نامتوازن جامعه بازتوليد تخلف و جرم
پراولاد خانوادههاي براي
نيست عادلانه مصرف الگوي اين
نسازيم غول نهايي امتحان از
شد خواهم خانه صاحب چگونه
نامتوازن جامعه بازتوليد تخلف و جرم
دريابيم را كودكان
:اشاره
توسعه و پيشرفت به دستيابي منظور به بزرگ سرمايهاي ميتواند كشوري هر براي جوان جمعيت
بيكاري ، همچون مشكلاتي نباشد ، فراهم جمعيت اين جذب براي مناسب بستر اگر اما.باشد
كه سو اين به دهه 1360 ازميكشاند بيراهه به را جمعيتي چنين اقتصادي ، نابرابريهاي
را ايران جمعيتي روند اميد و بيم با جملگي تحليلگران ، گذاشت فزوني روبه ما كشور جمعيت
.است پرداخته معضل همين بررسي به شماره ، اين مقاله.ميكردند پيگيري
سال در سال زير 18 زندانيان تعداد":بود آمده مطبوعات در مضمون اين با خبري پيش چندي
.است داشته كاهش درصد دختران 50 ميان در و درصد پسران 20 ميان در گذشته سال به نسبت 1380
دختران درصد و 50 (نفر 50) پسران درصد تا 20 حدود 15 گزارش اين بنابر
."شدند برخوردار عفو اين از تربيت و اصلاح كانون (نفر از 60 نفر 30)
و مسائل از دور به كه وقتي.باشد خبرها اين از باشد تا گفتم خود با بود ، خوبي خبر
به و باشي نداشته دسترسي ارقام و آمار به و باشي كودكان مشكلات خصوصا اجتماعي ، مشكلات
در وقتي اما نيست ، مهم برايت باشي شده گرفتار اجتماعي حاشيهنشيني به غيرعمد يا عمد
نميتواني ديگر ميشوي ، حساس جامعهات دردهاي به ميگيري ، قرار كودكان اين مشكلات كوران
بذري كودكان.بنويسد و بگويد خواست دلش هرچه هركس تا ببندي ، واقعيتها روي به را چشم
حدس ميتوان پس.رفت خواهند هرز به نگيرند قرار خود مناسب مكان در امروز اگر كه هستند
خواهد افزون آينده در جنايتها و مفاسد شوم اخبار و اجتماعي بزههاي ارقام و آمار كه زد
.شد
شامل هم را كوچكي گوشه حتي بلكه نيست جامعه همه آمار تنها نه تربيت و اصلاح كانون آمار
زندگي از آزادي از پس شده آزاد كودكان همين كنيم فكر باشيم ، خوشبين اگر تازه.نميشود
وقتي اما ;شد خواهند دور به اجتماعي و خانوادگي آسيبهاي از و ميشوند برخوردار خوبي
كني ، دنبال واقعي نمونهاي عنوان به را كانون از شده آزاد برگشته بخت كودكان همين زندگي
توجه مورد مقدار همان به و كنند زندگي فلزي ميلههاي پشت آنها ايكاش ، كه گفت خواهي
محيط و خيابانها به اما بشود ، محافظت آنها از زنداني يا كودك بهنام و بگيرند قرار
هر خانواده شديد اعتياد و فقر دليل به و شكمشان كردن سير خاطر به تا برنگردند زندگيشان
نهادي و سازمان يا كسي آيا كند ، گرفتار خود دام در را آنها متعدد و متنوع خطرات روز
زندان از بيرون زندگي از و ميكند؟ تعقيب زندان از آزادي از پس را كودكان اين زندگي
به را كودكان اين بهداشت و نگهداري هزينه كه تربيت و اصلاح كانون آيا دارد؟ خبر آنها
و نميشود؟ كانون به شده آزاد كودكان اين دوباره برگشت متوجه مدتي از پس ميگيرد عهده
و كودكان اين وضعيت پيگيري به موظف كودكان اين خروج از پس ديگر نهادهاي و سازمانها يا
و اجتماعي آسيبهاي صرف ديگري سنگين و تكراري هزينههاي تا نيستند ، آنان زندگي بهبود
آيا و نشود آمد خواهد بوجود جامعه در آسيبديدهها گونه اين از كه جاني و مالي زيانهاي
شود؟ جلوگيري بيحاصل موازيكاري از تا نيست مبرمي ضرورت ذيربط سازمانهاي بين هماهنگي
برنامهريزان همت مجرم و خياباني يا و آسيبپذير و فقير كودكان پديده مشكل حل آيا و
كنند؟ سرمايهگذاري مهم موضوع اين روي هماهنگ كه نميطلبد را جامعه كلان
به زندگي اول وضعيت به مجددا تربيت و اصلاح كانون از برگشت از پس كودكان اين از بسياري
از پسبودند كرده شروع را خلاف كار جا همان از كه بازميگردند بهجايي يا و خانواده
زمينههاي نهادي و سازمان هيچ و نداده رخ اول وضعيت در مثبتي تغيير هيچ تنها نه بازگشت
در بزه انواع و اعتياد و فقر بلكه نكرده ، مهيا كودك اين برگشت براي خانواده در را لازم
و بيمه خدمات ويژه به دولتي حمايتهاي مهم خلا و است كرده پيدا بيشتري گسترش اطرافش
عمل شده سازماندهي و متمركز قانونمند ، كه كودكان ، اين خانوادههاي از مددكاري و مشاوره
و ميرود خلاف سراغ به بيشتري جرات با برگشت از پس كرده تجربه كودك كه شده باعث كنند
بزرگ مكرر تجربههاي با همينطور و درميآورد تربيت و اصلاح كانون از سر بارها و بارها
.ميشود
براي خصوصا حرفه و شغل نوع اما.دارد وجود شده شناسايي جرم نوع از 400 بيش ما جامعه در
به سنتي جامعه از گذر و اجتماعي سامانههاي ريختن درهم دليل به جامعه ، آسيبپذير قشر
وارد دارند اجازه بهراحتي شكمشان كردن سير براي آسيبپذير قشر همين و ندارد وجود مدرن
را جامعه طويل و عريض مشكلات ته و سر نبايد البته.شوند جرم انواع بازار
گذار ، اين در كه است اين واقعيت.آورد هم چنين اين علمي تحليلهاي با
ريخته هم به آنقدر اقتصادي توازن كه كردهاند اغماض بلكه كوتاهي ، تنها نه سياستگذاران
مجرم و ميكنند خلاف كار شب نان براي عدهاي كه است آسمان تا زمين از درآمد تفاوت كه
توليد براحتي خارجي ارزهاي و خصوصي سرمايه كلان كلان آوردن بدست براي عدهاي و ميشوند
همه وظيفه پس.نميبخشد جامعهاي هيچ وجدان را ، كوتاهي و اغماض كه اينجاست.ميكنند جرم
جبران به كه است سرزمين اين بيدار و آگاه انسانهاي همه و نهادها و سازمانها و مسئولين
كودكان فقر ، كودكان دريابيد را امروز.باشند راهگشا و خلاق و پويا واقع به و گذشته
زمينههاي توليد باز جنايت ، و جرم دهنده آمارتكان اعتياد ،
سالم زيست محيط.گذشت كنارش از نبايد سادگي به و شده ايجاد جامعه در كه است نامتوازني
سالم.ميشود تضمين سلامتشان كودكي از سالم انسانهاي و دارد نياز سالم انسانهاي به
دست از را خود مفهوم اقتصادي و اجتماعي شديد نابرابري در كردن ، زندگي سالم و بودن
را دنيا ما تكتك و است معضل اين گريبانگير دنيانيستيم دنيا از جدا ما.ميدهد
دنيا دهشتناك آمارهاي اين تقليل براي خود سهم به شويم متعهد و كنيم سعي پس.ميسازيم
حال در كشورهاي خصوصا كه آمارهايي و باشيم داشته كارگشايي و عاجل و اساسي برنامهريزي
وظيفه آمار اين به جهاني نگاهي با.هستند آن ازدياد مناسب بستر فقير و سوم جهان و توسعه
توسعه با جهاني ساختن براي بايد هم ما ميطلبد ، ايثار و گذشت و ميشود سنگينتر ما
.باشيم داشته مشاركت پايدار
و ارزش فراروي چالشهاي كه امروز كودكان فراروي چالشهاي بردن بين از براي ماست وظيفه
.دهيم انجام انساني و عاجل اقدامات ماست جامعه آينده اجتماعي امنيت و اعتبار
پراولاد خانوادههاي براي
نيست عادلانه مصرف الگوي اين
نماييم رعايت را صرفهجويي آب مصرف در ميكنيم سعي كه كسي و مسلمان يك بهعنوان اينجانب
سوال فاضلاب و آب و نيرو وزارت مسئولان از ميدانيم ، گناه و حرام را آب بيرويه مصرف و
مصرف آب مكعب متر فقط 22 ماه يك طول در نفره چهار خانوادهاي ميشود چگونه كه ميكنم
ميباشد؟ صحيح نظر هر از محاسبه نوع اين آيا.ماه در مترمكعب نفر5/5 هر يعني.كند
نفر يكنبرند رنج آب كمبود از ملت هم و نشود متضرر دولت هم كه كنيم حساب طوري بياييم
اگر ميرود ، حمام به بار شش حداقل تابستان گرم هواي در و مرتبه چهار حداقل ماه طول در
آب مترمكعب ماه 5/5 طول در ميتوان بگذاريمچگونه كنار را غيره و شو و شست و خوردن
داشت؟ مصرف
كه موارد اين در تصميمگيري هنگام به.نيستند ساده عناويني تنها صرفهجويي و مصرف الگوي
عمل طوري بايد دارد ، بستگي خانواده هر استفاده مورد فضاي و خانوار تعداد درآمد ، سقف با
.نكند سنگيني جامعه كمدرآمد اقشار دوش بر مصوبهها و تصميمات سنگين كفه كه شود
به ميتواند تنها ناسنجيده تصميمات و است آزاردهنده كافي اندازه به موجود نابرابريهاي
.شود منجر جامعه كمدرآمد اقشار در بيشتر اقتصادي فشار و شكاف افزايش
مژده محمدصادق
نسازيم غول نهايي امتحان از
از بسياري انرژي و وقت خود زماني مقطع در كه است موضوعي نهايي امتحانات بحث
در موضوع اين اما ميشود ، متمركز آن روي دانشآموزان و تربيت و تعليم دستاندركاران
تجديد به نياز زير موارد به توجه با امتحان روش اين امروزه و دارد طولاني سابقه ما كشور
:دارد نظر
حتي و داشت وجود دبيرستان دو يا يك فقط شهرستانها يا استانها بعضي مراكز در زمانيكه -1
ارقام و آمار و زمان گذشت با اكنون بود جوابگو حدودي تا روش اين گذشته سال چند در
.نيست جوابگو روش اين موجود امكانات و امروزي
تصحيح و اجرا حوزههاي تا گرفته وزارتي ناظران از كلان هزينههاي گرفتن بر در -2
و نظارتي عوامل براي هزينهها اين گرچه دارد را خود خاص هزينههاي كدام هر كه شهرستانها
ميليونها و سنگين بسيار هزينه وزارتخانه كل براي ولي است كم زحمتشان به نسبت اجرايي
.ميباشد تومان
مدتي از بعد و دارد محفوظات جنبه دانشآموزان از بسياري براي معمولا نهايي امتحانات -3
دانشآموزان از تعدادي اضطراب و دلهره باعث امتحان اين و ميشود فراموش شده حفظ مطلب
.ميگردد
مي اختصاص خود به ماه يك حدود نوبت هر در سالانه كه متوسطه نهايي امتحانات برگزاري -4
.است خستهكننده همدانشآموزان و اجرايي عوامل براي هم زمان مدت اين دهد
و راهنمايي سوم براي گذشته در نهايي امتحانات طريق از آمده دست به مدارك كاربرد -5
سطح و جمعيت رشد به توجه با امروزه ولي بود مهيا استخدام شرايط و بود بالا ديپلم
يا مدارك اين سازمانها استخدام بودن محدود و صنعت و علم پيشرفت و دانشگاهي تحصيلكردگان
سازمانها از بعضي در اگر.ميباشند جزئي باشند داشته هم اگر يا و ندارند كاربرد اينكه
چه حال دارند شفاهي و كتبي امتحانات سري يك سازمانها آن شود استفاده مدارك اين از
كه هم كساني و كند عبور صافيها اين از بايد مستخدم باشد ، نهايي يا داخلي امتحانات
محدوديت و جمعيت رشد اگرچه.كنند عبور كنكور صافي از بايد شوند دانشگاه وارد بخواهند
ستادي برنامهريزان است ممكن...و جامعه انتظارات و امروزي زندگي پيچيدگيهاي و امكانات
ساير و فوق موارد به توجه با اما كند مواجه مشكل با زمينهها بعضي در را مربوطه وزارت
:ميگردد ارائه پيشنهادهايذيل موارد ،
مدارس به اختيارات اين و شود حذف كلي طور به (متوسطه و راهنمايي) نهايي امتحانات -1
مدرسه به بيشتري اهميت روش اين با كه گيرد انجام مدارس توسط سنجش اين و شود واگذار
.ميرسد صفر به موارد بعضي در و حداقل به هزينهها و ميشود داده محوري
پرسشهاي گرفتن درنظر ضمن بايد نباشد ميسر نهايي امتحان حذف متوسطه مقطع در چنانچه -2
كشوري يا استاني صورت به كوتاه زماني در و استاندارد سوالات با نهايي امتحان تدريجي
پاياني امتحان و پيدرپي پرسشهاي محاسبه حاضر حال استدر توضيح به لازم.شود برگزار
.ميباشد پيچيده متوسطه مقطع در
امر به بلكه نشود حذف وزارتخانه مالي رديف از آن بودجه نهايي امتحانات حذف صورت در -3
.شود داده اختصاص مدرسهسازي
و كارشناسي عميق مطالعات به احتياج شده ذكر پيشنهادهاي از كدام هر اجراي است ، بديهي
.دارد ضابطهمند
خرمآباد -واثقي توكل
شد خواهم صاحبخانه چگونه
سال ميباشم ، 16 خدمت مشغول تهران منطقه 18 پرورش و آموزش در كه هستم معلمي
تورم با كه كمي بسيار حقوق و مسكن و زمين بودن گران علت به ولي ميكنم تلاش كه است
هر ولي كنم ، پسانداز اجاره پرداخت پيش بهعنوان مبلغي كه دارم سعي ندارد برابري اصلا
لذا كنم ، پرداخت اجاره منطقه 18 در اتاق يك براي تومان هزار معادل 50 مبلغي بايد ماه
در كه من مانند كه محروم قشري به كمك براي مسكن وزارت و مسكن بانك آيا است اين من سوال
چه كنند ، اجاره خود خانواده جهت مناسبي مكان تا ندارند هم پرداخت پيش پول حتي جامعه اين
مسكن وام به احتياج ديگر نمايم خريداري منزلي بتوانم بنده اگر دارد؟ برنامهاي يا طرح
هستند؟ محرومين ما فكر به مسئولين آيا.ندارم
ن -غ
|