جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۹
ضروري مثل آب خوردن
براي نيروهاي نظامي رهياب مانند آب خوردن ضروري است و هيچ سربازي بدون آب
و جي پي اس به ميدان نمي رود
عليرضا عبادتي
002340.jpg

سربازان آمريكايي در عراق از رهيابي استفاده مي كنند كه به جي پي اس معروف است. جي پي اس مخفف Global Positioning System يا سيستم مكان ياب جهاني است. عراقي ها تلاش فراواني براي فريب و گمراهي اين ابزار كرده اند اما موفقيت چنداني نداشتند. به علاوه فناوري جديدي در Bay Area عرضه شده است كه كار پارازيت انداختن و فريب اين سيستم را دشوارتر مي كند. سيگنال هاي جي پي اس از شبكه اي از ماهواره ها ارسال مي شود كه در ۱۲ هزار مايلي سطح زمين در حال گردش هستند. به محض آنكه سيگنال فرستاده شده از ماهواره به يك گيرنده جي پي اس روي سطح زمين مي رسد اين مسافت طولاني باعث تضعيف تا حد ده ميليونيم يك ميليارديم وات مي شود. روسيه ابزارهايي ساخته است كه مي تواند به طور تعمدي كار يك گيرنده جي پي اس را انجام داده و باعث فريب سيستم رهياب شود. دولت بوش مي گويد روس ها نيم دوجين از اين ابزار در اختيار عراق قرار داده اند تا با آن موشك هاي قابل هدايت و هواپيماهاي بمب افكن را به اشتباه بيندازد. در اخباري كه رويتر در ۲۵ مارس منتشر كرد نيروها به سركردگي آمريكا هر شش سيستم پارازيت جي پي اس عراقي ها را منهدم كرده اند. سرتيپ «ويكتور رفورت» از پايگاهي در قطر در مصاحبه با رويتر گفت: «ما با اقدام عراقي ها براي استفاده از سيستم پارازيت جي پي اس مواجه شديم. آنها اين ابزار را از ملتي ديگر خريده اند اما ما موفق به تشخيص محل استفاده از آنها شديم و هر شش تا را در شب اول عمليات از بين برديم. »
روسيه در اختيار گذاشتن اين سيستم را انكار كرده است.
با اين وصف خلبانان خصوصي در آمريكا مي گويند نگراني از خطا از جانب ابزارهاي فريب دهنده جي پي اس نيست بلكه بيشتر نگراني متخصصان خطاي ناشي از ابزارهاي عادي است كه منبع ايجاد آن مي تواند هر نوع گيرنده يا فرستنده باشد.
فرانك باورگر (Frank Bauregger) فارغ التحصيل دانشگاه استنفورد آنتني براي گيرنده هاي جي پي اس بر روي هواپيماها ساخته است كه قادر است ميان پارازيت هاي تعمدي و خطاهاي تصادفي تمييز قائل شود. اين خاصيت از آن جايي ناشي مي شود كه اين گيرنده ها به سيگنال هاي فرستاده شده از زمين پاسخ نمي دهند و فقط سيگنال هايي كه از ماهواره ها فرستاد مي شوند دريافت مي كنند. به عبارت ساده تر حساسيت آنها بيشتر به سمت آسمان متمركز شده است و به سيگنال هايي كه از زمين فرستاده مي شود پاسخ نمي دهد.
پروفسور «پرانجه» در مصاحبه با رويتر گفته است كه هيچ قراردادي ميان نيروي هوايي آمريكا و دانشگاه استنفورد براي ساخت فناوري ضدپارازيت رهياب ها به امضا نرسيده و اين پروژه بخشي از برنامه هاي عادي اين دانشگاه بوده است.
۳۱ مارس نيروي هوايي آمريكا موشك بوئينگ دلتا ۲ را به فضا پرتاب كرد كه ماهواره مخصوص سيستم هاي ردياب را در مدار مخصوص قرار داد. در مدار قرار گرفتن آن ۶۸ دقيقه طول كشيد. مدار اين گردش به گونه اي است كه در نزديك ترين وضعيتش نسبت به زمين در فاصله ۱۸۶ كيلومتري و در دورترين وضعيت در ۲۰ هزار و ۳۵۴ كيلومتري از سطح زمين در حال گردش خواهد بود. كار رهيابي را ماهواره اي قديمي انجام مي داد كه ۱۳ سال از عمرش مي گذشت و در كارش اختلال ايجاد شده بود. هزينه فرستادن اين ماهواره هاي مخصوص رهيابي ۹۰ ميليون دلار است. اين ماهواره به اتفاق شبكه اي از ساير ماهواره ها شرايطي را براي كشتي ها، هواپيماها، موشك ها، پرسنل نظامي و حتي غيرنظاميان (از جمله خبرنگاران) فراهم مي كند تا موقعيت مكاني خود را با دقت بسيار زياد معين كنند.
002360.jpg

سرهنگ «كرگ بيلمن» از نيروي هوايي آمريكا كه در جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ شركت كرده بود و ماموريت هاي زيادي به انجام رسانده بود مي گويد استفاده نكردن و بهره گيري از سيستم رهياب جي پي اس مثل تفاوت شب و روز است. ده سال پيش ما مجبور بوديم از بمب افكن هاي F-111-E عهد ۱۹۶۸ استفاده كنيم كه ابزارمان فقط زمان سنج رادار و نقشه بود. در حالي كه در اين جنگ ۲۶ ماهواره براي مكان يابي و رهيابي نظاميان آمريكا را هدايت مي كنند. از نظر سرهنگ دوم براد بروئمل فرمانده اسكادران يكم پرتاب موشك از كيپ كارنيوال مي گويد: «براي نيروهاي نظامي رهياب مانند آب خوردن ضروري است و هيچ سربازي بدون آب و جي پي اس به ميدان نمي رود. »
حتي خبرنگاران جنگ نيز علاوه بر تلفن هاي ماهواره اي به اين ابزار مجهز هستند.
از اوايل آوريل هر دو طرف درگير ميزان استفاده از تلفن هاي ماهواره اي را به حداقل رسانده اند چون جي پي اس جاسازي شده در اين تلفن ها جاي دشمن را لو مي داد. تلويزيون عراق چهارشنبه دوم آوريل از مردم خود خواسته بود كه تلفن هاي ماهواره اي خود را تحويل دهند تا در صورت استفاده آمريكايي ها از تلفن هاي ماهواره اي مكانشان مشخص شود. پنتاگون نيز به تمام واحدها ابلاغ كرده بود از تلفن هاي ماهواره اي خود كه از طريق ماهواره ثريا ارتباط برقرار مي كنند خودداري كنند. دليل آن هم اين بود كه برخلاف ساير تلفن هاي ماهواره اي ماهواره ثريا قادر است از سيستم رهياب نظامي ايالات متحده بهره ببرد. محمد عمران رئيس شركت اداره كننده ماهواره ثريا مي گويد تا مشتركان اين تلفن سيستم جي پي اس تلفن هاي خود را فعال نكنند امكان رهگيري آنها وجود ندارد. اما متخصصان مي گويند حتي اگر جي پي اس تلفن هاي ماهواره اي غيرفعال شده باشد باز هم هنگام صحبت كردن امكان ردگيري و محاسبه مكان صاحب تلفن وجود دارد. اما امكانات لازم براي دقت حداقل ۱۰۰ متر از فاصله ۶ مايلي بسيار گران است و عراقي ها از عهده آن برنمي آيند.
اساس كار گيرنده هاي جي پي اس كه اصولا مردم به طور خلاصه جي پي اس مي گويند دريافت سيگنال ها از حداقل چهار ماهواره از ميان ۲۶ ماهواره اي است كه با آرايش ويژه اي در اطراف زمين در گردش هستند. اين گيرنده ها بعد از دريافت اين سيگنال ها به روش سه جانبه اي Trilateration طول عرض و ارتفاع محلي كه در آن قرار گرفته اند محاسبه و مشخص مي سازد. اكثر گيرنده هاي جي پي اس در حافظه خود نقشه هم دارند و بعد از مشخص شدن طول و عرض و ارتفاع جغرافيايي دقيقا محل قرار گرفتن گيرنده روي نقشه جغرافيايي مشخص مي شود. حتي امكان اتصال اين گيرنده ها به كامپيوترهاي همراه براي رسيدن به جزئيات دقيق تر هم وجود دارد به طوري كه با جابه جايي مي توان دقيقا رد اين جابه جايي را روي نقشه مشخص كرد. اين گيرنده ها به كارايي ها و ويژگي هاي ديگري هم مجهز شده اند به طوري كه از زماني كه روشن مي شوند در حافظه خود اطلاعات را ذخيره مي كنند از جمله اينكه صاحب گيرنده با چه سرعتي، چه مسافتي را طي كرده و مسافت طي شده روي نقشه به نمايش در مي آيد. اين دستگاه حتي مشخص مي كند اگر با همان سرعتي كه داريد ادامه بدهيد ظرف چه مدتي به مقصد خواهيد رسيد.
منابع: رويتر ـ آسوشيتدپرس ـ يواس آتودي ـ اسپيس

رونق تلويزيون هاي ديجيتال
002375.jpg
هنگام پخش برنامه جشنواره اسكار Academy Awards ميزبان اين جشن، استيو مارتين، اعلام كرد كه اين برنامه از طريق تلويزيون هاي با وضوح بالا كه به اچ دي تي وي (HDTV مخفف High-Definition TV) معروف است - پخش مي شود. سال ۱۹۹۸ ورود تلويزيون هاي با وضوح بالا به بازار مثل فرو افتادن درخت در جنگل بود. به عبارت ديگر گويي هيچ كس نشنيد چنين فناوري جالبي به بازار عرضه شده است. بي دليل هم نبود چون روي آنتن بردن برنامه ها با كيفيت قابل دريافت براي اين گونه تلويزيون ها بسيار گران است.
اگر چه كه هنوز بسيار دشوار و گيج كننده است و نصب آن كار آساني نيست اما به تدريج جاي خود را باز مي كند و قيمت آن هم نيز معقول تر شده است. در آغاز راه قيمت مضحك ۱۰ هزار دلار از موانع عمده جا افتادن اين ابزار سرگرمي بود. هنوز هم با وجود آن قيمت آن به زير هزار دلار رسيده گران و تجملي محسوب مي شود. با همه اين احوال ۹/۴ ميليون اچ دي تي وي تاكنون به فروش رسيده است اما شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد از اين رقم فقط ۶۴۰ هزار دستگاه به تنظيم كننده (tuner) و رمزگشا decoder مجهز هستند. بدون اين دو امكان دريافت امواج تلويزيوني مخصوص HDTV ممكن نيست و اين دستگاه گران بدون اين دو تقريبا بي فايده است. در ابتداي كار پخش برنامه هاي مخصوص HDTV فقط به مراسم و وقايع بسيار مهم اختصاص داشت اما به تدريج دامنه پخش برنامه هاي عادي تر نيز گسترش مي يابد به عنوان مثال در اكتبر ۱۹۹۸ شبكه تلويزيوني CBS اولين پخش سراسري به روش HDTV را با نمايش پرتاب موشك فضاپيماي ديسكاوري (Discovery) افتتاح كرد كه John Glenn سرنشين آن بود. ماه بعد شبكه تلويزيوني ABC «۱۰۱ سگ خالدار» را پخش كرد و در ژانويه ۲۰۰۰ « Bowl Super» را روي آنتن برد. اما اكنون پس از گذشت پنج سال وقايع ورزشي، برنامه هاي پربيننده با فرمت HDTV هم پخش مي شوند تا صاحبان تلويزيون هاي با وضوح بسيار بالا نيز از داشتن اين تلويزيون هاي گران قيمت خود بي بهره باقي نمانند.
اين شبكه هاي تلويزيوني به خوبي مي دانند كه ورزش ها به خصوص تورنمنت هاي بسكتبال و گلف در آمريكا طرفداران بسيار زيادي دارد. به همين دليل سرمايه گذاري روي پخش گران قيمت فرمت HDTV با رويدادهاي ورزشي آغاز شد، به اين اميد كه تعداد كساني كه به اين تلويزيون ها روي مي آورند افزايش يابند. در حال حاضر بسياري از بارها، رستوران ها و مسافرخانه ها خود را به اين گونه تلويزيون ها مجهز كرده اند. ESPN كه بخشي از دارايي هاي والت ديسني است يك سال ۱۰۰ برنامه زنده بيس بال، بسكتبال، هاكي و فوتبال را با فرمت HDTV پخش خواهد كرد. به همين دليل ESPN از پيشگامان دوره گذار از تلويزيون هاي آنالوگ به عصر تلويزيون هاي ديجيتال خواهد بود. شكي نيست كه تصاوير ورزشي هر چقدر از وضوح بالاتري برخوردار باشد جذاب تر خواهد بود و ترديدي نيست كساني كه يك رويداد ورزشي را با HDTV ببينند ديگر تلويزيون هاي آنالوگ برايشان رنگ و لعابي ندارد. شايد بتوان اين دوره را به دوره تبديل تلويزيون هاي سياه و سفيد به رنگي تشبيه كرد. جالب است بدانيد كه كميسيون ارتباطات فدرال ايالات متحده سال ۱۹۹۶ رسما آغاز دوره گذار از عصر آنالوگ به ديجيتال را اعلام كرد. به محض تبديل كابل سيستم آنالوگ به ديجيتال، زيرساخت هاي مخصوص سيستم آنالوگ استفاده هاي ديگري پيدا خواهد كرد. برنامه تبديل كامل تا سال ۲۰۰۶ طول خواهد كشيد. اما تحليل گران اعتقاد دارند كه همه چيز براساس برنامه اتفاق نخواهد افتاد. از ۱۳۰۹ ايستگاه پخش تلويزيون فقط ۶۹۵ ايستگاه خود را به ابزارهاي لازم مجهز كرده اند.
منبع: نيويورك تايمز

عصر راديوهاي ديجيتال
002385.jpg
اگر از راديوهاي AM كه فقط حرف مي زنند حالتان به هم مي خورد يا اينكه از صداي ايستگاه هاي راديويي موج كوتاه كه به نظر مي رسد از كره مريخ پخش مي شود به تنگ آمده ايد دل قوي داريد كه راديوهاي ديجيتالي از راه مي رسند. فقط اشكال كار اين است كه آمريكايي ها طبق معمول ساز مخالف مي زنند و تافته جدا بافته از ساير نقاط جهان هستند.
راديوهاي AM از زمان تولدشان تغيير چشمگيري نكرده اند. شايد مهم ترين تغيير در آن اين است كه پرحرفي و آگهي بازرگاني جاي موسيقي را گرفته است. بعضي از اين راديوها كه فقط اخبار پخش مي كنند، شايد دليلش اين است كه كيفيت صداي پرحرفي در امواج AM از موسيقي بهتر است! حال اگر كيفيت پخش AM به اندازه FM ارتقأ پيدا كند باز هم بهانه اي براي پرحرفي به جاي موسيقي باقي مي ماند؟ تازه از اين هم شگفت انگيزتر اگر امكان پخش راديويي AM با كيفيت سي دي فراهم شود ديگر چه بهانه اي خواهد بود؟ كميسيون ارتباطات فدرال در آمريكا از ماه اكتبر اجازه پخش ديجيتالي را به ايستگاه هاي راديويي داده است. براي پخش ديجيتالي اين ايستگاه ها از سيستمي به نام iBiquity استفاده مي كنند. حتما مي پرسيد كه آيا با همين راديوهاي معمولي مي توان امواج اين ايستگاه ها را گرفت، متاسفانه پاسخ منفي است. حتي اين راديوهاي مخصوص در آمريكا هم به بازار نيامده است، وعده داده اند تا پايان سال ۲۰۰۳ اين راديوها بازار را تسخير خواهند كرد.
با اين همه تاكنون ۱۳۰ ايستگاه راديويي در آمريكا با كسب مجوز پخش ديجيتالي را آغاز كرده اند. در حال حاضر در اروپا دريافت امواج راديويي ديجيتالي رايگان است فقط شنوندگان بايد خود را مجهز كنند. در اروپا سيستم ارائه كننده راديويي ديجيتالي Digital Audio Broadcasting يا به طور مخفف DAB است.
براي ساير نقاط جهان كه در بعضي از آنها راديو تنها وسيله انتقال اخبار و موسيقي جهاني است بهترين گزينه Digital Radio Mondiale يا به طور مخفف DRM است كه در سال ۱۹۹۸ تاسيس شده است. برخلاف راديوي ديجيتالي و DRM كه رايگان هستند راديوي ماهواره اي پولي است و بسيار گران است. راديوي ماهواره اي نظير XM و Sirius شباهت زيادي به تلويزيون هاي كابلي دارند با اين تفاوت كه تعداد كانال هاي آن بي نهايت زيادتر است. ممكن است كانال هاي رايگان وجود داشته باشد اما مانند تلويزيون كابلي آبونمان ماهانه ثابت است.
از مزاياي استفاده از DRM، كيفيت FM، دريافت آسان، قيمت ارزان، يافتن بسيار ساده ايستگاه هاي راديويي و دريافت متن است به عنوان مثال وقتي موسيقي در حال پخش است راديوي ديجيتالي شما نام خواننده، آهنگ ساز و. . . را روي صفحه نمايش نشان مي دهد. استفاده اي كه براي ايستگاه هاي راديويي دارد اين است كه نسبت به روش هاي قديمي مصرف انرژي يك پنجم شده است. يعني هزينه هاي آنها به يك پنجم كاهش يافته است. اشكال كار اين است كه براي دريافت امواج ديجيتالي حداقل به يك كامپيوتر شخصي مجهز به ويندوز ۹۸ يا بالاتر، كارت صداي ۱۶ بيتي كه از عهده ۴۸ كيلوهرتز دوبلكس برآيد و به يكي از دو روش LAN يا Dial-up به شبكه متصل باشد نياز است. علاوه بر اينها نرم افزار مخصوص دريافت راديوي ديجيتالي نيز بايد روي ويندوز نصب شود اين نرم افزار بايد از عهده دريافت امواج كوتاه با خروجي ۱۲KH2 IF برآيد. راديوهاي ديجيتالي نيز بايد همه اين امكانات را يك جا داشته باشند تا بتوانند امواج راديويي ديجيتالي را دريافت و پخش كنند. به تدريج تراشه هايي ساخته مي شوند كه همه اين امكانات را يك جا داشته باشد. بي شك سوني، سانه گان، بوش، جي وي سي و تله فانكن در اين راه پيش قدم خواهند شد. براي استاندارد iBiquity كن وود و هارمون كاردن پيشگام خواهند بود. ظرف ۵ تا ۱۰ سال آينده به قدري ارزان خواهد شد كه تمام مردم در اقصي نقاط جهان از آن بهره مند خواهند شد.
منبع: ام اس ان بي سي

فن و فوت
بلندگوي تصويري
002350.jpg

صفحه نمايش هاي نسل آينده كامپيوترها را از وجود بلندگو بي نياز مي كنند. يك كمپاني انگليسي به نام ان اكس تي به روشي دست پيدا كرده كه به وسيله آن بدون وارد آمدن خدشه به كيفيت تصوير، صفحه هاي نمايش كار بلندگو را نيز انجام مي دهند. فناوري Sound Vu اولين بار توسط كمپاني معروف NEC در ژاپن طراحي شده بود. امكان استفاده از اين فناوري در تلويزيون هايي كه صفحه تخت دارند وجود دارد. اسپونسور كمپاني ان اكس تي دانشگاه كمبريج انگلستان است. شركت هاي سازنده كامپيوتري به سمتي پيش مي روند كه كامپيوترهاي روي ميز جاي تمام وسايل صوتي و تصويري را در منزل خواهند گرفت. ممكن است به نظر برسد كه كيفيت صوتي اين مونيتورها در حد بلندگوهاي پيچيده امروزي نباشد اما طراحان اين تكنيك ادعا مي كنند كيفيت آن بسيار بالا است حداقل مي توان گفت كيفيت صداي آن از بلندگوهاي متداول بالاتر است. در اين تكنيك از صفحات اكريلي بسيار نازك روي صفحه نمايش استفاده شده اما لرزش آن با چشم هاي عادي قابل رويت نيست به همين دليل در كيفيت تصوير هم تاثير نمي گذارد.

سيليكون در خدمت حافظه انسان
ممكن است روزي برسد كه سيليكون ها به كمك حافظه هاي ضعيف انسان بيايد و در درمان فراموشي هاي ناشي از بيماري حافظه به كار رود. محققان دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس ده سال است كه روي بخش هيپوكامپ (hippocompus) مغز موش ها تحقيق مي كنند. اين بخش از مغز نقش اساسي در يادگيري و حافظه بلندمدت دارد. در واقع هيپوكامپ محل ذخيره آدرس، شماره تلفن و يا خاطره روز اول آشنايي با همسرتان است. تراشه هاي سيليكوني ساخته شده توسط اين محققان اين اميدواري را ايجاد كرده است كه فاصله ميان ماشين و انسان كاهش پيدا كند و ارتباطي عملي ميان نورون ها (سلول هاي عصبي) و كامپيوتر برقرار شود تا امكان درمان بيماري هايي نظير حمله مغزي، جراحت هاي پس از تصادف، صرع و بيماري آلزايمر فراهم آيد. تئودور برگر عصب شناس اين تيم تحقيق مي گويد اين اولين باري است كه انسان ها موفق شده اند تمام لوازم ارتباط مغز با ماشين را يك جا سرهم كنند.
002370.jpg

فناوري تحت الشعاع سياست
پايگاه اينترنتي شبكه عربي الجزيره كه به زبان انگليسي طراحي شده و اخيرا مورد حملات شديد هكرها قرار گرفته بود اكنون با دردسر بزرگتري روبه رو شده است. شركت Akamai كه به شبكه تلويزيوني الجزيره كمك مي كرد تا از پس مراجعه كنندگان ميليوني خود برآيد و جلوي حمله هكرها را بگيرد به دلايل سياسي قرارداد خود را با الجزيره لغو كرد. شبكه تلويزيوني الجزيره با پخش فيلم هاي اسيران و كشته شدگان آمريكايي و انگليسي خشم غربي ها را برانگيخته بود. پايگاه اينترنتي الجزيره با شروع جنگ آمريكا به عراق به مقام هشتم از لحاظ تعداد مراجعه كنندگان رسيد و به دليل پخش اخبار جنجال برانگيز هدف حمله هكرها قرار گرفت. براي مدت طولاني هكرها كنترل اين سايت را به دست گرفته بودند و كساني كه به اين پايگاه مراجعه مي كردند يا با پرچم آمريكا مواجه مي شدند كه روي آن نوشته شده بود: «Let Freedom Ring » «بگذاريد آزادي طنين انداز شود» يا با تصاوير مستهجن برخورد مي كردند.

شرط بندي اينترنتي
حتما با خود مي گوييد نفس هاي صدام به شماره افتاده است. آيا حاضر هستيد شرط بندي كنيد؟ اين روزها انواعي از سايت هاي اينترنتي مثل قارچ روييده اند و از بازديدكنندگان مي خواهند در اين شرط بندي ها شركت جويند. شايد تعجب كنيد اگر بشنويد افرادي هستند كه تا ۲۵/۱ ميليون دلار شرط بندي كرده اند اگر باور نداريد به پايگاه اينترنتي www.tradesports.com مراجعه كنيد. پايگاه اينترنتي Betonsports.com كه به شدت بزرگ ترين سايت قانوني صاحب مجوز دست يافته شانس باقي ماندن صدام تا ۳۰ ژوئن را يك به ۱۵ ارزيابي كرده و شانس به چنگ افتادن صدام را ۵ به ۱. پروفسور اريك زيتس وتيس متخصص اقتصاد در دانشگاه استنفورد از پايگاه اينترنتي tradesports.com به عنوان ابزار تحقيقي استفاده مي كند.

گستره
توپ ليزري
002345.jpg

پنج سال است كه نيروي هوايي آمريكا در نظر دارد تا اولين سري از
جنگ افزارهايي كه احتمالا به ناوگاني متشكل از هفت توپ ليزري هوابرد (ABL) تبديل خواهد شد را مورد آزمايش قرار دهد. اين ليزرهاي شيميايي اكسيژن - يد درون هواپيماهاي ترابري بوئينگ ۷۴۷-400F سوار مي شوند و قادر خواهند بود تا اسكاد و ديگر موشك هاي بالستيك را كه براي سربازان آمريكايي و نيروهاي متحد تهديدي به شمار مي روند، سرنگون كنند. با پرواز در ارتفاع نسبتا عادي از ابر بالاي ۱۲۰۰ متر، پرتو ليزر از اين توانايي برخوردار است كه پيش از ورود موشك ها به حريم هوايي خودي آنها را مورد اصابت قرار دهد تا بقايا و كلاهك هاي شان داخل خاك دشمن سقوط كند. تيمي متشكل از غول هاي دفاعي بوئينگ، TRW و لاكهيد مارتين براي ساخت و آزمايش توپ ليزري تلاش مي كنند.
002355.jpg

تانك آبي
كمپاني زودياك آخرين تحول در قايق هاي بادي پر سرعتي كه مخصوص حمل تيم هاي عمليات ويژه به صحنه جنگ هستند را رقم زد. اين قايق ضدگلوله موسوم به Armorflate كه در مدت ۴۰ ثانيه باد مي شود مي تواند از جان خدمه و تيوپ هاي پر از هواي قايق در برابر گلوله هاي ۹ ميلي متري و اسلحه مگنوم كاليبر ۴۴ محافظت كند. چنانچه مقاومت در برابر شليك هاي سنگين تري مدنظر باشد، مي توان قطعات محكمي به قايق افزود تا در برابر بمب M855 و توپ هاي M80 و PS نيز مقاومت كند. اين وسيله مي تواند در برخي از عمليات ها جانشين هاور كرافت هاي زرهي شود.
002365.jpg

تراوش زباله هاي جنگ جهاني دوم
كارگران سازمان انرژي هنفورد در واشنگتن در حال آماده سازي مقدمات يكي از بزرگ ترين پروژه هاي حياتي پاكسازي محيط در تاريخ آمريكا هستند. افراد گروه هنفورد تلاش مي كنند تا با استفاده از ابزارهاي كنترل از راه دور زباله هاي اتمي مربوط به جنگ جهاني دوم و نيز دوران جنگ سرد را به يك انبار ۳۰ ميليون ليتري منتقل كنند. ۱۶۶ مخزن انبار زيرزميني كه برخي از آنها به سال ۱۹۴۴ برمي گردد در حدود ۶۰ درصد از زباله هاي اتمي آمريكا را در خود جاي داده است. اما با توجه به اينكه اين مخزن ها در چند كيلومتري رودخانه كلمبيا قرار دارند و ديوار تعدادي از ۱۴۹ مخزن قديمي تر شروع به نشت كرده، مسئله انبارهاي زيرزميني بسيار بحراني شده است. زباله هايي كه به اين انبار ابدي منتقل مي شوند براي حفظ ايمني به ماده جامد شيشه مانند تبديل خواهند شد.
002380.jpg

هواكوپتر
غالبا جنگ ها باعث تغيير جهت ايده هايي مثل موتور جت به تكنولوژي هايي مي شود كه هوانوردي را دگرگون مي كند. مصداق بعدي اين روند مي تواند هلي پلين باشد. اين نوع خاص از هواپيماها كه تركيبي از هواپيما و هليكوپتر هستند در دهه ۱۹۵۰ ظهور كردند و تا پيش از آنكه تحت الشعاع هليكوپترها قرار گيرند موفقيت چنداني نداشتند. اما جي كارتر اميدوار است بتواند نوع هيبريدي آن را به ميدان هاي نبرد قرن بيست و يكم برگرداند. هلي پلين نظامي بدون سرنشين وي مي تواند مانند هليكوپترها به طور عمودي بلند شود و فرود آيد همچنين قادر است كه مانند آنها در هوا معلق و بدون حركت بماند. كارتر براي اختراعش موسوم به CC-UCAR سرعتي در حدود ۸۰۰ كيلومتربر ساعت و يا كمترين ميزان مصرف سوخت ممكن را متصور مي شود. به اعتقاد كارتر اين تركيب به اين معني است كه CC-UCAR همان طور كه مي تواند در ارتفاع پايين تر از يك درخت پرواز كند، مي تواند تا ارتفاع ۹ هزار متري نيز صعود كند. اين وسيله علاوه بر حمل راكت ها و توپ هاي خودكار مي تواند براي انجام ماموريت هاي پشتيباني مثل نجات خلبانان سقوط كرده يا پروازهاي جاسوسي نيز طراحي شوند.

تكنيك
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
رسانه
شهر
عكس
كاغذ اخبار
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  كاغذ اخبار  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |