جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۹
تاريخ به فينال پا گذاشت
002045.jpg
اگر چهار شهري كه تيم هاي مرحله نيمه نهايي جام حذفي اسپانيا ـ جام پادشاهي ـ از آنها برخاسته بودند را روي نقشه اين كشور دو به دو به هم وصل مي كرديم، صليب پادشاهي خوان كارلوس مهمان سنتي فينال اين رقابت ها، مجسم مي شد كه مركز آن درست روي مادريد قرار مي گرفت. همان جايي كه احتمالا فينال جام پادشاهي برگزار مي شود.
• استاديوم: سان موئيك ـ مايوركا
 مايوركا يك «آريل ايباگاسا (۸۴)»
دپورتيوو لاكرونيا يك«فران (۲۲)»
سرخپوشان مايوركا از جزاير بالئاريك در شرق اسپانيا كه بازي رفت در خانه لاكرونيا واقع در استان گاليسيا شمال غربي، ۳ بر ۲ پيروز شده بودند، بازي را دفاعي آغاز كردند و فشار دقايق نخست دپور سبب شد كه پس از ضربه سر خطرناك تريستان (دقيقه ۱۰) فران (دقيقه ۲۲) دروازه ميزبان را بگشايد. اما در نيمه دوم تاكتيك هجومي مايوركا، شاگردان ايرورتا را كه به گل هاي بيشتري براي صعود احتياج داشتند غافلگير كرد و در نهايت روي يك ضربه كرنر، ايباگاسا مهاجم آرژانتيني مايوركا با ضربه سر دروازه خوانمي را گشود و لبخند را به چهره استاد خود گرگوريو مانتسانو نشاند.
• استاديوم: ال سادار ـ اوساسونا
 اوساسونا ۲
 ركرئاتيوو اوئلوا ۲ «خيسكو، ايگناسيو بنتيس»
گرچه خيلي ها حذف دپورتيوو توسط مايوركا را شگفتي بزرگ اين شب مي دانستند اما از نظر اسپانيايي ها رسيدن ركرئاتيوو اوئلوا ملقب به «ركره»، به عنوان قديمي ترين باشگاه فوتبال اسپانيا، به فينال جام حذفي از اهميت بيشتري برخوردار بود. ۱۱۴ سال پيش كارگران معادن مس شهر كوچك اوئلوا با كمك مهندسان انگليسي اين شهر آندلسي را به مهد فوتبال اسپانيا تبديل ساختند.
خيسكو مهاجم تندوتيز ركره پديده اين بازي بود. او در آغاز نيمه دوم يك گل زد و يك پاس گل داد تا اوساسونا براي جبران به آب و آتش بزند. اما حتي به تساوي كشاندن بازي نيز با توجه به شكست دو بر صفر بازي رفت مردان باسكي در زمين اوئلوا چاره بخش نبود. بدين ترتيب ركره موفق شد به فينال جام حذفي راه يابد.

ليگ برتر انگلستان
ناجي فرانسوي منچستر
002060.jpg
منچستر يونايتد ۲ ـ ليدز يونايتد يك
گل ها: لوكاس رادبه ۲۰ (مدافع ليدز) و ميكل سيلوستره ۶۹ براي منچستر و مارك ويدوكا ۶۴ براي ليدز
در ادامه هفته بيست و نهم ليگ برتر انگلستان تيم منچستر يونايتد چهارشنبه شب ۳ امتياز سخت را در برابر ليدز گرفت تا همچنان فاصله ۵ امتيازي اش با آرسنال حفظ شود. خستگي منچستري ها پس از شكست از ليورپول در فينال جام اتحاديه كاملا بارز بود. اما گل لوكاس رادبه مدافع اهل آفريقاي جنوبي سفيدپوشان ليدز باعث شد تا شياطين سرخ اولدترافورد با آرامش بيشتري كار را دنبال كنند. فرگوسن در اين بازي رايان گيگز و گري نويل كه در فينال جام در كارديف مقصران اصلي شكست يونايتد بودند را روي نيمكت نشاند. به جاي آنها نيكي بات و كويينتون فورچون در تركيب اصلي قرار گرفتند. برخلاف آنچه فرگوسن پيش بيني كرده بود ليدز اصلا دفاعي بازي نمي كرد. سرانجام در دقيقه ۶۴ مارك ويدوكاي استراليايي با ضربه سر كار را به تساوي كشاند. اما دقيقه ۶۹ ميكل سيلوستره مدافع فرانسوي تيم منچستر روي ضربه كاشته ديويد بكام با ضربه سر دروازه پل رابينسون را باز كرد تا شاگردان تري ونبلز همچنان در رده پانزدهم بمانند و تنها هشت امتياز با سقوط به دسته دوم فاصله داشته باشند.
با اينكه شاگردان فرگوسن در اين بازي نيز ۳ امتياز كسب كردند، اما به نظر نمي رسد كه در هشت بازي باقيمانده بتوانند اختلاف ۵ امتيازي خود با آرسنال را جبران كنند. الكس فرگوسن پس از اين بازي گفت: «علي رغم خستگي بازيكنان ما خيلي خوب بازي كرديم. »
نتيجه بازي ديگر:
ميدلز بورو يك ـ نيوكاسل صفر
گل: جرمي ۶۲
در بازي عقب مانده از هفته بيست و ششم «بورو» موفق شد در ريورسايد اولين شكست شاگردان سربابي رابسون در سال ۲۰۰۳ را رغم بزند. اين شكست موجب شد تا نيوكاسل در پايان هفته بيست و نهم هشت امتياز از آرسنال فاصله بگيرند و از كورس قهرماني عقب بيفتند.

پايان مرحله نيمه نهايي جام حذفي آلمان
وداع باير با اروپا
002050.jpg
بايرن مونيخ ۳ ـ باير لوركوزن يك
گل ها: ميشائيل بالاك ۳۰ و البر ۵۶ و ۵۸ براي بايرن و كارستن راملو ۵۲ براي لوركوزن
تماشاچي: ۱۶ هزار نفر
اوتمار هيتسفلد در تركيب تيمش تنها ويلي ساينول فرانسوي را جايگزين اوون هارگريوز مصدوم كرد و الا بقيه اعضاي تيم همان هايي بودند كه شنبه كوتبوس را دو بر صفر مغلوب كردند.
بالاك و يرميس در ميانه زمين بودند و زه روبرتو و شول نيز دو بال كناري. توماس هورستر نيز پس از پيروزي ۳ بر صفر مقابل وردربرمن فرانساي برزيلي را در نوك خط حمله قرار داد در حالي كه اليور نويل و دانيل بيروفكا دو بال كناري بودند. علت اينكه تنها يك پنجم استاديوم المپيك مونيخ پر شده بود، اين است كه طرفداران بايرن مونيخ در كل استان بايرن پخش هستند، به صورتي كه به طور ميانگين هر طرفدار بايد ۲۰۰ كيلومتر را تا استاديوم المپيك طي كند و اين در وسط هفته مشكل است. شاگردان هورستر كه قصد داشتند در وهله اول گل نخورند از همان ابتدا دفاعي كار مي كردند و مونيخي ها نيز كه نمي خواستند گل زودهنگامي را دريافت كنند با احتياط بازي مي كردند. تا اينكه در دقيقه ۳۰ پس از سانتر مهمت شول از روي كرنر بالاك با ضربه سر به تيم سابقش گل زد.
در نيمه دوم برخلاف جريان بازي اين لوركوزني ها بودند كه بازي را به تساوي كشيدند. پس از پاس كاري با فرانسا، راملو در مصاف تك به تك با كان گل تساوي را به ثمر رساندند.
پنج دقيقه از اين گل نگذشته بود كه بالاك روي كاري زيبا از ناحيه چپ به البر پاس داد و او نيز با ضربه اي روپا در موقعيتي دشوار دروازه هانس ـ يورگ بوت را باز كرد. يك دقيقه بعد ويلي سانيول از نيمه زمين بايرن پاس بلندي را براي البر فرستاد كه او نيز با استارتي ديدني از فاصله ۱۵ متري دروازه باير را براي بار سوم باز كرد. بدين ترتيب لوركوزن كه در بوندس ليگا براي بقاي جنگ سهميه جام يوفا را در جام حذفي نيز از دست داد تا براي اولين بار پس از چند سال، سال آينده در هيچ يك از رقابت هاي اروپايي حضور نداشته باشد. در عوض كايزرسلاترن كه پس از پيروزي مقابل برمن ۳۱ مه در ديدار نهايي جام حذفي در برلين بايد به مصاف بايرن برود، به جام يوفا راه يافت، چون بايرن به احتمال خيلي زياد به ليگ قهرمانان صعود مي كند. هورستر كه پيش از بازي هم گفته بود بايرن كه در بوندس ليگا ۲۶ امتياز از ما بيشتر دارد مدعي اصلي نيز هست بعد از بازي گفت: «ما ترس بيش از حدي از بايرن داشتيم. »

ليگي كه لنگ نمي زند
002055.jpg
اميرحسين ناصري
پيش از اين وقتي پرسپوليس و استقلال در جريان مسابقات نبودند، مسابقات تقريبا تعطيل تلقي مي شد. بقيه تيم ها براي سرگرمي يك توپ مي انداختند جلوي پاي ۲۲ نفر و نتيجه اش هم زياد مهم نبود، چون وقتي پرسپوليس يا استقلال مي آمدند با بازي هاي عقب افتاده دوباره خودشان را به عنوان تنها تيم هاي مطرح براي قهرماني مطرح مي كردند. اين روزها هم شرايطي پيش آمده كه پرسپوليس در تاشكند مسابقات جام باشگاه هاي آسيا را پيگيري مي كند و استقلال در ابوظبي. اما اين بار به نظر مي رسد بودن يا نبودن تيم هاي مطرح پايتخت آن چنان هم مهم نباشد. فردا بازي هاي ليگ برتر بدون حضور اين دو تيم برگزار مي شود و به نظر مي رسد، شور و هيجان بازي هاي عصر جمعه كمتر از هفته هاي قبل نباشد.
در هفته شانزدهم ۴ تيم بازي نمي كنند و بقيه در روزهاي جمعه (امروز) و يكشنبه (پس فردا) با هم رقابت خواهند كرد.
ابومسلم مشهد ـ ذوب آهن اصفهان
ورزشگاه: تختي مشهد ـ ساعت ۳۰: ۱۵ دقيقه
داوران: سيامك بخشي (داور وسط)، جليل خرم آبادي، علي خواجه كولكي و هادي شمسي (داور چهارم)
ناظر: بهمن بهلولي
نتيجه بازي رفت: يك ـ يك مساوي
موقعيت ابومسلم در جدول: دوازدهم با ۲ برد، ۶ تساوي، ۶ شكست، ۱۲ گل زده، ۱۸ گل خورده و ۱۳ امتياز
موقعيت ذوب آهن در جدول: هفتم با ۶ برد، ۳ تساوي، ۶ شكست، ۱۱ گل زده، ۸گل خورده و ۲۱ امتياز
اگر قرار باشد احتمال برد و باخت هر يك از تيم ها در اين بازي را براساس امتياز و موقعيت شان در جدول حدس بزنيم، ذوب آهن مي برد اما شما باور نكنيد بردن ابومسلم آن هم در خانه به همين راحتي است. ساموئل دارابينيان مي داند كه در مشهد تيم ها به راحتي نمي توانند از سد ابومسلم بگذرند، هر چند كه سياه پوشان مشهدي در شرايط ناگوار بحران قرار داشته باشند.
از طرف ديگر فيروز كريمي اميد اولش به رضا عنايتي است كه در جدول گلزنان با شش گل رده دوم را به خود اختصاص داده است. باز هم به اين اميد نبايد زياد اميدوار بود، چون گل خورده ذوب ۸ است، پس سعي كنيد در مورد اين بازي از قبل پيش بيني نكنيد.
صنعت نفت ـ ملوان بندرانزلي
ورزشگاه: تختي آبادان، ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه
داوران: علي خسروي (وسط)، غلامرضا سليماني، عليرضا كهوري، جابري (چهارم)
ناظر: محمد فنايي.
نتيجه بازي رفت: يك ـ صفر به سود ملوان
موقعيت صنعت نفت: سيزدهم با ۲ برد، ۶ تساوي، ۶ شكست، ۸ گل زده، ۱۵ گل خورده و ۱۲ امتياز
موقعيت ملوان بندرانزلي: چهاردهم با ۳ برد، ۳ تساوي، ۹ شكست، ۸ گل زده، ۲۵ گل خورده و ۱۲ امتياز
ته نشينان خوش نشين، در آبادان به مصاف هم مي روند. هر دو تيم بدترين خط حمله ليگ را دارند، خط دفاع ملوان هم، كمي از آبكش وضعيتش بهتر است. البته نبايد فراموش كنيم، در دور رفت، وقتي صنعت نفت استقلال را در آبادان برد با غرور به انزلي رفت تا تيم بحران زده آن روزها يكي از ۳ پيروزي اش را كسب كند. اين بار تقريبا وضعيت برعكس است، ملوان پرسپوليس را حذف كرده و روحيه ملوانان عالي است، در مقابل صنعت نفت روزهاي بحراني را پشت سر مي گذارد، پس صنعت پيروز مي شود!
استقلال اهواز ـ پيكان تهران
ورزشگاه: تختي اهواز، ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه
داوران: رحيم رحيمي مقدم (وسط)، عليرضا رجبلو، حميدرضا رجب زاده، عبدالعظيم آل كثير (داور چهارم)
ناظر: رضا غياثي
نتيجه بازي رفت: يك - يك مساوي
موقعيت استقلال اهواز: يازدهم با ۳ برد، ۵ تساوي، ۶ شكست، ۱۲ گل زده، ۱۸ گل خورده و ۱۴ امتياز
موقعيت پيكان: پنجم با ۵ برد، ۶ تساوي، ۳ شكست، ۱۵ گل زده، ۹ گل خورده و ۲۲ امتياز
معمولا تمام بازي هاي فوتبال در ايران در ورزشگاه تختي برگزار مي شود، مگر اين كه عكس اش ثابت شود. بااين حال منتظر غول كش در ورزشگاه تختي اهواز باشيد. استقلال اهواز در شهرش كه روز فولادي ها (تيم قرمز پوش اهواز) را سياه كرده اند، با پيكان بازي مي كنند. به نظرتان شب قبل دكتر ذوالفقار نسب راحت خوابيده است؟
فجر سپاسي شيراز - برق شيراز
ورزشگاه: حافظيه شيراز، ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه.
داوران: ايرج نظري (وسط)، اسماعيل صفري، محمود نظيفي، قاسم واحدي (داور چهارم) ناظر: محمد علي فروغي
نتيجه بازي رفت: يك ـ صفر به سود برق شيراز
موقعيت فجر سپاسي: دوم با ۶ برد، ۴ تساوي، ۴ شكست، ۲۰ گل زده، ۱۵ گل خورده و ۲۵ امتياز.
موقعيت برق شيراز: دهم با ۴ برد، ۳ تساوي، ۸ شكست، ۱۳ گل زده، ۲۲ گل خورده و ۱۵ امتياز
دربي شيراز هميشه جذاب بوده، البته نه براي محمد عباسي سر مربي برق و غلام پيرواني سر مربي فجر سپاسي. فجر اين فصل شرايط جالبي دارد. اين تيم با سپاهان ۱۰ امتياز اختلاف دارد ولي حداقل مي تواند پرسپوليس و استقلال را جا بگذارد. طرف مقابل عباسي ناراحت و مغموم از شكست ۳ بر صفر مقابل استقلال اهواز به مصاف همشهري مي رود.
پاس ـ فولاد اهواز
روز:دوشنبه
ورزشگاه: شهيد دستگردي، ساعت ۳۰/۱۵
داوران: منصور محمدي (وسط)، منوچهر نظري، مرتضي كريمي، عليرضا يزداني (داور چهارم)
ناظر: محمد صالحي
بازي رفت: يك بر صفر به سود فولاد
موقعيت پاس: ششم با ۶ برد، ۴ تساوي، ۵ شكست، ۱۶ گل زده، ۱۳ گل خورده و ۲۲ امتياز
موقعيت فولاد اهواز: هشتم با ۵ برد، ۶ تساوي، ۴ شكست، ۱۸ گل زده، ۱۶ گل خورده و ۲۱ امتياز
جنگ ليگ يكي
ليگ دسته اول كشور به مراحل حساس خود رسيده. اگر كمي روزنامه هاي يكي دو هفته گذشته را مطالعه كرده باشيد، ديده ايد كه فقط نتايج بازي هاي ليگ دسته اول منتشر نشده بلكه، حالا اغلب بازي ها شرح و تركيب نيز در كنار خود دارند. ضمن اين كه وقتي بهترين تيم فوتبال در ايران پيام پيكان مشهد انتخاب شود كه در ليگ دسته اول حضور دارد، پس بايد به اين ليگ هم بها داد. بازي هاي اين هفته ليگ دسته به شرح زير است:
جمعه ۱۶ اسفند
• فجر سپاه تهران ـ پيام پيكان مشهد
ساعت: ۳۰/۱۲ ورزشگاه شيرودي
موقعيت در جدول: فجر سپاه (پانزدهم)، پيام پيكان (دوم)
داوران: فريدون اصفهانيان (وسط)، فريدون تيموري، صادق نوري
• نيروي زميني ـ شموشك نوشهر
ساعت: ۳۰/،۱۵ ورزشگاه شيرودي
موقعيت در جدول: نيروي زميني (شانزدهم)، شموشك (اول)
• ماشين سازي تبريز ـ تراكتورسازي تبريز
ساعت: ،۱۵ ورزشگاه تختي تبريز
موقعيت در جدول: ماشين سازي (هفتم)، تراكتورسازي (پنجم)
داوران: حسين عرب براقي (وسط)، نادر جعفري و اميد داودزاده

خبرهاي كوتاه
ايران ـ نيوزلند، پس از ۲۵ سال
ماهنامه فوتبال آسيا در شماره ماه مارس سال خود در مقاله اي تحت عنوان «تقسيم قاره اي»، موقعيت تيم ملي فوتبال ايران و نيوزيلند را مورد بررسي قرار داد.
اين ماهنامه با اشاره به بازي دو تيم در «رقابت هاي فوتبال آسيا و اقيانوسيه» در ۲۸ مارس سال ميلادي جاري، نوشت كه اين دو براي نخستين بار ۳۰ سال پيش روبه روي يكديگر قرار گرفتند. تيم هاي ايران و نيوزيلند تنها دو بار در تاريخ فوتبال دو كشور به مصاف هم رفته اند. دو تيم نخستين بار در سال ۱۹۶۳ ميلادي در «آكلند» نيوزيلند، و پنج سال پس از آن در سال ۱۹۶۸ ميلادي در كره جنوبي در مقابل يكديگر قرار گرفتند. نتايج اين دو بازي به ترتيب صفر ـ صفر و دو بر يك به نفع ايران بود.اين نشريه افزود: هيچ كدام از بازي هاي اين دو تيم در ايران برگزار نشده است، اما تيم ملي فوتبال نيوزيلند در سال ۱۹۶۴ ميلادي با تيم هاي «شاهين» و «پرسپوليس» ايران روبه رو شد كه هر دو رقابت را به ترتيب با نتايج پنج بر يك و چهار بر يك برد. ماهنامه فوتبال آسيا نوشت: تاريخ فوتبال نيوزيلند نشان مي دهد كه تيم ملي فوتبال اين كشور تنها موفق به پيروزي در ۹ ديدار از ۳۱ مسابقه با تيم هاي آسيايي بوده است. به نوشته اين نشريه «يحيي گل محمدي» فوتباليست ۳۲ ساله تيم ملي ايران با اشاره به خاطرات برد ايران در برابر استراليا، گفت كه اين خاطرات روحيه بازيكنان را به هنگام بازي با نيوزيلند افزايش مي دهد.

شكست پيكان مقابل پروجا
تيم پيكان تهران قهرمان رقابت هاي واليبال باشگاه هاي برتر ايران چهارشنبه شب، در يك ديدار دوستانه مقابل تيم «پت كامپاني پروجاي» ايتاليا با نتيجه سه بر صفر شكست را قبول كرد. به گزارش ايرنا، اين ديدار كه با حضور ۵۰۰ تماشاگر در شهر پروجا در ايتاليا برگزار شد، با نتيجه ۲۵ بر ،۱۸ ۳۰ بر ۲۸ و ۲۵ بر ۱۶ به سود تيم ميزبان خاتمه يافت. در پايان اين ديدار، «محمد سليماني» و «علي رضا بهبودي» به عنوان بهترين هاي تيم پيكان و «پاسكوال» اسپانيايي همراه «گورتزن» هلندي بازيكنان برتر پت كامپاني معرفي شدند. تيم پت كامپاني كه در جمع ۱۴ تيم حاضر در گروه الف رقابت هاي دسته نخست باشگاه هاي واليبال ايتاليا با ۲۳ امتياز در رديف نهم قرار دارد از بازيكنان برجسته اي از جمله «كومينتي» و «كوندا» ايتاليايي آرژانتيني الاصل و «مارتين لابل» اهل جمهوري چك بهره مي گيرد. هدايت تيم پت كامپاني پروجا نيز به عهده پارك كي وون سرمربي كره اي سابق تيم ملي واليبال ايران است. «حسين علي مهرانپور» مربي تيم پيكان در پايان اين ديدار در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با ابراز رضايت از تلاش اعضاي تيم خود گفت: با توجه به مرخصي ۲۵ روزه بازيكنان بعد از پايان رقابت هاي قهرماني واليبال ايران و نداشتن تمرين، از نتيجه راضي هستم. وي، همچنين عملكرد بازيكنان تيم پيكان را روي تور مطلوب توصيف كرد. تيم پيكان امروز در يك ديدار دوستانه به مصاف تيم ملي واليبال بحرين مي رود. براساس برنامه اعلام شده، اعضاي تيم پيكان تا روز يكشنبه زمان بازگشت به تهران در اردوي آمادگي بسر خواهند برد.

رحمان گلزن چهل و پنجم
گزارش خبرگزاري ورزش ايران از مرور عملكرد تيم پروجا در ليگ دسته اول فصل جاري ايتاليا، به آن لحاظ كه رحمان رضايي مدافع ملي پوش ايراني در همين مجموعه حضور دارد، مسلما جذاب و خواندني است.
پروجا در ۲۳ هفته اخير ۱۲ بازي در ورزشگاه خانگي اش (وناتوكوري) انجام داده و ۱۱ بار خارج از خانه به ميدان رفته است. نكته جالب اينكه آنها از نظر درصد موفقيت در ديدارهاي خانگي با ۶ پيروزي، ۲ تساوي، ۳ شكست، ۱۹ گل زده و ۱۰ گل خورده، تيم هفتم كالچو محسوب مي شود اما در مسابقات بيرون از خانه با كسب تنها يك پيروزي، ۴ تساوي و ۶ شكست به همراه ۱۰ گل زده و ۲۲ گل خورده تيم پانزدهم به شمار مي آيد. البته در مجموع پروجا با كسب ۳۰ امتياز فعلا تيم دهم كالچو است. در جدول بهترين خطوط حمله فصل جاري، پروجا با ۲۹ گل زده در رده هشت قرار دارد و با اينتر ميلان كه ۴۶ گل به ثمر رسانده به اندازه ۱۶ گل فاصله دارد. اما همين تيم كه در ۲۳ بازي ۳۲ گل دريافت كرده در رده بندي بهترين خطوط دفاعي رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. آنها به اندازه آ. اس. رم گل خورده اند. در زمينه بهترين مردان خط دفاعي يوونتوس با دريافت ۱۶ گل صدرنشين است.
در نهايت، بررسي وضعيت گلزنان برتر را پيش رو خواهيم داشت. تا به امروز ۱۸۱ نفر در طول رقابت ها موفق به گلزني شده اند كه اولين آنها كريستين ويه ري با ۲۱ گل زده و در انتها ۶۶ بازيكن به چشم مي خورند كه فقط يك گل به ثمر رسانده اند اما نام پائولو كاستليني از تورينو در جدول به عنوان يكصد و هشتاد و يكمين گلزن مسابقات ديده مي شود. در ۲۳ بازي گذشته پروجا ۱۰ نفره موفق به گلزني شده اند؛ فابرتزيوميكولي با ۶ گل، زماريا با ۵ گل، رحمان رضايي با همراه زيزنس وريزاس، ماسيميليانو فوزاني، جوواني تدسكو همگي با ۳ گل، آندره آكاراچيولو و فابيوگروسو هر دو با ۲ گل، مائورو ميلانزه و ماركودي لورتو با يك گل زده در اين جدول قرار دارند. نكته جالب توجه اينكه در جدول ۳ گله هاي كالچو فصل ۲۰۰۳ - ۲۰۰۲ نام رحمان رضايي درصدر قرار گرفته و به عنوان چهل و پنجمين گلزن رقابت ها اعلام شده است. رحمان از اين حيث هم سطح بازيكناني چون مائور و كامورانزي (يوونتوس)، هرنان كرسپو (اينتر)، ماركو دل وكيو (رم)، يان دال توماسون، كلاورنس سيدورف (ميلان)، هيده توشي ناكاتا (پارما) عمل كرده است. البته همگان مي دانند رحمان رضايي در اين فصل به دليل مصدوميت هاي متعدد كمتر موفق به حضور در بازي هاي پروجا شد.

آگرانديسمان
فرهنگ ـ جنسيت در ورزش
002040.jpg
سهيلا قاسمي
شنبه هفته اي كه گذشت، شاهد برگزاري سميناري در ساختمان زيباي آكادمي ملي المپيك بوديم. نمايندگان انجمن ها، هيأت هاي مختلف، ورزشكاران ملي و تعدادي خبرنگار دورهم جمع شده بودند تا با فعاليت هاي سازماني جهاني در رابطه با پيشرفت ورزش بانوان آشنا شوند. دكتر عليزاده، رئيس انجمن پژوهشكده علوم، در پي اجراي سياست هاي مقايسه اي بين ورزش بانوان ايران و ساير نقاط جهان، پروفسور كارا آچيسون، رئيس انجمن مطالعات اوقات فراغت را به ايران دعوت كرده بودند كه البته لازم به ذكر است در غرب اوقات فراغت از ورزش جدا نيست.
جلسه با كمي تاخير آغاز شد، چون مترجم آچيسون نيامده بود. شايد از خوش شانسي ما بود كه اين اتفاق افتاد و به اين ترتيب توانستيم از صحبت هاي دكتر احساني، همكار خانم پروفسور كه در انگلستان براي اين انجمن پژوهش هاي بسياري انجام داده اند، استفاده كنيم. دكتر احساني ضمن ترجمه صحبت هاي خانم آچيسون، نكات مفيدي را نيز در حاشيه توضيح مي دادند.
در ابتداي سمينار، پروفسور به تشريح سياست گذاري هاي ورزش در انگلستان پرداخت و آنها را به ترتيب اولويت توضيح داد. فراهم كردن فرصت هاي مساوي براي زن و مرد و به مرحله عمل رساندن تئوري ها اولويت اول آنهاست. ضمن اينكه ورزش هاي همگاني و مقوله فرهنگ ورزش نيز جزو مهم ترين مسائل هستند.
به علت كم كاري هاي بسياري از آژانس ها و عملكرد ناموفق ورزش زنان در سال ۹۸ ساختار جديدي تعريف شده كه شعار آن «ورزشكاران بيشتر، تغذيه بهتر و مدال آوري بيشتر» است. براي رسيدن به اين هدف و شناسايي نخبه ها، كمپاني هاي شرط بندي، سرمايه اي در اختيار ورزش قرار مي دهند. سازمان ورزش زنان لندن از سال ها پيش تحقيقات مختلفي را در مورد مشكلات زنان در فرهنگ ها و سياست هاي كشورهاي مختلف آغاز كرده. سيستم كار آنها به نحوي است كه ابتدا محققين نتايج بررسي هايشان را در كنفرانس ها مطرح مي كنند و سپس حاصل كار به صورت برنامه هايي براي اصلاح سياست در نظر گرفته مي شود. جالب اينجا است كه پس از ارائه اين برنامه ها، مدارس و سازمان هاي ورزشي موظف به اجراي آنها هستند.
بازرساني به اين اماكن فرستاده مي شوند و در صورت عدم اجراي برنامه ها آن مدرسه يا باشگاه تعطيل مي شود. يعني اينكه برخلاف كشور ما تصميم گيرندگان آنجا محققين و سازمان هاي علمي هستند.
دكتر احساني به اين نكته نيز اشاره كرد كه ورزش زنان و مردان به علت تفاوت هاي جسمي از هم جدا است. حتي كالج هاي آموزشي نيز متفاوت است. البته تا چند سال پيش آنها به طور مختلط كار مي كردند اما به علت تفاوت هاي جسمي و اثرات روحي بسيار منفي اي كه براي خانم ها پيش آمد، اين مراكز از هم جدا شدند. دكتر احساني به عنوان راهكار، ورزش هاي كم خطر و مناسب براي دو جنس مختلف را مطرح كردند. اما متاسفانه ورزش هاي جديد پيشنهادي ايشان (مثل نت بال براي خانم ها) مورد توجه مسئولين قرار نگرفته و هيچ تسهيلاتي در جهت معرفي و آموزش آنها فراهم نشده است.
تفاوت ساختار مديريتي ما و آنها در شكل علمي و اجرايي بودن است. مديريت بيش از تجربه، به آموزش نياز دارد و ارتقأ هر فرد به عملكردش بستگي دارد. معمولا مديراني كه لياقت خود را ثابت كرده اند عوض نمي شوند و تا سال ها به فعاليت خود ادامه مي دهند. مشكل ايران، فقط مسائل ساختاري و مديريتي نيست. بسياري مسائل هم در اين امر دخيل هستند.
جالب است بدانيم كه همين خانم آچيسون به دليل تحقيقات بسيار و دانش علمي بالا، در انتخابات رياست اين انجمن از تمامي آقايان حاضر پيشي گرفته و بيش از ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است. در واقع مهم شايستگي است نه جنسيت.
در شرايطي كه غربي ها از شرق بهره زيادي گرفته اند و هنوز هم با تحقيق در شيوه زندگي و فرهنگ شرق به دنبال يافتن اصول بهتري براي زندگي هستند، خوب است كه ما هم از جمع گرايي و كار تيمي آنها بهره ببريم و عملكردمان را علمي تر كنيم. ابتدا بايد مباني نظري قوي تري طرح كنيم و بعد به اجراي آنها بپردازيم.

آگرانديسمان
استقلال و پرسپوليس از نگاه AFC
شنيدن سرگذشت استقلال و پرسپوليس شايد براي بسياري از خوانندگان قصه اي تكراري و ملال آور باشد، اما براي گردانندگان فدراسيون آسيا اين دو تيم همواره جزو تيم هاي هيجان انگيز بوده اند. استقلال و پرسپوليس در سايت AFC به تفصيل معرفي شده اند و در اين عبارات سعي شده قسمتي از توضيحات AFC را بگنجانيم.

استقلال
تاسيس: در ۱۹۴۵ با نام دوچرخه سواران مطرح شد و پس از چهار سال با نام تيم تاج فعاليتش را ادامه داد. تا اينكه پس از پيروزي انقلاب در سال ۱۹۶۹ به استقلال تغييرنام داد.
افتخارات داخلي
•قهرمان ايران در سال هاي ۲۰۰۱-،۲۰۰۰ ۹۸-،۱۹۹۶ ۹۰-،۱۹۸۹ ۶۵-،۱۹۶۴ ۶۱-،۱۹۶۰ ،۱۹۶۸ ،۱۹۶۲ ،۱۹۶۱ ،۱۹۵۹ ،۱۹۵۰ ۱۹۴۹ و ۱۹۴۶
• قهرمان تهران در سال هاي ۸۶- ۱۹۸۵ و ۸۴-۱۹۸۳.
• قهرمان جام حذفي در سال هاي ۲۰۰۲-،۲۰۰۱ ۰۲۰۰-،۱۹۹۹ ۹۶-،۱۹۹۵ ۶۸-۱۹۶۶ و ۱۹۵۹

افتخارات در سطح آسيا
• قهرمان باشگاه هاي آسيا در سال هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۹۰
• حضور در مرحله نيمه نهايي قهرماني باشگاه هاي آسيا در سال هاي ۱۹۶۱ و ۲۰۰۲-۲۰۰۱
•نايب قهرمان جام برندگان جام آسيا در سال ۹۹-۱۹۹۸ و ۱۹۹۱
• نايب قهرمان جام باشگاه هاي آسيا در سال ۹۹-۱۹۹۸ و ۱۹۹۱
استقلال با پشت سر گذاشتن دو تيم الفيصلي اردن و نفتچي ازبكستان به مرحله دوم ليگ قهرمانان پا گذاشته است. اين تيم كه از ديد كارشناسان AFC به «تيم بازي هاي بزرگ» مشهور است سه گانه جالبي را توانسته خلق كند. استقلال دو بار قهرمان، دو بار نائب قهرمان و دو بار مقام سوم جام باشگاه هاي آسيا را به دست آورده است و از اين حيث جزو پرافتخارترين تيم هاي آسيا به شمار مي رود. استقلال در فصل گذشته و درست در روز پاياني مسابقات ليگ دچار بدبياري شده و پرسپوليس رقيب قديمي و سنتي آن، قهرماني را از زير دماغ آبي ها ربودند. آبي ها با قهرماني در جام حذفي اشتهايشان را براي حضور در مسابقات آسيا نشان دادند. استقلال بي جهت «تيم بازي هاي بزرگ» لقب نگرفته است. در اين تيم بازيكنان بزرگي هستند كه قادرند به تنهايي سرنوشت بازي را تغيير دهند.
سيروس دين محمدي بازيكن قديمي استقلال و جزو بازمانده هاي تيم حاضر در جام جهاني ۹۸ از جمله اين بازيكنان است. ديگر بازيكن مشهور اين تيم عليرضا واحدي نيكبخت است كه مدال طلاي بازي هاي آسيايي بوسان را بر سينه دارد. علي سامره هم از ستاره هاي درخشان استقلال است او كه در نوك پيشاني خط حمله قرار گرفته، چندي پيش سريع ترين گل تاريخ بازي هاي استقلال و پرسپوليس را به ثمر رساند. روي نيمكت استقلالي ها هم رولاند كخ آلماني نشسته كه روزگاري دستيار كريستوف دام در لوركوزن، بشيكتاش و كلن بوده است. او جاي منصور پورحيدري مربي فصل قبل اين تيم را گرفته، كسي كه هم در مقام بازيكن و هم در مقام مربي استقلال را قهرمان آسيا كرده است.

پيروزي (پرسپوليس)
تاسيس: ۱۹۶۸ به عنوان پرسپوليس و از سال ۱۹۶۹ تا به امروز با نام پيروزي فعاليت مي كند.
افتخارات داخلي
•قهرمان ايران در سال هاي ،۲۰۰۲ ،۲۰۰۰ ،۱۹۹۹ ،۱۹۹۶ ،۱۹۹۶ ۱۹۶۵ و ۱۹۶۳
•قهرمان جام حذفي در سال ۱۹۹۹

افتخارات آسيايي
• قهرمان جام برندگان جام در سال ۱۹۹۰
• نايب قهرمان جام برندگان جام در سال ۱۹۹۲
• حضور در مرحله نيمه نهايي جام باشگاه هاي آسيا در سال هاي ۹۶-،۱۹۹۶ ۹۸-،۱۹۹۶ ۲۰۰۰-،۱۹۹۹ ۲۰۰۱-۲۰۰۰
پيروزي با توجه به قهرماني در ليگ گذشته ايران توانسته بدون حضور در مرحله مقدماتي به مرحله دوم راه يابد. پرسپوليس در اولين دوره مسابقات جام برندگان جام آسيا در سال ،۹۰ با برتري بر تيم المحرق بحرين قهرماني را جشن گرفت. با وجود چهار قهرماني ليگ در پنج سال اخير هنوز نتوانسته توفيقي در جام باشگاه هاي آسيا پيدا كند.
افشين پيرواني كاپيتان اين تيم در اين مورد مي گويد: «هواداران ما هميشه ما را به خاطر اضافه نكردن جام قهرماني باشگاه هاي آسيا به كلكسيون افتخاراتمان ملامت كرده اند و مورد انتقاد قرار داده اند. » پيرواني افزوده است: «ما همواره تلاش كرده ايم كه اين جام را به هوادارانمان تقديم كنيم، اما به دست آوردن اين جام سال به سال سخت تر شده است. » علي پروين مربي اين تيم همواره فراتر از يك بازيكن يا مربي در فوتبال ايران مطرح بوده و از نظر هواداران اين تيم مثل يك اسطوره است. پس از انقلاب و در حالي كه از برگزاري مسابقات ليگ خبري نبود، پروين بازيكنان پرسپوليس را در خانه اش جمع مي كرد و آنها را براي انجام بازي هاي غيررسمي ترغيب مي كرد.
از بازيكنان بزرگ اين تيم كه حالا در باشگاه هاي ديگر بازي مي كنند مي توان به علي دايي، مهدي مهدوي كيا، علي كريمي، حامد كاويانپور و كريم باقري اشاره كرد كه باقري به تازگي به پرسپوليس پيوسته است. مربي اين تيم نيز همچنان علي پروين است كه در مورد افتخارات او مي توان صحبت هاي زيادي كرد.

خيره به دنبال جام
استقلالي ها خوب شروع مي كنند اتفاقا زيبا بازي مي كنند اما به نظر مي رسد كخ تنها ۱۰ تا ۲۰ دقيقه توانسته به شاگردانش بياموزد كه چگونه زيبا بازي كنند وقتي استقلالي ها مي بينند
با زيبا بازي كردن نتيجه نمي گيرندبه سرعت به روش هاي قديمي كه اتفاقا در فوتبال ايراني نتيجه مي دهد روي مي آورند
دو نماينده ايران تهران را ترك كرده اند و از حالا در انتظار روزهاي مسابقه هستند روزهايي كه بايد به مصاف تيم هايي بروند كه قدرت هاي برتر غرب آسيا شمرده مي شوند هر چند كه پرسپوليس و استقلال هميشه براي تيم هاي ديگر مهم و رعب انگيز بوده اند ولي شرايط امروز دو تيم آن چنان كه انتظار مي رفت آماده نيست
عكس ها:رضا معطريان
اميرحسين ناصري
يك روز ديگر، يعني از فردا، هفته جديدي آغاز مي شود. هفته اي كه به نظر مي رسد براي فوتبال ما روزهاي مهمي را در خود داشته باشد. بازي هاي مرحله گروهي غرب آسيا در تاشكند و ابوظبي آغاز خواهد شد. در اين مرحله ايران دو نماينده دارد. پرسپوليس قهرمان ليگ برتر و استقلال قهرمان جام حذفي در اين دوره از رقابت ها حضور خواهند داشت. سرخ ها به شمال مي روند و در تاشكند با تيم هاي پاختاكور، الطلبه و نيسا رقابت مي كنند. در مقابل استقلال به جنوب رفته و در ابوظبي با العين، السد و الهلال مسابقه مي دهد.
دو نماينده ايران، تهران را ترك كرده اند و از حالا در انتظار روزهاي مسابقه هستند. روزهايي كه بايد به مصاف تيم هايي بروند كه قدرت هاي برتر غرب آسيا شمرده مي شوند. هر چند كه پرسپوليس و استقلال، هميشه براي تيم هاي ديگر مهم و رعب انگيز بوده اند ولي شرايط امروز دو تيم آن چنان كه انتظار مي رفت آماده نيست. حواشي فراوان، دورتادور دو تيم را گرفته، تيم ها در ليگ برتر و جام حذفي زيبا بازي نمي كنند و از طرفي تماشاگران و هواداران دو تيم هر لحظه كم حوصله تر از سابق به نظر مي رسند.

•حاشيه ها
وضعيت دو تيم، پيش از رقابت هاي جام قهرمانان از منظر حواشي، چندان اطمينان بخش نيست. هر دو تيم از نظر حاشيه ها مشكل دارد و به اعتقاد مسئولان دو تيم، مشكل روحي مجموعه تيم، عمده ترين معضل در مسابقات آسيايي به شمار مي رود.

پرسپوليس
مهم ترين حاشيه پرسپوليس در طول روزهاي گذشته، كريم باقري بود. بازيكني كه پيش از شروع فصل جاري ليگ برتر، با عقد قراردادي پس از سال ها به پرسپوليس بازگشت. با جذب او، طرفداران پرسپوليس نگراني هاي خود را از انتقال كاويانپور كم رنگ تر ديدند ولي آنچه مي انديشيدند نشد. باقري مصدوم شد. كتف آسيب ديده او، نياز به مداواي طولاني داشت. طول درمان، او را به حاشيه نبرد زيرا بحث چك هايي كه نقد نشد، او را در مقابل باشگاه قرار داد. طبق مفاد قرارداد باقري، او مي توانست در صورت نقد نشدن چك هايش قراردادش را يك طرفه فسخ كند. اين بند از قرارداد، نكته قابل اتكايي براي باقري بود. غيبت از يك جلسه تمرين، مشكل باقري و پرسپوليس را حادتر كرد. اين غيبت به حساب مشكل مالي باقري منظور و او از حضور در تمرينات منع شد. باقري در مقابل ابتدا عدم حضورش را مصدوميت ذكر كرد ولي با ادامه درگيري به هيچ عنوان از حقي كه خود مدعي بود نگذشت تا اينكه سرخپوشان از خير استفاده از كريم باقري بگذرند. به اين شكل حاشيه مالي پرسپوليس و باقري، بازيكني را كه تصور مي شد، مهره قابل اتكايي در بازي هاي آسيايي باشد از سرخپوشان گرفت.
اين معضل در كنار بحث هاي بازگشت حامد كاويانپور وضعيت حاشيه اي را در پرسپوليس حادتر كرد. بازگشت كاويانپور در حالي مطرح شد كه او وضعيت مناسبي در الوصل نداشت اما هنوز مدنظر مربيان تيم ملي ايران بود. الوصلي ها براي بازگشت كاويانپور شرط مالي گذاشتند كه در اين بخش او و مديران پرسپوليس به توافق نرسيدند. اين معضل تاحدي پيشروي كرد كه ديگر كسي براي حضور كاويانپور اميد نداشت. ولي در نهايت پرسپوليس كوتاه آمد و حضور دوباره اين هافبك كه اتفاقا در روزهاي آينده به كار پرسپوليس مي آيد، قطعي شد.
اما مسئله مهم ديگر جو ناآرام تيمي پرسپوليس است. اين گونه به نظر مي رسد كه پرسپوليسي ها در شرايط ناآرام تيمي و باشگاهي، بهتر عمل مي كنند تا در ثبات تيمي و مديريتي باشگاهي. علي پروين در اين فصل از حمايت مديريت باشگاه برخوردار است. مشكلات مديريتي حل شده و ديگر هر روز از اطراف به تيم شرايط نامطلوب روحي تحميل نمي شود. اما نتيجه عكس آن چيزي است كه همگان انتظارش را داشتند. انسجام مديريت و كادر فني موجب حل مشكلات روحي تيم نشد و در عمل تيم از انسجام لازم دور است. مصاحبه هاي بازيكنان در نشريات مختلف و انتساب ديگر هم تيمي ها به بي تعصبي كاري را حل نكرد و قاعدتا حل نخواهد كرد.

استقلال
در استقلال مشكلات حاشيه اي تقريبا مشابه پرسپوليس است. اتهام بي تعصبي برخي بازيكنان نمي تواند مشكل آبي ها را حل كند. جملات تكراري «بعضي ها نسبت به تيم تعصب ندارند. »، «برخي فقط راه مي روند» و جملاتي از اين دست نه تنها مشكلي را حل نكرده، بلكه موجب عميق تر شدن فاصله اي شده كه ميان بازيكنان به وجود آمده بود. عدم اطمينان در ميان بازيكنان، دوستي ها را در تيمي كم كرده كه به نظر مي رسد به شكل گروهي بايد نتيجه بگيرند.
از سوي ديگر با اخراج و كنار گذاشتن برخي نيمكت نشينان معترض به نظر مي رسد، فعلا اين حاشيه را بايد از فهرست حواشي تيم استقلال كم كرد.
در كنار جوي كه به نظر نمي رسد دوستانه باشد، از خارج حيطه و مجموعه تيمي استقلال، مشكلاتي تزريق مي شود. چند هفته اي است كه گروهي از مديران و مربيان سابق با كادر فني و مديريتي امروز و فعلي استقلال اختلاف شديدي دارند. اين اختلافات به نشريات و مطبوعات كشيده شده و طرفين هر روز با مصاحبه هاي خود به آن دامن مي زنند. گروه سابق مدعي هستند به زودي مديريت باشگاه تغيير و به تبع آن مربيان و كادر فني نيز دچار تحول خواهد شد.
حس عدم ثبات به بازيكنان منتقل شده و اين گونه به نظر مي رسد كه ميان آنها نيز دودستگي ايجاد شده است. مشكلات در همين مرحله پايان نيافته و طرفين خواهان حل اختلافاتشان در دادگاه هستند.
همانند پرسپوليس، كادر فني و مديريتي استقلال نيز مدعي هستند كه عمده مشكل تيم استقلال، مسائل روحي بازيكنان تيم است.

•كادر فني
كادر فني دو تيم از جهاتي به هم شباهت دارند. جريان فكري فوتبال آلماني در هر دو تيم قابل مشاهده است. تفكري كه بايد منتظر سنجشش در مصاف با تيم هاي ديگر غرب آسيا بود.
پرسپوليس
پس از سال ها كه پرسپوليس بر روي يك خط مستقيم حركت مي كرد، حالا زمان آن رسيده بود كه فكري نو به كادر فني تيم وارد شود. ناصر ابراهيمي در طول سال هاي گذشته فرد تعيين كننده كادر فني بود. تمرين مي داد، برنامه ريزي و تاكتيك هاي تيم را تعيين مي كرد. در اين سال ها پرسپوليس به اعتقاد كارشناسان زيبا بازي نمي كرد اما نتيجه مي گرفت. به دليل قدرت بدني بالا كه محصول تلاش پرويز كماسي بود، پرسپوليس قادر بود هر تيمي را شكست دهد. اما پس از مدت ها زيبا بازي نكردن، يك آلماني ـ به تحميل يا اختيار، چه فرقي مي كند؟ ـ وارد كادر فني شد. هر چند مشخص نشد كه چه طور، براساس چه ضوابطي او براي حضور در كادر فني انتخاب شد ولي به هر حال هاينس ديتراشميت در شرايطي نامعلوم وارد كادر فني شد. حضور او در شرايطي بود كه ابراهيمي هم رديفش كار مي كرد، ضمن اينكه اشميت بدنسازي كماسي را قبول نداشت ـ و ندارد ـ و همين به اختلافات در كادر فني جديد دامن مي زد. در نهايت طي روزهاي گذشته، اشميت جاي ابراهيمي و كماسي را گرفت و او در حقيقت پس از پروين تعيين كننده ترين فرد كادر فني لقب گرفت. هر چند به نظر مي رسد كه شرايط امروز پرسپوليس ثبات داشته باشد. بحث جذب مربي خارجي در پرسپوليس بيش از هر زمان ديگري مطرح شده است. نام هايي چون ميك مك كارتي، ايوانكوويچ و جمال حاجي، در نظر اول بسيار جالب اما بعيد به نظر مي رسد كه اين نام ها براي هدايت پرسپوليس به تهران بيايند زيرا جدا از مسئله امكان پذيرفتن سرمربيگري پرسپوليس از سوي اين افراد، بحث هزينه جذب آنان نيز مطرح است.
۶۰۰ هزار دلاري كه براي مك كارتي مطرح مي شود، كمي براي پرسپوليس سنگين به نظر مي رسد، اما غمخوار عنوان كرده است كه اگر از مرحله گروهي صعود كنند، سرمربي خارجي براي پرسپوليس خواهد آورد و پروين نيز جذب مربي خارجي را محتمل دانسته و از هم اكنون صحبت هايي در خصوص جدايي ابراهيمي و كماسي از كادر فني كرده است.

استقلال
در استقلال شرايط كادر فني به گونه اي ديگر متزلزل به نظر مي رسد. هر چند مديران باشگاه استقلال بارها و در شرايط مختلف از كخ آلماني حمايت كرده اند ولي شايعاتي مبني بر بركناري كخ پس از مسابقات اين مرحله از رقابت ها به گوش مي رسد. كخ تهران را نه با اضطراب و نه با اطمينان خاطر ترك كرد، در مقابل، منتقدان عملكرد كخ معتقدند كه او طي ۶ ماه گذشته نتوانسته عملكرد مثبتي را در تيم استقلال داشته باشد و از نظر آنان كارنامه استقلال در ليگ برتر و جام حذفي براي كنار گذاشتن كخ كافي است. با اين حال بايد منتظر روزهاي آينده ماند. هر چند كخ با آوردن دستياري آلماني سعي در همفكري گرفتن از اوست ولي حضور او نيز طي روزهاي گذشته مثمرثمر نبوده است. به نظر مي رسد اين آخرين مرحله از آزمون رولاند كخ آلماني در مجموعه كادر فني استقلال باشد.

• شرايط فني
دو نماينده ايران در بازي هاي آسيايي، به لحاظ فني ايرادات نماياني دارند.

پرسپوليس
پرسپوليس هنوز زيبا بازي كردن را ياد نگرفته. عده اي معتقدند كه تيمي كه سال هاست از يك برنامه براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي كند با تيمي كه بي برنامه است تفاوتي ندارد. بي برنامگي پرسپوليس در بازي هاي ليگ برتر وقتي نمايان شد كه تيم در چند بازي متوالي نتوانست آنچه انتظار مي رفت برآورده كند. تيم از جام حذفي، به شكل غيرقابل باوري، حذف و در ليگ برتر از كورس رقابت قهرماني تقريبا خارج شد. هواداران تيم كه تاكنون مجبور بودند زيبا بازي نكردن تيم را تحمل كنند، در اين روزها عدم نتيجه گيري را نيز پيش رو داشتند. تلاش براي نتيجه گيري كافي به نظر نمي رسيد. نتيجه فعاليت هاي هاينس ديتراشميت آلماني كه اين روزها برنامه ريز و تمرين دهنده تيم است، در بازي هاي آسيا نمود خواهد يافت، البته اگر زمان براي اجراي تفكراتش كافي بوده و صد البته اگر برخي اجازه كار به او بدهند. . .

استقلال
در استقلال شرايط تا حدي متفاوت است. استقلالي ها خوب شروع مي كنند. اتفاقا زيبا بازي مي كنند اما به نظر مي رسد كخ تنها ۱۰ تا ۲۰ دقيقه توانسته به شاگردانش بياموزد كه چگونه زيبا بازي كنند. در روزهايي كه گذشت و استقلال نتيجه نگرفت عامل فشار روحي تماشاگران در مقابل تفكرات و آموزش هاي كخ قرار گرفت. استقلال تا اواسط نيمه اول خوب بازي مي كرد، هر چند در كار دفاعي و اصولا در اين خط همچنان مشكل نمود عجيبي داشت. وقتي استقلالي ها مي ديدند با زيبا بازي كردن نتيجه نمي گيرند، به سرعت به روش هاي قديمي كه اتفاقا در فوتبال ايراني نتيجه مي دهد روي مي آوردند. از اينجا بود كه استقلال تنها نكته قابل اتكايش را هم از دست مي داد، يعني علاوه بر عدم نتيجه گيري، زيبا بازي كردن را هم فراموش مي كرد و ديگر چيزي براي دفاع از اين تيم و مربي اش باقي نمي گذاشت.
با تمام اينها استقلال هميشه در بازي هاي خارجي خوب بازي مي كند. شخصيت ارائه بازي هاي زيبا در جام باشگاه ها، نقطه قابل اطمينان تيمي است كه كادر فني اش را يك آلماني هدايت مي كند و مدير فني اش منصور پورحيدري است. منصور پورحيدري، كه اتفاقا او امروز از حاميان رولند كخ آلماني است.

•جام باشگاه ها
هر چند شرايط دو تيم تقريبا مساوي است اما تفاوت هايي در گروه بندي و انجام بازي ها براي دو تيم وجود دارد.

پرسپوليس
پرسپوليس در تاشكند به ميدان مي رود. ميزبان بازي ها پاختاكور ازبكستان است كه در رقابتي نسبتا نزديك، ميزباني را از سرخ ها ربود. هواي تاشكند آن چنان مطلوب نيست. به نظر مي رسد هواي سرد، مطلوب پرسپوليسي ها نباشد. نگراني ديگر محل اقامت ـ هتل ـ و محل برگزاري بازي ها ـ ورزشگاه ـ است كه هنوز اطميناني از وضعيت مطلوب آنها وجود ندارد. اما در گروه چهارم جام قهرمانان آسيا، بازي ها از روز يكشنبه ۱۸ اسفند آغاز و پنج شنبه ۲۲ اسفند به پايان مي رسد. يكشنبه پرسپوليس در مقابل الطلبه عراق، سه شنبه در برابر پاختاكور ازبكستان (ميزبان) پنج شنبه رودرروي نيسا تركمنستان قرار مي گيرد. برنامه بازي هاي گروه چهار به شرح زير است:
• يكشنبه ۱۸ اسفند:
پرسپوليس ايران ـ الطلبه عراق
پاختاكور ازبكستان ـ نيسا تركمنستان

• سه شنبه ۲۰ اسفند:
پاختاكور ازبكستان ـ پرسپوليس ايران
نيسا تركمنستان ـ الطلبه عراق

•پنج شنبه ۲۰ اسفند:
پرسپوليس ايران ـ نيسا تركمنستان
پاختاكور ازبكستان ـ الطلبه عراق

استقلال
استقلال به لحاظ شرايط آب و هوايي و جوي در شرايط مساعدتري نسبت به پرسپوليس به ميدان مي رود اما از حيث قدرت تيمي، رقباي استقلال به مراتب خطرناك تر از رقباي پرسپوليس اند. هر چند استقلالي ها سعي مي كنند جذب بازيكنان مطرح دنياي فوتبال از سوي رقيبان را كم اهميت جلوه دهند اما حقيقت چيز ديگري است. فردي مثل روماريو مي تواند نتيجه هر ديداري را تغيير دهد. استقلال در شرايطي است كه چند سال پيش پرسپوليس قرار داشت. سرجيوي برزيلي در سالي كه با تيم الهلال پاي به رقابت هاي باشگاهي آسيا گذاشت توانست يك تنه اين تيم را تا فينال برده و در آنجا با سه گلي كه به جوبيلوايواتا ژاپن زد عرب ها را قهرمان كند. اما استقلالي ها روحيه خود را تاكنون حفظ كرده اند تا در مسابقاتي كه برنامه اش به شرح زير است بهتر از ديگران عمل و صعود كنند.
بازي هاي گروه ۳ آسيا نيز به شرح زيراست:
• يكشنبه ۱۸ اسفند:
استقلال ايران ـ السد قطر
الهلال عربستان ـ العين امارات

•چهارشنبه ۲۱ اسفند:
استقلال ايران ـ الهلال عربستان
العين امارات ـ السد قطر

• شنبه ۲۴ اسفند:
السد قطر ـ الهلال عربستان
العين امارات ـ استقلال ايران

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
صفحه آخر
علم
كتاب
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  صفحه آخر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |