...ايرانيان همه سلامتي براي
ميتواند كودكي دوران در اضطرابي اختلالات
يابد ادامه بزرگسالي دوران تا
و مدارس موسسان به ويژه تسهيلات اعطاي
آزاد آموزشگاههاي
از ميتوانند مدارس :پرورش و آموزش وزير
بدني تربيت تخصص با حقالتدريسي معلمان
كنند استفاده
شدن يكشيفته امكان :آينده سال تا 10
ندارد وجود مدارس
...ايرانيان همه سلامتي براي
"روي خوراكي محلول" كاشف حكيمي ، محمد سيد دكتر با گفتوگو
;اشاره
"روي سولفات خوراكي محلول" كاشف و بهشتي شهيد دانشگاه ساله مدرس 57 حكيمي محمد سيد دكتر
مايه را آن خود كه كرده مادهاي روي بر مطالعه صرف را خود مفيد عمر از سال كم 15 دست
و كرده ياد كشور در تغذيه سوء نوع مهمترين عنوان به روي كمبود از وي.مينامد حيات
.ميداند مقدور روي وافي و كافي تامين با را ناخوشيها از بسياري درمان
ريوي ، و سل بيماريهاي بهبود كودكان ، وزني و قدي رشد بر را روي تاثير حكيمي دكتر
رسانده اثبات به و مطالعه سرماخوردگي حتي..و چشمي و پوستي ضايعات نازايي ، راشيتيزم ،
لااقل مطالعه از پس را "انسان سلامت بر روي تاثير" جامع كتاب دنيا در بار نخستين براي و
.است كرده تاليف علمي مقاله هزار 43
خود شبهاي و روزها كه ميداند خويش علمي پرتلاش زندگي ثمره را خود "اكتشافي محلول" وي
.است كرده آن نثار ايرانيان همه تندرستي و سلامت براي شخصي هزينه و پشتكار با را
در روي نقش و كدامند مغذي عوامل چيست؟ دنيا امروز جوامع در صحيح و سالم تغذيه اهميت *
چيست؟ ميان اين
اقتصادي ، ثبات براي لازم نيروي نيست قادر كشوري هيچ كه داشت نظر در بايد ابتدا -
در غذا كافي مقدار به خود افراد تمام براي كه آن ، مگر آورد دست به را سياسي و اجتماعي
اجرايي و برنامهريزي نظر از تغذيه صحيح اصول از آگاهي دليل همين به.باشد داشته اختيار
طولاني مدت به تغذيه سو يا و غذايي كم زيرا.ميرسد نظر به حياتي و لازم كشور سطح در آن
و ظرفيت در نامطلوب تغييرات موجب بلكه ميگذارد انسان جسم روي بر وخيمي اثرات تنها نه
آن تاثير تحت نيز جامعه كارايي نتيجه در و شده انسان استعداد و هوش رفتار ، كار ، بازدهي
آنها روان و روح سلامت با ناگسستني پيوندي افراد تغذيه كيفيت حقيقت در.گرفت خواهد قرار
عكسالعمل يك بلكه نيست ، گوارش لوله از غذايي مواد ساده عبور يك تنها تغذيه و دارد
ساختار به زيادي روحي صدمات كودك براي كافي و مناسب غذاي تامين عدم.است عمومي رواني
اجتماعي ، ضد رفتارهاي و شخصيتي اختلالات دچار كه طوري به ميكند ، وارد او شخصيتي
.ميشود عصبي پرخوري و عصبي بياشتهايي افسردگي ، اضطراب ، خرابكاري ،
.كرد تقسيم دسته به 6 ميتوان هم را مغذي عوامل
اين از يك هر كه.آب و ويتامينها معدني ، عناصر پروتئينها ، چربيها ، كربوهيدراتها ،
دو به بدن نياز مورد معدني مواد مجموع در.دارند عهده به خاصي وظيفه بدن در مغذي عوامل
سديم ، كلرايد ، كلسيم ، شامل ماكرومينرالها كه هستند ماكرومينرال و ميكرومينرال صورت
آهن ، يد ، فلورين ، مس ، كروميوم ، شامل ميكرومينرالها و سولفور پتاسيم ، فسفر ، منيزيم ،
و ميآيند دست به مصرفي غذاي بودن كامل صورت در بقيه روي ، جز به و ميباشند روي و منگنز
.ساخت برطرف آن دارويي مصرف با را موازنه بايد صورت اين غير در
رفع دارويي صورت به بايد سالخوردگان و رشد جهش سنين در كودكان مخصوصا روي ، مورد در
.كنند كمبود
حدود 400 در چون شده شناخته انسانها سلامتي براي حياتي ريزمغذي يك عنوان به روي امروزه
طوري به.ميشود مختلف بيماريهاي بروز موجب آن كمبود و ميكند كنترل بدن در را آنزيم
در شايع بيماريهاي بسياري از پيشگيري و بدن دفاعي سيستم در مهمي رل ماده اين كه
و نازايي سرماخوردگي ، تا گرفته كبدي و گوارشي عروقي ، قلبي ، بيماريهاي از.دارد انسانها
...و چشمي ضايعات و پوستي بيماريهاي
ما كشور در روي ميزان نظر از بخصوص سوءتغذيه وضعيت جهاني بهداشت آمار طبق حاضر حال در *
مناطق كدام دارد؟ جامعه سلامت براي تبعاتي چه قضيه ايناست شده گزارش درصد حدود17
هستند؟ كساني چه بالاتر خطر معرض در افراد هستند؟ مشكل اين دچار بيشتر كشور
به و مختلف جوامع مشكلات از يكي عنوان به افراد سلامتي در روي كمبود اهميت به نظر -
ايران ، در روي كمبود بر مبني گزارشها به توجه با و رشد جهش سنين در عنصر اين اهميت ويژه
اين شيوع.است شده گزارش درصد تا43 درصد از17 كودكان در روي تغذيهاي كمبود سندرم
و قد كوتاهي مسئله.بوده هرمزگان و بلوچستان و سيستان در نقاط همه از بيشتر سوءتغذيه
و عفوني بيماريهاي تداخل حاصل كودكان رشد تاخير.است مهمي مسئله ايران در بدن وزن كاهش
انرژي به منحصر لزوما غذايي كمبودهاي كه شد يادآور بايد رابطه اين در.است غذايي كمبود
وD,B,Aويتامينهاي كلسيم ، مانند ديگر غذايي مواد كمبود بلكه نيستند پروتئين و
.دارند كودكان رشد در عمده نقشZinc
در ايراني نوجوانان و كودكان روي تنسنجيبر تكنيك از استفاده با علمي پژوهشهاي
جسمي بهداشتي ، رشد اجتماعي و اقتصادي مناسب محيط در اينان كه است داده نشان مرفه طبقات
پسران و دختران كه داد نشان و64 سالهاي56 در ديگري مطالعات همچنين.دارند مطلوبي
(NCHS)استاندارد درصد معادل100 رشدي تهراني مرفه خانوادههاي در سال زير5
پسران و دختران وزن و قد كه داد نشان سال 1364 در مشابه بررسيهاي بالاخره و داشتهاند
.است بوده(NCHS)استاندارد درصد معادل 100 تهران مرفه طبقات در ساله 147
كم كشاورزي محصولات با مناطق در كه مردمي جهاني ، بهداشت سازمان شده انجام تحقيقات طبق
كارگران مثل فقير مردم ميكنند ، زندگي (است كساد آن بازار و كشاورزي محصولات نقل و حمل)
اختيار در زمين كه كشاورزاني يا و هستند بيكار يا و دارند كار فصول بعضي در فقط كه
خانمهاي مثل دارند نياز بالا كالري و تغذيهاي احتياجات كه سنيني در افراد و ندارند
خطر معرض در سالمندان ، و بلوغ زمان كوچك ، شيرخواران ، بچههاي شيرده ، يا و باردار
.دارند قرار سوءتغذيه براي بالاتري
با كاملا اقتصادي و اجتماعي مناسب شرايط در ايراني جامعه در رشد پتانسيل يعني *
است؟ عواملي چه از ناشي موجود سوءتغذيه پس ميكند ، برابري جهاني استانداردهاي
بتوان شايد را جامعه بهداشتي مديريت سيستم در ضعف و اقتصادي فقر اجتماعي ، ناآگاهي -
سالهاي در بهويژه سياسي و اجتماعي اقتصادي ، توسعه عليرغم يعنيدانست عوامل مهمترين
مبارزه براي لذا.كنيم حل كشورمان در را سوءتغذيه بزرگ معضل نتوانستيم هنوز ما اخير ،
درمان و كنترل ميبايست كشور در فناوري و علوم توسعه براي تلاش ضمن وضعيت ، اين با
محلول مصرف ضرورت و تغذيه برنامه اجراي و نوجوانان و شيرخواران ، كودكان در سوءتغذيه
تمام در لازم موارد درADويتامي3ون تجويز با همراه روي سولفات خوراكي
در را اصلي غذايي مواد به مردم دستيابي سهولت بسترسازي و كشور كل مدارس و شيرخواران
.داد قرار كشور پزشكي مهم فناوريهاي اولويت
قد كوتاه يكي ايران در شهري كودك هر5 از و نفر يك روستايي كودك هر4 از حاضر حال در
.آنهاست در روي كمبود هم آن اصلي علت كه است
توصيه بچهها قد كوتاهي بخصوص و سوءتغذيه اين با مبارزه براي را راهكارهايي چه *
ميكنيد؟
نقاط تمام در بايد.كنيم ايجاد كشور در را تغذيهاي بسيج يك ميبايست اول درجه در ما -
بايد.بپنداريم شوخي را قضيه اين نبايد و بزنيم چادر روستاها و دهات قعر و محروم
ريزمغذيها روي بر جديد فناوريهاي وتمام شود تشكيل مختلف رشتههاي در تغذيه كميتههاي
.است روي حياتيتر و مهمتر همه از كه بگيرد قرار
و آموزش مشاركت با را طرحي آينده تحصيلي سال در كودكان در روي كمبود مشكل حل براي البته
سولفات محلول خوراندن طرح پوشش زير را كشور دانشآموزان تمام كه كرد خواهيم اجرا پرورش
در رايگان صورت به محروم مناطق در را محلول اين تا هستيم درصدد آنكه ضمن.دهيم قرار روي
.بگذاريم مردم اختيار
دارد؟ موجود روي دارويي فرآوردههاي به نسبت ويژگيهايي چه محلول اين*
براي ما اما ،..و ياشربت ميشدند ، توليد كپسول قالب در يا روي دارويي مواد تاكنون -
كه كرديم توليد مادهاي روي ، سولفات خوراكي محلول تهيه يعني بزرگ كشف اين با بار اولين
كه است مادهاي روي كه چرادارد فوقالعادهاي جذب قدرت قبلي ، داروهاي عوارض بدون
و گيرد قرار گوارش دستگاه مقابل در و شود حل آب در صد صددر و آسان جذب براي ميبايست
ميتواند محلول اين.است متمايز روي ، موجود انواع ساير از هم نظر اين از محلول اين لذا
.شود بدن وارد آب با همراه شبانهروز در مستمر بهطور مناسب زمان مناسبو مقدار به
رسيده؟ اثبات به كودكان مغزي و وزني قدي ، رشد بر محلول اين تاثير آيا *
و وزني قدي ، رشد بر روي غذايي مكمل تاثير" عنوان تحت را طرحي قبل سال چهار حدود از -
اين در.كرديم شروع "لازم موارد درAوD ويتامين با آن همراهي و كودكان سر دور
داديم قرار مطالعه مورد بلوغ دوران تا تولد آغاز سنين از را تهراني كودك هزار تحقيق30
بهدست سرماخوردگي حملات شدن كم و سر دور وزن ، قد ، افزايش معجزهآساييدر نتايج و
در جهاني بهداشت تغذيه صاحبنظر "والتر" پرفسور براي بزودي را آن اصلي مقاله كه آورديم
.كرد خواهيم ارسال سوئيس
كرديد؟ تحقيق و مطالعه چگونه و سال چند محلول اين تهيه براي *
براي خدمتي داشتم آرزو هميشه.است من علمي فعاليت سال حاصل 30 واقع در محلول اين -
آن از ناشي عوارض و سوءتغذيه نوع هر شدن ريشهكن شاهد روزي كه شكلي به.دهم انجام كشورم
.باشيم كشور جاي جاي در
در تنها و دادم انجام سال حدود 15 در را ماده اين روي بر مطالعاتي كار مشخص بهطور اما
و شيره كه كردم مطالعه اينترنت در را مورد اين در علمي مقاله هزار گذشته 43 سال 10
دنيا در بار اولين براي "انسان سلامت در روي نقش" نام به كتابي قالب آنهادر چكيده
.ميآيد بيرون چاپ زير از متخصصان و محققان تمام استفاده براي زودي به و شده تاليف
انسان در روي كمبود تامين از بهرهگيري با سوءتغذيه معضل رفع چگونگي به كتاب اين
.است خود نوع در تاليفي جامع كار اولين و ميپردازد
ميرسد نظر به برشمرديد ، انسانها سلامت در "روي" نقش درخصوص كه نكاتي به توجه با *
.است خصوص اين در لازم آگاهي عدم نوعي دچار ما جامعه
.داريم زمينه اين در فرهنگسازي به نياز پزشكيمان جامعه با رابطه در حتي ما.بله -
متخصصان نظرات از استفاده با ميبايست كه دارند ويژهاي نقش ميان اين در جمعي رسانههاي
.كنند روشنگري زمينه اين در صاحبنظر
سلامت در روي اثر" سمينار در بار اولين براي ايران در خوراكي روي مصرف ضرورت واقع در
كه بود آن از بعد و گرفت قرار كشور تحقيقاتي عناصر و نهادها كليه تاييد مورد "انسان
.شد تاسيس هم روي تحقيقات و مطالعات مركز
آب در سريع خيلي روي.است غافل روي ماده مورد در اوليه نكات از بسياري از ما جامعه هنوز
در موجود روي اعظم بخش هستند ، ماده اين از سرشار كه غلات پختن با مثلا و ميشود حل
كه را غذا آب غلات مصرف هنگام ما اكثر كه حالي در ميشود حل قابلمه در موجود آب در آنها
.نميدانيم مورد اين در را صحيح اصول و ميكنيم دورريز است آن اصلي خواص حاوي
آب در اينكه محض به اما.است روي غني منبع تازه گردوي.است تازه گردوي ديگر مثال
و ميكروبها طرف آن از و ميشود آب وارد تازه درگردوي موجود روي تمام ميشود ، انداخته
در گسترده فرهنگسازي يك نيازمند لذاميشوند گردو جذب بلافاصله آب ، در موجود آلودگيهاي
.هستيم خصوص اين
را مردم سوءتغذيه ، با مبارزه براي دارو مصرف جاي به نيست بهتر شما نظر به دكتر آقاي *
دهيم؟ سوق لازم و صحيح تغذيه به
حيواني پروتئين حتي كه لذاست نيست غني موجود ، روي ميزان نظر از ما كشور خاك متاسفانه -
اين دليل به دارد ، خود در غذايي مواد تمام ميان در را روي ميزان بيشترين اصولا كه هم
روي مصرف و است همراه روي كمبود با احشام ، استفاده مورد سبزيجات و خاك در موجود ضعف
پزشك تجويز با) جانبي عوارض داشتن بدون ما كشور در را سوءتغذيه مشكل ميتواند خوراكي
.كند رفع (متخصص
است؟ مرحلهاي چه در حاضر حال در محلول اين توليد *
و رسيده ثبت به بزرگ نوآوري يك عنوان به مخصوص آرم با روي خوراكي محلول حاضر ، حال در -
براي را آن انبوه توليد خط و كرديم اخذ تحقيقاتي مصارف براي هم را انبوه پيش توليد مجوز
.ميكنيم راهاندازي بهزودي كشور از خارج به صادر و داخلي مصارف
ميتواند كودكي دوران اضطرابيدر اختلالات
يابد ادامه بزرگسالي دوران تا
از قبل يا كرده ترك را كلاس درد ، علتدل به هفته در بار چندين كه داريد كودكي اگر
حالات اين بعدها كه نباشيد منتظر ميكند ، شانه ساعت يك مدت به را موهايش منزل ، از خروج
.بروند بين از خود به خود وي
بعداز وضعيت اين ميگويند محققان و دارد نام(GAD)"فراگير اضطراب اختلال" حالت اين
ابتلا كه ميدهند نشان شواهد حقيقت ، در.باشد مبتلا شخص همراه ميتواند نيز كودكي دوران
خودكشي به اقدام حتي و مخدر مواد استعمال شديد ، افسردگي به منجر ميتواند(GAD)به
.شود
اقدام با ،"بوستون" در "آمريكا روانپزشكي انجمن" اخير جلسه در شده منتشر گزارش به بنا
.هستند نيز پيشگيري قابل حتي وخيمي ، عواقب چنين هنگام درمانزود و
و كودكان وقتي آنجاييكه از:ميكند بيان "آريفولاخان دكتر" توسط شده ارائه گزارش
حاصل ويرانگر تاثيرات هستند يادگيري و احساسي اجتماعي ، مهارتهاي توسعه حال در نوجوانان
و پزشكي درمان زمان اين در لذا ميشود ، آنها آزار باعث ،"فراگير اضطراب اختلال" از
.است ضروري بسيار بيماري مورد در موثر مشاوره
بولووي در(NWCRC)"غربي شمال باليني تحقيقات مركز" پزشكي بخش رئيس ،"خان دكتر"
.است "داك" پزشكي دانشگاه روانپزشكي استاديار نيز و واشنگتن
شد ، ارائه پيش ماه كه فيلادلفيا در "آمريكا روانپزشكي انجمن سالانه جلسه" گزارش طبق
XRافيكسور" آمريكا در آن تجاري نام كه "ونلافاكسين" نام به افسردگي ضد داروي تجويز
تحقيق مرحله اولين در.است كودكي دوران در بيماري اين براي موثري درمانبسيار است ، "
.كردند تجويز *"دارونما" موادي نفر ، به156 روز ، شش تا چهار مدت به گروهش ، و "خان دكتر"
محققان ، .بودند ساله تا17 نفر12 و73 سال تا11 سنين6 بين نفر تعداد ، 83 اين از
داروي آنها به هفته مدت8 به و كرده انتخاب تصادفي شكل به را كودكان از تعدادي
به هفتههايي طي كار ، اين.كردند تجويز "دارونما" مواد ديگر تعدادي به و "ونلافاكسين"
تدريج به دارونما مواد يا دارو تجويز ميزان كه ، شد داده ادامه صورت اين به آنها انتخاب
.شد كم
گرفته انجام تحقيق شروع از قبل كار اين اگر بودند ، شده درماني روان اخيرا كه كودكاني
طور به ونلافاكسين تركيب:شده كسب نتايج.دهند ادامه نيز روش اين با ميتوانستند بود
(GAD) اندازهگيري استاندارد مقياس مبناي بر(GAD)ميزان كاهش درصد باعث 5/18 متوسط
.بود شده
YAHOO Health:منبع
شهرام ركسانا:مترجم
درمان در تاثيري هيچ ولي هستند ، دارو مشابه ظاهري شكل و بو با موادي دارونما ، مواد *
. ندارند بيماري
و مدارس موسسان به ويژه تسهيلات اعطاي
آزاد آموزشگاههاي
غيرانتفاعي مدارس موسسان:كرد اعلام تهران شهر پرورش و آموزش سازمان:علميفرهنگي گروه
ادارات در شده ثبتنام كار جوياي جوانان استخدام شرط به زبان و علمي آزاد آموزشگاههاي و
.ميشوند برخوردار اشتغالزايي ويژه تسهيلات از كار ،
داشته را كار ادارات در شده ثبتنام كار جوياي نيروي يك جذب توان كه آموزشي واحد هر
.كند استفاده تسهيلات اين از ميتواند بانكي سيستم به معوقه بدهي نداشتن صورت در باشد ،
و است ريال ميليون تحصيلي 30 دوره هر براي فوق تسهيلات ميزان سقف گزارش ، اين براساس
سه مدت به كارفرما سهم بيمه حق درصد ميزان 100 به جديدالاستخدام بيكار فرد هر بهازاي
و اعطا درصد كارمزد 4 و ويژه شرايط با تسهيلات اين.ميشود پرداخت دولت طرف از سال
.است شده گرفته نظر در سال پنج مدت به يكساله ، تنفس دوره احتساب با آن بازپرداخت
نيروي دريافتي حقوق بر ماليات ميزان به مذكور طرح از استفادهكننده كارفرمايان ماليات
علمي آموزشگاههاي و غيرانتفاعي مدارس موسسين كليه.است برخوردار معافيت از جديدالاستخدام
.كنند استفاده تسهيلات اين از ميتوانند هستند فعال و رسمي مجوز داراي كه
از ميتوانند مدارس :پرورش و آموزش وزير
بدني تربيت تخصص با حقالتدريسي معلمان
كنند استفاده
بسيار كشور در بدني تربيت تخصص با ورزش معلم:گفت پرورش و آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
.است پرورش و آموزش نياز از كمتر
كمبود جبران براي استانها:افزود ايرنا خبرنگار به مشهد در شنبه پنج روز حاجي مرتضي
.بگيرند كار به بدني تربيت تخصص با حقالتدريسي معلم ميتوانند ورزش معلم
كلاسهاي در شده ابتداييبخشنامه مدارس تمامي به تحصيلي جديد سال از:كرد اعلام وي
.باشند داشته بدني تربيت تخصص با ورزش معلم ابتدايي پنجم و چهارم
ميتوانند دارند ، كمبود نيز دبيرستان و راهنمايي دورههاي براي كه جاهايي در:افزود وي
بدني تربيت به كه ديگر رشتههاي مازاد معلمين از يا و كرده استخدام حقالتدريسي معلم
عنوان به آموزشي دورههاي گذراندن از بعد و معرفي استان پرورش و آموزش به علاقهمندند
.گيرند كار به مدارس در ورزش معلم
شدن يكشيفته امكان :آينده سال تا 10
ندارد وجود مدارس
و ندارد وجود كشور مدارس كردن يكشيفته امكان آينده سال تا 10 كم دست:فرهنگي علمي گروه
.هستند دوشيفته آموزشي فضاهاي درصد حاضر 42 حال در
پروژه چند افتتاح جريان در ديروز كشور مدارس تجهيز و توسعه سازمان رئيس افشاني محمدعلي
با كشور در درس كلاس هزار حاضر 60 حال در:گفت مطلب اين اعلام با حيدريه تربت در آموزشي
تعداد اين از كه هستند روبهرو مشكل
گزارش به.است استيجاري درس كلاس هزار كه 13 اين ضمن.هستند غيراستاندارد كلاس هزار 47
با پروژه هزار شش مدارس تجهيز و توسعه سازمان اكنون:افزود وي اسلامي جمهوري خبرگزاري
هزار كلاس 12 تعداد اين از:گفت افشاني.دارد ساخت دست در كشور در را درس كلاس هزار 22
.ميشود بهرهبرداري آماده جاري سال ماه مهر تا آن
|