فدراسيون آينده برنامههاي و ها سياست
شد اعلام مدارس ورزش
با عالي آموزش گسترش شوراي موافقت
كشور دانشگاههاي در جديد رشتههاي راهاندازي
تكميلي بيمه طرح در فرهنگيان عضويت نحوه
شد اعلام
:مدارس بازگشايي رسيدن فرا با همزمان
درميآيد؟ صدا به هم ICT براي زنگها آيا
ميشود مرمت يوشيج نيما خانه
گرفتند جشن را رودكي روز تاجيكستان مردم
شد پلمب منطقه 3 در شاهد دبيرستان
فدراسيون آينده برنامههاي و ها سياست
شد اعلام مدارس ورزش
مدارس ورزش فدراسيون آينده برنامههاي و خليلي ، سياستها عموزاده رضا:فرهنگي علمي گروه
.كرد تشريح را
كه مدارس ورزش انجمنهاي روساي جمع در كشور مدارس ورزش فدراسيون رئيس ايسنا ، گزارش به
سيد دكتر حضور با پرورش و آموزش وزارت تندرستي و بدني تربيت معاونت محل در ديروز صبح
سياستهاي و برنامهها اهم برگزارشد ، تندرستي و بدني تربيت معاونت سجادي ، نصرالله
ايجاد ورزشي ، فرهنگسازي ورزشي ، انجمنهاي توسعه و تقويت:شامل محور در 7 را فدراسيون
براي مدارس قراردادن محور ورزشي ، و تربيتي مسائل دستاندركاران با تعامل و تفاهم
در شركت و مدارس ورزش بينالمللي رقابتهاي در فعال حضور قهرمان ، مدرسه مسابقات ، طرح
آبهاي" نام با بينالمللي جشنوارههاي برگزاري و مدارس جهاني فدراسيون مسابقات تمامي
مدارس انجمنهايورزشي:نمود تاكيد و عنوانكرد "صلح براي ائتلاف" و "دوستي و صلح
و آموزش در قهرماني ورزش تعالي و رشد موجبات خود ، برنامههاي در نگرش تغيير با بايد
.آورند فراهم را پرورش
با عالي آموزش گسترش شوراي موافقت
كشور دانشگاههاي در جديد رشتههاي راهاندازي
كارشناسي مقطع در دانشجو پذيرش بار يك با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
مخازن مهندسي و اهواز چمران شهيد دانشگاه ژنتيك رشتههاي براي ناپيوسته ارشد
.كرد موافقت سهند صنعتي دانشگاه هيدروكربوري
پذيرش بار يك همچنين شورا اين فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
و چوب صنايع و علوم -طبيعي منابع مهندسي رشتههاي در را پيوسته كارشناسي مقطع در دانشجو
مهندسي ،(ره)خميني امام بينالمللي دانشگاه كاربردي زمينشناسي -مازندران دانشگاه كاغذ
با و كرد تصويب زنجان دانشگاه نقشهبرداري -عمران و اروميه دانشگاه نرمافزار -كامپيوتر
در عرب ادبيات و زبان و لاهيجان واحد در جنگلداري -طبيعي منابع مهندسي رشتههاي ايجاد
.كرد موافقت قطعي صورت به پيوسته كارشناسي مقطع در اسلامي آزاد دانشگاه شمال تهران واحد
و منشيگري -دفتري امور مديريت رشتههاي ايجاد اسلامي آزاد دانشگاه در كارداني مقطع در
مربيگري ، -تربيتبدني لاهيجان ، واحد در زيست محيط تكنولوژي اردستان ، واحد در معماري
مهاباد ، واحد معماري زابل ، واحد معماري و گمركي امور اليگودرز ، معماري و گمركي امور
قرار شورا تصويب مورد قطعي صورت به بابك شهر واحد معماري و شوشتر واحد (پيوسته) گرافيك
.گرفت
تكميلي بيمه طرح در فرهنگيان عضويت نحوه
شد اعلام
دانا تكميلي بيمه طرح در فرهنگيان عضويت نحوه پرورش ، و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
ماه 6990 در بيمهشدگان از يك هر بيمه مبلغ پرورش ، و آموزش اطلاعيه براساس.كرد اعلام را
بيمه سهامي شركت حساب به و كسر بيمهشده حقوق از ميبايست ماه هر پايان در كه است ريال
.شود واريز استان در دانا
.است امسال آبان تا 30 حداكثر نيز جديد متقاضيان براي عضوگيري مهلت
تمايل ، صورت در درآمدهاند ، تكميلي درمان بيمه طرح عضويت به قبل سالهاي در كه فرهنگياني
بيمهشدگان از دسته اين اگر و شد خواهد تمديد قبلي درخواست فرمهاي براساس آنها عضويت
با ميتوانند باشند ، قرارداد مفاد چارچوب در خود تكفل تحت افراد كاهش يا افزايش خواهان
.كنند اقدام مجددا فرم تكميل
:مدارس بازگشايي رسيدن فرا با همزمان
ميآيد؟ در صدا به هم ICT براي زنگها آيا
عمري با شبكهاي جامعه.است شدن پديدار درحال نو ، جهاني ميلادي سوم هزاره در:اشاره
كه نو ويژگيهاي با; نو جهاني:است كرده تبديل اطلاعات عصر به را ما جهان سال ، حدود 12
.است زده رقم را مجازي جوامع از مجموعهاي كامپيوتري ، ارتباطات در
در بشر كه ميكند تلاش تصويري بردن بين از براي امروزه ارتباطات ، و اطلاعات فنآوري
(Network Society)شبكهاي جامعه ساختن در سعي و است ساخته خود براي را آن گذشته
نفوذ زندگي و آموزش ميدانهاي به تكنولوژي شبكهسازي و پيچيدگي جامعيت ، تا است شده باعث
و فرهنگ.خوردهاند پيوند هم به اعصاب سلسله سيناپسهاي مثابه به كه شبكههايي.كند
بال بر سياست امروزه ميكنند ، پررنگتر پيش روز از روز هر را مجازي واقعيتهاي
فراواني تغييرات الكتريكي ، جريانهاي فضاي و بيزمان زماني در و است گرفته قرار رسانهها
.است شده حادث انساني تجربه در
و اقتصادي آموزشي ، جنبشهاي شكوفايي باعث (ICT)ارتباطات و اطلاعات تكنولوژي انقلاب
.است شدن پديدار حال در نو جهاني علت ، همين به و شده فرهنگي
فنآوري رويكرد با درسي برنامههاي پرورش ، و آموزش جاري سياستهاي و اهداف اساس بر
رايانهاي سواد توسعه زمينه و است گرفته قرار عميقي توجه مورد (ICT) ارتباطات و اطلاعات
سيستمهاي به متوسطه مقطع دبيرستانهاي تجهيز.است شده مهيا جامعه افراد همه براي
و معلمين يكپارچه آموزش و اينترنت جهاني شبكه به مدارس اتصال رايانهاي ، پيشرفته
شدن فراگير زمينههاي عنوان به را آنها ميتوان كه است فعاليتهايي اهم از دانشآموزان
زمينه در كارشناسي كادر بهبود و تامين.برد نام تحصيلي 8281 سال براي كامپيوتري سواد
ايجاد ،ICTتحقق و توسعه براي كشور علمي جامعه همراهي ،(ICT) ارتباطات و اطلاعات فنآوري
و آموزش وزارت اجرايي مديران و ارشد مديران ميان در ICT توسعه و درك براي مشترك ادبيات
كردن فراگير و موفقيت اساسي ابزارهاي از ICTتوسعه كردن نظاممند مهمتر همه از و پرورش
و "IT" لفظ از استفاده امروزه.ميروند شمار به كشور سطح در ارتباطات و اطلاعات فنآوري
چيست؟ IT راستي به ، اما ميشود برده كار به مختلف جوامع در فراگير صورتي به "ICT"
به Technology و اطلاعات معني به Information انگليسي كلمههاي اول حروف تركيب از "IT"
ناميده اطلاعات فنآوري عنوان تحت پديده ، دو اين تركيب نهايت در كه است فنآوري معني
و اطلاعات معناي به information كلمات مخفف كه "ICT" به مفهوم اين اخيرا.ميشود
فنآوري" به مجموع در و فنآوري معني به Technologyو ارتباطات معني به communication
يافته توسعه كشورهاي در گذشته دهه دو در.است داده ماهيت تغيير "ارتباطات و اطلاعات
سالهاي در كه گرديد مطرح(Computer Illiteracy) "كامپيوتري بيسوادي" عنوان تحت بحثي
تغيير (Illiteracy "ICT") يا ارتباطات و اطلاعات فنآوري بيسوادي به مضمون اين اخير ،
تمام در گسترده صورت به اخير سالهاي در" ICT " كه آنجايي از.است داده ماهيت
اقتصاد ، قبيل از امروزي جوامع اساسي ركنهاي بر و شده وارد بشر زندگي به مربوط زمينههاي
است شده سعي حاضر نوشته در است ، داشته شگفتانگيز بس تاثيري...و فرهنگ آموزش ، سياست ،
.شود مرور خلاصه خيلي صورت به و جداگانه فرازهايي در آموزش ، روند بر آن اثرات تا
برنامهريزي در را تغييرات بيشترين و است شده وارد آموزشي ابعاد همه در ICT امروزه *
.است داشته جهان كشورهاي در درسي
معلومات ، افزايش موجب اطلاعات شدن جهاني اگر:ميگويد فرانسه نخستوزير شيراك ژاك*
.است مفيدي پديده شود ، ملي ثروت از مناسب استفاده و ارزشها از استفاده در مردم مشاركت
بزرگترين شاهد بيستم قرن از پس خصوصا و صنعتي انقلاب شروع زمان از گذشته ، سال صد در *
.بودهايم اجتماعي و اقتصادي پيشرفتهاي
است شده اختراعاتي آمدن بهوجود باعث تحقيقاتي ، و توليدي سيستمهاي در فنآوريها ورود *
دكمه ، يك دادن فشار با ميتواند آدمي امروزه و كند تسخير را ماه كره است توانسته بشر كه
.بياورد خود خانه داخل به را دنيا
و دارد "يادگيري" و "ياددهي" روشهاي بر عميقي تاثير كه است مقولههايي جمله از ICT *
آماده (مدرن شهروندي زندگي) آينده تكنيكي دنياي در كردن زندگي براي را دانشآموزان
.ميسازد
اين عمق ميشود ، آموزشي فرصتهاي از استفاده در نابرابري موجب ICT از استفاده عدم *
.دارد فاحشي تفاوتهاي "رشد درحال" و "پيشرفته" كشورهاي بين در نابرابريها
مشاركت از پيوسته طور به دارند ، كمتر يا و ندارند را ICT بهكارگيري توان كه جوامعي *
خواهند باقي شده داشته نگه عقب ميكنند ، حركت فنآوريها و علم اساس بر كه جامعهاي در
.ماند
مضيقه در ارتباطات و مخابرات برق ، مزاياي از كه اين خاطر به جهان كشورهاي از سوم يك *
.شدهاند علمي گسستگي دچار ارتباطات و اطلاعات فنآوري نظر از هستند ،
شدت به كه دارند اشتغال كارهايي ، به اروپا كار نيروي درصد حداقل 70 ILO صريح آمار طبق *
.دارد وابستگي اطلاعات فنآوري به
در آسيايي كشورهاي ليكن ندارند ، دسترسي تلفن به جهان جمعيت از نيمي از بيش چند هر *
اينترنت از استفاده زمينه سال 2010 تا كه كردهاند تعهد برونئي كشور سال 2000 گردهمايي
.سازند فراهم خود شهروندان آموزش براي را
،"صنعت" ،"آموزش" فرايند استو گرفته خدمت به را جديدي بسيار تكنولوژيهاي ICT *
از زنجيرهاي به را ساده و سهل دسترسي و ميخواند چالش به را..و "توليد" و "مديريت"
.ميسازد فراهم ارزشمند اطلاعات
بلكه نميشود ، محدود "اينترنت" و كامپيوتر به فقط "ICT" ارتباطات و اطلاعات فنآوري *
.برميگيرد در نيز را...و پروژكتورها و تلويزيون "ويدئو" مانند سادهتري فنآوريهاي
:ميشود تقسيم طبقه دو به ICT معمولا*
گرافيكي ، نرمافزارهاي شامل آموزش در رايانه مستقيم كاربرد يعني رايانهاي فنآوري
...و طراحي مهندسي ،
"Distance- education" دور راه از آموزش تحقق براي عنوانعاملي به رايانه كاربرد
...و Video- Conferences ويدئويي كنفرانسهاي و (الكترونيكي پست)E -mail شامل
اين در.ميشود طراحي دوطرفه فعال آموزش فرايند يك ،ICT كمك به درسي برنامهريزي در *
از مرتب طور به و كند پيدا تغيير "كاربران" توسط دائما ميتواند اطلاعات روش ،
امر يك پژوهش و هستند متصل اينترنت به رايانهها.شود تهيه (Print) سند جديد ، يافتههاي
.است دائمي
را آنها دائما كه است جديدي پديده درسي ، و آموزشي برنامهريزي امر متخصصان براي ICT *
است ، شده ايجاد كشورها بين "فاصله كاهش" اثر بر كه فراواني اهميت ميخواند ، چالش به
.آورد فراهم را مناسبي بسيار آموزشي فرصتهاي ميتواند
كه هستند برنامهها از انواعي تهيه صدد در ICT از استفاده با درسي برنامهريزان *
كامپيوتري ، صنايع مانند بينالمللي مشاغل در جذب براي راحتي به را دانشآموختگان بتواند
.سازد آماده...و گردشگري رباتيك ، سيستمهاي الكترونيكي ،
كرده پيشنهاد جهان دانشجويان همه به را تحصيلي بورس استراليا 100 دولت سال 2002 در *
در فنآوري بهبود و رشد به تحصيلي ، بورس در شده استفاده زمان معادل كه آن شرط به است ،
.كنند كمك كشور اين
داريم؟ دانشآموختگان از را انتظاراتي چه ICT از استفاده با درسي برنامهريزي در *
.باشند تغييرپذير جديد تكنولوژيهاي با متناسب و كنند رشد سريع بتوانند -
.كنند تحليل و تجزيه قبلي آموختههاي به توجه با را بينالمللي جديد مسائل راحتي به -
.باشند نوآور و خلاق مبتكر ، -
.كنند حذف آموزش گردونه از را مبهم و منفي نكات -
.باشند كارآمد و كارآفرين -
.كنند كوشش خود اطلاعات كردن روز به در همواره -
.نمايند استفاده و كرده طبقهبندي را اطلاعات دائما بتوانند -
.باشند داشته را قرن 21 در اشتغال توانايي -
كنند؟ استفاده راهبردهايي چه از بايد درسي برنامهريزان *
.كنند تهيه منطبق درسي برنامه تكنولوژي تغييرات مقابل در -
.دهند قرار درسي فعاليتهاي محور را ICT از استفاده -
.دهند قرار خود كار سرلوحه را نرمافزارها بهكارگيري -
.كنند برنامهريزي را راندمان حداكثر رايانهاي تجهيزات خريد حداقل با -
ملحوظ Multi Media چندرسانهاي سيستم از استفاده با درس كلاسهاي در را لازم تغييرات -
.دارند
.دهند قرار خود كار دستور در را (Simulator) شبيهسازها از گسترده استفاده -
.كنند پيشبيني كارها متن در را معلم تربيت دورههاي -
.كنند طراحي را "ويديويي كنفرانس" شبكه امكان ، صورت در -
ولي است ، مهم بسيار فناوري پيشرفت با هماهنگي ايجاد براي آموزش ، در ICT از استفاده*
آموزشي شيوههاي شود ، تدريس امر در معلم والاي ارزش و اهميت حق ، منكر نميتواند هرگز
معلمين گوناگون روشهاي و سليقهها با (Course-Ware) افزارها درس تهيه و معلمين متنوع
تسهيلكننده يك نقش معلم ،ICT براساس آموزش در.است پرارزش و اهميت با همچنان
تكنولوژيكي ، نيازهاي لحاظ به حال عين در و طرفه يك ناطق يك نه دارد را (Facilitator)
.دهد كيفي ارتقاء را خود دائما است موظف
دارد؟ دانشآموزان آموزش اساسي بنيانهاي جهت در را نقشي چهICT*
راحتي به بتوانند دانشآموزان كه نحوي به خلاق و باز آموزشي ويژگيهاي از حمايت -
.دهند پرورش را خويش درون نهفته استعدادهاي
.باشند داشته تخيل و احساس قضاوت ، تصميمگيري ، آزادي -
.گيرند بهكار جامعه و خويش زندگي كيفي بهبود براي را ICT لازم حد تا -
.كنند هماهنگ شهروندي تغييرات آن تبع به و تكنولوژيكي تغييرات با را خود -
.باشند يادگيري جديد فرصتهاي از استفاده آماده -
پايدار توسعه باعث انفرادي صورت به نميتواند و است "آموزشي ابزار" يك تنهايي به ICT*
.باشد توسعه در تسريع موجب بهتر آموزش ارائه با كه ميكند فراهم را شرايطي بلكه شود ،
همه كه است ملي سرمايهگذاري نوعي بلكه نيست ، اقتصادي رشد نتيجه فقط نيز پرورش و آموزش
كه است اصلي رقابت ميان اين در ديجيتال تكنولوژي پديده و ميشود اضافه آن اهميت بر روزه
. هستند روبهرو آن با كشورها همه
:به برنامهريزان ، نگاه ICT از استفاده با درسي برنامهريزي در *
.است متفاوت بسيار معلم و نوشتافزار آزمايشگاه ، درس ، كلاس -
.باشند متصل جهان دانشگاههاي و مدارس به بايد درس كلاسهاي -
.نيست خيالبافي يك ديگر (Virtual-school) مجازي مدرسه -
امري آموزشي وسيله يك عنوان به شبيهسازها و اطلاعاتي بانكهاي اطلاعاتي ، پروندههاي -
.نيستند انتظار از دور
قابل راحتي به كه هستند اجزايي از كشورها ، ساير و مناطق ساير معلمين ديسكتها ، ها ، - CD
. هستند برنامهريزي و دسترسي
.است اجرا قابل كشوري درون دورههاي مانند On-Line آموزشي دورههاي -
كرد؟ رعايت بايد ICT مبناي بر درسي برنامه تدوين براي را نكاتي چه *
زمينه در درسي برنامه تدوين براي شده انجام تحقيقات و علمي منابع گسترده بهكارگيري -
.ICT
.تخصصي دروس ارائه براي "يادگيري و ياددهي" جديد روشهاي طراحي -
.(C.B.T) محور كامپيوتر آموزشهاي بهكارگيري -
.معلمان خدمت حين و خدمت از قبل آموزش براي خاص روشهاي تدوين -
.(Multi Media).رسانهايها چند گرفتن خدمت به براي آموزشي نوين سبكهاي طراحي -
ميشود؟ تاكيد ICT مبناي بر درسي برنامه تهيه و طراحي براي چرا *
(...و آموزشي و تجارت دهكده ، شبكه ، اطلاعات ، ) شدن جهاني پديده -
.كشورها ساير در ICT مبناي بر آموزش در ارزنده بسيار نتايج كسب -
بهكارگيري خصوصا دانشآموزان ، معلمين ، آموزش براي آموزشي جديد كاملا روشهاي -
.است شده طراحي ICT آموزش زمينه در كه نرمافزارهايي
.(Life-Long-Learning) مادامالعمر آموزشهاي اهميت -
distance) دور راه از آموزش خصوصا جديد آموزشهاي با منطقي ارتباط برقراري در سعي -
.(Learning-E) الكترونيكي يادگيري ،(Virtual Learning)مجازي يادگيري ،(education
شود؟ رعايت بايد ICT درسي برنامه تهيه براي كه ضروري مراحل *
.تحقيقاتي پروژههاي و تطبيقي مطالعات انجام با هدفها و نيازها تعيين -
.شده پيشبيني اهداف به رسيدن راي (راهبردها ) استراتژيها تعيين -
.آموزش در ICT اجراي براي پيشنهادي درسي برنامه تدوين -
.(فوق در شده ياد و3 و 2 فاز 1) طرح اجرايي مراحل تدوين -
.پيشنهادي طرحهاي و برنامهها از مستمر ارزشيابي و ارزيابي -
داشت؟ تاكيد بايد نكاتي چه روي *
.ICT اجراي براي آموزشي مختلف سطوح و اهداف كردن مشخص -
.(استراتژي) شده پيشبيني اهداف به رسيدن راه و مسير تعيين -
.(تجهيزات و امكانات بسيج) موجود انساني و مالي امكانات ميزان برآورد -
.طرح اجراي براي مناسب بودجههاي دريافت براي نياز مورد هزينههاي تعيين -
.پيشنهادي درسي برنامه اجراي براي محدود زماني سقف تعيين -
.طرح مطلوب اجراي براي (خارجي و داخلي) بيروني و دروني عوامل و شرايط بررسي -
نظر در ICT آموزشي سيستم در آموزشي مواد و رسانهايها چند تهيه در بايد كه مواردي *
شود؟ گرفته
.آموزشي مواد تهيه براي (C.B.T) درسي برنامه تمركز*
چندرسانهايها تكنيك بر تكيه با آموزشي مواد تدوين و تهيه براي نيازها طبقهبندي *
.(Multi Media)
.درسي برنامه بر مبتني ويديويي فيلمهاي ها ، CD شامل آموزشي رسانههاي -
.تجربي مدارس در شده تهيه رسانههاي و آموزشي مواد بررسي -
.آزمايشي اجراي از پس آمده دست به بازخوردهاي براساس شده توليد آموزشي مواد اصلاح -
شود؟ پرداخته آن به درسي برنامه آزمايشي اجراي از قبل بايد كه مراحلي *
.ICT مبناي بر جديد درسي برنامه طراحي براي اجرايي روش تدوين و تهيه -
School-Based-Managmentمدرسهمحور مديريت اجراي -
.ICT ،C.B.T براي ملي استاندارد تدوين -
.آزمايشي درسي برنامه تصويب و تهيه -
.آزمايشي برنامه اجراي براي آموزشي نيازهاي تحليل و تجزيه -
.ICT درسي برنامه اجراي براي تجربي مدارس از معنوي حمايتهاي و مالي پشتيباني -
.ICT مبناي بر آموزش با ارتباط در جهاني و داخلي چالشهاي به دائمي نگاه *
.آموزشي مواد توليد در خصوصي بخش مشاركت و جلب براي زمينهسازي *
* * *
ميليونها روي بر كشور مدارس در كه امروز از آيا راستي به شد ، ارائه كه توضيحاتي با
است؟ درآمده صدا به هم ICT مقوله براي مدارس زنگهاي شده ، گشوده ايراني دانشآموز
جارياني ابوالقاسم مهندس
ميشود مرمت يوشيج نيما خانه
دست در نور شهرستان يوش روستاي در ايران نو شعر پدر يوشيج نيما خانه:فرهنگي علمي گروه
.است مرمت
ورودي كف مرمت:گفت ايرنا به مازندران استان فرهنگي ميراث كل اداره عمومي روابط مسئول
.است انجام حال در ساختمان تركهاي ديواردوزي و نورپردازي اتاقها ، گچكاري ، ساختمان ،
تاريخي بناهاي مرمت كارشناس "ايزدي مهدي" سرپرستي به بنا اين مرمت:افزود نيكبخت كبري
.ميگيرد صورت مازندران فرهنگي ميراث
به خانه اين در سال 1276 در نيما و شد ساخته جدش دست به پيش سال به 200 قريب نيما خانه
.آمد دنيا
.است شده دفن آن در و منتقل خانه اين به او نيما ، جسد وصيت براساس
تزييني عناصر داراي آن ، اطراف در متعدد اتاقهاي و مركزي حياط يك با نيما خانه ساختمان
.است زيبا ارسيهاي و گچبري آجركاري ، قبيل از
در شماره 1802 با سال 1375 در كه است مازندران استان مشهور بناهاي زمره در بنا اين
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست
گرفتند جشن را رودكي روز تاجيكستان مردم
كشور اين در ويژهاي آيينهاي برگزاري با ديروز تاجيكستان مردم:فرهنگي علمي گروه
تصويب و دولت پيشنهاد به.گرفتند جشن را فارسي شعر پدر "رودكي" روز فارسزبان ،
31 سپتامبر روز 22 كشور اين استقلال از پس بار نخستين براي تاجيكستان مجلس
نامگذاري فارسيگوي شاعر اين ازرودكي تجليل و بزرگداشت روز عنوان به "شهريور
تاجيكستان كشور سراسر در مناسبت بههمين كه گوناگوني آيينهاي دراست شده
زبان پاسداشت در فارسي شعر پدر سمرقندي رودكي ابوعبدالله نقش و مقام از شد برگزار
.شد تجليل فارسي
حكومت زمان در كه فارسي شعر پدر " سمرقندي رودكي محمد بن جعفر ابوعبدالله"
هجري حدودسال 237" پيش ، سال چهل و يكصد و يكهزار از بيش ميزيستهاست سامانيان
دار سالگي سن 83 در و آمد دنيا به سمرقند منطقه در " ميلادي سال 858 و خورشيدي
.گفت وداع را فاني
شد پلمب منطقه 3 در شاهد دبيرستان
منطقه3 در (شاهد) "مشكوه" دانشگاهي مركزپيش و هنرستان دبيرستان ، :فرهنگي علمي گروه
اولياي كه شد انجام زماني گذشته هفته اقدام اين.شد پلمب تهران پرورش آموزشو
.داشتند حضور دبيرستان در ثبتنامفرزندانشان براي دانشآموزان
مدرسهاي هيچ هنوز و دارد پوشش تحت را آموز دانش از 370 بيش دبيرستان اين
.است نشده مدرسه اين جايگزين
|