آشوب در نظم نبوغ
فراكتال تاريخچه
علم حاشيه
دانشمند نگاه
آشوب در نظم نبوغ
درهم تابهاي و پيچ يعني پولاك آثار خصلت از بارزي نمونه شماره 11 ، 1952:آبي قطبهاي
ميشود انجام نقاشي كه دورهاي طول در رسوبگذاريها از يكسري طي كه است رنگ بافته
آلومينيوم و لعاب رنگ).كشيد طول ماه شش آبي قطبهاي مورد در كه دورهاي يافت ، تكامل
(c210mxc486m بوم ، روي
پولاك آثار شبيه بود چيزي گذاشت بهجا كه تصويري اما بود رفته طوفان روز آن فرداي
طبيعترا ضرباهنگهاي نقاشي هنگام به بايد او شد آشكار من بر پولاك جكسون راز ناگهان
باشد پذيرفته
ديده "يك" تابلوي روي كار هنگام سال 1950 در كراسنر لي با همراه تصوير اين در كه پولاك
".ميانديشم طبيعت ضرباهنگهاي با من" كه دارد مشهوري گفته ميشود ،
پولاك ، 1947 اثر "كامل فاتوم پنج"
دريايي جلبك طبيعي الگوهاي
تيلور ريچارد
فيضاللهي كاوه:ترجمه
در نيوساوثاولز دانشگاه در چگال ماده فيزيك گروه مدير كه هنگامي Richard P.Taylor
دانشگاه فيزيك استاد اكنون ويشد حيرت در *پولاك جكسون نقاشيهاي از بود استراليا
سيستمهاي در فراكتال و آشوب روي پژوهش و پولاك اثر تحليل به آنجا در و است اورگون
با هنر نظريه در نيوساوثولز دانشگاه از او اين بر علاوه.ميدهد ادامه فيزيكي مختلف
جكسون نقاشيهاي جذابيت علت كامپيوتري تحليلهاي.دارد استادي درجه پولاك ، آثار در تخصص
الگوهاي هنرمند اين آثار در رنگ تابهاي و پيچ و چكانهها.است ساخته فاش را پولاك
ايجاد ميگيرد ، شكل طبيعت در ساحلي خطوط و ابرها درختها ، توسط آنچه با مشابهي فراكتال
.ميكند
توفان محصول تصادفي ك پولا
آستانه در و مستانه مارس ، ماه طولاني شب يك در (19561912J.Pollock) پولاك جكسون
بنيان را "سال 1952 شماره 11 ، :آبي قطبهاي" خويش شاهكارهاي از يكي شالوده خودكشي ،
از را معمولي رنگ چوب ، تكه يك با و كرد فرش رفتهاش باد انبار كف را بزرگي بوم.گذاشت
روي قطره قطره را نقاشي يك هنرمند كه نبود باري اولين اين.چكاند بوم روي كهنه قوطي يك
ميكند ، ايجاد بوم با مو قلم متعارف تماس كه شكستهاي خطوط خلاف بر پولاك.ميريخت بوم
خطوط تا ميشود ريخته افقي بومهاي روي رنگ از ثابتي جريان آن در كه كرد ابداع تكنيكي
عقايد است ساده غلطاندازي طور به كه آنجا از كار اين.آورد پديد فردي به منحصر پيوسته
خام نبوغي از ابتدايي نقاشي سبك اين آيا.است كرده تقسيم مخالف قطب دو به را هنر دنياي
گرفت؟ سخره به را هنري سنتهاي كه بود الخمري دائم صرفا او يا گرفته سرچشمه
يك عنوان به زندگي بر علاوه زيرا بود ، برانگيخته مرا كنجكاوي همواره پولاك آثار
كار گرفتم تصميم سال 1994 ، در سپس.داشتم دستي نيز انتزاعي هنر نقاشي در فيزيكدان
را ولز نيوساوث دانشگاه فيزيك گروهكنم نقاشي وقت تمام و كرده تعطيل موقتا را علميام
يا شو غرق يا" رويكرد خاطر به كه رفتم انگلستان در منچستر هنر دانشكده به و كرده ترك
به را دانشجويان ما دانشكده طرف از فوريه ، دلگير ماه در.بود مشهور نقاشي به "كن شنا
آنچه از داريم فرصت هفته يك گفتند و فرستادند انگلستان شمال در يوركشاير باير زمينهاي
از نفر چند با رو اين از ساخت ، غيرممكن را كار برف كولاك اما.كنيم نقاشي ميبينيم
.كنيم نقاشي طبيعي وسايل با كه رسيديم نتيجه اين به و نشستيم هم دور دوستان
.كرديم هم سر بزرگي ساختار بود ، شكسته طوفان كه درختي شاخههاي از كار اين انجام براي
آن اطراف در كه را بادي حركات و ميكرد عمل بزرگي بادبان مانند ساختار اين از بخش يك
محتوي كه ميشد منتقل ساختار از ديگري بخش به حركت اين سپسميانداخت دام به ميوزيد
زمين بر كه بومي روي قطره قطره را الگويي باد مسير با متناسب آنها و بود رنگ ظرفهاي
ساختمان داخل به گرفتيم تصميم ديگري بزرگ طوفان آغاز باميريختند بود گسترده
فرداي.دهد ادامه شب طول در خود را نقاشي مذكور ساختار تا دهيم اجازه و كنيم عقبنشيني
!پولاك آثار شبيه بود چيزي گذاشت بهجا كه تصويري اما بود رفته طوفان روز آن
را طبيعت ضرباهنگهاي نقاشي هنگام به بايد او:شد آشكار من بر پولاك جكسون راز ناگهان
ميتوانم آيا ببينم تا بازگردم علم به بايد دريافتم لحظه اين در.باشد پذيرفته
.كنم شناسايي او هنري آثار در را ضرباهنگها آن ملموس نشانههاي
.ميكند عمل تصادفي اساسا و است بينظم طبيعت كه ميشد پنداشته چنين پولاك دوره در
طبيعت قوانين از عميقتري فهم كه كرده ظهور جذاب پژوهشي حوزه دو تاكنون زمان آن از اما
طبيعي سيستمهاي تغيير نحوه بررسي به شروع دهه 1960 طول در دانشمندان.است داده دست به
عوض ، در ;نيستند تصادفي سيستمها اين كه دريافتند آنها.كردند زمان طول در هوا نظير
رشته و ناميدند "آشوبگونه" را رفتار اين آنها.است مخفي آن زير در ظريفي بسيار نظم
شكل دهه 1970 در سپسگرفت شكل طبيعت پويايي تبيين در آشوب نظريه نام به جديدي علمي
برجا آشوبگونه فرايندهاي اين كه كند توصيف را الگوهايي تا كرد ظهور هندسه از جديدي
را نامشان (B.Mandelbrot) مندلبرات بنوئيت آنها كاشف كه جديد اشكال اين.ميگذارند
خطوط خلاف بر فراكتالها.نداشتند سنتي اقليدسي اشكال به شباهتي هيچ نهاد "فراكتال"
و ميشوند تكرار ريزتر ريزترو بزرگنماييهاي در كه شدهاند تشكيل الگوهايي از مصنوعي
به شد ايجاد ما شاخهاي ماشين توسط كه نقاشيهايي.ميسازند عظيم پيچيدگيهاي با اشكالي
ظريفي نظم است ممكن نيز پولاك نقاشيهاي تصادفي ظاهر به تابهاي و پيچ كه داد نشان من
.باشد فراكتال است ممكن واقع در كه باشند داشته
الگوهاي مقياسي نسبت كه است D يا فراكتال بعد فراكتال ، الگوي يك توصيف در اساسي ويژگي
بعد اقليدسي ، اشكال در.ميدهد نشان عدد به را مختلف بزرگنماييهاي در شده مشاهده
فاقد كه) راست خط يك مورد درميشود توصيف معمولي صحيح مقادير با كه است سادهاي مفهوم
.است با 1 مساوي D مقدار ،(است فراكتال ساختار
الگوي يك در اماميشود گرفته نظر در مقدار 2 اين پر كاملا صفحه يك براي كه حالي در
بين 1 D مقدار صورت اين در.كند اشغال را صفحه خط كه ميشود موجب ساختار تكرار فراكتال
نزديكتر به 2 مقدار اين شونده ، تكرار ساختار غناي و پيچيدگي افزايش با.است متغير تا 2
.ميشود
برد ، كار به پولاك نقاشيهاي درباره را موارد اين ميتوان چگونه كه اين دادن نشان براي
در الگوها اين كردن كمي براي آنجا در و بازگشتم ولز نيوساوث در خود آزمايشگاه به
كه دقتي و محاسباتي قدرت بدون تحليل نوع اين انجام.گرفتم كمك كامپيوتر از او بومهاي
مهارت كه همكارانم از نفر دو از بنابراين.است غيرممكن ميكند ، فراهم ابزاري چنين
كه (A.Micolich) ميكوليچ آدام _ كردم همكاري تقاضاي داشتند ، كامپيوتر با كار در ويژهاي
و ميكرد پژوهش فراكتال تحليل تكنيكهاي روي رسانا نيمه وسايل در دكترا گرفتن براي
.تصوير پردازش تكنيكهاي متخصص (D.Jonas) جوناس ديويد
سپس.كرديم آغاز كامپيوتر با پولاك نقاشيهاي از يكي كردن اسكن با را خويش پژوهش ما
كدام كه اين بررسي با.پوشانديم اندازه يك مربعهاي از كامپيوتري شبكهاي با را آن روي
الگو اين آماري ويژگيهاي توانستيم است ، خالي يك كدام و شده پر رنگي الگوي از مربعها
چنان بياندازيم آن به نگاهي توانستيم مربعها اين اندازه كردن كوچك با و كنيم محاسبه را
از ما تحليل در بررسي مورد الگويي اندازههاي.است افزايشيافته درشتنمايي گويي كه
كه دريافتيم شگفتي نهايت در.ميگرفت بر در را متر يك تقريبا تا رنگ ذره كوچكترين
هزار الگو كوچكترين از الگو بزرگترين _ اندازهها طيف تمام در و هستند فراكتال الگوها
طبيعت ، در فراكتال اكتشاف از پيش سال پنج و بيست.هستند فراكتال _ بود بزرگتر بار
.ميكرد نقاشي را آنها پولاك
ماهيت آيا كه بودم انديشه اين در حيرتانگيز ، اينيافته از پيشتر گام يك عنوان به
كه است دهه يك تنها پژوهشگران.است داشته نقش آنها جذابيت در پولاك نقاشيهاي فراكتال
C.A.) پيكاور كليفورد.پرداختهاند فراكتال الگوهاي ديداري ترجيح درباره پژوهش به
فراكتالهاي از استفاده با ،IBM به وابسته واتسون توماس پژوهشي مركز از (Pickover
را بعد 8/1 با فراكتال الگوهاي معمولا مردم كه دريافت ،D مختلف مقادير با كامپيوتري
دانشگاه از (J.C.Sprott) اسپرات جولين و (D.J.Aks) اكس دبورا سپس.ميپسندند بيشتر
براي مقدار 3/1 به متفاوت كامپيوتري روش يك با فراكتالهايي توليد با مديسن ، _ ويكانسين
يك هيچ كه باشد آن معناي به است ممكن ناهمخواني اين آنكه با.يافتند دست ديداري ترجيح
نحوه به فراكتالها زيباشناختي كيفيت بلكه _ ندارد برتري ديگري به نسبت D مقادير از
.دارد وجود همگاني پسند مورد مقدار يك كه ميزدم حدس من _ دارد بستگي آنها ايجاد
كه روانشناساني از بار اين و رفتم كارشناسان سراغ به ديگر بار عقيده اين آزمودن براي
دانشگاه از (B.Spehar) اسپهار برانكا همكاري با.گرفتم كمك ميكنند بررسي را ديداري درك
نول بن و است مشغول سيدني دانشگاه در اكنون كه (C.Clifford) كليفورد كالين نيوساوثولز ،
درخت ، مانند) طبيعي:دادم قرار بررسي مورد را فراكتالها از بنيادي گروه سه ،(B.Newell)
.(پولاك نقاشيهاي از برشهايي) انساني و (كامپيوتري شبيهسازيهاي) رياضي ،(ابر و كوه
را D از مقاديري همواره الگو ، منشا به توجه بدون ديداري آزمونهاي در شركتكنندگان
(J.Wise) وايز جيمز و من تازگي به.داشت قرار تا 5/1 بين 3/1 كه ميدادند ترجيح
روانشناختي شرايط روي ديداري احساس اين كه كرديم ثابت واشنگتن ايالتي دانشگاه روانشناس
تنش سطح اندازهگيري براي پوستي هدايت آزمونهاي انجام با ما.ميگذارد تاثير بيننده
.ميدهند قرار آرامش وضعيت در را افراد باشند فاصله اين در كه D از مقاديري كه دريافتيم
الگوهاي از بسياري كه است جالب نيز نكته اين ذكر:است راه آغاز تنها پژوهشها اين البته
براي _ دارند D از دامنه همين در مقاديري كردهاند احاطه را ما طبيعت در كه فراكتال
.است ابرها 3/1 D مقدار مثال
از بود قطرهاي نقاشي مشغول كه دههاي طي او آثار D مقدار است؟ چند پولاك آثار D مقدار
به 9/1 كرد نابودش پولاك كه نقاشي يك در حتي و يافت افزايش در 1952 به 7/1 در 1945 12/1
پولاك 10 چرا ميپسندند را D مقادير ميانه يا پايين حدود مردم اگر كه است عجيب.رسيد
.كند ايجاد D بالاي مقادير با فراكتالهايي تا كرد خويش قطرهاي تكنيكهاي بهبود صرف سال
حد آرامشبخش فراكتالهاي به نسبت است ممكن D بالاي مقادير در پيچيدگي افزايش اما
نظر از شهودي طور به بنابراين و كند جلب فعالتري طور به را بينندگان توجه ميانه ،
از استفاده با و اورگون دانشگاه در تازگي به كه بررسيهايي.است بوده جذابتر هنرمند
انجام پولاك نقاشيهاي و فراكتالها به مردم نگريستن شيوه بررسي براي نگاه رديابي ابزار
.ميكند تاييد را احتمال اين دادم
نويد ابزار نقاشي ، الگوهاي بنيادي ويژگيهاي تشخيص در كامپيوتر توانايي كه است روشن
به نيز روش اين.ميدهد قرار هنر نظريهپردازان و تاريخدانان اختيار در را تازهاي بخش
كه شد خواهد افزوده X و فرابنفش زيرقرمز ، پرتوهاي با تحليل نظير ديگري شيوههاي
علمي روشهاي از فزايندهاي مجموعه در را آنها معمول طور به تاكنون هنري كارشناسان
پنهان رنگ متوالي لايههاي زير كه تصاويري نظير اثر ويژگيهاي از يكسري در تحقيق براي
گوشههاي آن به نور از باريكهاي بتواند روش اين حتي شايد.ميبردند كار به شدهاند ،
.ميكنند اعمال را خويش قدرت بزرگ نقاشيهاي كه آنجا بتاباند ، ذهن تاريك
Scientific American.Dec.2002
:پينوشت
هنرمند درگذشت ، آگوست 1956 در اتومبيل تصادف يك در (J.Pollock) پولاك جكسون كه هنگامي *
مرگش از پيش نيم و دوسال طول در پولاك.بود نكشيده چيزي كه بود يكسال از بيش ساله 44
تقدير...است آماده كار به بازگشت براي ميرسيد نظر به اما آفريد مهم تصوير چهار تنها
انتزاعي اكسپرسيونيستهاي _ باشد خويش نسل هنرمند نخستين او چندماه عرض در كه بود چنين
مفتخر آثارش ارزيابي به را او نيويورك مدرن هنرهاي موزه عمرش ، پايان از پيش كه _ نوظهور
تاريخ انتزاعي هنرمند مهمترين يادبود شد افتتاح دسامبر 1956 در كه نمايشگاه اين.ساخت
.بود آمريكا هنر
بزرگ كاليفرنيا در آمد ، دنيا به وايومينگ ايالت در كادي شهر در سال 1912 در كه پولاك
نقاشي آموزش به (T.H.Benton) بنتون هارت توماس نظر تحت تا آمد نيويورك به آنجا از و شد
پينكهام آلبرت بنتون ، تاثير بازتاب گوناگون اشكال به او نقاشيهاي نخستينشود مشغول
سمبوليسم رد ميتوان اين بر علاوه.بود مكزيكي ديواري نقاشهاي و (A.P.Ryder) رايدر
در را اروپايي مدرنيستهاي ساير و پيكاسو آثار و يونگي كهنالگوهاي آمريكا ، سرخپوستان
.يافت آنها
داد نشان او.يابد دست آن به ميتواند ديگري آمريكايي هنرمند كمتر كه كرد كاري پولاك
و شعر با را جذاب و معماگونه ژرف ، زيبا ، بومهايي ميتواند انتزاعي نقاش يك چگونه كه
.درآميزد معنا
Smithsonian Magazine, Nov19980
فراكتال تاريخچه
مقوله مورد در (BMandelbrot) مندلبرات بنوئيت بررسيهاي نتيجه در فراكتال هندسه *
از را (Fractal) "فراكتال" اصطلاح مندلبرات.شد ايجاد و 1970 دهههاي 1960 در پيچيدگي
بيقاعده و قطعهقطعهشونده ماهيت بر تا كرد ابداع (شكسته معناي به) Fractus لاتين واژه
.كند تاكيد اشكال اين
دقيق خودهمانندي مصنوعي درخت
آماري خودهمانندي واقعي درخت
جلوه بزرگنمايي هر در يعني _ ميگذارند نمايش به را همانندي خود پديده فراكتالها *
.است ساختار كل به شبيه بسيار ساختار از كوچك بخش هر.دارند مشابهي
در (چپ سمت سري) مصنوعي درخت.آماري يا دقيق:ميشود ديده حالت دو در خودهمانندي *
واقعي درخت مورد در.ميگذارد نمايش به را الگو يك از دقيقي تكرار مختلف بزرگنماييهاي
از نظر مورد الگوي كيفيتهاي عوض در ;نميشود تكرار دقيقا الگو اين (راست سمت سري)
خودهمانندي از پولاك نقاشيهاي همچون طبيعي الگوهاي بيشتر.ميشود تكرار آماري لحاظ
.ميكنند پيروي آماري
خلاف بر بعد مورد ، اين در.ميشوند توصيف پيچيدگيشان درجه يا "بعد" توسط فراكتالها *
ابعاد.نيست صحيح عدد يك هستند ، متداول اقليدسي هندسه در كه و 3 مانند 1 ، 2 ابعادي
.است و 2 بين 1 فراكتال خط يك بعد مثال براي ;هستند كسري فراكتال
علم حاشيه
باهوش ماهيهاي *
ميرسد نظر به كه قدرها آن خرچنگها و ماهيها كه بردهاند پي استراليايي دانشمندان
ماهيها":ميگويد استراليا ملي دانشگاه از زيستشناسي متخصص همي جان.نيستند كودن
ميزان سنجش به قادر انسان همانند نيز خرچنگها و بزنند صدا را خود بچههاي ميتوانند
به را خود اطراف محيط مورد در پيچيده اطلاعات خرچنگها":افزود وي ".هستند مسافتها
صخره يك بين فاصله ميتوانند دريايي موجودات اين ".ميكنند پردازش مسافت ، تعيين منظور
و بازيكن يك بين فاصله كه فوتبال بازيكن يك همانند درست بزنند ، تخمين را ديگر صخره تا
وضوح قدرت با چشماني و كوچك مغزهاي داراي موجودات اين":گفت وي.ميدهد تشخيص را توپ
اوليه پستانداران تصميمات اندازه به كه كنند اتخاد تصميماتي ميتوانند ولي هستند پايين
تعيين براي ماهيها كه ميدانستند مدتها از پژوهشگران.است پيچيده انسان ، جمله از
و كشيدن فرياد و داد كردن ، خرخر چون اصواتي از جفت يافتن همچنين و خود قلمرو و محدوده
ماهيها":ميگويد استراليا دريايي علوم موسسه از ميكن مارك.ميكنند استفاده زدن سوت
.فراميخوانند خود سوي به را آنها و زده صدا را خود بچههاي
داشتني دوست خفاشهاي *
درماني خواص داراي خونخوار ، خفاش دهان بزاق در موجود ماده استراليايي ، محقق يك گفته به
.است قلبي و مغزي حملات براي
خود قرباني خون از ميدهد اجازه خفاش به است ، خون ضدانعقاد خاصيت داراي كه ماده اين
خون حل براي ميتوان DSPE به موسوم ماده اين از مدكال رابرت دكتر گفته به.كند تغذيه
مغزي حمله از ناشي خسارت و كرد استفاده مغزي حملههاي به مبتلا بيماران مغز در شده لخته
انسان روي بر وي تحقيقات نتايج هنوز":گفت مدكال دكتر.كرد محدود را مغز سلولهاي به
حاضر حال در.است بوده موفقيتآميز بسيار موشها در ماده اين تاثير اما است ، نشده پياده
استفاده TPE نام به ديگري خون ضدانعقاد ماده از مغزي حمله به مبتلا بيماران درمان براي
بعد ساعت سه طي بايد ماده اين كه است اين TPE از استفاده مشكلات از يكي وليكن.ميشود
و خونريزي عامل دارو اين خود صورت اين غير در و شود داده بيمار به مغزي حمله شروع از
نظر از تنها نه DSPE جديد ماده كه داده نشان مدكال دكتر تحقيقات.ميشود مغز به خسارت
آن از ميتوان نيز حمله شروع از بعد ساعت تا 9 بلكه است قويتر خون لخته حل قدرت
.كرد استفاده
مفيد برقي مسواك *
از استفاده دندانها نظافت روش بهترين كه ميدهد نشان آمريكايي دانشمندان تحقيقات
.است دوراني و نوساني حركات با برقي مسواكهاي
مسواكهاي از بيش درصد تا 11 ميكنند دوران و نوسان مختلف جهات در كه برقي مسواكهاي
ميزان از درصد تا 17 و پاك را دندانها جرم برقي مسواكهاي انواع ساير يا و دستي
ميكروبي جرم ميزان از برقي مسواكهاي گونه اين محققان گفته به.ميكاهند لثهها خونريزي
مسواكها نوع اين از استفاده بلندمدت بررسي و ميكاهند ميشوند بيماري موجب كه دندانها
موثرند نيز دندانها خرابي و فساد ميزان كاهش در مسواكها نوع اين آيا كه ميكند مشخص
.است دستي مسواكهاي از بيشتر برابر صد يك برقي مسواكهاي نوع اين حركات تنوع.خير يا
مسواك صحيح شيوه از آگاهي با معمولي مسواكهاي از استفاده كه دارند عقيده محققان البته
و نادرست استفاده و شود واقع مفيد برقي ، مسواكهاي از استفاده اندازه به ميتواند زدن ،
.ميشود آن پاككنندگي اثر كاهش موجب مسواك نوع هر از آگاهي عدم
باشيد كودكان مراقب *
سيگار آنان پدران يا مادران كه كودكاني در ث ويتامين سطح ميدهد نشان جديد بررسيهاي
بر تاييدي يافتهها اين.است پايينتر غيرسيگاري ، افراد كودكان با مقايسه در ميكشند ،
باعث سيگار ، دود مستقيم دادن فرو يا و كشيدن سيگار بود داده نشان كه است قبلي بررسيهاي
.ميشود افراد در ث ويتامين ذخيره كاهش
سرشار غذاهاي دارند قرار سيگار دود غيرمستقيم معرض در كه كودكاني به كردند توصيه آنان
داده ترجيح كه است حالي در اين.شود داده ويتامين اين مكملهاي يا و بيشتر ث ويتامين از
مركبات ، .كنند ترك را سيگار ميكشند ، را فرزندي انتظار كه پدراني و مادران ميشود ،
از ديگر بسياري.ميروند شمار به ث ويتامين از سرشار منابع از سيبزميني و توتفرنگي
طبيعي رشد براي ث ويتامين.هستند ويتامين اين از كمتري مقادير شامل سبزيجات و ميوهها
كه است معنا بدان اينميكند عمل بدن در مهم آنتياكسيدان يك بهعنوان و است لازم بدن
ناميده آزاد راديكال كه سلولها براي زيانبار عناصر يكسري كردن خنثي به ويتامين اين
ميرود گمان كه را آزادي راديكالهاي زيان سيگار ، كشيدن عكس به اما ميكند كمك ميشوند ،
.ميدهد افزايش ميكند ، كمك مزمن بيماريهاي بروز و پيري فرآيند به
دانشمند نگاه
پولاك تكنيك آناليز
با را رنگ لايههاي هنرمند كه ميدهد نشان كامپيوتر كمك به پولاك نقاشيهاي آناليز
ايجاد فراكتالها از متراكمي شبكه كه ميبرد كار به چنان پيشرفته تكنيك يك از استفاده
داد امكان همكارانم و من به كه ميانداخت عكسهايي نقاشي هنگام به گاهي پولاك.شود
.آوريم دست به بيشتري اواطلاعات تكنيك درباره
پولاك ، 1950 اثر
"خزان ضرباهنگ"
الگوهاي به را آن توانستيم سپس.كرديم آغاز كامپيوتر در نقاشي يك اسكن با را كار - 1
با اين بر علاوه.كنيم تحليل را الگو هر فراكتال محتواي و كرده تفكيك متفاوتش رنگي
.گرفتيم نظر در نيز را انباشتي الگوي كامل ، تصوير ايجاد تا يكديگر به لايهها افزايش
.است شده داده نشان "خزان ضرباهنگ" سياه لايه جزئيات اينجا
تحليل با سپس.پوشانديم كامپيوتري هماندازه مربعهاي از شبكهاي با را نقاشي - 2
(D) پيچيدگي
از است ، (سفيد) خالي يك كدام و شده پر (آبي) نظر مورد الگوي از مربعها كدام اينكه
تصوير در شبكه اندازه كاهش.داديم انجام كامپيوتري ارزيابي يك الگو آماري ويژگيهاي
دريافتيم ما.است بيشتر نمايي درشت در الگوها آماري ويژگيهاي به كردن نگاه معادل پايين
.هستند فراكتال اندازهها طيف تمام در مذكور الگوهاي كه
،D فراكتال ، الگوهاي پيچيدگي كه داد نشان زماني ترتيب نظر از پولاك نقاشيهاي بررسي - 3
دور و جدا ديگران از وضوح به D مقادير از يكي.است يافته افزايش پولاك تكنيك بهبود با
نابودش پولاك بعدها كه است هماني شده محاسبه آن 9/1 D مقدار كه اثر اين - است افتاده
حد از بيش او نظر از تصوير اين احتمالا.(است شده انجام عكس يك براساس تحليل) كرد
|
|
D=
901 |
D=2
فراكتال غير |
تاثي نقاشيها جلوه روي D مقدار تكاملشد كشيده نو از بعدها و بوده پيچيده يا متراكم
تصوير شونده تكرار الگوهاي دارند ، پاييني D مقدار كه فراكتالهايي مورد در.گذاشت عميقي
تكرار الگوهاي باشد ، نزديكتر به 2 D مقدار چه هر اماميكند ايجاد نامتراكمي و يكدست
كامپيوتري تحليل از آنچه تمام.ميسازند ساختاري جزئيات و پيچيدگي از آكنده شكلي شونده
با پولاك.است سنجيده و سيستماتيك نقاشي فرايند يك بر شاهدي آمد دست به عكسها بررسي و
از بعضي آنكه جالب.كرد آغاز بوم روي بر رنگ مسيرهاي از موضعي و كوچك "جزاير" نقاشي
هم در و يافته گسترش سپس كه ميشود آغاز كوچكي هستهسازيهاي با نيز طبيعت الگوهاي
را جزاير كه ميكشيد يافتهتري بسط و بلندتر مسيرهاي بعدي گام در پولاك.ميشوند ادغام
غوطهور رنگ از فراكتال و متراكم شبكهاي در را آنها تدريج به و ساخته متصل هم به
راهنماي عملا لايه اين:ميدهد تشكيل پشتيبان لايه يك نقاشي از مرحله اين.ميسازد
كمتر مدت در اتصال فرايند طي (آن D مقدار) نقاشي پيچيدگي.است نقاشي بعدي مراحل در نقاش
به سپسميكرد ايجاد وقفهاي پولاك سريع فعاليت اين از پس.مييابد افزايش دقيقه يك از
از ديگري لايههاي ميكشيد طول ماه شش تا روز دو از كه دوره يك طول در و ميگشت باز بوم
كار اين با واقع درميداد رسوب پشتيبان سياه لايه روي را مختلف رنگهاي با مسيرهايي
به را نقاشي كار پولاك كه هنگامي حتي.ميكرد دقيقتر را پشتيبان لايه در مستقر پيچيدگي
را فراكتال صفت ميرود ، دست از آن فراكتال كيفيت كه خارجي نواحي حذف با ميبرد ، پايان
.ميرساند حداكثر به
Scientifiic American,Dec.2002
|