جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۲
تحليل بازار
مخالفت دبيركل اوپك با استفاده از سلاح نفت
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، الوارو سيلوا كالدرون دبيركل سازمان كشورهاي صادركننده نفت امروز اعلام كرد در صورت آغاز جنگ در عراق توليدكنندگان عضو اين سازمان از سلاح نفت استفاده نخواهند كرد.

مركز تجارت جهاني دوباره ساخته خواهد شد
ساختمان موسوم به مركز تجارت جهاني يك بار ديگر و اين بار حتي بلندتر از «برج هاي دوقلو» در آمريكا ساخته مي شود. به گزارش پايگاه اينترنتي تلويزيون سي. ان. ان، مجتمعي متشكل از يكسري ساختمان با اشكال هندسي خاص و يك برج بسيار مرتفع كه توسط مهندس معمار معروف «دانيل لايبسكايند» طراحي شده است، جاي برج هاي دوقلويي را كه پيش از اين به عنوان مركز تجارت جهاني شناخته مي شد، خواهد گرفت. براساس اين گزارش، ارتفاع برج جديد حدود ۵۳۳ متر خواهد بود كه اين ارتفاع ركورد جديدي را در ميان بلندترين برج هاي جهان به ثبت مي رساند. پايگاه اينترنتي سي ان ان به مكان احداث اين مجموعه اشاره اي نكرد.
001790.jpg

برج هاي دوقلوي نيويورك كه در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ هدف حملات تروريستي قرار گرفت و به كلي ويران شد با ارتفاع ۴۰۵ متر براي چندين سال به عنوان بلندترين برج هاي جهان شناخته مي شد. البته مدتي است برج هاي دوقلوي معروف به «پتروناس» در مالزي با ارتفاع ۴۴۵ متر بلندترين برج هاي جهان شناخته مي شوند و برج ديگري نيز در شهر شانگهاي چين با ارتفاع ۴۹۲ متر در حال احداث است. طبق برآورد مهندس طراح برج هاي جديد مركز تجارت جهاني، اجراي اين پروژه عظيم نياز به ۳۳۰ ميليون دلار بودجه خواهد داشت.


گرسنگي هنوز بزرگ ترين تهديد
بشريت است
برنامه جهاني غذا اعلام كرد: گرسنگي هنوز بزرگ ترين تهديد زندگي بشريت است. برنامه جهاني غذا با انتشار اطلاعيه اي در مقر سازمان ملل در نيويورك به نقل از «جيمز موريس» مدير اجرايي اين برنامه افزود: با وجود آنكه فقر در طول دهه ،۱۹۹۰ بيست درصد كاهش يافته است، اما بر شمار مردم گرسنه كشورهاي در حال توسعه (به استثناي چين) ۵۰ ميليون نفر افزوده شده است.
اين مقام سازمان ملل گفت: آنچه كه بر اين مشكل افزوده است، شمار قربانيان فجايع طبيعي است كه در مقايسه با دهه ،۱۹۶۰ سه برابر افزايش يافته است و تعداد آنان سالانه به طور متوسط به ۱۳۶ ميليون نفر رسيده است كه فقيرترين افراد قربانيان نيازمند كمك هاي غذايي هستند. موريس افزود: ميزان كمك هاي غذايي به اين برنامه طي سه سال گذشته يك سوم كاهش يافته و از ۱۵ ميليون تن به ۱۰ ميليون تن تنزل يافته است.
وي گفت: براي مبارزه با گرسنگي صدها ميليون نفر از مردم جهان كه قربانيان جنگ و يا فجايع طبيعي نيستند به كمك هاي بيشتري نياز است. وي تاكيد كرد: در جهان، بيش از حد نياز به مواد غذايي وجود دارد اما مردم گرسنه هستند براي اينكه دولت ها انتخاب هاي سياسي اشتباهي را انجام داده اند. براساس آمارهاي سازمان ملل در حال حاضر بيش از ۸۰۰ ميليون نفر در جهان گرسنه هستند.


خط آهن جديد چين، قرقيزستان و ازبكستان را به هم وصل خواهد كرد
عمليات اجرايي مربوط به احداث خط آهن بين سه كشور چين، قرقيزستان و ازبكستان از سال آينده ميلادي آغاز خواهد شد. شبكه خبري «اوزريپورت» ديروز به نقل از مسئول گروه مطالعاتي اين خط آهن گزارش داد، موافقت نامه احداث اين خط در آينده نزديك بين مقامات سه كشور مذكور امضا خواهد شد.
رئيس گروه مطالعاتي مذكور همچنين گفت: عمليات اجرايي اين خط آهن با تشكيل كنسرسيومي از شركت هاي چيني، قرقيزي و شركت هاي تجاري كشورهاي ايران، آلمان و بانك توسعه آسيايي انجام مي گيرد. طبق طرح هاي مطالعاتي موجود در صورت ايجاد اين خط آهن، كالاهاي صادراتي آسياي ميانه، چين و كشورهاي اطراف به سهولت و با هزينه كمتري به اروپاي غربي منتقل خواهد شد. طول خط آهن مذكور حدود سه هزار كيلومتر خواهد بود و ميزان سرمايه گذاري لازم براي ايجاد آن سه ميليارد دلار برآورد شده است. گروه مطالعاتي بررسي ايجاد خط آهن چين، قرقيزستان و ازبكستان از سال گذشته ميلادي با تخصيص اعتبار ۲۰ ميليون دلاري از سوي دولت چين تشكيل و آغاز به كار كرده است.

همايش چالش ها و چشم اندازهاي توسعه ايران برگزار مي شود
رئيس موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: همايش چالش ها و چشم اندازهاي توسعه ايران باهدف تبيين مباني برنامه چهارم توسعه كشور دوازدهم اسفندماه برگزار مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر عظيمي در جمع خبرنگاران گفت: براي تبيين مباني برنامه چهارم توسعه تلاش مي شود از نظرات تمام كارشناسان و موسسات تحقيقاتي كشور استفاده شود. رئيس موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي گفت: در اين همايش چالش ها و چشم اندازهاي پيش رو در بخش هاي مختلف مورد بحث قرار مي گيرد. وي افزود: محورهاي مورد بحث در ۳۰ موضوع تقسيم شده است و نتايج به دست آمده در مرحله اول در اين همايش مورد نقد صاحبنظران قرار مي گيرد. دكتر عظيمي گفت: ۳۰۰ مقاله به اين همايش ارسال شده كه از اين تعداد ۱۲ مقاله به صورت سخنراني ارائه مي شود و ۲۸ مقاله نيز چاپ خواهد شد. رئيس موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي تاكيد كرد: اساس كار همايش بر ايجاد تعامل فكري ميان پژوهشگران و صاحبنظران استوار است.

وزير راه و ترابري:
سوانح هوايي كشور كمتر از ميانگين خاورميانه است
001780.jpg
وزير راه و ترابري گفت: در ۲۴ سال گذشته ۱۰ سانحه هوايي در ايران اتفاق افتاده است كه كمتر از ميانگين تعداد سوانح در خاورميانه است.
به گزارش واحد مركزي خبر، احمد خرم ديروز در دومين همايش ايمني هوايي در تهران اظهار داشت، ميانگين سوانح در خاورميانه ۴/۲ سانحه در ۱ ميليون پرواز مي باشد و اين درحالي است كه خطوط هوايي موجود در منطقه از نظر بهسازي و نوسازي ناوگان خود مشكلي ندارند. وي به بيان مشكلات موجود در صنايع هوايي پرداخت و گفت، يكي از مشكلات موجود در صنايع هوايي عدم تمركز نيروهاي تعمير و نگهداري موجود در كشور است به طوري كه اغلب به صورت جداگانه مشغول به ارائه خدمات هستند. خرم با تاكيد بر توانمندي نيروهاي داخلي براي انجام همه تعميرات و اورهال كردن (آماده پرواز كردن ناوگان) هوايي خاطرنشان كرد به جهت وجود نيروي انساني كارآمد و متخصص در كشور، انجام تعميرات و نگهداري ناوگان امكان پذير است و در اين بخش اقدامات لازم براي جذب شريك خارجي نيز انجام شده است.
وي به فقدان خطرپذيري در بين مديران كشور اشاره كرد و افزود در اين سيستم سعي مديريت بر اين است تا مسئوليت ها را به عهده مقام بالاتر واگذار كند. وزير راه و ترابري گفت: كشوري كه مديران خطرپذير بر آن حاكم نباشد توسعه نمي يابد و ثروتمند نمي شود و اين فضاي كشور است كه بايد اصلاح شود.
وي نحوه بررسي سوانح هوايي را نادرست خواند و اضافه كرد نبايد احضارها و بازجويي ها باعث شود تا كار از مسير كارشناسي خارج و مجددا سانحه آفريده شود. وي بااشاره به ساخت هواپيما در كشور گفت: درحالي كه دنيا به طرف تمركز فني، صنعتي در صنعت هواپيماسازي سنگين حركت مي كند، نبايد خود را معطل ساخت هواپيماهاي بدنه متوسط و سنگين كنيم. خرم تصريح كرد، اين تصور كه مي توانيم تحت ليسانس يك كشور خارجي به نتيجه برسيم فكري اشتباه است درحالي كه امروز دنيا به اين نتيجه رسيده كه اصلاحات بايد به روز باشد و از طريق مشاركت مي توان به انتقال فناوري با خطرپذيري كمتر دست يافت.

اصلاحات اقتصادي رونق سرمايه گذاري صنعت را در پي دارد
001795.jpg
معاون وزير صنايع و معادن گفت: اصلاحات اقتصادي دولت، موجب رونق چشمگير سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت شد.
«ولي الله افخمي» ديروز در گفت وگو با ايرنا بدون اشاره به آماري از ميزان سرمايه گذاري انجام شده در بخش صنعت قبل از اصلاحات اقتصادي افزود: آمار و ارقام در مورد تعداد جواز صادره و فعاليت طرح هاي صنعتي اين فرآيند را تاييد مي كند. به گفته وي در حال حاضر در سال جاري سه هزار فقره جواز تاسيس واحدهاي صنعتي در شهرك هاي كشور صادر شده كه به نسبت سال ،۸۰ ۵/۲ برابر رشد داشته است. وي برقراري تعرفه وارداتي را از نكات مهم در اصلاحات اقتصادي برشمرد و اضافه كرد: با اجراي اين طرح از سوي دولت، ورود كالا به كشور از حالت گذشته كه براساس مجوز خاص صورت مي گرفت، تبديل به تعرفه شده است. وي ادامه داد: برقراري تعرفه، موجب حذف بوروكراسي سنگين حاكم در بخش صنعت شده كه اين امر افزايش توليد داخلي را در پي داشته است. مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي معتقد است: بايد تعرفه اي كردن ورود كالاها براي تمام بخش هاي توليدي صورت گيرد و مقاومت هايي كه در مقابل اين فرآيند صورت مي گيرد، شكسته شود.
وي ادامه داد: بايد تعرفه اي كردن واردات كالا، مشمول صنايع خودروسازي نيز شود تا حالت رقابتي در كشور براي صنايع توليدي فراهم شود.
افخمي گفت: در حال حاضر سه هزار قلم كالا در كشور مشمول تعرفه است كه اين امر بايد براي چند قلم كالاي باقي مانده نيز تسريع پيدا كند.
وي از مزيت هاي اصلي تعرفه اي كردن واردات را علاوه بر نكات فوق حذف رانت و قاچاق كالا عنوان كرد. وي تعرفه اي كردن واردات كالا را از وظايف اصلي وزارت صنايع و معادن برشمرد و تاكيد كرد: روند طبيعي حاكم بر نظام دنيا ايجاب مي كند كه سازوكار بازار برنامه خود را تعيين كند.

معاون وزير جهاد كشاورزي
بيش از ۸ ميليون تن فرآورده دامي توليد شد
معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي گفت: امسال بيش از ۸ ميليون تن انواع فرآورده هاي دامي در كشور توليد شده است.
«سيدكاظم طباطبايي» در گفت وگو با ايرنا افزود: اين فرآورده ها شامل ۶ ميليون تن شير، ۹۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۶۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۵۵۰ هزار تن تخم مرغ است.
وي با اشاره به اينكه قيمت گوشت مرغ در كشور در وضعيت متعادلي قرار دارد، تصريح كرد: با توجه به طرح تنزيل بازار مرغ و تخم مرغ در كشور كه توسط شوراي اقتصاد به تصويب رسيده است هم كسب مرغ مازاد موجود در بازار توسط شركت پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي خريداري مي شود.
وي اظهار داشت: مرغداران سراسر كشور از طريق تعاوني ها و اتحاديه ها مرغ منجمد را كيلويي ۱۱ هزار و ۶۰۰ ريال و مرغ زنده را ۶ هزار و ۳۰۰ ريال به شركت پشتيباني امور دام جهاد كشاورزي عرضه مي كنند.
طباطبايي يادآور شد: هم اينك ۸۴۵ هزار تن شير يارانه اي با قيمت حداكثر يك هزار و ۵۰۰ ريال توسط دولت در سطح كشور توزيع مي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي در امور دام كشور با اشاره به اينكه سرانه شير در كشور ۸۵ كيلوگرم است، گفت: افزايش سرانه شير در كشور تا حد ۱۵۰ كيلوگرم و افزايش شير يارانه اي از طريق شوراي اقتصاد از جمله سياست هاي مهم سازمان جهاد كشاورزي است.
وي بر ضرورت انجام كارهاي فرهنگي و تبليغاتي در جامعه در خصوص بالا بردن مصرف شير و فرآورده هاي آن در سبد خانوارها تاكيد كرد.
طباطبايي با اشاره به اينكه توليد گوشت قرمز در سطح كشور تنها ۹۶ درصد نياز كشور را تامين مي كند، گفت: براي تامين نياز كشور ۳ درصد گوشت لازم از خارج از كشور تامين مي شود.
وي با اشاره به بارندگي هاي اخير و وضعيت مناسب مراتع و وجود علوفه كافي در كشور يادآور شد: يكي از عوامل بالا بودن قيمت گوشت قرمز در بازار عرضه دام توسط دامداران است.
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي محدود بودن تسهيلات بانكي و سرمايه اي و تامين نشدن نياز دامپروران را از جمله مهم ترين مشكلات اين وزارتخانه ذكر كرد.

هزار واحد صنعتي در شهرك هاي كشور غيرفعال هستند
معاون طرح و توسعه شركت شهرك هاي صنعتي كشور گفت: در حال حاضر به صورت متغير، يك هزار واحد صنعتي در شهرك هاي كشور غيرفعال هستند. «ميرمهدي شامخي» ديروز در گفت وگو با ايرنا مشكلات ناشي از بازاريابي و مالي را عمده ترين عامل غيرفعال بودن اين واحدها ذكر كرد. وي تعامل مبادله فناوري و اطلاعات از سوي واحدهاي كوچك صنعتي و رفع نيازمندي هاي يكديگر را از راه هاي حل اين مشكل عنوان كرد. معاون طرح و توسعه شركت شهرك هاي صنعتي كشور همچنين از پايين بودن سطح سواد كارگران بخش صنعت به عنوان يك معضل جدي ياد كرد و افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از كارگران بخش صنعت كشور بي سواد و يا كم سوادند.
وي ادامه داد: اين موضوع از عوامل عقب ماندگي صنعت در كشور است. وي معتقد است: براي جبران اين عقب ماندگي بايد ارتباط بين صنعت و دانشگاه افزايش يابد. شامخي در ادامه از انعقاد قرارداد تاسيس ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي صنعتي در شركت شهرك هاي صنعتي كشور خبر داد و افزود: پيش از اين هشت هزار و ۵۰۰ قرارداد در اين زمينه اجرا و به بهره برداري رسيدند.
وي ادامه داد: با احتساب ظرفيت ۲۰ فرصت شغلي براي هر واحد هم اكنون حدود ۱۶۰ هزار نفر كارگر در اين واحدها اشتغال دارند. وي اظهار داشت: در سال جاري سه هزار فقره مجوز براي ايجاد واحدهاي توليدي صنعتي در شهرك هاي صنعتي به مساحت يك هزار و ۶۰۰ هكتار صادر شده است.
به گفته وي امسال مجوزهاي صادره در اين رابطه ۵/۲ برابر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
به گفته وي آذربايجان شرقي در سال جاري در صدور جواز براي واحدهاي توليدي صنعتي در بين شركت هاي شهرك صنعتي كشور مقام اول را كسب كرد. وي در مورد پروژه هاي نيمه تمام در شهرك هاي صنعتي كشور گفت: به نظر مي رسد حدود يك درصد از پروژه ها در شهرك هاي صنعتي نيمه تمام باشند.

تغيير تركيب اتاق بازرگاني تهران
001785.jpg
غنيمي فرد، اخوان، علي رشيدي، بهزاديان رجال، عدالتيان و هريسچيان از معروف ترين چهره هاي انتخابي هستند
بهمن احمدي امويي: پنجمين دوره انتخابات هيأت نمايندگان اتاق تهران با تغيير و تحول چشمگيري روبه رو شد. براساس اطلاعات دريافتي از هيأت نظارت بر انتخابات اتاق تهران كه از ديروز شروع شد، از ميان ۱۶ نفر بخش صنعت ۱۰ نفر، از ۲۰ نفر انتخابي در بخش بازرگاني ۱۴ نفر و از ميان چهار نفر بخش صنعت سه نفر افرادي هستند كه براي نخستين بار به هيأت نمايندگان اتاق تهران راه مي يابند. نكته حائز اهميت اينكه براي نخستين بار يك زن به اين جمع راه پيدا كرده است.
خبرهاي رسيده از انتخابات اتاق اصفهان نيز حاكي از تغيير ۱۰۰ درصد اعضاي هيأت نمايندگان دوره پيش است و از ميان ۱۵ عضو، ۱۴ نفر جديد انتخاب شده اند. رئيس فعلي كه او هم انتخاب شده، خود از منتقدين به عملكرد هيأت رئيسه اتاق ايران بوده است.
همچنين گفته مي شود كه نزديك به ۴۰ درصد اتاق هاي شهرستان ها با تغييراتي در تركيب هيأت نمايندگان انتخابي خود تا ميزان ۶۰ درصد مواجه شده اند.
در انتخابات روز چهارشنبه اتاق تهران ۱۸۰۰ نفر از ميان نه هزار عضو داراي كارت بازرگاني تهران، در انتخابات شركت كردند كه در مقايسه با دوره قبل ۵۰۰ نفر بيشتر هستند. بدين ترتيب نزديك به ۴۰ درصد افزايش داشته است. نتايج شمارش آرا در تهران نيز نشان مي دهد كه در بخش صنعت ۶۰ درصد، در بازرگاني ۶۰ درصد و در معدن ۶۵ درصد نيروها و افراد انتخاب شده از منتقدين عملكرد گذشته هيأت رئيسه اتاق ايران و نيروهايي هستند كه خواستار تحول در آن هستند.
غنيمي فرد، اخوان، علي رشيدي، بهزاديان، رجال، عدالتيان و هريسچيان از معروف ترين چهره هاي انتخابي هستند. خانم مهوش نيك پور نيز تنها زني است كه توانسته به جمع هيأت نمايندگان تاكنون سنتي اتاق تهران راه يابد. شش زن در اين انتخابات كانديدا شده بودند. در انتخابات اتاق تهران ۱۰۱ نفر در بخش بازرگاني، ۶۴ نفر در بخش صنعت و ۱۳ نفر در بخش معدن با هم رقابت داشتند.
از نيروهاي مطرح و سابق اتاق ايران سيدعلي نقي خاموشي، ميرمحمد صادقي و اسدالله عسگراولادي نيز انتخاب شده اند. اما تركيب انتخاب شدگان اتاق تهران كه در سرنوشت نهايي اتاق ايران بسيار موثر است نشان مي دهد كه تركيب گذشته ساختار هيأت نمايندگان كاملا متحول شده و در آينده نزديك شاهد تحول چشمگير در تركيب هيأت رئيسه اتاق خواهيم بود.
در اين ميان ۲۰ نفري كه از طرف دولت و وزراي بازرگاني، صنعت و كشاورزي براي حضور در تركيب هيأت نمايندگان انتخابي، برگزيده مي شوند، بسيار تعيين كننده خواهد بود. فعالين اقتصادي، مطبوعات و گروه هاي ذي نفوذ اقتصادي خواست خود را مبتني بر تحول و اصلاح ساختارهاي اتاق نشان داده اند.
تغيير شيوه انتخابات اتاق و اصلاح آيين نامه هاي آن از جمله مهم ترين مسائلي است كه بايد نمايندگان مجلس و وزراي دولت آن را مد نظر داشته باشند.

نگاه به جهان
دغدغه هاي اقتصادي
در حالي كه هر دو صحن قانون گذاري كنگره آمريكا لوايحي را به تصويب رسانده اند كه به بوش اجازه مي دهد عليه عراق اعلام جنگ كند آگاهي يافتن از اين نكته كه در نظرسنجي اخير مجله نيوزويك جنگ عليه عراق جايگزين دغدغه هاي اقتصادي مردم آمريكا شده و به اولويت اول آمريكاييان تبديل شده است مي تواند جالب توجه باشد.
كنگره همچنين به اتفاق آرا بخش هاي نظامي بودجه را با ۴۰۹ راي موافق در برابر ۱۴ راي مخالف به تصويب رساند كه براساس آن بودجه نظامي ۲۰۰۳ آمريكا با يازده درصد افزايش به ۳۵۵ ميليارد دلار رسيد. اين بودجه متضمن هزينه ساخت چند ناوشكن جديد اژئو، هواپيماهاي ترابري C-17، هلي كوپترهاي بلك هاوك و تكميل سيستم دفاع ملي موشكي و همچنين افزايش ۱/۴ درصدي حقوق و مزاياي پرسنل نظامي است. در همين حال اختلاف نظر بر سر جنگ با عراق هنوز در مجمع قانون گذاران آمريكا به قوت خود باقي است. نانسي پولسي رهبر اقليت دموكرات مجلس نمايندگان كنگره آمريكا در سخناني تند خواستار توجه بيشتر به هزينه هاي جنگ و تاثير آن بر اقتصاد و ايالات متحده شد. او در اظهاراتش در مخالفت با بودجه نظامي ۲۰۰۳ به اين نكته اشاره كرد كه بازار از عدم اطمينان و فضاي تعليق به وجود آمده در سايه احتمال در گرفتن جنگ با عراق آسيب ديده است. در شب برگزاري نشست مشترك صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در حدود چهار ماه قبل، پل اونيل وزير خزانه داري وقت ايالات متحده اعلام داشت اعتقاد دارد كه ايالات متحده در مسيري قرار گرفته كه تا پايان سال ميلادي آتي به نرخ رشدي ۳ تا ۵/۳ درصدي دست خواهد يافت. واقعيات با اين پيش بيني چندان تفاوتي نخواهد داشت. پروفسور ديويد لوين، از اقتصاددانان ارشد خزانه داري كل آمريكا اعتقاد دارد براي اولين بار طي ساليان اخير و پس از شكوفايي صنايع فناوري اطلاعاتي، ركورد در اين بخش با افول فراگير شرايط اقتصادي همراه شده است. در بهار ۲۰۰۱ حباب توخالي دات كام تركيد، پس از حوادث يازدهم سپتامبر از پي آمد و در ادامه افزايش هزينه در زمينه امنيت داخلي شكل گرفت. اقتصاد ۱۰ هزار ميليارد دلاري ايالات متحده در ربع دوم سال جاري ميلادي شاهد رشد واقعي ۳/۱ درصدي بود كه موجب شد پيش بيني ها و ادعاهاي دولت بوش در زمينه وضعيت V شكل منحني رشد اقتصادي آمريكا توخالي از آب در آيد. شاخص اعتماد سرمايه گذاران دانشگاه ميشيگان براي چهار ماه متوالي كاهش يافت و اكنون به ۱/۸۶ درصد رسيده كه پايين ترين سطح پس از نوامبر ۲۰۰۱ است. از نظر بسياري از اقتصاددانان، بازار بورس كماكان بهترين تخمين زننده آينده رشد اقتصادي است. با متوقف شدن روند بهبود اقتصاد آمريكا در ربع چهارم سال گذشته ميلادي اقتصاد ايالات متحده براي سومين سال متوالي پس از سال هاي ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ شاهد كاهش مداوم نرخ رشد بود. شاخص بازارهاي بورس به شدت كاهش يافته كه كاهش ارزش سهام مي تواند مبين از دست رفتن اعتماد سرمايه گذاران به مديران شركت ها و اميد نداشتن آنها به سوددهي شركت هاي بزرگ در آينده باشد. اكنون نرخ بيكاري در آمريكا به ۶/۵ درصد بالغ شده است كه اين نرخ در بخش هاي تكنولوژي و فناوري اطلاعاتي به مراتب فراتر از اين است. تعداد آمريكايياني كه بيش از شش ماه متوالي بيكار بوده اند اكنون به ۵/۱ ميليون مي رسد كه پس از ۱۹۹۴ بالاترين ميزان بيكاري در ايالات متحده است. اين ميزان در قياس با وضعيت يك سال قبل حدود ۸۰ درصد افزايش داشته است. نقطه تجلي ركود اقتصادي آمريكا در افزايش نرخ فقر به منصه ظهور رسيده كه اكنون به ۶/۱۱ درصد بالغ مي شود. با جمعيتي بالغ بر ۲۸۴ ميليون نفر اين نرخ بدين معناست كه ۲۳ ميليون آمريكايي زير خط فقر زندگي مي كنند. اين رقم بزرگي است و در قياس با ساير كشورهاي توسعه يافته است كه عملا فاجعه معلوم مي شود. براي كاستن از خطر اشاعه ركود، خزانه داري كل آمريكا نرخ بهره كوتاه مدت را تا ۶۵/۱ درصد كاهش داده كه در ۴۰ سال گذشته بي سابقه بوده. بسياري از دست اندركاران امور اقتصادي ديگر آلن گرين اسپن را يك استاد بلامنازع مسائل اقتصادي نمي دانند و برخي حتي كم كم به اين استنتاج مي رسند كه شايد مطالبي كه در مورد او گفته مي شد توهمي بيش نبوده است. سوال بزرگي كه كماكان بي پاسخ مانده اين است كه جنگ با عراق چه تاثيراتي بر اقتصاد آمريكا بر جاي خواهد گذاشت. به نظر مي رسد چنين جنگي بيش از آنكه منافعي براي آمريكا در برداشته باشد متضمن مضرات و خطرات بسياري است. حتي قبل از آنكه جنگ آغاز شود دولت بوش با نگراني هاي فزاينده در مورد نحوه تامين هزينه هاي جنگ و افزايش شديد هزينه هاي نظامي بودجه شده است. اعضاي وابسته به حزب دموكرات در كميته بودجه سنا تخمين مي زنند جنگ با عراق هزينه اي بالغ بر ۹۲ ميليارد دلار داشته باشد. اين وجه تنها متضمن هزينه هاي مستقيم جنگ است و هزينه هاي غيرمستقيم جنگ مثل درمان مجروحان جنگي را در برنمي گيرد. بيش از صد هزار نفر از بازماندگان جنگ خليج فارس به عامل بيماري زاي مرموز و ناشناخته اي مبتلا شدند كه عوارض و نشانه هاي مركب و چندگانه دارد و تا اين زمان درماني قطعي براي آن يافت نشده است. بزرگ ترين هزينه غيرمستقيم جنگ مي تواند تاثير اين مخاصمه بر اقتصاد آمريكا و ورود آن به دوره ركود جديدي باشد.
افزايش ناگهاني و غيرمنتظره قيمت نفت در اواسط دهه ۶۰ و اوايل دهه ۸۰ ميلادي به عامل آغاز دوره اي طولاني از ركود اقتصادي تبديل شد. هم اكنون قيمت نفت به بيش از سي دلار در هر بشكه رسيده كه در قياس با قيمت هر بشكه نفت در سال گذشته ميلادي بيش از ۴۵ درصد رشد داشته است. اگر اين افزايش قيمت تثبيت شود مي تواند حداقل ۲/۱ درصد از رشد سالانه اقتصاد آمريكا بكاهد. صندوق بين المللي پول رشد اقتصاد آمريكا در سال جاري ميلادي را ۴/۲ درصد پيش بيني كرده كه ۸/۰ درصد كمتر از پيش بيني هاي قبلي است و در صورت ثابت شدن قيمت نفت در سطح كنوني بايد انتظار رشدي كمتر از ۵/۱ درصد را براي سال جاري ميلادي داشت.
منبع: آسيا تايمز

اقتصاد
ادبيات
ايران
رسانه
شهر
صفحه آخر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  رسانه  |  شهر  |  صفحه آخر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |