تجارت و فرهنگ تعامل
فرهنگي تفاوتهاي مديريت
فرهنگي تفاوتهاي كه دارند تصديق كردهاند ، زندگي يا و كار ديگري كشور در كه كساني اغلب
سلوك يا و غذا زبان ، پوشش ، مختلف سبكهاي همچون مواردي به است ممكن آنها.دارد وجود
برخي هستيد ، مسلط ديگري زبان به شما اگر.تفاوتهااست اين گوياي كه كنند اشاره رفتاري
چه و چگونه مردم كه اين قبيل از.شود نمايان بيشتر است ممكن پنهانيتر تفاوتهاي از
زمينههاي در غيررسمي يا و رسمي بهطور چگونه آنها يا و ميكنند استفاده شوخي از زماني
از گوناگون كاربردهاي و مختلف معاني نهايت در و ميكنند رفتار ديگران با مختلف فرهنگي
موقعيت يك در اغلب مسائل قبيل اين.ميگيرد صورت چگونه غيره و جنسيت نفوذ ، قدرت ، سكوت ،
روشهاي فقدان دليل به سپس و ميشوند تلقي متفاوت يا عجيب و گرفته قرار توجه مورد خاص
.ميگيرند قرار غفلت مورد فرهنگ ، و زبان در آنها طبقهبندي
چيست؟ فرهنگ
به مردم از گروهي ميكند تعيين كه است فرهنگ اين.است معاني از مشتركي نظام فرهنگ (اول
شخص شود ، درك واژهچگونه يك ميكند راهنمايي كه است فرهنگ اين و ميكنند توجه چيزي چه
.كند تجربه را خويشتن چگونه
مشابه چيزهاي ديدن براي را آنان كه ميبرند بهره مشتركي الگوهاي از گروه يك مختلف افراد
معاني نظام در.ميسازد نزديك هم به را آنان امر همين و ميسازد قادر مشابه اشكال در
پيشبيني روشهاي همچنين و رفتارها رويدادها ، فهم براي مشتركي شيوههاي بايد مشترك
با دادن دست مثلا.باشد داشته وجود اجتماعي گروه افراد ساير احتمالي رفتار چگونگي
.كرد خواهد جلوه بيمعنا آن ، زمينههايفرهنگي شناخت بدون يكديگر
اشكال به مختلف ، فرهنگهاي در مردم.ندارد وجود مطلقي فرهنگ هيچ و است نسبي فرهنگ (دوم
هيچ و ميكنند عمل گوناگوني شيوههاي به و ميپردازند جهان تفسير به گوناگوني
.ندارد وجود ديگر گروه از پايينتر يا بالاتر عنوان به گروه يك تعيين براي استانداردي
.مادرزاد ژنهاي نه و ميآيد بهدست اجتماعي محيط متن از و است اكتسابي فرهنگ (سوم
فرهنگ هافسته نظر به مشترك ارزشهاي و معاني متضمن و است جمعي پديده يك فرهنگ (چهارم
سوي از فرد شخصيت و يكسو از انسان طبيعت بين در كه "است ذهن جمعي طرحريزي" يك از عبارت
.دارد قرار ديگر
:نيست چيزي چه فرهنگ كه گفت بايد فرهنگ تعريف بر علاوه همچنين
نيست غلط يا درست فرهنگ (1
نيست ارثي فرهنگ ، (2
.دارد وجود متنوعي فردي ارزشهاي و رفتار ملي ، فرهنگ هر درون در (3
همگي سازماني ، يا شركتي فرهنگ و حرفهاي فرهنگ ملي ، فرهنگ از فرهنگ مختلف لايههاي
و طولانيتر فرهنگ يادگيري فرآيند هرچه.هستند يادگيري از مختلفي فرآيندهاي داراي
به نسبت جوامع و افراد كه طوري به ميشود كمتر نيز آن تغييرپذيري درصد باشد ، زمانبرتر
.برخوردارند تغيير براي كمتري قابليت از سازمانها
آن تعاريف و فرهنگ
:از عبارتند آن تعاريف مهمترين از برخي كه دارد وجود مختلفي نظرات فرهنگ ، تعريف در
قوانين ، اخلاقيات ، هنر ، عقايد ، دانش ، بر مشتمل كه است پيچيدهاي كل فرهنگ تايلور ، نظر از
نطر بهاست جامعه از عضوي عنوان به انسان توسط شده كسب عادات و قابليتها ساير و سنتها
كه نماديني نظامهاي ساير و نظرات ارزشها ، از يافتهاي انتقال الگوهاي به كروير ، آلفرد
انديشه و ذهن جمعي طرحريزي هافستهفرهنگ نظر از.گويند فرهنگ ميبخشند ، شكل را رفتار
فرهنگدروهله هال ، اعتقاد بهميكند متمايز ديگري از را انساني گروه يك اعضاي كه است
فرهنگ موران ، و هريس نظر به.اطلاعات پردازش و حفظ ارسال ، ايجاد ، براي است نظامي اول
و دانش اين انتقال و محيطي شرايط با انطباق براي است شيوهاي و انساني قابليت از عبارت
.بعدي نسلهاي به مهارتها
مختلف ارزشهاي اهميت برحسب ملي فرهنگهاي طبقهبندي
گيرت توسط مختلف ارزشهاي برحسب ملي فرهنگهاي مقايسه به مربوط تحقيق وسيعترين و بهترين
منطقه سه و كشور شاغلان 50 از وسيعي جمعيت حاوي كه تحقيق اين در.است گرفته صورت هافسته
ارزشي تفاوتهاي از بعد شناسايي 4 به هافسته ميباشد ، IBM نام به واحد سازمان يك در
قطعيت ، عدم از پرهيز قدرت ، فاصله:از عبارتند بعد اين 4.است پرداخته كار با مرتبط
تمايل از عبارت ارزشها هافسته ، نظر از.زنگرايي و مردگرايي جمعگرايي ، و فردگرايي
اين.هستند فعاليتها ساير به نسبت امور از خاص حالات به بخشيدن ترجيح براي گسترده
برون فرهنگي عرصههاي در كه سازمانهايي مجريان و مديران براي متفاوت ارزشهاي و تفاوتها
:از عبارتند بعد اين 4.است سودمند بسيار ميكنند ، فعاليت مرزي
:قدرت فاصله -1
در.ميرود بهشمار زندگي گريزناپذير واقعيت كه است نابرابري از حدي به مربوط شاخص اين
و نظرات و است او از بيشتري قدرت داراي او رئيس كه دارد قبول شاغل فرد شرايط اين
با سازماني موقعيت.است درست ميباشند ، او رئيس اينكه دليل به او مديران تصميمهاي
است بيشتري قدرت داراي آنان رئيس كه دارند قبول شاغل افراد كه است جايي كمتر قدرت فاصله
و دانسته را كار يك انجام روش بهترين كه اوست با حق ميگويدو درست زماني تنها و
بالادست افراد بيشتر ، قدرت فاصله داراي فرهنگهاي در برعكس.دهد ارائه را صحيح پاسخهاي
از اينگونه در بومي سازمانهاي.ميكنند نگاه نابرابري بطور يكديگر به پاييندست و
انتظار در زيردستان و ساخته متمركز بيشتر را قدرت انساني ، نيروي مختلف فرهنگي تركيب
مشخصي علايم مراتبي ، سلسله نظام با سازمانهايي چنين در.ميباشند بالا از دستور گرفتن
افراد و روسا پيشنهاد بنابه زيردستان و روسا بين تماسهايي و دارد وجود منزلتي نظر از
خود مافوق امتيازات به احترام نوعي به معتقد نيز زيردست افراد.ميگيرد صورت مافوق
.هستند
:قطعيت عدم از پرهيز -2
با مقابله در افراد تحملپذيري فقدان از عبارت اطمينان به ميل يا قطعيت عدم از پرهيز
كه بپردازد افرادي اندازهگيري به ميتواند شاخص اين.است رسمي قواعد به نياز و ايهام
اين آنان.هستند مبهم موقعيتهاي از دوري براي تلاش در و بوده هراسان آن از جامعه يك در
حقيقت امكانپذيري قبول رفتارهايانحرافي ، و افكار رد رسميتر ، قواعد ايجاد با را كار
ويژگي مادامالعمر اشتغال مثلا.ميدهند انجام درگيري بدون كارشناسي نظرات كسب و مطلق
.يونان و پرتغال ژاپن ، مثل هستند ، زياد قطعيت عدم از پرهيز روحيه داراي كشورهاي مشترك
متحده ايالات و دانمارك هنگكنگ ، سنگاپور ، مثل كشورهايي در زياد شغلي تحرك كه حالي در
خيلي قطعيت عدم از).هستند ضعيفتري قطعيت عدم از پرهيز روحيه داراي كه ميدهد روي
.(نيستند گريزان
:جمعگرايي و فردگرايي -3
قواعد و اولويتها به تعلق مقابل در است ، فردي عنوان به خود به تعلق از عبارت فردگرايي
جمع منافع كه ميكنند زندگي جوامعي در جهان مردم اكثريت.است متعلق آن به فرد كه گروهي
به كه است گروهي به بسته فرد هميشگي اعتبار و هويت اينجا در.دارد برتري فردي منافع بر
از مستقل "من" عنوان به و داشته ارجحيت برجمع فرد فردگرا ، جوامع در.دارد تعلق آن
در سالم افرادميشوند متمايز هم از و توصيف فردي خصايص با افراد و است ديگر منهاي
.ميايستند خود پاي روي و بوده ديگران از مستقل جوامع اين
باوري زن و باوري مرد -4
اهداف مقابل در درست ،(شغلي ارتقاي و دستمزدها مثل) كاري اهداف بر عمدتا ارزشها اين
به مربوط اولي اهداف.دارد تاكيد (ديگران و رئيس با همراهي يا دوستانه ، جو همچون) شخصي
را جنسي نقشهاي مردگرا ، جوامع هافسته نظر به.ميشود مربوط زنان به بعدي اهداف و مردان
مردگرا جوامع كه بطوري ميكنند ، تعريف باور زن جوامع (متحجرانهتر) از انعطافناپذيرتر
باشد ، مردان مختص برخي و زنان به مختص و محدود صرفا شغلي فرصتهاي اينكه از اغلب
به نيز مردان و جراحي عمل و كاميون راندن به زنان باور ، زن جوامع در ولي خوشنودترند
كشورهاي كه است داده نشان تحقيقات هافستد بهنظر.ميدهند در تن خانهداري و پرستاري
مردباور غالبا اتريش و ژاپن و مردباور حدي تا آمريكا ، باور ، زن عمدتا اسكانديناوي
بچهداري به و مانده خانه در بيشتر زنان كه ميرود انتظار مردباور ، كشورهاي در.هستند
از بيرون در كار انتظار زنان از سوئد كشور در.كودك رشد مياني سالهاي در بخصوص بپردازند
در زنان.ميورزند عشق خود نوزاد بچههاي از مراقبت به دو هر مادر و پدر و ميرود خانه
اخير ، دهههاي طي در كشور عالي مديريتهاي در هم و ولوسازي كارخانه در هم كشور اين
.هستند بكار مشغول
آموزگاران از عدهاي كه بطوري.است بوده وثوق مورد نيز ديگري عده توسط هافسته مطالعات
ابعاد همه مطالعه اين نتيجه و گرفتند قرار مطالعه مورد چيني فرهنگ با پيوند در هنگكنگي
را كنفوسيوسي پويايي آن جاي به و مردود را قطعيت عدم از پرهيز بعد فقط و تاييد را مذكور
.بود كرده جايگزين
.گرفت صورت فوترترومپنارز نام به آلماني مشاور و اقتصاددان يك توسط ديگر مطالعه
كشور از 28 مدير هزار بين 15 در را پرسشنامههايي ساله ، دوره 10 يك طول در ترومپنارز
در وياست كشور مديران 23 از نفر توسط 500 پرسشنامه تكميل از حاصل نتايج كه كرد توزيع
موضوع با ارتباط دليل به آن بعد پنج كه داد تميز هم از را فرهنگي بعد هفت مطالعه اين
:ميشود مطرح حاضر
فردي تعهدات برابر در اجتماعي تعهدات:خاصگرايي مقابل در (جهانگرايي) عامگرايي (1
فردي اهداف برابر در گروهي اهداف:جمعگرايي مقابل در فردگرايي (2
روابط در عاطفي جهتگيري:عاطفي و احساسي برابر در بيطرفانه مناسبات (3
مناسبات در درگيري درجه:نامعين و هم در مناسبات مقابل در خاص و شده تعريف مناسبات (4
.منزلت و قدرت مشروعيت:انتسابي مقابل در اكتسابي عوامل (5
هوكلين ايزا
طايفي علي:اقتباس و ترجمه
دارد ادامه
|