...شود فرهنگ حوزه وارد كه سياست
شد منتشر صحنه
چين در تاريخي آثار قرن بيستم ، قرن
!داريم نياز هم بحثها اين به كنيد باور
در جديد درس كلاس هزار امسال 12 مهر
ميرسد بهرهبرداري كشوربه
اوليها كلاس براي "بنويسيم و بخوانيم"طرح
ارشد كارشناسي مقطع در بشر حقوق رشته
ميشود ايجاد
آموزشكدههاي در پيوسته كارداني دورههاي
شد ايجاد حرفهاي و فني
ناپيوسته كارشناسي به كارداني آزمون
ميشود برگزار مردادماه 25
...شود فرهنگ حوزه وارد كه سياست
سياست عبارتي به و شده تفكيك فرهنگ از كاملا سياست آن در كه يافت را جامعهاي نميتوان
در كه است دخالت ميزان دارد اهميت آنچه.باشد نداشته فرهنگ حوزه در دخالتي هيچگونه
نيز جوامعي در و ميكند حاكم فرهنگ بر كامل صورت به را خود سيطره سياست جوامع ، برخي
بيشتر سياسي نظامهاي چه هر كه ميدهد نشان تاريخي تجربه.ميرسد حداقل به دخالت ميزان
در زيانباري گاهگسستهاي و كرده اختلال دچار را فرهنگي رفتار شوند ، نزديك فرهنگ به
به پاسخ ، ميآيد؟ پديد وضعي چنين چرا اما.ميآورند پديد باشد يكپارچه بايد كه فرهنگي
:است مرتبط فرهنگ و سياست ماهيت
وضع اينميكند تغيير مداوم صورت به آن در استراتژي حتي و است سيال پديدهاي سياست -1
استراتژيها سياست در ترتيب اين به.ميخورد چشم به بيشتر متكثر غير كشورهاي در خصوصا
مدت كوتاه مصرف شعارها ميكنند ، تغيير سرعت به روشها ميشوند ، متضاد گاه و متفاوت
است شده پذيرفته اصل يك شكست ميرسد ، نظر به ناممكن گاه سياسي اهداف به دستيابي دارند ،
ميگيرد ، قوام و شكل طولاني زماني در معمولا كه فرهنگ با كنيد مقايسه را وضع اين...و
به.دارد مستحكمي و ثبات با بنيانهاي مدت كوتاه در سياست ، خلاف بر و است بطئي آن تغيير
ثبات به آن در تغيير و است افراد رواني آرامش عامل جامعه ، هر در فرهنگ كه است دليل همين
تغيير با است ناچار كند ، تحميل فرهنگ به را خود سياست اگرميزند صدمه سخت روحي
توسط فرهنگ از بهرهگيري.بكشاند تغيير به نيز را فرهنگ برنامهها و روشها استراتژي ،
اصول و ارزشها كه ميشود آن به منجر است اجباري و لازم امري تغيير كه زماني سياست ،
براي.باشند داشته متزلزل وضعيتي و يافته تغيير سياست از تابعي عنوان به نيز فرهنگي
است لازم امري اهداف با آن كردن همسان و فرهنگ تغيير دارد ، سيطره فرهنگ بر كه سياستي
از مشروعيت ، اين تداوم براي و است گرفته فرهنگ از را خود مشروعيت از بخشي سياست كه چرا
همراه خود با را آن فرهنگ ، دادن تغيير با كند همسان فرهنگ با را خود نميتواند كه آنجا
.است فرهنگ به صدمه بزرگترين اين و ميكند
.دارند حضور آن در گوناگوني جريانات و گروهها و نيست ويكپارچه منسجم واحد يك سياست -2
يوغ زير به را فرهنگ كه نيست سياست تمام اين ميكند ، پيدا سلطه فرهنگ بر سياست كه زماني
ميزان صورت اين در كه ميكنند حركت مسير اين در جناح چند يا دو يك ، بلكه ميبرد ،
سياسي قدرت صاحب جريانينامقبول اگر.است موثر بسيار فرهنگ سرنوشت در آنها مقبوليت
منجربه سياسي ، جريان اين از جامعه ناخشنودي است طبيعي بگيرد ، دست به را فرهنگ و باشد
آن بر حاكم را خود سياسي ، جريان اين كه ميشود فرهنگي هنجارهاي و ارزشها از ناخشنودي
دارد جامعه يك تاريخ در ريشه كه را فرهنگ از بخشي مذكور ، سياسي جريان اگر حال.ميداند
دليل به كه است طبيعي دهد قرار خود دستاويز ميكنند ، تعلق احساس آن به جامعه اعضاي و
تبديل معضل يك به زماني شرايط اين.ميكند رويگردان فرهنگ ، آن از را جامعه مقبوليت ، عدم
يافتن براي و برگرداند روي است ميكرده تعلق احساس آن به كه فرهنگي از جامعه كه ميشود
به و فرهنگي بسيار چالشهاي با را جامعه بحران ، اين.شود بحران دچار فرهنگي جديد عناصر
.كرد خواهد رو روبه سياسي و اجتماعي آن تبع
را مسالمتآميز رقابت دارد سعي كه دانستهاند آن را سياست كارويژههاي از يكي اگرچه -3
مورد ابزارهاي از يكي خشونت ، هميشه حال اين با اما كند ، خشونت بر مبتني روشهاي جايگزين
.است بوده درسياست استفاده
پاره نيازمند خود اهداف تامين براي سياست كه است شده ديده مواردي در ديگر سوي از
آن دنبال به سياست شرايط ، اين در.ندارد وجود جامعه يك كلان فرهنگ در كه است فرهنگهايي
با است همراه حركت اين موارد از بسياري در كه بسازد را خود نظر مورد فرهنگ تا ميرود
كه را فرهنگي چنين معمولا جوامع مسير ، اين در.سياست توسط شده ساخته فرهنگ تحميل
خشونت كه اينجاست از.ميايستند آن روياروي و نميتابند بر ندارد را خود تاريخي بسترهاي
تحميل جامعه به زور با را مصنوع فرهنگ و شده عمل وارد سياست اختيار در ابزاري عنوان به
.ميكند
همگاني پذيرش مورد كه مسالمتجويانه باشيوههايي بايد فرهنگ اصولا كه است درحالي اين
.شود تاسيس است
.ميآيد پديد خشونت از عاري و آرام بستري در و درازمدت در هميشه فرهنگ ديگر عبارت به
است ، فرهنگ پيدايش لازمه كه آرامشي و ميخورد چشم به سياست در كه خشونت ميان تناقض
روشهاي با فرهنگي نميتوانند كه جامعه يك افراد و سياست اهل ميان عميقي تضادهاي
.ميآورد پديد بپذيرند ، را خشونتبار
تكرار دوباره را نكته اين ميتوان قبيل اين از مواردي و گانه سه موارد اين به توجه با
منجر جدي بحرانهاي به زمانها بيشتر در و جهت هر به باري فرهنگ در سياست دخالت كه كرد
دليل همين به درست.ميسازند مواجه ويرانگر تنشهاي با را جامعه مدت دراز در كه ميشود
تاكيد فرهنگ از سياست بيشتر چه هر شدن دور بر فرهنگ عرصه پردازان نظريه امروزه كه است
.دارند
اكبرياني محمدهاشم
شد منتشر صحنه
علي دكتر سردبيري به و صفحه در81 -تئاتر تخصصي نشريه -صحنه جديد دوره از شماره آخرين
.شد منتشر پوررضائيان
خانه در انسجام عدم:است آمده تئاتر آينده چشمانداز عنوان با نشريه اين سرمقاله در
اميد زماني كه مركز اين ايستاي و كند روند و استعفاها از ناگوار خبرهاي و تئاتر
.است ساخته مايوس و دلزده را اهاليتئاتر تئاتريهابود ،
نصرالله گفتوگوي" ،"سفر در آلبا برناردو خانه" چون عناويني با مطالبي شماره اين در
پيشين جشنواره هشت بر مروري" ،"كجاست در تئاتر موسيقي جايگاه" ،"زهري ايرج با قادري
تئاتر جشنواره كارگردانان با گفتوگو" ،"خياباني بخش نمايشهاي معرفي" ،"مقاومت تئاتر
.است رسيده چاپ به..و "مقدس دفاع
رويدادهاي بر علاوه كه است اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه به وابسته ازنشريات صحنه
.دهد پوششمي نيز كشوررا درسراسر نمايش حوزه فعاليتهاي و ، اخبار سازمان اين نمايشي
چين در تاريخي آثار قرن بيستم ، قرن
چين حنان استان در واقع انييانگ شهر در سال ، هزار سه قدمت با ارزش با هنري اثر صد
ماشاهد بيستم قرن در:ميگويد چين باستانشناسي مركز رئيس ليوكوينگزو ، .شد كشف مركزي
اثر نوع هزار ده گذشته صدسال طي كه طوري به بوديم كشور در باستانشناسي شكوفايي و توسعه
پژوهشي نهادهاي بزرگترين از يكي مركز ، اين.است رسيده ثبت به مركز اين در مكشوف تاريخي
و 11 استاني پژوهشي موسسه تحقيقاتي ، 28 انستيتوي جمله 8 از مختلف بخشهاي از كه است چين
صد اين:افزود شناسي باستان مركز رئيس.است شده تشكيل معتبر باستانشناسي دانشكده
كشف آثار ميان در.است برخوردار بسياري اهميت از و بوده پژوهشي و فرهنگي ارزش اثرداراي
دوره به متعلق اثر ، 30(پيش سال هزار پانصد تا ده) پالئوليتيك دوره به متعلق اثر شده ، 7
و 16 مسيح ميلاد از پيش سال به 221 متعلق اثر ، 23(پيش سال هزار ده تا چهار)نئوليتيك
سالهاي به هم ديگر اثر تاريخي 24 قدمت و است مسيح ميلاد از بعد سال به 581 متعلق اثر
.دورهبازميگردد دو اين بين
اينترنت:منبع / صابر ليلا:مترجم
!داريم نياز هم بحثها اين به كنيد باور
افتخار يك انتزاعي طبيعتا و كلان صورت به موضوعات درباره بحث معمولا ما جامعه در
بحث جوانان درباره وقتي علاقهمندند صاحبنظران اغلب مثال عنوان به.ميشود محسوب
بحث...و وخانواده جوانان ديگران ، از الگوبرداري هويت ، بحران چون مواردي به ميشود ،
يك رفتار عيني نمونههاي كه بگويد سخن باره اين در كسي كه است شده ديده كمتر اما كنند ،
مشخص عكسالعملهاي و ميگذارد جوان در تاثيري چه يك هر و هستند كدامها خانواده در پدر
كه ركيكي گاه و زشت كلمات و ناسزاها خصوص در آيا مثلا است؟ چگونه موارد اين در جوان
خانواده پسر يا دختر و هستند چه كه است شده تحقيقي ميگيرد ، كار به خانواده در پدر
معمول طور به كه واژگاني و جملات كه است شده پژوهشي آيا و دارند؟ آن با برخوردي چگونه
جوانان واژگاني دايره بر آن اثر و دارند ويژگيهايي چه ميشود ، استعمال خانوادهها در
و چيست ايراني جوان هويت كه باره اين در بحث اما.است منفي سوالات اين به پاسخ چيست؟
انجام بسيار هستند ، خارجي و داخلي هويتدهي منابع از برگرفته اندازه چه تا هويت اين
.است گرفته
ايراني ، فرهنگ سازنده عناصر فرهنگ ، تعريف درباره مادارد وضعي همچنين فرهنگ حوزه
كتابها و نشريات در بسياري مطالب اينها نظاير و خارجي فرهنگ با فرهنگ اين تمايزات
آشغالها مثلا و نميدهند تن شهروندي فرهنگ به مردم چرا كه اين درباره اما خواندهايم ،
و آب در صرفهجويي نيستند ، آشنا آپارتماننشيني رفتار به نميريزند ، زباله سطل به را
ظاهر عمومي انظار در منظم لباسي با نميكنند ، رعايت كار محيط در را نظافت نميكنند ، برق
همه...و ندارند عمومي وذهاب اياب وسايل به شدن سوار هنگام به مناسبي رفتار نميشوند ،
و شهرهاست كلان در زندگي لازمه كه فرهنگي ميطلبد ، را خود خاص فرهنگ كه است اموري اينها
.دارد همراه به فراواني رواني و روحي خستگيهاي تنشهاو فرهنگها ، نوع اين رعايت عدم
چنين به پرداختن...و مطبوعات خبرنگاران ، پژوهشگران ، استادان ، ميرسد نظر به متاسفانه
زيادي عذاب خود روزمره زندگي در ما كه است حالي در اين.ميدانند خود شان دون را مسائلي
آبها جوي بعضي.هستند جزئي بسيار همگي كه ميبريم شهروندي فرهنگ نكردن رعايت همين از
از است انباشته جويها همين ميريزند ، ميوهفروشها كه پوسيدهاي ميوههاي از پراست
جاي كه هم...سطرهاو و يادگاريها و است شده پارهپاره گاه اتوبوسها صندلي آشغال ،
ارباب و همكاران روحيه در كه ميروند پيش نكردن نظافت در چنان كارمندان بعضي دارد ، خود
كارمندان آنها ، نظافت عدم كه رجوع ارباب برخي است همچنين دارند ، فراواني سوء تاثير رجوع
آب در صرفهجويي هم باز شده ، تلاش چه هر كه صرفهجوييهم مورد در ميدهد ، آزار را
برچسبهاي از است پر خانههايمان در روي است ، روشن همچنان پرمصرف لامپهاي و نشد مشاهده
آپارتمانها در بالا طبقه بچههاي ،...و تدريس كلاسهاي تاكسيسرويسها ، لولهبازكني ،
با چنان بزرگسالان راهپلهها در ميكنند ، منتقل پايين به را صدا و ميدوند همچنان
در حق صاحبان تنها آنها انگار كه ميزنند حرف بلند چنان و ميروند راه پرسروصدا كفشها
ياد بعضي حتي كنيد باور دارد ، خود جاي كه هم ضبط و تلويزيون صداي هستند ، آپارتمان
كه هم رانندگي در گرفت ، دوشي بايد و ميآزارد را ديگران آنها تن عرق بوي كه نگرفتهاند
تقدم ، حق رعايت عدم بيجا ، مواقع در سبقتگرفتن زدن ، بوق است ، همه از اسفبارتر وضع
...و چپ و راست به انحراف زدن ، دور سبقتگرفتن ، در غيظ و كينه با همراه لجبازي
روزها بعضي كه ميكند سنگيني آدمي روان و روح بر چنان جزئي ، موارد همين همه كنيد باور
از بيش و فرهنگي نهادهاي مطبوعات ، پژوهشگران ، نبايد آيا.درميآورد روزگارمان از دمار
كه تئوريك و نظري بحثهاي فقط فرهنگ ، از و بپردازند مسايل بهاين سيما و صدا همه
درباره نهادها و شخصيتها اين همه نبايد چراندهند قرار نظر مد را است ، شده همه افتخار
بنويسند ، مقاله بزنند ، حرف كنند ، تحقيق هم روزانه زندگي ريز و جزئي رفتارهاي و پديدهها
...و كنند برگزار ميزگرد
بجنوردي محمد
در جديد درس كلاس هزار امسال 12 مهر
ميرسد بهرهبرداري كشوربه
ميرسد بهرهبرداري به كشور در امسال مهر جديد درس كلاس هزار دوازده:علميفرهنگي گروه
.است شده احداث مدرسهساز خيرين توسط كلاسها اين از درصد كه 30
و توسعه نوسازي ، سازمان رئيس و پرورش و آموزش وزارت عمراني معاون افشاني سيدمحمدعلي
مردمي مشاركتهاي جهاد مسئول كارشناسان همايش در مطلب اين اعلام با كشور مدارس تجهيز
مواجه درس كلاس هزار كمبود 160 با كشور هماكنون:گفت كرج در كشور مدارس نوسازي سازمان
كپري ، غيراستاندارد ، كلاس هزار از 60 بيش بازسازي و جايگزيني با كمبود اين كه است
.ميشود مرتفع كلاس هزار يكصد حدود و استيجاري چادري ،
اوليها كلاس براي "بنويسيم و بخوانيم"طرح
سال از ابتدايي اول فارسي كتاب بجاي "بنويسيم و بخوانيم" طرح:فرهنگي علمي گروه
مدارس از بعضي و تهران شهر مدارس ابتدايي اول پايههاي در تحصيليآينده
.ميشود اجرا استانهايكشور
دادن قرار پوشش تحت با 80- و 81 79- تحصيلي 80 سال در طرح اين آزمايشي مرحله
نظام هدفتغيير با و تهران شهرستان و پرورش و آموزش منطقه چند آموزان دانش
محوري مشاركت و يادگيري و ياددهي ابتدايي ، دوره آموزشي
توجه با كلاسها ساختار تغيير.درآمد اجرا به كلاسها ساختار تغيير و آموزان دانش
طرح اين اجراي عوامل از يادگيري و دهي ياد روشهاي و آموزشي شيوههاي تغيير به
درصدي خود وامكانات تواناييها به باتوجه هراستان ايرنا گزارش به.است شده عنوان
تهران شهر پرورش و آموزش و داد خواهد قرار پوشش تحت را خود اول كلاسهاي از
.است كرده آمادگي اعلام اول كلاسهاي همه در سراسري اجراي براي
ارشد كارشناسي مقطع در بشر حقوق رشته
ميشود ايجاد
ارشد كارشناسي مقطع در بشر حقوق رشته ايجاد عالي آموزش گسترش شوراي:علميفرهنگي گروه
.كرد تصويب قطعي بهصورت را طباطبايي علامه دانشگاه در
:رشتههاي ايجاد شورا اين همچنين فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
دانشگاه در جانوري علوم زيستشناسي تهران ، دانشگاه در روسي ادبيات و زبان هنر ، فلسفه ،
فضا هوا مهندسي همدان ، بوعليسينا دانشگاه در پترولوژي - زمينشناسي كرمان ، باهنر شهيد
در گرايش هفت با جغرافيايي اطلاعات سيستم و دور از سنجش مهندسي رشته و فضايي مهندسي ،
.داد قرار قطعي تصويب مورد را ارشد كارشناسي مقطع در طوسي خواجهنصيرالدين دانشگاه
آموزشكدههاي در پيوسته كارداني دورههاي
شد ايجاد حرفهاي و فني
در پيوسته كارداني دورههاي ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
.كرد موافقت كشور سراسر در پرورش و آموزش به وابسته حرفهاي و فني آموزشكدههاي
در 29 عالي ، آموزش گسترش شوراي موافقت با پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
كارداني دوره رشتههاي كشور ، سراسر در دبير تربيت دانشكده يك و حرفهاي و فني آموزشكده
.شد ايجاد پيوسته
ناپيوسته كارشناسي به كارداني آزمون
ميشود برگزار مردادماه 25
دوره دانشجو پذيرش آزمون كه كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
استانها مراكز و تهران امتحاني حوزههاي در مردادماه ناپيوسته ، 25 كارشناسي به كارداني
و شركت كارت توزيع نحوه و محل تاريخ ، مركز ، اين عمومي روابط گزارش به.ميشود برگزار
منتشر سنجش پيك نشريه در ماه مرداد شده ، 21 ياد آزمون تحصيلي رشتههاي انتخاب فرم
.ميشود
|