زيست محيط و ريلي نقل و حمل
است منفي آن هزينههاي به نسبت راهآهن درآمد روند
راهآهنتوسط شده ترانزيت بار درصدي رشد 56
سياسي نه است اقتصادي مقولهاي ترانزيت ،

زيست محيط و ريلي نقل و حمل
محيط آلودگي در را نقش بيشترين انرژي ، مصرفكننده عمدهترين بهعنوان نقل و حمل بخش
و گسترده نقل و حمل سيستم يك از برخورداري اقتصادي توسعه لازمه هرچنداست داشته زيست
فرودگاهها و راهها شبكه توسعه ليكن است ، مسافر و مواد و كالا جابهجايي براي كارآمد
در.است داشته همراه به را طبيعي منابع و مزارع مراتع ، جنگلها ، تخريب ميزان بيشترين
موتوري نقليه وسايل به مربوط آلودگي بيشترين توسعه ، درحال كشورهاي ساير همانند ايران
همچنين.دارند بسزا سهمي آلودگي اين در لازم استانداردهاي فاقد اتومبيلهاي كه است
ترمز لنت تركيبات ديگر و پنبهنسوز و تايرها روكش و لاستيكها فرسايش از ناشي ذرات
ايجاد زيادي ناهنجاريهاي و وارد مردم سلامت و بهداشت بر جدي اثرات نيز نقليه وسايل
موجب موتوري نقليه وسايل كارشناسان ، برآورد طبق.ميكند
.هستند هوا آلودهسازهاي كل درصد 70
و نقل سرويسهاي و مسافر و بار پايانههاي و فرودگاهها ايجاد با هم هوايي نقل و حمل
تغيير موجب سرعت به و ميكند اشغال را زيست محيط از زيادي فضاي...و مسافران انتقال
خدماتي عمده بهطور و صنعتي مصارف به آن تخصيص و كشاورزي حاصلخيز زمينهاي كاربري
در ميكنند ، برخاست و نشست كه هواپيماهايي تعداد و فرودگاه وسعت نوع همچنين.ميشود
باند امتداد در كيلومتري شعاع 12 تا كلي بهطوردارند تاثير مجاور مناطق آلودگي ميزان
.گيرد قرار هواپيما آلودگيهاي معرض در ميتواند كيلومتر عرض 4 تا نواحي و فرودگاه
و اقتصاد انكار غيرقابل و اصلي اركان از يكي نقل ، و حمل كه ميدانيم حال عين در اما
آشتي ايجاد نيز محيطي زيست منفي اثرات بيشتر هرچه كاهش راه تنها.است كشور هر توسعه
ميتواند را ادعا اين ريلي نقل و حمل صنعت امروزه.است زيست محيط و نقل و حمل ميان
.دارد نقل و حمل وسايط ساير به نسبت كمتري محيطي زيست آلودگي كه باشد داشته
به نسبت راهآهن مسافر و بار مسافري نقل و حمل براي ميدهد نشان موجود ارقام و آمار
براساس.دارد نقش...و SOx و COx نظير آلايندههايي توليد در كمتر برابر جاده 8
در CO و2 SOx وNOx مانند مهم آلايندههاي كيلوگرم هر رفع براي كارشناسي برآوردهاي
مزاياي از ديگر يكي.ميشود هزينه ريال و 6/72 و 2640 مبالغ 19272 ترتيب به جامعه
ظرفيت ازاي به راهآهن گرفته انجام بررسيهاي طبق بر.است زمين كمتر اشغال راهآهن
زمين خطوط ، احداث براي جادهاي نقل و حمل سوم يك تا پنجم يك معادل نقل و حمل مسافري
در و متر فرعي 14 جادههاي در متر ، راهآهن 9 در ترتيب به بستر عرض.ميكند اشغال
كه درحالي است متر اصلي 34 محور طرف دو از راهآهن حريم ضمنا.است متر بزرگراهها 27
و خاكبرداري عمليات حجم همچنين.ميرسد متر به 90 طرف دو از بزرگراهها در رقم اين
در امر اين.است راهآهن حريم و بستر برابر دو حداقل جادهها حريم و بستر در خاكريزي
سدي بهعنوان ميتواند راهآهن ضمن در.دارد اهميت كشور مراتع و جنگلها زيست ، محيط حفظ
مناطقي سريعتر توسعه باعث راهآهن موارد از بسياري در و كند عمل كوير پيشرفت مقابل در
اين با مقابله منظور بهبرخوردارند صنعتي و كشاورزي مساعد قابليتهاي از كه است شده
به را خود نگاه مسوولان ميبايستي زيست محيط آلودگي از جلوگيري و محيطي زيست سوء آثار
درجهت و دهند تغيير زيست محيط با سازگار حمل شيوه تنها بهعنوان ريلي نقل و حمل بخش
.نورزند دريغ اقدامي هيچگونه از كشور ريلي شبكه توسعه و تقويت
اسلامي اكبر
است منفي
آن هزينههاي به نسبت راهآهن درآمد روند
شبكه گسترش براي مناسب بسترسازي و برنامهريزي بدون اقتصادي توسعه و رشد از گفتن سخن
.است عملي وجاهت و اجرايي ارزش فاقد عملا ونقل ، حمل
پيشرفت در كارآمدي و اساسي نقش توسعه ، زيربناي و نياز پيش بهعنوان نقل و حمل صنعت
صاحبنظران و كارشناسان از بسياري كه آنجا تا دارد ، جوامع بالقوه استعدادهاي و امكانات
.ميدانند توسعه لازمه و پشتوانه را نقل و حمل كارآمد شبكه اقتصادي
اعتبارات كل از نقل و حمل بخش عمراني اعتبارات سهم كه نميشود باعث اينها تمام اما
.باشد درصد از 15 بيش توسعه برنامههاي اجراي سالهاي طي كشور عمراني
سالهاي طي كشور عمراني اعتبارات كل از ترابري و راه فصل اعتبارات سهم كه طوري به
سال بهعنوان سال 79 در و درصد به 10 رقم اين دوم برنامه در درصد ، به 13 اول برنامه
توليد در نقل و حمل سهم كه است درحالي اين.رسيد درصد به 6/10 توسعه سوم برنامه آغازين
فعاليتهاي گرفتن درنظر با سهم اين.است درصد حدود 5/9 مستقيم بهصورت داخلي ناخالص
بخش مهمترين به را نقل و حمل بخش و ميرسد درصد به 20 بخش اين غيرمستقيم و مستقيم
اين افزوده ارزش و نقل و حمل بخش اعتبارات سهم بين مقايسه.ميسازد مبدل كشور اقتصادي
اعتبارات از نقل و حمل سهم و ندارد وجود ارقام اين بين تناسبي كه ميدهد نشان بخش
.بود خواهد ناچيز و اندك سهمي بودجهاي
به توجه عدم بهدليل نقل و حمل مختلف زيربخشهاي بين تقسيم در نيز ناچيز سهم اين
تخصيص درستي به نقل و حمل زيربخشهاي ساير با مقايسه در راهآهن مزيتهاي و اولويتها
نيست راهآهن سنواتي عقبماندگيهاي پاسخگوي تنها نه بودجهها اين كه آنجا تانمييابد
.نميسازد مرتفع را راهآهن عمراني طرحهاي نياز حتي بلكه
به نسبت گذشته سال در راهآهن هزينههاي>:ميگويد -راهآهن مديرعامل -سعيدنژاد محمد
حدود مدت اين در درآمدها ميزان كه است درحالي اين و يافته افزايش برابر حدود 11 سال 73
.<است شده برابر 3/7
افزايش به باتوجه درآمدها كاهش كنوني روند اگر:ميافزايد روند اين به اشاره با وي
.شد خواهد مواجه جدي مشكل با راهآهن بودجه تنظيم آينده سال دو در يابد ، ادامه هزينهها
كاهش درصد با 75/12 سال 79 در راهآهن ثابت درآمد اسلامي ، جمهوري راهآهن گزارش براساس
.رسيد ريال ميليارد به 830 سال 78 به نسبت
و هزار يك به و يافت رشد درصد از59 بيش تا 79 ، سال 78 از راهآهن ثابت هزينه مقابل در
.رسيد ريال ميليارد 290
نيز تا 79 سال 78 طي راهآهن جاري هزينه و جاري درآمد كه ميدهد نشان گزارش اين آمار
كاهش درصد تا 79 ، 34/5 سال 78 از راهآهن درآمدجاري كه بهطوري دارند مشابهي روند
تجربه را درصدي رشدي 91/72 مدت اين ظرف راهآهن جاري هزينههاي مقابل در.است يافته
.است كرده
و ناوگان تعداد خطوط ، طول شاخص نظر از راهآهن وضعيت اگرچه:ميدارد اظهار سعيدنژاد
يك در هميشه كه مسالهاي ولي است ، بوده مثبت گذشته دهسال در مسافر و بار حمل ميزان
.است هزينهها و درآمدها ميگيرد قرار توجه مورد اقتصادي بنگاه
:ميكند تصريح است منفي هزينهها به نسبت راهآهن درآمد روند كه نكته اين بر تاكيد با وي
.شود اتخاذ هزينهها كاهش و درآمدها افزايش براي روشهايي بايد
دقيقي ارزيابي راهآهن امكانات مجموعه از بايد:ميكند تاكيد ترابري و راه وزير معاون
.شود اقدام آنها رفع براي و شناسايي دقيقتر گلوگاهها تا گيرد صورت
بايد هزينهها و درآمدها مراكز:ميگويد و دانسته مهم مسائل از يكي را صرفهجويي وي
.شود روشن واحدها زيان و سود تا شوند شناخته
از بهينه استفاده و خطوط تكميل راهآهن ، شدن اقتصادي راه ميرسد نظر به حال اين با اما
و راهآهن مزيتهاي هنوز كه اين ضمن.باشد ريلي خطوط از بهرهبرداري سطح ارتقاي و خطوط
مورد برنامهريزان محاسبات در رقم و عدد بهصورت راهآهن استفاده از حاصل صرفهجوييهاي
.نميگيرد قرار توجه
زمان كاهش گلوگاهها ، شناسايي هزينهها ، كاهش:ميكند تصريح راهآهن مديرعامل
مناسب الگوهاي از يكي و است بهرهوري ارتقاي مصاديق از مشتري رضايت افزايش و فعاليتها
.ندارد بهرهوري ارتقاي جز چارهاي كشور و است راهآهن بهرهوري
راهآهن
توسط شده ترانزيت بار درصدي رشد 56
گرفت صورت پارسال مشابه ماه به نسبت امسال خردادماه در
پارسال مشابه ماه با مقايسه در امسال خردادماه در راهآهن توسط شده ترانزيت بار ميزان
.ميدهد نشان رشد درصد 12/56
نفتي كالاي تن و 267 هزار امسال 65 خردادماه در ايران ، اسلامي جمهوري راهآهن گزارش به
اين پارسال ، به نسبت ميزان اين رشد بهرغم.است شده ترانزيت راهآهن توسط غيرنفتي و
.است داشته درصدي كاهشي 73/21 امسال ماه ارديبهشت با مقايسه در ميزان
تناژ ميزان درصد ، شده 21 ترانزيت بار تناژ ميزان امسال خردادماه در گزارش اين براساس
.است داشته كاهش درصد داخلي 10 بار تناژ ميزان و درصد صادره 4 و وارده بار
داخلي بار تناژ زيرا است ، بوده داخلي بار تناژ كاهش بهدليل كل ، بار تناژ كاهش اصلي علت
.است داده اختصاص خود به را راهآهن توسط شده نقل و حمل بار كل از درصد 66
لوكوموتيوها توسط شده پيموده مسافت و سرويس در لوكوموتيوهاي تعداد ماه اين در همچنين
.است راهآهن لوكوموتيوهاي سوي از كمتري مسافت پيمودن نشاندهنده كه است يافته كاهش كمي
سياسي نه است اقتصادي مقولهاي ترانزيت ،
:كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان رئيس
.است بينالمللي و منطقهاي همكاريهاي گسترش ترانزيت توسعه نياز پيش
ايران:گفت مطلب اين بيان با -كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان رئيس -خوانساري مسعود
توسعه نيازمند جغرافيايي ممتاز موقعيت اين از استفاده براي و است جهاني تجارت چهارراه
و حمل مختلف فعاليتهاي در خارجي و داخلي سرمايههاي مشاركت ملي ، و منطقهاي همكاريهاي
حمل گسترش و نقل و حمل در بازاريابي و تجاري فعاليتهاي گسترش زيربنايي ، تاسيسات و نقل
.هستيم تركيبي وجهي چند نقل و
بهعنوان كه جنوب -شمال كريدور:داشت اظهار جنوب -شمال كريدور اهميت به اشاره با وي
در منطقهاي پيمانهاي بزرگترين از يكي بهصورت آينده در است مطرح سوئز كانال جدي رقيب
هرگونه از بايد:كرد تاكيد خوانساري.شد خواهد تبديل اروپا و آسيا نقل و حمل حوزه
.شود نگريسته آن به اقتصادي مقوله بهعنوان صرفا و خودداري ترانزيت مقوله به سياسي نگرش
و حفظ عامل مهمترين وي كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان عمومي روابط گزارش به
مرزها سوي آن در كشورمان توانمنديهاي و قابليتها معرفي را ايران ترانزيت موقعيت توسعه
.دانست
|