جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۹
جنگ در شمال ايتاليا چنگي به دل نزد
هيجان صفر
والنسياـ اينترنيز همانند ديگر بازي ايتاليايي - اسپانيايي دردل آلپي بيش از اينكه يك مسابقه زيباي فوتبال باشدشبيه به يك ميدان جنگ بود
002541.jpg

يوونتوس يك - بارسلونا يك
گل ها: مونترو ۱۶ براي يوونتوس و ساويولا ۶۸ براي بارسلونا
تماشاچي: ۵۲ هزار نفر
پس از قدرت نمايي رئال در برنابئو و بازي سرد آرناي آمستردام، چهارشنبه شب آبي و بنفش هاي بارسلونا در دل آلپي به مصاف يوونتوس رفتند. هر دو تيم بازي را با احتياط فراوان شروع كردند اما پائولو مونترو مدافع يووه پس از ۱۶ دقيقه همه برنامه ها را به هم ريخت. مونترو روي اولين كرنر بينكونري، در شلوغي محوطه جريمه توپ را از يازده متري وارد دروازه كرد.
اين گل نسبتا زودهنگام به يووه آن اطمينان و امنيت لازم را براي اداره و كنترل حريف داد. شاگردان ليپي نه تنها در عقب زمين از انسجام خوبي برخوردار بودند بلكه در جلو نيز جسورتر از شاگردان آنتيچ بودند. كاتالان ها در يك بازي ضعيف به جز چند ضدحمله بي خطر كار ديگري را مقابل ميزبان خود از پيش نبردند. در نيمه دوم نيز بارسلونا همچنان به بازي كسل كننده خود ادامه داد و هيچ گاه نتوانست از سد ليلين تورام، چيروفرارا، مونترو و زامبروتا بگذرد و روي دروازه بوفون موقعيتي را خلق كند. سياه و سفيدها همواره قبل از پاس نهايي ميهمانان خود، توپ را از آنان مي گرفتند. اما آنها نيز به اين بازي دفاعي ادامه دادند و در به ثمر رساندن گل دوم ناكام ماندند. بدين ترتيب ۵۲ هزار نفر حاضر در دل آلپي شاهد يك بازي خسته كننده بودند كه به هيچ وجه در حد و اندازه هاي يك ديدار يك چهارم در ليگ قهرمانان نبود.
رادومير آنتيچ سعي كرد، با آوردن منديتا، جرارد و لوئيس انريكه در جريان بازي تيمش تغييري را ايجاد كند كه سرانجام موفق هم شد. خاوير پدرو ساويولا مهاجم جوان آرژانتيني بارسلونا روي پاس رايزيگر هلندي از سمت چپ توپ را از ميان چيرو فرارا و مونترو به گوشه چپ دروازه بوفون فرستاد تا خيال آنتيچ و همه سران باشگاه را حداقل تا حدودي از بابت ليگ قهرمانان راحت كرد. در ادامه يوونتوس علي رغم تلاش فراوان و چند موقعيت نتوانست دروازه بونانو را باز كند. دي وايو كه در دقيقه ۸۱ به جاي الساندرو دل پيرو به زمين آمد، در پايان يك موقعيت خوب را به هدر داد تا تيمش دو هفته ديگر كار دشواري را در نوكمپ داشته باشد. با اين حساب كاتالان ها در پانزدهمين بازي متوالي خود در ليگ اروپا بدون شكست ماندند. با اين تساوي با ارزش همه چيز نشان از تكرار نيمه نهايي سال گذشته ميان رئال و بارسلونا دارد و بدون شك مردم كاتالان از حالا به فكر دشمن هستند. دشمني كه در لاليگا ۲۴ امتياز با آنها اختلاف دارد.
مارچلوليپي معتقد است كه اين تساوي به هيچ وجه حق بارسلونا نبود: «با همه احترامي كه براي بارسلونا قائلم بايد بگويم كه اين نتيجه عادلانه نبود. يوونتوس كاملا برتر بود و شايستگي پيروزي را داشت. بيشتر از هر چيزي از اين عصباني مي شوم كه ما بلافاصله بعد از يك موقعيت چهار بر دو در نيمه زمين حريف، گل خورديم. در پايان نيز ندود و دي وايو دو فرصت خوب را از كف دادند. » ليپي با توجه به مصدوميت ترزگه كه چهارشنبه نيز از روي سكوها به تماشاي بازي پرداخت گفت: «ما حالا در وضعيت دشواري قرار داريم. شايد كتف ترزگه تا دو هفته ديگر نيز بهبود نيابد. »
002536.jpg

برخلاف ليپي، آنتيج از اين نتيجه كاملا راضي به نظر مي رسيد او پس از اين ديدار گفت: «بازي امشب، يك مسابقه به سبك ايتاليايي بود. ما در نيمه اول اصلا خوب بازي نكرديم، اما عكس العمل تيم در نيمه دوم رضايت بخش است. ما مجبور بوديم تا دفاعي كار كنيم و يووه چند فرصت را از دست داد. اما در بازي برگشت شاهد يك بارسلوناي كاملا متفاوت خواهيد بود. چون۱۲۰ هزار نفر از ما حمايت خواهند كرد. »

اينترميلان يك - والنسيا صفر
گل: كريستين ويري ۱۴
تماشاچي: ۵۵ هزار نفر
اينتر در حالي پذيراي والنسيا بود كه پس از تساوي ۳ - ۳ اين هفته مقابل رم قهرماني سري آ را تقريبا به دست فراموشي سپرده است. كوپر كه تيمش را در مقابل كارفرماي سابقش صف آرايي كرده بود مجددا از كرسپو در كنار ويري استفاده كرد. كرسپو كه به تازگي از مصدوميت رهايي يافته، در برابر رم روي نيمكت نشسته بود. اما در اين بازي در تركيب اصلي قرار داشت و ۸۴ دقيقه بازي كرد. وضعيت والنسيا نيز تا حدودي شبيه به آبي و سياه هاي ميلان است. احتمال قهرماني والنسيا پس از شكست دو بر صفر مقابل بتيس تقريبا به صفر نزديك شده است. بنابراين هر دو تيم قواي خود را در اروپا متمركز كرده اند. اما اين ديدار نيز همانند ديگر بازي ايتاليايي - اسپانيايي در دل آلپي بيش از اينكه يك مسابقه زيباي فوتبال باشد، شبيه به يك ميدان جنگ بود. با اينكه شاگردان رافابنيتز در آغاز با جسارت بيشتري حمله مي كردند. اما ويري بهترين گلزن نرآتزوري در اين فصل، در دقيقه ۱۴ روي پاس هرنان كرسپو با ضربه سر تك گل مسابقه را در سن سيرو به ثمر رساند.
در ادامه شاگردان هكتور كوپر با يك بازي دفاعي و كاملا تخريبي عرصه را بر اسپانيايي ها تنگ كردند. والنسيا نيز حتي با وجود موقعيت هاي خوبي كه پابلو آيمار و روفته داشتند موفق نشد بازي را به تساوي بكشد. اما با اين حال دو هفته بعد در مستايا فرصت جبران اين شكست را خواهد داشت.
كوپر نيز به خوبي بر اين مسئله واقف است:«هنوز هيچ چيز مشخص نيست. ولي من آدم خوش بيني هستم. براي همين مي گويم كه بخت ما صددرصد است. اما اين بدين معني نيست كه صعود به نيمه نهايي كار راحتي خواهد بود. بگذاريد اين طوري بگويم كه الان نيمه اول تمام شده و ما يك بر صفر جلو هستيم.»
كوپر در مورد اخراج امره هافبك طراح ترك خود و آلبلدا مدافع والنسيا گفت: «ما بازيكني را از دست داديم كه طراح بازي ما بود اما آنها يك دفاع را از دست دادند. بنابراين براي ما سخت تر بود. با اين حال خوب دفاع كرديم و تنها در تصاحب توپ ضعيف بوديم. نمي توانم بگويم كه خوشحالم اما حالا فرصت خوبي داريم تا به نيمه نهايي صعود كنيم. »
اما رافائل بنيتز معتقد بود كه تيم او بهتر از ميزبان كار كرد: «از هر لحاظ بهتر از اينتر بوديم الا گلزني. ما فرصت هاي خوبي را خلق كرديم و نشان داديم كه توانايي صعود به نيمه نهايي را داريم. كمي به شانس نياز داريم ولي من خوش بين هستم كه با حمايت هوادارانمان در مستايا مي توانيم به مرحله بعد راه يابيم.»

بررسي مسابقات واليبال نوجوانان آسيا
پسران خوب بوگانيكوف
تا اينجاي كار يعني پايان مرحله اول نوجوانان ايران شيرين كاشته اند اما مطمئنا در روزهاي آينده نيز تماشاگران واليبال شاهد هنرنمايي نوجوانان ما در همين سالن خواهند بود
002551.jpg

«تيم ما فردا يك بازي حذفي مهم پيش رو دارد. همين باعث شد كه با همان شور و حال بازي هاي پيش وارد ميدان نشويم. » مصطفي كارخانه ـ سرپرست تيم ملي ـ حق داشت. شروع خوبي نبود. پس از سه برد متوالي آن هم با نتايج مشابه ۳ بر صفر كمي توقعمان بالا رفته بود. وقتي اعلام شد كه ايران ست اول را ۲۵ بر ۲۱ به چين واگذار كرده فكر كرديم دوباره روح ايراني در ميان بازيكنان حلول كرده. روحي كه در بهترين شرايط موجب افت ناگهاني و بي دليل مي شود. اما آن طور كه ذهنمان پيش رفته بود نشد؛ «نمي خواستيم اقتدارمان زير سوال برود هر چند نتيجه بازي براي ما تفاوتي نداشت. »
دفاع تيمي مثل سه بازي قبل نبود. همين باعث شد به جز ست دوم كه ۲۵ بر ۱۵ پيروز شديم، دو ست را با ترس و دلهره ببريم. ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۳. به هر حال بازي ۳ بر يك به سود ملي پوشان واليباليست نوجوان ايران تمام شد.
چين اگر مي توانست ايران را ببرد با قطر بازي مي كرد كه حريف ساده تري نسبت به تايلند بود اما نشد. در دو بازي ديگر هم هند ۳ بر صفر قطر را شكست داد و كره شمالي ۳ بر ۲ كره جنوبي را. يك بازي سياسي اما در كمال آرامش و دوستي.
با اين حساب در گروه A به ترتيب مقام، تيم هاي هند (۱A)، تايلند (۲A)، قطر (۳A) و چين تايپه (۴A) موفق به صعود شدند و در گروه B ايران (۱B)، كره شمالي (۲B)، چين (۳B)، استراليا (۴B) صعود كردند.
به اين ترتيب برنامه بازي هاي فردا در مرحله يك هشتم نهايي به شرح زير است:
002546.jpg

هند (۱A) ـ استراليا (۴B)
تايلند (۲A) ـ چين (۳B)
قطر (۳A) ـ كره شمالي (۲B)
چين تايپه (۴A) ـ ايران (۱B)
پس از اين مشخص شدن ۴ تيم صعودكننده به مرحله نيمه نهايي، ۴ تيم دوم براي تعيين رده بندي پنجم تا هشتم با هم رقابت مي كنند. ۴ تيم صعودكننده طبق برنامه زير روز ۲۳ فروردين ماه با هم رقابت مي كنند:
برنده بازي ۴Bـ۱A با برنده ۲Bـ۳A
برنده بازي ۱Bـ۴A با برنده ۳Bـ۲A
دو تيم پيروز اين رقابت ها در فينال و بازنده ها در ديدار رده بندي به مصاف هم مي روند. ديدارهاي رده بندي و فينال روز ۲۴ فروردين ماه برگزار خواهد شد.

وضعيت عمومي
ساعت ۲ بامداد روز چهارشنبه، يك روز مانده به سيزده بدر، اعضاي تيم ملي واليبال نوجوانان ايران، تهران را به مقصد دهلي نو ترك كردند. آنها روز سيزدهم به شهر ويشاكاپاتنام ايالت آندرا پرادش در جنوب هند رفتند.
با كناره گيري تيم ملي واليبال نوجوانان ژاپن از مسابقات قهرماني آسيا، تعداد تيم ها به ۹ رسيد و گروه A تقريبا ناقص شد. با اين حساب هر ۴ تيم گروه A مجوز صعود به مرحله يك هشتم نهايي مسابقات را پيش از شروع دريافت كرده بودند. تركيب اين گروه را هند، تايلند، قطر و تايوان (چين تايپه) تشكيل مي دادند. ايران در گروه B در كنار تيم هاي كره شمالي، چين، استراليا و كره جنوبي قرار گرفت.
پس از كناره گيري ژاپن، برنامه مسابقات نيز تغيير كرد تا ۹ تيم حاضر از روز يكشنبه ۱۶ فروردين در سالن راجيو گاندي شهر ويشاكاپاتنام با هم رقابت كنند.
تيم ايران از همان روز اول ـ با توجه به سابقه و قدرت اش ـ جزو مدعيان قهرماني بود. مربي هر تيمي كه مي خواست تيم اش را مدعي قهرماني عنوان كند، نام كشورش را در كنار ايران قرار مي داد.
تعداد بازيكنان بالاي ۲ متر: ۲ نفر
تعداد بازيكنان بالاي ۱۹۰ سانتي متر، ۹ نفر
بلندقدترين بازيكن: مهدي رنجبر با ۲۰۶ سانتي متر

وضعيت آماري تيمي ايران به شكل زير بود:
حداكثر
ميانگين
حداقل
(واحد سانتي متر)
۲۰۶
۱۹۳
۱۶۶
قد
(واحد سال)
۳/۱۸
۶/۱۶
۵/۱۵
سن
نتايج پيشين
نتايج به دست آمده تا پيش از رقابت هاي ديروز به شرح زير است:
يكشنبه ۱۶ فروردين
تايوان ۱ - ۳ قطر
استراليا ۲ - ۳ چين
تايلند ۱ - ۳ هند
كره شمالي ۰ - ۳ ايران ـ (۱۹ - ،۲۵ ۱۸ - ،۲۵ ۱۵ - ۲۵)
دوشنبه ۱۸ فروردين
تايلند ۳ - ۱ تايوان
استراليا ۲ - ۳ كره شمالي
كره جنوبي ۰ - ۳ ايران (۲۰ - ،۲۵ ۱۶ - ،۲۵ ۱۶ - ۲۵)
سه شنبه ۱۹ فروردين
چين ۱ - ۳ كره شمالي
هند ۳ - ۰ تايوان
كره جنوبي ۰ - ۳ استراليا
چهارشنبه ۲۰ فروردين
قطر ۰ - ۳ تايلند
ايران ۳ - ۰ استراليا (۱۵ - ،۲۵ ۱۸ - ،۲۵ ۲۲ - ۲۵)
چين ۳ - ۱ كره جنوبي

خبرهاي كوتاه
خداحافظ تا بيست و هفتم
مربي تيم فوتبال اميد ايران گفت: با توجه به عدم حضور تيم مالديو اين تيم امشب اصفهان را ترك مي كند.نادر فرياد شيران افزود: بازيكنان تيم اميد فردا در اختيار باشگاه هاي خود قرار خواهند گرفت.وي اردوي بعدي تيم ملي اميد را ۲۶ فروردين ماه در محل كمپ تيم هاي ملي اعلام كرد.تيم فوتبال اميد ايران قرار بود در چارچوب رقابت هاي فوتبال مقدماتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن در اصفهان به مصاف مالديو برود كه تيم مالديو از حضور در اين مسابقه خودداري كرد.

ايران شانس اول
مسئول برگزاري چهارمين دوره مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان پسر آسيا روز پنج شنبه گفت كه تيم ايران شانس اول كسب عنوان قهرماني اين دوره از مسابقات است.«رامانا رائو» از هند گفت: به نظر من اين دوره از مسابقات از نظر فني يكي از بهترين مسابقات نوجوانان آسيا تاكنون بوده است.وي افزود: تمامي تيم هاي شركت كننده در اين دوره با آمادگي لازم به هند آمده اند كه در بين آنان بازيكنان ايراني از توانايي و آمادگي خاصي برخوردارند.رائو با بيان اينكه تيم نوجوانان ايران همانند يك تيم حرفه اي بازي مي كند، مي گفت: زدن سرويس و دريافت خوب بازيكنان اين تيم از مهم ترين دلايل موفقيت تيم ايران است.اين بازيكن و سرمربي سابق تيم ملي واليبال هند يادآور شد در برگزاري اين دوره از رقابت ها كه در شهر ويشاكاپاتنام در شرق ايالت آندراپرادش جريان دارد حدود ۵۰ نفر به صورت رسمي و تعداد زيادي نيز از دانشجويان دانشگاه ها به صورت افتخاري مسئولان برگزاري را ياري مي دهند.وي در خصوص علت شكست برخي از تيم هاي خوب در اين دوره از جمله چين و كره جنوبي گفت: اين تيم ها بازيكنان بسيار نوجواني را به اين رقابت ها آورده اند كه مسلما آنان در آينده به بازيكنان قدرتمندي در سطح آسيا تبديل خواهند شد.رائو در خصوص تيم هند نيز اظهار داشت: تيم هند از تيم هايي است كه در اين دوره شانس بالايي براي صعود به مسابقات جهاني تايلند دارد.وي در پايان يادآور شد، واليبال هند براي رشد و رسيدن به جايگاه قبلي خود نياز به سرمايه گذاري بيشتر دارد كه متاسفانه نبود علاقه به اين رشته در بين هنديان باعث شده تا ما نتوانيم بازيكنان جوان را جذب كنيم.چهارمين دوره مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان پسر آسيا از روز يكشنبه گذشته در ورزشگاه «راجيو گاندي» شهر ويشاكاپاتنام در شرق ايالت آندراپرادش در جنوب هند آغاز شده است.

مازندران فعال ترين هيأت كشتي ايران
مازندران فعال ترين هيأت كشتي در ميان هيأت هاي كشتي استان هاي سراسر كشور در سال ۸۱ در مجموع فعاليت در دو رشته آزاد و فرنگي معرفي شد.در سمينار دو روزه روساي هيأت هاي كشتي سراسر كشور كه در بابلسر جريان دارد، پس از بررسي عملكرد هيأت هاي كشتي استان هاي مختلف، استان مازندران با كسب ۶۰ امتياز در مجموع دو رشته آزاد و فرنگي، در صدر جدول قرار گرفت.استان تهران با ۶۹ امتياز و توابع تهران با ۳۶ امتياز در رده هاي دوم و سوم قرار گرفتند.بر طبق عملكرد، استان ها، هيأت هاي خوزستان، فارس، آذربايجان شرقي، خراسان، همدان، گيلان و كرمانشاه نيز به ترتيب در مكان هاي چهارم تا دهم جدول كسب امتيازها قرار گرفتند.در اين رده بندي استان هاي كرمان و هرمزگان به عنوان كم فعال ترين استان ها در آخرين رده امتيازبندي قرار دارند.در رده بندي تفكيكي عملكرد استان ها دو رشته كشتي آزاد و فرنگي با توجه به نتايج حاصله در مسابقات قهرماني كشور در سال ،۸۱ استان هاي برتر به شرح زير معرفي شدند:كشتي آزاد مازندران با ۳۸ امتياز در مكان نخست قرار گرفت و استان هاي تهران با ۳۶ و همدان با ۲۲ امتياز دوم و سوم شدند.در كشتي فرنگي نيز تهران توانست با كسب ۳۳ امتياز فعال ترين استان معرفي شود و استان هاي مازندران و خوزستان هر كدام با كسب ۳۲ امتياز دوم و سوم شوند.

اسكي لغو شد
گرمي هوا، بارش باران شديد و ذوب شدن برف در پيست اسكي ديزين موجب لغو مسابقه هاي اسكي قهرماني ايران گراميداشت سالروز جمهوري اسلامي شد.رئيس هيأت اسكي شهرستان كرج گفت: قرار بود اين مسابقه ها ۱۲ فروردين ماه در اين پيست انجام مي شود كه به علت شدت بارش برف شديد به ۲۱ همين ماه موكول شد.علي عمران سولقاني افزود: براساس برنامه ريزي به عمل آمده ۱۰۸ اسكي باز از ۱۲ استان كشور در سه رده سني نونهالان، نوجوانان و جوانان (۱) آماده شركت در اين مسابقه بودند كه شرايط آب و هوايي مانع از انجام آن شد.به گفته وي، همچنين، مقرر شده بود كه مسابقه هاي اسكي قهرماني كشور، رده سني جوانان (۲) و بزرگسالان در اين پيست هفته آينده برگزار شود كه اين مسابقه نيز به زمستان آينده موكول شد.

آگرانديسمان
002556.jpg
قلعه بانكوك فتح نشد
اگرچه پانزده هزار نفري كه براي تشويق تيم BEC تروساسانا به ورزشگاه سوپاكالاساي بانكوك آمده بودند در مقياس عمده تماشاگران بازي هاي اين مرحله كمتر از انتظار به شمار مي رفت اما اين تيم تايلندي با همراهي همين عده توانست تيم پاختاكور ازبكستان را با شكست بدرقه كند. پاختاكور كه هرگز خواب حضور در اين مرحله را هم نمي ديد حالا مي تواند با اتكا به تك گل به ثمر رسيده در تايلند اميدواري زيادي براي حضور در بازي فينال داشته باشد. ازبك ها قطعا ارزش اين گل را كه در «قلعه بانكوك» ـ لقب ورزشگاه اختصاصي تروساسانا ـ به دست آورده اند خواهند داشت. البته اين نكته هم قابل توجه است كه اگر تايلندي ها يك گل در تاشكند به ثمر برسانند ورق كاملا برمي گردد.اما بي شك ديدني ترين گل بازي زماني به ثمر رسيد كه تردساك بازيكن موثر تروساسانا و بهترين بازيكن تورنمنت تايگر كاپ پشت يك ضربه كاشته قرار گرفت و آن را تبديل به گل كرد.اين گل پاياني بود بر فرصت هايي چند براي گل زني تايلندي ها كه در ادامه بازي دو تا از آنها به ثمر رسيد. پس از پايان بازي آتاپول پاسپاكوم مربي تروساسا گفت: «ما سه گل به ثمر رسانديم در حالي كه فرصت هاي زيادي را هم از دست داديم. مسلما هواي سرد در بازي برگشت كار ما را سخت خواهد كرد، اما هدف ما رسيدن به فينال است. »بازي برگشت اين تيم در ۲۲ آوريل (اول ارديبهشت) در تاشكند خواهد بود و بايد ديد تيم شكست دهنده پرسپوليس خواهد توانست به بازي نهايي راه يابد؟

شگفتي در امارات
كمتر كسي باور مي كرد كه بازي العين و داليان شش گل داشته باشد. تماشاگران اماراتي حاضر در ورزشگاه شيخ تهنون عصر چهارشنبه خوبي را پشت سر گذاشتند. اين در حالي بود كه در پايان نيمه اول برخلاف تصور تيم داليان بود كه با به ثمر رساندن يك گل پيش افتاد. ضربه سر هائو هايدونگ در دقيقه ۲۰ باعث شد تا بازيكنان العين كابوس نسبتا طولاني را تا دقيقه ۶۵ تحمل كنند. در اين دقيقه سانوگو توانست از روي نقطه پنالتي توپ را از خط دروازه چيني ها عبور دهد. اين گل تا حدود زيادي بازيكنان امارات را از لحاظ رواني رو به راه كرد. سه دقيقه بعد العين توسط محمد عمر به گل دوم دست پيدا كرد.گل هاي بعدي العين در دقايق ۶۶ توسط رامي سيلام و دقيقه ۸۵ توسط سانوگو به ثمر رسيد. در آخرين دقايق بازي نيز لي يائو يك گل براي داليان به ثمر رساند تا شرايط را براي بازي برگشت آسان تر كند. العين با اين پيروزي نه چندان مطمئن در بازي برگشت پاي به ورزشگاه وحشتناك داليان خواهد گذاشت تا تكليف ديگر تيم فيناليست مشخص شود.بدون ترديد بازي برگشت براي برونومتسو مربي خوش فكر العين بازي سخت و پردردسري خواهد بود، مخصوصا به اين دليل كه بيشتر كارشناسان پيش بيني مي كنند كه برنده اين دو تيم شانس بيشتري براي قهرماني آسيا خواهد داشت.

اردوي فوتبال جانبازان
از سوي فدراسيون جانبازان و معلولين اعضاي تيم ملي فوتبال جانبازان و معلولين ايران نخستين اردوي خود را به منظور حضور در رقابت هاي بين المللي از ۲۲ تا ۳۰ فروردين ماه در محل آكادمي ملي المپيك برگزار خواهند كرد.اين تيم ۱۶ نفره خود را جهت شركت در مسابقات جهاني آرژانتين كه در شهريور ماه سال جاري برگزار مي شود، آماده مي كند.اين مسابقات حكم انتخابي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را نيز دارد.

سه تيم ايراني در ساحل
فدراسيون واليبال روز پنج شنبه اعلام كرد تيم هاي صبا باتري، قند شيروان و دانشگاه آزاد اسلامي نمايندگان كشورمان در رقابت هاي بين المللي واليبال ساحلي تايلند به مرحله نيمه پاياني راه يافتند.در اين مسابقات كه در سواحل شهر پاتولنگ تايلند برگزار مي شود، نمايندگان كشورمان با پيروزي بر تيم هاي مختلف به مرحله نيمه پاياني گام گذاشتند. تيم دانشگاه آزاد اسلامي از ابراهيم سن سبيلي و فيروز تابش نژاد، صبا باتري از رضا بنيادي و محمد كاظمي و قند شيروان از رحمان رئوفي و رضا ناييني تشكيل شده اند.نمايندگان كشورمان پس از پايان اين مسابقات در ديگر رقابتي كه در سواحل سان خولاي تايلند برگزار مي شود، شركت خواهند كرد.اين مسابقات، حكم قهرماني آسيا را نيز دارد.به تيم هاي برتر اين مسابقات جوايز نقدي اهدا خواهد شد.

تقويم فدراسيون هاي ورزشي در سال ۸۲ ـ قسمت اول
گريز از نقطه صفر
طي سال هاي گذشته برنامه هاي فدراسيون هاي ورزشي يك هفته اي يا نهايتا يك ماهه بودند اما با برنامه ريزي هاي بلندمدت امروزه آنها مي دانند كه تا پايان سال چه برنامه اي دارند البته بايد ضمانت اجرايي مناسبي نيز براي اين برنامه ريزي ها در نظر گرفت تا طرح هاي پيش بيني شده عقيم نماند
طي سال هاي متمادي، فدراسيون هاي ورزشي ايران، به دليل فقدان آگاهي، امكانات و ارتباطات، فعاليت هاي خود را روزانه و برحسب موقعيت هاي پيش آمده انجام مي دادند. برنامه ريزي ها نهايتا يك هفته اي يا يك ماهه بودند ولي با گسترش فعاليت رشته هاي مختلف، احساس نياز به پيشرفت و استفاده از تكنولوژي روز دنيا برنامه ريزي فدراسيون ها را يك ساله كرده است. به نظر مي رسد برنامه ريزي هاي بلندمدت فدراسيون هاي ورزشي ايران به دليل تلاش هاي غيرسيستماتيك و عدم اطمينان مديران از جايگاه خود هنوز دچار نقص است. در دنيايي كه فدراسيون هاي ورزشي كشورهاي پيشرو برنامه هايي حتي ۲۰ تا ۳۰ ساله تنظيم كرده اند عمده مشكل ما، تغييرات مديريتي به نظر مي رسد. تغييراتي كه سيستم ها را نيز دچار تحول مي كند. با اين حال جاي اميدواري است كه امروزه اغلب فدراسيون هاي ورزشي ما حداقل مي دانند تا پايان سال چه برنامه اي دارند. اين اطلاعات و برنامه ريزي ها براي افراد علاقه مند به رشته هاي مختلف ورزشي مي تواند جالب توجه باشد. برنامه هاي ۶ ماه اول برخي فدراسيون ها به شرح زير است.
002425.jpg

۱ ـ فدراسيون واليبال
تقويم ورزشي سال ۱۳۸۲ فدراسيون واليبال كه از موفق ترين فدراسيون ها طي سال هاي گذشته بوده در ۱۴ صفحه تنظيم و به ۱۲ ماه سال تقسيم شده است. اهم اين برنامه ها به شرح زير است:
• فروردين ماه (برنامه هاي اين ماه از اواسط آن آورده شده است):
۱ ـ آغاز تمرينات آموزشي نوجوانان و جوانان در كانون هاي آموزشي سراسر كشور (۱۵ تا پايان فروردين ـ سراسري)
۲ ـ اعزام تيم ملي نوجوانان براي شركت در چهارمين دوره مسابقات قهرماني آسيا (۱۶ تا ۲۴ ـ هندوستان)
۳ ـ شركت تيم ملي بزرگسالان در سومين دوره مسابقات غرب آسيا (۱۸ تا ۲۴ ـ سوريه)
۴ ـ اعزام تيم هاي واليبال ساحلي به مسابقات قهرماني آسيا (نيمه دوم فروردين)
۵ ـ تشكيل اولين اردوي تداركاتي تيم ملي جوانان براي حضور در مسابقات جهاني (۱۶ تا ۲۸ ـ تهران)
۶ ـ آغاز نقل و انتقالات بازيكنان باشگاه ها (۲۵ فروردين تا ۲۰ ارديبهشت)
۶ ـ تشكيل دومين اردوي تيم ملي جوانان (۳۰ فروردين تا ۹ ارديبهشت)
• ارديبهشت ماه:
۱ ـ سمينار بررسي برنامه هاي تمريني و طراحي روش هاي نوين جهت يكنواختي تمرينات مربيان (نيمه اول ـ تهران يا اصفهان)
۲ ـ مجمع عمومي ساليانه (نيمه اول ـ مشهد يا تهران)
۳ ـ گردهمايي مدرسين كلاس هاي مربيگري جهت آگاهي از برنامه هاي نوين (نيمه اول ـ تهران)
۴ ـ تذكر: چنانچه تيم ملي نوجوانان براي شركت در مسابقات جوانان جهان انتخاب شود، ۶ اردوي تداركاتي تيم نوجوانان با رويه ۱۲ روز اردو، ۳ روز استراحت تنظيم مي شود. (۳ ارديبهشت تا دوم مردادماه ـ تهران)
۵ ـ مسابقات قهرماني اميدهاي كشور (نيمه اول و دوم ارديبهشت ـ شهر داوطلب)
۶ ـ دومين اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان براي قهرماني آسيا و المپيك ۲۰۰۴ آتن (۶ تا ۱۶ ـ تهران)
۶ ـ همكاري در برگزاري كلاس VIS براي آمارگيري و تعيين قدرت بدني فردي بازيكنان حاضر در مسابقات مهم آسيايي و جهاني در هر رده سني (نيمه دوم ارديبهشت ـ تهران)
۸ ـ مجمع عمومي هيأت هاي واليبال استان هاي كشور
۹ ـ سومين اردوي تداركاتي تيم ملي جوانان (۱۳ تا ۲۳ ـ تهران)
۱۰ ـ اعزام تيم ملي واليبال ساحلي به تور واليبال ساحلي كشورهاي آسيا (نيمه دوم ارديبهشت)
۱۱ ـ سومين اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان (۲۰ تا ۳۰ ـ تهران)
۱۲ ـ چهارمين اردوي تداركاتي تيم ملي جوانان (۲۶ ارديبهشت تا ۶ خرداد ـ تهران)
۱۳ ـ اعزام قهرمان ليگ برتر به مسابقات جام باشگاه هاي آسيا (۲۸ ارديبهشت تا ۳ خرداد ـ جاكارتاي اندونزي)
• خردادماه:
۱ ـ چهارمين اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان (۳ تا ۱۳ ـ تهران)
۲ ـ گردهمايي مسئولان تيم هاي باشگاهي حاضر در سوپرليگ و ليگ دسته اول (نيمه اول ـ تهران)
۳ ـ پنجمين اردوي تيم ملي جوانان (۱۱ تا ۲۰ ـ تهران)
۴ ـ كلاس تربيت مدرس براي كلاس هاي مربيگري (نيمه اول خرداد ـ زنجان)
۵ ـ برگزاري كلاس آمادگي جسماني و اصول روانشناختي (نيمه اول ـ تهران)
۶ ـ كلاس تغذيه ورزشي براي مربيان (نيمه اول ـ تهران يا اراك)
۶ ـ مسابقات واليبال ساحلي تهران (نيمه دوم ـ تهران)
۸ ـ كلاس ارتقاء داوري از درجه ۲ به ۱
۹ ـ كلاس داوري كانديداي بين المللي با شركت كشورهاي مختلف تحت نظر فدراسيون جهاني (۱۸ تا ۲۵ ـ تهران)
۱۰ ـ اعزام تيم هاي ملي واليبال ساحلي به تور واليبال ساحلي آسيا (نيمه دوم)
۱۱ ـ گردهمايي مربيان تيم هاي ليگ برتر (سوپرليگ) و دسته اول (نيمه دوم ـ تهران)
۱۲ ـ ششمين اردوي تيم ملي جوانان (۲۴ خرداد تا ۳ تير ـ تهران)
۱۳ ـ ششمين اردوي تيم ملي بزرگسالان (۳۰ خرداد تا ۱۰ تير ـ تهران)
• تيرماه
۱ ـ برگزاري مرحله مقدماتي مسابقات جوانان قهرماني كشور (۵ تا ۱۰ تير)
۲ ـ هفتمين اردوي تيم ملي جوانان (۶ تا ۱۶ ـ تهران)
۳ ـ اعزام تيم هاي ملي واليبال ساحلي به تور آسيايي (نيمه اول تير)
۴ ـ ديدارهاي تداركاتي تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان با يكي از تيم هاي اروپايي و احتمالا تيم ملي جوانان مصر (نيمه دوم ـ تهران)
۵ ـ ديدارهاي تداركاتي تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان با تيم هاي داخلي (نيمه دوم ـ تهران)
۶ ـ مسابقات واليبال ساحلي قهرماني كشور (نيمه دوم ـ در شهرهاي گيلان و مازندران)
۶ ـ هفتمين اردوي تيم ملي بزرگسالان (۱۴ تا ۲۴ ـ تهران)
۸ ـ هشتمين اردوي تيم ملي جوانان (۲۱ تا ۳۱ ـ تهران)
۹ ـ اعزام تيم ملي نوجوانان به مسابقات قهرماني جهان در صورت انتخاب شدن (۲۶ تير تا ۵ مرداد ـ تايلند)
۱۰ ـ هشتمين اردوي تيم ملي بزرگسالان (۲۸ تير تا ۶ مرداد ـ تهران)
• مردادماه:
002430.jpg

۱ ـ مسابقات قهرماني جوانان كشور (۲تا ۸ مرداد)
۲ ـ نهمين اردوي تيم ملي جوانان (۴ تا ۱۸ ـ تهران)
۳ ـ نهمين اردوي تيم ملي بزرگسالان (۱۱ تا ۲۱ ـ تهران)
۴ ـ اعزام تيم ملي جوانان به يكي از كشورهاي اروپايي، آفريقايي براي انجام چند ديدار تداركاتي (نيمه اول)
۵ ـ ديدارهاي تداركاتي تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان با تيم هاي روسيه و بلغارستان (نيمه اول ـ تهران)
۶ ـ اعزام تيم هاي ملي واليبال ساحلي به تور آسيايي (نيمه دوم)
۶ ـ دعوت از تيم بلغارستان يا مصر براي انجام ۵ ديدار تداركاتي با تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان (نيمه دوم ـ تهران)
۸ ـ دهمين اردوي تداركاتي تيم ملي جوانان (۲۲ تا ۲۹ تهران)
۹ ـ دهمين اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان (۲۵ مرداد تا ۶ شهريور ـ تهران)
۱۰ ـ همكاري در اعزام تيم دانشجويان براي مسابقات دانشجويان جهان (۲۹ مرداد تا ۹ شهريور ـ كره جنوبي)
۱۱ ـ اردوي نهايي تيم ملي جوانان در هتل آزادي (۳۰ مرداد تا ۱۰ شهريور ـ تهران)
• شهريورماه:
۱ ـ برگزاري مسابقات قهرماني جوانان جهان ـ زير ۲۱ سال ـ با حضور ۱۶ تيم (۱ تا ۱۰ ـ تهران)
۲ ـ يازدهمين اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان (۶ تا ۱۰ ـ تهران)
۳ ـ اعزام تيم ملي بزرگسالان به مسابقات قهرماني آسيا (۱۰ تا ۲۶ ـ چين)
۴ ـ برگزاري كلاس كمك هاي اوليه پزشكي براي مربيان و سرپرستان تيم هاي ليگ برتر و دسته اول (نيمه اول به مدت ۴ روز ـ تهران)
۵ ـ گردهمايي و كلاس داوران مسابقات ليگ هاي برتر و دسته اول براي آشنايي با آخرين قوانين (نيمه دوم ـ تهران)
۶ ـ مسابقات قهرماني واليبال ساحلي كشور (نيمه دوم ـ بوشهر يا اصفهان)
۶ ـ اولين دوره مسابقات كانون هاي آموزشي سراسر كشور (۱۶ شهريور به بعد)
۸ ـ تشكيل اجلاس ناظران و نمايندگان فدراسيون براي ليگ برتر و دسته اول و ليگ جوانان (نيمه دوم شهريور ـ تهران)
۹ ـ كلاس توجيهي مربيان ليگ برتر و دسته اول (نيمه دوم ـ تهران)
۱۰ ـ كلاس ارتقاء داوري از درجه ۱ به ملي (دهه سوم ـ تهران)

۲ـ فدراسيون ورزشي بانوان
فدراسيون ورزشي بانوان شامل ۳۲ انجمن و ۴ كميته ورزشي است. انجمن هايي كه خود فعاليت يك فدراسيون را دارند. برنامه يك ساله انجمن هاي ورزشي مختلف، كتابي ۱۳۰ صفحه اي است. آنچه در ۶ ماهه اول براي ورزش بانوان اتفاق خواهد افتاد، با توجه به اهميت اش به اين صورت است:
• انجمن اسكواش:
۱ـ برگزاري مسابقات قهرماني كشور، انتخاب تيم هاي ملي بزرگسالان و جوانان (مرداد ماه ـ تهران)
۲ـ اردوي آمادگي تيم ملي بزرگسالان و جوانان (شهريور ـ تهران)
۳ـ گردهمايي سراسري هيأت هاي استان ها (ارديبهشت ـ تهران)
۴ـ اعزام تيم ملي به يكي از كشورهاي پاكستان و امارات (طبق تقويم فدراسيون آسيايي)
۵ـ شركت در كنگره جهاني ـ آسيايي (طبق تقويم جهاني)
• انجمن اسكي:
۱ـ برگزاري مسابقات چمن انتخابي تيم ملي (تير ـ تهران)
۲ـ مسابقات جهاني چمن (مرداد ـ تهران)
۳ـ اردوي تداركاتي تيم ملي چمن (خرداد و تير ـ تهران)
۴ـ گردهمايي مسئولان هيأت ها (ارديبهشت ـ اصفهان)
• انجمن آمادگي جسماني:
۱ـ كارگاه ايروبيك و استپ سراسري (تير و دي ـ تهران)
۲ـ كلاس بدنسازي تخصصي (شهريور ـ تهران)
۳ـ كلاس مربيگري درجه ۱ (خرداد ـ تهران)
۴ـ پانزدهمين دوره مسابقات قهرماني كشور ـ دومين دوره مسابقات ايروبيك (شهريور ـ تهران، مازندران)
۵ـ گردهمايي سراسري مسئولان هيأت ها (ارديبهشت ـ تهران)
• انجمن بدمينتون:
۱ـ كلاس بدنسازي تخصصي (خرداد ـ تهران)
۲ـ تربيت مدرس سراسري (تير ـ تهران)
۳ـ مسابقات قهرماني كشور (مرداد ـ تهران)
۴ـ مسابقات بين المللي، آسيايي و جهاني (طبق تقويم ABF)
• انجمن بسكتبال:
۱ـ كلاس كوچينگ ويژه مربيان (خرداد ـ تهران)
۲ـ مسابقات سوپرليگ (خرداد)
۳ـ بازديد كارشناسان از مسابقات جهاني بسكتبال بانوان (طبق تقويم فدراسيون جهاني)
• انجمن بيليارد:
۱ـ كلاس مربيگري (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ كلاس داوري توجيهي (ارديبهشت و شهريور ـ تهران)
۳ـ برگزاري مسابقات قهرماني كشور و انتخاباتي تيم ملي سايت بال، ناين بال، اسنوكر ـ (خرداد، تير و مرداد ـ تهران)
۴ـ گردهمايي مسئولان و مديران باشگاه ها (ارديبهشت ـ تهران)
۵ـ اعزام تيم ملي به يكي از كشورهاي همجوار (طبق تقويم فدراسيون)
۶ـ شركت در كنگره جهاني ـ آسيايي (طبق تقويم آسيايي و جهاني)
• كميته پارا گلايدر
۱ـ كلاس تئوري پرواز (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ كلاس علمي پرواز (ارديبهشت و خرداد ـ تهران)
۳ـ كلاس توجيهي پرواز (مرداد ـ تهران)
۴ـ مسابقات قهرماني كشور (مرداد ـ تهران)
• انجمن پزشكي:
۱ـ برگزاري دوره پزشك تيم Fius و فدراسيون (ارديبهشت ـ تهران)
• انجمن تيراندازي:
۱ـ كلاس تربيت مدرس مربيگري (تير ـ تهران)
۲ـ كلاس مربيگري درجه ۱ (مرداد ـ تهران)
۳ـ كلاس داوري درجه ۱ (مرداد ـ تهران)
۴ـ شركت در مسابقات جهاني (خرداد ـ آلمان)
۵ـ برگزاري مسابقات در رده هاي سني نوجوانان، جوانان بزرگسالان (تير، مرداد و شهريور ـ تهران)
۶ـ شركت در مسابقات آسيايي (شهريور ـ هندوستان)
۷ـ اردوي مشترك با آذربايجان و قرقيزستان (خرداد ـ تهران)
• انجمن تكواندو:
002435.jpg

۱ـ كلاس هماهنگي مربيان سراسري (ارديبهشت، خرداد و تير)
۲ـ برگزاري كلاس هماهنگي داوران (ارديبهشت ـ تهران)
• انجمن تنيس:
۱ـ مسابقات ليگ باشگاهي (ارديبهشت و خرداد ـ تهران)
۲ـ مسابقات قهرماني انفرادي و تيمي بزرگسالان هجده ساله ها و چهارده ساله ها (تير و شهريور ـ تهران)
۳ـ مسابقات دوبل آزاد (تير ـ تهران)
۴ـ اعزام تيم نونهالان به مسابقات فدكاپ (ارديبهشت ـ مالزي)
• انجمن تنيس روي ميز:
۱ـ كلاس مربيگري بين المللي (تير ـ تهران)
۲ـ كلاس داوري بين المللي (ارديبهشت ـ تهران)
۳ـ برگزاري اولين دوره مسابقات رده بندي انفرادي تيم ملي نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (ارديبهشت ـ تهران)
۴ـ ششمين دوره مسابقات ليگ (خرداد ـ تهران)
۵ـ شركت در مسابقات آسيايي بزرگسالان و جوانان (ارديبهشت ـ تهران)
۶ـ شركت در مسابقات انفرادي و دوبل جهاني (ارديبهشت ـ فرانسه)
• انجمن تيروكمان:
۱ـ مسابقات ليگ سراسري (تير ـ تهران)
• انجمن جودو:
۱ـ كلاس شيوه هاي قهرمان پروري ويژه مربيان تيم هاي ملي (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ كلاس بدنسازي تخصصي (مرداد ـ تهران)
۳ـ ششمين دوره مسابقات قهرماني كشور (شهريور ـ تهران)
۴ـ ششمين دوره مسابقات كاتا (شهريور ـ تهران)
• انجمن دو و ميداني:
۱ـ برگزاري كلاس علم تمرين (خرداد)
۲ـ برگزاري كلاس مربيگري گرايش دوهاي سرعت، مانع، امدادي، استقامت، نيمه استقامت و آمادگي جسماني
۳ـ كلاس مربيگري بين المللي (شش ماهه اول ـ تهران)
۴ـ مسابقات داخل سالن قهرماني آسيا (۲۸ تا ۳۰ فروردين ـ تهران)
۵ـ مسابقات بين المللي قزاقستان (هفته آخر خرداد ـ آلماتي)
۶ـ مسابقات آذربايجان (شهريور ـ باكو)
۷ـ قهرماني آسيا (مهر ـ فيليپين)
۸ـ مسابقات هندوستان (مهر ـ دهلي نو)
۹ـ برگزاري مسابقات هواي آزاد، جايزه بزرگ داخل سالن (اهواز، تهران)
• انجمن ژيمناستيك:
۱ـ كلاس هاي توجيهي مربيگري ژيمناستيك ريتميك، كوچينگ و علم تمرين، بازآموزي پارالل (مرداد)
۲ـ كنگره يك روزه طب ورزشي ژيمناستيك (مرداد ـ تهران)
۳ـ شركت در كنگره صدمات ورزشي (بهار ۸۲ ـ بلژيك)
• انجمن سواركاري:
۱ـ مسابقات جام فدراسيون جهاني (FEI) (مهر ـ تهران)
• انجمن شطرنج:
۱ـ مسابقات قهرماني كشور مراحل اول، دوم و سوم (فروردين، ارديبهشت و تير ـ تهران)
• انجمن شمشيربازي:
۱ـ مسابقات قهرماني كشور در سه اسلحه (مرداد و شهريور ـ تهران)
۲ـ مسابقات جايزه بزرگ (شهريور ـ تهران)
۳ـ مسابقات آسيايي كره (ارديبهشت ـ فدراسيون جهاني در كره)
• انجمن شنا:
۱ـ مسابقات انتخابي تيم ملي (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ مسابقات قهرماني كشور (شهريور ـ تهران)
۳ـ شركت مربيان در كنگره علمي ورزشي آسيايي و جهاني (طبق تقويم فدراسيون جهاني)
• انجمن فوتبال:
۱ـ كلاس مربيگري فوتبال (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ كلاس كوچينگ (ارديبهشت ـ تهران)
۳ـ مسابقات قهرماني كشور (شهريور ـ تهران)
۴ـ مسابقات مهارت هاي فردي نوجوانان (تابستان ـ تهران)
۵ـ مسابقات فوتسال باشگاه هاي كشور (شهريور ـ تهران)
• انجمن قايقراني:
۱ـ برگزاري كارگاه بدنسازي تخصصي سراسري (ارديبهشت ـ تهران)
۲ـ برگزاري مسابقات قهرماني كشور كاياك و تورينگ در رده سني جوانان ـ بزرگسالان (شهريور ماه ـ بوشهر و تهران)
۳ـ اعزام تيم ملي قايقراني بانوان و تيم ملي كانوپولو به مسابقات قهرماني آسيا (مهر ماه ـ چين)
• انجمن كاراته:
۱ـ برگزاري آزمون ارتقاي كمربند براي كليه سبك ها در دان ۳ و ۴ سراسري (مرداد و دي ـ تهران)
۲ـ برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات قهرماني كشور در تمام رده هاي سني (شهريور ـ تهران)
۳ـ اعزام تيم ملي به مسابقات سومين دوره غرب آسيا (فروردين ـ سوريه)
۴ـ اعزام تيم ملي بزرگسالان به مسابقات قهرماني آسيا (شهريور ـ تايوان)
۵ـ اعزام تيم ملي بانوان به سومين دوره مسابقات جهاني در رده جوانان و اميد (مهر ـ فرانسه)
• انجمن واليبال
۱ـ برگزاري مسابقات ليگ دسته اول و دوم (تير ـ تهران)
۲ـ برگزاري مسابقات ليگ برتر (مهر ـ تهران)
• انجمن همگاني
۱ـ برگزاري آزمون در رشته هاي تايو ـ سلاح هاي سرد ـ ايكيدو (تهران)
۲ـ برگزاري كلاس درجه ۳ اتومبيلراني سراسري (تير ـ تهران)

۳ـ فدراسيون وزنه برداري، پرورش اندام و پاورليفتينگ
اين فدراسيون، قابل توجه فدراسيون در طول سال هاي اخير بوده است. برنامه شش ماهه اين فدراسيون به اين شرح است:
۱ـ مسابقات جايزه بزرگ مجارستان (۲۰ تا ۲۱ ارديبهشت)
۲ـ مسابقات قهرماني جوانان جهان (۴ تا ۱۱ خرداد)
۳ـ اعزام ۲ تيم به مسابقات قهرماني باشگاه هاي آسيا (خرداد ـ مالزي)
۴ـ مسابقات قهرماني آسيا در رده هاي سني ۱۴-۱۳ سال و ۱۶-۱۵ سال (۱۰ تا ۱۵ مرداد ـ اندونزي)
۵ـ مسابقات قهرماني آسيا در رده سني ۲۱-۱۶ سال و قهرماني باشگاه هاي آسيا (مرداد)
۶ـ مرحله اول قهرماني كشور و انتخابي تيم ملي پرورش اندام (مرداد)
۷ـ مسابقات پيشكسوتان جهان (۱۱ تا ۱۶ شهريور ـ آمريكا)
۸ـ مرحله دوم قهرماني كشور و انتخابي تيم ملي پرورش اندام (شهريور)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
شهر
عكس
كاغذ اخبار
كتاب
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  كاغذ اخبار  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |