و انقلاب دادگاه كشمكش روزنامه ، دو توقيف
فرهنگي و سياسي شخصيتهاي نگاه از ايرنا
مسائل راندن حاشيه:تهران شهر شوراي عضو
به جوانان بين را اجتماعي تعارضات فرهنگي
دارد
دنبال
باشيم؟ داشته خلاق كودكي چگونه
كودكان به خشم و احساسات كنترل آموزش
به
فرهنگي ، سياسي هاي شخصيت واكنش
"نو روز" و "آيينه" توقيف
توضيح
خرداد ، دوم از پس مطبوعات" ميزگرد
ميشود برگزار امروز "تهديدها و فرصتها
معرفي مطبوعات جشنواره نهمين برگزيدگان
شدند
و انقلاب دادگاه كشمكش روزنامه ، دو توقيف
فرهنگي و سياسي شخصيتهاي نگاه از ايرنا
بود موقع به اطلاعرساني نهضت بيانيه انتشار :كشور وزير *
بود دولت قرمز خط از خارج بيانيه انتشار :فرد غفوري *
اذهان ، تشويش كردن پرسش و جامعه هاي نارسايي از گزارش ارائه آيا :جامعي مسجد *
دارد؟ معنايي چه قانون در بودن مخل و چيست اذهان تشويش ملاك ؟ است
دستگاههاي كشمكشهاي و شخصي تفسيرهاي و تعبير با كشور رسانهاي نظام:اجتماعي گروه
.ميشود مواجه بيشتري محدوديتهاي و منع با روز هر اطلاعرساني آزادي قلمرو از مختلف
زبان فارسي رسانههاي اطلاعرساني و خبري فعاليت دامنه و وتكثر تعدد كه است حالي در اين
.ميگيرد فزوني روز هر مرزها سوي آن در غيرملي
اخيرا كشور رسانههاي عليه محدوديتها و منع گذشته سال سه در نشريه توقيف 82 از گذشته
.است شده جديدي مرحله وارد
رسمي انتشار عدم و يكي انتشار محدود عمر عليرغم "روزنو" و "آيينه" روزنامه دو توقيف
از بخشهايي انتشار مورد در كشور رسمي خبرگزاري به انقلاب دادگاه اعتراض نيز و ديگري
.است كشور رسانههاي به فشار جديد دور نمونههاي آخرين جمله از ايران ، آزادي نهضت بيانيه
و داده نشان واكنش رسانهها با برخورد جديد مشي مورد در كشور فرهنگي و سياسي شخصيتهاي
قرار ارزيابي و نقد مورد را است شده حاكم اطلاعرساني و رسانهاي نظام بر كه جديدي فضاي
.دادهاند
اذهان تشويش به مطبوعات با برخورد در:ميگويد مورد اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
عمومي اذهان تشويش جامعه نارساييهاي و كمبودها از گزارش ارائه آيا.ميشود اشاره عمومي
ايجاد تشويش ولي كرد ، هوشيارسازي ميشود مگر است ، مطبوعات وظايف از يكي هوشيارسازي است؟
در بودن مخل و چيست عمومي اذهان تشويش معيار و ملاك است؟ تشويش ايجاد پرسش آيا.نكرد
.دارد معنايي چه قانون
مسائل راندن حاشيه :تهران شهر شوراي عضو
به جوانان بين را اجتماعي تعارضات فرهنگي
دارد دنبال
و نوجوانان بين در اجتماعي تعارضات صورت به جامعه در امروز كه آنچه:اجتماعي گروه
.است گذشته سال چند طي فرهنگي مسائل راندن حاشيه به حاصل هستيم ، شاهد جوانان
عضو "لطفي مرتضي" تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان منطقه 10 عمومي روابط گزارش به
نام به منطقه اين مشاركتي فرهنگ خانه دومين گشايش مراسم در كه تهران شهر شوراي
شوند سبب عواملي جامعهاي در اگر:افزود فوق ، مطلب بيان با ميگفت ، سخن "آذربايجان"
مجبور مردم نكند ، پيدا تحقق ميكند ، پيشبيني جامعه براي زندگي روش يك كه توفيقاتي
.كنند تامين طريق آن از را نيازهايشان و بروند اميدوارتر مسيري دنبال به ميشوند
فراهم را خود جامعه فرهنگي نيازهاي نتواند نظام يك اگر فرهنگي مسائل در:داشت اظهار وي
تامين را نيازهايشان كه بياورند رو فرهنگهايي سمت به جامعه افراد كه است طبيعي كند ،
.شويم مواجه فرهنگهايي خرده با جامعه در تا شد خواهد باعث همين و بكنند
:گفت و كرد عنوان توسعه هرگونه زيرساختار و زيربنا را فرهنگي امور در كار "لطفي"
را خود مسايل تمامي ميتواند ارزشي و جامع فرهنگي نظام يك چارچوب در فرهنگ با جامعهاي
.كند حل اجتماعي و اقتصادي سياسي ، مسائل از اعم
قرار تاكيد مورد را شهروندمداري محور حول شهري مديريت سياست تهران شهر شوراي عضو اين
تمامي اداره و باشند داشته جدي مشاركت شهر مديريت در بايد شهروندان:داشت اظهار و داد
.بگيرند دست در را اقتصادي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، از اعم امور
باشيم؟ داشته خلاق كودكي چگونه
خلاقيت توانايي پرورش كنند ايفا خود كودكان تربيت در ميتوانند والدين كه نقشي مهمترين
طلايي كليد خلاقيت حقيقت در و هستند همگام و همراه روان و روح سلامت و خلاقيت آنهاست ،
بالقوه استعداد آنها اگرچه نيست ، بااستعداد و تيزهوش افراد مختص خلاقيت.است خوشبختي
افراد همه زندگي از جزئي بايستي خلاقيت اما برند بهكار خلاق راههاي در كه دارند بيشتري
در تواما استعداد و انگيزه انطباق اين و است انگيزه خلاقيت بروز در عامل مهمترين.باشد
از مفيدتر بسيار خلاق انگيزه روي بر تاييد و كودكان اجتماعي محيط.است كارساز خلاقيت
بسيار منزل در چه و مدرسه در چه كودك اطراف محيط بهبود و ميباشد استعداد روي تاكيد
.است كودك شخصيت تفسير از موثرتر
چيست؟ خلاقيت
دو صورتيكه در آيد ، حساب به خلاق ميتواند ميگويد ، يا و ميدهد انجام كودك كه چيزي هر
و داده انجام كودك قبلا كه كارهايي با اساسا بايد آنكه اول:نمايد تامين را ضابطه
متفاوت نبايد فقط:آنكه دوم.باشد متفاوت است شنيده يا و ديده قبلا كه چيزهايي تمام
كودك براي بهطريقي و باشد مفيد هدف يك به رسيدن جهت در و بوده صحيح بايد بلكه باشد
.باشد معنيدار يا جذاب
.ميكنند عنوان مناسبت و تازگي را ضابطه دو اين روانشناسان
كودك گذشته تجربه و آگاهي مورد در اطلاعاتي بايد كودك كار در كه است اين تازگي از منظور
يا و خوشايند بهطريقي كودك عجيب و تازه رفتار اگر:مناسبت معيار درباره.باشيم داشته
.است مناسب گفت ميتوان اينصورت در باشد معنيدار
ميشود ديده مشخص زمان يك در و معيني فرد در كه است ذهني فرآيند يك خلاقيت بنابراين
.ميشود توليد متفاوت و نو چيز يا ايده از اعم جديد اثر يك آن نتيجه در كه فرآيندي
خلاق افراد ويژگيهاي
:ميداند ذيل قرار به را خلاق افراد ويژگيهاي "استاين"
قدرت -ترتيب 4 و نظم به مفرط علاقهمندي -فراوان 3 كنجكاوي -بالا 2 پيشرفت انگيزه -1
-استقلال 8 -بالا 7 پشتكار -كامروا6 و غيرمتعارف شخصيت -نفس 5 به اعتماد و وجود ابراز
-سرشار 11 احساس و اشتياق -وسيع 10 دانش و زياد انگيزههاي -انتقادي 9 تفكر طرز
-اجتماعي 13 مسائل به زياد اشتياق و اجتماعي روابط و معاشرت به كم علاقه -زيباپسندي 12
.ديگران بر تاثيرگذاري قدرت -شهودي 14 تفكر
خلاقيت برنده بين از عوامل
:كه ميرود بين از زماني كودك خلاقيت و انگيزه
.ميكند تضعيف را خلاقيت كار حين در شدن مشاهده احساس:ارزيابي به حد از بيش توجه -1
بصيرت نيازمند كه كارهايي براي ولي است موثر ساده كارهاي براي پاداش و جايزه:پاداش -2
.ميشود كار مانع است پيچيده مسائل حل و
خواهد قرار ارزيابي مورد ديگران كار مقابل در وي كار كند احساس فرد كه زماني:رقابت -3
.ببرد بين از را خلاقيت ميتواند عمل اين ، كه شد خواهد داده پاداش آنها بهترين به و گرفت
منزل در خلاقيت آموزش
بدهند كودكان به محيط كشف و كنجكاوي كردن ، سوال براي را لازم فرصتهاي بايستي خانوادهها
كه ميشود فراهم زماني خانه در خلاقيت رشد زمينه.نكنند تهديد و تنبيه را آنان هرگز و
نظر از بگذاريد ، احترام فرد يك بهعنوان آنها به و بدهيد زيادي آزادي كودكانتان به
تاكيد خاص قوانين نه و اخلاقي ارزشهاي روي بر و شويد نزديك آنها به اعتدال حد در عاطفي
.نماييد
و بازي ، خنده فعاليت ، گيرد ، قرار سوال مورد اقتدار:آن در كه درآوريد صورتي به را منزل
روشهاي به را كارها نمائيد سعي كودكانتان و شما.باشد داشته وجود زياد مقدار به فانتزي
و مساعد زمينههاي آوردن فراهم و كودك رفتار تاييد و تشويق با.دهيد انجام جالب و جديد
.كنيد تقويت را كودك خلاقيت و تخيل قدرت او ، دلخواه بازيهاي لوازم تدارك
مجموع در.ميسازيد محدود را او خلاقيت زيرا نكنيد سرزنش را كودكان خيالپردازيهاي
.دارد خلاقيتها ظهور و تخيل هدايت و كنترل در را نقش مهمترين خانواده
مدرسه در خلاقيت نگهداشتن زنده
ورود سندارد كودكان خلاقيتهاي شكوفايي در مهمي بسيار نقش نيز مدرسه خانواده ، كنار در
تكاليف همچون عواملياست ذهني خلاقيتهاي با ارتباط در حساس و بحراني بسيار سن مدرسه به
از يكسان رفتارهاي انتظار و هماهنگ برنامههاي اجراي محفوظات ، بر تاكيد زياد ،
كسب به تشويق شديد ، مقررات و انضباط اعمال فردي ، تفاوتهاي به توجه عدم دانشآموزان ،
به يابيتوجهي شناخت عدم و شدن ممتاز براي فردي رقابتهاي قوي جو ايجاد و بالا نمرات
.يابد كاهش تدريج به آنان خلاقيت و تخيل قدرت كه ميشود سبب خلاق كودكان ويژگيهاي
و آموزشي مهم اصل خلاقيت20 آموزش و تشويق برنامههاي طراحان فعالترين از "تورنس "
:ميباشد ذيل قرار به كه ميداند موثر خلاقيت توسعه و رشد در را پرورشي
.بدهيد اهميت خلاق تفكر به -1
.كنيد حساستر محيطي محركهاي به را كودكان -2
.كنيد تشويق را مفاهيم و اشياء در تصرف و دخل -3
.(كنيد شروع سوم كلاس از را كار اين).بياموزيد را مفهوم هر مستمر آزمون روش -4
.دهيد پرورش دانشآموزان در را جديد مفاهيم پذيرش قابليت -5
.باشيد برحذر الگو يك تحميل از -6
.كنيد ايجاد درس كلاس در خلاق جو -7
.بدهد اهميت خود خلاق تفكر به كه بياموزيد كودك به -8
.دهيد انجام همسالان بدآموزي از اجتناب منظور به را مهارتها آموزش -9
.بدهيد را لازم اطلاعات خلاقيت ، فرآيند درباره -10
.كنيد دور دانشآموزان از را شاهكارها مقابل در ضعف احساس -11
.كنيد ارزيابي و تشويق را يادگيري خود -12
.بپرسيد بحثانگيز سوالات -13
.كنيد ايجاد ضرورتهايي خلاق تفكر براي -14
.كنيد تقسيم فعال و آرام فعاليتهاي به را اوقات -15
.كنيد فراهم مفاهيم ايجاد براي را منابعي -16
.كنيد تشويق را مفاهيم كامل كاربرد از استفاده به عادت -17
.دهيد پرورش را سازنده انتقاد -18
.كنيد تشويق را گوناگون زمينههاي در دانش كسب -19
.باشيد حادثهجو روح با معلماني -20
نزد در را بالقوه خلاقيتهاي تا كنند معلمانتلاش و مربيان و والدين كه است لازم آخر در
.نمايند فراهم آن توسعه و رشد براي را لازم فرصتهاي و كرده شناسايي نوجوانان و كودكان
زماني معصومه
روانشناسي ارشد كارشناس
پرويز دكتر استثنايي ، كودكان -افروز دكتر نوجوانان ، و كودكان تربيت و روانشناسي:منابع
. قاسمزاده حسن دكتر خلاقيت ، پرورش -شريفي
كودكان به خشم و احساسات كنترل آموزش
ميباشد عصبي ديگر لحظهاي و است خرسند و شاد جهان ، پادشاه لحظهاي شما نوپاي كودك
مانند نيز شما براي امر اين.ميكند پرت اتاق در را اسباببازيهايش و ميكند وگريه
اعتقاد كارشناسان اما.باشيد داشته واكنشي چه نميدانيد و است مشكل بسيار ديگر والدين
رشد دوران در.است رشد اوليه سالهاي در كودك آموزش فرصت بهترين طغيانها اين كه دارند
خانواده امن محيط كند؟ پيدا آرامش و كنترل را شديد احساسات ميتواند چگونه كودك عاطفي
.است زندگي درسهاي آموزش مكان بهترين و اولين
ميدهيد ياد كودك به وقتي":مينويسد "كودك عاطفي هوش رشد" كتاب در روانشناس من گات جان
افزايش او عاطفي ضريب كند ، كنترل و درك را نااميدي و افسردگي خشم ، نظير احساساتش كه
خود بيايد ، كنار احساساتش با ميتواند بهتر دارد بالايي عاطفي ضريب كه كودكي.مييابد
".كند پيدا دوست و باشد خوب ديگران با ارتباطش و باشد نداشته عصبي رفتار و كند آرام را
تا كرد كمك او به ميتوان كودك عاطفي ضريب افزايش با معتقدند نيز ديگر كارشناسان
موفقي فرد بزرگسالي در ترتيب بديننفسباشد به اعتماد داراي و مقاوم مسئوليتپذير ،
.دارد خوبي بسيار روابط ديگران با كه ميشود
كنيد گوش كودك صحبتهاي به همدلي با
را گفتههايش سپس.كنيد گوش آن دقتبه با ميكند ، بيان را احساساتش كودك كه هنگامي
احساس اول كودك نگرانيد و ميدهيد اختصاص فرزندجديد به را زيادي زمان اگر.كنيد تكرار
راست":بگوييد است ، ناراحت اگر "دارد؟ احساسي چه" بپرسيد او از كند ، تنهايي و انزوا
تعريف را مثالهايي خود زندگي از سپس ".است شلوغ جديد بچه با سرش خيلي مامان ميگويي ،
با برادرتان كه وقتي كنيد تعريف برايش.ميفهميد را منظورش كه دهيد نشان او به تا كنيد
كمك شما به چگونه مادرتان داشتيدو احساسي چه نميرفتيد شما ولي ميرفت پارك به پدر
انساني هر كه ميآموزيد كودك به روش اين با.كنيد دور خود از را منفي احساسات تا كرد
.دارد زودگذري احساسات چنين
كنيد كمك كودك به
تعريف در معلول و علت كافي درك عدم و لغات دامنه محدوديت دليل به معمولا كودكان
.دهيد افزايش را فرزند لغات مختلف ، دامنه احساسات تعريف با شما.دارند مشكل خود احساسات
"نه؟ ميخوري ، غصه":بگوييد ميتوانيد است ناراحت پارك به نرفتن دليل به كودك اگر
كودك مهد اول روزهاي در مثال براي.است طبيعي عواطف و هيجانها تضاد كه بياموزيد او به
.باشد عصبي و نگران شايد
آن علت و توجه مساله به دقيقتر بكوشيد است ، مضطرب و ناراحت دليل هيچ بدون فرزندتان اگر
دعوا همسرتان با او حضور در كردهايد؟ مكان نقل جديد منزل به اخيرا آياكنيد پيدا را
گوش صحبتهايش به و باشيد او مراقب ميكند بازي وقتي كرديد پيدا را علت اگر كردهايد؟
ناراحتي علت متوجه ميتوانيد خوبي به ميزند ، فرياد مادر عروسك سر بر شدت به اگر.كنيد
.است دلخور شما از دريابيد.شويد او
شويد قائل ارزش كودك احساسات براي
علتي" نگوييد ميشود ، عصبي و بگذارد هم كنار را پازل قطعات نميتواند فرزندتان وقتي
كه سخته" بگوييد و كنيد تاييد را او طبيعي واكنش "چيشده؟ مگه حالا شوي؟ عصباني نداره
"نه؟ كني؟ درست را پازل نميتواني
كنيد تبديل آموزش ابزار به را ترس
كنيد كمك او به ميشود ، نگران ".داري پزشكي دندان وقت":ميگوييد فرزندتان به كه وقتي
صحبت او با.كند كنترل را احساساتش بتواند و كند آماده پزشك به مراجعه براي را خود تا
چه دكتر و برود پزشكي دندان به بايد چرا كه دهيد توضيح برايش.بپرسيد را ترسش علت.كنيد
صحنه روي به ميخواستيد تكنوازي اجراي باربراي اولين كه وقتي بگوييد ميكند؟ كار
خود ترس بر تا كرد كمك دوستان از يكي و ميترسيديد كنيد ، شروع را جديدي كار يا برويد
.است موثر احساسات مورد در كودك با بزرگسالان ، صحبت مانند.كنيد غلبه
ديگري كودك يا شما با كودكتان كه وقتي.كنيد استفاده مشكل حل براي مشاجره و اختلاف از
.كند حل را مشكلاش تا كنيد راهنمايي را او.ميشود مشخص محدوديتهايش ميكند دعوا
اما.كرد خراب كردي درست كه را برجي خواهرت چرا كه ناراحتي ميدانم":بگوييد مثال براي
كودك اگر "بكني؟ ميتواني ديگري كار چه ميشوي عصباني كه وقتي"."ميزدي را او نبايد
.دهيد نشان او به حل راه چند دهد جواب نتوانست
و مشت آرواره ، اگر بگوييد كودك به":ميكند پيشنهاد خشم مديريت كارشناس نامكا لين
داشته خوبي احساس.شود برطرف او خشم تا بكشد عميق نفس بار چند است ، شده منقبض شكماش
".كند كنترل را خود بتواند و باشد
احساس من" با ".كند صحبت خشمش مورد در رسا صداي با كنيد كمك او به":ميافزايد نامكا
".ميشوم عصباني ميكشي داد سرم وقتي":مثال براي.نمايد شروع را حرفش "...ميكنم
نكند اذيت را آنان و نرساند آسيب ديگران به كه زماني تا مثبت خشم بايدبدانند كودكان
.است طبيعي
باشيد كودك سرمشق آرامش و خونسردي با
با خشونت با هستيد عصباني وقتي دهد؟ نشان را احساساتش تا كنيد رفتار كودك با بايد چگونه
تو":نگوييد هرگز ولي ".ميشوم نگران ميكني را كار اين وقتي":بگوييد.نكنيد اوصحبت
.خودش نه هستيد ناراحت رفتارش از كه ميشود متوجه كودك ترتيب بدين ".ميكني ديوانه را من
.ميدهد كاهش را كودك نفس به اعتماد زيرا نباشد ، تند انتقادتان باشيد مراقب
فرزندشان مشكلات و ناراحتي باعث تا ميكنند انكار را خود منفي احساسات والدين برخي
و عصبانيت و ناراحتي بيان با.مياندازد اشتباه به را كودك واقعي احساسات انكار.نشوند
.كرد كنترل را منفي احساسات ميتوان حتي كه ميدهيد نشان كودك به خشن رفتار از خودداري
مودب الهام:مترجم
اينترنت از برگرفته
به فرهنگي ، سياسي هاي شخصيت واكنش
"نو روز" و "آيينه" توقيف
، شنبه پنج روز ساعات درآخرين نو روز و آيينه هاي روزنامه توقيف:اجتماعي گروه
.داشت دنبال به را فرهنگي ، سياسي هاي شخصيت واكنش
كاري خبرنگار ، روز در روزنامه دو توقيف:گفت رابطه اين در مجلس اصل 90 كميسيون رئيس
اعتبار و كشور اداري امور جريان سلامت ملي ، وفاق به عنوان هيچ به كه است مضر و سياسي
.كرد نخواهد كمكي خارج ، در كشور
:افزود مطلب اين بيان با باايسنا گو و گفت در انصاريراد ، حسين والمسلمين حجتالاسلام
خاص موقعيت و زمان با هماهنگي و تناسب حقيقتا ، و اصولا خبرنگار ، سالروز در برخوردي چنين
.است نداشته
سختگيريهاي و ستم از گذشته سال دو يكي طي مطبوعات ، و خبرنگاران روزنامهنگاران ،
را مطبوعات كه است اساسي قانون با تضاد در كه كشيدهاند رنج غيرشايسته ، و غيرقانوني
.است اساسي قانون در پايهها و اصول اساسيترين از آزادي.است دانسته آزاد
با برخورد اين ترديد ، بدون:شد يادآور ادامه در اسلامي شوراي مجلس در نيشابور نماينده
قرار چنانچه حال ، عين در.است بيتناسب اساسي ، قانون در مصرح اصول با و زماني شرايط اين
هيچ به كه - مطبوعات قانون و ضوابط مقررات ، اساس بر ميبايست باشد ، روزنامهاي توقيف بر
- نميدهد مقدمه بدون مطبوعات صريح قانون طبق شكل اين با را روزنامهاي توقيف اجازه وجه
.باشد
منصفه هيات حضور با و علني محكمه در بايد است متخلف روزنامهاي مسئول يا نشريهاي اگر
وي.شود توقيف روزنامه آن از پس و شود صادر آن حكم شده ، پرداخته وي اتهامات بررسي به
(خبرنگار روز) امروز شرايط و اساسي قانون روح با عنوان هيچ به برخورد اين:كرد تاكيد
.نميباشد متناسب نيز مطبوعات قانون با و نيست سازگار
ظاهر اگر كه كرد يادآوري روزنامهنگاران صنفي انجمن حقوقي كميته زمينه ، دبير همين در
باقي نشريه اين توقيف ادامه براي جايي ديگر شود ، داده تغيير قدري نو روز روزنامه
.نميماند
مطبوعات ، قانون ماده 33 ب بند اساس بر:كرد تصريح ايسنا ، با گفتوگو در نوروزي كامبيز
با كه نحوي به شده توقيف نشريه بهجاي ديگر نشريه نوع هر انتشار نشريه ، يك توقيف از پس
توقيف بلافاصله جديد نشريه و است ممنوع شود ، مشتبه شكل و علامت نام ، نظر از مذكور نشريه
.ميشود
شرايط و مذكور ماده مفاد نو روز درباره بگوييم بخواهيم آنكه از فارغ:داشت اظهار نوروزي
بروز از جلوگيري بند ، اين از قانونگذاري هدف كه ميرسد نظر به خير ، يا شده محقق آن
به نشريهاي شكل و علامت نام ، چنانچه بنابراين.است بوده خوانندگان بين در اشتباه
تغيير نوعي به را شكل و علائم اين نشريه آن اگر باشد ، داشته شباهت شده توقيف نشريهاي
.نميماند باقي بند اين اجراي براي موجبي ديگر شود برطرف شبهه اين كه كند اصلاح يا دهد
پرونده وضعيت توضيح با اسلامي ، شوراي مجلس در بوشهر نماينده مدافع وكيل ديگر سوي از
توقيف براي نشده اثبات شكايات به تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 استناد از موكلش
.كرد تعجب اظهار آيينه روزنامه
با آيينه نشريه توقيف درباره ايسنا ، با گفتوگو در دادگستري وكيل و حقوقدان نيكبخت صالح
تا:گفت (بوشهر نماينده دادفر) آن مسئول مدير كيفري پرونده و مطروحه شكايات به استناد
در حكم ، اين اجراي از پيش و بود تعزيري حبس ماه موكلم 5 محكوميت دارم ، ياد به كه جايي
قانون ماده 268 اساس بر مجلس نمايندگان قضايي تعقيب به نسبت شده مطرح اعتراضات موج اوج
.كردم اعتراض صادره حكم به نسبت كيفري دادرسي آيين
قرار كشور كل دادستان قبول مورد سال 80 در دادفر ، حكم به نسبت اعتراضمان:افزود وي
مجلس اساسي قانون اصل 90 كميسيون عنوان به كه نامهاي طي دادستاني نيز اخيرا و گرفت
سرنوشت درباره مختلف استعلامات و كميسيون اين در دادفر عضويت به توجه با داشته ارسال
كشور كل دادستان درخواست اجراي در پرونده اين كه كرده اعلام كميسيون اين سوي از پرونده
ارسال كشور عالي ديوان دبيرخانه به كيفري دادرسي آيين قانون ماده 268 اعمال بر مبني
.است شده
دادستان درخواست به توجه با بوشهر نماينده عليه حكم صدور فرض بر حتي:كرد اضافه نيكبخت
قطعيت حكم اين عملا حكم ، نقض بر مبني درخواست با و ميگردد متوقف حكم اجراي كشور ، كل
.نميشود تلقي يافته
روز و جنوب آيينه روزنامه دو با برخورد شيوه كه آنجا از دارد ، اعتقاد نيز صفري لطيف
به شده ، نقض نشريات اين امتياز صاحب حقوق اينكه بر علاوه ندارد ، قانوني توجيه نو ،
.است شده نقض نيز حاكميت حقوق نوعي
و مطبوعات با برخورد رويه ايسنا ، با گو و گفت در نشاط توقيفشده روزنامه مديرمسئول
جمهوري نظام در:افزود و ندانست اسلامي جمهوري با متناسب قضايي رويه را آنها توقيف
و اصلاحات مدعي كشور اركان همه و است اصلاحات و تمدنها گفتوگوي طرح بيانگر كه اسلامي
تنها نه فراقانوني برخوردهاي نوع اين هستند ، كشور در قانون حاكميت و مردمسالاري
زير خارجي و داخلي فرهنگي مجامع در را نظام وجهه بلكه نميكند كسب نظام ، براي اعتباري
.ميبرد سئوال
رويه را آن نام و بكند خواست ، دلش هرچه هركس ، كه نكردهاند انقلاب مردم ، صفري ، گفته به
.قضاييبگذارد
دو توقيف درباره ايسنا با گفتوگو در نيز رسالت روزنامه سردبيري شوراي عضو لويي انبار
مسئول مدير:گفت ندارد ، حقوقي بحث قصد اينكه بيان جنوبضمن آيينه و روزنو روزنامه
نظر تجديد دادگاه شماره 812 قطعي راي و شماره 276 دادنامه موجب به اكنون جنوب آيينه
شناخته قطعي محكوم نظام عليه تبليغ اتهام به اسلامي مجازات قانون ماده 500 مطابق تهران
تبصره 8 ماده 9 طبق همچنين.دارد شاكي خود 14 اخير شماره چند همين در او. ميشود
فعاليت نميتوانند كنند ، تبليغ اسلامي جمهوري نظام عليه كه كساني مطبوعات ، قانون
.باشند داشته مطبوعاتي
توضيح
ارائه با امروز نامه شركت پنجشنبه ، روز شماره در "جديد مفر" عنوان با مطلبي درج پي در
شركت اين كه كرد اعلام ذكرشده ، مطلب در شركت اين به منتسب موارد تكذيب ضمن توضيحي
.است نكرده راهاندازي نتي اينتر سايت يا روزنامه تاكنون
خرداد ، دوم از پس مطبوعات" ميزگرد
ميشود برگزار امروز "تهديدها و فرصتها
روز مناسبت به"تهديدها و فرصتها خرداد ، دوم از پس مطبوعات" ميزگرد:اجتماعي گروه
.ميشود برگزار اسلامي جمهوري خبرگزاري در امروز خبرنگار ،
زيدآبادي اسلامي ، احمد شوراي مجلس در تهران مردم نماينده كديور جميله ميزگرد ، اين در
يوسفپور علي و ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو
ميزگرد اين.يافت خواهند حضور روز سياست روزنامه امتياز صاحب و مسئول مدير
.ميشود برگزار اسلامي جمهوري خبرگزاري سازمان كنفرانس تالار در ساعت 30/9 راس
معرفي مطبوعات جشنواره نهمين برگزيدگان
شدند
تالار در مراسمي طي پنجشنبه روز صبح مطبوعات جشنواره نهمين برگزيدگان:اجتماعي گروه
.شدند معرفي وحدت
عمومي افكار نماينده را خبرنگاران سخناني طي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مراسم اين در
.هستند اجتماعي مختلف گروههاي سخنگوي خبرنگاران:گفت و خواند جامعه
با خبرنگار و است حكومت نفع به سالار مردم نظام يك در خبرنگار حركت:گفت وي
با و كند مي ياري مشكلات اين رفع در را نظام مسئولان جامعه ، مشكلات انعكاس
.ميشود روشن عمومي اذهان در تاريك نكات كه است خبرنگاران تلاش
وزارت دستگاه دو با ما مطبوعات ، مورد در تصميمگيري حوزه در كرد تصريح جامعي مسجد
از واحدي استنباط دستگاهها اين كه هستيم روبهرو قضائيه قوه و ارشاد
.ندارند روزنامهنگاري
مي كار به مطبوعات مورد در حقوقي نظام در كه واژگاني از بسياري كرد تاكيد وي
مطبوعات شايسته مطبوعاتي جرائم با برخورد نحوه و نيست روشني پيشينه داراي بريم ،
.نيست كشور
اشاره عمومي اذهان تشويش به مطبوعاتي جرائم با برخورد در جامعي مسجد گفته به
.ندارد وجود مطبوعات مورد در دولتمردان نظرات و گفتار بين همگرايي هيچ و ميشود
جامعه ، نارساييهاي و كمبودها از گزارش ارائه آيا:پرسيد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
در بودن مخل و چيست عمومي اذهان تشويش در معيار و ملاك است؟ عمومي اذهان تشويش
دارد؟ معنايي چه قانون
كرد ، هوشيارسازي ميشود مگر.است مطبوعات وظايف از يكي هوشيارسازي كرد تصريح وي
است؟ تشويش ايجاد موجب پرسش آيا.نكرد ايجاد تشويش ولي
با:گفت و كرد انتقاد تاميني اقدامات قانون استناد به مطبوعات با برخورد از مسجدجامعي
كه صورتي در شده ، برخورد تاميني اقدامات قانون به استناد با نشريات از تعدادي
اين حقوقدانان ، از زيادي جمع و دارد وجود نظر اختلاف زمينه اين در مجريان بين
.ندارند قبول مطبوعات با برخورد براي را قانون
عنوان به را شغلي امنيت و حرفهاي استقلال نيز ، روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس
اگر روزنامهنگاران:گفت و خواند روزنامهنگاران درست كاركرد براي اساسي شرط دو
.باشند داشته را شرط دو اين بايد كنند ، كار درست بخواهند
در همواره كه آزاد مستقل مطبوعات:افزود اسلامي شوراي مجلس در اصفهان نماينده
ولي دارند حرفهاي استقلال تقريبا شدهاند ، جوانمرگي دچار و نشدهاند تحمل كشور اين
.ندارند شغلي امنيت
نكردن تحمل واقعا اخير ساله دو در كرد تصريح روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس
عرض در نشريه كه 82 بهطوري داده ، نشان را خود زشتي بسيار شكل يك به مطبوعات
.است شده توقيف گذشته سال سه
از اكثرا نشريات اين مسئولان كه افتاده اتفاق اين حالي در:داد ادامه وي
عبور نظارت قيف از توانستهاند كه هستند حكومتي و سياسي شده شناخته شخصيتهاي
.است نداشته سابقه مطبوعات تاريخ در حالت اين و كنند
عمل موفق بسيار ما روزنامهنگاران مشكلات ، اين همه بهرغم كرد خاطرنشان مزروعي
اين آنان تلاش و دادهاند ادامه خود كار به مصائب و مشكلات تحمل با و كردهاند
.داشت خواهند پيشرو را روشني آينده ما مطبوعات كه ميدهد را نويد
ما كشور در روزنامهنگاري:گفت و كرد انتقاد كشور در روزنامهنگاري كار شرايط از وي
.دارد شباهت مين ميدان در زدن قدم و بندبازي به شرايط اين با
هستيم ، مواجه آن با كه بستها و بند و محدوديتها همه بهرغم ولي كرد تاكيد مزروعي
انديشه توليد لحاظ به چه كردند ، ايفا جامعه تحولات در را نقش بزرگترين مطبوعات ،
.بودهاند موفق مطبوعات تحولات ، بر تاثيرگذاري چه و
مانند افرادي از صارمي ، شهيد ياد گراميداشت و خبرنگار روز تبريك ضمن همچنين مزروعي
آنان ياد و كرد ياد بند در مطبوعاتي همكاران عنوان به نوري عبدالله و باقي گنجي ،
.داشت گرامي را
بهانه روزنامهنگاران براي بهانههايي به كه كساني ميكنم آرزو:گفت وي
زندانيان آزادي شاهد ما و كنند عوض را خود نگاه زمانه ، شرايط درك با ميتراشند ،
.باشيم مطبوعاتي
:شدند اعلام زير شرح به مطبوعات جشنواره نهمين برگزيدگان مراسم اين پايان در
يادداشت و سرمقاله
بهبودي هدايتالله اول رتبه
امينيپور فاطمه دوم رتبه
رحماني شاهين دوم رتبه
داخلي سياسي مقاله
كاوياني حميدرضا اول رتبه
قراگوزلو محمد دوم رتبه
خارجي سياسي مقاله
ندارد اول رتبه
اشراقي عليرضا دوم رتبه
اقتصادي مقاله
عظيمي حسين اول رتبه
فرحبخش علي دوم رتبه
صباغيان علي دوم رتبه
هنري - ادبي مقاله
درستكار رضا اول رتبه
رضاييراد محمد دوم رتبه
حري ابوالفضل دوم رتبه
اجتماعي مقاله
ندارد اول رتبه
پوراستاد وحيد دوم رتبه
شكرخواه يونس دوم رتبه
اسلامي معارف مقاله
جهانبخش جويا اول رتبه
مهدويراد محمدعلي دوم رتبه
سياسي مواضع و ديدگاهها نقد
باستاني حسين اول رتبه
معماريان اميد دوم رتبه
هنري - ادبي نقد
هومن فرزاد اول رتبه
بهنام عليرضا دوم رتبه
جلاليفخر مصطفي دوم رتبه
ورزشي خبري عكس
معطريان سيدرضا اول رتبه
كوثري عباس دوم رتبه
غيرورزشي خبري عكس
سعيدي مجيد اول رتبه
سربخشيان حسن دوم رتبه
طرح
شفيعي فرشيد اول رتبه
پارسانژاد كوروش دوم رتبه
(صفحهآرايي) گرافيك و طرح
پارسانژاد كوروش اول رتبه
نوروزي حسين دوم رتبه
قزويني محمدطاهري دوم رتبه
خبري گزارش
ساماني صديقه اول رتبه
امروز پيام گزارش گروه اول رتبه
تازهمحله ابراهيمي مهدي دوم رتبه
تحقيقي گزارش
امروز پيام گزارش گروه اول رتبه
شريف شهرام دوم رتبه
توصيفي و تحليلي گزارش
سامگيس بنفشه اول رتبه
كريميمجد رويا دوم رتبه
نوابينژاد مريمالسادات دوم رتبه
ورزشي گزارش
شهرابيفراهاني محمد اول رتبه
رحماني شاهين دوم رتبه
مصاحبه
پيامامروز مصاحبه گروه اول رتبه
ضابطيان منصور دوم رتبه
تيتر
ندارد اول رتبه
رحماني سيامك دوم رتبه
خاتمي اميد دوم رتبه
(كاريكاتور) تصويري طنز
نيستاني توكا اول رتبه
كوثر نيكآهنگ دوم رتبه
مكتوب طنز
شكيبا شهرام اول رتبه
علياني كوروش دوم رتبه
افشاري ابراهيم دوم رتبه
(داستان شعرو) ادبيات نوجوان و كودك
شعباني نوشين اول رتبه
محقق جواد دوم رتبه
تواضعي جابر دوم رتبه
نوجوان و كودك
(مقاله مصاحبه ، خبر ، گزارش ، )
خاني فريبا اول رتبه
خليلي عموزاده فريدون دوم رتبه
نظرآهاري عرفان دوم رتبه
نوجوان و كودك
(گرافيك و عكس تصويرگري ، )
ضيايي شيوا اول رتبه
رحيميزاده پژمان دوم رتبه
جدول
گوراني بيژن اول رتبه
فريگام فرهاد دوم رتبه
(مقدس دفاع) جنبي بخش
انبارداران اميرحسين اول رتبه
صحرايي اكبر دوم رتبه
|