صفحه اول روزنامه هاي جهان
• اشپيگل جستجوي بي وقفه براي پيدا كردن صدام ادامه دارد. • مليت نيروهاي آمريكايي در روز بيست و يكم جنگ بي هيچ مقاومتي وارد مركز بغداد شدند.
brown.gif
HAMSHAHRI
No 3019, April.11, 2003
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۱۹
صفحه اول روزنامه هاي جهان
• الاهرام ۱۵هزار سرباز آمريكاي لاتين براي اخذ تابعيت آمريكا در عراق جنگيدند. • الحيات ساكنان بصره با بازداشت فدائيان صدام خود عدالت را اجرا مي كنند.
نگاه جهان
002621.jpg
نيوزويك
نه ... نه ... نه ... شما عراقي ها قرار است
سلاح هايتان را زمين بگذاريد و تسليم شويد!
... حالا از اول مي گيريم ...

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۵ـ
اذان مغرب: ساعت ۹۱ و۵۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۰۹ـ
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۶

اپيزود بعدي
برنامه آمريكا براي تغيير نقشه سياسي خاورميانه
رضا سادات
بغداد سقوط كرد بي آنكه اثري از صدام حسين، پسرانش و ديگر رهبران ارشد حاكميت عراق بر جاي مانده باشد. در حالي كه مقامات ارشد سيا مي گويند صدام و حداقل يكي از پسرانش به تكريت، زادگاه صدام در دويست كيلومتري شمال شهر كه هنوز سرسختانه در برابر نيروهاي مهاجم مقاومت مي كند گريخته اند و برخي هم از عزيمت اعضاي خانواده صدام به سوريه مي گويند شبكه تلويزيوني NBC آمريكا از وقوع نبردهاي سخت و تبادل آتش سنگين در مركز بغداد و در اطراف يكي از مساجد اين شهر خبر داد. گفته مي شود احتمال دارد صدام در مخفيگاه هاي زيرزميني اين مسجد پناه گرفته باشد و مقاومت سرسختانه كساني كه در داخل اين مسجد پناه گرفته اند گواهي بر اين ادعا دانسته شده است.
002616.jpg

گفته مي شود به جز تكريت تقريبا همه شهرهاي عراق سقوط كرده اند و كمابيش به كنترل نيروهاي مهاجم در آمده اند. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز با انتشار مقاله اي كه روز گذشته منتشر شد با طرح اين ادعا تاكيد مي كند اكنون پاكسازي كامل مناطق شمالي عراق از وجود واحدهاي باقيمانده ارتش و گارد رياست جمهوري عراق در دستور كار فرماندهان نظامي ارشد آمريكا قرار گرفته است. اين روزنامه در ادامه ادعا مي كند كركوك و موصل سقوط كرده اند و تنها تكريت به مقاومت سرسختانه خود ادامه مي دهد.
نيويورك تايمز فتح دو شهر نفت خيز شمال عراق را نه به نيروهاي آمريكايي كه به اكراد شمال عراق نسبت مي دهد كه با اتكا به جنگجويان رسوخ كرده خود به اين دو شهر موصل و كركوك را در آستانه سقوط كامل قرار داده اند. مطبوعات آمريكايي روز گذشته در تلاش بودند اخبار منتشره در مورد دستيابي به اتفاق نظربين صدام و ايالات متحده براي ترك بغداد كه گفته مي شود با وساطت روسيه صورت گرفته را تكذيب كرده و اين اخبار را بلااثر كنند. نيويورك تايمز و شبكه خبري NBC ادعا دارند صدام و عدي در تكريت هستند. اين دو كه مطمئن هستند در صورت ترك عراق نمي توانند اميد چنداني به يافتن پناهگاهي امن داشته باشند ترجيح مي دهند بخت خود را در تكريت بيازمايند.
ارتش آمريكا قصد دارد با تقويت نيروهاي خود در شمال، كنترل موصل و كركوك را بر عهده گيرد تا از بروز مناقشه بين اكراد و تركيه جلوگيري كند. ترك ها پيش از اين بارها تهديد كرده بودند در صورت تسلط اكراد بر مناطق نفت خيز كركوك و موصل به شمال عراق نيرو اعزام خواهند كرد. به گزارش ستاد فرماندهي ارتش آمريكا يكي از تيپ هاي گارد رياست جمهوري عراق موسوم به عدنان كه جاده اصلي جنوبي ـ شمالي عراق كه به موصل منتهي مي شود را در نزديكي موصل تحت كنترل خود دارد و نيروهاي آمريكايي طي روزهاي آينده تلاش خواهند كرد مقاومت تيپ عدنان را در هم بشكنند.
روز گذشته روزي شگفتي ساز بود. ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه كه كشورش با همراهي آلمان و روسيه از مهم ترين مخالفان جنگ در اروپا بود در اظهاراتي از سقوط صدام حسين ابراز خشنودي كرده و ابراز اميدواري كرد جنگ در عراق به زودي پايان يابد. دفتر رئيس جمهور فرانسه همچنين با صدور بيانيه اي از رضايت فرانسه چون ساير كشورهاي دموكراتيك ديگر جهان از سقوط ديكتاتوري صدام خبر داد و خواستار ايجاد شرايطي شد كه تحت آن عزت نفس و آزادي مردم عراق حفظ شود.
شبكه تلويزيوني BBC ديروز در برنامه اي كه به جنگ عراق و پيروزي ائتلاف تحت رهبري آمريكا اختصاص يافته بود از بهت و حيرت شهروندان فرانسوي از ديدن تصاويري كه استقبال سكنه بغداد از نيروهاي مهاجم را به تصوير مي كشيد خبر داد. اين شبكه به نقل از روزنامه فرانسوي ليبراسيون ادعا كرد شيراك اكنون با انزواي بين المللي تهديد مي شود. ليبراسيون شيراك را ملك صلح بي تاج و تخت لقب داده است. بي بي سي به نقل از خبرنگار خود در پاريس تاكيد كرد فرانسه نگران كنار گذاشته شدن از طرح هاي بازسازي عراق توسط فاتحان بغداد است.
در حال حاضر و با توجه به اين كه يورش نظامي آمريكا و متحدانش به عراق با فتح بغداد تقريبا تمام شده تلقي مي شود مسائلي چون آينده عراق پس از صدام و چگونگي مديريت و بازسازي اين كشور از يكسو و گزارشاتي كه در مورد احتمال گسترش دامنه عمليات نظامي آمريكا در منطقه منتشر شده در دگرسو در كانون توجه افكار عمومي جهانيان قرار گرفته است. روز گذشته رسانه هاي غربي و خصوصا مطبوعات آمريكايي از آغاز دور بعدي تحركات آمريكا براي تغيير نقشه سياسي خاورميانه خبر دادند. دونالد رامسفلد روز چهارشنبه باري ديگر اتهامات وارده به سوريه در زمينه پناه دادن به مقامات ارشد عراقي و ارسال تجهيزات نظامي براي رژيم عراق را در حالي تكرار كرد كه آمريكايي ها از فتح كامل بغداد و مقاومت نظاميان عراقي خبر مي دهند. رامسفلد با يادآوري اين كه طي روزهاي اخير به طور شفاف به سوري ها توصيه كرده است از حمايت نظامي خود از عراق دست بردارند ادعا كرد سوري ها عزم دارند آگاهانه اين توصيه ها را ناديده انگارند.
شبكه هاي خبري و روزنامه هاي آمريكايي ديروز علاوه بر انتشار اظهارات رامسفلد به بيانات اخير جان بولتون معاون وزير امور خارجه ايالات متحده در زمينه كنترل تسليحاتي پرداختند. او به كشورهايي كه به ادعاي آمريكايي ها در حال پيگيري برنامه هاي كشتار جمعي خود هستند هشدار داد از عراق درس بگيرند. بولتون بي آنكه از اين كشورها نام ببرد از سوريه و ساير كشورهاي منطقه خاورميانه خواست خود را با شرايط جديدي كه براي اشاعه صلح در منطقه به وجود آمده هماهنگ كنند.
بولتون كه براي ديدار با مقامات ايتاليايي و رهبران مذهبي واتيكان به رم سفر كرده بود در بخش ديگري از سخنانش و در پاسخ به سوالي در مورد كشورهاي مورد نظر از سوريه، كره شمالي و ايران نام برد. هنگامي كه يكي از خبرنگاران در مورد نظرسنجي صورت گرفته اخير در آمريكا پرسيد كه ادعا شده در آن نيمي از مردم آمريكا از اقدام نظامي عليه ايران در صورت تداوم روند پيگيري برنامه تسليحات هسته اي ايران (!) حمايت كرده اند و ۴۱ درصد گفته اند اگر سوريه به حمايت خود از عراق ادامه دهد آمريكا بايد براي پايان دادن به اين وضعيت دست به اقدام عملي بزند، بولتون پاسخ داد از نظر او سوريه مورد مناسبي است. بولتون بي آنكه از ايران و كره شمالي نام ببرد ابراز اميدواري كرد سوريه دست از تلاش هاي خود براي دستيابي به تسليحات كشتار جمعي بردارد.
002601.jpg

اظهارات اخير مقامات ارشد آمريكا در بحبوحه حيرت و شگفتي جهانيان از واكنش مردم عراق به سقوط صدام موجي از نگراني را در كشورهاي منطقه به وجود آورده است. ديگر مسئله مناقشه انگيز در مورد آينده عراق نقشي است كه سازمان ملل متحد در اين كشور ايفا خواهد كرد. در حالي كه اتحاديه اروپايي و روسيه خواستار مشاركت سازمان ملل در روند بازسازي و مديريت عراق هستند و معتقدند بنيان هر ساختار مديريتي در عراق بايد بر محور سازمان ملل گذاشته شود آمريكاييان صراحتا از طرح سه مرحله اي خود مي گويند. براساس اين طرح در مرحله اول فرماندار نظامي آمريكايي كنترل عراق را بر عهده خواهد داشت. بعد از دوره ثبات كه مدت معيني برايش تعيين نشده دولتي انتقالي به قدرت خواهد رسيد تا در نهايت زمينه براي برگزاري انتخابات و مشاركت مستقيم مردم عراق در تعيين هيات حاكمه اين كشور فراهم آيد.

سزر: حكومت آينده عراق نبايد تهديدي براي منطقه باشد
002626.jpg
احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه گفت حكومت آينده عراق نبايد تهديدي براي منطقه باشد. رئيس جمهور تركيه روز گذشته تاكيد كرد تركيه از عراق در روند برقراري دموكراسي در اين كشور حمايت خواهد كرد.
سزر در سميناري كه در آكادمي علوم نظامي تركيه در پشت درهاي بسته برگزار شد گفت: تركيه تحت هر شرايطي خواستار حفظ تماميت ارضي، وحدت سياسي و حاكميت ملي عراق است.
وي با بيان اينكه تركيه حساسيت ها و نگراني هاي خود را درخصوص موصل و كركوك به اطلاع دولت هاي دوست و متفق خود رسانده است گفت: دولت تركيه به خوبي به اين موضوع واقف است كه گروه هاي تروريستي هيچ فرصتي را براي انجام اقدامات تروريستي عليه تركيه از دست نخواهند داد.

ترخيص سربازان ذخيره رژيم صهيونيستي
002611.jpg
با فروپاشي رژيم عراق، ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد: سربازان ذخيره را به خانه هايشان باز مي گرداند. راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد: سربازاني كه با آغاز جنگ در عراق به خدمت فراخوانده شده بودند از امروز از خدمت مرخص خواهند شد. به گفته اين راديو شائول موفاز وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز ديروز در جلسه اي با شركت فرماندهان سازمان هاي امنيتي براي بررسي پيامدهاي فروپاشي رژيم عراق شركت مي كرد. بر پايه اين گزارش: در اين جلسه درباره لغو حالت فوق العاده در فلسطين اشغالي تصميم گيري و از صهيونيست ها خواسته مي شود كه به زندگي عادي خود بازگردند. با آغاز تهاجم نظامي آمريكا به عراق، رژيم صهيونيستي با توزيع ماسك هاي ضدگاز در ميان صهيونيست ها از آنان خواسته بود كه براي حمله احتمالي موشكي عراق آماده شوند.

تهاجم به عراق پيشنهاد عفو به عراقي ها
فرماندهان انگليسي در تلاش براي برقراري نظم و امنيت در بصره دومين شهر بزرگ عراق كه پس از خارج شدن كنترل آن از دست رژيم صدام حسين غارت و دچار هرج و مرج شده است، ديروز به كساني كه سلاح هاي خود را تحويل دهند، پيشنهاد عفو كردند.
نيروهاي انگليسي، جنايتكاراني را كه پس از، از هم پاشيدگي رژيم عراق از زندان ها فرار كردند، عامل غارتگري در شهر بصره مي دانند.
مركزي نزديك يكي از مجتمع هاي نيروهاي انگليسي داير شده است تا شهروندان عراقي كه سلاح هاي غارت شده را تحويل دهند، عفو شوند.
بيشتر سلاح هاي غارت شده آرپي جي و دستگاه پرتاب آن و سلاح هاي اي كي ۴۶ است.
اين گزارش مي افزايد نيروهاي انگليسي درخواست هاي مشابهي در ديگر شهرها از جمله ام القصر، بندر جنوبي عراق مطرح كرده اند. اين نيروها در جريان عمليات گشتي خود تا به حال صدها قبضه سلاح گرم را ضبط كرده اند.

اخبار كوتاه
سكوت روس ها در برابر سقوط صدام
مقامات رسمي روسيه تاكنون هيچ واكنشي به از هم پاشيدگي رژيم بغداد نشان نداده اند.
به گزارش شبكه ۵ تلويزيون فرانسه، اين خبرنگار فرانسوي يادآورشد روس ها از سرعت سقوط رژيم صدام بسيار شگفت زده شده اند و همچنين از آساني تسخير بغداد نيز متعجب هستند.
وي يادآورشد تحليلگران مختلف روسي از هفته ها پيش از تلويزيون مي گفتند بغداد براي آمريكايي ها به نبردي نظير استالينگراد يا گروزني تبديل خواهد شد كه چنين نشد.در اروپا نيز وضع مشابه است هم اكنون گزارشگران شبكه هاي تلويزيوني روسيه فقط به پخش خبرها اكتفا مي كنند و هيچ تحليلي صورت نمي گيرد. بسياري از روزنامه هاي روسيه نيز به روابط آينده روسيه و آمريكا پرداخته اند.
از سوي ديگر منابع خبري روسيه از ادامه فعاليت سفارت عراق در مسكو و همچنين سفارت روسيه در بغداد خبر مي دهند.عباس خلف سفير عراق در مسكو اعلام كرد: اين سفارت همچنان به فعاليت هاي روزانه خود ادامه مي دهد و امروز چندين ديدار با مقامات روسيه و كشورهاي مختلف خواهد داشت. بر اساس اين گزارش: سفارت روسيه در بغداد نيز همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد. همچنين به دنبال سقوط بغداد توني بلر نخست وزير انگليس در گفت وگوي تلفني با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه درباره اوضاع عراق، تحولات منطقه اي و بين المللي تبادل نظر كرد. سخنگوي كاخ كرملين اعلام كرد در اين گفت وگو بلر نتايج ديدار خود را با بوش در ايرلند به اطلاع پوتين رساند. رئيس جمهور روسيه نيز درباره اجلاس سران آلمان، فرانسه و روسيه با نام صلح، امنيت و حقوق بين الملل كه قرار است روز شنبه در سن پترزبورگ برگزار شود اطلاعاتي در اختيار نخست وزير انگليس گذاشت.

يورونيوز، اختلاف نظر آمريكايي ها درباره چلبي
احمد چلبي رئيس كنگره ملي عراق كه به عراق بازگشته است بيشترين بخت را براي مديريت آينده عراق دارد. طي روزهاي آينده قرار است جلسه اي ميان عراقي ها براي تدارك دولت موقت مدني در آينده تشكيل شود. هنوز تاريخ و مكان اين جلسه مشخص نشده است زيرا اختلاف هايي ميان اعضاي دولت آمريكا ايجاد شده است و همه با نحوه اداره دولت انتقالي موافق نيستند.
چلبي از حمايت دونالد رامسفلد و پنتاگون برخوردار است با اين حال سيا و وزارت خارجه آمريكا از وي انتقاد دارند كه نماينده اكثر عراقي ها نيست. نبرد جديدي براي نفوذ ميان اعضاي دولت آمريكا پديد آمده است. افزون بر چلبي نام عدنان پاچه چي نيز در بين روساي جمهوري آينده عراق مطرح است. پاچه چي كه وزير خارجه اسبق عراق است از سال ۱۹۶۰ در تبعيد به سر مي برد. وي با تشكيل جنبش عراقي هاي مستقل براي دموكراسي به صحنه سياست بازگشته است. آينده سياسي عراق هنوز در ابهام است، اما آنچه مسلم است اين است كه ژنرال جي گارنر آمريكايي رياست دولت موقت عراق را به عهده خواهد گرفت و هيچ ترديدي در اين باره نيست.

دستگيري ۲۴ عراقي در لندن
تعدادي از عراقي هاي مقيم انگليس در پي تحولات اخير جنگ در عراق دفتر حافظ منافع اين كشور در لندن را به اشغال خود درآوردند.
به گزارش شبكه اي پي تي ان، اين عده در برابر دفتر حافظ منافع عراق در لندن شعارهاي مرگ بر صدام سر داده بودند و شادي و پايكوبي مي كردند. پس از ورود اين عده به داخل دفتر، پليس انگليس وارد عمل شد و پس از خارج كردن آنها تعداد ۲۴ نفر را نيز بازداشت كرد.

نگاه روزنامه نگار
حاكم بعدي عراق كيست
002606.jpg
غلامرضا رضايي نصير
وقتي پنتاگون چند ماه قبل جي گارنر، ژنرال بازنشسته آمريكايي به عنوان فرماندار موقت عراق را انتخاب كرد، احتمالا او به ياد سال ۱۹۹۱ افتاده است كه در پايان ماموريتش در كردستان عراق، براي حمايت از كردها در برابر ارتش صدام حسين، چون يك قهرمان بر دوش كردها اين كشور را ترك كرد.
اكنون دوازده سال بعد، اين ژنرال ۶۴ ساله سه ستاره بازنشسته خود را آماده مي كند تا به عنوان حاكم موقت اين كشور ۲۶ ميليون نفري به عراق بازگردد. اما به هيچ وجه معلوم نيست كه با بازگشت او مثل بازگشت يك قهرمان برخورد شود.
گارنر كه يك كهنه سرباز جنگ ويتنام است خود را در ميان نبردي بين پنتاگون و وزارت خارجه آمريكا بر سر اينكه چه كسي بايد دولت انتقالي عراق پس از صدام را رهبري كند، گرفتار مي بيند.
سازمان هاي كمك رساني شكايت مي كنند كه انجام وظيفه زيرنظر مردي كه زماني يونيفورم نظامي مي پوشيده است و خود تحت فرمان تامي فرانكس فرمانده نيروهاي آمريكايي است، انجام وظايف حياتي توزيع كمك هاي بشردوستانه را پيچيده و دشوار مي سازد.
سازمان ملل كه نگران محروم شدن از ايفاي نقش محوري در عراق توسط واشنگتن است، برخي از ديپلمات ها به گذشته نظامي گارنر، روابطش با صنايع دفاعي و گرايشش به كنگره ملي عراق براي ايفاي نقش در آينده عراق، مظنون هستند.
بسياري از اعراب و مسلمانان به گارنر اعتماد ندارند، زيرا وي در سال ۱۹۹۸ با هزينه يك گروه فشار يهودي در واشنگتن به اسرائيل سفر كرده است و يكي از ژنرال هايي است كه در دفاع از اسرائيل و محكوم كردن فلسطينيان به خاطر پروراندن نفرت در ذهن كودكان فلسطيني نامه اي سرگشاده را امضا كرده است.
برخي از منتقدان وي استدلال مي كنند كه انتخاب گارنر براي وظيفه بازسازي عراق با مخالفت شديد در خاورميانه روبه رو مي شود. پروفسور رشيد خالدي كارشناس تاريخ خاورميانه در دانشگاه شيكاگو مي گويد: «طي دو سال گذشته بيش از ۲۰۰۰ فلسطيني كشته شده اند و عراقي ها به خوبي مي دانند قاتلان آنها چه كساني هستند. »
الطنطاوي، سخنگوي شوراي روابط عمومي مسلمانان در واشنگتن نيز انتخاب گارنر را بسيار غيرعاقلانه توصيف مي كند. وي مي گويد: «با وجود او مردم عراق اين احساس را نخواهند داشت كه رهبري آنها نماينده خواست هاي آنان است. »
البته مقامات پنتاگون اصرار دارند كه حمايت گارنر از اسرائيل هيچ ربطي به مسئوليت هاي او در عراق ندارد. با اين حال ريچارد مورفي، معاون وزير خارجه آمريكا در دوران رياست جمهوري ريگان مي گويد: «متأسفانه در عراق و كل منطقه خاورميانه اين استنباط وجود دارد كه ما مي خواهيم نفت عراق را بدزديم و آنها را به صلح با اسرائيل وادار سازيم. »
در حال حاضر ژنرال گارنر در كويت بسر مي برد و همراه با حدود ۲۰۰ نفر از همكارانش در اداره بازسازي و كمك هاي بشردوستانه (ORHA) خود را براي ورود به عراق آماده مي سازد.
وي تاكنون از هرگونه مصاحبه اي امتناع كرده است و كسي در مورد طرح هاي او براي عراق پس از صدام اطلاعي ندارد. البته روزنامه انگليسي اينديپندنت در شماره روز گذشته خود از تقسيم عراق به سه منطقه تحت حكومت دولت غيرنظامي موقت به سرپرستي جي گارنر خبر داد. اين روزنامه نوشت: «گروه هاي كمك رساني معتقدند كه عراق هنوز آنقدر ثبات ندارد كه كاركنان آنها به زودي كار خود را در آنجا شروع كنند و ژنرال گارنر و همكارانش نيز مطمئنا با مشكلات فراواني روبه رو خواهند شد. با توجه به اينكه ساختمان هاي دولتي هنوز هدف تيراندازي نيروهاي مهاجم و همچنين مورد غارت و چپاول مردم عراق هستند، گارنر حتي نخواهد توانست جايي را براي استقرار خود و نيروهايش پيدا كند.
اين روزنامه مي افزايد: وقتي نهادهاي بين المللي به مكان هاي مشابه اي مثل كوزوو يا افغانستان پس از درگيري ها وارد مي شوند، يكي از مهمترين مشكلات آنها پيدا كردن افراد محلي مورد اعتماد مردم براي همكاري با آنان است. كساني كه بهترين افراد واجد شرايط به نظر مي رسند در اغلب موارد افرادي هستند كه با رژيم هاي سابق همدست بوده اند و خيلي زود شروع به سرقت تجهيزات و تثبيت خويشان خود در پست هاي مهم مبادرت مي كنند.
دولت موقت عراق چه بخواهد و چه نخواهد ناچار است نظم و قانون را به شهرهاي عراق بازگرداند. در بصره مقامات نظامي انگليسي يكي از شيوخ شيعه را براي اداره امور اين شهر در نظر گرفته اند، هر چند هنوز نام وي را اعلام نكرده اند، اما بسياري از مردم اين شهر مخالفت خود را با اين انتخاب نشان داده اند، آنها مي گويند كه اغلب شيخ ها با صدام رابطه داشته و از او پول مي گرفته اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
شهر
عكس
كاغذ اخبار
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  كاغذ اخبار  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |