جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۲
۵۵ درصد شركت كنندگان در انتخابات جوانان هستند
از حدود ۴۰ ميليون نفر واجدان شرايط شركت كننده در دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا ۲۲ ميليون نفر جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. مرتضي ميرباقري رئيس سازمان ملي جوانان گفت: با توجه به انگيزه جوانان براي تشويق اعضاي خانواده خود به منظور رأي دادن ۶۰ تا ۶۰ درصد سرنوشت انتخابات را جوانان رقم مي زنند. وي افزود: شوراهاي شهر و روستا مي توانند با مديريت ساختار و امكانات فيزيكي و مادي شهرها و روستاها به نيازهاي فوري، منطقه اي و بومي جوانان پاسخ دهند. ميرباقري با اشاره به نقش شوراها در ارائه تسهيلات رفاهي ويژه جوانان گفت: ۸۵ شهر كشور نيازمند فرهنگسرا است كه شوراهاي شهر مي توانند در احداث آنها نقش داشته باشند.

۲۳۰ هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي
معاون توسعه و برنامه ريزي مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد ۲۲۸ هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي كشور وجود دارد.
«ابوطالب حافظي» روز گذشته افزود: در سال تحصيلي جاري ده هزار و ۳۵۸ مدرسه غيرانتفاعي با يك ميليون دانش آموز در كشور فعاليت مي كنند.
وي اضافه كرد: علاوه بر ۱۱ هزار معلم و مديري كه از طريق وزارت آموزش و پرورش به اين مدارس مأمور شده اند بيش از ۶۰ هزار نفر نيروي آزاد و ۲۰ هزار نفر از بازنشستگان جذب اين مدارس شده اند.
وي از اختصاص ۴۶ ميليارد ريال وام از محل تبصره ۳ در سال جاري براي احداث و راه اندازي مدارس غيرانتفاعي از سوي شوراي پول و اعتبار خبر داد و گفت: براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار ۶۰ درصد به سقف تسهيلات تهران و ۵۰ درصد به سقف تسهيلات مراكز استان ها اضافه شده است.
به گفته وي در تهران براي راه اندازي يك واحد آموزشي يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال و در مراكز استان ها ۸۰۰ ميليون ريال و براي ساير شهرستان ها ۵۰۰ ميليون ريال از محل تبصره ۳ وام با كارمزد ۱۸ درصد پرداخت مي شود كه ۶۰ درصد آن را دولت يارانه مي دهد.
حافظي به وجود ۲۲۸ هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي اشاره كرد و افزود تاكنون ۲۲ هزار موافقت اصولي براي راه اندازي و تأسيس مدارس غيرانتفاعي صادر شده ولي فقط حدود ۱۱ هزار مدرسه راه اندازي شده است. وي تصريح كرد براساس برنامه پنج ساله سوم دولت مي بايست بيش از هفت درصد كل جمعيت دانش آموزي كشور تحت پوشش مدارس غيرانتفاعي قرار گيرند.

دو ميليون و ۶۰۰ هزار معلول در سطح كشور
001705.jpg
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: حدود دو ميليون و ۶۰۰ هزار معلول در سطح كشور وجود دارد. دكتر اصغر مكار روز گذشته افزود: در حال حاضر چهارهزار و ۵۰۰ معلول ضايعه نخاعي در سطح كشور تحت پوشش بهزيستي بوده و از خدمات اين سازمان استفاده مي كنند. به گفته وي ۶۰۰ نفر از معلولين ضايعه نخاعي با مشكلات خاصي مانند زخم بستر، تحليل ماهيچه ها و غيره روبه رو هستند كه توسط ۲۳۰ تيم سيار در سطح كشور مراقبت مي شوند. وي با اشاره به اينكه همه مراكز نابينايان كشور از كامپيوترهاي برجسته نگار استفاده مي كنند اظهار داشت: سعي داريم كه در سال آينده اين مراكز را به شبكه اينترنتي و سايت هاي جهاني متصل كنيم. وي تعداد بيماران رواني را ۳۰ هزار نفر ذكر كرد كه از تعداد مذكور هشت هزار نفر به صورت بيماران رواني مزمن به شكل مستمري بگير و يا بستري تحت پوشش مراكز بهزيستي هستند.

آمادگي ايران براي پذيرايي از آوارگان عراقي
001715.jpg
شبكه اول تلويزيون روسيه اعلام كرد ايران براي پذيرايي از آوارگان عراقي آماده مي شود.
شبكه اول تلويزيون روسيه در برنامه اي با عنوان ورميا اعلام كرد، ايران در امتداد مرز خود با عراق به سرعت در حال ساخت اردوگاه هايي براي پذيرش صدها هزار آواره عراقي است. به گزارش اين شبكه، مقامات ايراني ترديد ندارند كه تعداد آوارگان حدود صدها هزار نفر خواهد بود. به گزارش شبكه اول تلويزيون روسيه، در حدود ۲۰ اردوگاه در ايران براي آوارگان در فاصله ۵۰۰ متري تا ۲۰ كيلومتري مرز ساخته خواهد شد و مركز كنترل اردوها در كرمانشاه قرار خواهد داشت.
اين در حالي است كه چندي پيش مدير كل اتباع و مهاجران وزارت كشور اعلام كرد در صورت حمله احتمالي آمريكا به عراق پيش بيني مي شود ۵۰۰ هزار مهاجر عراقي به سمت ايران گسيل شوند كه كميسارياي عالي سازمان ملل هم اكنون براي اسكان ۱۵۰ هزار نفر از آنان اعلام آمادگي كرده است.
حسيني گفت: ما به هيچ عنوان مايل نيستيم در عراق اتفاقي بيفتد اما در صورت وقوع حمله مهاجران عراقي تنها در مناطق مرزي ۵ استان كشور جاي داده خواهند شد. وي اعلام كرد: صريحا مي گويم هيچ مهاجر عراقي به هيچ عنوان وارد شهرهاي ايران نخواهد شد و تنها در نوار مرزي اسكان داده خواهند شد.
حسيني افزود، هم اينك در اين رابطه ستاد بحران در كشور تشكيل شده كه داراي ۵ ستاد در استان هاي هم مرز با عراق است. وي گفت: تجربه ايران در سال،۱۹۹۰ حمله آمريكا به عراق و اسكان ۳۵۰ هزار عراقي در نوار مرزي عراق موجب مي شود تا كشورمان نگراني از بابت مهاجرت آوارگان عراقي به اين سمت نداشته باشد، اما بايد اذعان داشت كه بدون كمك مجامع بين المللي ايران قادر به نگهداري آوارگان عراقي در درازمدت نيست. آوارگان عراقي در حالي وارد ايران خواهند شد كه ايران تجربه مهاجران افغان را دارا است.
گفته مي شود اقامت طولاني هر پناهنده اي در كشور هم به ضرر جامعه ايراني و هم به ضرر خود پناهندگان است. تاكنون ۲۰۰ هزار افغان غيرمجاز در كشور شناسايي شده كه حدود ۱۸ هزار نفر آنها دستگير شده اند. هم اكنون در كشور يك نهاد واحد براي سرپرستي امور مربوط به مهاجرت وجود ندارد. از اين رو تاسيس سازمان ملي مهاجرت با هدف سياستگذاري و برنامه ريزي اداره امور مهاجرين از سوي وزارت كشور طراحي شده كه مراحل كارشناسي آن به اتمام رسيده و آماده ارائه به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است.

مدار صفر درجه
نابرده رنج گنج ميسر نمي شود
ترجمه: الهام عسكري
كلمات سخت، سنگين و بي احساس، هر يك با فاصله زماني بسيار از دهان كالوين كاترل بيرون مي آيند. «بچه ها... به... سوي... او... كشيده... مي... شدند. . . همانند... زنبوران... به... سوي... عسل.»
از روي كتابي مي خواند و لغات را با انگشت خود دنبال مي كند. مرد درشت اندامي است. نزديك به ۱۳۰ كيلوگرم وزن دارد و اين درشتي آرامش و صبوري خاصي براي او به ارمغان آورده است. گوشه صفحات كتاب مثل كتاب كلاس اولي ها برگشته و نامرتب شده است. مداد در دست او مرتب روي صفحه كتاب علامت هاي متفاوت مي گذارد. صفحات كتاب مملو از علامت هاي گوناگون است. گاه گاه با نوك انگشت عينك خود را كه روي بيني اش به پايين مي لغزد، بالا مي برد. روبه رويش، «آرون»، مردي جوان با موهاي بلوند نشسته، چشمانش را به صفحه كتاب دوخته است. بيش از نيم ساعت طول مي كشد تا كالوين يك صفحه از كتاب را بخواند. بعضي از لغات را به درستي مي خواند، برخي را حدس مي زند و باقي را به كمك معلمش ادا مي كند.
كالوين كاترل، ۶۳ ساله، نزد اين معلم جوان، خواندن مي آموزد. هنگامي كه ۱۰ سال بيشتر نداشت تحصيلاتش را رها كرد و در پنبه زارهاي «آركانزاس» جنوبي به كار پرورش پنبه پرداخت. ۲۱ ساله بود كه با سرمايه بسيار اندك ۱۲ دلار، آركانزاس را به مقصد «شيكاگو» ترك كرد. در شيكاگو زندگي خوبي براي خود دست و پا كرد. در يك كارخانه كار مي كرد. خانه اي خريد. سه بچه بزرگ كرد. با ساده ترين وسايل زندگي خود را مي گذراند و هيچ گاه نمي توانست از يك نقشه، تابلو و حتي منوي رستوران ها سردرآورد. هر وقت كسي از او مي خواست چيزي را بخواند نداشتن عينك را بهانه مي كرد و كارهايش را با استفاده از سواد ديگران انجام مي داد. گاهي هم «جسيكا» همسرش نقش سواد او را بازي مي كرد! صورت حساب ها را مي پرداخت و فرم هاي ثبت نام مدرسه بچه ها را پر مي كرد. اكنون، بازنشسته، با چشماني ضعيف و گوش هايي سنگين، پس از رد كردن يك سكته قلبي سوادآموزي را آغاز نموده است. البته ديگر به ديپلم دبيرستان نيازي ندارد. فرم استخدامي را نيز نمي خواهد پر كند. تنها دوست دارد بخواند و بيش از هر چيز دوست دارد خواندن انجيل را بياموزد. وي مي گويد: «انجيل را در دست مي گيري و با خود حمل مي كني. كسي از تو مي پرسد فلان آيه را خوانده اي؟ خوب. . . مي توانم مفهوم آن را توضيح دهم، اما وقتي نمي توانم آن را بخوانم، احساس گنگي مي كنم و اين حس نوعي سرشكستگي در من به وجود مي آورد. اكنون مي خواهم بر اين ناتواني ام غلبه كنم. »
كالوين به سختي بسيار توانسته است كلاس اول را تمام كند اما هنوز نمي تواند آن طور كه دوست دارد انجيل را بخواند. «آرون» معلم كالوين، بارها خواسته بود، درس دادن به او را خاتمه دهد، اما هر بار به اين نتيجه رسيده بود كه مشاهده تلاش بي وقفه كالوين و مبارزه همه جانبه او با تمام ضعف هاي وجودي اش جالب ترين لحظات زندگي وي را تشكيل مي دهند و اكنون پس از گذشت يك سال و نيم آرون نتيجه زحمات خود و كالوين را مي بيند.
در كليسا بيش از ۴۰ نفر حاضرند. يكشنبه اي است در ماه ژوئن، مصادف با «روز پدر» ساعت ۴ بعدازظهر است و همه كمي خواب آلود به نظر مي آيند، اما كالوين سرحال و آماده در رديف دوم نشسته است. هيچ كس نمي داند او چه برنامه اي دارد، خودش هم نمي داند، فقط مي داند كه بيشتر وقتش را در سه ماه گذشته صرف تمرين و خواندن قسمتي از انجيل نموده است. گروه كر مي خوانند: نواي «هاله لويا» فضا را آكنده است. تمام مي شود. همه كف مي زنند.
نوبت كالوين است. به روي سن مي رود، مقابل جمعيت مي ايستد و شروع مي كند: «مي خواهم به شما بگويم. . . » هر چه از آياتي را كه در آن مدت خوانده بود، به خاطر مي آورد و براي مردم مي گويد، به انجيلش دست نمي زند. حتي آن را باز نمي كند. فقط گاه گاهي يادداشت كوچكي را كه در دست دارد نگاه مي كند. انگار دارد مي خواند. سپس به سويي ديگر نظر مي كند. كلمات را فراموش مي كند. صدايش مي لرزد. اشك در چشمانش حلقه مي زند. و تنها يك جمله ديگر به زبان مي آورد: «خدايا. . . از تو متشكرم. »
كشيش از جاي برمي خيزد. كف مي زند و مي گويد: «شما همه ما را تحت تاثير قرار داديد، برادر كاترل. . . »
آرون مي گويد: «گرچه كالوين نتوانست از روي انجيل بخواند، اما در برنامه ريزي اش از شيوه نت برداري و تهيه ليست براي آنچه مي خواهد بگويد استفاده كرد، همانگونه كه مردم ليست خريد لوازم و احتياجات منزل را تهيه مي كنند و يا يك پيغام تلفني را يادداشت مي كنند. اين پيشرفت بسيار بزرگي است. كالوين دارد ياد مي گيرد كه چگونه سوادش را به كار بندد. »
حالا او سرش را روي كتاب خم كرده است و داستان پسري را مي خواند كه به تنهايي به شهري بزرگ سفر مي كند. كلمات آهسته و شمرده از دهان او خارج مي شوند ۱۰، دقيقه مي گذرد و كالوين يك صفحه را تمام مي كند. آرون مي گويد: «عالي بود. امشب خيلي خوب خوانديد. »
كالوين كه اكنون كلاس دوم است كتاب را برمي دارد و روي انبوه كتاب و دفترهاي ديگرش مي گذارد، به آرون نگاه مي كند و با رضايت خاطر لبخند مي زند.
مي گويد: «خوب، هنوز به جايي كه مي خواهم، نرسيده ام. اما جايي كه ۲ سال پيش بودم هم نيستم. جاي شكرش باقي است!» چند ماه بعد، كالوين به يك كتاب فروشي رفت و كتاب برگزيده سال را به عنوان «كشتن مرغ مينا» خريداري كرد. اين كتاب اولين كتاب معرفي شده توسط «هيأت برنامه ريزي مطالعه جمعي» در شهر شيكاگو بود. كالوين دوست نداشت از ديگران عقب بماند.

ايران را بشناسيم
موزه ملي ملك
001710.jpg
اين موزه داراي كتب نفيس خطي و آثار و اشيايي است كه توسط حاج آقا ملك (ملك تجار) طي دوران زندگي او خريداري و جمع آوري شده است. در اين موزه كتاب هاي نفيس، سكه، مجموعه تمبر، تابلوهاي نقاشي منجمله از آثار كمال الملك، قاليچه و. . . نگهداري مي شود. اين موزه در خيابان امام خميني واقع شده است.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
به نظر مي رسد هنوز فيلم تازه اي روي پرده نرفته است. هرچند اعلام شده چند فيلم تازه در نوبت اكران است.
علاقه مندان به تماشاي فيلم كلاه قرمزي و سروناز همچنان مي توانند اين فيلم را در سينماهاي پيروزي ،۶۴۳۴۵۶۰ پيوند ،۳۶۰۴۰۴۰ جي سه ،۶۶۹۶۲۰۶ دهكده المپيك ،۹۱۵۶۱۸ ستاره ،۵۳۸۹۶۲۲ سعدي ،۶۴۶۸۴۶۱ شهر قشنگ ،۶۴۰۶۶۶۶ فردوسي ،۸۸۲۹۶۸۵ كانون ،۸۶۲۸۲۶۶ گلريز يك ،۸۶۱۸۶۱۳ ماندانا ،۶۴۱۰۹۸۱ مركزي يك ،۶۹۲۸۶۸۶ ملت ۳۱۲۴۶۱۸ و آستارا ۲۶۱۴۰۲۲ به تماشا بنشينند.
همچنين اين فيلم در فرهنگسراي گلستان نيز اكران است.
فيلم ازدواج غيابي را مي توانيد در اين سينماها تماشا كنيد. آسيا ،۶۴۰۲۹۰۹ پيام انقلاب ،۶۴۱ جوان ، جي يك ، شاهد ، شيرين ، صحرا قدس مركزي دو و فرهنگسراي فدك.
فيلم خاكستري نيز در سينماهاي استقلال ايران دو ـ بهاران بهمن يك جمهوري و عصر جديد دو به نمايش درمي آيد.
فيلم بي تو تنهايم نيز همچنان اكران است. سينماهاي آفريقا بلوار بهمن دو تهران يك جي دو سارا فلسطين سه گلريز دو ميلاد .
فيلم عزيزم من كوك نيستم در سينماهاي سايه فيلم ارتفاع پست در سينماهاي عصر جديد سه بماني در عصر جديد يك زندان زنان در سينما مراد همكلاس در مركزي سه كارون قيام و رنگين كمان همچنين فيلم رز زرد در سينماي رودكي و فرهنگسراي ابن سينا اكران است.
فرهنگسراي اشراق فيلم بي تو تنهايم و فرهنگسراي خاوران عزيزم من كوك نيستم را اكران دارد.
به زودي نيز فيلم هاي ديوانه اي از قفس پريد به كارگرداني احمدرضا معتمدي صورتي به كارگرداني فريدون جيراني گاهي به آسمان نگاه كن به كارگرداني كمال تبريزي اكران خواهد شد.

نياز دانش آموزان به مراكز مشاوره
قائم مقام وزير آموزش و پرورش گفت: مراكز مشاوره آموزش و پرورش در كشور جوابگوي نيازهاي مختلف دانش آموزان و خانواده هاي آنان نيست. دكتر «حسن ملكي» روز گذشته افزود: هم اينك ۱۰۵ مركز مشاوره در زمينه هاي مختلف از جمله مشكلات تحصيلي، عاطفي و مسائل مربوط به دوران جواني، خدمات ارائه مي كنند. وي اضافه كرد: هر قدر اين مراكز توسعه و گسترش يابد، انحرافات و معضلات در جامعه كاسته خواهد شد.

آغاز علم شبيه سازي در ايران
001720.jpg
رئيس پژوهشكده ژنتيك «رويان» از آغاز تلاش اين موسسه براي استفاده از علم شبيه سازي براي درمان بيماري ها در كشور خبر داد. دكتر «سعيد كاظمي آشتياني» روز گذشته در نشست تخصصي «شبيه سازي» در مركز خواهران حوزه علميه قم با اشاره به اينكه شبيه سازي در انسان اثرات جبران ناپذيري را به دنبال دارد، افزود: شبيه سازي از لحاظ تكثير سلول هاي بنيادي و پيوند آن با انسان مورد پذيرش همگان است. وي اضافه كرد: در حال حاضر با بيمارستان قلب تهران در حل بررسي و مطالعه هستيم تا در آينده نزديك بتوان بيماري هاي قلبي را درمان كرد. كاظمي آشتياني، شبيه سازي را به عنوان يك علم در زمينه تكثير جانوران انقراض يافته بسيار مفيد و قابل استفاده خواند. رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان گفت: در صورت بي توجهي و عدم نظارت بر ورود قريب الوقوع شبيه سازي به كشور غافلگير خواهيم شد.

دور دنياي خبر
•  دالاس
يك طوطي خانگي به هنگام حمله به صاحب خود با ترفندي بسيار جالب شرايطي را ايجاد كرد تا پس از به قتل رسيدن وي مامورين به راحتي بتوانند قاتل را شناسايي كنند. اين طوطي وفادار كه «برد» نام دارد پيش از وقوع حادثه به قاتل حمله برده، سر او را با منقارش زخمي كرد. قاتل به طور ناخودآگاه و به علت درد ناشي از ضربه دستش را روي سرش گذاشت. سپس با همان دست چراغ اتاق را روشن كرد و درها را باز كرد. از آنجا كه قطرات خون حاوي DNA قاتل بر روي كليد برق و دستگيره هاي در باقي مانده بود مامورين توانستند به آساني قاتل را شناسايي و وي را دستگير كنند.

•نيويورك
يك شعبده باز آمريكايي كه قرار بود در جشنواره برف و يخ امسال ۶۲ ساعت تمام را در يك كوه يخ سپري كند تصميم گرفت براي امتحان توانايي هايش هم كه شده خود را به مدت ۴۸ ساعت درون يك قالب پنير چدار محبوس كند. «نواه كلي» كه ۳۲ سال سن داشته و اهل نيويورك است قول داده است حتي در صورتي كه گرسنگي به او فشار بياورد به قالب پنير ۲۰ كيلويي كه خود را درون آن حبس كرده لب نزند. اين شعبده باز جوان معتقد است: «تنها يك اشكال وجود دارد و آن اين كه من هم اكنون عاشق پنير هستم اما مي ترسم پس از استشمام ۴۸ ساعت بوي تند پنير چدار حالم از پنير به هم بخورد و ديگر نتوانم مزه اش را تحمل كنم. »

• نروژ
يك مادر و دختر نروژي در يك روز و يك بيمارستان دو پسر به دنيا آوردند! «امي»، خانم جوان ۱۸ ساله در نخستين ساعات روز به اتاق زايمان فرستاده شده، پس از يك ساعت فارغ شد در حالي كه «كيم»، مادر ۴۲ ساله وي در اتاق درد منتظر بود تا نوبتش فرا رسيده و به اتاق زايمان منتقل شود. پس از گذشت ۸ ساعت مادر دختر جوان نيز فارغ شده، يك پسر به دنيا آورد. براي اين مادر و دختر نيز بسيار عجيب است كه يك دايي و خواهرزاده تاريخ هاي تولد يكساني داشته باشند!

• اورشليم
بنا به پيشگويي «اسحاق نيوتن» تا آخر دنيا راه زيادي نمانده و دنيا در سال ۲۰۶۰ به پايان خواهد رسيد! اين پيشگويي حك شده بر تكه كاغذ كوچكي با دست خط آقاي نيوتن توسط يكي از كتابداران كتابخانه اي در اورشليم يافت شد. از صحت و سقم اين دست نوشته هيچ اطلاعي در دست نيست و اين نظريه تنها يك فرضيه محسوب مي شود.

•بوليوي
يك خواهر از جان گذشته بوليويايي حاضر شد جان خود را به خطر بيندازد و با قرار دادن يك گوشي تلفن همراه داخل سينه مرغي كه براي برادرش در زندان پخته بود راهي بيابد تا او بتواند با خانواده اش بيرون از زندان ارتباط برقرار كند اما از بخت بد مامورين بازرسي گوشي تلفن را پيدا كردند و در نهايت خواهر بيچاره روانه زندان شد.

مدارس ايران داراي بهداشتيار خانواده مي شوند
در سال تحصيلي ۸۲ - ۸۱ «بهداشتيار تربيت بدني» و «بهداشتيار خانواده و جامعه» در رديف برنامه هاي بهداشتياران مدارس قرار گرفت. برنامه بهداشتياران مدارس در سال هاي گذشته در پنج گروه شامل بهداشتيار كلاس، بهداشتيار مواد غذايي، بهداشتيار محيط، آموزشيار بهداشت و روان در برخي مدارس دخترانه و پسرانه اجرا شده كه در سال تحصيلي ۸۲ - ۸۱ گروه هاي بهداشتيار تربيت بدني و بهداشتيار خانواده و جامعه به گروه هاي قبلي اضافه شده است.
بهداشتيار خانواده به ازاي هر كلاس، يك نفر و بهداشتيار تربيت بدني به ازاي هر ۸۰ دانش آموز، يك نفر انتخاب مي شوند.
انتقال پيام ها از مدرسه به خانه به شناسايي محل هاي پرخطر در خانه و محيط اطراف، انجام كمك هاي اوليه در هنگام لزوم حادثه، انجام تحقيقات در موضوعات مرتبط با بهداشت به انجام حركات ورزشي با دانش آموزان و تشويق دانش آموزان به انجام ورزش از مهم ترين وظايف گروه هاي بهداشتيار خانواده و جامعه و تربيت بدني است.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
رسانه
صفحه آخر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  رسانه  |  شهر  |  صفحه آخر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |