:درواحدها سوخت مصرف بهينهسازي براي
ميكنند بهرهدريافت بدون وامهاي صنعتگران ،
...اگر نيست دستبافجدي فرش بحران
:درواحدها سوخت مصرف بهينهسازي براي
ميكنند بهرهدريافت بدون وامهاي صنعتگران ،
به توجه لذا است كشور در انرژي مختلف حاملهاي مصرفكنندگان عمدهترين از يكي صنعت بخش
مصرف كاهش در عمدهاي نقش ميتواند بخش اين در انرژي مصرف بهينهسازي به مربوط امور
.باشد داشته كشور انرژي
ما خبرنگار با گفتوگو در ايران انرژي بهرهوري سازمان مديرعامل كرباسي ، عبدالرضا دكتر
كشور صنايع در انرژي مصرف بهينهسازي راستاي در ايران انرژي بهرهوري سازمان:افزود
مصرف استاندارد تعيين و انرژي مميزي همچنين و آموزش بعد در را گستردهاي فعاليتهاي
.است داده انجام توليد واحد هر براي
يك توليد براي استفاده مورد انرژي ميزان) ايران در انرژي شدت كه اين به اشاره با وي
هدف با سازمان اين:افزود است پيشرفته و صنعتي كشورهاي برابر تا 3 ، 5/2(كالا واحد
و پرداخته واحدها برخي در انرژي مميزي به كشور صنايع در انرژي مصرف روند ساختن بهينه
به راهكارها اين.است كرده پيشنهاد انرژي مصرف فرآيند بهبود براي را متنوعي راهكارهاي
.ميشوند تقسيم پرهزينه و كمهزينه هزينه ، بدون راهكارهاي دسته سه
داده انجام را كمهزينه و هزينه بدون راهكارهاي كامل رغبت با كشور صنايع:داد ادامه وي
بهينه براي راهكارها از برخي كه اين به باتوجه ولي يافتهاند دست نيز خوبي نتايج به و
كار اين و داشته صنايع قطعات و ماشينآلات برخي تغيير به نياز انرژي مصرف روند ساختن
انجام براي كه شد مقرر لذا.ميگيرد قرار بخش اين استقبال مورد كمتر است ، هزينهبر
طبق البته.شود پرداخت كم بهره با بلندمدت وامهاي كشور صنعت بخش در پرهزينه راهكارهاي
به كه صندوقي از و دولت طرف از وامها گونه اين بهره و 80 سال 79 بودجه قانون تبصره 12
.ميشود پرداخت شده تشكيل منظور همين
فرآيند ساختن بهينه براي صنايع به بهره بدون وام پرداخت از حاصل نتايج به اشاره با وي
سال بودجه قانون تبصره 12 صندوق طريق از آن بهره كه وامهايي پرداخت:افزود انرژي مصرف
مورد اقدام اين كه ميدهد نشان امر نتايج و شد آغاز سال80 از ميشود پرداخت گذشته
.است آمده دست به انرژي مصرف كاهش لحاظ به خوبي نتايج و گرفته قرار صنعت بخش استقبال
انرژيهاي صرفهجويي براي وامها اين ميزان سال 79 بودجه قانون طبق:افزود كرباسي دكتر
و 8/2 سال 80 ، 4/1 در و تومان ميليارد و 4/2 سال 79 ، 2/1 در فسيلي سوختهاي و الكتريكي
داشته متقاضي حدود 55 نيرو وزارت گذشته سال در ميزان اين از كه است بوده تومان ميليارد
صنايع از برخي به ميزان اين كه است كرده تصويب را تومان ميليارد مبلغ 2/1 پرداخت و
.شد خواهد پرداخت سالجاري در هم بقيه و شده پرداخت
سازمان:افزود تسهيلاتي چنين وجود از كشور صنايع آگاهسازي لزوم به اشاره با وي
در تسهيلات اين از استفاده صنعتبراي بخش آگاهسازي لحاظ به ايران انرژي بهرهوري
ديگر سمينار و 5 شده برگزار سمينار دو الان تا كه است گرفته نظر در سمينار سالجاري 7
.شد خواهد برگزار سال پايان تا نيز
بهينه براي پيشنهادي طرحهاي در سرمايهگذاري كه اين به باتوجه:كرد اعلام كرباسي دكتر
انجام براي كافي انگيزه نيز كشور صنايع لذا برميگردد سال الي 4 طي 2 سوخت مصرف ساختن
.دارند آن
قيمت تعيين صورت در مختلف بخشهاي در سوخت بهينهسازي كامل تجلي كه مطلب اين بيان با وي
يارانهها ، پرداخت:افزود ميكند ، پيدا نمود منطقهاي نرخهاي طبق انرژي حاملهاي
سوخت قيمت بودن ارزان و داده قرار تحتالشعاع را سوخت مصرف بهينهسازي براي فعاليت
.دارد سوخت مصرف بهينهسازي براي جدي اقدام هرگونه انجام در سوء تاثير
...اگر نيست دستبافجدي فرش بحران
صوراسرافيل شيرين
بهتشريح حاضر مطلب در فرش ، مسائل در صاحبنظر كارشناسان ازمحققينو صوراسرافيل شيرين
.است پرداخته چارهجوييبرايانها بخشو مشكلاتاين
"ايران قالي" كتاب كه انگليسي نويسنده و تاجر "ادواردز سيسيل" پيش سال حدود 50 در زماني
با ميباشد ، زمان آن در ايران دستباف فرش درمورد شده انجام بررسيهاي بهترين از يكي او
مدت" ميگويد و است مواجه آن با ايران فرش توليد در خود كه آسيبهايي و ضايعات به علم
سخن همواره ولي ميشنوم سخناني ايران قالي كامل نابودي و تنزل به راجع كه است سال پنجاه
سوار كشتي بر تو":ميگفت كه ميآورم ياد به شدم تجارت وارد كه هنگامي به را خود عموي
با خود ارزش با بار با آسيبديده كشتي اين ولي.است شدن غرق درحال است قرنها كه شدهاي
و جهل دست به بخوان) شرايطي در و است كرده ستيزه و مبارزه بيشمار اقتصادي طوفانهاي
و احتياط با را دريا هفت هنوز ولي است گرفته قرار غارت و هجوم مورد (سودجويي و ناداني
."انداخت خواهد لنگر نجات ساحل در همواره گذشته مانند كه دارد اطمينان و ميكند طي غرور
قرن اواخر در خويش شكوفايي اوج در ايران فرش كه است زماني مصادف قول نقل يا و گفته اين
صدور و خريد براي ايران به خارجي شركتهاي و خريداران هجوم و بيستم قرن اوايل و نوزدهم
.است جهاني بازارهاي به ارزش با و زيبا كالاي اين
رنگهاي ورود نظير مفاسدي بروز و فرش تجارت رشد با همراه خويش زمان در پير ادواردز
در و بعد سالهاي در كه است شاهد را نامرغوب جنسهاي برخي از استفاده و فرش در اتيلني
.مييابند جديتري ابعاد نويسنده ادواردز فعاليت زمان
سالهاي در چه و گذشته در چه را ديگري سخت بحرانهاي ايران دستباف فرش كه آن واقعيت
فترت دوره و صفوي دوره قاليبافي طلايي عصر از بعد دستباف فرش سقوط.است بوده شاهد بعد
و اول جهاني جنگ دو از بعد ايران بازارهاي ركود بعدها و كريمخاني عصر و نادرشاه زمان
.است گذرانيده سر از ايران دستباف فرش كه است بحرانهايي از دوم
تاريك دورههاي اين از گذر از بعد مانده ، باقي درخشان نمونههاي شهادت به اگر نيست شگفت
ترديدي بيهيچ و هستيم مواجه ايران فرش توليد در پربارتر و شكوفاتر دورهاي با بار هر
و توانايي به آگاهي و علم جز ايراني كهن هنر اين بودن جاوداني در پير ادواردز بشارت
.نميباشد مختلف تهاجمات با مواجهه در آن قابليت
طي و هستيم خارجي بازارهاي وسيله به ايران فرش مجدد كشف شاهد قاجار عصر اواخر در
كارگران به.ميكند پيدا طلا از بالاتر ارزشي ايران دستباف فرش نوزدهم قرن آخر دهههاي
دستمزد روسي طلاي سكههاي جاي به كه ميشود توصيه ميروند غرب سوي به شرق از كه مسافري
آن پي در و شرق بزرگ شركت فعاليت آغاز اين و ببرند همراه به خود با دستباف فرش خويش ،
هر از كه ;است ايران در فرش توليد در سرمايهگذاري براي ديگر بزرگ شركت دهها
.است سودآورتر ديگري سرمايهگذاري
و مقتدرانه برخورد و ايران در كمپانيها اين سرمايهگذاري داستان كه كنيم اشاره بايد
درحيات مطالعه قابل و غمانگيز فصلهاي از يكي قاليباف كارگران با آنان استثمارگرانه
توليد به نسبت ايراني جامعه سياه ذهنيت دلايل از يكي ترديدي بيهيچ و است ايران اجتماعي
اقتدار از دوره اين به مربوط است خانگي و آرامشبخش زيبا ، هنري كه دستباف فرش
برابر در ايراني بينواي و فقير كارگران از دفاع در وقت حكومت انفعال و خارجي كمپانيهاي
.ميباشد آنان
به منجر حيات تجديد اين و يافت حيات تجديد قاجار حكومت اواخر در ايران فرش طريق ، هر به
صفوي دوره فرشبافي تنها نه كه شد ايران فرش توليد در شكوفا و درخشان دوره يك پيدايي
توليد با ايران عشايري و روستايي فرشبافي بلكه گرفت ، قرار شهري درخشان فرشبافي الگوي
دل و چشم جهاني هنر عرصه در خويش خيرهكننده و بكر زيبايي با پارچه كوچك نمونههاي
.كرد خيره را آمريكاييها بعدها و اروپايي هنردوستان و زيباپسندان
با و جنگ اين پايان در بهخصوص و اول جهاني جنگ دوره در ايران دستباف فرش ديگر بحران
ولي.كرد مواجه ركود و كساد با را ايران فرش كه بود خارجي شركتهاي دستگاههاي شدن جمع
فرش ايراني تجار و توليدكنندگان از تعدادي گذاردن ميدان به پا با تنها نه دوره ، اين در
نهايت در و زيبا هنرهاي مدرسه سپس و قالي موسسه ايجاد با بلكه يافت دوباره حياتي دستباف
افتخار و زيبايي و شكوه دوران به مجددا وقت حكومت مصرانه حمايت و ايران فرش سهامي شركت
طراح برجسته هنرمندان از عدهاي حضور مديون بايد چيز هر از بيش را امر اين.بازگشت خويش
غني و بالقوه زيباييهاي و تواناييها به آنان اعتقاد و شناخت و يادشده مراكز در فرش
.دانست ايران دستباف فرش
كه است هنري حيات پايان بر آغازي عدهاي نظر از شايد ميگذرد ايران فرش در امروز آنچه
.مينمايد آسيبپذير و بيدفاع سخت جديد تمدن مختلف مسائل با مواجهه در شايد
حال هر به كه كفپوشها و موكتها انواع و ماشيني فرشهاي توليد نظير مختلفي مسائل هجوم
با توانستهاند آساني به كه رقبايي حضور مينمايد را امروز دنياي مردم پوششي نياز رفع
از جديد نسلي ظهور بگذارند ، جهاني عرصه در ما جاي بر پا ايراني طرحهاي از تقليد
فرشهاي شهرت به كه آفاتي و يافتهاند متفاوتي سليقه و ذوق ميرسد نظر به كه خريداراني
داشتهاند ، بازدارنده نقش همواره كه مقرراتي و قوانين و رسانيده آسيب ايراني مرغوب
.است زده رقم دستباف فرش براي را غمانگيز فرجامي بار اين ظاهرا كه هستند مسائلي ازجمله
به را چنين اين حرفهاي اصولا كه است ستيزي فرهنگ و كام دشمن روحيه آن سواي همه اينها
است؟ چنين واقعا آيا ولي است ، آن نابودي خواهان و دانسته پيشرفت مانع مختلف دلايل
دستباف فرش به اي نگاهيحرفه
نوعي نيازمند چيز هر از قبل ايران در دستباف فرش مساله بررسي دهيم نشان كه نيست آن فرصت
براي كه كشورهايي در حداقل يا و جهان از ديگري كجاي هر در.است حرفهاي جامعهشناسي
دستباف فرش سابقه و قدمت به حرفهاي وجود نفس قائلند اعتباري خود بومي و ملي ارزشهاي
آن به رسد چه است ، خاص مراقبت و توجه نيازمند كه نمايد تبديل ارزشي به را آن ميتوانست
.باشد وابسته سرزمين آن هنر و تاريخ و سرنوشت به نامرئي و مرئي رشته هزار با حرفه آن كه
و نهادها و افراد شدن وارد علت به حرفه اين در كه هستيم آن شاهد تاسف كمال با اما
ارزشي خويش سرزمين ملي ارزشهاي براي نه و دارند هويت و فرهنگ دغدغه نه كه گروههايي
كرده بياهميتي و ارزش كم كالاي به تبديل را مرتبه بلند و زيبا و محجوب هنر اين قائلند ،
.ميشود سنجيده مشتري سليقه و ذوق و گراني و ارزاني نظير معيارهايي با كه
نگاهي كه آنان زبان به چه و تجار و بازرگانان زبان به چه سالها اين طي آنچه تمام با
كرد تصور نبايد است ، رفته دستباف فرش اضمحلال و بحراني وضعيت درباره دارند ، فرش به كيفي
ريشه با كنيم تصور اگر است سادهانديشي.است رسيده خط پايان به ايران فرش واقعا كه
از را آن بتوان آساني اين به دارد ايران اجتماعي حيات در ذيقيمت كالاي اين كه عميقي
بيهوده و حرفه اين نابودي درباره كه غالبنظرياتي كه است آن واقعيت.كرد تلقي رفته دست
اخير سالهاي طي ظاهرا كه است منافعي و انتظارات به معطوف عمدتا ميشود ابراز آن بودن
و افسردگي و گلايهها وگرنه است نشده تامين فرش جهاني بازارهاي ديدن آسيب دلايل به
به معطوف درستي به ميشناسند را كالا اين واقعي ارزش كه فرش واقعي وابستگان نگراني
.است افتاده آنها ناداني و سودجويي دست به ملي و محبوب هنر اين سرنوشت كه است نااهلاني
دستباف فرش صنعت امتيازات
سرفرش بر كه كسادي سايه كه ميدانيم كه زيرا نداريم ، را ايران فرش غصههاي تكرار قصد
در اساسيتري مسائل متوجه را عدهاي بالاخره كه داشت را حسن اين حداقل است افتاده ايران
.نمود هويت و كيفيت به توجه ازجمله فرش
تيشه خود دست به خود اگر سرزمين اين در ايران فرش داريم اعتقاد كه آنجا از حال ، هر به
دلايل برخي به اجمالي نگاهي با ديگر بار.نيست رفتني بين از سادگي به نزنيم ، آن ريشه به
:ميكنيم اشاره كالا اين بقاي در حياتي و مهم
يك از بهرهمندي حداقل يا و زندگي تداوم كه حدي تا بالا بسيار اشتغالزايي ارزش -1
سخت شرايط در ايراني هزاران هنوز و است فرش توليد به بسته ايران از مناطقي در خوب زندگي
.ميآورند رو دستباف فرش به خويش بقاي راه تنها بهعنوان اقتصادي
.است دستباف فرش توليد به وابسته شغلي رشته حدود 30 در -2
.بالاست بسيار آن افزوده ارزش -3
.است خانواده يك براي شغلي فرصت ايجاد در ممكن سرمايهگذاري حداقل نيازمند -4
.است تاثيرگذار نوغانداري و كشاورزي و دامداري ايران روستاهاي حفظ در -5
سالمترين و كمآسيبترين از يكي بهداشتي و تاميني نظارتهاي حداقل برقراري صورت در -6
.است جهان حرفههاي سودآورترين ايضا و
بومي تواناييهاي حفظ با بلكه نداشته كشور صنعتي توسعه و رشد با مباينتي تنها نه -7
را مناسب و منطقي صنعتي توسعه امكان شهرها ، به بيدليل مهاجرت روند از جلوگيري و مناطق
.ميآورد فراهم
و اعتبار و ارزش و كالا اين با ايران جامعه فرهنگيهنري و تاريخي پيوند سواي اينها و
ارقام با را اعتبار و ارزش اين.است آفريده جهان در ما براي دستباف فرش كه است افتخاري
نسبت ايرانيان تعصب و ملي عرق فقط آن مدافع و كرد بيان نميتوان اقتصادي توجيه و عدد و
.است خويش ملي داشتههاي به
بحران مهار
:بدانيم كه آن بر مشروط نيست جدي بحراني فرش بحران اما و
اقتصادي مطلق معيارهاي با را آن نميتوان و نيست تجاري مطلق كالاي يك فقط دستباف فرش -1
.سنجيد ماشيني فرش و موكت با حداقل يا و صنعتي كالاهاي به متعلق
ايجاد جهت بهرهبرداري هرگونه و نيست مطلق اشتغالزاي قابليت يك دستباف فرش -2
ارزشهاي به توجه و علمي نگاه با بايد (است دستباف فرش مسلم ارزشهاي از يكي كه)اشتغال
.(بس اشاره يك را عاقل).گيرد صورت دستباف فرش فرهنگ منطقهاي ، و بومي
روش و شيوه هر كاربرد از بايد و است فرهنگي و تاريخي ملي مفهوم يك ايراني دستباف فرش -3
مقوله دو تكنولوژي و علم.شود خودداري ميرساند آسيب مفهوم اين به كه ابزاري يا و
ماهيت به است ممكن كه تكنولوژي كاربرد معناي به لزوما علم از استفادهميباشد جداگانه
حفظ براي ديگران ببينيم كه است آن علم.نيست برساند آسيب ملي مساله يك تاريخي و فرهنگي
از استفاده مرز كه كنيم بررسي علمي شيوهاي به و كردهاند چه خود ملي ميراثهاي
كجاست؟ تا نرساند آسيب آن به كه حد بدان تا ملي مفهوم يك در تكنولوژي
مفهوم يك ايراني دستباف فرش قبل بند به باتوجه نيست عادي كالاي يك ايراني دستباف فرش -4
عرضه با را دنيا مردم تاريخي حافظه سالها طي ما اگر و دارد را خويش ويژه خريدار كه است
فرشي از زيبا تصوري ايراني فرش خريدار بوديم ، نكرده پاك بيهويت و تكراري فرشهاي
فرش طالب ايراني فرش خريدار اگر حال ، هر به.داشت ذهن در ارزش با و كمياب و بينظير
فرش نقشهاي بحمدالله مسوولان آسانگيري مدد به كه) ماشيني فرش ميتوان است ، ارزان
روي بر متنوع رنگهاي با زيبا طرحهاي انواع كه موكت يا و (ميبافند فراوان را دستباف
طرح.نمود عرضه او به دارند ، وجود فراوان نيز جهان بازارهاي در و بوده عرضه قابل آنها
نيز هنوز كه است فرشي به بياحترامي و توهين ايران دستباف فرش براي ارزان قيمت
.است بالاتر رقبا توليدات مجموعه از سروگردن يك آن كهنه و اصيل نمونههاي
متاسفانه است تاييد مورد كل در كه آن ضمن كه مشتري سليقه و ذوق تغيير مساله ايضا -5
و داشته فاصله قرنها دستباف فرش فرهنگ از كه ميشود مطرح كساني طرف از قيمت مساله نظير
و ذوق تغيير نفي سر بر بحث.ندارند ايران فرشبافي بيانتهاي گستره با آشنايي كوچكترين
سليقهاي و ذوق هر مطابق ايراني طرحهاي بيانتهاي گستره در كه است آن ادعا.نيست سليقه
و شكسته مدرن طرحهاي يا و (پاستل) و روشن رنگهاي ايران در مگر.دارد وجود رنگ و طرح
كه نوزدهم قرن اواخر در مگر ندارد؟ وجود مدرن دنياي خواست مطابق تجريدي يا و خلوت يا
كه شانزده قرن مردم ذائقه با زمان آن مردم ذائقه شد ايجاد ايران فرشبافي در رنسانسي
فرشهاي كه سالهاي 30 ، 40 حدود در مگر بود؟ نكرده تفاوت است صفوي فرشهاي اوج دوران
مدرن سليقههاي اروپا در دروكرد را زيبايي و هنر جايزههاي بروكسل جشنواره در ايراني
ورشكسته ، و كساد بازار همين در اكنون هم مگر نبود؟ حاكم سورراليسم و كوبيسم تاثير زير
از بومي فرشهاي پايانناپذير زيبايي و اصالت و هويت به اتكا با ايران در توليدكنندگاني
ناتواني گردن به را خود ناآشنايي و بياطلاعي گناه چرا نيستند؟ بهرهمند بازارها بهترين
انبوه سرگرداني و فقر و درماندگي گناه ترديدي بيهيچ.ميگذاريد ايران دستباف فرش
با كه است گروههايي يا و افراد گردن به دستباف فرش جامعه محروم و خردهپا توليدكنندگان
.شدند باعث هنر اين درخشان گذشته به نسبت را عميقي فاصله چنين اين ناداني و فرصتطلبي
آن تا يعني.ديگر هيچگاه نه و اكنون نه نيست تقليد قابل ايران دستباف فرش ايضا و -6
در و ايراني انسان يابنده تحول دائما و سيال ذهن در ايران فرش نقوش و طرحها كه زمان
شناخته نقشههاي برخي.ميشود تقليد شده تثبيت و آنچه دارد جريان قاليبافي نقطه هزاران
را آنان خود روستايي فرشبافي احياي با ميتوانيم ما كه است شهري عمدتا (شده چاپ و)شده
.سازيم محو رقابت عرصه از
ايران فرش كنيم باور كه آن بر مشروط است گذرا امري ايران دستباف فرش بحران كه آن نهايت
كه باشيم داشته اعتقاد و بشناسيم را آن ماهيت و گذشته بايد و است فرهنگي و ملي پديدهاي
.است افتخار و بركت و خير متضمن ما براي دستباف فرش از پاسداري و حمايت و حفظ
|