پاتريك باري
|
|
قطار آزمايشي «magler» MLX01 كه اخيرا توسط موسسه تحقيقات فني راه آهن ژاپن مورد آزمايش قرار گرفت از ابررساناهاي دماي پايين استفاده مي كند. اين ابررساناها از هليم مايع به عنوان خنك كننده استفاده مي كنند. در عوض ابررساناهاي دماي بالا مي توانند از نيتروژن مايع به جاي هليم مايع استفاده كنند كه هم ارزان تر و فراوان تر و هم كاربرد آن راحت تر است.
|
|
|
ترجمه: سليمان فرهاديان
مشكل بتوان فناوري اي را يافت كه توانسته باشد به شهرتي دست يابد كه ابررساناها در سال هاي پاياني دهه ۱۹۸۰ به آن رسيده بودند. بسياري از رسانه هاي جهان تيتر اول خود را به كشف ابررساناهاي «دماي بالا» (كه به اختصار HTS ناميده مي شود) اختصاص دادند. دانشمندان و رسانه هاي مختلف نيز توجه خود را به شگفتي هايي كه از اين فناوري نوپا و خوش آتيه انتظار مي رفت، معطوف ساختند. قطارهايي كه با سرعت ۵۵۰ كيلومتر در ساعت حركت مي كنند، رايانه هاي فوق سريع، برق ارزان تر و تميزتر فقط شمه اي از فهرست بلند اولين دستاوردهاي اين فناوري است. اكنون مي توان اين پرسش را مطرح كرد كه چه چيز به خصوص در «ابررساناهاي دماي بالا» وجود دارد كه آنها را تا اين حد جالب توجه ساخته است؟
لوئيس كاستلاني رئيس بخش HTS شركت فناوري هاي اكسيد فلزي (MetOX) در پاسخ اين پرسش مي گويد: «استفاده از ابررساناهاي دماي بالا، در زمان خودش مشكل مهمي بود كه امروز تا حدود زيادي حل شده است. »
ابررساناها معمولا از سراميك ساخته مي شوند، يعني جنس شان با فنجان هاي قهوه يكي است. سراميك ها سخت و شكننده هستند و يافتن راهي براي توليد صنعتي سيم هاي طويل و انعطاف پذير از اين مواد بسيار مشكل است. در حقيقت كوشش هاي اوليه به نتيجه چندان مطلوبي نرسيد و دستاوردها مايوس كننده بود. سيم هاي HTS اوليه كه امروزه «نسل اول» ناميده مي شوند نسبتا گران قيمت بودند يعني ۵ تا ۱۰ برابر سيم هاي مسي قيمت داشتند. با اين همه مقدار جرياني را كه از خود عبور مي داد نسبتا كم بود: ۲ تا ۳ برابر شدت جريان سيم هاي مسي آن هم زماني كه پتانسيل اعمال شده ۱۰۰ برابر بيشتر بود.
اما اكنون به دليل سال ها تحقيقات، از جمله آزمايشات انجام شده در شاتل هاي فضايي اين شرايط تا حدودي تغيير كرده است. مركز ابررسانايي و مواد پيشرفته كه توسط ناسا در دانشگاه هوستون تگزاس و با همكاري شركت متوكس تاسيس شده، به نتايج جالب توجهي رسيده است، همان دستاوردهايي كه دانشمندان از دهه هشتاد در جست وجوي آن بودند: سيم هاي HTS «نسل دوم» قابليت انتقال شدت جرياني ۱۰۰ برابر سيم هاي مسي را دارند، اما قيمت آنها برابر قيمت سيم هاي مسي معمولي است.
مزيت ويژه ابررساناها اين است كه مقاومت آنها در مقابل جريان برق صفر است، يعني هيچ گونه مقاومتي ندارند. از لحاظ تئوري يك حلقه از HTS مي تواند جريان برق را به شكل دايره و به طور هميشگي در خود هدايت كند و براي ادامه اين جريان به منبع هم نياز ندارد. در رساناهاي معمولي همانند سيم هاي مسي، اتم هاي سيم مانع جريان آزاد الكترون ها شده و باعث كاهش انرژي جريان مي شوند، در نتيجه با تبديل انرژي به گرما، مقداري از انرژي تلف مي شود. مطابق اسناد موسسه اطلاعات انرژي آمريكا، حدود ۶ تا ۶ درصد از جريان برق توليد شده در ايالات متحده در مسير انتقال به مكان مصرف از دست مي رود، كه قسمت عمده آن به دليل مقاومت خطوط انتقال نيرو است. با جايگزيني سيم هاي ابررسانا به جاي اين خطوط انتقال نيرو مي توان بازدهي انتقال و مصرف را افزايش داده و در عين حال با انجام اين كار مي توان گام بلندي براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي برداشت. صنايع ساخت قطارهاي «magler» كه هنوز در ابتداي راه است با بهره مندي از فناوري هاي نوين و استفاده از سيم هاي HTS ارزان تر و با كيفيت بهتر آينده درخشاني در پيش رو دارد. هر چند كه مشكلات اقتصادي باعث كندي طراحي و توليد اين گونه قطارها شده است، اما تحقيقات در اين زمينه در كشورهاي ژاپن، چين، آلمان و ايالات متحده با جديت دنبال مي شود. ناسا نيز درصدد است تا كاربردهايي براي ابررساناها در فضا بيابد. براي مثال تجهيزاتي كه در تعيين و تثبيت موقعيت ماهواره ها در فضا به كار مي روند مي توانند از آهن رباهاي ابررسانا استفاده كرده و دقت عملكرد ماهواره ها را افزايش دهند.
علاوه بر آن موتورهاي الكتريكي تعبيه شده در فضاپيماها مي توانند از ابررساناها استفاده كرده و وزن خود را به ميزان يك چهارم تا يك ششم موتورهاي الكتريكي غيرابررسانا كاهش داده و با اين كار باعث كاهش قابل توجهي در حجم و وزن فضاپيماها شوند.
اگر بخواهيم روزي پايگاهي در كره ماه تاسيس كنيم، ابررساناها انتخاب بسيار مناسبي به شمار مي روند، چرا كه بازدهي توليد و انتقال در آنها بسيار بالاست. در ماه دماي محيط طي شب هاي طولاني حدود K۱۰۰ (C۱۶۳-) است كه دقيقا مناسب كار تجهيزات HTS است. براي سفرهاي طولاني و چند ماهه به مريخ يك دستگاه MRI روي ميزي كه ساخت آن با استفاده از سيم هاي HTS ممكن شده ابزار تشخيص بسيار مناسبي است كه سرنشينان فضاپيما براي اطمينان از سلامت خود مي توانند از آن استفاده كنند. به گفته كاستلاني ميزان مصرف سيم هاي HTS حدود ۳۰ ميليارد دلار آمريكاست و گمان مي رود ميزان مصرف آن طي سال هاي آينده به شدت افزايش يابد.
|
|
سيم هاي HTS «نسل دوم» با داشتن قطري حدود يك صدم قطر سيم هاي مسي همان ميزان جريان برق را از خود عبور مي دهند.
|
|
|
دانشگاه هوستون در نظر دارد فناوري ساخت اين سيم هاي جديد را در اختيار متوكس قرار دهد. شركت متوكسي كه در سال ۱۹۹۶ تاسيس شده است در نظر دارد توليد سيم هاي HTS با كيفيت بالا را هر چه سريع تر آغاز كند. جاي هيچ گونه تعجبي نيست كه دكتر آلكس ايگناتيف از دانشمندان ناسا كه سال ها براي اين موسسه كار كرده است، نحوه ساخت و توليد اين سيم ها را دقيقا شرح نمي دهد. اين فناوري كه با مشاركت ناسا و موسسات تحقيقات صنعتي ابداع شده است به صورت انحصاري (Patent) در اختيار ناسا خواهد بود تا ناسا از اين دستاوردها استفاده هاي اقتصادي و تجاري داشته باشد. اصولا براي ساخت اين سيم ها روكش بسيار نازكي از فيلم ابررسانا كه فقط چند ميكرون (يك هزارم ميلي متر) ضخامت دارد را روي لايه انعطاف پذيري تثبيت مي كنند. قسمت عمده توسعه و پيشرفت اين روش توليد كه امروزه كاربردهاي فراواني يافته است، با آزمايشات متعددي كه در شاتل هاي فضايي صورت گرفته، به دست آمده است و بدين ترتيب دانشمندان دريافتند، چگونه مي توان لايه هاي نازكي در فضا توليد كرد. ايگناتيف مي گويد: ما با تجربيات حاصل از آزمايشات شاتل دريافتيم چگونه مي توان لايه هاي نازكي از اكسيدهاي با كيفيت بالا را توليد كرد و با استفاده از اين تجربيات در آزمايشگاه، كيفيت لايه هاي ابررساناي خود را بهبود بخشيد.
طي سال هاي آينده اين فناوري باعث توسعه ده ها نوع بازار صنعتي خواهد شد كه تجهيزات توليد نيرو و دستگاه هاي مراقبت بهداشتي از آن جمله اند. اگر خوب بنگريد در خواهيد يافت كه عصر طلايي ابررساناها هم اكنون آغاز شده است.
Firstscience