صفحه اول روزنامه هاي جهان
*ايزوستيا نظاميان اوكرايني آماده براي اعزام به خليج فارس هستند *الحيات تركيه و ايران مرزهاي خود با عراق را بستند
brown.gif
HAMSHAHRI
No .2992,FRI.Feb.29,2003
جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱
سال يازدهم - شماره ۲۹۹۲
صفحه اول روزنامه هاي جهان
*فرانكفورتر روند شاو دستگيري ۱۶ عضو احتمالي القاعده در اسپانيا *واشنگتن پست آيا ملت سازي در عراق در زمان كنوني اقدام درستي است
001725.jpg
نگاه جهان
لوس آنجلس ويكلي
ساعات شرعي

اذان ظهر: ساعت۲۱و۷۱
اذان مغرب: ساعت ۷۱ و۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۰۵
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۷

اخبار كوتاه
عربستان ادعاهاي آمريكا را تكذيب كرد

عربستان سعودي گزارشي مبني بر اجازه به نيروهاي آمريكا براي استفاده از پايگاه الخرج در جنگ احتمالي بر ضدعراق را تكذيب كرد. روزنامه الاتحاد چاپ امارات روز پنج شنبه گذشته نوشت سعودالفيصل وزير امور خارجه عربستان گزارش اخير روزنامه واشنگتن پست را كه نوشته بود عربستان سعودي به نيروي آمريكايي اجازه خواهد داد از پايگاه هوايي امير سلطان در الخرج براي حمله به عراق استفاده كند، تكذيب كرد. وي كه در يك كنفرانس مطبوعاتي سخن مي گفت افزود استفاده از اين پايگاه آنچنان كه در توافقنامه ۱۹۹۱ صفوان آمده است صورت خواهد گرفت و آن ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق است. وي افزود ما به آمريكايي ها اجازه استفاده بيش از آنچه را كه در اين توافقنامه آمده است، نخواهيم داد.

كويتي هاي دستگير شده
قصد حمله داشتند
سه بازداشتي كويتي كاركنان سرويس هاي امنيتي و شركت نفت اين كشور بودند. وكيل مدافع سه كويتي بازداشتي مظنون به طرح حمله به نيروهاي آمريكايي اعلام كرد اين سه كويتي در وزارتخانه هاي دفاع و كشور و شركت دولتي نفت فعاليت داشته اند. وي كه نخواست نامش فاش شود گفت عبدالله مطلق المطيري از افسران وزارت دفاع كويت است و برادرش احمد در شركت نفت كويت كار مي كرده اند. اين منبع تصريح كرد: مسعد العنزي مظنون سوم نيز از نگهبانان وزارت كشور در مرز با عراق و عربستان بود و آموزش هاي نظامي را در آمريكا فرا گرفته بود. فعاليت اين سه كويتي مظنون در ادارات دولتي با توجه به اينكه اين كشور ميزبان هزاران نيروي آمريكايي براي حمله احتمالي به عراق است نقطه عطفي در خصوص امنيت اين كشور محسوب مي شود. كويت از بازداشت سه كويتي مظنون در طرح حمله به نيروهاي آمريكايي خبر داد. يك مسئول كويتي گفت اين سه تن كمي پيش از اجراي طرح حمله به يك گروه آمريكايي بازداشت شدند. يك سرباز نيروي دريايي آمريكا و يك غيرنظامي آمريكايي طي ماه هاي گذشته در كويت كشته شده اند.

گوشه تضمين هاي آمريكا به تركيه
آمريكا به تركيه در خصوص جلوگيري از تاسيس كشور مستقل كرد در شمال عراق تضمين داد. شبكه ان تي وي تركيه در گزارشي به نقل از روزنامه آمريكايي واشنگتن پست تاكيد كرد: آمريكا به آنكارا تضمين داده است كه اكراد عراق پس از جنگ احتمالي در عراق به صورت يك جانبه اقدام به تاسيس يك نظام فدرال نيز نخواهند داد. زلماي خليل زاد نماينده ويژه بوش اظهار داشته است كه نيروهاي ارتش تركيه با هماهنگي نيروهاي آمريكايي وارد شمال عراق خواهند شد. روزنامه واشنگتن پست نيز نوشت كه آمريكا درخواست هاي سياسي و نظامي تركيه در خصوص عراق را پذيرفته است. به نوشته اين روزنامه براساس توافق طرفين نيروهاي تركيه حداقل تا عمق ۲۰ كيلومتري خاك عراق وارد شده و پس از خاتمه جنگ نيز بر خلع سلاح گروه هاي كرد نظارت خواهند كرد.

هشدار اشتباهي به نيروهاي آمريكايي در كويت
هشدار اشتباهي نيروهاي آمريكايي كويت را به زحمت انداخته است. به گزارش شبكه تلويزيوني نيل، ارتش آمريكا اعلام كرد كه هشدار اشتباه به تفنگداران دريايي اين كشور مستقر در شمال كويت درباره وقوع حمله شيميايي آنها را به استفاده از ماسك هاي ضدگازهاي شيميايي، واداشت. گفتني است هم اكنون ۹۸ هزار نيروي آمريكايي در كويت حضور دارند. از جزييات بيشتر گزارشي مخابره نشده است.

به حل بحران ايرلند نزديك شدند

رهبران انگليس و جمهوري ايرلند طي دومين ديدار خود ظرف دو هفته گذشته تلاش براي حل بحران ايرلند شمالي را به مراحل پاياني نزديك مي كنند. «توني بلر و برتي آهرن» كه ۲۴ بهمن ماه گذشته در حومه بلفاست ديدار داشتند، برنامه مشترك خود را در لندن ادامه مي دهند. نخست وزير انگليس در ملاقات قبلي خود تاكيد كرده بود دولت هاي دو كشور به دنبال راهي هستند تا طي هفته هاي آتي احزاب ايرلند شمالي را به توافق با يكديگر نزديك كنند. ديدار روز پنج شنبه گذشته بلر و آهرن و تلاش هاي آنان، روز دوشنبه هفته آتي با برپايي نشستي در بلفاست با حضور سران احزاب سياسي ايرلند شمالي و انتشار بيانيه اي در خصوص تشريح روند صلح، به نقطه اوج خود خواهد رسيد. در مجموع هدف اين تلاش ها اعاده نهادهاي محلي ايرلند شمالي و آماده كردن شرايط سياسي براي برگزاري انتخابات مجلس محلي آن منطقه تا ارديبهشت ماه سال آتي است. ايرلند شمالي يكي از بخش هاي چهارگونه كشور بريتانيا است كه به رغم جدا شدن آن از بقيه اين جزيره در اوايل قرن بيستم به هنگام استقلال جمهوري ايرلند، هنوز اختلافات فرقه گرايانه كاتوليك ها، پروتستان ها، جمهوريخواهان و سلطنت طلبان به شكلي خونين و خشن در آن تداوم يافته است.

ارتش عراق دهوك و اربيل را آزاد مي كند
001735.jpg

فرمانده لشكر موصل در ارتش «القدس»، تشكيل شده از سوي صدام اعلام كرد: ارتش عراق با جمع آوري نيروهاي خود در قلمرو دو استان «دهوك» و «اربيل» واقع در شمال عراق قصد دارد قبل از حضور نيروهاي آمريكا و در اسرع وقت يعني ظرف ۴۸ ساعت آينده، اين دو استان را آزاد كند. سايت اينترنتي «القنات» روز پنجشنبه به نقل از «حسين عزاوي» افزود: فرماندهان نظامي عراق تصميم گرفته اند تا چند ساعت يا حتي قبل از وقوع حمله احتمالي آمريكا به طور همزمان به دهوك و اربيل يورش برند. بنابر اين گزارش، بر اساس اطلاعات موجود جريان خاصي در ميان سردمداران رژيم عراق وجود دارد كه خواهان آزادسازي دهوك و اربيل قبل از شروع تجاوز آمريكا و نه طي آن است. بر پايه پيش بيني محافل ياد شده اين اتفاق در فاصله بين اول و در نهايت هفتم ماه مارس آينده رخ خواهد داد.
به گفته منابع مذكور، «حسين رشيد» هماهنگ كننده نيروهاي مسلح عراق هم اكنون در استان «نينوا» واقع در شمال عراق به منظور برنامه ريزي عمليات آزادسازي دهوك و اربيل به سر مي برد. از سويي، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) مجموعه اي از تصاوير تهيه شده از طريق هوا را به معرض نمايش گذاشت كه نشان مي دهد عراق سرگرم انتقال تجهيزات نظامي به نزديكي مساجد و مراكز غيرنظامي است تا از حملات آمريكا مصون بماند و در صورت بمباران شدن، يك بحران بين المللي ايجاد كند. به گزارش رويترز از واشنگتن، يك مقام ارشد پنتاگون كه خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: خارجياني كه به عنوان «سپرهاي انساني» داوطلب به عراق سفر كرده اند، ممكن است جنگجو و نه مردم غيرنظامي تلقي شوند. وي تصريح كرد، عراق ممكن است بازرسان تسليحاتي سازمان ملل را به عنوان گروگان گرفته و آنان را در مناطق استراتژيك مستقر كند تا از حمله آمريكا جلوگيري به عمل آورد. اين اظهارات تازه ترين تلاش مقام هاي آمريكايي در محكوم كردن طرح هاي عراق محسوب مي شود. همچنين، «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني خود در موسسه «آمريكن انترپرايز» گفت كه چنانچه جنگ عليه عراق آغاز شود، آمريكا به سرعت براي حفاظت از تخريب چاه هاي نفت عراق از سوي «رژيم در حال نابودي» اين كشور، وارد عمل مي شود. يكي از اين تصاوير نشان مي دهد انبار مهمات بسيار بزرگي در نزديكي مسجدي احداث شده است. تصوير ديگر نشان دهنده بناي ديوارهاي پوششي براي انبارهاي مهمات يا تجهيزات نظامي در نزديكي انبار توزيع مواد غذايي است كه جامعه بين المللي براي عراق فراهم مي كند. در تصوير سوم سلاح هاي ضدهوايي نصب شده روي بام وزارت اطلاعات را نشان مي دهد.

رژيم صهيونيستي از پيشنهاد بوش حمايت مي كند

رژيم اشغالگر قدس از پيشنهادهاي روز چهارشنبه گذشته جورج بوش رئيس جمهور آمريكا كه تشكيل كشور مستقل فلسطيني را با سلب قدرت از صدام حسين رئيس جمهور عراق مرتبط دانسته بود حمايت مي كند. يك مقام اسرائيلي در اين باره اظهار داشت كه ما از پيشنهادهاي بوش حمايت مي كنيم. اين پيشنهادها در مقايسه با سخنراني ۲۴ ژوئن بوش درباره آينده خاورميانه مطلب تازه اي ندارد.
وي افزود آريل شارون نخست وزير اسرائيل در جريان گفت وگوي تلفني با بوش اعلام كرد از موضع واشنگتن در قبال تشكيل كشور مستقل فلسطيني حمايت مي كند.
بوش شب گذشته مدعي شد وقوع جنگ براي سرنگوني صدام يكي از حاميان اصلي مبارزان ضد اسرائيلي زمينه را براي ايجاد يك كشور واقعا دموكراتيك در فلسطين فراهم مي كند. رئيس جمهور آمريكا ادعا كرد ايجاد نهادهاي دموكراتيك در عراق آغازگر عصر جديدي در فرآيند صلح خاورميانه و گامي در جهت دستيابي به يك فلسطين واقعا دموكراتيك خواهد بود.

دانش آموز آمريكايي مخالف جنگ
001740.jpg

يك مدرسه آمريكايي دانش آموزي را كه اصرار داشت پيراهني با تصوير بوش به تن كند كه روي آن نوشته شده است تروريست بين المللي، اخراج كرد. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در اينترنت نوشت:
برايتون باربر، دانش آموز آمريكايي كه در يكي از دبيرستان هاي شهر دير بورن در ايالت ميشيگان تحصيل مي كند در اعتراض به جنگ احتمالي عليه عراق ۱۶ فوريه جاري تي شرتي به تن كرد كه عكس بوش روي آن بود و نوشته شده بود «تروريست بين المللي» و با آن وارد كلاس شد.
معاون اين مدرسه پس از اطلاع از اين مسئله وي را فرا خواند و از او خواست ميان بيرون آوردن اين تي شرت از تنش يا بازگشت به خانه يكي را انتخاب كند. باربر كه سال گذشته به اتحاديه آزادي هاي آمريكا پيوسته است فورا با اين اتحاديه تماس گرفت اما اين اتحاديه به خاطر سالروز تولد جورج واشنگتن تعطيل بود. وي سپس با مدير دبيرستان محل تحصيل خود تماس گرفت تا قبل از تماس با رسانه ها با وي درباره حقوق قانوني خود گفت وگو كند.
گفتني است كه در ماه نوامبر گذشته نيز يك دختر دانش آموز به خاطر پوشيدن پيراهني كه تصوير پرچم فلسطين و شعارهايي در حمايت از فلسطيني ها روي آن بود از دبيرستاني در بروكلين، نيويورك، اخراج شد اما اين دبيرستان در نهايت مجبور شد تصميم خود را تغيير دهد.

آخرين تحولات عليه حاكميت صدام
001730.jpg

مباحثات مجلس عوام انگلستان در مورد جنگ با عراق عمق اختلافات در حزب كارگر را آشكار ساخت. مخالفان جنگ در حزب كارگر توانستند رأي حدود ۱۲۰ نفر از نمايندگان اين حزب را كه تعدادشان در مجموع به ۴۱۰ نفر در پارلمان مي رسد، براي مصوبه اي مبني بر اينكه هنوز دليل قاطعي براي جنگ با عراق وجود ندارد، جلب كنند. دولت نخست وزير توني بلر در روزهاي اخير سخت در راهروهاي پارلمان در تلاش بود تا تعداد مخالفان را به ۴۰ نفر كاهش دهد، بنابراين تعداد ۱۲۰ راي از اعضاي حزب كارگر براي خود مخالفان هم غيرمنتظره بود.
در مجموع ۱۹۹ نفر از اعضاي پارلمان از اين مصوبه حمايت كردند، اما در نهايت با ۳۹۳ راي مخالف به تصويب نرسيد. در پي آن مصوبه اي را كه دولت براي حمايت از مواضع بلر، بدون ذكر امكان درگير شدن در جنگ، تهيه كرده بود با ۴۳۴ راي موافق در برابر ۱۲۴ راي مخالف به تصويب رسيد. در اين مصوبه تنها از تلاش هاي دولت بلر براي كسب حمايت سازمان ملل جهت خلع سلاح صدام حسين سخن به ميان آمده بود و هيچ اشاره اي به لزوم جنگ با اين كشور در آن به چشم نمي خورد، هرچند از عراق خواسته شده اين فرصت را آخرين فرصت براي گردن نهادن به خلع سلاح بداند. يكي از دلايل تصويب اين مصوبه حمايت اعضاي محافظه كار پارلمان از بلر بود. اما نتيجه، نمايانگر شديدترين طغيان حزب كارگر عليه رهبر خود، از زمان بر سر كار آمدن او در سال ۱۹۹۶ بود. گفتني است كه در نظام حكومتي بريتانيا، نخست وزير براي اعلان جنگ نيازي به اجازه از پارلمان ندارد. از سوي ديگر تلاش هاي خوزه ماريا ازنار، نخست وزير اسپانيا، براي جلب حمايت فرانسه در دفاع از قطعنامه پيشنهادي سه كشور آمريكا، انگلستان و اسپانيا به سازمان ملل، با شكست مواجه شد و گفت وگوهاي بين اين دو دولتمرد اروپايي مواضع آنان را به يكديگر نزديكتر نساخت. وقتي ژان پير رافارن، نخست وزير فرانسه در پارلمان اين كشور اظهار داشت كه فرانسه به نفع قطعنامه دوم در شوراي امنيت راي نخواهد داد، اعضاي پارلمان به شدت او را تشويق كردند. البته رافارن مسئله استفاده از حق وتو توسط كشور فرانسه را مطرح نكرد. نكته جالب توجه در سخنان رافارن در پارلمان فرانسه اين بود كه گفت: «اكنون در زماني كه تمام راه حل هاي مسالمت آميز امتحان نشده اند، دخالت نظامي مي تواند به انشقاق در جامعه بين المللي بينجامد.» ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه پس از گفت وگو با نخست وزير اسپانيا گفت: «ما فكر مي كنيم هيچ توجيهي براي فراتر رفتن از قطعنامه ۱۴۴۱ وجود ندارد، بنابراين با هر قطعنامه جديدي مخالف هستيم. » شيراك خطاب به خبرنگاران گفت: «به اعتقاد فرانسه هنوز اين امكان وجود دارد كه از طريق روش هاي مسالمت آميز از طريق بازرسي تسليحاتي، به خلع سلاح عراق دست پيدا كنيم؛ بنابراين جنگ به هيچ وجه اجتناب ناپذير نيست. »
در مقابل ازنار اظهار داشت كه قطعنامه جديد به دو دليل در اين برهه ضروري است: «اول براي تضمين نقش محوري شوراي امنيت و دوم براي وارد آوردن فشار نهايي به رژيم عراق. » وي خاطرنشان ساخت كه اسپانيا نهايت تلاش خود را براي تصويب اين قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل به كار خواهد گرفت. فرانسه، آلمان و روسيه پيشنهاد ديگري به شوراي امنيت ارائه داده اند كه خواستار دادن وقت بيشتري به بازرسان تسليحاتي سازمان ملل است. گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه براي ملاقات با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به مسكو سفر كرد. يك سخنگوي دولت آلمان گفت: «هر دو دولت آلمان و روسيه معتقدند كه مواضعشان كاملا مستدل و معقولانه است، زيرا يك راه حل مسالمت آميز، از طريق تقويت گروه بازرسان تسليحاتي سازمان ملل، براي خلع سلاح عراق كاملا امكان پذير است. »
واقعيت اين است كه اروپا در مورد بهترين روش برخورد با بحران عراق به دو دسته تقسيم شده است. فرانسه، آلمان و روسيه خواستار ادامه روش هاي ديپلماتيك و اجتناب از جنگ هستند، اما انگلستان، اسپانيا و ايتاليا از موضع آمريكا حمايت مي كنند كه معتقد است زمان جنگ فرا رسيده است. اين در حالي است كه بوش، رئيس جمهور آمريكا، در يك سخنراني در موسسه پژوهشي آمريكن اينترپرايز آينده عراق را پس از جنگ ترسيم كرد. وي اظهار داشت كه ايالات متحده تا هر زمان كه لازم باشد در عراق باقي خواهد ماند. بوش برنامه آمريكا براي عراق را به برنامه هاي بازسازي اروپا و ژاپن پس از جنگ جهاني دوم تشبيه كرد و افزود كه آمريكا حتي يك روز بيش از آنكه براي بازسازي و تثبيت دموكراسي در عراق لازم باشد، در اين كشور باقي نخواهد ماند. وي خطاب به كشورهاي عرب و متحدان اروپايي خود كه معتقدند جنگ مي تواند بي ثباتي را در خاورميانه دامن بزند، گفت: «جنگ عليه صدام بخشي از نبرد بزرگتر ايالات متحده براي آينده جهان اسلام است!» بوش با وعده دادن روزي كه اسرائيل در كنار يك كشور فلسطيني در صلح و آرامش با يكديگر زندگي كنند، از طرحي جامع براي استقرار صلح در اين منطقه خبر داد.
او گفت:« الگوهاي كهنه درگيري در خاورميانه را مي توان كنار گذاشت. يك عراق آزاد مي تواند قدرت آزادي را براي تبديل اين منطقه حياتي به جايي سرشار از اميد و پيشرفت براي زندگي ميليون ها انسان به نمايش بگذارد. »

يادداشت
در جست وجوي هويت تازه

اردشير زارعي قنواتي
اجلاس سيزدهم جنبش عدم تعهد در كوالالامپور پايتخت مالزي، در شرايطي برگزار شد كه بحران عراق همچنان كانون توجه بين المللي است. قبل از اينكه سران جنبش نشست خود را آغاز كنند نمايندگي ها و وزراي خارجه اين كشورها در جلسات مقدماتي تلاش فشرده اي را براي تعيين چارچوب مورد قبول انجام دادند. اسامه الباز وزير خارجه مالزي كه رياست نشست هاي مقدماتي را به عهده داشت تمامي سعي خود را براي تحرك بخشيدن بدين جنبش درخصوص بحران عراق و مسئله جهاني شدن اقتصاد به عمل آورد. او در اظهارات خود به صراحت تاكيد كرد كه بيانيه پاياني اجلاس بايد به منزله اخطاري به آمريكا جهت حمله به عراق باشد هر چند كه از پيش مشخص است كه آمريكا به چنين هشداري توجه نمي كند. در اين جلسه مقدماتي پيشنهاد ناجي صبري وزير خارجه عراق براي محكوميت كشورهايي كه در جنگ آتي با آمريكا همكاري مي كنند به دليل اينكه چنين مسئله اي مربوط به سياست هاي داخلي اين كشورهاست رد شد. درسيزدهمين اجلاس، جنبش عدم تعهد با پذيرش عضويت دو كشور جديد اعضاي خود را به ۱۱۶ عدد رساند كه دربرگيرنده بيش از ۶۰ درصد جمعيت جهان است. در اولين روز جلسه سران رياست اين نشست و دوره سيزدهم از طرف تامبو امبكي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي به ماهاتير محمد نخست وزير مالزي سپرده شد. در ابتداي جلسه تامبو امبكي درخصوص بحران عراق گفت كه راه حل ديپلماتيك ضروري است. چرا كه اين جنگ نه تنها براي عراق بلكه براي تمام مردم جهان ضربه اي مرگبار بوده و باعث محروم شدن كشورهاي ضعيف از حق تصميم گيري در مورد آينده خود خواهد شد. ماهاتير محمد رئيس جديد نيز در اين نشست با حمله شديد به آمريكا كشورهاي غيرمتعهد را دعوت كرد تا به صف مخالفان جنگ بپيوندند. نخست وزير مالزي كه هميشه به يكجانبه گرايي در روابط بين المللي و جهاني شدن اقتصاد معترض بوده است همچنين اظهار داشت كه هيچ كشوري اجازه ندارد خود را پليس دنيا بداند. او نيز به نوعي سخنان امبكي را تكرار كرد و گفت كشورهاي ثروتمند جهان دست به ارعاب كشورهاي فقير زده اند و اين وضعيت موجب گسترش تروريسم در جهان شده است. در اين اجلاس محمد پنجم پادشاه مراكش كه به نمايندگي از گروه ۶۶ سخن مي گفت براي جلوگيري از وقوع جنگ خواستار تمكين و اجراي قطعنامه هاي سازمان ملل درخصوص عراق شد. ميخائيل خووستف وزير خارجه روسيه سفيد نيز به نمايندگي از كشورهاي غيرمتعهد اروپايي درخواست كرد كه بحران عراق به طور مسالمت آميز در چارچوب سازمان ملل متحد حل و فصل شود. همچنين فيدل كاسترو كه هميشه صداي كشورهاي قاره آمريكا به حساب آمده است با حمله شديد به آمريكا سياست هاي كنوني اين كشور را براي جهان خطرناك خواند.
هر چند كه موقعيت كنوني جنبش عدم تعهد فاقد تاثيرگذاري فعال بر روابط بين المللي است اما اين همگامي با جامعه جهاني اعتراض به جنگ آتي تلقي خواهد شد. چنانچه تلاش اين جنبش در روزهاي اخير بتواند بر اعضاي آن كه هم اينك شش كرسي از شوراي امنيت را در اختيار دارند تاثير قاطعي بگذارد، مي تواند گرايش اين شورا را به نفع حل مسالمت آميز بحران عراق تقويت نمايد. جنبش غيرمتعهدها كه در دوران جنگ سرد از يك فعاليت نسبي درخصوص امنيت، استقلال و توسعه برخوردار بود بعد از فروپاشي شوروي و پايان جنگ سرد به انفعال شديد دچار شد. با توجه به ماهيت كشورهاي در حال توسعه كه معمولا فاقد استراتژي كلان و انعطاف پذيري لازم براي تطبيق با شرايط نوين هستند در دهه پاياني قرن بيستم اين جنبش عملا به يك كلوپ تشريفاتي تبديل شد. در اين سال ها متاسفانه جنبش از وجود شخصيت هاي محوري و كاريزماتيك نيز تهي شده بود كه همين مسئله نيز انفعال مضاعفي را موجب گرديد. حتي ظهور شخصي منحصر به فرد همچون نلسون ماندلا كه از مقبوليت بين المللي برخوردار بود نيز به واسطه اين شرايط و تمايل او به اقدامات انفرادي نتوانست اين خلا را پر كند. همين عدم كارآيي و انفعالي كه گريبان جنبش غيرمتعهدها در دهه پاياني كه به عنوان حساس ترين سال هاي تاثيرگذار براي نظم نوين بين المللي شناخته مي شود، را گرفت باعث تنزل كيفي قدرت جهان در حال توسعه در روابط بين المللي شد.
حال اصلي ترين موضوع پيش روي جنبش، بدون شك دستيابي به يك اجماع مشترك براي تعيين جايگاه خواهد بود كه بار ديگر قدرت تاثيرگذاري بر مناسبات بين المللي به نفع كشورهاي در حال توسعه را در اختيار آنان بگذارد. چرا كه در اين سال ها از يك طرف در غياب اين جنبش تجارت آزاد از چارچوب محدود «گات» خارج شده و به گستردگي سازمان تجارت جهاني WTO كه از آن به عنوان جهاني شدن اقتصاد نام برده مي شود وارد شد كه اين موجب شد تا منافع كشورهاي بزرگ به زيان جوامع در حال توسعه شود. از طرف ديگر پايان جنگ سرد در مناسبات بين المللي، نه تنها تنش هاي جهاني را كاهش نداد كه حتي به واسطه تك قطبي شدن جهان كنوني ابعاد دو چنداني نيز بدان بخشيد.
اكنون در اين شرايط چنانچه اين كشورها در كنار بيانيه پاياني كه ارائه خواهند كرد بتوانند دست به تدوين يك استراتژي تعهدآور براي همه اعضا بزنند قادر خواهند شد تاثيرگذاري خود را بر شرايط بين المللي عينيت ببخشند. به جز اين هرگونه توافق و صدور بيانيه پاياني سران جنبش در نشست كوالالامپور نيز چيزي بيش از يك تعارف نخواهد بود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
رسانه
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  رسانه  |  شهر  |  صفحه آخر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |