سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۱ - May . 6, 2003
همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
ترويج فرهنگ مطالعه در ميان دانش آموزان چيني
آموزه هايي در ترويج فرهنگ كتابخواني-۱
012558.jpg
كائوايكسانجون
كانون نشرادبيات مردمي چين
چين يكي از كشورهايي است كه داراي سنت هاي ديرپايي در ارتباط با عادات مطالعه است. جوانان چيني همواره نسبت به مطالعه اشتياق نشان مي دهند. در گذشته جوانان براي خودنمايي و تظاهر مطالعه مي كردند، اما امروزه به منظور كسب دانش، درك زيبايي و لذت از مطالعه كتاب مي خوانند.
از آنجا كه توليد كتاب اساس همه فعاليت هاي مربوط به مطالعه است، وظيفه همه آحاد جامعه به ويژه محافل انتشاراتي است كه عادات مطالعه را در ميان نوجوانان ترويج كنند. بنابر اين، انتشار كتاب هاي مناسب براي نوجوانان، اصلي ترين و معمولي ترين اقدامي است كه كانون هاي نشر در جهت رواج عادات مطالعه انجام مي دهند.
هدف و وظيفه اصلي كانون نشر ادبيات مردمي، در ارتباط با جوانان است. ما (كانون نشر ادبيات مردمي) در كليه مراحل توليد كتاب، همواره نيازهاي نوجوانان و جوانان را مورد توجه قرار داده و تلاش مي كنيم تا از طريق ارائه موضوعات خواندني ارزشمند، مفيد و جالب عادات مطالعه را در آنان تقويت كرده و از اين طريق به درك و شناخت بهتر آنان در زندگي و جامعه كمك كنيم.
ما در طول ۴۰ سال، تعداد زيادي كتاب هاي ادبي مناسب براي نوجوانان منتشر كرده ايم. همچنين آثار مشهور كلاسيك چين را گردآوري و چاپ كرده ايم كه كل نسخه هاي چاپ شده از هر اثر، به چندين ميليون بالغ مي گردد. علاوه براين در زمينه ترجمه ادبيات خارجي با استفاده از ويراستاران با قابليت و شايسته، اقدام به ترجمه متون خارجي كرده ايم. در بخش ادبيات خارجي كتابخانه هاي ما «ادبيات نوجوانان»، از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
چاپ شاهكارهاي ادبي براي نوجوان نيز با استقبال زيادي روبه رو شده است. براساس تجربيات ما، قبل از برنامه ريزي براي انتشار كتاب، آگاهي از علايق نوجوانان و تقاضاهاي آنان براي كتاب ضروري است.
چاپ نشريات دوره اي با محتواي داستان و افسانه هاي هفتگي، تغيير رمان هاي معروف به داستان هاي كوتاه براي نوجوانان، ارايه اخبار و خلاصه اي از كتاب هاي جديدالانتشار، از جمله فعاليت هاي سازماني در چين براي ترويج عادات مطالعه است.
برگزاري مسابقات كتابخواني در حوزه افسانه و داستان هاي معروف جهان مثل آثار شكسپير نيز به شدت مورد استقبال جوانان چيني واقع شد. علاوه بر اين، در سال هاي اخير دوره هاي آموزشي در زمينه بهبود مهارت هاي نوشتن برگزار شد كه نتيجه آن بهبود كيفيت مطالعه است.
مسايل اساسي
در خصوص ترويج عادات مطالعه در چين
۱- فقدان نوآوري و خلاقيت براي كودكان.
۲- رشد غيرقابل كنترل كانون هاي نشر و بازاري شدن كتاب ها.
۳- عدم وجود بودجه كافي براي خريد كتاب در كتابخانه ها.
طرح هاي عملي
براي ترويج عادات مطالعه در چين
۱- آگاهي از علايق و خواست هاي جوانان براي چاپ و نشر كتاب هاي مفيد و مناسب.
۲- تطبيق، تغيير و قابل فهم كردن بعضي كتابهاي مشهور جهان براي كودكان پيش دبستاني.
۳- برپايي مسابقات علمي.
۴- برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه بهبود مهارت هاي نگارش.
۵- اعطاي يارانه ويژه به كانون هاي نشر به منظور انتخاب و توزيع كتابهاي مفيد بين دانش آموزان
۶- اختصاص جوايز ملي به نويسندگان برگزيده آثار كودكان.
۷- ترغيب والدين و معلمان به سوق دادن دانش آموزان براي مطالعه متون غيردرسي.
۸- آموزش كتابداران از طريق دوره هاي آموزشي.

كليد هاي طلايي براي كنكوري ها
آيا قدر اين زمانها را مي دانيد؟
012561.jpg
مهم ترين ثمره تفكر منطقي، ايجاد نظم ذهني است. كساني كه نظم ذهني دارند از فرصت موجود بهترين استفاده را خواهند كرد. در مقابل، كساني كه به موضوع، احساساتي و هيجاني نگاه مي كنند به خاطر نداشتن نظم ذهني دچار شتاب و دستپاچگي و پراكندگي خواهند شد و حتي شايد باشند كساني كه هنوز به معناي واقعي كنكوري نشده اند و مسأله را آنچنان جدي نگرفته اند. به هرحال براي همه افراد با همه برنامه و روشي كه داشته باشند، اين روزها دوراني حساس و مهم است. هر كس به اندازه هشياري و زرنگي خود بايد قدر اين زمان ها را بداند و درك كند، اما چگونه؟
۱- اجتناب از تغيير برنامه - متأسفانه هستند دانش آموزاني كه حتي در اين فرصت باقيمانده محدود نيز به دليل تأثيرپذيري از دوستان و ديگران، دائماً به تغيير برنامه اقدام مي كنند. تغيير برنامه در چنين شرايطي از جهات مختلف به ضرر شما تمام خواهد شد. از كجا معلوم اگر برنامه اي براي كسي مفيد بوده اين روش براي شما هم نتيجه بخش باشد. از طرفي هر نوع تغيير وضعيت، اضطراب و تنشي به همراه خواهد داشت كه شايد كنترل آن ممكن نباشد.
بهترين كار براي دانش آموزان كنكوري اين است كه اگر در مورد روش فعاليت و برنامه خود با يكديگر صحبت مي كنند كار را به جروبحث نكشانند. يكي از سوژه هاي بحث تعدادي از دانش آموزان اين است كه به يكديگر اثبات كنند كه برنامه هر كدام بهتر از ديگران است و اين از بي فايده ترين كارها در اين شرايط است.
كليد شصت ويكم- برنامه كاري خود را تا حد امكان به دليل تأثيرپذيري از اطرافيان تغيير ندهيد.
۲- تأثيرپذيري از محيط- علاوه بر اجتناب از تغيير برنامه و روش كار، بايد مراقب باشيد زياد تحت تأثير شرايط محيطي و حرفها و هياهوي ديگران قرار نگيريد. علاوه بر موضوعات كوچك و بزرگي كه از طرف دوستان مطرح مي شود، متأسفانه گاهي بازار شايعه هم رواج مي گيرد. اخباري در مورد تغييرات كنكور، نوع سؤالات، حذفيات و...، مطرح و كنكوري ها را تحت تأثير قرار مي دهد. منابع رسمي و معتبري در مورد اخبار كنكور وجود دارد و نبايد هر موضوعي را مشغله ذهني خود سازيد.
پيشنهاد دوره ۴۵-۴۰ روزه قرنطينه اي محاسن و مزاياي زيادي دارد، از جمله اين كه دانش آموزان تا حد زيادي از تأثيرات محيطي و موضوعاتي كه مي توانند مشغله ذهني باشند فارغ شوند. شما هرقدر كه روزهاي آخر را به خودتان اختصاص دهيد و از ديگران فاصله بگيريد ذهن آسوده تري خواهيد داشت. اما اگر اين روزها نيز مانند ايام ديگر سپري شود احتمالاً هر روز سوژه جديدي براي فكر كردن پيش خواهد آمد. اگر با برنامه و روند كاري خود به صورت ثابت و استوار كار كنيد خيلي بهتر است از اين كه به دليل تأثيرپذيري از اطرافيان در مورد فعاليتهايتان دچار شك و ترديد شويد.
كليد شصت و دوم- هر قدر كه روزهاي آخر را بيشتر به خودتان اختصاص دهيد كمتر تحت تأثير حرفها و برنامه هاي ديگران قرار خواهيد گرفت.
۳- دوري كامل از همه امور حاشيه اي- هميشه در كنار امور اصلي زندگي موارد حاشيه اي هم وجود دارند كه از درجات مختلف اهميت برخوردارند. كسي اهل فوتبال است و تمام اخبار فوتبال را با اشتياق تعقيب مي كند. ديگري اهل فيلم و هنر است. يكي هم آدمي حساس و عصبي است و در مورد هر چيزي از خود واكنش نشان مي دهد و سروصدا راه مي اندازد. به همين ترتيب، آدم هاي مختلف، سوژه هاي حاشيه اي مختلف در زندگي شان دارند.
اگرچه قبلاً هم توصيه كرديم كه كنكوري ها بايد تا حد امكان خود را از مسايل حاشيه اي دور نگهدارند اما الان تأكيد مي كنيم كه اين موضوع بايد كاملاً رعايت شود. در سال هايي كه كنكور با جام جهاني فوتبال مصادف بوده دانش آموزان زيادي از اين بابت دچار مشكل شده اند. بنابر اين، اين فرصت يكي، دو ماهه آخر اصلاً جاي پرداختن به فوتبال، دعواي قرمز و آبي، خريد روزنامه هاي ورزشي، پيگيري اخبار ورزشي و... نيست. تلويزيون هم به همين ترتيب؛ حتي اگر برنامه اي باشد كه صرف نظر كردن از آن به راحتي ممكن نيست. دعواهاي درون خانوادگي از قبيل جروبحث هاي پدر و پسر، دختر و مادر، خواهر و برادر و غيره نيز اصلاً جايگاهي ندارد و بايد صلح و آتش بس از جانب طرفين رعايت شود. موضوعات عاشقانه، فعاليت هاي خاص هنري، خريد لباس و ساير وسايل، كامپيوتر و هر چيز حاشيه اي بزرگ و كوچكي بايد كاملاً كنار گذاشته شوند به ويژه در همان ۴۵-۴۰ روز پاياني.
كليد شصت وسوم- سرگرم كردن خود با موضوعات و سوژه هاي حاشيه اي، نتيجه اي جز اتلاف فرصت ها و پشيماني آينده نخواهد داشت.
۴- كنكوري شدن- اگر چه شما كنكوري هستيد ولي در اين روزهاي آخر سعي كنيد كاملاً كنكوري شويد. يعني خودتان را كاملاً در فضاي كنكور قرار دهيد، از مشغله هاي ذهني حاشيه اي اجتناب كنيد. با اميدواري و توكل بر داشته ها و توانايي هاي خود بيشتر تمركز كنيد، آخرين جمع بندي از ضعف هاي درسي خود را انجام دهيد، بر اجراي دقيق برنامه پيش بيني شده كنترل بيشتري داشته باشيد، با اراده و تسلط عمل كنيد، شك و ترديدها را از خود دور سازيد، به خدا توكل كنيد و خلاصه اين باور را در خود تقويت و تحكيم كنيد كه «من آماده ام!» به ياد داشته باشيد شايد فرصت هايي كه در دست داريد ديگر دوباره تكرار نشوند. سستي و نوميدي را كنار بگذاريد. سخن علي(ع) را براي خود تكرار كنيد: «فرصت بسان ابري زودگذر است، پس فرصت هاي خوب را غنيمت بشماريد».*
كليد شصت و چهارم- با همت و اراده، استفاده از توان خود را تا حداكثر ممكن افزايش دهيد.
* نهج البلاغه- ترجمه محمد بهشتي- كلمات قصار ص۳۷۴

انتشار مجله بين المللي علوم مهندسي
پنجمين شماره از فصلنامه مجله بين المللي علوم مهندسي دانشگاه علم و صنعت ايران در ۲۳۴ صفحه منتشر شد.
صاحب امتياز اين نشريه دكتر سيد محمد شهرتاش رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران و مدير مسئول آن دكتر نورالله كثيري معاون پژوهشي دانشگاه است. اين نشريه به سردبيري دكتر فرهاد گلستان فرد منتشر مي شود.
اعضاي هيأت تحريريه اين مجله معتبر را، چهارده نفر از استادان دانشگاه علم و صنعت ايران و دانشگاه صنعتي امير كبير تشكيل مي دهند.
در شماره پنجم اين نشريه مطالبي تخصصي در موضوع هاي مكانيك، مهندسي عمران، مهندسي مواد و متالورژي، برق، شيمي، مهندسي پزشكي، رياضي و فيزيك به چاپ رسيده است.

گلستان قرآن منتشر شد
يكصد و چهل و ششمين شماره گلستان قرآن كه نشريه اي خبري، تحليلي و پژوهشي در زمينه فعاليت ها و مطالعات قرآني است منتشر شد. در اين شماره كه مربوط به ارديبهشت ماه است، گفت وگويي با استاد علامه آيت الله جعفر سبحاني با موضوع تفسير موضوعي و نيازهاي زمانه انجام گرفته است كه در آن جايگاه تفسير موضوعي در ميان مسلمانان و تاريخ اسلام بررسي و درباره پژوهش هاي قرآني و ديني بحث شده است. علاوه بر اين مقالاتي با عنوان گرايش هاي تفسيري در دوره معاصر، ترجمه تفسير طبري، كهن ترين ترجمه قرآن به فارسي، بايدها و كاستي هاي ترجمه قرآن و تجليد و روند توسعه آن در قرآن هاي اوليه به چاپ رسيده و آثار قرآني به زبان فرانسه معرفي شده است.

آموزشي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |