چيست؟ اوتيسم
كنيد مهار كودكي از را غذايي آلرژيهاي
خوانندگان با
ساز و ساخت به فرهنگي ميراث سازمان اعتراض
شبلي شيخ برج حريم در
چيست؟ اوتيسم
تعريف
در نارسايي به منجر كه است مركزي عصبي سيستم عملكرد در اختلال يا بيماري نوعي اوتيسم
رفتاري و عملكردي اختلالات نارسايي ، چنين نتيجه.ميگردد مغز به رسيده اطلاعات پردازش
ذهني ، عقبمانده لال ، ناشنوا ، كودكان چون عناويني با معمولا و بوده مبتلا افراد
.ميشوند شناخته غيره و اسكيزوفرني
كودكان رفتار چرا كه اين بر مبني گوناگوني نظريات مختلف ، ازديدگاههاي حال هر به
.است شده ابراز است ، اينگونه
ارتباطات اجتماعي ، رفتار در خاصي اختلالات با كه است باليني مشخص سندرم يك اوتيسم ،
ديگر ، عبارت به.ميشود مشخص علائق محدود ودامنه تقليدي فعاليتهاي غيركلامي ، و كلامي
خفيف از متفاوتي دامنههاي و داشته پايا علايمي كه است رشدي اختلال يا بيماري يك اوتيسم
براي روانشناختي اساس بيانكننده اوليه تئوريهاي گرچه.ميشود شامل نيز را شديد تا
.هستند قائل آن براي عضوي و نورولوژيك منشا بيشتر اكنون ولي بودند ، اختلال اين
درمان شرايط
درمان براي نيز مختلفي شيوههاي و راهها بيماري ، اين به مختلف نگرشهاي به توجه با
خاص غذايي رژيمهاي ويژه ، آموزشهاي درماني ، رفتار رواندرماني ، مانند.است شده پيشنهاد
.نداشتهاند پي در را ارزشمندي و جالب نتايج تاكنون روشها اين از كدام هيچ ولي غيره و
انجام براي نسبي فرمان صدور و اطلاعات پردازش مركز مركزي ، عصبي دستگاه كه آنجا از
محوله ، امور انجام است ، جهت خود بقاي حفظ و محيط با موجود سازگاري جهت مناسب رفتارهاي
را لازم رفتار نياز ، اين طبق تا است محيط از اطلاعات و پيامها دريافت نيازمند
.گذارد اجرا مورد به و برنامهريزي
بتوانندپيامهاي و بوده برخوردار كامل سلامت از (حواس)محيطي گيرنده دستگاههاي بايد لذا
اطلاعات پردازش مركز به و داده عبور بينابيني مراكز و مختلف مسيرهاي ازطريق را دريافتي
درست عملكرد نيازمند موجود ، بقاي و سازگاري جهت مناسب رفتار يك بروز پسبرسانند مغز در
طرحريزي و اطلاعات پردازش مركز و بينابيني مراكز و مسيرها حسي ، گيرندههاي)قسمت سه اين
آيد ، وجود به اختلالي قسمت سه اين از كدام هر در چنانكه.است (رفتاري استراتژيهاي
.سازد اختلال دچار و انداخته مخاطره رابه موجود حيات حفظ توان و رفتار ميتواند مطمئنا
ويژگيها
محركهاي به نميتوانند اوقات گاهي آنها كه است اين اوتيستيك كودكان ويژگيهاي از يكي
تزريق درد ، به حساسيت كاهش راههاي معتبرترين از يكي كه آنجا از.دهند نشان واكنش دردآور
مواد داراي كودكان اين كه گرفت نتيجه چنين ميتوان است ، افيوني داروهاي ديگر يا مرفين
عبارتند مرفين با مسموميت علائم از ديگر بعضي.هستند مغز در غيرطبيعي صورتي به مخدر شبه
:از
اجتماعي كنارهگيري -1
قالبي اوقات گاهي و تكراري رفتارهاي -2
توهم و حسي محركات بيشتر گرفتن ناديده -3
بيپروايي و خوشي -4
.فعالي بيش اوقات گاهي اما آرامش شرايط بيشتر در -5
پاسخدهي و گريه اضطراب ، ترس ، بيقراري ، بر مشتمل علائم اين مرفين ، از بازگيري فرايند در
در سپس و ميگردد تزريق مرفين متناوب طور به كه شخصي به.هستند تحريك به نسبت مفرط
.دهد نشان را اوتيسم مشابه رفتارهاي از بسياري بايد ميگيرد قرار بازگيري فرايند
مواد اين اثرات از بسياري از ميشوند ، متولد مخدر مواد به معتاد مادران از كه كودكاني
كودكان رفتار مشابه اثرات ، اين از اثر چند.ميبرند رنج رفتارشان و مغز رشد روي بر
.است اوتيستيك
.ميدهند نشان كمي بهبودي نكنند ، چه و كنند استفاده دارو از چه اوتيستيك كودكان معمولا
اداره در تا كند كمك ميتواند كه ميشود تاكيد رفتار تغيير بر معمولا آنها آموزش در
و است محدود پيشرفت اين وجود اين با.كنند پيشرفت سودمند مهارتهاي ديگر و خود امور
.نميشوند عادي زندگي اصلي جريان وارد هرگز كودكان اين از زيادي تعداد
دارويي درمان
نظر بهاست نداشته معتبري اثربخشي است شده انجام كه دارويي درمانهاي از يك هر تاكنون
اندازه همان به ديگر چندداروي و واليوم رتيالين ، آمفتامين ، پرمازين ، كلر ، كه ميرسد
.مضرند كه باشند مفيد
جمله از مينرالها و ويتامينها تركيب از بالايي دزهاي با اميدواركننده نسبتا نتايج
درماني مگاويتامين مصرف با اوتيستيك كودكان از بعضياست شده منيزيمگزارش و B ويتامين
و كمتر بيقراري بهتر ، خواب بيشتر ، تكلم جمله از را خوبي نتايج ماه يك تا روز چند طي
آنان تخريبي خود رفتارهاي از اوقات گاهي و دادهاند نشان خود از يادگيري به بيشتر علاقه
.است شده كاسته نيز
كفايت درمان براي ميدهند ، را جواب بهترين كه افرادي در حتي پيشرفت اين اين ، وجود با
.نميكند
و شناخت آگاهي سيستم به مربوط مشكلات و كودكان اين با برخورد نحوه و اوتيسم درمان مسئله
.است ذهني عقبمانده و اوتيستيك كودكان توانبخشي و درمان در كار معضلات از آنها ، توجه
دارند ، شناخت و تفكر گفتار ، و كلام ارتباط در كه عمدهاي بانقائص بيماران از گروه اين
دركلاسهاي نيز و توانبخشي تيم در كه هستند گروههايي بغرنجترين و مشكلترين از
.ميشويم مواجه آنها با آموزشي
آني و نسبي موفقيتهاي با بعضا و شده متداول گوناگوني روشهاي افراد اين درمان درمورد
و احساسي اغتشاشات اين بايد كه آنگونه نتوانستهاند هيچگاه ولي بودهاند ، همراه
.بيابند راهي اوتيسم راز و پررمز و عجيب دنياي درون به و دهند سازمان را ادراكي
منتظري الهام
استثنايي كودكان روانشناسي كارشناس
كنيد مهار كودكي از را غذايي آلرژيهاي
غذاهاي)غذاها از برخي مصرف نتيجه در بدن كه واكنشي گونه هر به "غذايي آلرژي" اصطلاح
دريافت اولين در آلرژيك حاد واكنشهاي.ميشود اطلاق ميدهد ، نشان خود از (آلرژيزا
آلرژيزا غذايي ماده مجددهمان مصرف صورت در بلكه نميكند ، بروز آلرژيزا غذايي مواد
.ميآيد بهوجود
جريان به ورودشان و مغذي مواد به آنها شدن تبديل و آلرژيزا غذايي مواد دريافت اولين در
خون در (IgE)" E ايمونوگلوبين" بهنام مولكولي و شده تحريك بدن ايمني سيستم خون ،
مرحله در بلكه نميدهد نشان خود از واكنشي گونه هيچ بدن مرحله ، اين در.ميشود آزاد
غذايي ماده همان مجدد مصرف صورت در.ميگيرد قرار آلرژيك واكنشهاي بروز براي باش آماده
(دارد حضور خون در آلرژيزا غذايي ماده دريافت اولين نتيجه در كه)IgEبين آلرژيزا ،
.ميگردد منجرIgE-مغذي مواد كمپلكس تشكيل به كه ميشود ايجاد واكنشي مغذي ، مواد و
بهنام فعال ماده يك و نموده تحريك را بدن ايمني سيستم خون ، در كمپلكس اين حضور
.است خوني رگهاي و بافتها در التهابي واكنشهاي منشا كه ميشود آزاد خون در "هيستامين"
همراه به يا و تنهايي به اگزما ميشود ، نمايان غذايي آلرژي شروع با كه علامتي اولين
ميآيد بهوجود كودكي دوران اوايل در معمولا غذايي آلرژيهاي.ميباشد گوارشي مشكلات
آلرژي خانوادگي سابقه كه كودكاني در.ميرود بين از سالگي سن5 در موارد اغلب در و
آلرژي به والدين دو چنانچههر.است بالا بسيار آلرژي بروز احتمال دارد ، وجود غذايي
مبتلا والدين از يكي فقط اگر و شد خواهند مبتلا بچهها از درصد باشند50 مبتلا غذايي
.ميرسد درصد به30 احتمال اين باشد
.دارد قرار اول درجايگاه بادامزميني آلرژيزا ، غذايي مواد از شده تهيه فهرست در
.كرد خودداري سالگي سن5 كودكانتا به آن مشتقات و زميني بادام دادن از بايد بنابراين
بروز احتمال ميتوان زندگي اوليه سالهاي در كودك تغذيه از آلرژيزا غذايي مواد حذف با
شير كودكان به ممكن حد تا كه ميكنند توصيه تغذيه متخصصين.رساند حداقل به را آلرژي
بخشيدن تنوع در و شود استفاده هيپوآلرژيك خشكهاي شير از صورت درغيراين و شود داده مادر
.گيرند قرار آلرژيزا غذايي مواد معرض در كمتر كودكان تا نشود عجله كودك تغذيه به
دريافت اولين نتيجه در غذايي آلرژيهاي برخلاف غذايي ، تحملهاي عدم به مربوط واكنشهاي
هضم در معده توانايي عدم از ناشي ميتواند غذايي تحملهاي عدم.ميكند بروز غذايي مواد
معده در لازم آنزيمهاي حضور عدم علت به امر اين كه باشد كوچكتر اجزاي به غذايي مواد
كودك نفوذپذير گوارش دستگاه از نشده هضم غذايي مواد مولكولهاي بنابراين ، .ميباشد
مصرف نتيجه در ميتواند همچنين غذايي تحملهاي عدم.ميشود خون جريان وارد و كرده عبور
خون در هيستامين زيادي مقادير وجودآيد بهوجود هيستامين از غني غذايي مواد حد از بيش
غذاهاي و ماهي كلم ، حاوي خوراكهايميكند ايجاد آلرژيك واكنشهاي به مشابه واكنشهاي
در ميتواند غذايي تحملهاي عدم.ميباشند هيستامين از غني غذايي مواد دريايي ، از
اگزما حتي و رفتاري مشكلات آسم ، شكم ، نفخ يبوست ، اسهال ، كوليك ، قبيل از مشكلاتي كودكان
.كند ايجاد
دارند بيشتري نقش غذايي تحمل عدم بروز در غذايي منابع ساير به نسبت كه غذايي منابع
:عبارتنداز
...و ذرت چاودار ، جو ، مانند غلات از برخي و گندم -
لبني محصولات و گاو شير -
سويا از شده تهيه محصولات -
آن سفيده بهويژه تخممرغ -پرتقال بهويژه مركبات -
غذايي منابع تمام از معمولا زيرا مييابد ، افزايش والدين نگراني فهرست اين مشاهده با
بدهند خود كودك به ميتوانند چيزي چه بنابراين.ميشود استفاده كودكان تغذيه در شده ذكر
داد ، كودك به ميتوان را غذايي منابع اين باشد؟تمامي داشته را خطر احتمال كمترين كه
كه شود گنجانده كودك غذاي در ترتيبي به يعني.شود رعايت آنها دادن ترتيب آنكه بر مشروط
عدم بروز از ممكن حد تا و باشد داشته كودك سلامتي و گوارش دستگاه براي را خطر حداقل
خاصي غذاي يا و غذايي ماده يك به نسبت كودك چنانچهشود جلوگيري غذايي آلرژي و تحمل
به را آن مجددا و كرد حذف كودك تغذيه از هفته دو مدت به را آن بايد داد ، نشان واكنش
و غذايي ماده آن بايد داد ، بروز واكنشي خود از دوباره كودك اگر و نمود اضافه كودك تغذيه
.نمود حذف كودك تغذيه از سالگي سن5 تا كلي طور به را خاص غذاي آن يا
:كودكان غذايي برنامه در غذايي منابع گنجاندن ترتيب
ماهگي تا8 از4*
ميوهها -فرنگي ، 2 فلفل و گوجهفرنگي بادمجان ، سيبزميني ، استثناي به سبزيها انواع -1
زرده -ماكيان ، 6 و قرمز گوشت ماهي ، -برنج ، 5 -لوبيا ، 4 و حبوبات -مركبات ، 3 جز به
شده پخته كاملا تخممرغ
ماهگي تا14 از9*
-فرنگي ، 10 فلفل و گوجهفرنگي بادمجان ، سيبزميني ، -ماست ، 9 -چاودار ، 8 و ذرت و جو -7
سويا از شده تهيه محصولات -كامل ، 11 مرغ تخم
ماهگي تا24 از15*
فندق ، ) سختپوست ميوههاي و دانهها -لبني ، 15 محصولات تمامي -گندم ، 14 -پرتقال ، 13 -12
آن مشتقات و بادامزميني استثناي به (..و گردو
(تغذيه كارشناس) ماسوله طالع طاهره:تنظيم و تهيه
تحقيقات مركز -سوئيس تغذيه انجمن:منبع
فرانسه تغذيه اطلاعات و
خوانندگان با
پيامهايي و يادداشتها ترجمهها ، نوشتهها ، مقالات ، روزه همه همشهري ، فرهنگي علمي گروه
و علمي آموزشي ، سهگانه صفحههاي در چاپ قابليت داراي آنها از برخي كه ميكند دريافت را
.ميرسند چاپ به روزنامه صفحات در آمادهسازي ، مراحل طي از پس و هستند گروه اين فرهنگي
نبودن همسنخ جمله از متعدد دلايل به كه ميكنيم دريافت نيز نوشتههايي ميان ، اين در
از استفاده عدم و نوشته بودن مستند غير يا و غيرعلمي همشهري ، مخاطبان با نوشته محتواي
ترجمهها و مقالهها برخي همچنين.نميكنند پيدا را همشهري در چاپ قابليت معتبر ، منابع
تناسب روزنامه عموميخوانندگان معلومات سطح با و بوده پيچيده بودن ، علمي رغم به نيز
.برد بهره تخصصي و علمي مجلات در مقالهها ، اين از است بهتر و ندارد
دوستاني نوشتههاي.نيست آنها بودن غيرمفيد بر دليل نوشتهها ، اين چاپنشدن صورت هر در
اين مطالب ديگر منتظر.رسيد نخواهد چاپ به همشهري در ميآيد ، درپي آنها اسامي كه
.هستيم محترم خوانندگان
،(تهران) نادران مرتضي ،(لواسان -تهران) معصومي عليرضا ،(تهران) مجرد رحيمزاده جمشيد
حسين ،(تهران)جهرمي نادريان حميده ،(تهران) جلالي امير دكتر ،(تهران) ميرفضائليان هادي
اسماعيلي غلامعلي ،(تهران)مسگرقمي حوريه ،(زنجان) خالقيمقدم محمد دكتر ،(تهران)صادقي
يگانه افشين و اسفندياري مسعود ،(طباطبايي علامه دانشگاه درمان و بهداشت و مشاوره مركز)
،(تهران) بخشي مهرداد ،(زونيا تحقيقاتي گروه سرپرست) كثيري محسن ،(تهران) دوست
و جنگلها تحقيقات موسسه غيردولتي سازمان ،(؟) آزادبخت نادر ،(تهران)عبادي سيدحميدرضا
مرجان ،(تهران منطقه 18 شهرداري) قاصدك -جوان خانه فرهنگي امور دفتر ،(تهران) مراتع
،(تهران) وهواد فريبا ،(تهران)صادقيان پيمان ،(تهران)بذرافشان حسين ،(تهران)اردشيرزاده
دانشكده دانشجويان و فارغالتحصيلان از جمعي پرشاد ، پريسا ،(آبادان) گلآوري عبدالكاظم
و عمومي روابط ،(تهران)شيرتري صيادي فريده ،(تهران) سلطاني مرضيه تهران ، دانشگاه فني
حسين دكتر ،(شهرري) بيت اهل مادحين و شعرا مجمع عبدالعظيم ، حضرت قدس آستان بينالملل
(تهران) اكبري بهاره ،(تهران) عبدالكريمي مهوش ،(تهران)مهاجراني سروش ،(شهر قائم) اعتصام
.(اهواز) اماني رضا دكتر و (اروميه) حضرتي محقق صالح دكتر ،
ساز و ساخت به فرهنگي ميراث سازمان اعتراض
شبلي شيخ برج حريم در
به خطاب نامهاي در تهران استان فرهنگي ميراث كل مدير:فرهنگي علمي گروه
نسبت را كل اداره اين تكليف تا خواست وي از تهران استاندار "رحماني علياكبر"
.كند روشن دماوند ، شهر در دولت قانوني حاكميت اعمال به
شبلي شيخ تاريخي برج حريم در ساختوساز تداوم به اشاره با "پازوكي ناصر" نامه در
و فرمانداري شهرداريو از فراتر دستهايي چه كه نيست معلوم:آمدهاست دماوند ، در
پروانه كسب بدون ميتواند ، متجاوز و زورگو يك كه است حاكم دماوند شهر در قانون
نفايس از يكي حريم در ميراثفرهنگي سازمان اعتراضات به توجه بدون و ساختماني
.كند بنا ساختمان اسلامي معماري
اين كهدر شد آغاز شبلي برج محدوده در غيرقانوني بناي نخستين ساخت سال 1379 در
.است شده شكايت مراجعقضايي به فرهنگي ميراث اداره توسط ارتباط
تكليف كه حالي در تهران استان شرق فرهنگي ميراث اداره رييس عليزاده گفته به
در گذشته ماه از هم مجاز غير بناي دومين ساخت نشده ، مشخص هنوز پرونده اين
.است شده آغاز شبلي برج حريم محدوده
|