سوئد در دبستان از پيش
دانشگاه سه در نيمهحضوري رشتههاي ايجاد
شد تصويب
يافت پايان سال از 24 پس "معراج" تابلوي
دستآمد به ايراني باستانشناسان بررسيهاي در
زنجان كسن داش معبد كاوشهاي در نفيس يافتههاي
سوئد در دبستان از پيش
تطبيقي پرورش و آموزش
دبستان از پيش خدمات
ارائه مدرسه شروع زمان تا سالگي يك سن از سوئدي كودكان به دبستان از پيش خدمات"
والدينشان كه دهند ارائه كودكاني به را دبستان از پيش خدمات موظفند شهرداريها.ميشود
شامل موارد ، بعضي در خدمات اين علاوه به دارند ، اشتغال كار به يا و بوده تحصيل حال در
هيچ بدون بايستي مناسب مكان مواردي چنين دربرخوردارند خاص شرايط از كه ميشود كودكاني
".شود عرضه متقاضيان به ثبتنام از پس ماه چهار يا سه ظرف در معمولا و منطقي تاخير
:شود ارائهمي زير گونههاي به دبستان از پيش خدمات انواع
فعاليتهاي ساله ، تا5 سنين 1 كودكان از نام ثبت با مركز اين -پيشدبستاني مركز *
تقريبا در و سال طول تمام در مراكز اين كلي بهطور.كند مي عرضه آنان به را خود آموزشي
نياز با همچنين و والدين مطالعه و كار ساعات با آنها كار زمان و بوده باز روزها همه در
.دارد انطباق كودكان
يا كار مشغول والدين كه زماني مدت طول در كودك پرستار -منزل در كودك از مراقبت *
چنين در كلي بهطور.ميكند مراقبت شده ثبتنام بچههاي از خود منزل در هستند ، تحصيل
.شوند برخوردار ميشود ارائه پيشدبستاني مراكز در كه خدماتي از بايستي كودكان شرايطي
مراقبت روشهاي از يكي بهعنوان نيز شيوه اين -خانوادهاي سه نظام به موسوم روش *
در كودك سه يا دو از واجدالشرايط پرستار يك كه نحوي به ميآيد بهحساب كودك از روزانه
.ميرساند انجام به را خود مراقبت وظيفه آنها از يكي منزل
منزل در كه والديني يا و كودك پرستاران به مراكز ، اين در -آزاد پيشدبستاني خدمات *
كودكان گروهي آموزش فعاليتهاي مركز ، آن كاركنان كمك با تا ميشود داده امكان اين هستند
از بسياري در.نيست لازم ثبتنام شرايط ، اين از برخورداري براي.دهند توسعه و پرورش را
در شده ارائه خدمات يا و شهري خدمات از بهرهمندي با آزاد پيشدبستاني مراكز شهرداريها ،
.ميكنند همكاري يكديگر با مادران ، و كودكان سلامت و بهداشت زمينه
پيشدبستاني دوره آموزشي برنامه
چارچوب در پيشدبستاني دوره ويژه آموزشي برنامههاي بعد ، به پاييزسال1998 از
عنوان به را پيشدبستاني دوره اهميت موضوع ايناست درآمده اجرا به شده ارائه رهنمودهاي
آموزشي ، برنامههاي آن در.ميدهد نشان مادامالعمر يادگيري مراحل از مرحله اولين
موسسات نيز سوئد مجلس.است شده ارائه خانواده در كودكان از مراقبت براي لازم رهنمودهاي
مدارس در و منزل در كودك از مراقبت فعاليتهاي كلي جهت تا است كرده موظف را آموزش ملي
.نمايند ترسيم را آزاد پيشدبستاني
كه است عقيده اين بر مبتني پيشدبستاني ، دوره آموزشي برنامه در مندرج آموزشي اصول
درست و ميكند فراهم را يادگيري و رشد زمينه مطلوب ، رفاه.مرتبطند بههم آموزش و رفاه
در بازي اهميتاست توجه مورد آموزش در ضرورت يك عنوان به امر اين دليل ، همين به
و است نظر مورد اصول ديگر از نيز كودك فعاليتهاي حين در همچنين و كودكان رشد و يادگيري
شاديبخشي و امن آموزشي محيط كودكان همه براي بايستي پيشدبستاني ، مركز اينكه نهايت در
.كند فراهم را
شهرداريها وظايف
كنند تضمين بايستي و هستند پيشدبستاني رفاهي خدمات ساختن فراهم مسئول شهرداريها ،
ميشود ، ارائه موسسات ديگر و افراد توسط كه خدماتي.ميشود ارائه واقعا خدمات آن كه
.ميشود ارائه شهرداري توسط كه است خدماتي از غير
زمينه اين در بايد و بوده شهرداريها عهده به خدمات ، ارائه كيفيت بر نظارت مسئوليت
مورد رفاهي امكانات تامين جهت در كافي تجربه و آموزش از كه گمارند كار به را كاركناني
نيز كودكان.كنند ارائه صحيحي نحو به را خود آموزشي خدمات و باشند برخوردار كودكان نياز
مورد هدف با گروه اندازه و شرايط بين بهطوريكه شوند ، تقسيم مناسب گروههاي به بايستي
.باشد داشته وجود لازم تناسب نظر ،
براي كه آنهايي مورد در و بوده كودكان از يك هر نياز بر مبتني بايستي خدمات ارائه
شده گذاشته شهرداريها عهده به خاصي مسئوليت دارند ، ويژه حمايت به نياز پرورششان و رشد
مراكز در بايستي كرد ، تامين نوعي به را آنها نياز نميتوان عادي شرايط در اگر.است
كه كودكاني مورد در موضوع اين.شود داده اختصاص ويژهاي جاي كودكان ، اين به پيشدبستاني
بلكه دارد ، را اختصاصي جاي يك حق نهتنها كودك.است صادق نيز ، دارند سال يك از كمتر
برآورده كودك آن خاص نياز كه باشد برخوردار استانداردي چنان از شده ، ارائه خدمات بايد
كرده استفاده مكان آن از كودك كه كند حاصل اطمينان خود ، پيگيريهاي با بايد شهرداري.شود
.هستند مطلع آن اهداف و شده ارائه خدمات از نيز آنها والدين و
و پيشدبستاني مراكز در ثبتنام براي قبول قابل شهريه دريافت شهرداريها:شهريه
واقعي هزينههاي از بيشتر نبايد شهريه آن.ميشمارند مجاز را منازل در كودك از مراقبت
مكان و شرايط از والدين شود باعث كه باشد زياد آنقدر نبايد همچنين و بوده شهرداري براي
.كنند صرفنظر فرزندانشان وضعيت با متناسب
آنها و بوده شهرداري نظارت تحت خصوصي پيشدبستاني مراكز:خصوصي بخش مسئوليت
خوبي كيفيت و امنيت شرايط ، از مركز ، آن سوي از شده ارائه خدمات كه صورتي در ميتوانند
.كنند تاييد نباشد حد از بيش و غيرمنطقي شهريه ميزان و باشد برخوردار
حضور مراكز آن در نميتوانند كه سالي يك از بيش كودكان:بيمارستانها در مستقر كودكان
بايستي هستند ، مراقبت تحت ديگر موسسات يا و بيمارستانها در كه كساني يا و كرده پيدا
شركت ميشود ، ارائه پيشدبستاني مراكز در كه آنچه مشابه آموزشي فعاليتهاي در بتوانند
ارائه خود پوشش تحت كودك به را فرصتهايي چنين موظفند موسسه ، هر در مسئول افراد.كنند
.كنند
ساله تا 5 كودكان1 مجموع از به70درصد نزديك رفته رويهم:شده ثبتنام كودكان
.شدهاند ثبتنام منازل در كودك از مراقبت برنامه در يا و پيشدبستاني مراكز در سوئدي
پيشدبستاني كلاسهاي
اول از و آمده حساب به اختياري سوئد كشور دولتي آموزش نظام در پيشدبستاني كلاسهاي"
.شد گذاشته شهرداريها عهده به كلاسهايي چنين عنوان به فضايي ارائه مسئوليت ژانويه1998 ،
زمان تا عبارتي به يا و پايين به سال كودكان6 شاملكليه سال ، هر پاييز تا موضوع اين
پيشدبستاني ، دوره كلاسهاي براي زمان حداقل.ميشود آنها از يك هر اجباري تحصيل آغاز
".است سال در ساعت 525
ديگر دورههاي مانند بايستي كه است دولتي آموزشي نظام از بخشي پيشدبستاني كلاسهاي
است سرگروه معلم عنوان به فردي عهده به كلاسها آن مسئوليت.گيرد قرار توجه مورد تحصيلي
.ميآيد حساب به شهرداري مدارس طرح از بخشي خود امر ، اين كه
به دسترسي حق بايستي كه است شده قيد پرورش و آموزش به مربوط قوانين از مهمي بند در
به توجه بدون دانشآموزان همه و بوده يكسان جوانان و كودكان كليه براي دولتي آموزش نظام
و آموزش.شوند بهرهمند حق اين اقتصاديشاناز و اجتماعي شرايط يا و سكونت محل نژاد ،
در جمعي كارهاي انجام لازم ، مهارتهاي و دانش كسب براي را دانشآموزان" بايستي پرورش
.كند آماده "اجتماع در موثر عضوي و مسئول انساني به يافتن تغيير جهت در موزون رشد منازل ،
.شود مبذول لازم توجه هستند ، خاصي شرايط نيازمند كه دانشآموزاني به بايد بهعلاوه
حس برانگيختن و رشد موجب بايستي پيشدبستاني كلاسهاي در آموزش:برنامهريزي *
سال پاييز از.كند فراهم بالاتر دورههاي در تحصيل براي را زمينه و شده كودك در يادگيري
درسي برنامه از اجباري ، آموزش مدارس و پيشدبستاني كلاسهاي گرديد مقرر بعد ، به 1998
تا است لازم مدرسه از بعد مراكزباشد داشته كاربري ملي سطح در كه شوند برخوردار جديدي
آموزشي برنامه.دربياورند اجرا به كامل بهطور را آموزشي برنامه است ممكن كه آنجا
از بعد مراكز و اجباري آموزش پيشدبستاني ، كلاسهاي سطح در را لازم يكپارچگي بايستي
اهداف تحقق جهت در قدم اولين و آموزشي نظام از بخشي كلاسها ، اين.كند فراهم مدرسه
توجه مورد بايد آموزشي مختلف بخشهاي كه را آنچه حقيقت در هدفها.است آموزشي برنامه
.ميكند تعريف نمايند ، كسب بايد جوانان و كودكان و داده قرار
به آنرا و كرده تهيه مناسبي آموزشي طرح است موظف شهرداري هر برنامه ، اين براساس
و محتوا در لازم انعطاف تا دهد ارائه خصوصي مراكز دانشآموزان و سرگروه معلمان معلمان ،
.شود اعمال محلي شرايط به توجه با كار روشهاي و سازماندهي
به است ممكن كه جايي تا بايستي پيشدبستاني ، كلاسهاي شده معرفي مكان:مجاورت اصل *
ديگر و شرايط از استفاده حداكثر جهت لازم توجه بايستي بهعلاوه ، .باشد نزديك كودك منزل
.گيرند قرار توجه مورد نيز مراقبين خواستههاي و شده مبذول موجود منابع
تاييد مورد را خصوصي پيشدبستاني كلاسهاي ميتوانند شهرداريها:اختصاصي وظايف*
لازم شرايط رعايت قبال در يا و محدود زمان مدت در است ممكن تاييديه اين.دهند قرار
وجود حوزه آن در كه شهرداريهايي نظارت تحت پيشدبستاني كلاسهاي.باشد داشته اعتبار
دارند حق شهرداريها آيد ، بهوجود اشكالي برقراريكلاسها در اگر.دارد قرار دارند
.نمايند لغو را تاييد موارد ، آن به توجه عدم صورت در و نموده ابلاغ را لازم دستورات
تحت ديگر موسسات يا و بيمارستانها در كه كودكاني:بيمارستانها در مستقر كودكان *
پيشدبستاني مراكز در كه آنچه مشابه آموزشي فعاليتهاي از بتوانند بايستي هستند ، مراقبت
به خدماتي چنين ارائه قبال در موسسه هر در مسئول افراد.شوند برخوردار ميشود ، ارائه
.هستند مسئول كودكان
زمان و داشته حضور پيشدبستاني كلاسهاي در كه سالهاي كودكان6 به:هزينهها *
نميرسد ، سال در ساعت يا525 و هفته در ساعت از15 بيش به كلاس در شركتآنها
.نميگيرد تعلق هزينهاي
كلاسهاي در سوئدي ساله كودكان6 اتفاق به قريب اكثريت:شده ثبتنام كودكان *
.اند كرده پيدا حضور آنها در و نموده ثبتنام پيشدبستاني
سوئد2000 پرورش و آموزش گزارش:منبع *
حكيمي عبدالعظيم:ترجمه
دانشگاه سه در نيمهحضوري رشتههاي ايجاد
شد تصويب
در نيمهحضوري دورههاي ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
.كرد موافقت زنجان و لرستان قم ، دانشگاههاي
و الهيات رشتههاي براي نيمهحضوري پيوسته كارشناسي دورههاي شورا ، اين تصويب با
و زبان قم ، دانشگاه حقوق و عرب ادبيات و زبان حديث ، و قرآني علوم شاخه اسلامي معارف
.ميشود ايجاد لرستان دانشگاه در بازرگاني مديريت و انگليسي ادبيات و زبان فارسي ، ادبيات
اسلامي ، حكمت و فلسفه فارسي ، ادبيات و زبان رشتههاي همچنين مصوبه اين براساس
آموزش گسترش شوراي.ميشود ايجاد زنجان دانشگاه در ،(روستايي و شهري) انساني جغرافياي
جغرافيا و اروميه دانشگاه بازرگاني مديريت پيوسته كارشناسي دورههاي ايجاد همچنين عالي
.داد قرار تصويب مورد قطعي صورت به را نور پيام دانشگاه شهري برنامهريزي و
يافت پايان سال از 24 پس "معراج" تابلوي
"مرغ و گل" آثار خلق سابقه با هنرمندان از امامي السادات زينت:فرهنگي علمي گروه
.رساند پايان به را ايراني هنر با 10 آميخته "معراج" تابلوي سال ، از 24 پس اصفهان
چيني ، لاي مشبك ، معرق ، مينياتور ، :گفت نفيس تابلوي اين در رفته كار به دربارههنرهاي وي
.است تابلو اين در رفته كار به هنرهاي طلا ، و خط مرغ ، و گل تشعير ، تذهيب ،
"عطايي" استاد همچون اساتيدي شاگرد شده ، آشنا مختلف هنرهاي با جواني دوران از كه وي
.است بوده "كرباسي" استاد و "ملك حاجمصور" استاد ،"بهزاد" استاد تشعير ، و تذهيب هنر در
خود مادربزرگ و مادر ميداند ، از را آن فن كسي كمتر كه را طلاكوبي هنر همچنين وي
.است آموخته
فروش با سال اين 24 طول در:گفت اثر اين سرمايه تامين درباره امامي زينتالسادات
.است شده تامين تابلو اين سرمايه هنري آثار ديگر
دستآمد به ايراني باستانشناسان بررسيهاي در
زنجان كسن داش معبد كاوشهاي در نفيس يافتههاي
كشف با و زنجان استان در داشكسن صخرهاي معبد در كاوش بدنبال:فرهنگي علمي گروه
هفتم قرن هنرمندان كار نحوه از بيشتري شناخت به باستانشناسان نفيس ، بسيار حجاريهاي
.رسيدند صفويه دوره تا هجري
پس كه داشكسن معبد شكلگيري كاوش ، هيات سرپرست ميرفتاح ، اصغر سيدعلي دكتر گفته به
به هرگز و شد آغاز خدابنده محمد سلطان خواهر خاتون ، الجاي پشتكار با و ارغونشاه مرگ از
صخرهاي معماري نمونههاي ارزشترين با از يكي تزئيني نقوش و نقشه نظر از نرسيد ، پايان
.ميرود شمار به ايران معماري تاريخ طول در
/عرض 5 و متر طول 5 به اژدها نقشههاياست رفته بكار چيني هنر از نقوشي معبد ، اين در
شگفتانگيز خمهاي و پيچ در كه ميباشد معبد اين تزئيني نقوش بزرگترين زمره در متر 1
.دارد نهفتهاي رموز خود
معبد غربي و شرقي جبهه در كه است فاخري بسيار طاقچههاي معبد ، اين تزئيني نقوش ديگر
گرفته شكل زيبايي بسيار مقرنسهاي با طاقچهها اين.شدهاند كنده اژدها نقوش كنار در و
.است دوره آن در معبد سنگتراش هنرمندان استادي يادآور كه
متنوع بسيار طرحهاي با شدهاند ، تراشيده ماهرانه خود نوع در كه اسليمي نقوش همچنين
باستان ميرفتاح دكتر گفته به.است معبد اين آمدن پديد در مسلمان هنرمندان فعاليت بيانگر
كليه در تقارن اين و بوده مدنظر طولي تقارن از پيروي همواره معبد ، اين ساخت در شناس ،
.ميخورد چشم به معبد بخشهاي
محمد سلطان آرامگاه تاريخي بناي و سلطانيه دشت به شمال سمت از داشكسن تاريخي معبد
چلبي آرامگاه آن ، رفيع گنبد با سلطانيه قديم شهر كنار در معبد اين.دارد اشراف خدابنده
كه ميدهد تشكيل را سلطانيه تاريخي - فرهنگي محور مجموع در كاشي ملاحسن آرامگاه و اوغلو
.ميگذرد آن در باستانشناسي كاوشهاي و علمي فعاليتهاي آغاز از دهه يك از بيش
|