موفقيت عدم اين دلايل تا كنند كمك فردي تسويهحسابهاي از خارج متوليان ،
چون باشد ، داشته تفاوت دوم و اول برنامههاي با كه شود تدوين برنامههايي همچنين
كه ميكند فكر كسي اگر بنابراين.هستيم مطلوبي و متفاوت نتايج آوردن دست به خواستار
چنين است ، كشور توسعه برنامه در تغييرات ايجاد معني به الزاما موسسه اين به بنده آمدن
مثل هم چهارم برنامه كه ميكند فكر گونه اين كسي اگر ديگر سوي ازنيست صحيح تحليلي
.نيست صحيح هم فكر اين ميشود تدوين سياستها همان با و گذشته برنامههاي
برنامهها از مجموعه آن كه رسيدهاند نتيجه اين به ما حكومتي و اداري دستگاههاي مسلما
امر اين به باتوجه.هستند تغيير ايجاد پي در همه بنابراين نداشتهاند ، را لازم كارآيي
.داشت خواهيم تغييراتي حتما آينده برنامههاي سياستگزاري در كه گرفت نتيجه ميتوان
طراحي در خطا و آزمون شيوه كه باشيم اميدوار ميتوانيم كرديد شما كه بحثهايي با
شود؟ تبديل كارشناسي شيوه به توسعه برنامههاي
خواهيم موفق چقدر كه اين.شويم خارج خطا و آزمون شيوه از كه كرد خواهيم كوشش ما قطعا
با ميتوانم فقط حاضر درحال من.نداريم خاصي ادعاي الان شود معلوم عمل در بايد نيز بود
نخبگان كه شود فراهم موسسه اين در لازم امكانات همه تا كرد خواهيم تلاش بگويم جرا7ت
مهم مسائل مورد در و شوند جمع موسسه اين در بتوانند مختلف فكري مكاتب از جامعه فكري
مطرح علمي محورهاي تنها كه كرد حركت سمتي به بايد عبارتي به.كنند گفتوگو و بحث كشور
موردنظر مباحث برسيم ، نيز تفاهم درصد از 60 بيش به اگر وفاقي ، چنين در حتم طور به.باشد
نحوي به شود تقويت تخصصي زمينههاي موسسه در تا هستيم اين پي در ما.آمد خواهد دست به
.و برنامهريزي فرآيند در چه و بودجهريزي فرآيند در چه تصميمگيري و تصميمسازي براي كه
.باشد داشته وجود علمي پايگاه..
چپ ، از فارغ يعني.است بيكاري جامعه ، فكري دغدغه مهمترين حاضر حال در مثال بهعنوان
فكري كار بيشترين بايد و است كشور بحران مهمترين مولفه اين ديگر گرايشهاي يا و راست
اين به بايد.است داده قرار تباهي آستانه در را كشور جوانان بيكاري.شود آن صرف نيز
هر.نيست صحيح دارد يا داشته آسا معجزه حل راه كسي كه اين.پرداخت مقولات گونه
ايدهها بلكه است بهترين او ايده كه كند پافشاري نبايد و دارد مشخص ايده يك صاحبنظري
ايدهها تحميل براي مجالي ديگر موجود بحران.شوند مطرح يكديگر كنار در بتوانند بايد
تخصصي متون تا داد انجام را پژوهشي فعاليتهاي جمعي بهصورت بايد بلكه است نگذاشته باقي
و رشد و مردم زندگي اقتصادي فشار كردن كم جهت در ميشود طريق اين از تنها شود ، تهيه
.برداشت گامي كشور صنعتي توسعه
براي هم و مسوولان براي هم نحوي به سوم حتي و دوم اول ، برنامههاي نتايج گفتيدكه شما
موسسه گرفتن فاصله كه گرفت نتيجه گونه اين ميتوان شما صحبتهاي از.است شده مشخص مردم
توفيق عدم در زيادي سهم نقش اين ايفاي از دولت فكري پشتيبان بهعنوان پژوهش عالي
به را موسسه تا داريد قصد ستاريفر دكتر شخص و شما حالا و است داشته توسعه برنامههاي
از زيادي سهم گذاشتن و تحليل اين ميرسد نظر بهكنيد نزديك اوليهاش اهداف
.باشد واقعيتها از دور موسسه دوش بر ناتواناييها
بيكاري ، نظير مشكلاتي وجود آيا كه دارد قرار محور اين بر واقع در شما سوال از بخش يك
نحوي به موضوع اين طرح.است فكري پشتيباني از مركز اين گرفتن فاصله از ناشي غيره و تورم
سطح در بزرگ پيامدهاي و نتايج چونميپذيرم را آن بودن غيرواقعي هم من و نيست درست
از موسسه اين اجباري گرفتن فاصله مسلما ولي نيست عامل يك عملكرد از ناشي هيچوقت جامعه
اين امااست بوده موثر فوق نتايج آوردن دست به در دولت براي فكري تكيهگاهي كردن فراهم
دستگاه تا را فاصلهاش و كنيم هدايت آن اوليه اهداف سمت به را موسسه تا آمدهايم ما كه
دست پي در مطمئنا ما.است صحيح حدودي تا كنيم ترميم نهايت در و كوتاه كشور برنامهريزي
نباشد كتابي تنها آن نتيجه ميدهيم انجام كه را فعاليتهايي تا هستيم هدف اين به يافتن
متخصصان ميان در اختلاف بيشترين شايد كشور در الان.است كرده خوش جا كتابخانه در كه
از كه داريم كار دستور در را سمينارهايي برگزاري نخست ، گام در ما.باشد داشته وجود
.برساند اصولي جمعبندي يك به را متخصصان نهايت در و كند جلوگيري اختلافات اين افزايش
آسودگي با كارشناسان كه اين براي مكاني هنوز كه است اين از ناشي اختلافها اين از بخشي
فراهم را شرايطي بتوانيم اگر ما.ندارد وجود كنند حل را خود اختلافهاي و بنشينند خاطر
موفقيت ادعاي كنند انديشه كشور معضلات براي و بنشينند يكديگر روبهروي متخصصان كه كنيم
به اختلافها سر بر حتي كرد خواهند فرصت نظريهپردازان محيطي چنين در چون.كرد خواهيم
فكري ، تعصبات طرح جاي به كه شود فراهم امكان اين بايد.بشناسند را آنها و برسند جمعبندي
رياست مجلس ، نمايندگان از ميتوانيم رسيديم مرحله اين به وقتي.شوند تهيه تخصصي متون
به و شوند حاضر موسسه جلسات در تا كنيم درخواست كشور ديگر مقامات از بسياري و جمهوري
آن روي بتوانيم بايد و كنيم كار مسوولان ذهن روي بايد درواقع مادهند گوش علمي بحثهاي
را كشور مشكلات از بسياري ميتواند علمي تحقيقات انجام با موسسه اين.بگذاريم تاثير
مطمئنا.كند ارزيابي اجرايي متوليان حضور در را آنها از برونرفت راهكار و كند بررسي
.كنند استفاده متنوعي انديشههاي از ميتوانند خود عملكرد براي مسوولان فضا اين در
ميشود؟ محدود حد همين در شما برنامههاي
را آنها تدريج به امكانات براساس كه دارد وجود نيز ديگري متعدد برنامههاي.نهخير
كه نحوي به دهيم تغيير را موسسه اين محوري جهتگيري ميخواهيم اصل در.داد خواهيم انجام
به كمك آن محوريت كه تحقيقاتي موسسه يك به و شود خارج خودگردان كاركرد حالت از مركز اين
.شود تبديل است دولتي تصميمسازيهاي
از دولت چون گذشته سال دو ظرف كه بوده اين شده مطرح اخير روزهاي طي كه بحثهايي از يكي
موسسه.است گرفته فاصله محور اين از مركز اين باشد او فكري پشتيبان كه نخواسته موسسه
بماند ، منتظر نبايد.است شده تاسيس دولت به فكري خدمات ارائه هدف با برنامهريزي و پژوهش
و مركز اين هدف وقتي يعني.كند اعلام را خود تقاضاي خدمات اين دريافت براي دولت تا
خود بهصورت بايد موسسهاي چنين مسوولان.است دولت براي فكري تكيهگاه ايجاد آن وظيفه
.كنند برنامهريزي نظام از پشتيباني درزمينه فعاليت به اقدام خويش وظيفه انجام در خود به
بحرانهاي تازه سال 81 از كه ميدهد نشان آمارها ;قضيه سياسي بعد به برگرديم دوباره
ما كه نحوي به ميرسد انفجار به سال 84 در و ميشود شروع بيكاري بحران نظير اقتصادي
بحران وجود از خود مصاحبههاي در هميشه شما.داشت خواهيم را بيكاري انفجار سال دراين
بايد را مشكل بزرگترين صحبتها اين تمام از قبل كه شدهايد متذكر و كرده ياد تصميمگيري
اجرايي ، گروه يك كه دارد نياز اين به تصميمگيري بحران رفع.دانست تصميمگيري مشكل
اين گذشته روزهاي طي كارشناسان از خيلي.كند جمع تيم يك درون را خود همفكر افراد
شايد امر اين.كردند تحليل دولت تيم فكري و اجرايي افراد كردن يكي درجهت را تغييرات
دانست؟ نظر اين ادامه را اخير تغييرات ميتوان آيا ولي باشد مفيد فينفسه
يك شد خواهد جديتر سال 81 در -اشتغال بحران بهخصوص -اقتصادي بحرانهاي از برخي كه اين
ارائه را آن حل راهكارهاي و كرد بررسي خودش زمان در بايد را مسالهاي هر.است واقعيت
ورود بدو در بنده درسال 60.بازميگردد و 59 سالهاي 58 به حدي تا بيكاري معضل اين.داد
اگر ميداد نشان كه دادم انجام را محاسباتي جمعيت رشد درزمينه بودجه و برنامه سازمان به
اين نياز تامين امكان ديگر سال الي 15 از 10 بعد يابد ادامه نرخ همين با جمعيت رشد
كه نشد موفق سال 67 تا بودجه و برنامه سازمان دلايلي به بنا.داشت نخواهد وجود جمعيت
شد مطرح جمعيت رشد از جلوگيري لزوم بحث كه سال 60 از.دهد انجام كاري جمعيت كنترل درجهت
دنيا به بسياري كودكان گرفت ، صورت هدف اين به دستيابي درجهت اقدام اولين كه سال 67 تا
از بايد ما.است شده مملكت سياستگزاري حساس مساله آنان نيازهاي رفع حاضر درحال كه آمدند
اخذ براي تخصص از.داريم نگه باز تخصص ورود براي را راه و كنيم استفاده تجربه اين
ما جديد بحرانهايي دوباره ديگر سال تا 10 كرد استفاده بايد علمي و موقع به تصميمهاي
تا كرد مهيا آرام فضايي بايد تصميمگيري بحران رفع براي.ندهد قرار سقوط آستانه در را
اين.كنند كمك كشور تصميمگيريهاي فرآيند تسهيل به آن در بتوانند بشري دانستههاي
.ميكند جلوگيري تلخ تجارب تكرار از موضوع
اجرايي؟ و فكري تيمهاي كردن يكدست درمورد
از البته است نبوده تصميمگيري چارچوبهاي كردن يكدست تغييرات اين از هدف من نظر به
از صورت اين در چون باشد داشته وجود اساسي اختلاف تصميمگيران ميان نبايد علمي ديدگاه
آن از كه ندارد قرار جايگاهي در موسسه اين.آمد نخواهد دست به مطلوبي نتيجه آنان فعاليت
پژوهش موسسه بلكه شود استفاده اقتصادي يا سياسي يارگيريهاي براي ابزاري بهعنوان
از.برميتاباند را موضوعات اين و دارد علمي و تخصصي مبناي دقيقا كه ايستاده درمكاني
كشوري حساس تصميمات براي فكري پشتيباني كه كند حركت مسيري در دارد قصد موسسه نيز پس اين
.گيرد قرار تصميمگيران اختيار در و تهيه موقع به
و بوده مسوول يك بهعنوان چه و محقق يك بهعنوان چه من كار حيطه در كه آنچه واقعا
فكر يك همه شوراها يا و شوند يكدست درتصميمگيري دستگاهها كه نيست اين كردهام ، دنبال
.ماست وظايف جزء نه و دارد قرار ما قدرت حيطه در نه موضوعات اين اصلا.كنند دنبال را
كه كنيم كاري موانع ، حذف با و خودمان توان درحد اينجا ، در ميخواهيم ما است مشخص آنچه
.دهد انجام گذشته از راحتتر را خود وظيفه بتواند موسسه اين
ديگر بار يك من و است تصميمگيريها براي تخصصي پشتيباني كردن فراهم موسسه اين وظيفه
تحقيقاتي موسسه يك توسعه در برنامهريزي و پژوهش عالي موسسه نيست قرار كه ميكنم تاكيد
كنار در را اقتصادي مختلف تفكرات موسسه اين تا است اين بر قرار.باشد خصوصي خودگردان
كنند ، كمك مملكت اين سرنوشت شدن بهتر به هستند مايل كه را كساني تمام و دهد قرار يكديگر
تصميمگيران اختيار در را خود افكار جمعبندي و كنند گفتوگو و بحث تا كند جمع هم دور
.دهند قرار
درست برداشتهايي چنين كه بدهم نشان بتوانم هم عمل در اميدوارم و ميكنم عرض انصافا
را بحثهايي و بوده محدود مفاهمه چون.است سوءتفاهم از ناشي يا برخوردها اين.نيست
از من كه است مقولاتي از ناشي يا و است شده سوءتفاهم اين به منجر كه است كرده ايجاد
.ندارم اطلاعي آنها
دارم اطلاع من كه را مسائلي آن حداقل نيست ، سياسي بحث واقعا است ، مطرح كه آنچه ولي
.نيست چيزي چنين
ميدانيد؟ چه را اينادغام دليل داريد شما خود كه اطلاعاتي براساس
اتفاقي چه اصل در كه كنيم صحبت اين از موضوع شدن روشن براي باشد بهتر شايد !ببينيد
با بودجه و برنامه سازمان و استخدامي و اداري امور سازمان قبل ، ماهها است؟ افتاده
.شدند تبديل سازمان يك به و ادغام يكديگر
در برنامهريزي و پژوهش عالي موسسه و دولتي مديريت آموزش مركز موسسه دو ميان اين در
در.بود آنها برعهده پژوهشي و آموزشي وظايفي كه داشتند وجود سازمان كنار در نيز توسعه
كارداني از مختلف مقاطع در نفر هزار به 24 نزديك دولتي مديريت آموزش مركز در حاضر حال
اما.بود آمده بهوجود زمان ضرورت به بنا مركز اين.هستند تحصيل به مشغول دكترا تا
به نيازي واقعا آيا كه است شده كارشناسي مختلف بحثهاي.ندارد وجود ضرورت آن امروز
دورههاي البته خير؟ يا دارد وجود دولتي مديريت آموزش مركز در معادل دورههاي ادامه
مسلم حق اين و رسيد خواهد سرانجام به و كرد خواهد پيدا ادامه مركز موجود و فعلي
دانشجو هزار و 700 ميليون يك وجود با آينده در آيا كه است اين بحث ولي.است دانشجويان
اين كار ادامه كشور در بيكار فارغالتحصيلان زياد بسيار تعداد و كشور دانشگاههاي در
دارد؟ ضرورتي مركز اين در فعاليت
شوراي در لذا.شود تجديدنظر مورد اين در بايد كه ميكند تاييد منطقي هر كه است طبيعي
سازمان دو اين از قبل كه سازمان ، يك به وابسته مركز دو اين كه كردند تصويب اداري عالي
آموزشهاي اين كه اين هم و نكنند موازي فعاليت هم كه شوند تلفيق نحوي به بايد است ، بوده
و ميكنند تحصيل كشور دانشگاههاي در كه كشور دانشجويان سايرشود محدود شدت به معادل
جذب اداري دستگاههاي در تا باشند داشته را امكان اين بايد هستند مملكت اين فرزندان
.شوند
اما.است پرداخته دولتي مديريت آموزش مركز دادن سامان به بيشتر اداري عالي شوراي مصوبه
كار اساس كه درحالي.نميكنند صحبتي هيچ دولتي مديريت آموزش مركز به راجع افراد برخي
اين دولت عمومي سياست اما بوده استان هر در دولتي مديريت آموزش اين از پيش.است آنجا
استاني مراكز است شده قرار اساس همين بر.شود زياد استانها به اختيار تفويض كه است
كه آن ضمن.بروند استان هر برنامهريزي و مديريت سازمان تحتپوشش دولتي مديريت آموزش
دورههاي براي دانشجويي آينده در كه است اين ديگر بحث و شود محدود معادل دورههاي
داشته وجود مبرم نياز كه مواردي در مگر نشوند ، جذب دولتي مديريت آموزش مركز در معادل
گرفتن قرار تحتپوشش با.شد خواهد برقرار دولت هيات اجازه با نيز موارد اين كه باشد
ديگر موسسه يا 3 با 2 همراه موسسه اين مركزي ستاد دولتي ، مديريت آموزش استاني مراكز
توسعه ، و برنامهريزي در پژوهش عالي موسسه با تلفيق با سازمانها اين كه ميمانند باقي
است؟ سياسي فرآيند اين كجاي كه است اين من سوال حال.ميآورند بهوجود را واحد موسسه يك
چيست؟ رابطه اين در شما نظر.ميشود منجر آموزش در تمركز به ادغام اين كه معتقدند برخي
سمت به اقتصاد كه زماني در و معتقديد دولتي اقتصاد به شما كه ميشود عنوان ديگر سوي از
چنين به پژوهشي و علمي مراكز مهمترين از يكي مديريت واگذاري ميكند حركت آزادسازي
سياسي بعد همان درواقع اين ميشود شده تعيين پيش از اهداف شدن مخدوش موجب انديشههايي
.است چالشها
اين خلاف كه ميدهد نشان گام اولين در هستند ، تمركز دنبال اينها ميشود گفته كه اين
سازمان سوي از دولتي مديريت آموزش استاني مراكز گرفتن قرار تحتپوشش با است ، موضوع
دراولين يعني.ميشود تقويت تمركز عدم بازوهاي از يكي استان ، هر برنامهريزي و مديريت
آموزشهاي از مراكز اين آموزشهاي كه تفاوت اين با ميرود ، بالا استانها قدرت قدم
معناي به اصلا اين و ميشود ويژه كاربردي آموزشهاي به تبديل فوقليسانس و ليسانس
.نيست آموزش شدن محدود
اداري دستگاه و دانشگاه بين پل بايد دولتي آموزشهاي كه ميافتد اتفاق اين دنيا درتمام
از پيش شود ، جذب دولتي دستگاههاي از يكي در بخواهد ليسانسهاي اگر يعنيباشند كشور
براي بازآموزي دورههاي خدمت طول در كه اين يا و كند طي را ويژهاي دورههاي كار اين
نوع اين داريم تصميم اتفاقا.شود هنگام به و روز به آنها دانش تا باشيم داشته كاركنان
عالي موسسه و دولتي مديريت آموزش مركز ستاد تلفيق با درواقع.دهيم گسترش را آموزشها
خدمات ارائه امكان و ميشود جمع يكديگر با آنها امكانات توسعه ، و برنامهريزي در پژوهش
كجاست فرآيند اين بودن سياسي كه ميكنم فكر هرچه واقعا من.ميشود فراهم بهتر
اين است شده قرار كه اين از دوستان از تعدادي.بگويم شفاف بگذاريد.نميرسم بهنتيجهاي
ابهام اين رفع براي ميكنم توصيه من.شدهاند مشكل و مساله دچار باشد من برعهده وظيفه
.ندهند قرار عمل ملاك را ذهني تصورات و بخوانند را من گذشته نوشتههاي و قبلي كتابهاي
تمام در هستم؟ متمركز دولتي اقتصاد طرفدار بنده كتابها و مقالات اين در واقعا آيا
اگر.كوچكتر باحوزهاي ميخواهيم مقتدر دولت يك ما كه كردهام تاكيد نوشتههايم
معناي به اصلا مقتدر دولت نميايستد ، خود جاي سر مملكت باشد ، نداشته وجود دولت اقتدار
.كاراست ولي كوچك دولت مقتدر ، دولت معناي اتفاقا نيست ، بزرگ دولت
تحقيقي گروه يك پيشنهاد وزارتخانهها ، از دولتي شركتهاي شدن جدا پيشنهاد نخستين حتي
برنامه سازمان را آن بودجه كه تام نام به پروژهاي.كردم كار آن در سالها بنده كه بود
پروژه كه داشت وجود اجرايي شوراي يك پروژه اين در.ميكرد تامين تا 68 سالهاي 64 طي
چطور كه هست ما پيشنهادهاي آنجا در.داشت برعهده را دولت مالي -اداري تشكيلات مطالعه
.بدهيم ديگر بخشهاي به و بگيريم آن از را توليد چطور.كنيم مقتدر و كوچك را حاكميت
نوشتههاي مطالعه حوصله كه اين دلايل به يا و شخصي دلايل به آقايان كه ميزنم حدس من
بحث لذا و هستم دولتي اقتصاد يك طرفدار آمدم ، بنده چون كردهاند تصور نداشتند ، را بنده
.كردند سياسي را
تمركز شدن شكسته از من.باشند من پوشش زير همه مركز ، دانشجوي هزار بگويم 24 نيامدم من
ميكردم حفظ را موجود وضعيت بايد كنم ، حمايت تمركزگرايي از بود قرار اگر.كردم استقبال
بحثها اين دنبال ميدهد نشان را اين از غير من عمل ولي.ميافزودم آن به حتي يا و
.شود تجميع آن در موسسه دو امكانات كه بسازيم كوچكي موسسه ميخواهيم فقط ما.نيستم
كار اين كجاي.شود انجام بهتري كارآيي با طراحيها تا ميشود باعث امكانات تجميع اين
كنند ، اعلام را خود نقطهنظرات و صحبتها صراحت به دوستان اگر ميشوم خوشحال است؟ سياسي
.بدهم توضيح بنده تا
با حكم اين از قسمتي در بخوانم ، دادهاند من به كه را حكمي از جملهاي نباشد بد شايد
موسسه آن كارشناسان و اساتيد كليه همفكري با شما است لازم" است شده نوشته درشتتر حروفي
و امنا هيات معرفي نوين ، تشكيلات تدوين اساسنامه ، تهيه به نسبت سازمان اين همكاري و
ستاريفر دكتر احكام دراين يعني."كنيد ارائه را پيشنهادها و اقدام ماه دو ظرف شوراها
موجود اساتيد كليه همفكري ميشويد موسسه اين مسوول كه شما ميكند تاكيد درشت حروف با
سياست ميشود تاكيد اين از بعد باشيد ، داشته را دولتي مديريت آموزش مركز و موسسه اين
آخر.است -غيردولتي بخش -موسسه بيرون امكانات از استفاده و طراحي نيست ، تصديگري سازمان
است؟ سياسي اين كجاي
مراكز با همهجانبه تعامل افكار ، تضارب پژوهشي ، علمي ، نشستهاي كارگاهها ، برپايي آيا
اين تصديگري رويكرد با موسسه آن رسمي آموزش برنامههاي ساماندهي كشور ، پژوهشي -علمي
سياسي بحث آن ، انجام بر نظارت و غيردولتي و دولتي آموزشي و علمي مراكز توسط برنامهها
است؟
اين ميكنم فكر هرچه است؟ دولتي اقتصاد آوردن پديد و تمركز ايجاد معني به اينها آيا
جديد مديريت به آقايان كه است اين من حدس تنها.نميشوم نكتهاي متوجه چيست ، داستانها
موسسه اين امناي هيات رئيس يا قبلي مدير.آنهاست مسلم حق البته كه دارند اعتراض موسسه
سال تا 15 از 10 بعد مديريت تغيير اين نكرده خداي كه اميدوارم من.دارند حق و بودند
.ميشود جابهجا همواره مديريت است طبيعي اين حال هر به.باشد نشده آنها ناراحتي باعث
نگاه نيت حسن با اگر.باشد اينجا ديگري فرد و بروم اينجا از بعد سال هم بنده است ممكن
كردهاند تصور نداشتند ، را من قبلي نوشتههاي و مقالات مطالعه حوصله دوستان شايد كنيم ،
.بازگرديم دولتي اقتصاد دوران به است قرار كه
موسسه دو آموزش كيفيت اختلاط ميشود عنوان موسسه دو ادغام از كه نگرانيهايي ديگر از
سطح كه درحالي است ، نازلي درسطح دولتي مديريت و آموزش مركز در آموزش كيفيت اساسا.است
چيست؟ نگراني اين رفع براي شما توضيح.است بالا بسيار موسسه اين در آموزش كيفي
.است دوستان اطلاع عدم از ناشي نگراني اينشود روشن ابهامات تمام كه ميشوم خوشحال من
منتقل جديد موسسه به دولتي مديريت آموزش مركز آموزشهاي از هيچكدام نيست قرار اصلا
.است مطرح جديد موسسه يك ايجاد و تلفيق بحث بلكه نيست ، مطرح ديگري در يكي ادغام بحثشود
دو ادغام از قبل كه مصوبه آن در ميخواندند ، را عالي شوراي مصوبه ميرفتند آقايان اگر
نگران پس.كردهاند حذف را دولتي مديريت آموزش مركز معادل آموزشهاي اصلا است ، موسسه
هستيم؟ چه
-موسسه اين با آنچه ميكنم تاكيد هم باز من ميآيد؟ پايين آموزش كدام آموزشي ، چه كيفيت
موسسه چند با همراه ستاد يك ميشود ، تلفيق -توسعه در برنامهريزي و پژوهش عالي موسسه
خوش و فكر خوش افراد و دارند دكترا عمدتا آنها متخصصان اكثر كه است كوچك ستادي
خواهند تقويت را موسسه كيفيت قطعا كه دارند اداري و علمي وسيع سوابق و هستند سابقهاي
.كرد
نسبت آقايان اطلاع عدم واسطه به صرفا و است بيمورد دست اين از نگرانيهايي بنابراين ،
مديريت آموزش مركز بود ، قرار اگر اصلااست بهوجودآمده اداري عالي شوراي مصوبه به
ادغام توسعه در برنامهريزي و پژوهش موسسه مثل كوچك مركزي با گسترده ابعاد آن با دولتي
اين.نيست چيزي چنين اصلا ولي ميشد بلعيده بزرگ مركز آن توسط موسسه اين عملا شود ،
بهطور را مصوبات بيهمتياستكه از هم كمي البته و بياطلاعياست از صرفا نگراني
.نخواندهاند دقيق
.است افراد مسلم حقوق از كار محل انتخاب البته.است باز اساتيد تمام روي به مركز اين در
دريغ بربيايد ، من دست از كمكي هر بروند ، ديگري دستگاه هر به بخواهند آقايان از هركدام
به نسبت بيشتري امكانات كرد خواهم تلاش بمانند ، مركز اين در بخواهند اگر و كرد نخواهم
.كرد خواهم ثابت عملا را اين و كنم فراهم گذشته
فكر آن كه است اين معيار.نيست من فكر با مخالفت يا موافقت مركز اين در بودن معيار
عرض صريحا بنده.دارد را مردم دغدغه كه باشد داده نشان فرد و باشد داشته علمي پايگاه
تا دهند تذكر بلافاصله مردم و كارشناسان رسانهها ، كردم ، رفتار اين جداي اگر كه ميكنم
.كنم اصلاح را خود حركت
اعتبار داراي موسسه اين كه ميكردند اشاره مديران آقايان كه جلسات از يكي در حتي
ميكنم ، خواهش كه گفتم شود ، خدشهدار اعتبار اين نميخواهيم ما و است بينالمللي
بر تا كنيد عنوان است ، بينالمللي اعتبار داراي موسسه اين ميدهد نشان كه را شاخصهايي
ارتقا را آنها و كنم حفظ موسسه در حداقل شاخصهاي بهعنوان را اينها كنم سعي اساس آن
.شود رسيدگي تا كنند عنوان دارند ، هم ديگري نگرانيهاي صاحبنظران اگر.دهم
از يكي علمي هيات در عضويت موسسه ، رياست پست احراز شرايط از يكي ميشود گفته
لذا نيستيد ، دولتي دانشگاههاي علمي هيات عضو شما چون و است دولتي دانشگاههاي
دارد؟ صحت چيزي چنين آياشويد عهدهدار را مسووليتي چنين نميتوانيد
افراد ميان از بايد آن رئيس موسسه اين اساسنامه ماده 6 براساس.نيست چيزي چنين اصلا
تاييد و برنامهريزي و مديريت سازمان رئيس پيشنهاد به علمي هيات در عضويت شرايط واجد
سه مدت براي برنامهريزي و مديريت سازمان رئيس حكم با و فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
.شود منصوب موسسه رياست به سال
كه اين ضمن.است نشده برده غيردولتي و دولتي دانشگاه از اشارهاي و اسمي هيچ بند اين در
علامه و تهران دانشگاههاي در من استخدام حكم سال 68 كه دارند اطلاع حتما دوستان
و علوم واحد دكتراي تحصيلات گروه مدير بهعنوان حاضر درحال بنده اگر و شد صادر طباطبايي
دانشگاههاي در نميتوانستم كه نيست آن معناي به است ، غيردولتي واحدي كه هستم ، تحقيقات
.شوم بهكار مشغول دولتي
يك به استخدامي تعهد احكام ، اين صدور از قبل چون خودم ، كار اصول بهدليل بنده ولي
البته نپذيرفتم را طباطبايي علامه و تهران دانشگاههاي حكم بودم ، داده غيردولتي دانشگاه
گفتم ، اين از پيش كه طور همان.باشم دانشگاهها اين استاد كه بود خواهد من افتخار مايه
استخدام درخواست ايام همان در شدم ، بيكار بودجه و برنامه سازمان از دادن استعفا از پس
حكم من براي ساعت دو مدت ظرف غيردولتي واحددادم آزاد و علامه تهران ، دانشگاههاي به
طبيعي البته كه كشيد طول ماهها دولتي دانشگاههاي در فرآيند اين اما.كرد صادر استخدام
.بود هم
علمي هيات در غيرعضو افراد به موسسه سپردن براي منعي اساسنامه ماده 6 حال هر به
.است نشده قائل دولتي دانشگاههاي
داشتهاند ، را موسسه عضويت يا مسووليت سالها كه آن وجود با آقايان كه ميكنم تعجب من
.ادعاداشتهاند اين از ديگري اهداف نكرده خداي شايد يا و نخواندهاند دقت به را اساسنامه
.ميكرد تغيير بايد ميداشت وجود محدوديتي چنين موسسه اين اساسنامه در هم فرض به اگر حتي
هستند دولت كردن محدود و غيردولتي دانشگاههاي به معتقدان و مدافعان از آقايان اين چون
اين خاص مورد اين در است شده چطور حالا.هستند دولتي شما كه ميكنند انتقاد ما به و
ندارند؟ را اعتقاد
.سپاسگزاريم گفتوگو اين در شما شركت از عظيمي دكتر آقاي
نيا حسن آرش - عليدهقان
يادداشت
هدف بازار در ابهام
.شود ايجاد خوزستان استان در جديدي تجاري آزاد منطقه كرد موافقت وزيران هيات پيش چندي
با كه بودند باور اين بر خوزستان ، استان در جديد آزاد منطقه يك ايجاد پيشنهاددهندگان
باعث مساله همين و مييابد افزايش استان اين به كالا واردات ميزان منطقه اين تشكيل
و مييابد تحقق كوتاهمدت در پيشبيني اين البته.ميشود خوزستان استان در رونق ايجاد
جبران كه بهخصوص كرد تقويت را جديد آزاد منطقه تاسيس با موافقت انگيزه نيز موضوع همين
اصلي اولويتهاي جزء خوزستان استان در تحميلي جنگ دوران از ناشي اقتصادي محروميتهاي
مورد كوتاهمدت ديدي با كه مساله اين كنار در اما است كشور اجرايي مسوولان و مقامات
آزاد منطقه يك ايجاد اثرات ميانمدت حتي و درازمدت نگرشي با بايد ميگيرد ، قرار توجه
مورد چابهار و قشم و كيش در آزاد مناطق ساير مسائل و مشكلات به باتوجه را كشور در جديد
كردن برايفراهم بودجه تخصيص عدم دليل به كه است اين واقعيت.داد قرار بررسي
آبادهسازياين هزينه كه است شده مقرر مناطق ، اين اقتصاديدر زيرساختهايلازم
تامين مسافران به سبز برگ فروش و آزاد مناطق به كالا واردات عوارض طريق از زيرساختها
وارد خارجي كالاهاي آنها طريق از كه روزنهاي بهعنوان آزاد مناطق حاليكهاگر در.شود
آن مبناي بر كه كشور صنعتي استراتژي و دولت سياستهاي است طبيعي شود تلقي ميشود كشور
از حمايت درجه آن با متناسب و ميشود تعيين بازرگاني سود و گمركي تعرفههاي ميزان
امارات و چين چون كشورهايي موفق تجربه.شد خواهد مخدوش ميشود محاسبه داخلي توليدات
مناطق تاسيس زمان در ابتدا كشورها اين كه ميدهد نشان آزاد مناطق درايجاد متحده عربي
سپس و كرد دولتيفراهم باسرمايهگذاري مناطق اين در را ساختهايلازم زير ابتدا آزاد ،
اين و كردهاند تعيين خود داخلي بازار از خارج و ديگر كشورهاي در را خود هدف بازار
اين آزاد مناطق از خارجي كالاهاي اگر مواردي در حتيبردهاند پيش دقت به را سياست
تقويت براي كه است شده تلاش دقيق سياستگزاري با باز است شده وارد داخلي بازار به كشورها
.شود استفاده نيز داخلي بازار ظرفيتهاي و امكانات از مناطق اين در توليدي فعاليتهاي
اين كه زماني تا. نشده فراهم آزاد مناطق در ساختهايلازم زير هنوز كشور در متاسفانه
در جديد تجاري آزادي منطقه تاسيس است ممكن نشود ، اجرا و تنظيم جدي بهطور سياستگزاريها
درازمدت در كشور اقتصاد بر آن مثبت اثرات در اما باشد منطقه يك اقتصاد نفع به كوتاهمدت
.دارد وجود جدي ترديد
:شداعلام تهران نانوايان اتحاديه سوي از
مختلفتهران نقاط در نان متفاوت قيمتهاي
ميشود عرضه تهران شهر سطح در متفاوت كيفيتهاي و قيمتها با نان كه است متمادي سالهاي
.دارد بسزايي نقش مكاني موقعيت و آرد سهميه نوع راستا ، اين در ميرسد نظر به
توزيع در توازن عدم سبب به اما است -كيلوگرم هر براي -ريال دولتي 40 آرد قيمت كه درحالي
از -كيلوگرم هر ازاي به -ريال قيمت 330 با را آرد نانوايان كالا ، اين كمبود و دولتي آرد
.ميكنند تهيه آزاد بازار
نان آزاد نرخ به ريال ميزان 100 به گذشته سال به نسبت نان قيمت تا است شده باعث امر اين
.يابد افزايش نان دولتي قيمت به ريال و 50
گذشته سال به نسبت دولتي آرد قيمت كه آن وجود با چرا كه پرسش اين به پاسخ در كارشناسان
سوخت ، ميدهد ، نشان افزايش ريال ميزان 50 به دولتي آرد با توليدي نان نرخ نكرده ، تغييري
.ميكنند افزايشعنوان اين اصلي دليل گذشته سال به نسبت را غيره و كارگر
كه است كرده اعلام را تهران در نان انواع مصوب قيمت آخرين تهران استان نانوايان اتحاديه
.است آمده ذيل جدول در آن شرح
سال 81 در تهران
نان انواع مصوب قيمت
(ريال)نان عدد هر قيمت |
(گرم)چونه
وزن |
آرد نر |
نان نوع |
350 |
650 |
ريالي
آرد 40 با |
بربري
نان |
650 |
750 |
ريالي
آرد 330 با |
بربري
نان |
450 |
750 |
ريالي
آرد 40 با |
سنگك
نان |
700 |
750 |
ريالي
آرد 330 با |
سنگك
نان |
140 |
210 |
ريالي
آرد 40 با |
تنوري
لواش |
220 |
250 |
ريالي
آرد 330 با |
تنوري
لواش |
120 |
190 |
ريالي
آرد 40 با |
ماشيني
لواش |
200 |
250 |
ريالي
آرد 330 با |
ماشيني
لواش |
120 |
190 |
ريالي
آرد 40 با |
ماشيني
قزويني لواش |
150 |
225 |
40ريالي
آرد با |
تنوري
تافتون |
500 |
500 |
ريالي
آرد 330 با |
تنوري
تافتون |
110 |
220 |
ريالي
آرد 40 با |
ناون
بدون ماشيني تافتون |
120 |
210 |
ريالي
آرد 40 با |
ناون
با ماشيني تافتون |
220 |
250 |
ريالي
آرد 330 با |
ناون
با ماشيني تافتون |
320 |
500 |
ريالي
آرد 40 با |
ناون
با خراساني تافتون |
520 |
نان كيلوگرم هر |
ريالي
آرد 40 با |
ماشيني
سنگك و بربري لواش ، |
مداروهدفتوسعه محور ، ;انسان
و اقتصاد علم حوزه بنام صاحبنظران از سن آمارتيا از كتابي نام آزادي مثابه به توسعه
به اشاره با كتاب دراين سن آمارتيا.است سال 1998 در اقتصاد رشته در نوبل جايزه برنده
و گرسنگي محروميت ، و فقر بالاي درصد چون مشكلاتي بر كنوني جهان به مبتلا مشكلات و مسائل
دارد تاكيد...و زنان نقش گرفتن ناديده اجتماعي ، و سياسي آزاديهاي به بيتوجهي قحطي ،
اين بر غلبه براي ميگويد اما.است توسعه برنامه اصلي محور مشكلات اين بر غلبه كه
بر غلبه براي ميكند تاكيد لذا. داشت توجه مختلف اشكال در آزاديها نقش به بايد مشكلات
مطرح رويكرد در بنابراين.كنيم تلقي اجتماعي وظيفه همچون را فردي آزادي بايد مشكلات اين
توسعه اصلي ابزارهاي بهعنوان هم و هدف بهعنوان هم آزادي گسترش سن آمارتيا توسط شده
آزادي امكانهاي عصاره را توسعه كتاب اين در سن آمارتيا خلاصه بهطور.است شده ديده
اقتصادي ، تسهيلات و امكانات سياسي ، آزاديهاي از عبارتند آزاديها اين.ميكند تعريف
.حمايتي نظام و شفافيت تضمين اجتماعي ، فرصتهاي
اخلاق حوزه در هم و توسعه اقتصاد حوزه در هم كه است اين سن آمارتيا جالب مزيتهاي از
مباحث بين زيبايي بهطور ايشان مزيت ، همين خاطر به.است استادي كرسي داراي و صاحبنظر
از موجود و محدود تعاريف سن آمارتيا.است زده پل فرهنگ و اخلاق حوزه و توسعه كلاسيك
كردن ، صنعتي افراد ، درآمد افزايش ملي ، ناخالص توليد رشد با مترادف را توسعه كه توسعه
كه ميكند تاكيد و ميكشد نقد به ميدانند اجتماعي نوسازي يا و فنآورانه پيشرفت
از ولي دارد توجه عناصر اين همه به كه اين وجود با انساني آزاديهاي بر مبتني رويكرد
رشد شدن ، صنعتي) شده ذكر عوامل بهعبارتيوي.دارد تفاوت قبلي رويكردهاي با ديدگاهي نظر
ميتوانند ابزارها اين كه ميبيند توسعه ابزارهاي بهعنوان را (...و ملي ناخالص توليد
باشد ، توسعه نهايي هدف آزادي اگر كه دارد تاكيد لذا.كنند كمك انسان آزاديهاي افزايش به
فهرستهاي به تمركز تا بود خواهد دفاعتر قابل هدف اي بر دستيابي به تمركز صورت اين در
.توسعه ابزارهاي از خاص
مطلوبيتگرايي نظير اجتماعي اخلاق و عدالت رايج نظريههاي ديگروي طرف از
ميكشد نقد به را راولزي عدالت نظريه و (Libertariaism)آزاديگرايي ،(Utilitarianism)
اين از كدام هر فردي اساسي آزاديهاي مقوله اهميت بر تاكيد صورت در ميكند اشاره و
آزادي بر مستقيما كه را جديد رويكردي طرح ضرورت لذا.ميبرند رنج نقايصي از رويكردها
اين در سن آمارتيا خلاصه بهطورميكند مطرح باشد داشته تكيه فردي قابليتهاي شكل در
خود نظريه و ميپردازد اجتماعي عدالت و توسعه رايج نظريههاي نقد به جامع بهطور كتاب
.ميكند مطرح توسعه از رويكرد آخرين بهعنوان را
دفاع جامعه فرهنگي مقتضيات اساس بر بشر حقوق مفاهيم تنوع از كتاب اين در سن آمارتيا
اسلامي تسامح از مثال براي و ميستايد را آسيايي فرهنگ ارزشهاي و قابليتها و ميكند
لزوما مردمسالاري و آزادي چون بشري رهاوردهاي كه دارد تاكيد و ميكند ياد نيكي به
و تكيهگاه كه دارند را استعداد اين فرهنگها تمامي و نيست كشورها ديگر به غرب هديه
مكمل و هم كنار در را آزاديها او ديگر طرف از.باشند توسعه و مردمسالاري فرآيند بستر
.ميداند توسعه را آزاديها اين پيوند عصاره شد اشاره كه طور همان و ميبيند هم
.ميكند اقتصادي امنيت گسترش به كمك (انتخابات و بيان آزادي مانند)سياسي آزاديهاي
.ميسازد ممكن را اقتصادي مشاركت (بهداشتي و آموزشي امكانات مانند) اجتماعي فرصتهاي
رفاه ميتواند نيز (توليد و تجارت در مشاركت فرصتهاي تامين شكل در)اقتصادي امكانات
اجمال بهطور لذا.كند فراهم را اجتماعي تسهيلات براي لازم عمومي منابع طور همين و شخصي
بايد توسعه و پيشرفت هرگونه كه ديدگاه اين بر اول ، :دارد تاكيد نكته دو بر سن آمارتيا
توسعه كه ديدگاه اين بر دوم ، .ميزند تاييد مهر شود ، بنا جامعه آن فرهنگي هويت پايه بر
است اقتصادي توسعه بر مقدم سياسي توسعه كه اين يا و است سياسي توسعه بر مقدم اقتصادي
يا توسعه همهجانبهگرايي بر توسعه از جديد رويكردي با ديگر ، بهعبارت.ابطال مهر
توسعه به دستيابي و آزاديها اين پيوند بستر نهايتا و دارد تاكيد جامع توسعه بهعبارتي
درمييابيم كتاب اين مطالعه با لذا.ميداند مردمسالارانه حاكميت يك از برخورداري را
عمومي مباحثه آزادي و مردم مشاركت و انساني قابليتهاي تقويت مستلزم پيشرفت و توسعه كه
كه است اين كتاب نويسنده تلاشمييابد تجلي مختلف ميزگردهاي و مطبوعات در بيشتر كه است
و محور بهعنوان انسان دادن قرار مستلزم توسعه به رسيدن كه كند تقويت ما در را باور اين
افزايش و برخورداري و آزادي منزلت ، كرامت ، به توجه و احترام بايد.است توسعه هدف و مدار
رويكرد بنابراين ، .باشد حكومتمداران و سياستگزاران نگاه سرخط آدمي انتخابي قدرت دامنه
از و است ايران در اصلاحات بحث نظري پشتوانه بهترين طرف يك از كتاب اين در شده ارائه
كشور در موجود ديدگاههاي بين وفاق منشور ميتواند همهجانبهگرايي ديد به بنا ديگر طرف
.باشد
.است شده منتشر دستان انتشارات سوي از و محمودي وحيد توسط كتاب اين
|