ايراني هنر تحول سير در عطفي نقطه ;درهشهر
برهمنها نقد ;بودا
ميشود حذف درسي كتابهاي از بخشهايي
شبكه بزرگترين "كشور علمي شبكه"
كشور در اينترانت
شد نامگذاري "وادب شعر" روز شهريور 27
بيستون مادي دژ يافتههاي استناد به
از يكي هخامنشي ، دوره از پيش بيستون
بود فرهنگي مهم مراكز
كمك تهرانينيازمند دانشآموز هزار 175
هستند
ايراني هنر تحول سير در عطفي نقطه ;درهشهر
(درهشهر) سيمره باستاني محوطه در كاوش مسئول و باستانشناس لكپور سيمين با گفتوگو
فصل هفت طي.است شده واقع پلدختر كيلومتري در 45 و ايلام استان در سيمره يا درهشهر
وسعتي درهشهر آمده ، دست به منطقه اين در اسلام اوليه سدههاي به متعلق ، آثاري كاوش
دست به ارزشمندي آثار شهر نقطه سه در شده انجام كاوشهاي طي كه دارد هكتار بر 120 بالغ
سيمين با.است شده مشاهده...و آب تاسيسات گچبري ، تزئينات كاوشها اين در.است آمده
شده گفتوگويي درهشهر منطقه در كاوش هيات سرپرست و باستانشناسي ارشد كارشناس لكپور
.ميآيد پي در آن متن كه است
كاوش كار محوطههايي چه در سيمره از قبل و كرديد شروع زماني چه از را باستانشناسي كار *
دادهايد؟ انجام را
آغاز از و كردم شروع ملي موزه در ايران باستانشناسي مركز در سال 1356 از را كارم من -
شهرري ، قبرستان ، تپه شوش ، محوطههاي در البته.داشتم شركت باستانشناسي فعاليتهاي در كار
زيويه كاوشهاي در.داشتهام فعاليت نيز ايلام درهشهر و هرمزگان جزيره كردستان ، زيويه
سال از درهشهر در كاوشها.هستم كاوش هيات سرپرست هم درهشهر در.بودم هيات معاون نيز
.دارد ادامه هم امروز به تا و شده شروع 1374
است؟ شده انجام درهشهر در كاوش فصل چند*
حريم تعيين و گمانهزنيها و بررسي ولي ميگيرد صورت كاوش فصل هفت حدود درهشهر در -
توسط كاوشها سال 1374 از و شده انجام "فرد كامبخش" آقاي توسط سال 1362 از منطقه اين
عهده به من را هيات سرپرستي امروز به تا سال 1375 از و شد شروع معتمدي نصرتالله آقاي
.دارم
.دهيد توضيح ما براي پژوهشيتان اهداف و منطقه مشخصات و جغرافيايي موقعيت مورد در*
محصور علت به شهر اين.است شده واقع پلدختر كيلومتري در 45 و ايلام استان در درهشهر -
.ميشود خوانده درهشهر نام به گرفته قرار كويركوه دامنه در اينكه و كوهها ميان در بودن
نام.است "سيمره" آنها مهمترين كه ميشده خوانده هم ديگري نامهاي به گذشته در البته
شهر اين.است شده گرفته ميگذرد درهشهر كيلومتري از 4 كه سيمره رودخانه نام از سيمره
.دارد معتدل زمستانهايي و خشك و گرم بسيار تابستانهايي.است شده واقع گرمسير منطقه در
عنوان به منطقه اين از و است آنها سياهچادرهاي و عشاير اطراق محل منطقه اين زمستان ، در
حلال ميتواند شهر اين كه شد مشخص درهشهر در پژوهشي بررسي با.ميشود استفاده چراگاه
اين منطقه اين در شده انجام كاوشهاي با و باشد ما باستانشناسي مشكلات از بسياري
.رسيد واقعيت به پيشبينيها
حفاري سال طي 7 كه دارد وسعت هكتار حدودا 120 درهشهر قديم شهر از باقيمانده محوطه
حفاريها اين نتايج كه دهيم انجام كاوشي فعاليتهاي شهر اين از نقطه سه در توانستهايم
.است بوده ارزشمند بسيار
اربابي خانه را آن ما كه است خانهاي گرفت ، قرار كاوش مورد محوطه در كه نقطهاي اولين
كاوشهاي طي آن اعظم قسمت كه دارد وسعت مترمربع حدود 1225 خانه اين.كرديم نامگذاري
حياط يك ايراني ، كاملا معماري يك داراي محل ايناست آمده بيرون خاك زير از شده ، انجام
مختلف واحدهاي به دسترسي كه است شمالي ورودي يك و آن اطراف در تاسيسات و اتاقها و مركزي
.ميسازد امكانپذير را بنا
ثروتمند فرد يك براي مسكوني خانه كه است آن بيانگر آمده دست به اينجا در كه تاسيساتي
براي لولهكشي گاهي آبريز تاسيسات و اتاقها زياد تعداد از نكته اين كه است شده ساخته
است سنگهايي از ميخورد ، چشم به شهر كليه در كه مصالحي.است مشخص غيره و هرز آبهاي دفع
بر را اندود اين و شده كشيده خارج و داخل در ديوارها روي بر كه گچ اندود و گچ ملات با
.ديد ميتوان نقاط بعضي در نيز كفها روي
بتوانيم ما تا درهشهر حاشيه در بود بنايي كرديم ، حفاري درهشهر در ما كه نقطهاي دومين
است شده ساخته غربي مسير روي بر بنا اينكنيم كسب اطلاعاتي شهر معماري كل از حدودي تا
كشف نيز كار حاصل.است شده انجام كاوش عمليات بنا اين جنوبي و شرقي قسمت دو در و
اسلامي دوران معماري در بار اولين براي ما كه بود دور تا دور سكوبنديهاي با اتاقهايي
اتاقها جبهه سه در و اتاق دو در سكوبنديها اين.داشتهايم برخورد معماري پديده اين با
آثار آنها روي بر كه ميشود ديده چالهكرسيهايي اتاقها اين داخل در و است داشته قرار
اين كه است اين بيانگر كه بودند شده پر گچ اندود با اينكرسيها.ميشود ديده سوختگي
در كه چيزهايي مهمترين از يكي.است شده تخريب نميشده استفاده كرسي از كه زماني در بنا
دفع و آبرساني براي كه بود لولهكشيهايي و راهها آب وجود كرديم برخورد آن با بنا اين
شكلي به بنا اين در شده پيدا سفاليهاي لوله.است ميشده استفاده بنا اين در هرز آبهاي
پوشيده گچ اندود با آنها اتصال محل و ميشوند جاسازي هم در دقيق بسيار كه شدهاند ساخته
در بنا به آبرساني براي لولهها اين.كنند جلوگيري آب نشت از بتوانند تا است شده
كوه كوير دامنه در كه چشمههايي از را بنا نياز مورد آب كه دارد قرار كوهها شيب امتداد
اين كه كردهايم پيدا بنا در ديگري آبراه اين بر علاوه.است ميكرده تامين دارد قرار
آبراه روي البته.بود شده پوشانده گچ اندود با آن ديوارهاي و بود شده حفر زمين در آبراه
.است شده پوشيده ميشود ، ديده فراواني به منطقه در كه سنگهايي با
هنوز آن حفاريهاي كه است بزرگي بسيار بناي كرديم كاوش درهشهر در ما كه نقطهاي سومين
يكي ما نظر به و بوده برخوردار شهر در ويژهاي جايگاه از بنا اين.است نرسيده اتمام به
بتوانيم تا برسد اتمام به آن كاوش تا هستيم منتظر ما كه است شهر خاص بناهاي از
ما كه ديگر بناي دو با بنا اين.باشيم داشته آن كاربري مورد در را خود قطعي اظهارنظر
وسعتش و بلند بسيار بنا اين ديوارهاي ارتفاع:تفاوتهاييدارد كرديم كاوش درهشهر در
تزئينات كرديم برخورد آن با بنا اين در ما كه مهمي بسيار مسائل از يكي.است زياد بسيار
بنا قسمتهاي از بعضي در و دارد وجود گچبري تزئينات آن ديوارهاي روي بر كه است بنا اين
در گچبريها.است قرمز و لاجوردي رنگهاي داراي گچبريها اين از بعضي.است رفته كار به
خود تاريخگذاري براي كه ميآيد حساب به ما براي مهمي مدارك و بوده فرد منحصربه خود نوع
مقايسه با و معماري تزئينات اين مطالعه با ما و كند ايجاد را تحولي ميتواند هم شهر
به متعلق بنا اين كه بگوييم ميتوانيم آوردهايم دست به كه فرهنگي موارد ديگر با آنها
.است قمري هجري دوم قرن
با و است داشته ادامه سقف زير تا فضاها تزئينات كه است آن بيانگر كاوشها از حاصل مدارك
دارد قرار تاريخ از مرحلهاي در درهشهر كه كنيم ادعا ميتوانيم نقشمايهها اين مطالعه
قادر كاوشها اين آثار مطالعه باميدانستهايم خود تاريخ كور نقطه را هميشهآن ما كه
آثار اين.كنيم مشخص و روشن اسلامي دوره به ساساني دوران از را هنر تحول سير بود خواهيم
در اسلامي اوليه قرن دو در ايران موقعيت تعيين براي مهمي يافتههاي و مدارك واقع در
بوي و رنگ داراي ساساني هنر از جلوههايي داشتن با نقشمايهها ايناست اسلام جهان
ما درهشهر منطقه در پژوهشها ادامه و شده انجام كاوشهاي كمك با و هستند اسلامي
و قرمز رنگ آثار.كنيم مشخص و روشن اسلامي اوليه قرن دو از را متعددي مسائل ميتوانيم
.دارد ديوارها رنگآميزي از نشان كه شده ديده گچبري تزئينات روي بر لاجوردي
بگوئيد؟ ميتوانيد را آن ساكنين ترك و شهر ويراني علت*
قمري هجري چهارم قرن نيمه در بعد و هجري سوم قرن نيمه در تاريخ طي كه شديد زلزله دو -
از بعد البته.است شده آنها كوچ و منطقه اين ساكنين ترك باعث است داده روي منطقه اين در
داده رخ ناحيه اين در دوم زلزله كه اين از بعد ولي شده بازسازي مجددا شهر اول زلزله
به بنا كف و ديوارها روي در ميتوان را لرزهها زمين اين آثار كه است مانده متروك منطقه
.كرد مشاهده شكافهايي صورت
.بگوييد ما براي داشتهايد حضور كه كاوشي فصلهاي از را خود خاطره بدترين و بهترين*
و ميآيد دست به كاوشها حين در كه است ناشناختههايي به دستيابي من خاطره بهترين -
من كه مليشانباشد هويت و تاريخ به مردم از بعضي بيتوجهي ميتواند آن خاطره بدترين
.بردارند گام خود ملي هويت حفظ جهت در آورد خواهند دست به كه آگاهي با اميدوارممردم
فرهنگي ميراث آيا ميگوييد؟ چه كنيد توصيف را فرهنگي ميراث مختصر طور به بخواهيد اگر*
بنا؟ يك فقط يا است شيء يك فقط شما نگاه در
صدمهاي هرگونه و اثر يك به نه و ميشود ختم بنا يك به نه است ملي هويت فرهنگي ميراث-
.است شده وارد ما ملي هويت به كه است خدشهاي شود وارد ما فرهنگي آثار يكاز هر به كه
خليلي وليالله:گفتوگو
برهمنها نقد ;بودا
اين به مردم گرايش علت تا شد آشنا كرده رشد آن در كه منطقهاي با بايد بودا شناخت براي
كثرت و خاك وسعت نظر از كه هند جزيره شبه.ميكرد زندگي هند در بودا.شناخت را دين
و زبانها و زيرزميني منابع و طبيعي اوضاع چگونگي و حيوانات و نبات و محصول تنوع و جمعيت
.است گرفته لقب كوچك جهان و قاره گونهگون ، شبه مذاهب و مختلف جماعات وفور و سنن و آداب
كنوني پاكستان جنوب در سند رود حوزه مركزيبه ازآسياي آرياييها پيش سال حدود 3500
در را شد ناميده هندوستان بعدها سرزمينيكه شرق ، جانب به پيشروي با و كردند مهاجرت
زبان.رفتند اروپا به گروهي و ايران به آنها از گروهي سپس و داده قرار تاز و تاخت معرض
همچنين اوستايي زبان با كه ميشود خوانده تركيب خوش يعني سانسكريت ، هندوستان آريايي قوم
.دارد خويشاوندي اروپايي زبانهاي و باستان پارسي
دشت كوهستاني ، ديوار شامل كه ميشود تقسيم منطقه چهار به نيز طبيعي تقسيمات نظر از هند
.است ساحلي نوار و هند جزيرهاي شبه فلات رسوبي ،
اين البته.است هند رسوم و آداب تنوع و ديني تنوع بر دليلي نيز هوايي و آب تنوع اين
و اصطلاحي معناي با بايد را شرقي بينش و روح ولي.است نمايان شرقي بينش و روح در تنوع
تاريخي معناي با را كلمه اين جغرافيايي معناي معمولا روشنفكران.گرفت نظر در تاريخياش
از است عبارت شرق جغرافي ، در.ميشوند اشتباه دچار بعد و ميآميزند هم در فرهنگياش و
مقصود فرهنگ و تاريخ در و...و صغير آسياي خاورميانه ، ايران ژاپن ، اندونزي ، هند ، چين ،
.است قديم چين و هند اخص بطور و شرقي هنر شرقي روح شرق از
معتقدند هندوان كه است آمده دانشگرد معناي به و وداها نام به هندوان آيينهاي و ادعيه
از بسياري مانند قوم اين باستاني آيين.ميشود فهميده هم چيزها ساير شود فهميده ودا اگر
براي و دارند روح طبيعت مظاهر همه مرام اين اساس بر كه است پرستي جان ديگر اقوام
و قبيله "توتم" پرستش همچنين.پرداخت آنها ستايش و نيايش به بايد آنها از بهرهبرداري
ديگر از جن و شيطان مانند خطرناك موجودات از دلجويي با همراه بزرگان و نياكان روح
و دارند زيادي اقتدار برهمنها نيز اجتماعيهند ساخت در.است هند در موجود آيينهاي
، (روحانيون طبقه) برهمنها شامل طبقاتي نظام اين.است مرسوم هند در شديدي طبقاتي نظام
و (دهقانان و بازرگانان طبقه) ، ويشياها (جنگاوران شاهان ، شاهزادگان ، طبقه) كشاترياها
قبيل از دارد وجود قوانيني هند مختلف طبقات ميان در.است نجسها و (خدمتكاران) شودراها
ديگر و است بوده كبيره گناه نجسها به نگاه و ممنوع ديگر طبقه افراد با معاشرت كه اين
فشارهاي اين تمام با حال.بشنوند نبايد را بالا طبقات مقدس كتاب تلاوت نجسها كه اين
برهمنها و دين از بيزاري نوعي افراد ، در كاستها اين از شدن خارج عدمامكان و اجتماعي
پدرش كه طبقهاي همان در يعني بود ، مقام در تولد صورت به زندگيش فرد چونآمد وجود به
برايش دنيا اين در نزولي و صعود هيچگونه و ميمرد تا ميكرد زندگي و ميماند بايد بود
.نبود
برهمنها برابر در و آورد بهوجود فكري جديد خط يك سختگيريها اين مقابل در بودا
كه است مكتب اين بنيانگذار گوتاماشاكياموني عنوان كه بيداري يعني بوداكرد ايستادگي
كه است بوده شاهزادهاي بودا.ميشود محسوب هند قبلي اديان خصوص در كنندهاي اصلاح
آن برسر بودا شاهزادهبرسد حقيقت به خود تا ميآورد رو رياضت به پدر شديد نظارت عليرغم
آن از تحقيق درصدد نخست بلكه كند ، نقد را برهمنها فلسفه مبادي آغاز همان از كه نبود
او روح ولي بياموزد درس برهمنها از تا پرداخت زندگي به مرتاض دو با غاري در و برآمد
جهانگردي و سير به خاطر همين به نشد ، كاسته هم او عطش از و نشد سيراب و بود بيقرار
در جنگل ، در جهاني مشقات و رياضتها سختترين به صبر كمال با سال پنج مدت به و پرداخت
منظم فشار تحت جسم و بدن هرچه كه بود اين او اوليه فرضيه چون داد در تن درختان سايه زير
از كه كشيد رياضت چنان او.ميشود روشنتر و ميگيرد قوت نظر و فكر گيرد قرار رياضت و
در كه غزالان باغ وعظ در و يافت دست حقيقت به آخر در او.نماند بيش استخواني و پوست او
و حد داراي اشياء تمام عالم اين در:است گفته كرده ، بيان را سخناني نام همين به مكاني
و نوش و عيش سراسر زندگاني مثلا بپرهيزد ، بايد طرف دو هر از سالك مرد هستندو طرف دو
و تكلف از پر و رياضت و رنج سراسر زندگاني همچنين.است فرومايه و زشت ناپسند ، شهوتراني ،
سرحد ، دو اين از حقيقت طالب و سالك مرد رو اين ازاست بيهوده و لغو و نامطلوب نيز تعب
در كه بياورد دست به است حقيقي عدالت كه را وسط نقطه و كند اجتناب بايد تفريط ، و افراط
بالاخره و آنجاست در اشراق و آسايش و سعادت و علم گوهر و ميكند تابش معرفت نور نقطه آن
.ميشود حاصل نقطه آن از نيروانا
وجود به سنگه نام به ديرهايي سلسله سازمان ناگزير زندگاني ، در روش و سبك اين اثر در
سادگي كمال در و بود يكسان همه براي كه قواعد اين.بود محكمي آداب و قواعد داراي كه آمد
گرفتن و ريش و سر موي تراشيدن و زرد جامه پوشيدن از بودند عبارت شد ، برگزارمي
تكرار و تفكر و مراقبه به و گزيدن آرامش مقرر ساعت در بالاخره و دست در گدايي كاسه
قوانين اينكند رعايت اخلاقيرا قوانين ميبايست بودايي هربودن مشغول تصديق كلمات
و بيعصمتي از پرهيز اشخاص ، مال در تصرف از احتراز جانوران ، كردن بيجان از اجتناب شامل
و پرخوري از خودداري خواري ، شراب و مستي از خودداري فريب ، و مكر از احتراز ناپاكدامني ،
تماشاي و طربناك آواز و رقص تماشاي از پوشيدن چشم ظهر ، از بعد هنگام به خاصه پروري شكم
حرامو بسترهاي در نخفتن آرايشها ، و عطريات و زيورها استعمال از اجتناب لعب ، و لهو
.است سيم و زر قبول از احتراز
استدعاي و طلب چون نميداد ، رضايت پيروان و معتقدان صف در زنان ورود به بودا ابتدا
تشكيل بودايي زنان و راهبان مخصوص ديرهاي داد اجازه بودا عاقبت گذشت حد از اناث جماعات
.ميدانست آييناش سستي و اركان تزلزل باعث پيروان عداد در را نسوان ورود شايد و شود
.مينامد حقيقت چهار را آنها كه ميشناسد عنصر چهار خراجگذار را هستي جهان بودا
نداريم ، دوستش كه كسي با بيماري ، پيوند پيري ، رنج و است درد هست هرچه جهان در:دوك -
.ديگر پيوند و وابستگي هر و داريم دوستش كه آن از گسستن
يكي.گوناند كهگونه برميخيزد هوسها و خواهشها از رنج و درد:شمودي -
بيپايان زنجيره در را ما كه است هوس و خواهش.است ماندن برجا و بودن به ميل در آنها از
.ميكشد بند به تناسخ چرخههاي
.وارستگي يا و خواهشها ريختن دور با مگر نميشود ، فراهم رنج و درد از رهايي:نيرد -
آسمانياش شاهراه كه كنيم پيشه اخلاقي شيوه يك بايد وارستگي اين به رسيدن براي:مگ -
:دارد شاخه هشت و ميناميم
انديشهمان ، كوششهايمان ، زندگانيمان ، كردارمان ، روش گفتارمان ، ارادهمان ، باورهامان ،
.باشند ما انديشه درستي و پاكي كامل نمودار بايد تا هشت اين و انديشيدنمان
كريمي ابوالفضل
ميشود حذف درسي كتابهاي از بخشهايي
پرورش ، و آموزش وزارت درسي كتابهاي تاليف و برنامهريزي دفتر كل مدير:فرهنگي علمي گروه
.داد خبر دانشآموزان درسي كتابهاي از بخشهايي حذف از
جديد ، تحصيلي سال شروع براي:افزود ايرنا با گفتوگو در سهشنبه روز "زرافشان علي"
درسي كتابهاي از بخشهايي آن ، براساس كه شد ابلاغ استانها به و تهيه مركز اين توسط جدولي
.است شده مشخص دارد وجود آنها حذف امكان كه
و است مطالعه براي فقط شده مشخص بخشهاي كه است شده اعلام استانها به:گفت زرافشان
نسبت آينده در آموزشي ، واحدهاي از نظرخواهي انجام با و نميگيرد صورت آنها از ارزشيابي
.شد خواهد اقدام درسي كتابهاي از آنها حذف به
مدت كوتاه در و گيرد صورت جانبه همه شكل به بايد درسي كتابهاي حجم كاهش وي ، گفته به
.نيست امكانپذير
كيفيت كاهش موجب و گذارد تاثير آنها محتواي بر نبايد درسي كتابهاي حجم كاهش:افزود وي
.شود آموزش
دفتر توسط كه كتابي دو بين از:گفت اولابتدايي سال جديد فارسي كتاب خصوص در زرافشان
كتاب شد ، تهيه دبستان اول سال دانشآموزان براي درسي كتب تاليف دفتر و آموزشي تكنولوژي
قرار دانشآموزان اختيار در امسال و شده انتخاب پايه اين براي "بنويسيم و بخوانيم"
.است گرفته
برخي در آزمايشي تدريس سال دو از پس آموزشي روشهاي در آن رويكرد تغيير دليل به كتاب اين
استفاده "بنويسيم و بخوانيم" كتاب از كشور مدارس درصد امسال 60 و شده انتخاب كشور مدارس
.ميكنند
شبكه بزرگترين "كشور علمي شبكه"
كشور در اينترانت
كشور ، سطح در تحقيقاتي و دانشگاهي مركز اتصال 270 با كشور ، علمي شبكه:فرهنگي علمي گروه
.ميرود شمار به ايران اينترانت شبكه بزرگترين
:گفت ايسنا به مطلب اين اعلام با كشور ، علمي شبكه توسعه و تحقيق معاون اميري ، شروين دكتر
وي.است كشور علمي شبكه ايجاد علوم ، وزارت سطح در اطلاعات فناوري توسعه محور مهمترين
متصل داخلي شبكه اين به كشور سطح در دانشگاهي و تحقيقاتي مركز حاضر 270 حال در:افزود
خواهد افزايش مركز و 600 به 400 ترتيب به تعداد اين و 82 سالهاي 81 پايان تا كه هستند
.يافت
شبكه يك عنوان به كشور علمي شبكه داشت ، ابراز شبكه ، اين ايجاد از اصلي هدف درباره وي
.ميرود شمار به دانشگاهها ، و تحقيقاتي مراكز بين دانش تبادل جهت بستري داخلي ،
شد نامگذاري "وادب شعر" روز شهريور 27
شوراي مجلس فرهنگي كميسيون مخبر شعردوست امير اصغر علي پيشنهاد به:فرهنگي علمي گروه
"ادب و شعر" روز عنوان به شهريورماه روز 27 فرهنگي انقلاب عالي شوراي تصويب و اسلامي
.شد نامگذاري
از ناشي مدت طولاني بيماري دوره يك از پس ايران نامي شاعر شهريار حسين محمد سيد استاد
.درگذشت تهران مهر بيمارستان در سال 1367 شهريورماه روز 27 جسمانيدر ضعف و سن كهولت
در سهشنبه روز اسلامي شوراي مجلس در تبريز مردم نماينده "شعردوست امير اصغر علي"
"ادب و شعر" روز عنوان به شهريار استاد درگذشت سالروز انتخاب:گفت ايرنا با گفتوگو
.است آنان فرهنگي و علمي تلاشهاي از قدرداني و شاعران به ارجگذاري براي مغتنم فرصت
بيستون مادي دژ يافتههاي استناد به
از يكي هخامنشي ، دوره از پيش بيستون
بود فرهنگي مهم مراكز
از پيش منطقه اين شد مشخص بيستون مادي دژ در اخير پژوهشهاي براساس:فرهنگي علمي گروه
.است بوده فرهنگي مهم مراكز از يكي نيز هخامنشي دوره
در بيستون كه آنجا از:گفت باره اين در بيستون مادي دژ پژوهشهاي سرپرست زاده ملك مهرداد
اين آيا كه آمد پيش پرسش اين بوده برخوردار فوقالعادهاي اهميت از هخامنشي روزگار
است؟ بوده مهم نيز مادها دوره در يا آمده پديد هخامنشي دوره در فقط اهميت
به موجود مستندات و يافتهها مبناي بر تا شد موفق پژوهش ، گروه پرسش اين به پاسخ در
.كند پيدا دست هخامنشي دوره از قديميتر استقرارهايي
موفق خود كاوش درادامه گروه اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
سطح داراي كه شد (م.ق تا 550 800) III آهن عصر به متعلق منقوش سفالهاي مقاديري كشف به
ساخته ظريف بسيار و است نخودي زمينه روي قرمز و رنگ پر قهوهاي هندسي نقوش صيقلي ،
.شدهاند
كمك تهرانينيازمند دانشآموز هزار 175
هستند
ادامه براي تحصيلي مقاطعمختلف در تهراني آموز هزاردانش فرهنگي175 علمي گروه
.دارند نياز مردمي كمكهاي به تحصيل
آستانه در سهشنبه روز تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان رئيس مشاور پورقربان نادر
آموزان دانش اين:گفت مطلب اين اعلام با جمعخبرنگاران در عاطفهها جشن برگزاري
و خوراك پوشاك ، تحصيل ، هزينه تهيه براي تحصيلي سال طول در معمول طور به
شهريور در 31 تهران در كشور سراسر با همزمان:افزود ويهستند مواجه مشكل با درمان
مختلف مناطق در بيبضاعت آموزان دانش براي مردمي كمكهاي جمعآوري پايگاههاي
دانشآموزان به خود كمكهاي ميتوانند نيكوكار مردم:گفت پورقربان.ميشوند مستقر
اين به را آموزشي كمك وسايل و لوازمالتحرير لباس ، نقد ، پول شامل بيبضاعت
و درسي كتب خريد تحصيلي ، هزينههاي پرداخت:كرد اضافه وي.دهند تحويل پايگاهها
دانش به سازمان اين خدمات جمله از پوشاك و افزار نوشت تامين درسي ، كمك
از اعم آموزشي خدمات تمام:كرد تاكيد همچنين وي.است پوشش تحت بيبضاعت آموزان
رايگان نيز بيبضاعت دانشآموزان براي جبراني كلاسهاي و برنامه فوق درسهاي
كميتهامداد مشاركت با ماه شهريور روز 31 در ساله هر عاطفهها جشن.بود خواهد
.ميشود برگزار سيما و صدا و پرورش و آموزش ،(ره)امامخميني
|