شد اعلام سراسري آزمون نتايج
هنرهاي بينالمللي كنگره در كشور حضور 32
شد قطعي اسلامي
استان عمره حج زائران آموزشي همايش
شد برگزار تهران
پرورش و آموزش وزارت انساني نيروي لايحه تصويب صورت در
ميگيرند پژوهش فوقالعاده پژوهشگر معلمان
شد اعلام تاليفي آثار ثبت مراحل چگونگي
جرجانيدر حكيم بزرگداشت بينالمللي كنگره
ميشود برگزار گرگان
دانشآموزان ورود ويژه سهميه اختصاص
كشور معلم تربيت مراكز عشايربه
شدن جهاني و فرهنگ علم ،
شد اعلام سراسري آزمون نتايج
پذيرفته هزار از 190 بيش اسامي:كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
اينترنت طريق از كشور ، عالي آموزش موسسات و دانشگاهها سال 1381 سراسري آزمون نهايي شده
.شد اعلام
www. sanjesh.org/ اينترنتي آدرسهاي با ميتوانند نتايج اين به دسترسي براي داوطلبان
.www. parsonline. com/ www. konkor. ie
سال سراسري آزمون نتايج از و مراجعه sharif/edu. www. chashni. com وwww. dana.ir
.است شده منتشر و چاپ سنجش پيك نامه ويژه در 3 همچنين نتايج اين.شوند مطلع 1381
هنرهاي بينالمللي كنگره در كشور حضور 32
شد قطعي اسلامي
و اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره در شركت براي كشور استادكاران 32 و صنعتگران حضور
. شد قطعي دستي صنايع
بر علاوه كشورها اين اسامي دستي ، صنايع و اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره گزارش به
هرزگوين ، مصر ، و بوسني بنگلادش ، آذربايجان ، الجزاير ، افغانستان ، :از عبارتند ايران
هلند ، مراكش ، مالزي ، لبنان ، قزاقستان ، كويت ، ژاپن ، اردن ، اندونزي ، هند ، آلمان ، فرانسه ،
تركيه ، تونس ، تاتارستان ، سوريه ، سودان ، سنگال ، سعودي ، قطر ، عربستان فلسطين ، پاكستان ،
.ونزوئلا و آمريكا متحده ايالات عربي ، انگلستان ، متحده امارات
هنر تاريخ ، پژوهشهاي مركز توسط دستي صنايع و اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره است گفتني
وزراي درخواست از پس و سال 1980 در مركز اين ميشود برگزار (ارسيكا) اسلامي فرهنگ و
در كه اسلامي كنفرانس سازمان به وابسته نهاد عنوان به (سال 1976) اسلامي كشورهاي خارجه
فعاليتهاي مستندسازي ، انتشار ، پژوهش ، .شد تاسيس استانبول دارد ، در فعاليت فرهنگ عرصه
مركز اهداف جمله از اسلامي تمدن و فرهنگ شدن بهتر چه هر منظور به اطلاعرساني و تحقيقي
.است اسلامي فرهنگ و هنر تاريخ ، پژوهشهاي
در (اكتبر تا 9 4) مهرماه تا 17 از 12 دستي صنايع و اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره
.ميشود برگزار اصفهان
استان عمره حج زائران آموزشي همايش
شد برگزار تهران
ورزشگاه نفري هزار سالن 12 در پنجشنبه عمره حج زائران آموزشي همايش:فرهنگي علمي گروه
.شد برگزار تهران آزادي
مشرف عمره حج به استان اين شهرستانهاي و تهران شهر از كه عمره حج زائران همايش اين در
.كردند تمرين را حج شد ، مناسك خواهند
.شد برگزار تهران استان سال 81 عمره حج زائران فرهنگي آموزش و توجيه منظور به همايش اين
وزارت انساني نيروي لايحه تصويب صورت در
فوقالعاده پژوهشگر معلمان پرورش و آموزش
ميگيرند پژوهش
انساني نيروي لايحه قالب در معلمان به پژوهش فوقالعاده پرداخت طرح:فرهنگي علمي گروه
.است شده تهيه پرورش و آموزش وزارت
در:گفت آييننامه و مقررات امور در پرورش و آموزش وزير معاون مشاور براقيان عليرضا
كارهاي كه معلماني لايحه اين در پژوهشي فوقالعاده پرداخت بند اجراي و تصويب صورت
جزو خود منطقه پرورش و آموزش سازمان سوي از پژوهشهايشان و دهند انجام پژوهشي و تحقيقي
.شد خواهند طرح اين مشمول شود انتخاب برتر پژوهشهاي
مزايا و حقوق كل معادل ماه شش مدت به پژوهشگر معلمان به:افزود براتيان ايرنا گزارش به
.شد خواهد پرداخت
و تحقيق روحيه تقويت را طرح اين ارائه از هدف ميكرد گفتوگو ايرنا با ياسوج در كه وي
.كرد عنوان تدريس ابزارهاي مهمترين از يكي بهعنوان معلمان در پژوهش
شد اعلام تاليفي آثار ثبت مراحل چگونگي
طرح كتاب ، پديدآورندگان و مصنفان و مولفان حقوق از حمايت منظور به:فرهنگي علمي گروه
.شد آغاز تهران در اثر مالكيت ثبت
حمايت مورد آثار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي امور معاونت عمومي روابط گزارش به
سرود ، ترانه ، شعر ، نمايشنامه ، جزوه ، رسانه ، كتاب ، جمله از متعدد موارد شامل طرح اين
اين بر بنا.شود عرضه بار نخستين براي كه است هنري و ادبي فني ، علمي ، نوشتههاي تصنيف ،
از شماره دريافت و كامل نسخه ارايه اثر ، تكميل و پردازش معناي به اثر ثبت گزارش
.است ايران ملي كتابخانه
و عرضه پخش ، و نشر انحصاري حق كه ميشود موجب اثر صاحب نام به اثر ثبت حقوقي جنبه از
.گيرد تعلق آن صاحب به قانونا اثر معنوي و مادي بهرهبرداري حقوق و اثر اجراي
ملي كتابخانه و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي امور معاونت همكاري با طرح اين اجراي
.است شده آغاز ايران
جرجانيدر حكيم بزرگداشت بينالمللي كنگره
ميشود برگزار گرگان
به جاري مهر پنجم جرجاني سيداسماعيل حكيم بزرگداشت بينالمللي كنگره:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار گرگان در روز چهار مدت
بويژه علمي مفاخر به نهادن ارج منظور به كنگره اين گرگان ، در همشهري خبرنگار گزارش به
.شد خواهد برپا آينده نسل براي الگوسازي و بزرگوار حكيم اين علمي مقام
همايش:گفت همچنين باره اين در گلستان استانداري امنيتي سياسي معاون رحمانيان مهدي
استانداري ايران ، اسلامي جمهوري پزشكي علوم فرهنگستان همكاري با جرجاني حكيم بزرگداشت
تركمنستان ، تركيه ، روسيه ، كشورهاي از خارجي و ايراني علمي صاحبنظران حضور با و گلستان
.ميشود برگزار قرقيزستان و سوريه
از جرجاني حسيني احمد محمدابن ابن حسن ابن ابوفضايل ابوابراهيم شرفالدين سيدزينالدين ،
در روايتي به جرجان در هجري سال 434 در ايران اسلامي طب تاريخ چهرههاي برجستهترين
خوارزمشاهي سلسله با بيشتر را خود علمي شكوفايي دوره جرجاني.گشود جهان به چشم اصفهان
روايتهاي از.است گذرانده خوارزمشاهي محمد قطبالدين يعني آنها دانشپرورترين ويژه به
است بوده ابوعليسينا شيخالرئيس دوم نسل جرجاني كه آيد برمي چنين جامانده به و شده نقل
كه روزگاري در نيز و است داشته بسزايي نقش ايران به رم و يونان طبي ميراث انتقال در و
و حفظ در ارزندهاي نقش ميبرد ، بسر خود وسطايي قرون تاريكي ژرفاي در مغربزمين دنياي
.است كرده ايفا مشرقزمين ممالك ديگر و ايران در پزشكي دانش شكوفايي
و طبابت به مرو در را خود بركت پر عمر دراز سالهاي و كرد عمر سال سيداسماعيل 97 حكيم
.است داشته اخلاقي و ديني علمي ، مختلف زمينههاي در فراواني نوشتههاي وي.گذراند تعليم
و داد قرار بررسي و بحث مورد را پزشكي فصول تمام كه است طبيبي اولين ابنسينا از پس وي
است كرده تاليف فارسي زبان به علم اين در كتابهايي آن بر علاوه و افزود گذشتگان دانش بر
و الطبيه الاغراض طبالملوكي ، علايي ، خوارزمشاهي ، خفي ذخيره ميتوان او كتابهاي از
در هجري سال 531 در جرجاني حكيم. است شده تاليف فارسي زبان به كه برد نام را يادگار
.گفت وداع را فاني دار بود گذرانده آن در را خود عمر سالهاي بيشتر كه شهري "مرو"
دانشآموزان ورود ويژه سهميه اختصاص
كشور معلم تربيت مراكز عشايربه
مراكز به عشاير دانشآموزان ورود براي ويژه سهميه بار نخستين براي:فرهنگي علمي گروه
.يافت اختصاص كشور معلم تربيت و تعليم
همايش سومين افتتاح مراسم در پنجشنبه كشور عشاير پرورش و آموزش دفتر مديركل عباسي علي
سهميه اين:گفت نيشابور رجايي شهيد بينالمللي اردوگاه در كشور عشاير دانشآموزان بزرگ
هر سهميه اين براساس:كرد تصريح وي.است كشور عالي آموزش مراكز به ورود سهميه بر افزون
معلم تربيت مراكز به عشاير دانشآموزان بين از عالي آموزش مراكز به ورود داوطلب سال 707
را كشور دانشآموزان از نفر هزار جديد 164 تحصيلي سال در:گفت وي.مييابند راه كشور
.است عشايري جمعيت معادل 13درصد كه ميدهند ، تشكيل عشاير
مقاطع در قبولي درصد بيشترين كشور عشاير دانشآموزان شده ، اعلام نتايج براساس:افزود وي
آنان بالاي بسيار هوشي توان نشاندهنده اين كه دادهاند اختصاص خود به را تحصيلي مختلف
راهنمايي ابتدايي 22درصد ، مقطع در عشاير دانشآموزان اعلامشده ، نتيجه در:گفت وي.است
و هزار يك از بيش سهروزه همايش اين در.داشتهاند علمي رشد دبيرستان 73درصد و 35درصد
.دارند حضور كشور عشاير دانشآموز 200
شدن جهاني و فرهنگ علم ،
دانشگاه استاد و پژوهشگر عصبشناس ، عشايري ، حسن دكتر با گفتوگو در
روانشناسي بفروشد ، بهتر را پفك تا باشد تبليغات و سياست بلندگوي ندارد اجازه روانشناسي
انسانهاست غفلتزدايي و روشنگري خدمت در
:اشاره
علمي هيات عضو روانپزشكي ، و اعصاب و مغز رشته متخصص روانشناس ، عشايري ، حسن دكتر
سال متولد كه اواست دانشكده اين توانبخشي بخش در شاغل و ايران پزشكي علوم دانشگاه
آلمان فرايبورگ دانشگاه در پزشكي تحصيل به تا 1980 سال 1960 از است ، تبريز در 1320
شده -رفتار و مغز رابطه بررسي -نوروپسيكولوژي رشته در تخصص فوق اخذ به موفق و پرداخته
اساتيد و ساختار":ميگويد ميكند ، ياد نيكي به خود دانشگاه از پيش تحصيلات از وي.است
تعلق اجتماعي ، تربيت زندگي ، مهارتهاي پنهان ، و ملموس صورت به تبريز ، فردوسي دبيرستان
."ميآوردند بوجود طلبكاررا نه است بدهكار جامعهاش به فرد اينكه احساس و گروه به
و اجتماعي علوم حوزه در خود پژوهشهاي و علايق به پزشكي ، تحصيل خلال در عشايري دكتر
به كه رشتههايي":ميگويد و ميكند اشاره رشتهاي ميان فعاليتهاي عنوان تحت ادبي مباحث
ميشد باعث كه بود ارتباطي يك حال ، هر به ولي نبودند ، پزشكي علوم خدمت در مستقيم طور
چيست فرانكفورت مكتب و هستيگرا فلسفه سايبرنتيك ، هوشمند ، سيستمهاي بداند جوان پزشك
مباحث با جالبي بسيار آشنايي آنجا واقع در ميگويد؟ چه و كيست ماركوزه هربرت وآقاي
انستيتو عنوان تحت داشتيم انستيتو يك حتي.ميگرفت صورت فلسفي بينشهاي و ايدئولوژي
مورد در مهمي منابع مينوشتند ، كه پاياننامههايي و آنجا توليدات كه ايرانشناسي
بهرنگي صمد داستانهاي نظير كتابهايي.ميداد دست به ايران مردمشناسي و مملكت اقليتهاي
از هم كه بودند مشروطيت ، كتابهايي تاريخ كتاب يا و ترجمهشد كه هدايت صادق كور بوف و
برايما.بحثميشد آنجا ما ، در مرزهاي از فراتر سوژه ، نظر از هم و زبانشناسي نظر
نكرد ، استفاده گرفتن فال براي فقط ميتوان را حافظ ديوان ميديديم كه بود جالب بسيار
."داد قرار علمي بررسي مورد مختلف ديدگاههاي از را آن بلكه
.ميخوانيد را بخشآن دو در كه شده يي عشايريگفتوگو دكتر با
شما نظر به.است تجريدي و انتزاعي رشتهاي روانشناسي ، رشته از عموم تصور!دكتر آقاي *
كجاست؟ در روانشناسي كاربرد
است ، ذهن تكوين از انسان ذهني فرآيندهاي و رفتار سازمانبندي بررسي روانشناسي ، تعريف -
صنعتي ، روانشناسي ما.است كاربردي بنابراين و اصلاح با همراه بلكه تغيير ، فقط نه
ايران در.داريم تربيتي روانشناسي و اجتماعي روانشناسي هنر ، روانشناسي كار ، روانشناسي
نداريم ، دين روانشناسي مثلا.هستيم مواجه محدوديت با روانشناسي شاخههاي مورد در كمي
و كرد باز دكان ميشود كه داريم باليني روانشناسي اما نداريم ، مردمي روانشناسي
روانشناسي كه حالي در است ، كرده رشد بيشتر نتيجه در و درآورد پول و كرد رواندرماني
و نگرفته صورت ما اجتماعي روانشناسي روي اساسي تحقيقات حال به تا است ، محتوم ما اجتماعي
برخورد آن اجتماعي ريشههاي با و ميشود داده شعار فقط اعتياد مورد در.نميگيرد
نظر از ببينيم تا نميدهد پروژه يك نفر يك آسيبپذير ، قشر ميگويند دائما.نميشود
در.ميگيرند اندازه را تب فقط ندارند ، كار باكتري با.است آسيبرسان چيز چه روانشناسي
تبليغات از روانشناسي امروزه.است مهمتر من براي كرده ، ايجاد را تب كه باكتري كه حالي
را ايران ترافيك روانشناس ، نفر يك اگر امروز.باشد نداشته حضور كه نيست جايي سياست ، تا
محيطزيست روانشناسي در كسي اگر يا.است كرده مردم به را خدمت بزرگترين كند ، بررسي
زباله و پلاستيك از گورستاني خود سر پشت ميشويم ، وارد كه جا هر به ما چرا كه كند بررسي
و روانشناسي پژوهش و ارزيابي نتيجه در واقعيات اين و است بزرگي خدمت ميگذاريم ، جا به
.كرد خواهند تغيير كند ، عوض را رفتار اين بتواند كه مداخلهاي
ميگيرد؟ قرار سينما و تلويزيون توجه مورد همه اين روانشناسي چرا *
پژوهش بر مبني بايد او دانش زيربناي كند ، برخورد علمي و آكادميك روانشناس ، يك اگر -
تمام ميكند سعي بعد و هستند خارجي هم اغلب كه ميخواند كتاب از كه نظري روانشناس.باشد
علت مثال عنوان به.باشد مسالهزا است ممكن بدهد ، انتقال خودمان كشور در را دادهها آن
باشد ، رفاهزدگي و خوشي از شايد رويميآورد ، مخدر مواد به آمريكا در مريلين خانم اينكه
و زاييده شكم زني 7 و نميشود ، رعايت بهداشت كه اين از ما ، دهات از يكي در شايد اما
;معتادند دو هر.ميآورد رو ترياك به كند ، احساس كمتر را درد كه اين براي دارد ، درد حالا
از ايران ، شده داشته نگه دردهعقبx خانم با مريلين خانم ولي
يعني بپردازد ، قضيه عمق به بايد روانشناسي ، اصل اين روي.متفاوتند كاملا علتيابي نظر
.كند ايجاد اصلاح و تغيير جمعي و فردي رفتار در تا كند مداخله و كند بررسي را علتها
را سم بفروشد ، بهتر را پفك تا باشد ، تبليغات و سياست بلندگوي ندارد اجازه روانشناسي
غفلتزدايي و روشنگري خدمت در روانشناسيكند سركيسه بهتر را مردم و كند تقسيم بهتر
.انسانهاست
كرد؟ ابزاري استفاده روانشناسي از ميتوان پس *
كه بود روانشناسي هيتلر ، زمان روانشناسي.كرد استفاده ميتوان هم مردم عليه.صددرصد-
.كند غافل را مردم توانست
ميروند؟ روانشناسي سراغ هدفي چه با برنامهسازان *
يكي.كنند رسوخ مردم در كه هستند اين فكر در همه و برنامهسازان سياستمداران ، اصولا -
.دارند نگه خودشان چنگ در را مردم ميخواهند همه خريد ، مورد در يكي انتخابات ، مورد در
.نخورد را تبليغاتي روانشناسان كلكهاي ميتواند خوشبختانه آگاهياش ، بواسطه انسان البته
درد كاهش مشكلات ، رفع آموزشي ، كمك آموزشي ، مسائل خدمت در ميتواند روانشناسي اما
.باشد خلاقيت و انسان رفتار بهينهسازي دردمندان ،
چرا؟.دارند طنز نگاهي روانشناس خود به نسبت ما فيلمسازان از بعضي *
برخورد وضعيت آن با جدي كه اين براي و دارند مساله خودشان يا.نيست خارج حال دو از -
.بدهد نشان را اينها وضع آيينه مثل است ممكن روانشناس كه چرا.روميآورند طنز به نكنند ،
دفاعي مكانيسم واقع در بيزينس ، يا دكاندار روانشناس نه است علمي روانشناس منظور ، البته
شخصيت شخصيتش ، كه هست هم يكي ولي.كند مسخره و تحقير را روانشناس ميشود باعث فرد يك
خيلي ميشود باعث جهل.نيست آگاه ولي است ، ميزان ترازويش و است منصفي و ثبات با محكم ،
را چيز همه و دنياست عاقل كند فكر اگر روانشناس خود نماند ناگفته.بكنيم را كارها
سطح در را روانشناسي روح ، دادن قرار فرانسه آچار با و كند حل روانكاوي با ميتواند
مورد بايد كه تحقير ، و تمسخر مورد تنها نه كسي چنين بدهد ، ارائه دكاني و سطحي مبتذل ،
.گيرد قرار مبارزه
نظر از را دائمايكديگر كه اياست گونه به بزرگ ، شهرهاي در ما زندگي نحوه امروزه *
در زندگي ويژگي آيا.است وظايفمان از يكي انگار.ميدهيم قرار اذيت مورد رواني ، روحي
است؟ همين بزرگ شهرهاي
پاسخ و اطلاعات ضبط تحريكپذيري ، توانايي كه عصبي سيستم به مجهز است موجودي انسان -
پاسخ:است درهمين نيز سلامتي راز و هستي راز و دارد را اطلاعات تحليل بر مبني متناسب
خواستههايم دارد ، گرفتاري ارزيابيام ميشود ، من سيستم وارد محركي كه موقعي.متناسب
دارد ، تعارض من با ميشود ، داده من به محرك اين بهوسيله بيرون كه واقعيتي دارد ، گرفتاري
كشيده آشوب به ميشود ، آشفته عصبيام سيستم كه مسلم است ، پايين كه هم آستانهام وقت آن
مساله بنابراين ، .ميشود صادر غيراجتماعي و ضداجتماعي خصماني ، خشن ، واكنشهاي و ميشود
.ماست جامعهپذيري ميزان و اجتماعي رشد و تربيت در
.نديدهايم آموزش مورد اين در نظرم به *
حداقل كه تاريخي و ايراني خودمداري اين حالا و شدهايم بزرگ ديمي نديدهايم ، آموزش
جوان نسل به و ما ذهنيت در دوانده ريشه دارد ، تاريخ در ريشه دارد ، سابقه سال صد چندين
مال خيابان ميكند فكر ميكند ، گير ترافيك در وقتي نتيجه در.است كرده پيدا انتقال
كه كسينيستند مطرح ديگران اصل ، اين روي و است فئوداليستي پيش ذهن ذهن ، .است خودش
تيرآهن ، كردن خالي و كرده مغزي سكته همسايه كه نيست مهم برايش بسازد ، خانه ميخواهد
شاهد ما و كرده سقوط وحشتناكي طور به ما اجتماعي فرهنگ و تربيتاوست آسايش سلب موجب
.بود خواهيم نظر اين از وخيمي عواقب
مشكلات تشديد به غيراجتماعي حركات و ميشود ضداجتماعي حركات صدور باعث رواني ، مشكلات *
شود؟ متوقف دور اين بايد كجا.دارد ادامه همچنان دور اين و ميكند كمك رواني
حل كليد مساله ، طرح.مساله طرح اول ، .است كار بهترين ميكنيد ، شما كه كاري اولين -
تاريخي كمي مساله اين.همانجاست نجات هست ، بلا كه آنجا:گوته قول به.ميدهد را مساله
تجربه اصلا صداقت برود ، جلو رشوه و زور و بوق با بتواند بشر كه جامعهاي دراست
به عشق رسيد ، نان تكه يك به تا كرد ريا كرد ، تزوير گفت ، دروغ بايد كه جايي.نميشود
را ترازوها اجتماع اگر.مواجهيم ارزشها بحران با ما پس.ميرود مسلخ به حقيقت و حقانيت
بخش پول ، به نه فاميلي ، ارتباطات به نه ظاهر ، به نه بدهد ، كار به را امتياز كند ، ميزان
يافتگي تجسد. شرف يعني دارد ، كار توانايي كه كسي براي كار.ميشود حل مشكلات از مهمي
.كند مي مدنيت به تبديل و ميكند فرهنگي را انسان كه است كار
معلول چقدر اعتياد و ايدز فراري ، بچههاي خياباني ، زنان مثل اجتماعي ناهنجاريهاي *
ميبينيد؟ چگونه را پديدهها اين فرهنگي مسائل و است رواني مشكلات
ميتواند و دارد وجود ضعفهايي انسان بدن در كه طور همان.دارد پيچيدهاي ساختار جامعه -
ميكنند ، واكسينه را بدن ميآيند پيشگيري براي كند ، آنوفاليت و كند تب و بگيرد عفونت
ساختار در بايستي جامعه.نميشود آلوده ولي هست ، باكتري نميشود ، بيمار شد واكسينه وقتي
روزمره زندگي تمام در كه بيندازد جا طوري دارد نام قانون كه را الگوها و ارزشها خودش ،
.باشد شكوفايي خود و توليد خدمت در و انسانها خدمت در بايد قانون.باشد داشته حضور مردم
رفتار و كند پيدا وسعت قانون و باشد داشته وجود مرجع گروه عنوان تحت محوري چنين يك اگر
كه است فرهنگي اين و شد خواهد واكسينه جامعه باشد ، داشته قانون با تطابق به ميل انسان
.است شده حاكم امروز جهان در الان
چه ما جامعه و داشت خواهد اجتماعي ناهنجاريهاي كاهش يا افزايش در سهمي شدن جهاني آيا *
گرفت؟ خواهد خصوص اين در موضعي
سوم ، دنياي در ما براي شدن جهاني اصولا كنيم ، نگاه مساله اين به ويژه زاويهاي از اگر -
؟ قيمتي چه به و ميشود جهاني چيزي چه اصلا پرسيد بايد.است فلاكت و فقر شدن جهاني
بايد ولي باشيم ، ايزوله نميخواهيم ما و است اجتنابناپذير ارتباطات ، كه نيست شكي البته
پذيرفتن در تورمپذيري ، در ما:ميشويم جهاني ما موردي چه درابعادي چه از ببينيم
بوجود اطلاعات از كه مهارتهايي و دانش خرد ، شعور ، در يا تحميق ، در يكساننگري ، فرهنگ
ما علم وقتي.هستيم آن مصرفكننده ما و دارند اختيار در ديگران را ، آن مونوپل و ميآيد
كنيم ارائه جهان به را چيز چه ميخواهيم حالا ميكنيم ، ترجمه را همهاش و است بيريشه
كنند؟ جهانياش كه
.بود خواهيم مصرفكننده هم باز پس *
.ميخواهد اطلاعات و انرژي ميخواهد ، ميخواهد ، ماده ماتريال يك شدن جهاني دقيقا ، -
كه است انساني نيروي اين هم باز شدن ، جهاني دوران در و كامپيوتر عصر در.است گوشه سه يك
ريزپردازندههاست ، و كامپيوترها در كه دادهها آن از كه باشد داشته را مهارت اين بايد
را غيره و فرهنگي مادي ، منافع بتواند و كرده برقرار ارتباط و بكند مديريتي استفاده
چيزي چه.نيست بومي فرهنگهاي رفتن بين از قيمت به شدن جهاني دوم ، درجه در.كند تبيين
خردورزي يا بشوند ، مصرفي ميخواهند همه و ميشود يكسان صنعت و فرهنگ آيا ميشود؟ يكسان
.باشيم گيرنده فقط نبايد ما بشود؟ جهاني ميخواهد
است؟ چقدر انديشه توليد در ايراني خردمندان و انديشمندان سهم *
آلماني در وقتي مثلا.كرد ابراز را آن بشود تا باشد بايد انديشه.گفتيد قشنگ -
يا فمينولوژي از اصطلاحي كه شده ، ترجمه هم انگليسي زبان به و گرفته شكل انديشهاي
است كرده پيدا جا و شده ديگر فرهنگ وارد كلمه خود است ، ناقص ترجمه چون است ، پديدارشناسي
گوته مال گايس چايت."گايس چايت":مثل ميشود ، هم دانشمندان زبان ورد حتي ميبينيد و
ترجمه اصلا جاها خيلي.نيست روح فقط گايس چون زمان ، روح گفت و كرد ترجمه نميشود است ،
انديشهاي باشد ، اصل و اورژينال كه ساخت بايد چيزي.ميشود نوشته اصطلاح خود و نميكنند
.كنند يكانگشتريياد نگين عنوان به آن از همه كه باشد
چيست؟ ما جامعه در انديشه توليد محدوديتهاي و موانع *
مينگذاري كنيد ، يك صحبت ميخواهيد جايي هر شما.است محيط تنگنظري كمي اول ، درجه در -
احساسنوعي بگويم ، چيزي تركي زبان به جايي در بخواهم زبان ترك من اگر.دارد وجود ذهني
رابهتر اين كه است اين احساسم.نباشد جايش اينجا شايد كه اين احساس دارم ، بازداري
حقيقتنتيجهنگاهفراكلاميوارتباط اينخودسانسوري ، در.استسانسوركنم
از ما اگر كنيد تصور كه حالي درميكنند نگاه"به:از" روش با كه است ديگران فراكلامي
داشتند ، لهجه تهرانيها الان بوديم ، داده قرار پايتخت را اصفهان مثلا تاريخمان ، ابتداي
و خودمداري نوعي دارد ، لهجه اصفهاني ميگويد تهراني اينكه.است نسبي مساله يك لهجه چون
.نيست تهران هستي ، و دنيا ثقل كهمركز آن حال.است تهراني خودمحوري
مسائل ما كشور ميبينيمدر كنيم ، نگاه زبان مورد عميقتردر مختصري اگر
كهبايك است ساخته ذهنپيش بانوعي همراه تبعيض از پوشيده و نهفته اجتماعي
.است شده كار وارد ضدملي حتي ضدانسانيو ضدعلمي ، ياخدايناكرده و خرافاتي طرحواره
حيدري محرم:از گفتوگو
دارد ادامه
|