است خطر در نسل يك سلامتي
37_ بوندسليگا
38_ جردن مايكل زندگي
است خطر در نسل يك سلامتي
پرورش و آموزش وزير معاون با گفتوگو
راهبر آرش _ ناصري حسين امير
اختصاص پول تومان ميليارد دانشآموز 11 ميليون براي 18 تحصيلي سال يك براي وقتي
المپيك ملي كميته پوشش تحت ورزشكار براي 600 فقط سمت آن در كرد كاري نميشود دادهاند
و آموزش بودجه ميليارد كجاي 2000 ميليارد اين 11 بپرسم ميخواهم دادهاند بودجه ما نصف
است پرورش
مشكلات در كه را آدمهايي اغلب ذهن آنچه ميكند ، جذب خود به استثنا بدون را شما كه آنچه
دفتر در است ، صحبتش تاكسي در كه آنچه ميكند ، هدايت خود سمت به هستند غوطهور روزمره
تصويب نه ميزنيم ، حرف موردش در اتوبوس و نانوايي صف در و است مطرح بحثاش وزير كار
.سياسي مسائل مهمترين نه و دنيا فيلم جنجاليترين اكران نه است ، شمسي سال 1381 بودجه
ايران انتخابي بازي سادهتر ، هم شايد باشد ، فوتبال جهاني 2002 جام در ساده بازي يك شايد
.استراليا - ايران يا ايرلند -
به را فرانسه جمهوري رئيس كه جاذبهاي.ورزش اين است بياقبال چه و دارد اقبالي چه
گم بدانند را جايگاهش بايد كه افرادي ميان در جامعه ، در را جايگاهش ميكشاند ، ورزشگاه
.است كرده
سعي معلمش كه حقير آنقدر مسئول ، فرد آن در كه دارد را جايگاهي همان ورزش ما همه ذهن در
ميشد حاضر ورزش كلاس سر سامسونت كيف با كه معلمي خاطره هنوز.دارد آن كردن پنهان در
فكر.كرد برملا را ورزش معلم اسرارآميز كيف راز دانشآموزان كنجكاوي.است نرفته يادم
به مرتب شلوار و كت با كه ديگري آن يا چيني كتاني جفت يك فقط بود؟ او كيف در چه ميكنيد
...و آبي و قرمز كتاني با ولي ميآمد مدرسه
كردن پنهان در سعي هستند فعاليت مشغول كشور بخش فرهنگيترين در كه آدمهايي وقتي
ورزشي ساك با قاعدتا كه معلمي است؟ انتظاري چه ديگران از دارند ، (ورزش معلم) شغلشان
علاقهمندش دانشآموزان و درسش او ، براي است قرار كه مسئولي صورت اين در.دارد كار و سر
كل درسي ساعت جذابترين بعد ، و.ندارد بخش اين كردن فعال براي ذوقي هيچ بگيرد ، تصميم
.ميشود سپري ممكن شكل بيهودهترين به آموزشي ، دوره
.كند اصلاح را پرورش و آموزش در ورزش تا ميكند تلاش و آمده ورزش بطن از كسي حالا و
پرورش و آموزش و ورزش براي است قرار و نشسته ميز پشت آنكه.باشد توانش در اگر البته
.پرورش و آموزش وزارت تندرستي و تربيتبدني معاون ;است سجادي نصرالله بگيرد تصميم
***
تربيت معاونت در حالا و المپيك ملي كميته بدني ، تربيت سازمان در مختلف سالهاي طي شما *
در ورزش تعريفداشتهايد مستقيم ارتباط ورزش مقوله با پرورش و آموزش تندرستي و بدني
بدني تربيت سازمان در ورزش عملكرد و تعريف ميان است تفاوتهايي چه و چيست پرورش و آموزش
پرورش؟ و آموزش و
به كه هرچند دانشآموزان ، درسي برنامه در هم آن.داريم بدني تربيت پرورش و آموزش در
و ساعت يك در ما.داريم بدني تربيت درس قانوني صورت به ولي ورزش زنگ ميگويند ساعت اين
بدني تربيت با ارتباط در ميتوانيم ولي كنيم ورزش براي كاري نميتوانيم هفته طول در نيم
نيازهاي و نسبي شرايط به بنا البته دهيم ، آموزش يكسال طول در درسي برنامه يك در
است ، نشده تعريف ما براي قانون صورت به قهرماني ورزش زمينه در فعاليت.دانشآموزان
ملي تيم مقاطع در شكستي يك وقتي تا متاسفانه.ميكنيم توجه هم مقوله اين به هرچند
پرورش و آموزش در ورزش ميگويند همه مردم بقيه تا كارشناس و مدير از ميشود ، پذيرفته
دانشآموز به ورزش هفته ، در نيم و ساعت يك در ميشود مگر.است غلطي نگرش اين.است ضعيف
جانب از است فرافكني مقدار يك تعبير اين داد؟ پرورش ملي تيم ژيمناست يك مثلا و آموخت
دليل.پرورش و آموزش گردن بيندازند را تقصير ميخواهند و هستند مسئول بعضا كه افرادي
صحيحي حرف شود آغاز مدارس از بايد قهرماني ورزش اينكه حال اين با.است روشن كاملا ما
امروز به تا كه بشود طراحي هم صحيح راهكارهاي و برنامه بايد صحيح حرف اين براي.است
.است نشده
.باشد پرورش و آموزش اختيار در بايد كه است منابعي نيز فعاليت عدم اين مسئله مهمترين
يا مادي منابع و دارد خصوصي به مالي منابع دارد ، را خود خاص انساني منابع قهرماني ورزش
براي حتينداريم اختيار در را اينها هيچكدام كه ميطلبد را خود خاص تجهيزات و امكانات
نگه هم ضعيف زيادي ، بسيار ساليان طي متاسفانه.است ضعيف امكانات هم تربيتبدني ساعت
.است شده داشته
بدني تربيت به نسبت هستند گيرنده تصميم سيستم ، از خارج كه سازماني بيرون نگرش هم الان ،
لذا.هستند سازمان درون كه آنهايي حتي هم و نيست دقيقي و جامع نگرش پرورش و آموزش در
ايجاد دانشآموز در بايد كه است بدني تربيت ساعات در صحيح نگرش ايجاد وظايف ، از يكي
در ضرورت يك را بدني تربيت مينشيند ميز اين پشت من مثل و ميشود بزرگ وقتي تا ميشده
.است اشتباه اين.فراغت اوقات كردن پر براي كاري نه و تفنني چيز يك نه ببيند افراد زندگي
.باشد مشكل ما كار ميكنم فكر دليل همين به
چرا؟ *
مثل.نميشود درست كاري ظاهرسازي با.ميشود دشوار كارت كني فرهنگسازي بخواهي وقتي
.است باور دارد وجود ديگر كشورهاي نزد در كه چيزي آن.شده حالا تا كه كارهايي اين همه
اولياي بزنم ، مثاليندارد و باشد داشته بدني تربيت به نسبت بايد ما جامعه كه باوري
زندگي سبد در دارند؟ هم بدني تربيت به دارند رياضي به نسبت كه حساسيتي دانشآموزان ،
دادهاند؟ اختصاص بدني تربيت و جسماني فعاليت به را مالي منابع از بخشي چه خانوادهها
.نيستند ورزشكار ولي هستند ورزشدوست ما مردم متاسفانه
ديگر آموزشي سازمان تعريف مطابق گفتيد پرورش و آموزش در ورزش از شما كه تعريفي اين *
...يا كشورهاست
.است همين دنيا تمام در بدني تربيت درس
است قرار.كرديد صحبت هفته در بدني تربيت درس به يافته اختصاص زمان مورد در شما *
بياموزند؟ چه هفته در نيم و ساعت يك در دانشآموزان
را پايهاي مهارتهاي بايد ميكند تحصيل ابتدايي دوره در كه ما دانشآموز مثال بهطور
بزرگ كه هم ما از خيلي متاسفانهرفتن راه درست مثلا چيست؟ پايهاي مهارتهاي.بياموزد
يا.ميرساند آسيب بدن اندام به و است بدن طبيعت مخالف اين.نميرويم راه درست شدهايم
معلم كه را ايننشستن درست يا.ميدود غلط هنوز كه داريم مليپوش بازيكن.دويدن درست
صحيح رشد در مهارتها از بسياري.بدهيم ياد بايد ما نميدهد ، ياد..و علوم و رياضي
ساختار از ناشي مشكلات از بسياري.است تاثيرگذار ابتدايي مقطع دانشآموز بدني اسكلت
نظر از ما بچههايكند سنجش و ببيند بدني تربيت معلم بايد ساعت اين در كه است قامتي
رو گردن و گرد پشت و ضربدري و پرانتزي پاي و صاف پاي كف.هستند مشكل دچار قامتي ساختار
كدام بايد را اين.باشد داشته قامتي ساختار مشكل مورد است 22 ممكن كسي هر..و جلو به
معلم به آن از بخشي البته كرد؟ توجه اين به بايد كجا بفهمد؟ ساعت كدام در و معلم
ندويده تاكنون كه كسيكند مراجعه پزشك به نوجوان كه است نياز اوقات گاهي.برميگردد
.نشود مشخص نيز قلبياش نارسايي سن اين تا است ممكن باشد
بدن اندامهاي ضرورتا و بگيرد ياد بايد كه است كارهايي ديگر بخشاست قضيه بخش يك اين
كلاس در.ادبيات يا رياضي مثل.ميدهيم ياد فقط ما.باشد ورزشي تربيت تحت بايد نوجوان
ميخواند ، روزنامه كه است دانشآموز خود اين ولي ميشود داده ياد كلمات و حروف ادبيات
.است آموزش براي فقط ساعت اين لذا.همينطور هم ورزش در.ميخواند رمان و شعر كتاب
.شوند فوتباليست يا واليباليست ساعت اين در بايد فرزندانشان ميكنند فكر بعضيها
از ورزش معلمان از بسياري متاسفانه.است آموزشدهنده فرد آن و دارد وجود مسئلهاي يك *
.ندارند آگاهي دهند آموزش بايد معتقديد شما كه نكاتي
بالاي 50 يعني ميگوييد ، شما اينكه چقدر؟ يعني بسياري ، يا خيلي.دهيد آمار بايد شما
حداقل من ورزش معلمان كه ميگويد من شاخص.نميگويد را اين من ارقام و آمار ولي.درصد
مرحله تا كه كسي قطعابدني تربيت فوقليسانس هم بسياري و ليسانس يا دارند فوقديپلم
معلم جذب براي كه داريم بخشنامه ما.ميگيرد ياد را مسائل اين ميخواند را كارداني
.است فوقديپلم حداقل تخصص.است نياز بدني تربيت تخصص ابتدايي مقطع در فقط تربيتبدني
.نكند عمل ولي باشد بلد كسي است ممكن حالا
.آموزش اصل به تعهد عدم يا است آگاهي عدم از يا نميشود داده آموزش وقتي *
مشكلات اين.ميكنند رعايت ريزبهريز را لازم نكات ما معلمان همه نميگويم من.بله
كسي نميشود همينطوري.دارد امكانات و ابزار به نياز نيز همينها اما.شود برطرف بايد
.ميكنيم اجرا بهداشت وزارت با سلامت سنجش براي را بزرگي طرح حالا همين ماكرد سنجش را
امكانات و ابزار با هم آن.داريم دست در دختر دانشآموزان براي خودمان نيز را طرح يك
.فرستادهايم مختلف نقاط به و كردهايم تربيت اصلاحي ورزشهاي مدرس ما است سال سه.خاص
.ميكنيم آشنا دنيا تطبيقي و اصلاحي روشهاي با را ورزش معلمان ميگذاريم دوره
ساعت ورزش ساعت عموما البته.نيست پايين ورزش معلمان علمي سطح معتقديد شما پس *
.بازي براي است ساعتي.است دانشآموزان براي دلپذيري
اينجا ماداد انتقال را لازم نكات بايد بازيها از.كرد شروع بايد بازيها از اتفاقا
.نيست بردار تعطيل ستاد اينتربيتبدني درس ساماندهي ستاد نام به كردهايم درست ستادي
اين دليلاش.نيست بدني تربيت درست مسير در ما ورزش لحظات از بسياري كه است اين دليلمان
ميل ابتدايي دوره در اصلا.است نشده هدايت درست ميشود حاضر كلاس سر كه معلمي كه است
.كنار بروند بايد اينها.ندارد معني چيزها جور اين و فوتبال دروازه و بسكتبال و واليبال
نكات بازيها.نكند احساس را آنها خالي جاي كسي كه دارند جذابيت آنقدر ابتدايي بازيهاي
درست آن طي كه شده تعريف بازي حداقل 40 دوره اين براي.دارد بر در نيز را تندرستي لازم
مدارس فضاي كه است اين ما مشكلات از يكيميگيرد ياد را..و دويدن درست رفتن ، راه
رياضي و فيزيك يادگيري براي وقتي.نيست درس يك مگر ورزش.ميگيرد را مناسب فعاليت اجازه
مناسبي فضاي به نياز هم تربيتبدني آموزش براي شده ديده مناسب آموزش براي كلاس ، ..و
براي پس اين از كه كردهاند بخشنامه پرورش و وزيرآموزش.نيست كلاس قطعا فضا اين كه است
به ما را فضا اين ابعاد و موقعيت.شود گرفته نظر در مناسب فضاي بايد آموزشي مجموعه هر
بايد مثلا جاهايي.باشد شده آسفالت ورزش محيط كه دارد دليلي چه.ميكنيم اعلام آنها
.ببينند آموزش ضمن در.بچهها بازي براي باشد كوچكي پارك يك حقيقت درباشد بادي ماسه
را قهرماني ورزش در پرورش و آموزش سهم ورزش جامع طرح در ما.است همينطور دنيا همه
جايگاهش هم همان معتقدم البته.ماست به مربوط كار كجاي كه شود معلوم تا ميكنيم تعيين
به توجه با.است اختصاصي مدارس و مخصوص آموزشكدههاي آن جايگاه.نيست مدرسه حياط
ورزش متاسفانه بگويم ميتوانم كردهام كسب مختلف ساليان طول در كه دانشي و تجربيات
.است غريبه ما جامعه در ورزش متاسفانهنيست درستي تعريف داراي نيز ما قهرماني
چرا؟ *
حرفهاي صورت به آنهاندارد كاري بدني تربيت با كه داريم بدني تربيت سازمان الان ما
اما ناراحتيم همه شويم حذف و بخوريم گل يك اگرنيستيم نسل سلامت نگران ما.ميكنند كار
.ميافتد اتفاقي چه آنجا نميدانيم
ورزش اختصاصي مدرسه يا هنرستان ولي داريم دانش و كار داريم ، حرفهاي و فني هنرستان ما *
.نداريم
.داريم اتفاقا
.نيست فراگير احتمالا *
داشته بدني تربيت دبيرستان بايد گفتيم بوديم بدني تربيت در كه سال 1364.نيست نه ،
كه گرفتيم پروش و آموزش عالي شوراي مصوبه سال دو از بعد فراوان دوندگي باباشيم
اين جلوي سال 1368 در مديريت تعويض با ولي شد تاسيس.باشيم داشته بدني تربيت دبيرستان
كشوري ورزشي مجموعه در كه ساختماني الان.ساختيم دبيرستان اول 13 سال.شد گرفته حركت
تاسيس بدني تربيت دبيرستان براي ميكنند فعاليت آن در ورزشي فدراسيون چند و دارد وجود
.شد تبديل...و ورزشي هياتهاي و خوابگاه به ساختمانها هم ديگر استانهاي در.است شده
نامش قبل سال سه دو از و كردند احيا را مسئله اين پرورش و آموزش در ما دوستان اتفاقا
راهاندازي را بدني تربيت دبيرستانهاي مشروط صورت به هم امسال.بدني تربيت هنرستان شده
حال در مسئله اين.بدهيم ورزشي رشتههاي دانش و كار ديپلم كه داريم طرحي حتيميكنيم
درجه 3 مربي دانشآموزان ، مثلا.ميكنيم هماهنگ فدراسيونها با يعني.است كارشناسي
آينده تحصيلي سال در داريم اميد.شوند داور حتي يا...و بسكتبال يا واليبال يا فوتبال
مثلا دنيا سطح در.ميكند تقويت هم را ما ورزش اينبدهيم بدني تربيت دانش و كار ديپلم
.ميشوند انتخاب ابتدايي سطوح از حتي داوران
است؟ صورت چه به بدني تربيت دانش و كار دوره ساعات و دروس تعريف *
داريم هم دانش و كار براي.دارند نيز كتاب حتي و شدهاند تعريف دروس كه هنرستانها در
مثلا مختص دروس رشته ، آن براي كنيم هماهنگ فدراسيونها با بايد بعد و ميكنيم تعريف
.بگيريم نظر در بايد را داوري يا مربيگري
.كنيم متحول را كشور بدني تربيت بخش انساني نيروي ميتوانيم ما كار اين با
است؟ كرده تغيير پرورش و آموزش در ورزش به نسبت ديد كه گفت ميتوان حساب اين با *
.بودند ورزشم معلمان بودم ورزش به علاقهمند من كه دلايلي از يكي.است طور همين قطعا
از اما.ميكرد كار علاقه و ذوق با او.ميكرد برخورد وظيفهاي ما معلم.داشتم شانس من
.نيستم آن منكر من كه دارد وجود واقعيتهايي ديگر طرف
سطح از مطرح ، بازيكنان از بسياري.بود ملي بازيكنان پرورش نكته ، اين اثرگذاري يك *
.نيست طور اين الان متاسفانه.ميآمدند بالا و شده انتخاب آموزشگاهي مسابقات
.ميفهمم را مسائل اين باشگاهي هم و بودم آموزشگاهي بازيكن هم دوره آن در خودم چون من
.نبود آموزشگاهها فقط ما ورزش سازنده بستر.كنيد مقايسه حالا با نميتوانيد را دوره آن
برگزار محلات در باشگاهي مسابقات رونق به مسابقاتي فوتبال ، همين در مثال بهطور.محلات
سازنده بسترهاي اين.داشت مليپوش بازيكن پيروزي 9 خيابان دستگاه محله 400 مثلا.ميشد
تعبير غلط را كردن ورزش ما متاسفانه.طور همين هم بسكتبال واليبال ، .دادهايم دست از را
اين با.نيست اين ورزش فرهنگ.ميكنيم صحبت امكانات از كنيم ورزش ميگوييم تا.ميكنيم
جايگاه به نيز قهرماني ورزش در ميخواهيم اگر دارد وجود پرورش و آموزش در كه جمعيتي
.امكانات با منتهاكنيم شروع جا همين از بايد برسيم مناسبي
است؟ چقدر سال در شما بودجه حتي يا و امكانات *
اختصاص پول تومان ميليارد دانشآموز ، 11 ميليون براي 18 تحصيلي سال يك براي وقتي
المپيك ، ملي كميته پوشش تحت ورزشكار براي 600 فقط سمت آن در.كرد كاري نميشود دادهاند
كجاي 2000 ميليارد اين 11 بپرسم ميخواهم.است كم هم آنجا البته.دادهاند بودجه ما نصف
در خوب خيلي همه.ميگويم من كه است نگرشي همان اين است؟ پرورش و آموزش بودجه ميليارد
كه اينجا به ولي باشيم برنده رشتهها تمام در داريم دوست هم همه ميزنيم ، حرف ورزش مورد
و آموزش عمراني بودجه كلميطلبد ساله كار 20 دوره يك فعاليتها اين..ميرسد
ميليون ما 18.است كم هم اينجا.است تومان ميليون و 600 ميليارد امسال 5 پرورش
آنها تومان ميليارد آموزشيمان1000 منطقه تمام 700 در.داريم يافته سازمان دانشآموز
كسي آن.شود عوض بايد نگرش اين بسازيم؟ ميلياردچه اين 5 با ما خب.ما ميليارد دارند ، 5
كه بداند و شود عوض نگرشش بايد ميگيرد تصميم كار اين براي پرورش و آموزش از خارج كه
ساكت كه آمدهايم ما.بيايد وجود به بايد حساسيتها اين.است خطر در نسل يك سلامت
ضروريات جزو هم اين كه شود باورش بايد روبهرويش بنشينيم است قرار كه كسي.نباشيم
قرار پوشش تحت ميتواند را نفر هزار دارد 300 كه امكاناتي با پرورش و آموزش.بچههاست
به آقاچشم كنيد ، تعريف ورزشي فعاليت دانشآموزان براي ميگويند چه؟ بقيه دهد ،
حداقل دانشآموز هر براي شنا آموزش هزينه.است عالي بسيار.دهيد شنا آموزش دانشآموزان
.است تومان هزار 20
ضرب (ابتدايي اول دوره فقط) ابتدايي اول كلاس دانشآموز هزار در 950 را تومان هزار 20
ما 11 بودجه كل خبميشود تومان ميليارد حدود 19 چيزي.ميشود چقدر ببينيد كنيد
هم ژيمناستيك سالن يك بايد مدرسه هر كنار در بودند گفته مسئولي يك ديدم يا.است ميليارد
نگاه توسعه سوم برنامه در وقتي طرفي از.بسازيم بدهيد پول.ميفشاريم را دستشان.باشد
بدني تربيت.است نشده بدني تربيت به چنداني توجه كه ميدهد دست آدم به حس اين كنيم
تربيت مگر ميزنيم؟ را حرفش بيمورد چرا پس.نيست سوم برنامه اولويتهاي جزو اصلا
.نگرفتهايم جدي را ورزش گاه هيچ است؟ روز دو و روز يك كار ملي ورزشكار
تا و ميشده بايد كه كارهايي با رابطه در چرا.ندارد را حساسيت اين كس هيچ مقابل در
نميزنيم؟ حرفي نشده حالا
.قبل سال با 10 كنم مقايسه را خودم نبايد من
.بودهايم هم جلوتر قبل سال جهاتي ، 10 از اينكه ضمن *
شاخص طبق الان.نيستم ولي باشم بايد كه جايگاهي با كنم مقايسه را خودم بايد من
هستيم؟ كجا الان.باشيم داشته بايد بهداشت و ورزش معلم يك نفر هر 500 براي استاندارد
.داريم معلم دانشآموزيك هر 1037 براي فرضا
حالا 18756 داشتيم ، معلم هزار سال 59 ، 9 در كه ميگوئيمكرد نميشود كاري آمار با
نداريم؟ چقدر نميگوييم چرا.سالن حالا 792 داشتيم ، سالن موقع 230 آن.داريم معلم
.ميدهد جامعه و من به موقت رضايت يك ارقام و آمار
امروز اگر.هستيم ميزبانشان بعد سال شش ما ميآيند ، دنيا به امروز كه بچههايي
.برميخوريم مشكل به فردا نكنيم ، برنامهريزي
از درصد بود 90 شده اعلام خواندم جايي.هستند روبهرو ديگر معضل يك با بچهها همين *
.ميبرند رنج حركتي فقر از ما مادران
درستي به سنين اين در اگر دختران ، مخصوصا.فقرات ستون در هستند مشكلاتي دچار و بله
سالم مادر يك جامعه.داشت خواهند مشكل هم بارداري مرحله در حتي روز فردا نكنند ورزش
.ميخواهد
.ماست نسل شادابي مسئله اينميگذريم سطحي جامعهمان جدي مشكلات اين از ما من ، نظر به
شود؟ برقرار بايد كي...و بدني تربيت يا عالي آموزش با پرورش و آموزش بين تعامل *
آموزش و بدني تربيت سازمان ميان توافقنامهاي.ننشستهايم بيكار.كردهايم شروع خودمان
حول در كفاشيان آقاي و من.شده انجام نيمهاي و ماه دو كار يك.است امضا آماده پرورش و
ورزش همگاني ، ورزش مسابقات ، ورزشي ، فضاهاي و اماكن.كرديم توافق همكاري براي محور 6
.انساني نيروي و تحقيقات و آموزش قهرماني ،
آقاي با توافقنامه اين جداي توافقنامهاي مثلا.است آمده وجود به فضا اين خوشبختانه
ماست اختيار در ورزشي مكان مهر 2000 اول از كه كردهايم امضا بدني تربيت از تقدسينژاد
.بعدازظهر تا 2 صبح ساعت 8 از.دانشآموزان استفاده براي
توسط ماه شهريور در بدني تربيت سازمان و پرورش و آموزش ميان توافقنامه انشاالله
.درآيد اجرا به مهر اول از تا شد خواهد امضا مهرعليزاده و حاجي آقايان
چطور؟ علوم وزارت با *
امضا هم توافقنامهاي و داريم عالي آموزش بدني تربيت پژوهشكده با نزديكي ارتباط
كار اين.بهداشت وزارت با داريم را دانشآموزان سلامت كلان طرح توافقنامه.كردهايم
حاجي آقايان ميان ماه ارديبهشت همكاري ، براي توافقنامه اين.است مستمر فعاليت يك البته
بهداشت وزارت و پرورش و آموزش بين نزديكي اين كه است بار اولين براي.شد امضا پزشكيان و
.است آمده وجود به
.ميكنند استفاده دولتي مالي منابع از اغلب كه است ورزشي باشگاههاي بحث ديگر مسئله يك *
شود ، ارائه طرحي شما انساني منابع و آنها مادي منابع از بهينه استفاده براي بشود اگر
.برد خواهند سود طرف دو هر
باشد داشته نياز ما كمك به قهرماني ورزش زمينه در كه باشگاهي هر به داريم آمادگي ما
دولت هيات به نيز طرحش.نوشتهايم را دانشآموزي فدراسيون اساسنامه حتي مادهيم سرويس
ورزشي انجمنهاي آن مجموعه زيرورزشي فدراسيونهاي مثل درست.شود تصويب تا رفت خواهد
قهرماني ورزش انتقال زمينههاي ما.انداختهايم راه را آن حتي ما.هستند پرورش و آموزش
پرورش و آموزش در قهرماني ورزش اصلي بازوي فدراسيون اين.ميكنيم آماده را سمت اين به
.پسران انجمن و 24 دختران انجمن دارد170 مجموعه زير را ورزشي انجمن كه 41 بود خواهد
مستقل بودجه اينها براي بتوانيم ميكنيم سعي.دارند طولاني سابقه ما انجمنهاي اين
.گرفتهايم مليالمپيك كميته از هم را آن تاسيس مجوزبگيريم
37_ بوندسليگا
هانوفر 96
جهاني طرلان
باندورا يورگن * اسطورهها _3
دسته آن جزء باندورا.نشناسند را نام اين هانوفر 96 تيم امروزي هواداران شايد
با باندورا يورگن.نميآيند چشم به اما موثرند بسيار بازي جريان در كه بود بازيكناني
اين در او.است داده انجام بوندسليگا در هانوفر براي را بازي تعداد بيشترين بازي 298
پيراهن سال آمد ، 10 هانوفر به سالگي سن 24 از كه وي.رساند ثمر به گل مجموع 34 در دوره
در هانوفر كه بود پوششي مدافع يك عنوان به او نقش خاطر به شايد و كرد تن بر را تيم اين
.ماند باقي بوندسليگا در سالها اين
(19741965) ماير زيمنس هانس
يك او كه چرا يافت ، ميتوان ندرت به هانوفر تاريخچه در را ماير زيمنس هانس مثل بازيكني
وفادار خود باشگاه به نسبت همواره و داشت خاصي تواضع ماير زيمنسبود تمامعيار الگوي
گلهاي تهاجمي هافبك همچنين و مهاجم عنوان به هانوفر در خود حضور مدت در او.بود
نيز هانوفر كاپيتان مدتي كه ماير زيمنس هانس.رساند ثمر به قرمزهاي 96 براي را فراواني
مجموع 278 در وي.رساند ثمر به تيم اين براي را گل بيشترين بوندسليگا تاريخ در بود
آن 2 طي كه شد دعوت آلمان ملي تيم به نيز بار سه.كرد باز را حريفان دروازه بار بازي 72
.رساند ثمر به نيز گل
نيمكت روي سال 1988 هانوفر ، جوانان تيم در مربيگري موفق دوره يك از پس ماير زيمنس
.كند متوقف را باشگاه اين نزولي روند نتوانست هم او اما نشست ، هانوفر اصلي تيم مربيگري
رانگنيك رالف سرمربي _4
سال 1985 در سالگي سن 27 در او.كرد آغاز را مربيگري شغل جواني سنين از رانگنيك رالف
اين در را گوناگوني وظايف آن از بعد سالهاي طي و شد اشتوتگارت آماتور تيم سرمربي
فصل اولين در كه شد اولم تيم سرمربي سال 1997 در جدي طور به اما.گرفت برعهده باشگاه
بعد فصل در بلافاصله ولي برد ، بوندسليگا به را باشگاه اين شد موفق تيم اين در خود حضور
اما گرديد ، اشتوتگارت سرمربي مه 1999 ماه در آن از پس بلافاصله.كرد سقوط دوم دسته به
به گذشته فصل از لذا.نياورد دست به قابلتوجهي موفقيت خود حضور فصل دو طي نيز آنجا در
به تيمها صعود در خاصي تبحر انگار كه رانگنيك.كند هدايت را تيم اين تا رفت هانوفر
امر همين.گرداند باز ليگ اين به سال از 13 پس نيز را هانوفر شد موفق دارد ، بوندسليگا
به باشد برخوردار باشگاه هواداران و مديران همهجانبه حمايت از او تا شده باعث
از 4 پس رانگنيك.نشود اخراج نيز ، مجدد سقوط صورت در حتي او ميرسد نظر به كه اندازهاي
خدمت به را ارزش با بازيكن چند تا آورد باشگاه روساي به را زيادي فشار متوالي شكست
دورتموند ، مهاجم بوبيچ فردي خود ، گرانقيمت تيم عليرغم نيز آنها و بگيرند
براي.گرفتند خدمت به لاكرونيا دپورتيوو از بازيكن سه و هرتابرلين مدافع كونستاندينيديس
جديد بازيكنان اين با بازي اولين در اما.شد بيشتر مراتب به رانگينك روي فشار همين
با يك بر سه نتيجه با بايآرنا در را لوركوزن و داده انجام بزرگ كاري شد موفق رانگنيك
حال در نيز هانوفر "نيدرزاكسن" استاديوم اينكه به توجه با.كند مغلوب بوبيچ گل دو
دوم دسته به دوباره بالا هزينههاي اين با كه نيستند مايل هيچ روساي 96 است ، بازسازي
.كنند سقوط
قوت و ضعف نقاط _5
چيزي.است هانوفريها اسلحه نيز بوندسليگا در ترديد بدون رانگنيك رالف تهاجمي فوتبال
خط گذشته ، فصل در خورده گل فقط 37 وجود با اماشد خواهد هم بهتر بوبيچ فردي آمدن با كه
يوناني كونستاندينيديس كه ديد بايد.است تيم اين ضعف نقطه بوندسليگا در هانوفر دفاعي
.خير يا كند حل را رانگنيك دفاعي مشكلات ميتواند دارد ، نيز بينالمللي تجربه كه
سيماك ژان خود هموطن جانشين عنوان به كه استاژنر ژيري آيا كه است اين ديگر مسئله يك
كند؟ پر را سيماك خالي جاي ميتواند است ، آمده ليبرچ اسلوان از يورو ميليون براي 1/3
.بود تيم روساي براي هانوفر انتقالهاي دردناكترين از يكي لوركوزن باير به سيماك فروش
انتقالات و نقل _6
،(دورتموند مهاجم ، ) بوبيچ فردي ،(ليبرچ اسلوان نفوذي ، هافبك) استاژنر ژيري:خريد
هر) سيپيتريا و كرسپو مانوئل خوزه فرناندو ، سانچز ،(هرتابرلين مدافع ، ) كونستاندينيديس
اوسوالد كاي ،(ماينتس هردواز) كوفو ان بلايزه و شولر ماركوس ،(لاكرونيا دپورتيوو از سه
(زاربروكن) بابي جوليان و (فرانكفورت) هاس دانل ،(وهن) ايدريسو ،(هانزاروستوك)
باك ،(ماينتس) موريناس ،(ماينتس) روزه ماركو ،(لوركوزن نفوذي ، هافبك) سيماك ژان:فروش
گوئيدو ،(هامبورگ) ولمن كارستن ،(اشوايگ براون) رودريگز كاستا ،(برلين اونيون) هاوس
(اشواينفورت) گورگس
38_ جردن مايكل زندگي
پيتروژا ديويد
زغند پريا: ترجمه
ماندن هم كنار
از پس نيم و هفته يك.ميداد نشان افت از اندكي نشانههاي جردن پليآف ، مسابقات پي در
و بست ساله قراردادي 10 (CBS ورزشي خط) CBS Sportsline با او آف ، پلي مسابقات پايان
CBS سخنگوي و باشد داشته ماهانه مصاحبههاي دهد ، پاسخ اينترنتي سوالات به كه كرد قبول
سهيم نيز شركت تبليغاتي سود در و ميكرد خود آن از را CBS Sportsline سهم جردن.شود
.برسد نيز دلار ميليون به 10 بود ممكن كه سودي ميشد ،
نايك شركت با همكاري در كه كرد داير را ويژهاي لباس توليد خط مايكل سپتامبر 1997 در
در جردن كه اين با.ميشد كفش و لباس شامل محصولات اين.ميشد توليد جردن مارك و نام به
سرعت اين به جديد و كار تازه ورزشكاران چرا كه اين از اما بود پول شمردن مشغول تصوراتش
من كه راهي از است مثالي مارك اين":ميكرد ناراحتي احساس پاگذاشتهاند توليد خط اين به
مشخص را شخص آن فروش قابليت ميزان نفر يك شخصيت.ميكردم تلاش آن براي بسكتبال زمين در
.ميفروشم من كه است چيزي همان آن و ميشود مجسم بازيام در من فردي شخصيت.ميكند
كه اين از قبل ميفروشند خوب بازيكنان از بسياري.است برعكس كاملا موضوع اين امروز
امضا به قراردادي بولز با هنوز جردن حال عين در ".باشند كرده كسب را آن باورپذيري
كنار در را بولز پيروز تركيب كه بود اين وي ارجحيت اولين گذشته سال همانند.بود نرسانده
بسيار وي به جردن كه كسي يعني) پيپن اسكاتي كه اين بر مبني شايعات.دارد نگه يكديگر
بسيار انتقال و نقل اين از كه داد اطمينان همه به جردن.دارد انتقال قصد (بود شده نزديك
كه خواست جكسون از او بعد مرحله در.نميافتد اتفاق هرگز انتقال و نقل اين و است ناراحت
به را ميليون بالاي 6 مبلغ به ساله يك قراردادي جكسون.نمايد تمديد را قراردادش دوباره
به راينسدورف ، جري باشگاه ، صاحب با و نشست جردن كه بود زمان آن در فقط و رساند امضا
به ساله يك قراردادي هميشه ، از بزرگتر قراردادي با جردن شد تمام جلسه وقتي پرداخت صحبت
.آمد بيرون آن از دلار ، ميليون ارزش 36
دوم نفره سه
يك پي در پيپن اسكاتي.كرد آغاز بولزي غير و غريب و عجيب بسيار را فصل 981997 بولز
شروع اينكرد واگذار را اول بازي آهسته 7 آهسته تيمرفت كنار رقابتها از پا جراحي
در برتري براي نه اما بود خوب فينال به رسيدن براي كه 60 ،- نتيجه 20 با را آنها كند ،
ميانگين با را بولز بازي هر 2 او.بود خودش خود همچنان مايكل اما.كشاند فينال به خانه ،
او نوامبر 1997 در 30.يافت دست MVP مقام پنجمين به و كرد شروع بازي هر در امتياز 7/28
نيوجرسي مصاف به بازي هر در امتياز ميانگين 3/36 با جردن.رسيد هزار امتياز 25 تراز به
شكست راحتي به را آنها ميانگين 6/29 با توانست او هورنتس شارلوت با بازي در 5.رفت نيز
پليس اينديانا مربي برنامههاي تا بود بولز آن از كامل بازي شرق ، 7 منطقه فينال دردهد
ميانگين 7/31 پيسرز با بازيهاي در توانست مايكل.بگذارد ناكام را _ برد لري _ پيسرز
بازيهاي فينال ، بازيهاي در.نمايد كسب دوم ، بازي در شيرين امتياز اضافه 41 به امتياز ،
در پياپي سال دو در تيم دو وقتي معمولا.شد شروع يوتاجاز با مصاف در بولز دوباره
خواهد ميدان پيروز بوده بازنده گذشته سال كه تيمي ميگيرند قرار هم مقابل در فينالها
هورناسك جف استاكتون ، جان مالون ، كارل با مقابله براي بيشتري كار تا شد مجبور بولز.بود
.دهد انجام نحسي اين به آمدن فائق براي جاز بازيكنان بقيه و
در.ميكرديد اضافه بايد هم را زمين داخل گلهاي رساندن ثمر به در ضعف بولز ، مشكلات به
پنجم بازي در و داشتند اختيار در را بازي شوتهاي از درصد تنها 37 آنها چهارم بازي
هر به اما ساخت بدل گل به را خود شوت از 26 تنها 9 مايكل پنجم بازي در.درصد تنها 7/38
.برساند ثمر به را خود شوت از 16 توانست 2 تنها كه شد ظاهر پيپن اسكاتي از بهتر حال
شيكاگو اما.كردند برابر دو را دفاع در تلاش جردن و بولز شوتها ، در ضعف جبران براي
و كرد كسب انفجاري امتياز مالون 39 كارل پنجم بازي در.برساند پايان به را آن نتوانست
به دارد حالا كذايي تكانه آن كه ميرسيد نظر به.دهد شكست را بولز توانست 8183 يوتا
.ميشود آغاز يوتا نفع
در 37.بود برابر و نزديك كاملا نبرد يك جردن فوقالعاده امتياز وجود 45 با ششم بازي
به و گرفت را توپ جردن.بود جلو يوتا 8386.درخشيد واقعا جردن كه بود پاياني ثانيه
.كرد واگذار را توپ ولي گذشت برق مثل "راسل" زمين مرد كنار از كرد ، حركت زمين انتهاي سمت
...بود مالون كارل دستان در توپ و بود مانده باقي ثانيه فقط 2/32 حالا
|