جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۹
آخرين وضعيت اردوگاه هاي پناهجويان عراقي
002591.jpg
دبير ستاد بحران وزارت كشور گفت: سياست جمهوري اسلامي جلوگيري از ورود پناهجويان به داخل خاك ايران و ارائه خدمات به آنها در داخل مرزهاي عراق است.
«فرهاد باريكاني» ديروز در نشست ستاد بحران شهرستان مهران افزود: سياست كشور ما امدادرساني به آوارگان در داخل خاك عراق است و در اين راستا با تمام امكانات آماده كمك دهي به پناهجويان عراقي در پشت نوار مرزي هستيم. وي اضافه كرد: به رغم آمادگي براي اسكان و پذيرايي پناهجويان در داخل نوار مرزي و به دليل مشكلات ناشي از اسكان آنان ترجيح داده شده كه كمك هاي بشردوستانه خود را در داخل خاك عراق در اختيار آوارگان قرار دهيم.
در شهرستان مرزي مهران و دهلران دو اردوگاه به ظرفيت ۵۰ و ۲۵ هزار براي پناهجويان عراقي احداث شده است. در عين حال فرماندار مهران خواستار ارائه كمك هاي بين المللي به آوارگان عراقي كه به مرزهاي جمهوري اسلامي رسيده اند، شد. «صادق لطفي» ديروز با اشاره به مراجعه صدها خانوار عراقي به مرزهاي مهران گفت: اين خانوارها با كمبود شديد غذا، آب، يخ، سوخت و كمك هاي درماني روبه رو هستند.
وي با ذكر اينكه در چند روز گذشته صدها خانوار عراقي به پشت مرزهاي مهران هجوم آورده اند، گفت: با وجود آمادگي استان، تعداد زياد پناهندگاني كه از مركز عراق و بغداد به شهرستان بدره پناه آورده اند نيازمند كمك هاي بيشتري هستند. در پي تحولات روز چهارشنبه عراق هزاران خانوار از بغداد به استان واسط عراق به ويژه شهرستان مرزي بدره در جوار استان ايلام پناهنده شده اند. از سوي ديگر، دبير ستاد استان ايلام اعلام كرد تعداد زيادي از خانواده هاي آواره عراقي كه به پشت مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در مهران آمده اند، نياز شديدي به دارو دارند. اين تعداد خانوار كه در خارج مرزها پذيرفته شده اند از شهرهاي بدره، زرباطيه و مناطق اطراف هستند كه پس از فروپاشي حكومت صدام و شكسته شدن مرزهاي اين رژيم به مرزهاي كشور ما وارد شده اند.
علي زيني وند دبير ستاد بحران استان ايلام گفت: اين آوارگان كه بيشتر از استان باسط و شهر لوت عراق آمده اند نياز شديدي به دارو و غذا دارند كه تاكنون از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران مقدار زيادي دارو براي اين آوارگان و همچنين برخي بيمارستان هاي عراقي ارسال شده است. لازم به ذكر است، تعدادي از اين خانوارها كه به دليل نياز به دارو به سوي مرزهاي ايران آمده بودند پس از مداوا و رفع نيازهاي اوليه به داخل شهرهاي خود بازگشتند. همچنين ططري نماينده كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي نيز از عادي بودن وضعيت در شهرهاي ايلام و كرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: تاكنون هيچ آواره عراقي وارد كشور نشده است و در همان منطقه صفر مرزي كمك رساني هاي لازم از نظر غذا و دارو انجام مي شود. وي با اشاره به محدوديت هاي موجود در زمينه كمك رساني، گفت: البته سازمان هاي جهاني همانند صليب سرخ بايد كمك ها و حمايت هاي بيشتر را انجام دهند. در اين ميان كميته بين المللي صليب سرخ روز گذشته همزمان با از سرگيري كمك رساني خود در داخل بغداد پس از يك وقفه يك روزه از نيروهاي اشغال كننده آمريكايي و انگليسي در عراق خواست امنيت را در اين كشور برقرار كنند.
كميته بين المللي صليب سرخ پس از كشته شدن يكي از كاركنانش در تيراندازي هاي شرق بغداد در روز سه شنبه فعاليت هاي خود را در اين شهر متوقف كرده بود. انتونلا نوتاري سخنگوي اين كميته اعلام كرد: گروه باقي مانده متشكل از پنج امدادرسان خارجي و چندين نفر از كاركنان عراقي امروز از بيمارستان هاي بغداد ديدن كردند و براي به جريان انداختن مجدد برق و آب آشاميدني و تأمين نيازهاي دارويي وارد عمل شدند. نوتاري گفت اين امدادگران با احتياط زياد فعاليت خود را از سر گرفته اند.
اين سخنگو همچنين گفت نيروهاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي موظفند براساس كنوانسيون ژنو براي برقراري امنيت و رفاه مردم عراق تلاش كنند.
عكس: عباس كوثري

حجم ذخاير آبي سدهاي تهران مطلوب است
002596.jpg
حجم مفيد ذخاير آبي سدهاي تهران به حد مطلوب رسيده است.
سازمان آب منطقه اي تهران اعلام كرد: با توجه به ريزش هاي جوي در چند ماه گذشته امسال در تهران مشكل كم آبي نخواهيم داشت. به گزارش ايسنا، بنابر اعلام روابط عمومي اين سازمان، با توجه به ريزش هاي جوي ماه هاي اخير حجم آب افزوده شده در سدهاي تأمين كننده آب تهران به حد مطلوب رسيده است.
در همين راستا از آنجا كه دشت ورامين در سال هاي قبل با افت چاه هاي منطقه دچار كمبود ذخاير آبي شده بود، سازمان آب منطقه اي تهران در جهت جبران از آن ساعت ۱۲ روز ۱۶/۱/۸۲ نسبت به آزادسازي روزانه حدود چهار ميليون متر مكعب آب از محل سد لتيان براي تغذيه مصنوعي دشت مذكور اقدام مي كند.
همچنين از شهروندان و ساكنان روستاها وآبادي هاي مجاور تقاضا شده از تردد در حريم و بستر رودخانه ها خودداري و ضمن رعايت موارد ايمني به هشدارها و اطلاعيه هاي سازمان آب منطقه اي تهران توجه جدي داشته باشند.

ايران را بشناسيم
مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد
002586.jpg
كاخ سعدآباد از هفت محله در زمان رضاشاه شكل گرفت. جدا از يك عمارت دوره قاجار بقيه عمارت هاي موجود در دوره پهلوي اول ساخته شد. بعد از انقلاب اسلامي در اين مجموعه به روي مردم باز شد. برخي از عمارت هاي اين مجموعه به شكل كاخ ـ موزه همان طور كه بود مانند كاخ ملت (سفيد) و كاخ سبز (شهوند) به نمايش گذاشته شد و برخي ديگر با توجه به ويژگي بنا تبديل به موزه شد.
موزه هاي فعال در اين مجموعه عبارتند از موزه پژوهش مردم شناسي، موزه مينياتور آبكار، موزه هنرهاي زيبا، كاخ موزه ملت، كاخ موزه سبز، موزه نظامي، موزه بهزاد و موزه فرشچيان.

كاهش ۴۲ درصدي تخلفات نيروي انتظامي
تخلفات نيروي انتظامي ۴۲ درصد كاهش يافته است. سردار قاليباف فرمانده ناجا در تشريح و بررسي مشكلات ايجاد شده بين مراجع قضايي و نيروي انتظامي گفت كه آمار جرايم در سراسر كشور در سال گذشته ۸/۹ درصد كاهش داشته است.
وي كه اين سخنان را در جلسه ديدار روساي كل دادگستري هاي سراسر كشور با رئيس قوه قضاييه عنوان كرد، گفت: موضوع اصلي حفظ امنيت و برقراري نظم و انضباط در جامعه است. وي با بيان اينكه موضوع تأمين امنيت تنها به قوه قضاييه و ناجا بازنمي گردد اظهار داشت: تأمين امنيت يك بحث فرابخشي است و موضوع اصلي حفظ امنيت و برقراري نظم و انضباط در جامعه است. همچنين رئيس قوه قضاييه اتكا و خدمت به مردم را موجب بقاي حكومت ها دانست. آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز گفت: خدمتگزاري به مردم از تفاوت هاي اساسي ميان نظام اسلامي و ديگر حكومت هاست و بايد اين امر مدنظر مسئولان و خدمتگزاران دلسوز نظام قرار گيرد. رئيس قوه قضاييه در ادامه يادآور شد: با احياي دادسراها، ارتباط ميان دستگاه قضايي و ناجا ايجاد خواهد شد و با برخورد جدي تر قوه قضاييه و نيروي انتظامي با مفاسد اجتماعي، ايمان مردم و عشق و علاقه آنها به نظام بيشتر مي شود و مردم عدالت و امنيت را لمس خواهند كرد.

تجويز غيرمنطقي عامل بيماري هاست
تجويز غيرمنطقي دارو عامل ۲۰ درصد از بيماري هاست. دكتر سيدمرتضي خاتمي در سمينار بهينه سازي تجويز دارو و درخواست پاراكلينيك استان قم با بيان اين مطلب گفت: آمار تجويز دارو در ايران بالاست و استان قم ميانگين بالاتري از اين تعداد دارد كه برگزاري اين سمينار با هدف بهينه سازي تجويز دارو توسط پزشكان انجام مي گيرد. وي ادامه داد: مقدار تجويز دارو در هر نسخه در جهان ۶/۱ دارو، در ايران ۴/۳ دارو در هر هفته است كه نشان دهنده مصرف بالاي دارو در ايران است كه متوسط آن در قم ۸/۴ است.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
اكنون با تدابير انجام شده براي آشتي مردم و سينماها و كاهش بهاي بليت سينماها تا سانس هاي ظهر هر روز بهتر مي توان برنامه سينماها را پيگيري كرد.
در سال جديد فيلم خانه اي روي آب در سينماهاي بهمن دو ،۶۴۱۸۸۰۱ جي سه ،۶۶۹۶۲۰۶ سروش ،۶۵۰۲۹۲۹ شهر تماشا يك ،۶۴۲۶۱۵۹ شهرقشنگ ،۶۴۰۶۶۶۶ عصرجديد يك ،۸۹۵۱۵۵۰ فردوس ،۸۸۲۹۶۸۵ فرهنگ ،۲۶۰۱۲۰۵ كريستال يك ۳۱۱۶۶۶۵ و ناهيد ۳۳۵۶۸۹ نمايش داده مي شود.
فيلم سينمايي دنيا را مي توانيد در اين سينماها تماشا كنيد:
آسيا ،۶۴۰۲۹۰۹ آفريقا ،۸۹۰۶۱۶۱ اروپا ،۳۹۱۳۱۶۹ المپيا ،۶۹۲۶۶۹۶ ايران يك ۳ ـ ،۶۵۳۸۶۱۱ بلوار ،۸۹۶۵۲۹۲ بهمن يك ،۶۴۱۸۸۰۱ پيام انقلاب ،۸۸۲۹۶۴۱ پيوند ،۳۶۰۴۰۴۰ توسكا ،۵۶۴۳۸۳۶ تهران يك ،۶۵۰۴۳۲۹ شاهد ،۶۸۱۵۵۶۶ ملت ۳۱۲۴۶۱۸ و سينما مركزي يك ۶۹۲۸۶۸۶.
فيلم واكنش پنجم نيز در سينماهاي آستارا ،۲۶۱۴۰۲۲ استقلال ،۸۹۰۳۹۴۲ پارس يك ،۶۹۲۶۹۵۳ پيروزي ،۶۴۳۴۵۶۰ جي يك ،۶۶۹۶۲۰۶ حافظ ،۳۹۰۱۰۶۴ دهكده المپيك ،۹۱۵۶۱۸ رودكي ،۳۹۱۳۶۶۸ سپيده ،۶۴۱۶۹۸۱ سعدي ،۶۴۶۸۴۶۱ شاهد ،۶۸۱۵۵۶۶ شيرين ،۵۶۴۳۶۳۸ صحرا ،۶۵۰۶۶۶۶ عصرجديد سه ،۸۹۵۱۵۵۰ كارون ،۶۸۸۵۰۴۶ ميلاد ،۳۶۹۸۸۶۳ مراد ،۶۵۰۳۳۸۲ گلريز يك ۸۶۱۸۶۱۳ و فرهنگسراي فدك به نمايش در مي آيد.
فيلم سينمايي رنگ شب هم در اين سينماها اكران مي شود.
آسمان آبي ،۳۳۴۱۶۶۶ ايران سه ۳-،۶۵۳۸۶۱۱ پارس دو ،۶۹۲۶۹۵۳ تهران دو ،۶۵۰۴۳۲۹ جام جم ،۵۶۵۱۲۸۲ جمهوري ،۶۴۶۵۳۰۶ جوان ،۲۲۰۳۰۳۱ قدس ۸۹۰۴۵۸۵ و سينما فلسطين دو ۶۴۶۳۲۶۹.
فيلم اينك آخرالزمان نيز در سينماهاي فلسطين يك ،۶۴۶۳۲۶۹ كريستال دو ۳۱۱۶۶۶۵ اكران است.
فيلم روزگار ما در سينما فلسطين سه ۶۴۶۳۲۶۹ و فيلم خاكستري در عصرجديد دو ۸۹۵۱۵۵۰ و شهرتماشا دو ۶۴۲۶۱۵۹ اكران مي شود.

دور دنياي خبر
روسيه
يك گروه دانش آموز روسي براي پنهان كردن نمرات بد كارنامه هايشان دست به ابتكار جالبي زده اند. آنها طي يك برنامه حساب شده و دقيق بر روي نمرات بدي كه در كارنامه هريك به ثبت رسيده است عسل ريخته، سپس سوسك هايي كه مدت ها غذايي نخورده و گرسنگي كشيده اند را وادار مي كنند عسل هاي روي نمراتشان را ببلعند. اين سوسك هاي بيچاره از همه جا بي خبر مركب نمرات را نيز همراه با عسل مي خورند بدون اينكه كوچك ترين اثري از آنها بر جاي بماند. در اين صورت نمرات درخشان اين دانش آموزان از چشم والدين آنها دور خواهند ماند.

روماني
يك خواهر و برادر رومانيايي عمدا جسد پدر ۶۹ ساله شان را به مدت سه ماه در منزل نگه داشتند تا از حقوق بازنشستگي او استفاده كنند تا اينكه همسايگان متوجه غيبت او شده مراتب را به پليس اطلاع دادند. جالب اينكه دختر و پسر وي به همراه جسد خود متوفي در يك اتاق مي خوابيدند. متهمين در پاسخ به پليس اظهار داشتند به دليل داشتن نياز شديد مالي مجبور شدند دست به چنين كاري بزنند اما مأمورين آن دو را به استرداد حقوق سه ماه گذشته پدرشان وادار كردند.

چين
در يكي از دادگاه هاي چين قاضي براي فيصله دادن مشاجره بين يك زوج شاكي مجبور به خريد بشقابي از آنها به ارزش ۱۵ پني شد. اين زوج كه بر سر تقسيم اموالشان با يكديگر به توافق نمي رسيدند به دادگاه شكايت كردند. در تقسيم نهايي قاضي، از ۵۳ قلم جنس موجود به هركدام ۲۶ بشقاب رسيد كه در آخر قاضي مجبور شد تنها بشقاب باقي مانده را به ارزش ۱۵ پني خريداري كرده، مبلغ را بين آن دو تقسيم كند و خود را از شر مرافعه هاي آنها رها سازد.

آلمان
شركت «المپوس» آلمان موفق به توليد عينك هاي مخصوصي جهت آسايش هرچه بيشتر بيماران بر روي صندلي دندانپزشكي شد. اين عينك به كمك پرده سينمايي كوچك و يك عدد گوشي، تصوير و صدايي همانند سينما براي بيمار ايجاد مي كند. به طوري كه ابدا متوجه محيط دندانپزشكي و صداي دلخراش مته دندانپزشكي نمي شود. مبدع عينك مزبور در اين باره مي گويد: «با استفاده از اين عينك درست مثل اينكه بر روي صندلي سينما نشسته اي با يك تفاوت كوچك كه تنها ذرت و چيپس كم دارد!» وي افزود بيماران آنچنان محو تماشاي فيلم مي شوند كه موقعيت اطراف خود را به كلي از ياد مي برند.

چين
در جشنواره «غبارروبي درگذشتگان» كه آوريل هر سال در كشور چين برپا مي شود ترافيك و ازدحام جمعيت در حوالي قبرستان امان همه را بريده است تا آنجا كه مسئولين جهت جلوگيري از شلوغي تدابير جالبي را انديشيده اند. آنها سايت هاي متفاوتي را ايجاد كرده و از مردم تقاضا كردند از طريق شبكه اينترنت براي درگذشتگان خود طلب آمرزش و مغفرت كنند.

مدار صفر درجه
بازگشت به روشنايي
ترجمه: نازنين زاغري
دختر بچه كوچكي بودم كه مادرم به دليل مسئوليت سنگين در يك شركت تبليغاتي روزها مرا به مادربزرگم مي سپرد و من اغلب ساعات هفته را در كنار مادربزرگم سپري مي كردم. شيرين ترين سرگرمي دوران كودكي من گشت و گذار در ميان كتب پزشكي مادربزرگم بود كه پر بودند از انواع و اقسام بيماري هاي عجيب و غريب با عكس هاي فجيع و هولناكي كه تن آدم را مي لرزاندند. آنقدر بين صفحات اين كتاب ها غوطه ور شده بودم كه بيماري هاي كشنده بيش از آنكه برايم ترسناك باشند جالب و جذاب بودند. با نام تعداد زيادي از بيماري ها آشنا بودم و علت بروز هريك را به خوبي مي دانستم. اما اين جذابيت در دوران كودكي جاي خود را به يك حس «خودبيمارانگاري» حاد در دوران نوجواني سپرد به طوري كه تمام مدت احساس مي كردم علائم و نشانه هاي بسياري از اين بيماري ها در بدن خودم هم وجود دارم اما من از وجود آنها بي خبرم. دوره دبيرستان را تا نيمه پشت سر گذاشته بودم كه پدر و مادرم بالاخره به دليل عدم تفاهمي كه ساليان با آن دست و پنجه نرم كرده بودند از هم جدا شدند و استرس ناشي از دعواها و مشاجرات آن دو باعث شده بود ابدا علاقه اي به گذران باقي زندگي ام در كنار هيچ يك نداشته باشم و ترجيح دادم باقي عمرم را با مادربزرگ سر كنم. بار تمامي اين فشارهاي روحي در من نه به صورت چاقي مفرط و يا ميگرن هاي ديوانه كننده بلكه به شكل نگراني هاي حاد و ترس در مورد سلامت جسمي ام بروز كرد.
سال اول كالج بودم كه به عنوان مشاور در يك مركز درماني شروع به كار كردم. وظيفه من مشاوره با بيماران مبتلا به ويروس HIV بود و روزانه تعدادي از نوجوانان و جوانان در مركز حاضر مي شدند تا راه هاي پيشگيري و جلوگيري از انتقال بيماري AIDS را برايشان توضيح دهم. در همين زمان بود كه كم كم احساس كردم خود ناقل ويروس HIV هستم، اگرچه اين تنها يك توهم بود. به طور مداوم ساعاتي را كه به دندانپزشكي و يا آرايشگاه رفته بودم در ذهنم مرور مي كردم، هر چند برايم كاملا روشن بود كه چنين چيزي اصلا امكان ندارد اما كابوس بيماري AIDS دست از سرم برنمي داشت. افكار عجيب و غريبي به ذهنم مي رسيد، فكر مي كردم روزي كه با يكي از دوستانم به ترياي دانشكده رفتيم و هر دو از يك ليوان آبميوه خورديم از كجا معلوم كه او به بيماري AIDS مبتلا نبوده باشد؟ اگر روي لبش زخم كوچكي بوده باشد و روي لب من هم، قطعا اين ويروس را به من هم منتقل كرده است و هزاران مورد ديگر كه حتي يك درصد هم احتمال وقوعشان وجود نداشت. براي اينكه اين حس بي اساس را از خود دور كرده به عدم وجود اين ويروس مطمئن شوم پنج بار تست HIV در يك درمانگاه و هر بار گرفتن جواب منفي كافي بود تا مرا براي هميشه از شر اين توهم خلاص كند.
بيست ساله بودم كه احساس خودبيمارانگاري در وجودم به اوج خود رسيد و اين بار «سرطان». صبح ها كه از خواب بيدار مي شدم با نوك انگشتانم تمامي بدنم را لمس مي كردم و به دنبال برجستگي هاي مشكوك و يا غده مي گشتم. جايي خوانده بودم كه يكي از شايع ترين خصوصيات خودبيمارانگاران اين است كه دائما به دنبال اشكالاتي در بدنشان مي گردند اما نمي توانستم خود را قانع سازم كه اين حس تنها توهمي بيش نيست. بالاخره آنچه دنبالش بودم را در گردنم يافتم، غده اي به اندازه يك گردو كه مرا به سمت بيماري سرطان خون راهبري مي كرد. با پزشك معالجم ملاقات كردم و او پس از انجام آزمايشات لازم تشخيص داد كه برآمدگي تنها به دليل تورم غدد لنفاوي بوده و ابدا جاي نگراني نيست. اما من باز هم متقاعد نشدم و به پزشك ديگري مراجعه كردم، اما باز هم جواب منفي بود.
رفته رفته توهم ابتلا به بيماري سرطان هم از بين رفت تا اينكه با «ديويد» آشنا شدم. تا سن بيست و هفت سالگي كه با او نامزد كردم اوضاع به خوبي پيش مي رفت و من تقريبا همه اتفاقات گذشته را فراموش كرده بودم. تا اينكه يك روز در آشپزخانه به طور اتفاقي رگ پاي راستم گرفت و براي چند لحظه نتوانستم از جايم بلند شوم. پذيرش اين مسئله براي ديويد كار راحتي نبود آن هم در اولين ماه هاي ازدواجمان كه از من انتظار داشت بيش از پيش در كنارش باشم و ساعات بيشتري را با هم بيرون از منزل بگذرانيم.
يكي از همين روزهايي كه خود را در اتاق خوابم حبس كرده بودم در يكي از سايت هاي پزشكي مطلبي راجع به توهم و اضطراب بيش از حد خودبيمارانگاري نظرم را به خود جلب كرد. اول گمان كردم شايد خواندنش خالي از لطف نباشد اما تأثيري كه آن مطلب بر من گذاشت را مي توان بدون شك نقطه عطفي در زندگي پراضطراب من به شمار آورد. از آنجا كه علائم اين بيماران با آنچه بر من گذشته بود همخواني داشت بلافاصله با يك روانشناس مشورت كردم و او بدون تعلل دوره درمان را برايم آغاز كرد.
پس از گذشت دو ماه احساس مي كردم دوباره از مادر متولد شده ام. اضطرابم خيلي كمتر شده بود. ديويد بيچاره كه ديگر به زندگي با من اميدي نداشت با ديدن روحيه جديدم از خوشحالي در پوست خود نمي گنجيد. اكنون يك سال و نيم از اين ماجرا مي گذرد و من در سلامت كامل روحي و جسمي به سر مي برم، كارهاي خانه را خودم انجام مي دهم، گهگاهي با ديويد در باغچه كوچكمان گل و سبزي مي كاريم، به كلاس نقاشي مي روم و موسيقي كار مي كنم، در سايت www.healthanxiety.com هم عضو شده ام تا اطلاعاتي را كه طي اين چند سال در رابطه با بيماري سابقم به دست آورده ام در اختيار همنوعانم قرار دهم. تا چند ماه ديگر نيز من و ديويد صاحب دختر كوچكي مي شويم كه قطعا در آينده به داشتن پدر بردبار و فداكاري مانند ديويد افتخار خواهد كرد و مطمئن هستم كه اطلاعات پزشكي من نيز با استفاده صحيح در پرورش دخترمان بسيار مفيد خواهد بود.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
عكس
كاغذ اخبار
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  كاغذ اخبار  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |