ويژه يگان راهاندازي مشكل مجلس
ميكند رفع را فرهنگي ميراث پاسداران
در ايران صنعتي شهرك مشاركت گردهمايي
شد برگزار كاردانش آموزشهاي توسعه
پوشش:فناوري و تحقيقات ، علوم وزير
است كشور 22درصد عالي آموزش
مهارتهاي تقويت براي هنگكنگ دولت طرح
دانشآموزان زباني
شد منتشر "آموزشي نوآوريهاي" فصلنامه
رياضيدر دبيران ويژه همايشهاي برگزاري
تهران
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
ويژه يگان راهاندازي مشكل مجلس
ميكند رفع را فرهنگي ميراث پاسداران
راهاندازي بودجه اختصاص براي كشور برنامهريزي و مديريت سازمان اگر:فرهنگي علمي گروه
به مشكل اين رفع براي بايد است ، شده مواجه مشكل با فرهنگي ميراث پاسداران ويژه يگان
.دهد گزارش مجلس
به مطلب اين بيان با اسلامي شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده تاجالدين عبدالرحمن
رفع براي اسلامي شوراي مجلس نمايندگان:گفت فرهنگي ميراث حامي روزنامهنگاران انجمن
.داد خواهند تذكر دولت به مشكل اين
بحث و كارشناسي از پس مجلس نمايندگان:افزود اسلامي شوراي مجلس اجتماعي كميسيون عضو
از ممانعت منظور به را آن تشكيل و رسيدند توافق به يگان اين تشكيل ضرورت دلايل درباره
.دادند قرار تاكيد مورد كشور تاريخي آثار قاچاق و تخريب
پاسداران ويژه يگان بودجه تامين براي كشور برنامهريزي و مديريت سازمان اگر:گفت وي
مجلس به مشكل اين رفع براي فرهنگي ميراث سازمان بايد است روبهرو مشكل با فرهنگي ميراث
.دهد گزارش
فرهنگي كميسيون عضو و اسلامي شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده مصوريمنش اكرم همچنين
كشور تاريخي آثار از عظيمي بخش خروج شاهد گذشته سالهاي در:گفت نيز اسلامي شوراي مجلس
مبارزه براي اساسي حل راه به تاكنون فرهنگي ميراث مشكلات ، دليل به اما بودهايم خارج به
.است نيافته دست معضل اين با
ميراث پاسداران ويژه يگان تشكيل با اسلامي شوراي مجلس دليل همين به:داد ادامه وي
.است كرده موافقت فرهنگي
كار يگان ، اين تشكيل طرح تصويب با مجلس:افزود اسلامي شوراي مجلس فرهنگي كميسيون عضو
مسئول وبودجه برنامه سازمان و دولت هيات بعد به زمان اين از است ، داده انجام را خود
.هستند طرح اين پيگيري
:شد متذكر و كرد تاكيد فرهنگي ميراث سازمان توسط يگان اين تشكيل پيگيري بر همچنين وي
.است نكرده صحبتي فرهنگي كميسيون با باره اين در فرهنگي ميراث سازمان تاكنون متاسفانه
پاسداران ويژه يگان تشكيل براي دولت پيشنهادي بودجه لايحه در اگر:كرد اضافه مصوريمنش
دليل به ميتواند اسلامي شوراي مجلس است ، نشده گرفته نظر در مادهاي كشور فرهنگي ميراث
.دهد اختصاص طرح اين به را لازم بودجه دارد وجود يگان اين راهاندازي براي كه ضرورتي
بر جمهوري رئيس به نامهاي در اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از تن امسال 154 اواخر
قاچاق و تخريب از ممانعت منظور به فرهنگي ميراث پاسداران ويژه يگان راهاندازي ضرورت
نشده تشكيل فرهنگي ميراث پاسداران ويژه يگان تاكنون ولي كردند ، تاكيد كشور ، تاريخي آثار
.است
در ايران صنعتي شهرك مشاركت گردهمايي
شد برگزار كاردانش آموزشهاي توسعه
و مردم مشاركت نيازمند كاردانش رشتههاي توسعه براي پرورش و آموزش:فرهنگي علمي گروه
آموزشگاههاي با اقتصادي و صنعتي مراكز مشاركت با و است صنعتي مراكز و اقتصادي بنگاههاي
.كرد ترسيم آنها براي اميدبخشي چشمانداز ميتوان كاردانش
گردهمايي در مطلب اين اعلام با ديروز پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي ايرنا ، گزارش به
از كاردانش مدارس:گفت كاردانش شاخه آموزشهاي توسعه در ايران صنعتي شهركهاي مشاركت
آشنا جامعه نياز مورد حرفهاي و فني مهارتهاي با دانشآموزان آنها در كه هستند مراكزي
.ميشوند
پوشش:فناوري و تحقيقات ، علوم وزير
است كشور 22درصد عالي آموزش
كه حالي در است سال تا 24 سنين 18 براي كشور 22درصد عالي آموزش پوشش:فرهنگي علمي گروه
.باشد كشور 90درصد در بايد پوشش اين
تشكلهاي نمايندگان جمع در ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
يك دانشجو هر 20 ازاي به حاضر حال در:گفت هرمزگان دانشگاه اسلامي انجمن و دانشجويي
گذشته سالهاي در اينكه به اشاره با معين.است تدريس مشغول كشور دردانشگاههاي استاد
سوم برنامه پايان تا كرد اميدواري ابراز داشت ، وجود استاد يك دانشجو هر 25 ازاي به
.بپردازد تدريس به كشور در دانشگاه استاد يك دانشجو هر 18 ازاي به كشور توسعه
كشور دانشگاههاي استادان از حاضر 60درصد زمان در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير گفته به
.هستند استاديار
مهارتهاي تقويت براي هنگكنگ دولت طرح
دانشآموزان زباني
نظام در را چيني و انگليسي زبان مهارتهاي بهبود برنامه اجراي طرح هنگكنگ دولت
تجاري مركز بهعنوان شهر اين موقعيت طرح ، حفظ اين از هدف.كرد منتشر جزيره اين آموزشي
:گفت اسكولار به موسوم زبان پژوهش و آموزش دائمي كميته رئيس تين مايكل.آسياست اصلي
اگر.كردهاند نگراني ابراز كاركنان نزد زبان استانداردهاي افت از مكررا كارفرمايان"
.دهيم ارتقاء را زبان استانداردهاي بايد كنيم ، حفظ آسيا در را هنگكنگ موقعيت ميخواهيم
"
در مشاوره ارائه آن وظيفه كه است دولتي نهادي اسكولار فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
استانداردهاي ارتقاء برنامه" زيرعنوان را گزارشي مركز اين.است زبان آموزش مسائل زمينه
خود اصلاحي پيشنهادهاي والدين و كارفرمايان است قرار.است كرده تدوين "هنگكنگ در زبان
.شود آماده دولت به نهايي توصيههاي تا كنند ارائه كميته اين به را
چيني زبان دو به بتوانند هنگكنگ شهروندان تمام كه است آن درازمدت در طرح اين هدف
لهجه و يادشده زبان دو يعني زبان سه به و بنويسند و بخوانند انگليسي و (پوتونگهوا)
ضروري طرح اين از دولت يعني هنگكنگ كارفرماي بزرگترين حمايت.كنند صحبت كانتوني محلي
.است
و انگليسي معلم نفر كه 15000 دارد استخدام در زبان معلم هنگكنگ 32500 آموزش اداره
.هستند زبان اين مادري متكلم انگليسي ، معلمان از نفر هستند4700 چيني معلم نفر 17000
تشكيل را بعدي مقاطع درصد تا 25 و 20 ابتدايي مقطع درسي برنامه درصد تا 30 آموزش 25
-تحصيلي 2004 سال از.است آموزگاران دانش سطح افزايش شده پيشنهاد ابتكار يك.ميدهد
.باشند مربوطه زبان در كارشناسي مدرك داراي بايد زبان جديد آموزگاران 2003 ،
.هستند مدرك اين فاقد جزيره اين در استخدامي زبان آموزگاران درصد حاضر 80 حال در
تحصيل هزينه از نيمي دولت.كنند كسب را لازم مدرك سال پنج تا سه ظرف بايد افراد اين
.كرد خواهد تامين هنگكنگ دلار سقف 30000 تا را آنان
ازاي به.است برخوردار خاصي اهميت از ابتدايي مقطع ميان اين در ميگويند كارشناسان
در برابر دو نتيجه همان به رسيدن براي بايد ميشود ، هزينه ابتدايي مقطع در كه دلاري هر
.كرد هزينه دانشگاه در برابر چهار و عمومي آموزش بعدي مقاطع
درصد سال 1970 ، دراست هنگكنگ در آموزش سطح آمدن پايين از حاكي موجود شواهد
نسبت اينبود درصد بودند ، 4/9 انگليسي دانشگاه يك به ورود شرايط واجد كه دانشآموزاني
دانشگاه راهي دانشآموزان تعداد مدت اين طول در حال اين با.بود درصد سال 2000 ، 5/8 در
.رسيد درصد به 20 از 5
اين در دو اين تفاوت":گفت هنگكنگ رقيب سنگاپور در زبان آموزش وضعيت مورد در تين
".است بهتر ما چيني زبان مهارتهاي عوض در است ، اول زبان انگليسي سنگاپور در كه است
اگر:گفت دارد ، استخدام در را نفر كه 30000 هنگكنگ صنايع صاحبان از يكي اخيرا
برزبان را خود تسلط بايد باشند ، موفق كسب و كار دنياي در ميخواهند هنگكنگ مردم
پوتونگهوا بايد بيفزايند ، خود قابليتهاي گستره بر ميخواهند اگر و كنند تكميل انگليسي
.بياموزند را
شد منتشر "آموزشي نوآوريهاي" فصلنامه
علمي فصلنامه شماره اولين پرورش و آموزش وزارت آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان
.است كرده منتشر را آموزشي نوآوريهاي پژوهشي
و آموزش پژوهشي علمي مباحث در نو چشماندازهاي فصلنامه ، ارائه اين انتشار از هدف
برنامههاي كيفي ارتقاي جهت در پژوهشگران و متخصصان انديشمندان ، ميان نظر تبادل پرورش ،
مسايل در پژوهشي دستاوردهاي و علمي يافتههاي آخرين انتشار و تربيتي و درسي آموزشي ،
عبارتند ميپردازد آنها به فصلنامه اين كه موضوعهايي.است پرورش و آموزش كيفي و اساسي
روشهاي درسي ، و آموزشي برنامهريزي تربيت ، و تعليم فلسفه تطبيقي ، مطالعات نتايج:از
مدرسه در پژوهش آموزشي ، مواد توليد پرورش ، و آموزش در نوين فناوريهاي يادگيري ، -ياددهي
.آموزشي رهبري و مدرسهداري روشهاي و پرورش و آموزش در خلاقيت درس ، كلاس و
،(چيست؟ نوآوري) گنجي حمزه دكتر از پژوهشي علمي مقالات با فصلنامه اين شماره اولين
پژوهش) مهرمحمدي محمود دكتر ،(پرورش و آموزش در نوآوري و نوسازي) عليمحمدكاردان دكتر
يزداني عبدالوهاب و خسروباقري دكتر ،(برنامهدرسي فرايند در فكورانه عمل بر مبتني
جعفر مهندس ،(هرمنوتيك ديدگاه براساس تحصيلي ارزشيابي در پژوهش براي الگويي)
اصلاحات) سركارآراني محمدرضا دكتر ،(عمومي آموزش در فناوري آموزش مفهوم) علاقهمندان
هاشم دكتر و فراهاني ابوالفضل دكتر و (تلفيقي رويكرد بر تاكيد با ژاپن ملي برنامهدرسي
تحصيلي عملكرد مقايسه بدني ، تربيت آموزش در نوين دور ، رهيافتي راه از آموزش) فردانش
.است شده منتشر (حضوري و دور راه از آموزش نظام بدني تربيت دانشجويان
با ميتوان آموزشي ، نوآوريهاي و درسي برنامهريزي پژوهشي موسسه با ارتباط براي
.گرفت تماس تلفن 8311000 با يا مكاتبه خسرو ، كوچه شمالي ، ايرانشهر خيابان تهران:نشاني
رياضيدر دبيران ويژه همايشهاي برگزاري
تهران
همايش رياضي ، 4 رشته انديشمندان و استادان حضور با ماه بهمن بيستوششم تا پنجم از
.ميشود برگزار تهران شهر رياضي دبيران براي آموزشي -علمي
ادامه اسفند 81 تا 17 و شده آغاز آذر از 27 همايشهاكه اين ما ، خبرنگار گزارش به
شهر پرورش و آموزش سازمان پيشدانشگاهي و نظري پرورش و آموزش مديريت توسط يافت ، خواهد
برنامه 4درميآيد اجرا به تهران پرورش و آموزش مناطق همكاري با و شده سازماندهي تهران
.بود خواهد زير شرح به است ، آزاد علاقهمندان براي آنها در حضور كه ماه بهمن همايش
اجتماعات سالن جواديه ، سرپل:برگزاري محل /آن كاربردهاي و ماتريس همايش /بهمن 1381 5
.تا 30/12 ساعت 30/8 از/تلفن 5661971 /منطقه 16 پرورش و آموزش
قزوين ، خيابان:برگزاري محل /نبايدها و بايدها -رياضي آموزش همايش /بهمن 1381 9
/(و 17 ، 18 مناطق 19:كنندگان برگزار) ميثم كانون عبيدزاكاني ، خيابان قپان ، دوراهي
.تا 30/12 ساعت 30/8 از/تلفن 5708354
آزادي ، خيابان:برگزاري محل /متوسطه رياضي آموزش در هندسه جايگاه همايش /بهمن 1381 12
/ازساعت 30/تلفن 6043627 /منطقه 9 اجتماعات سالن سبزهزار ، كوچه نجارزادگان ، شهيد خيابان
.تا 30/12 8
صادقيه ، دوم فلكه:برگزاري محل /رياضي آموزش در آن جايگاه و تابع همايش /بهمن 1381 26
تا ساعت30/8 از /تلفن 4076052 /منطقه 5 پرورش و آموزش -(ع)علي امام سالن فردوس ، بلوار
.30/12
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
نميكنند؟ پيشرفت خوب بعضيها چرا
.نه يا ميكنيد فكر درست كه ببينيد بايد اول نداريد؟ مطلوبي پيشرفت كه ميكنيد فكر آيا
پيشرفت براي ملاكي اصلا آيا است؟ عيني حد چه تا ملاك اين و چيست پيشرفت براي شما ملاك
هر در نيست؟ خوب پيشرفتتان كه ميكنيد تصور ديگران با خود مقايسه براساس فقط يا داريد
.كنيد تحليل و ارزيابي را وضعيت بايد نميكنيد ، پيشرفت خوب كه شد ثابت برايتان اگر حال
يادگيريهاي.باشد نيازها پيش ضعف ميتواند پيشرفت عدم دليل يك -درسي آمادگيهاي -1
ضعيف درسهايي يا درس در اگر پس ميشوند ، ساخته قبلي يادگيريهاي پايه بر جديد
يا برود ، پيش خوب چيز همه كه باشيد نداشته توقع نكردهايد ، جبران را ضعف اين و بودهايد
.باشيد نيازها پيش كمبود رفع دنبال به جدي صورت به يا و بياوريد پايين را خود توقعات سطح
هدفمندي با دانشآموزان رفتن كلاس اكثرا.دارد وجود اهميت حائز نكته يك اينجا در
تفاوتهاي -باشند خوب آموزشها اگر حتي -تست و تقويتي كنكور كلاسهاي در.نيست همراه
نوع همه كلاس اين در.نميشوند جمع كلاس يك در نفر يا 70 نفر نميشوند500 رعايت فردي
وقت كنكور ، كلاسهاي در.است يكسان آموزش ولي قوي ، تا ضعيف از دارد وجود دانشآموزي
ضعفهاي كه دانشآموزاني و ميشود صرف تكرار و تمرين و تست مطالب ، تشريح براي بيشتر
.نميكنند پيدا ضعفها اين ترميم براي فرصتي دارند ، پيشنيازها در اساسي
صورت به ميكنند ، كلاسها در حضور صرف كه هزينهاي و زمان از ميتوانند دانشآموزان
.برويد كنكور كلاس درسها ، همه تقويت براي ندارد لزومي اولا.نمايند استفاده منطقيتري
است ، خوب نيازهايتان پيش وضع دروس كدام در يعني چيست ، شما واقعي نياز دهيد تشخيص بايد
.كنيد ضعفها جبران صرف را وقتتان بايد دروس كدام در و داريد تكرار و تمرين به نياز اما
از نفري حداكثر 4 كوچك گروههاي يا انفرادي صورت به داريد ، ضعف كه درسهايي براي ثانيا
سادهتر ، عبارت به.دارند را آنها جبران و ضعفها تشخيص توانايي كه كنيد استفاده دبيراني
با دهد ، آموزش را درس آن مطالب كليه مربوطه دبير كه اين جاي به.كنيد كار اشكالي رفع
.باشيد بيشتر دقت و وقت با اما اشكال ، رفع دنبال به هم
.هستند پيشرفت روند در كنندهاي تعيين عامل درسي نيازهاي پيش -هجدهم كليد
* * *
دارند ، كه فوقالعادهاي نقش رغم به ،(انگيزهها) رواني آمادگي -رواني آمادگيهاي -2
.دارد وجود اشكال نوع دو معمولا انگيزهها ، مورد در.ميگيرند قرار عنايت مورد كمتر
انگيزهها دسته ، اين در.نيست كامل آنان انگيزه يا و ندارند انگيزه بعضيها -الف
آمادگي در و باشند سرحال كاملا است ممكن زماني.است زيادي دگرگونيهاي و تغييرات دچار
.ندارند كنكور و درس براي حوصلهاي و حال هيچ هم زماني و برند سر به بالايي سطح رواني
بالا دائما آنان در انگيزه سطح و ندارند كافي انگيزه دانشآموزان از تعدادي چرا كه اين
ميزان كه اين براي.شد خواهد پرداخته بدان ديگر فرصت در كه است موضوعي ميرود پايين و
.دهيد پاسخ خير و بله با زير پرسشهاي به كنيد ، ارزيابي را خود رواني آمادگيهاي
براي باشد ، خودتان براي كه آن از بيش شما تلاش آيا ميبريد؟ لذت خواندن درس از آيا
تفريح ، مثلا -ديگر خوشايند محركهاي از كندن دل شما براي آيا است؟ ديگران رضايت جلب
داريد؟ كنكور و خواندن درس براي روشني اهداف آيا است؟ سختي كار -..و فوتبال تلويزيون ،
هستيد؟ برخوردار لازم درسي آمادگيهاي از آيا و ميخوانيد؟ درس اجبار سر از آيا
.ميشوند خودفريبي و اغراق دچار خود انگيزههاي مورد در هم دانشآموزان از بعضي -ب
كه همانگونه.نميشوند دانشآموزان اين مشكل نوع متوجه نيز مشاوران حتي گاه متاسفانه
واقعيتها ماندن پوشيده موجب هم باره اين در بزرگنمايي است ، مشكلساز انگيزه نبودن كافي
كنند ، شروع حرارت و شروع با را خود حركت اگر حتي دانشآموزان ، از دسته اين.ميشود
و واقعگرايي دانشآموزان اين به بايد مشاوران.ميشوند كندي دچار ادامه در معمولا
خود كار كه دانشآموزي.دهند آموزش را كار انتهاي تا ابتدا از رواني انرژي تقسيم نحوه
بعد ماههاي در احتمالا كه بداند بايد ميكند ، شروع زياد انرژي صرف و سروصدا با را
.است رفتن تند از بهتر رفتن ، پيوسته و آهسته پسدهد ادامه را روند اين توانست نخواهد
.است مشاورهاي خدمات از استفاده دانشآموزان اين براي مفيد توصيه يك
مرور را آنها بار يك وقت هرچند و بشناسيد را خود واقعي انگيزههاي -نوزدهم كليد
.كنيد اصلاح لزوم صورت در و نموده
* * *
.است پيشرفت ملاكهاي نبودن مشخص پيشرفت ، عدم براي ديگر عامل - ارزيابي ملاكهاي -3
روز يك اگر مثلا.دارند مبهم و كلي احساس يك پيشرفت عدم يا پيشرفت مورد در دانشآموزان
را مطالعه فرصت روز دو يكي اگر يا و ميدانند پيشرفت نشانه را آن باشند ، خوانده درس خوب
موارد ، اين از يك هيچ واقع ، در اما.افتادهاند عقب خيلي كه ميكنند فكر بدهند ، دست از
ميتواند ملاك اين.باشد داشته مشخصي ملاك بايد پيشرفت ، پسنميدهد نشان را خاصي چيز
كنيد سعي بايد شما صورت اين در ;مفيد مطالعه زمان مقدار مثلا شود ، تعيين زمان براساس
ديگر ، ملاك يك.دهيد افزايش را خود مفيد مطالعه ساعات منطقي و تدريجي برنامه يك با
از بحث كه 5 ميگيريد تصميم ماهه يك محدوده در شما مثلا.است درسي موضوعات براساس
مباحث و موضوعات بعد ماه در و بخوانيد را...و ادبيات از بحث شيمي ، 6 از بحث فيزيك ، 4
.كنيد مطالعه را ديگر
حتي يا و روزانه مثلا جزيي صورت به را خود پيشرفت ارزيابي ملاكهاي ميشود توصيه
كمي است بهتر خصوص اين در.ميشود دلسردي باعث توفيق ، عدم كه چرا نكنيد ، تعيين هفتگي
خودتان به هميشه.است خوب هفتهاي دو فرصتهاي در پيشرفت روند ارزيابي.نماييد عمل كلي
.كنيد عمل گذشته از بهتر ميتوانيد كه بدهيد اميد
.كنيد تسهيل را خود پيشرفت روند كنترل مشخص ، ملاكهاي تعيين با -بيستم كليد
|