تفكيك كليت معماري به اجزاي جدا جدا و قضا وت جداجدا درباره آنها كار مشكلي است و هيچ جاي دنيا چنين كاري را انجام نمي دهند
ثمانه قدرخان
جايزه اي به نام «جايزه بزرگ معمار» سال گذشته توسط موسسه معمار نشر تاسيس شد. بنيانگذاران اين جايزه آن را تفكري در جهت كمك به اعتلاي معماري و اشاعه معماري خوب در كشور عنوان كردند. در دوره اول معماري نيمه دوم دهه ۶۰ موضوع مسابقه شد و امسال در دومين دوره ساختمان هاي مسكوني بعد از انقلاب مورد بررسي قرار گرفت و هر دوره نفرات برتر خود را به مردم معرفي كرد. و امسال رتبه اول به خانه صدري در اصفهان تعلق گرفت كه كار مشترك دكتر محمدرضا قانعي و مهندس علي شيخ الاسلام بود و به ترتيب جايزه دوم به ساختمان مسكوني الهيه در تهران كه كاري بود از مهندس بهروز بيات اهدا شد، جايزه سوم سهم خانه نواب صفوي در اصفهان شد كه كار دكتر محمدرضا قانعي و مهندس علي شيخ الاسلام بود. جايزه چهارم معماري، در شيراز به مهندس مهرداد ايروانيان تعلق گرفت و جايزه پنجم نيز به خاطر مجتمع مسكوني كامرانيه به مهندس فرامرز شريفي رسيد. جايزه ويژه اين دوره نيز كه مبلغ ۵ ميليون تومان بود به خاطر استفاده از سيستم گرمايش كفي به سازمان ميراث فرهنگي تعلق گرفت. اين گفت وگو حاصل ملاقات با «سيدرضا هاشمي» پشت يك ميز قهوه اي است. سيد رضا هاشمي امروز مدير موسسه معمار نشر و مدير مسئول و سردبير نشريه «معمار» است، و ديروز همه او را در وزارت شهرسازي يا در مقام معاون مرتضي الويري شهردار سابق تهران به خاطر دارند.
|
|
• «جايزه بزرگ معمار» با شعار كمك به اعتلاي معماري و اشاعه معماري خوب در كشور تاسيس شد، براي تحقق اين اهداف چه كارهايي صورت داده ايد؟
ما براي برگزاري اين جايزه با تمام مجامع و موسسات معماري كه مي شناختيم تماس مستقيم گرفتيم و آنها را تشويق كرديم كه در اين جايزه شركت كنند و خوشبختانه موفق هم بوديم چرا كه ۱۶۰ كار در سال گذشته كه دوره اول برگزاري مسابقه بود به دست ما رسيد. مضمون دوره گذشته معماري نيمه دوم دهه ۶۰ بود. يعني ۵ سال قبل از جايزه كه هيات داوران در جلسات طولاني و مكرر تمام كارها را با دقت بررسي كردند و از بين آنها ۵ كار به مرحله نهايي رسيد كه علاوه بر انتخاب نمونه هاي خوب و نفرات برتر هدف ما اين بود كه نتايج اين مسابقه در جامعه مطرح شود و باعث شود مردم نسبت به تحولات معماري كشور شناخت پيدا كنند و تشويق شوند كه به معماري توجه كنند و با نمونه هاي خوب آن آشنا شوند. البته اين جايزه درواقع جشني است براي معماران و آنها احساس مي كنند كه معماري در جامعه مطرح است.
• چرا جايزه سال اول را به كارهاي غيردولتي محدود كرديد و امسال به ساختمان هاي مسكوني تعلق گرفته است؟
چون كارهاي دولتي با بودجه دولت ساخته مي شود و پروژه هاي بزرگي است، معمولا مشاوران بزرگ در آن شركت مي كنند بنابراين اين احتمال مي رفت كه راه را به جوانان و شركت هاي كوچك ببندند و در اولين مسابقه جوانان احساس كنند كه امكان مشاركت در بازي را ندارند. به همين دليل ما در مسابقه اول جايزه را به كارهاي غيردولتي منحصر كرديم كه همه دفاتر معمولي در تمام كشور بتوانند شركت كنند و جايزه امسال را هم اختصاص داديم به معماري مسكوني و طول مدت آن تمام سال هاي بعد از انقلاب بود كه ۱۰۰ پروژه شركت كردند.
هدف ما اين بود كه بتوانيم كار را طوري شروع كنيم كه بتواند جواب خوبي داشته باشد در ۵ سال گذشته كه موضوع مسابقه پارسال ما بود ساختمان هاي دولتي خوبي ساخته شده مثلا ساختمان مهمانسراي حافظيه، مهمانسراي دولت، ساختمان اجلاس سران، ساختمان مركز شوراي اسلامي و خيلي ساختمان هاي ديگر. طبعا وقتي اينها در مسابقه شركت مي كردند ممكن بود ساختمان هاي كوچك و معمولي در مقابل آنها خيلي نمودي نداشته باشد و شرايط غيرمساوي براي شركت كنندگان ايجاد كند و بعد هم مشاوران بزرگ كه كارهاي بزرگ دولتي را ساختند تا به حال در مسابقات مختلف مطرح شدند و جايزه بردند و به اندازه كافي شهرت پيدا كردند و خيلي نيازي به اين مطرح شدن نداشتند.
ما اولا قصد داشتيم نظر همه معماران كشور را جلب كنيم كه جرأت كنند در مسابقه شركت كنند، دفاتر معمولي و مخصوصا جوان ها كه بسيار هم موفق بوديم چرا كه پارسال معماران جواني كه البته كارهايشان پيش از اين هم در مجلات معرفي شده بود ولي زماني كه به وسيله اين جايزه معرفي شدند ديگر صلاحيت و اعتبار آنها تثبيت و احراز شد. به اين دليل ما اين كار را كرديم.
امسال نيز به اين دليل محور جايزه را تغيير داديم كه در فاصله يكسال آنقدر كاري ساخته نشده بود كه به مجموعه اضافه شود به همين دليل ما رفتيم سراغ معماري مسكوني آن هم در كل دوره بعد از انقلاب.
• سال هاي بعد چگونه محور مسابقه را انتخاب مي كنيد كه در نهايت فراگير باشد؟
تصميم قطعي نگرفتيم ولي شايد بخواهيم سال آينده درخصوص ساختمان هاي عمومي اعم از دولتي و غيردولتي مسابقه برگزار كنيم.
• اين جايزه نمي خواهد به مسائل جزيي تر معماري اعم از نماي ظاهري، سازه ساختمان يا ايستايي آن در مقابل زلزله يا تاسيسات و آسايش مصرف كننده توجه كند؟
تفكيك كليت معماري به اجزا ي جدا جدا و قضاوت جداجدا درباره آنها كار بسيار مشكلي است و ما در هيچ جاي دنيا نديديم كه چنين كاري را انجام دهند ولي همين قضاوتي كه ما تحت عنوان معماري درخصوص كارها مي كنيم تا جايي كه امكان داشته باشد شامل بخش هاي مختلف است يعني يك ساختمان را كه بررسي مي كنند، پلان نماي ظاهري، فضاهاي داخلي و كيفيت اجراي آن را مورد توجه قرار مي دهند چرا كه ساختماني كه خوب طراحي شده باشد ولي بد اجرا شده باشد بالاخره جلب توجه نمي كند يعني همان چيزهايي كه براي استفاده كننده ساختمان مهم است در مدارك نمود پيدا مي كند و داور آن را مي بيند ولي اگر بخواهيم وارد مسائل خيلي جزيي فني شويم فعلا براي ما مقدور نيست.
• شما نماينده هايتان را در شهرستان به چه صورت انتخاب مي كنيد؟
ما اين كار را نكرديم و انجام آن طرح براي سال هاي بعد است.
• پس چطور مي توانيد از صحت و اعتبار انتخاب ها مطمئن باشيد؟
در اين مراسم ما به مردم هم اطلاع داديم ما از طريق سازمان نظام مهندسي كه در تمام استان ها شعبه و گروه معماري دارند كساني را كه داوطلب مشاركت در اين كار باشند به همكاري مي طلبيم كه چند نفر جزو شبكه اين جايزه در استان خودشان بشوند و ما بعد از اينكه موضوع مسابقه خودمان را اعلام كرديم دستورالعملي به آنها بدهيم كه آنها بتوانند هر كاري را كه براي شركت در مسابقه مناسب مي دانند كانديد كنند هم به ما خبر بدهند و هم دنبال جمع آوري مدارك بروند و خودشان ارزيابي اوليه راجع به كار را انجام دهند.
• ارزيابي اوليه درخصوص چه مسائلي؟
مسائلي كه از راه دور نمي توان ديد را مورد بررسي قرار دهند و جزو اطلاعات ساختمان ارائه كنند كه وقتي كار براي داوري نهايي به تهران رسيد علاوه بر نقشه ها و طرح ها و توضيحاتي كه طراح داده اطلاعات فني راجع به پروژه داشته باشيم آن وقت وزن اين قضاوت بالاتر مي رود و هم اينكه عده بيشتري در آن مشاركت مي كنند.
• براي درستي قضاوت نماينده اي از تهران نمي فرستيد آيا اين گونه مطمئن هستيد كه قضاوت درست صورت بگيرد؟
جزييات اين مسئله را بايد مورد بررسي قرار دهيم.
• فكر مي كنم اين مسئله بسيار مهمي است، چرا كه داوري هر دو دوره را زير سوال مي برد، شما در ۲ دوره گذشته چطور كارهاي شهرستاني را مورد ارزيابي صحيح قرار داديد؟
در ۲ دوره گذشته پروژه ها تنها توسط هيات داوران ۵ نفره در تهران قضاوت شد.
• يعني اين ۵ داور رفتند شهرستان و كارها را ديدند؟
خير.
• پس چگونه مي گوييد كارهاي شهرستاني را مورد قضاوت قرار داديم؟
داورها آثار را از روي نقشه ها و مدارك بررسي كردند.
• تنها از روي يك عكس يا نقشه از چگونگي احداث، كيفيت و بسياري از موارد ديگر مطلع شدند آن هم بدون بررسي محيطي؟
البته بعضي از كارها را به طور طبيعي ديده بودند ولي نياز نشد كه بروند و كارها را از نزديك ببينند.
• خودتان فكر نمي كنيد اين قضيه درستي قضاوت ۵ داور را زير سوال مي برد و بالطبع جايزه شما را هم؟
نه اين گونه نيست، چون مدارك كافي بود.
• احراز كافي بودن مدارك موجود در نهايت براي چه كسي صورت مي پذيرد؟
همه داوران.
• و شما به عنوان محور برگزار كننده چطور؟
براي ما هم به دليل شناخت از داوران و نحوه عملكرد آن كافي است.
• ولي شايد تنها با ۲ دوره قضاوت و برگزاري نتوان به طور قطع در مورد سلامت قضيه نظر داد.
به هر حال در دوره هاي بعد تجربه ما بيشتر خواهد شد.
• البته نبايد از نظر دور داشت كه شما سابق بر اين تجربه هاي كلان تري در خصوص برگزاري چنين مسابقاتي را داشته ايد. در نهايت فكر مي كنيد جايزه بزرگ معمار كه متعلق به بخش خصوصي است و در نقش خود محدوديت نيز دارد تا چه حد توانايي سليقه ساز شدن براي سليقه عمومي را خواهد داشت؟
به اندازه خودش هيچ كدام از اين كارها به تنهايي موفق نمي شود، علت اينكه جايزه معمار مي تواند در فرهنگ معماري جامعه اثرگذار باشد اين است كه اولا ما نتايج اين جايزه را از طريق مجله معمار به اطلاع عموم مردم مي رسانيم وقتي هم كه منتشر مي شود هم مهندسان و هم مردم عادي مي بينند هم نتايج را مي بينند و هم بحث هاي داوران را مي خوانند و در نهايت رابطه برقرار مي كنند ما زياد داريم مواردي كه وقتي يك نفر را در مجله معرفي مي كنيم بعدا كسي به ما زنگ مي زند و مي گويد من مي خواهم اين آقا را پيدا كنم كه براي من يك ساختمان طراحي كند.
• شما قبلا هم به اين موضوع اشاره داشتيد اما مطمئن باشيد مخاطب مجله معمار يك قشر بسيار خاص هستند نه آن چيزي كه شما از آنها تحت عنوان «مردم عادي» ياد مي كنيد بنابراين اين مجله نمي تواند به تنهايي فرهنگ ساز باشد.
ما با مطبوعاتي كه تيراژ بالا دارند و مباحث اجتماعي و فرهنگي را مطرح مي كنند ارتباط برقرار كرديم، البته در بيشتر كشورها به جز آمريكا و كانادا مجلات معماري، مجلات تخصصي است ولي در آمريكا علاوه بر مجلات تخصصي روزنامه ها هم بحث معماري مي كنند.