سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۱ - May . 6, 2003
إِنَّ هذِهِ القُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَهِ.
دل ها نيز چون تن ها خسته مي شوند، پس برايشان سخنان تازه حكمت آميز لازم است. علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه پيش چشم بيمارت بميرم
مزن بر دل ز نوك غمزه تيرم
زكاتم ده كه مسكين و فقيرم
نصاب حسن در حد كمال است
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد:
كپي رايت بزرگترين مشكل ناشران ايراني در بازارهاي جهاني است
گروه علمي فرهنگي: در مورد نمايشگاه بين المللي دو تصور وجود دارد، يك تصور نمايشگاه را محلي براي ارائه و فروش كتاب مي داند و تصور ديگر كه در سطح جهان مقبول است به نمايشگاه به عنوان محلي براي انجام گفت و گوهاي تجاري، اقتصادي و فرهنگي و امضاي قراردادهاي بين المللي نگاه مي كند.
علي اصغر رمضانپور معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين مطلب گفت: ما در بخش بازار بين الملل نگاه دوم را دنبال مي كنيم، اما با يك مانع جدي روبه رو هستيم و آن مسأله كپي رايت است.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه ما به قانون كپي رايت نپيوستيم، ناشران ما براي وارد شدن به فرايند اقتصادي معاملات بازار جهاني كتاب، مشكل دارند.
رئيس شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اظهار داشت: تلاش ما در بخش بازار بين الملل، فراهم كردن فرصتي براي ناشران ايراني و غيرايراني است كه بتوانند اقدام به مبادله، انتشار و توزيع كتاب هاي خود كنند تا به تدريج راه ورود به بازارهاي جهاني راحت تر شود.

امروز در رم، فردا در كابل
كتاب هاي مسافر
همشهري - تصور كنيد هنگامي كه براي قدم زدن رفته ايد، روي يك نيمكت چوبي در گوشه دنجي از پارك كتابي پيدا مي كنيد. هرچه اطراف را نگاه مي كنيد كسي را نمي بينيد. آن را برمي داريد تا نگاهي به آن بيندازيد. كتاب جالب اما مستعملي است. وقتي آن را باز مي كنيد، درون جلد آن يادداشتي مي بينيد كه به شما مي گويد اين كتاب براي شما آنجا گذاشته شده، اما وقتي آن را خوانديد بايد دوباره در يك مكان عمومي رهايش كنيد تا ديگري آن را بيابد. درمي يابيد كه اين كتاب پيش از رسيدن به دست شما سفري دور و دراز داشته است و پس از آن هم خواهد داشت.
012654.jpg

خب! اين يك رؤيا نيست. يك گروه بسيار بزرگ كتابخوان با يك سايت اينترنتي و هزاران كتاب در حال حاضر چنين لحظاتي را تجربه مي كنند. در سايت اينترنتي bookcrossing.com با جامعه عاشقان كتاب آشنا مي شويد كه يك باشگاه جهاني كتاب تشكيل داده اند. آنها مرز جغرافيايي نمي شناسند و هدف خود را به سادگي «تبديل كردن جهان به يك كتابخانه» عنوان مي كنند. اعضاي اين گروه در كشورهاي مختلف جهان - در هر پنج قاره - پراكنده اند. آنها هنگامي كه كتاب جالبي مي خوانند، با مراجعه به سايت اينترنتي خود، آن را به ثبت مي رسانند و يك برچسب ويژه دريافت مي كنند (كه مي توان آن را با چاپگر چاپ كرد) اين برچسب را درون جلد كتاب مي چسبانند و آن را به يك دوست مي دهند، به يك مؤسسه خيريه اهدا مي كنند يا در كافه يا پارك «جامي گذارند».
اين برچسب، شيوه گروه را به يابنده يا دريافت كننده كتاب اطلاع مي دهد و از او مي خواهد كه دريافت كتاب را با اي ميل به سايت خبر دهد و نظر خود را هم درباره كتاب بنويسد. درواقع هرگاه كتابي از اين دست در گوشه اي از دنيا پيدا مي شود، يابنده وجود كتاب را اطلاع مي دهد، نظر خود را با دادن ستاره (تا ده ستاره) مشخص مي كند و تجربيات خود را از يافتن و خواندن كتاب با ديگران درميان مي گذارد.
به اين ترتيب مي توان مسير سفر پرماجراي كتاب ها را دنبال كرد. مثلا يافتن يك كتاب ايتاليايي كه بيش از ساير كتاب ها سفر كرده است را تاكنون ۲۵ نفر اطلاع داده اند. نخستين بار چهاردهم شهريور ۱۳۸۱ شخصي در رم آن را يافت و برايش در سايت، يادداشت نوشت و آخرين بار حدود شش ماه بعد، هشتم اسفند ماه شخص ديگري باز هم در رم يافتن آن را اطلاع داد. هر ۲۵ خواننده اين كتاب، در رم يا اطراف آن زندگي مي كنند.بعضي كتاب ها اما،سفرهاي دور و درازتري دارند.كتاب ديگري كه ۲۸ دي ماه ۱۳۸۱ در «ليورنو» در توسكاني ايتاليا بوده، ۹ روز بعد، از شهر كوچكي در هلند سردرآورده است. يافتن اين كتاب را ۲۹ بهمن شخصي در ليسبون پرتغال اطلاع داده، ولي چند روز بعد در اسپانيا پيدا شده و سرانجام سر از شهرهاي مختلف آلمان درآورده است.
گروه bookcrossing در ۱۳۱ كشور عضو دارد. از جمله ۷۲ ايراني عضو گروه هستند. اطلاعات موجود در سايت نشان مي دهد كه تاكنون ۵۳ جلد كتاب به اين شيوه در ايران، عمدتا در تهران رها شده است كه آخرين موردش سه روز پيش بوده است. فعال ترين عضو ايراني گروه، خانم ۲۷ ساله اي از ساكنان شهرك اكباتان است كه تحت نام آرزو حقيقت ثبت نام كرده است.
012651.jpg

در ميان اسامي كشورهايي كه اعضاي گروه در آن فعال بوده اند نام افغانستان نيز به چشم مي خورد كه تنها يك جلد كتاب در آن «جا گذاشته» شده است.
مبتكر اين شيوه و بنيانگذار سايت اينترنتي bookcrossing، ران هورنبكر، ساكن كانزاس در ايالت ميسوري آمريكاست.
پدر و مادر او هر دو معلم بوده اند و عشق به كتاب و كتابخواني را در دل او كاشته اند. هورنبكر شيوه bookcrossing را از مارس ۲۰۰۱ آغاز كرد. او كه خود يك طراح وب سايت است، ۱۷ آوريل ۲۰۰۱ سايت اينترنتي گروه را به راه انداخت. رشد و گسترش گروه ابتدا كند بود و هر ماه به طور متوسط صد عضو جديد مي گرفت؛ اما پس از انتشار گزارشي از فعاليت هايش را در مجله «كتاب» در آمريكا رشد تصاعدي يافت. Bookcrossing در حال حاضر ۳۰۰/۱۱۴ عضو دارد و تاكنون حدود ۳۵۰ هزار جلد كتاب در آن ثبت شده و در حال گردش است.
اين گروه به نويسندگان و ناشراني كه ممكن است نگران توسعه اين شيوه كتابخواني رايگان و آسيب رسيدن به صنعت نشر باشند، اطمينان مي دهد كه فعاليت هايش منافع ناشران و نويسندگان را تأمين مي كند.به نوشته سايت اينترنتي گروه، بسياري از ناشران و مؤلفان، خود عضو اين گروه هستند. تبليغ ناشي از فعاليت هاي bookcrossing، نقدهايي كه در سايت منتشر مي شود و ترويج كتابخواني با اين شيوه، بازار جديدي براي صنعت نشر ايجاد مي كند.
حتي بسياري از اعضا، از هر عنوان كتاب موردعلاقه شان دو جلد مي خرند تا يكي را نگاه دارند و دومي را راهي سفر پرماجرا و جذابي كنند كه پايانش مشخص نيست و كسي از پيش نمي داند چه مسيري را طي خواهد كرد. شايد سفري بي پايان به دور دنيا.

«دف» آخرين ساخته بهمن قبادي در جشنواره يادگار
دف، تازه ترين فيلم بهمن قبادي، در دومين جشنواره فيلمهاي مستند «يادگار» به نمايش درمي آيد.
به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره فيلمهاي «يادگار»، اين فيلم مستند كه در فروردين ماه سال جاري ساخته شده است روايتگر مراحل ساخت «دف» توسط يك خانواده كرد در كردستان ايران است كه فرزنداني نابينا دارد.
در فيلم ۴۰ دقيقه اي« دف»، شهريار اسدي (تصويربردار)، محمد مختاري (صدابردار) و هايده صفي ياري (تدوينگر) بهمن قبادي را ياري كرده اند.
اين فيلم قرار است در بخش تمدن بزرگ ايران (كردستان) دومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار به نمايش درآيد.
همچنين در بخش ويژه جشنواره نيز قرار است، فيلم زماني براي مستي اسبها (اولين ساخته بلند بهمن قبادي) به نمايش درآيد.
دومين جشنواره فيلمهاي مستند يادگار از
۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه سال جاري توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در ۳ شهر تهران، شيراز و سنندج برگزار خواهد شد.

خاطره ها و ناگفته هاي بزرگان موسيقي ايران
خاطره ها و حرف هاي ناگفته پيشگامان موسيقي ايران چون گلپايگاني، عبدالوهاب شهيدي، ياحقي در قالب گفت وگوهايي با خوانندگان، آهنگسازان، نوازندگان و ترانه سرايان با عنوان «چهره هاي ماندگار» تهيه مي شود.
به گزارش ميراث خبر، اين كتاب «چهره هاي ماندگار» نام دارد و در قالب يك مجموعه چهارجلدي كه در حال حاضر دو جلد آن آماده شده است توسط فروغ بهمن پور - نويسنده و روزنامه نگار - گردآوري شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش پزشكي
دكتر گات در پاسخ به اين پرسش كه آيا درست است كه «كاهو» يك ضدسرطان طبيعي است، گفته است: بله، كاهو - مخصوصا كاهوي برگدار (نه، نوع پيچ آن) از سرطان معده جلوگيري مي كند. به علاوه كاهو خواصي متعدد دارد، همان خواصي كه سبزي هاي با برگ پهن دارند. كاهو داراي سديم قابل جذب است و بايد قبل از بلع، خوب جويده شود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
در پي سرد شدن مناسبات آمريكا با فرانسه به دليل مخالفت شديد اين دولت با مداخله نظامي در عراق بدون تصويب قبلي سازمان ملل نظر مردم آمريكا نسبت به فرانسه استعلام شده كه نتيجه اين نظرسنجي به اين شرح در آخرين شماره روزنامه «يواس اي-تودي» انتشار يافته است: ۵/۶۶ درصد آمريكائيان گفته اند كه فرانسه را از برنامه هاي سفر دور و نزديك خود حذف كرده اند. ۶۸ درصد گفته اند، از خريد كالاي وارداتي از فرانسه مخصوصا پنير آن كشور خودداري كرده اند. ۵۴ درصد گفته اند كه مخالف داد و ستد و بازرگاني با فرانسه هستند.
۵/۶۰ درصد اظهار داشته اند كه فرانسه از زمان دو گل ميانه خوبي با آمريكا نداشته است. ۶۶ درصد فرانسويان را مردمي ملي گرا مي دانند كه پشت سر دولت خود پس از هرگونه تصميم گيري در زمينه سياست خارجي مي ايستند و در نتيجه نظر خوبي نسبت به آمريكائيان ندارند.
ماندگار
رابرت كخ زيست شناس آلماني در روزي چون امروز در سال ۱۸۸۲ ميكروب سل را كشف كرد و موفق شد آن را مهار كند. دانشمندان جهان به پاس اين خدمت، نام ميكروب سل را «باسيل دو كخ» گذارده اند. اين ميكروب در برابر دارو مقاومت مي كند و تا كشف پني سيلين مخصوص (استرپتوماسين) از قاتلين عمده بشر بود. اين ميكروب مي تواند سال ها در بدن بدون فعاليت باقي بماند و هنگامي كه زمينه را مهياي فعاليت ببيند شروع به تاخت و تاز كند و ضعف بدن بر اثر بيماري هاي ديگر، سوءتغذيه و يا فعاليت جسماني شديد، زمينه فعاليت اين ميكروب را آماده مي سازد. به علت عدم توجه به اين بيماري در دهه هاي گذشته، بيماري سل اخيرا دوباره با شدت بيشتري وارد ميدان شده است و پژوهشگران اينك درصدد كشف داروهاي جديد هستند، زيرا استرپتوماسين، ديگر خيلي كهنه شده است.
يادگار
* شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در زدوخورد نيروهاي دولتي در نزديكي همدان با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فرار كردند. از تهران يپرم خان رئيس نظميه (پليس) و افرادش اعزام شدند كه يپرم خان در زدوخورد ۲۹ ارديبهشت با افراد سالارالدوله كشته شد. سالارالدوله سال ها با نيروهاي دولتي در مناطق غرب ايران زدوخورد مي كرد تا ساوه هم پيشروي كرده بود كه بالاخره شكست خورد.
* ارديبهشت سال ۱۳۱۶، ماهي بود كه رضاشاه كه به خفه كردن جنبش كمونيستي ايران در نطفه بسته بود؛ شانزدهم ارديبهشت دكتر اراني، دكتر بهرامي، عباس آذري و ضياء الحوتي دستگير شدند و سه روز بعد عبدالصمد كامبخش نيز بازداشت شد. شمار دستگيرشدگان تا ۲۳ ارديبهشت به ۵۳ تن رسيد. تنها پس از شهريور ۱۳۲۰ و تبعيد رضاشاه بود كه حزب كمونيست (توده) احياء شد و تا بهمن ماه ۱۳۲۷ فعاليت آزاد داشت.
* در پي اعتصاب معلمان تهران و كناره گيري شريف امامي از نخست وزيري، شانزدهم ارديبهشت ۱۳۴۰ دكتر علي اميني مأمور تشكيل كابينه شد و ضمن نطقي كشور را در وضع بد اقتصادي و در آستانه ورشكستگي مالي توصيف كرد كه تحت تأثير اين اظهارات بهاي زمين و خانه ظرف چند روز به كمتر از نصف قيمت سابق پايين آمد.
* در اين روز در سال ۳۳۵ پيش از ميلاد اسكندر مقدوني كه سرگرم انحلال «كشور - شهرها»ي يونان و تأسيس يك حكومت مركزي بود «دموستينز» حقوقدان يوناني را متهم به طرح توطئه نسبت به جان خود كرد و از صحنه خارج ساخت. «دموستينز» معتقد به استقلال شهرهاي يوناني بود و شعار مي داد كه يك دولت مركزي، پس از اندك مدتي، تبديل به يك ماشين بوروكراتيك و چاهي ويل براي بلعيدن و اتلاف پول عمومي و وسيله اي براي تضييع حقوق مردم خواهد شد و با نطق هايش اسكندر را درمانده و كلافه كرده بود.
* در چنين روزي در سال ۱۷۷۵، «پاتريك هنري» متفكر آمريكايي از مهاجرنشينان انگليسي آن سرزمين خواست كه بپاخيزند و آزادي و استقلال خود را از انگلستان بگيرند، انگليسي كه با آنها پنج هزار مايل فاصله دارد و از چنين مسافتي حق حكومت بر آنها را ندارد. ولي براي تحريك مهاجرنشينان، خطاب به رهبران انگلستان اين جمله مشهور خود ادا كرد: «به من يا آزادي و استقلال بدهيد و يا مرگ».

داستانك
غريب آشنا
مي ديدش، هر روز مي ديدش، صبح وقت هميشگي رفتن به اداره با سرويس و عصر موقع برگشتن در مسير ضربدري همديگر بودند. صبح ها يكي به شمال و يكي به جنوب و عصرها به عكس. احساس مي كرد مي شناختش. از لباس پوشيدنش گرفته تا كيف دستش و كفش پايش و حتي آرايش موهايش. مي فهميد كي سلماني رفته و موهايش را كوتاه كرده، امروز كيفش را عوض كرده يا اصلاً كلاسور دستش گرفته، خوشحال است و حالش خوب است يا عصبي و هيجان زده است. به نظر جوان خوب و معقولي است نه مثل جوانهاي امروزي با آن طرز لباس پوشيدنشان و موهاي بلند و رفتار بي قيدشان. هم سن و سال پسر او بود، اصلاً مي توانست پسر او باشد. احساس علاقه و آشنايي و نزديكي كه با اين جوان داشت برايش غريب و لذت بخش بود و هميشه دلش مي خواست او را از نزديك ببيند.
جوان با خود فكر كرد امروز هم سر ساعت هميشگي با اتوبوس زردرنگ رد شد. چه در نگاه اين زن بود كه او را اينقدر به خود جذب مي كرد. اگر يك روز نمي ديدش نگران حالش مي شد و دلش برايش تنگ مي شد.
به نظر خنده دار مي آمد ولي اين زن ناشناخته حتي روي شخصيت او تأثير گذاشته بود. دوست داشت هميشه مرتب باشد و نگاه تحسين برانگيز زن به او آرامش مي داد. احساس مي كرد جاي مادر هرگزنداشته اش را پر كرده است.
حيف كه مسيرشان يكي نبود و فقط روزي دوبار آن هم فقط چند لحظه اي او را مي ديد ولي حاضر نبود اين لحظه ها را با هيچ چيزي عوض كند. بارها براي اين كه به اين ديدارهاي كوتاه مدت برسد كارهايش را نيمه كاره رها كرده بود و سرقرار با خودبسته اش حاضر شده بود.
با خود فكر كرد ولي بالاخره يك روز، حتماً يك روز او را از نزديك خواهم ديد و تا آن روز نبايد اين لحظه هاي گذرا را از دست بدهم.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
آمار جالب در مورد چرخ هاي دستي
لندن: هدايت چرخ هاي دستي در فروشگاههاي مواد غذايي نياز به تبحر خاصي دارد. اخيرا يك فروشگاه زنجيره اي مواد غذايي در انگليس نحوه هدايت چرخ ها توسط مشتريان را مورد بررسي دقيق قرار داده كه مشخص شد، مردان در هدايت اين چرخ تبحر بيشتري نسبت به خانم ها دارند و كمتر تصادف مي كنند.
همچنين مشخص شد، هر چرخ دستي در فروشگاههاي انگليسي در هر ساعت، بيش از ۳ تا ۵ كيلومتر را طي مي كند و هر مشتري در طول عمر خود به طور متوسط ۳۸۴۰ كيلومتر را با چرخ دستي فروشگاه ها طي مي كند.
آلودگي هواي تهران در خبرگزاري فرانسه
پاريس: خبرگزاري فرانسه ديروز با انتشار خبري، ميزان آلودگي هواي شهر تهران را خطرناك توصيف كرد. اين خبرگزاري به نقل از خبرگزاري ايرنا نوشت: در سال گذشته هر سه روز يكبار، ميزان آلودگي هواي شهر تهران به حد هشدار و حتي خطرناك رسيد در حاليكه براساس استانداردهاي بين المللي هواي يك شهر در طول سال تنها بايد يكبار از مرز خطرناك عبور كند. بيش از نيمي از ۴ ميليون خودرو موجود در شهر تهران بيش از ۲۰ سال عمر دارند و متوسط مصرف بنزين هر يك از اين خودروها،
۱۷ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است كه سه برابر مصرف خودروهاي جديد است.
سوسمار در جاده
نيويورك: يك سوسمار ۲/۴ متري رفت وآمد خودروها را در يكي از جاده هاي شلوغ آمريكا مختل كرد. اين سوسمار غول پيكر با آسودگي كامل در عرض جاده دراز كشيده بود و آفتاب مي گرفت. به هر حال، برخورد يكي از خودروها با دم سوسمار باعث شد تا وي خود را به كنار جاده برساند و در آن مكان آفتاب بگيرد.
چاقي و تلويزيون
سيدني: ۶۰ درصد مردم استراليا از چاقي رنج مي برند كه اين رقم نسبت به ۲۰ سال قبل دو برابر شده است. تأثيرگذارترين عامل در افزايش اين رقم، تماشاي بيش از حد تلويزيون اعلام شده است. همچنين بررسي دانشمندان نشان داده است ،علاوه بر تماشاي تلويزيون عوامل ديگري چون كم تحركي و كم  مطالعه كردن در چاق شدن افراد مؤثر است.
كشمكش بر سر «ماري جوآنا»
بوداپست: كشور مجارستان صاحب سخت ترين قوانين مبارزه با موادمخدر در ميان كشورهاي اروپايي است. ديروز افرادي كه به ماده مخدر «ماري جوآنا» اعتياد دارند،دست به تظاهرات گسترده اي در حمايت از مصرف كنندگان اين ماده اعتيادآور زدند كه اين تظاهرات به خشونت انجاميد. افرادي كه مخالف مصرف موادمخدر بودند به سوي تظاهركنندگان، گوجه و تخم مرغ پرتاب كردند و به همين دليل تظاهرات آنان يك ساعت زودتر از موعد مقرر به پايان رسيد.
سارس بسيار مقاوم است
ژنو: تحقيقات تازه دانشمندان در مورد ويروس بيماري سارس حاكي است كه اين ويروس مقاوم تر از آن است كه قبلا تصور مي شد. براساس اين تحقيقات ويروس سارس قادر است چند ساعت خارج از بدن انسان روي سطوح مختلف باقي بماند و ميزان پايداري آن در فضولات انساني به ۴ روز مي رسد.
همچنين در دماي زير صفر، اين ويروس پس از سه هفته تنها به ميزان اندكي كم اثر مي شود. اگر اين يافته ها تأييد شود آنگاه مي توان به صراحت اعلام كرد، ويروس اين بيماري از راه اشياء آلوده قابل انتقال است در حاليكه پيش از اين تصور مي شد، ويروس سارس تنها از راه تماس مستقيم با فرد آلوده منتقل مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۲ دقيقه طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۷ دقيقه

گل و گياه
آلاله
012648.jpg
نام علمي:
Ranunculus
خانواده:
RANUNCULACEAE
گياهي است دائمي با ريشه غده اي كه گلدهي آن اواخر بهار - اوايل تابستان مي باشد. گلها در رنگهاي زرد، سفيد، صورتي، قرمز و نارنجي ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه به ۵۰ و گستردگي آن به
۱۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب به شرطي كه داراي زهكشي خوب باشد. حداقل دماي مورد تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا تقسيم غده در بهار يا پاييز صورت مي گيرد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |